Het Duurzaamheidsfonds van Shopify

Nu aanmelden

Het Duurzaamheidsfonds van Shopify

Nu aanmelden

Werk je aan een project om klimaatverandering tegen te gaan?

Meld je nu aan en stel je kandidaat om in aanmerking te komen voor financiering

Of je oplossing nog op de tekentafel ligt of al op de markt is gebracht: we nemen alle projecten in overweging, zolang je maar een manier hebt gevonden om CO₂ op te slaan zonder dat het vrijkomt in de atmosfeer. Ook oplossingen voor de tijdelijke opslag van grote hoeveelheden CO₂ zijn welkom. Daarmee winnen we namelijk kostbare tijd zolang er nog geen grootschalige technologieën voor langdurige koolstofverwijdering bestaan.

Hieronder lees je meer over ons fonds, onze benadering en waar we op letten.

Illustratie van de opwekking van duurzame energie

Met ons Duurzaamheidsfonds willen we klimaatverandering tegengaan

Dus: nu de uitstoot terugdringen en aanpakken, en tegelijkertijd inzetten op de hoognodige opkomende technologieën waarmee we de hevigste effecten van klimaatverandering kunnen beperken.

In 2020 kondigden we onze eerste aankopen aan, bij 13 bedrijven in acht verschillende verticals. In 2021 deden we meer aankopen op het gebied van biomassa en mineralisering. Benieuwd hoe we oplossingen beoordelen, bedrijven uitkiezen en onze contracten opstellen? Lees dan het Shopify-playbook De markt voor koolstofverwijdering een impuls geven.

Wat ontbreekt er nog?

Illustratie van een wereldbol

We inventariseren de technische mogelijkheden om ons voor te bereiden op 2022 en de jaren erna. Ons doel is om opkomende oplossingen in alle verticals in het vizier te krijgen en ons fonds uit te breiden met nieuwe bedrijven. We willen elke euro doelgericht uitgeven. Daarom moeten we precies weten welke veelbelovende oplossingen de steun van Shopify kunnen gebruiken, zodat we hindernissen kunnen wegnemen en er sneller vooruitgang geboekt kan worden.

Alle soorten oplossingen in iedere fase van de ontwikkeling zijn welkom

Illustratie van een megafoon

We nemen alle projecten in overweging, zolang je maar een manier hebt gevonden om CO₂ op te slaan zonder dat het vrijkomt in de atmosfeer. Ook oplossingen voor de tijdelijke opslag van grote hoeveelheden CO₂ zijn welkom. Daarmee winnen we namelijk kostbare tijd zolang er nog geen grootschalige technologieën voor langdurige koolstofverwijdering bestaan. We staan open voor alle oplossingen, of ze nu nog op de tekentafel liggen of al op de markt gebracht zijn.

Illustratie van een biomassacentrale

We letten op 4 belangrijke punten

We nemen alles in overweging, zolang het project maar kan worden opgeschaald en echt iets bijdraagt aan het tegengaan van klimaatverandering.

Baten voor het klimaat

Het project heeft gedurende de levensduur netto een negatieve CO₂-uitstoot (oftewel: er wordt minder CO₂ uitgestoten dan er wordt afgevangen en opgeslagen)

Schaalbaarheid

Het project of de oplossing kan echt iets bijdragen aan het tegengaan van klimaatverandering en is op de langere termijn ook betaalbaar

Implementatie is afhankelijk van de vrijwillige markt

Het project kan draaien op de verkoop van CO₂-credits

Bijkomende voordelen

Projecten die bijdragen aan sociale gelijkheid en andere positieve milieueffecten hebben

De voordelen van je aanmelding

Een kring die uit 3 pijlen bestaat

Geen standaardverhaal

Voor een zo groot mogelijke impact geven we samen invulling aan onze partnerschappen en aankoopovereenkomsten. We kopen voor meerdere jaren in en hanteren flexibele voorwaarden, zodat de weg vrij ligt om van jouw project een zakelijk succes te maken.

Contact met andere klanten

Shopify heeft een groot netwerk van bedrijven die koolstofverwijdering willen afnemen. Dankzij de bedrijven in ons Duurzaamheidsfonds krijgen onze merchants bovendien toegang tot klimaatoplossingen, via aanbiedingen en onze Offset-app. De bedrijven in het fonds komen dus in contact met ruim 1,7 miljoen merchants op het platform van Shopify.

Vroegtijdig een inkomstenstroom

Shopify koopt al CO₂-credits voordat een bedrijf helemaal klaar is voor de open markt. Met deze vroegtijdige inkomsten van een gerenommeerde koper krijgen bedrijven toegang tot betere financieringsrondes, subsidies en oplossingen voor kapitaalfinanciering.

Marktinzichten

Shopify is uitstekend ingevoerd in de vrijwillige koolstofmarkt. We weten wat de klant wil. Met waardevolle inzichten en adviezen helpen we bedrijven aan een gedegen businesscase en aanpak om effectief te kunnen meedraaien in de veranderlijke vrijwillige markt.

Zo meld je je aan

De indiening van de aanvraag bestaat uit twee simpele onderdelen: een formulier en een diapresentatie. Het proces neemt niet veel tijd in beslag, want we hebben liever dat je je op het opzetten van je bedrijf richt. Naast de gebruikelijke contactgegevens willen we meer weten over je methode en wat je wilt bereiken.

We willen dat je de diapresentatie met plezier maakt. Neem er bijvoorbeeld foto's, afbeeldingen en links naar andere informatiebronnen in op... alles wat nodig is om te zorgen dat wij goed inzicht krijgen in de wetenschap achter je benadering, de weg naar opschaling en waarom je graag met ons wilt samenwerken.

Inzendingen moeten via dit onlineformulier worden ingevuld:

Nu aanmelden

Je inzending is altijd welkom, maar om in aanmerking te komen voor financiering in 2022 moet je aanmelding wel voor 12 oktober 2021 voor 12.00 uur Pacific Time binnen zijn.

WAARSCHUWING: Je kunt gedeeltelijk ingevulde formulieren niet opslaan of je inzending nogmaals controleren of bijwerken nadat je deze hebt gedeeld. We raden je aan om je antwoorden van tevoren voor te bereiden en je inzending vervolgens in één keer te voltooien.

Wanneer je project naar Shopify's eigen oordeel door de voorselectie komt en in aanmerking komt voor verdere overweging, vragen we je om aanvullende gedetailleerde informatie, data en referenties ter ondersteuning van de informatie die je in je inzending hebt verstrekt.

Tijdlijn

Tabel met tijdlijn
Datum Stap Beschrijving
16 sep Lancering Bedrijven die in aanmerking willen komen voor dit proces, kunnen het onlineformulier invullen
12 okt Aanmelden kan niet meer Het onlineformulier wordt uitgeschakeld en bedrijven kunnen zich na 12.00 uur Pacific Time niet meer aanmelden
13 - 22 okt Beoordeling Aanvragen worden beoordeeld op baten voor het klimaat, schaalbaarheid, afhankelijkheid van de vrijwillige markt en bijkomende voordelen
25 okt Verzoek om uitgebreide informatie

Kansrijke kandidaten krijgen het verzoek om uitgebreide informatie in te dienen

Bedrijven die niet door de voorselectie zijn gekomen, worden hier per e-mail van op de hoogte gebracht

16 sep

Lancering

Bedrijven die in aanmerking willen komen voor dit proces, kunnen het onlineformulier invullen

12 okt

Aanmelden kan niet meer

Het onlineformulier wordt uitgeschakeld en bedrijven kunnen zich na 12.00 uur Pacific Time niet meer aanmelden

13 - 22 okt

Beoordeling

Aanvragen worden beoordeeld op baten voor het klimaat, schaalbaarheid, afhankelijkheid van de vrijwillige markt en bijkomende voordelen

25 okt

Verzoek om uitgebreide informatie

Kansrijke kandidaten krijgen het verzoek om uitgebreide informatie in te dienen

Bedrijven die niet door de voorselectie zijn gekomen, worden hier per e-mail van op de hoogte gebracht