Shopify-blogs

10 Ideeën voor een Online Bedrijf Met Minimale Investeringskosten

lightbulb with petals around it representing a business idea blooming

Een bedrijf beginnen kan aanvoelen als de Himalaya beklimmen, maar in werkelijkheid hangen de hoeveelheid tijd en geld die je kwijt bent en het risico wat je loopt helemaal af van je bedrijfsidee.

Vaak ligt de focus bij het starten van een bedrijf op logistiek en investering, maar er zijn ook manieren waarbij je veel sneller echt aan de slag kunt.

De bedrijfsideeën in deze blog zijn een uitstekend startpunt voor beginners, mensen met een klein budget en mensen die alleen tijd hebben voor een klein bedrijfje naast hun andere activiteiten.

Je zult nog altijd met een degelijk plan moeten komen, je merk moeten opbouwen, hard moeten werken aan marketing, en goede klantenservice moeten verlenen, maar veel van de traditionele opstartkosten zoals inventaris, opslag en winkelruimte kun je overslaan.

Hier zijn tien bedrijfsideeën met minimale investeringskosten, waar je vandaag nog mee kunt beginnen.

10 bedrijfsideeën met minimale investeringskosten voor naast je baan

choosing a low-investment business idea

  1. Samenwerken met een dropshipper
  2. Print-on-demand T-shirts ontwerpen en verkopen
  3. Een boek publiceren
  4. Digital producten en cursussen aanbieden
  5. Print-on-demand posters en prints ontwerpen en verkopen
  6. Bedrijf combineren met een goed doel
  7. Een dienst aanbieden
  8. Een online mode boetiek beginnen
  9. Zelfgemaakte producten verkopen
  10. Verdienen aan je publiek

1. Samenwerken met een dropshipper

Voorraad inkopen, opslaan, orders inpakken, orders versturen: Als je een online bedrijf hebt neemt voorraadbeheer heel veel van je tijd, geld en ruimte in beslag.

Dropshipping is een manier van orderverwerking waarbij derden producten voor jou beheren en versturen. Jij doet de verkoop en laat de leverancier weten dat er een bestelling is, zij doen de rest.

Je kunt producten van één of meerdere leveranciers in je webshop zetten, rondom een thema dat focust op een specifieke niche, bijvoorbeeld accessoires voor yogaliefhebbers of waterbakjes voor hondeneigenaren. Als een klant een product bij jou bestelt, wordt de bestelling naar de leverancier verstuurd, die voor jou de order verwerkt. Let wel, jij bent degene die verantwoordelijk is voor de marketing en de klantenservice.

Je kunt werken met lokale leveranciers of bedrijven uit het buitenland, zolang je maar een relatie met hen kunt opbouwen die gebaseerd is op vertrouwen – een onbetrouwbare leverancier geeft je winkel een slechte naam.

Dropshipping is een manier om met een minimale investering een product uit te proberen, en een bedrijf te starten zonder te hoeven investeren in je eigen originele producten. Zorg wel dat je eerst zelf het product bestelt, om er zeker van te zijn dat de leverancier betrouwbaar is en dat het product kwalitatief gezien goed genoeg is om aan je klanten te verkopen.

Meer weten? Check deze links:

dropshipping business idea

    2. T-shirt prints ontwerpen, printen en verkopen

    Een andere vorm van dropshipping is print-on-demand, waar voorraadbeheer en bestellingen door derden worden afgehandeld. Maar in tegenstelling tot het eerste dropshipping idee gaat het er hier juist om originele producten met jouw eigen design te verkopen.

     Laat je creativiteit de vrije loop op t-shirts, petten, telefoonhoesjes, truien, tassen en meer. Verzin grappige slogans voor ICT-ers of leuke teksten waar mensen met katten zich in herkennen – alles waar mensen een passie voor hebben of trots op zijn is een potentiële markt voor jouw t-shirtbedrijf.

    En als je zelf geen designer bent, kun je altijd designers vinden om mee samen te werken via sites zoals Fiverr, freelancer.nl, of hoofdkraan.nl.

    Bij veel print-on-demand bedrijven betaal je per stuk, dus de prijs ligt iets hoger dan voor grote hoeveelheden tegelijk. Maar het voordeel is dan weer dat als een bepaald design niet goed verkoopt, je ook niet geïnvesteerd hebt in die producten en alleen geld kwijt bent aan het ontwerp.

    Met de voorbeelden van t-shirt mockup templates kun je makkelijk foto’s met nieuwe designs plaatsen en hoef je niet elke keer voor een nieuwe fotoshoot te betalen.

    Er zijn meerdere print-on-demand platforms waar je mee samen kunt werken, en de meeste kun je in je Shopify winkel integreren, waardoor orderverwerking naadloos verloopt. Maar zorg wel dat je altijd een voorbeeld van je eigen product bestelt (dat kan vaak met korting), zodat je zeker weet dat je zelfontworpen product er ook echt goed uitziet.

    t-shirt business idea
    Bron: ThinkPup

    Meer weten? Bekijk deze links:

    Template Icon

    Shopify Academy Cursus: Build a Print-on-Demand Empire

    Expert

    Shopify Expert Adrian Morrison deelt zijn model voor een succesvolle print-on-demand winkel.

    Gratis inschrijven

    3. Een boek publiceren

    Eigenlijk is een boek ook gewoon een product waarvoor de wet van vraag en aanbod geldt.

    Kookboeken, boeken met mooie foto’s, stripboeken, poëzie, plaatjesboeken, romans - als je kennis hebt of creatief bent is er altijd wel een markt voor je boek.

    Je boek uitgeven via print-on-demand is een relatief veilige manier om te beginnen met in uitgeven in eigen beheer. Je kunt voorzichtig testen hoe je boek in de markt ligt, en je hebt volledige controle over hoe het eruit komt te zien.

    Lulu Xpress en Blurb zijn populaire platforms waar je digitale of ‘echte’ boeken kunt maken, bestellen en distribueren.

    Alhoewel het mogelijk is om slechts één boek per keer te bestellen, wordt het natuurlijk een stuk goedkoper als je grotere oplages bestelt. Je zou kunnen overwegen om de verkoop te starten nog voor het boek uitkomt of om een crowdfunding actie te starten, zodat je zeker weet dat er genoeg interesse is om een grotere oplage in één keer te bestellen.

    Een boek kan ook een hele goede manier zijn om nog meer te verdienen aan je blog, of je er nou al één hebt of juist een blog wilt gaan beginnen.

    print on demand books from lulu xpress
    Voorbeelden van print-on-demand boeken van Lulu Xpress

    Meer informatie vind je hier:

      4. Digitale producten en cursussen aanbieden

      In tegenstelling tot de andere ideeën op deze lijst, zijn digitale producten zoals muziek, cursussen en templates niet tastbaar. Je hoeft niet telkens opnieuw te betalen voor productie en verzending, waardoor je winstmarge groter blijft.

      Maar wat maakt iets tot een goed digitaal product? Waar willen klanten graag voor betalen?

      De antwoorden variëren van originele beats en foto’s met auteursrecht tot informatie en templates die mensen kunnen gebruiken om een skill te verbeteren.

      Als je een talent hebt dat je kunt omzetten in een digitaal product kan dat een nieuwe inkomstenbron worden.

      Shopify heeft een gratis app waarmee je digitale producten op dezelfde manier kunt aanbieden als ‘gewone’ producten.

      digital products business ideas
      Bron: PixieFaire

      Meer informatie via deze links:

      5. Print-on-demand posters, wenskaarten en prints verkopen

      Ben je creatief en kun je goed fotograferen? Dan kun je mensen je kunst aanbieden via dropshipping met een print-on-demand bedrijfsmodel. Zorg wel dat je zeker weet dat er geen auteursrechten zitten op het beeldmateriaal dat je gaat printen.

      Als je online al een groep betrokken volgers hebt, bijvoorbeeld omdat je een cartoonist of fotograaf bent, is dit bedrijfsidee perfect voor jou.

      Afhankelijk van de printservice die je gebruikt, kun je producten laten maken variërend van posters tot ingelijste foto’s, en zelfs ansichtkaarten. Er zijn meer dan voldoende digital templates en mock-up programma’s zoals Place.it, die je kunt gebruiken om aan je klanten te laten zien hoe je producten eruit komen te zien, zonder dat je elke item ook echt hoeft te laten printen en fotograferen voor je webshop.

      sell prints business idea
      Bron: Zen Pencils

      Lees meer via deze links:

      6. Combineer je bedrijf met een goed doel

      Wil je de wereld verbeteren, maar ook geld verdienen?

      Naast een winstoogmerk ook een liefdadig element hebben, en een deel van je opbrengst opzijzetten voor een goed doel is een fantastische manier om je bedrijf een unieke positie in de markt te geven én iets te doen voor de goede doelen waar je echt om geeft.

      Sterker nog, als een bedrijf dezelfde producten en prijzen had, maar ook aan liefdadigheid deed, zouden 89% van de consumenten  overstappen naar dat bedrijf.

      Veel ‘liefdadigheidsbedrijven’ verkopen hun eigen producten, maar de bedrijfsideeën in deze blog vallen ook heel goed te combineren met een samenwerking met een goed doel. En natuurlijk kun je het liefdadigheidsgedeelte helemaal zelf doen. Zolang je maar transparant bent naar je klanten over waar hun geld heengaat.

      Als onderdeel van je marketingstrategie kun je aan je klanten laten zien welke impact ze hebben door het kopen van jouw producten: een blogpost over het liefdadige werk, of een ‘impact thermometer’ op je website waar je het opgehaalde geld bijhoudt.

      Met de Give & Grow Shopify app is het heel makkelijk om samen te werken met een goed doel en liefdadigheid te verankeren in je bedrijfsvoering. Je kunt een vast bedrag of een percentage van de verkoop doneren, maar je kunt klanten ook bij de betaling om een donatie vragen.

      charitable business ideas
      Met de Gift & Grow app van Shopify kun je de impact van je bedrijf bijhouden en laten zien.

      Meer lezen:

      7. Een dienst aanbieden

      In de dienstensector is je tijd zowel je voorraad als je grootste investering. Er zitten maar een beperkt aantal uren in een dag, maar als je gewilde skills hebt is het de moeite waard om die aan de man te brengen.

      Schrijvers, designers, developers, fotografen, schoonmakers, personal trainers etc kunnen niet alleen een bedrijf opzetten rondom hun vaardigheden, maar ook nog de andere ideeën uit deze blog gebruiken: tijd omzetten in producten om alternatieve inkomstenbronnen te creëren.

      Fotografen kunnen hun prints online verkopen via Instagram. Tekstschrijvers kunnen templates verkopen aan bedrijven die betere teksten op hun websites willen. Als je je diensten omzet in producten, krijg je een tweede inkomstenbron die niet afhankelijk is van het aantal uren in een dag.

      Met de Shopify afspraken agenda BookThatApp of Book an Appointment kunnen klanten snel en makkelijk afspraken met je plannen of tickets voor workshops kopen, gewoon via je winkel.

      Tevens kun je je diensten aanbieden via freelance marktplaatsen zoals Upwork, waar er altijd vraag is naar mensen met vaardigheden.

      sell services
      Met Shopify BookThatApp kunnen klanten makkelijk afspraken met je maken.

      Meer inspiratie vind je hier:


      Bouw je bedrijf op met Shopify. Start vandaag nog de gratis 14-dagen proefperiode!


      8. Begin een online boetiek

      Ben je dol op mode en deel je je gevoel voor stijl graag online? Dan is een online modewinkel misschien wel iets voor jou. En je hoeft heus niet meteen een modeontwerper te worden – gebruik in plaats daarvan dropshipping om je eigen selectie samen te stellen.

      Met jurken, schoenen, badmode, accessoires en nog veel meer kun je je eigen merk opbouwen. Gebruik de product sourcing apps van Shopify om mooie productfoto’s en sociale media posts te maken, en word een trendsetter met een grote hoeveelheid volgers.

      fashion product sourcing app on shopify
      Met My Online Fashion Store kun je je favoriete stijlen in je Shopify webshop importeren.

      Meer informatie vind je hier:

      9. Verkoop zelfgemaakte producten

      Als je een creatieveling bent – of het nou om zeep, kaarsen, sauzen of vazen gaat – heb je de perfecte mogelijkheid om een online bedrijf te beginnen: je hebt de producten letterlijk zelf in de hand.

      In tegenstelling tot de andere ideeën in deze blog heb je hier wel te maken met verzenden en voorraadbeheer, maar je kunt heel klein beginnen: maak alleen producten op bestelling, of een kleine voorraad, tot je zeker weet dat je producten goed verkopen.

      Veel creatievelingen op Shopify zijn begonnen met verkopen aan vrienden en familie vanuit huis of via Etsy, tot ze langzaam uitgroeiden tot een fulltime bedrijf met producten waar constant vraag naar is.

      Let op: Als je producten verkoopt die te maken hebben met voedsel, cosmetica en andere consumptieartikelen kan het zijn dat je je moet houden aan strenge overheidsrichtlijnen .

      brooklyn candle studio on shopify
      Brooklyn Candle Studio is één van de vele bedrijven op Shopify die begonnen zijn op Etsy.

      Meer lezen:

      10. Verdien aan je publiek

      In de informatiemaatschappij waarin we leven is het vermogen om de aandacht van mensen te trekken en te behouden heel waardevol. Zo waardevol dat bedrijven er graag voor betalen, en een vaardigheid die content creators om kunnen zetten in een bedrijf met meerdere inkomensstromen.

      Of ze je nou volgen via YouTube, Instagram  of een blog (en het liefst een combinatie van online kanalen), je kunt je publiek op vele manieren in geld omzetten.

      • Gesponsorde posts voor merken
      • Een affiliate worden
      • (Digitale) producten verkopen (á la de ideeën in deze blog)
      • Patreon
      • Een combinatie hiervan

      Wanneer je je publiek als winstmodel wilt inzetten, moet je wel een lange adem hebben. Het kan maanden duren voor je op de juist koers zit. Maar je hebt geen miljoenen volgers nodig om het te doen – Instagrammer Kat Gaskin wist $10.000 te verdienen met maar 3000 volgers.

      kat gaskin started an instagram-based business
      Kat Gaskin's privé Instagram is gelinkt aan haar Shopify winkel: The Content Planner.

      Hier vind je meer informatie:

      Drie tips voor het kiezen van een bedrijfsidee

      choosing a business idea

      De bovenstaande bedrijfsideeën zijn eenvoudiger dan gemiddeld wat betreft logistiek, maar dat maakt ze nog niet makkelijker. Wat voor bedrijf je ook wilt beginnen, houd altijd de volgende drie punten in je achterhoofd:

      1. Marketing is makkelijker voor een niche

      Marketing is de sleutel tot succes voor elk bedrijf. Het is niet voldoende om alleen maar te weten dat er vraag naar je producten is – je moet ook manieren vinden om je doelgroep het beste te bereiken. Je moet zorgen dat de juiste mensen je producten zien.

      Gelukkig is marketing een stuk makkelijker als je een hele specifieke doelgroep hebt, bijvoorbeeld veganisten, spelletjesfanaten of plaatselijke fotografen. Je kunt je sociale media content en je advertenties toespitsen op hun interesses. Bovendien geeft zo’n benadering je merk een duidelijke en consistente uitstraling, omdat je precies weet wie je klanten zijn en wat ze willen horen.

      Probeer te bedenken welke niche bij uitstek geschikt is voor jouw product, en wat jouw bedrijf hen kan bieden. Als je al een groter publiek hebt via een blog of sociale  media kanalen, kun je zelfs overwegen om hen de doelgroep van je bedrijf te maken.

      Lees hier meer:

      2. Prijsbepaling gaat niet allen om winst maken

      Zijn je producten te goedkoop, dan denken klanten dat ze ook wel van slechte kwaliteit zullen zijn. Zijn ze te duur dan schrikt dat klanten af. Je zult dus de perfecte prijs moeten vinden, waarbij je ook rekening houdt met de kosten van marketing en met kortingen, vooral als je van plan bent om te betalen voor advertenties.

      Bij veel van de bedrijfsideeën in deze blog hoef je de producten niet zelf te verzenden, maar betaal je wel voor de verzendkosten van het bedrijf dat ze opstuurt. Die kosten zullen dus door de prijs gedekt moeten worden. Kijk dus goed wat je verzendkosten zijn, zowel in Nederland als naar het buitenland.

      Veel online verkopers verwerken de verzendkosten in de verkoopprijs, zodat ze gratis of goedkope verzending kunnen aanbieden. Anderen proberen hun winst te vergroten door hun klanten over te halen om meerdere producten tegelijk te bestellen en zo gratis verzending te krijgen (bijvoorbeeld gratis verzending bij bestellingen van $50 of meer).

      Vergeet niet: Je mag je prijzen altijd veranderen, dus experimenteer gerust met een aantal verschillende manieren voor prijsbepaling tot je er één vindt die werkt.

      Verder lezen over dit onderwerp:

      3. Een bedrijf is altijd in beweging

      Streven naar perfectie is vaak een grote barrière bij het beginnen van een bedrijf. Hou jezelf daarom voor dat niets voorgoed vastligt.

      Producten kunnen vrij makkelijk vervangen worden (zeker als je geen voorraad hebt). Je kunt je winkel opnieuw inrichten, je prijzen aanpassen of een andere leverancier nemen. En al die beslissingen kun je baseren op de constante feedback die je krijgt: hoeveel mensen je winkel bezoeken, hoe lang ze daar blijven, recensies, producten die wel aangeklikt worden maar toch niet afgerekend etc.

      Als je idee toch niet zo uitpakt als je voor ogen had, probeer dan eerst te bedenken hoe je het kan aanpassen voordat je het hele idee opgeeft.

      Als je een nieuw product of een nieuwe benadering gaat proberen zijn er altijd onderdelen van je vorige winkel die je kunt behouden. De volgers op sociale media, de namen op je e-mail lijst en het merk waar je zoveel tijd en moeite in hebt gestoken kun je vaak gewoon weer gebruiken voor je volgende idee.

      Meer lezen:

      Minder gedoe

      Dankzij moderne technologie, externe leveranciers en de mogelijkheid om online ideeën snel te testen is het eenvoudiger dan ooit om een bedrijf te starten. Begin met verkopen zonder verstrikt te raken in inventaris, opslagruimte en voorraadbeheer.

      Met de ideeën in deze blog kun je producten en marketing uittesten voordat je erin investeert, of een extra bedrijfje beginnen zonder de bezwaren rond voorraad die je normaal tegen zouden houden.

      Bovendien kun je de bedrijfsideeën in deze blog vaak ook nog met elkaar combineren om een bedrijf te beginnen dat een unieke reflectie is van wie jij bent. Als de gedachte aan voorraad inkopen en beheren en producten versturen je altijd heeft weerhouden van het beginnen van een eigen bedrijf, dan is een bedrijfsmodel waar je geen voorraad hebt en slechts minimaal hoeft te investeren een ideaal uitgangspunt om het alsnog te proberen.

       


      Dit artikel is een vertaling van een origineel artikel van Braveen Kumar.