Wil je een webshop beginnen?

25 ideeën om je eigen bedrijf te starten (met minimale investering)

eigen bedrijf starten ideeën

Een online business starten kan aanvoelen als de Himalaya beklimmen, maar in werkelijkheid hangen de hoeveelheid tijd en geld die je kwijt bent en het risico wat je loopt helemaal af van je plannen. Vaak ligt de focus bij het starten van een eigen bedrijf op logistiek en investering, maar er zijn ook manieren waarbij je veel sneller echt aan de slag kunt. In deze blog leggen we 25 manieren uit.


Een online business starten en meteen beginnen met verkopen? Probeer Shopify nu 14 dagen gratis.


Deze blog is een uitstekend startpunt voor beginners, mensen met een klein budget en mensen die alleen tijd hebben voor een klein bedrijfje naast hun andere activiteiten.

Je zult nog altijd met een degelijk plan moeten komen, hard moeten werken aan marketing, en goede klantenservice moeten verlenen, maar veel van de traditionele opstartkosten zoals inventaris, opslag en winkelruimte kun je overslaan.

Hier zijn 25 plannen om je online business te starten met minimale investeringskosten. Het mooie is: je kunt er vandaag nog mee beginnen.

25 ideeën om je eigen bedrijf te starten

  1. Samenwerken met een dropshipper
  2. Print-on-demand T-shirts ontwerpen en verkopen
  3. Een boek publiceren
  4. Digitale producten en cursussen aanbieden
  5. Print-on-demand posters en prints ontwerpen en verkopen
  6. Bedrijf combineren met een goed doel
  7. Een dienst aanbieden
  8. Een online mode boetiek beginnen
  9. Zelfgemaakte producten verkopen
  10. Verdienen aan je publiek
  11. Huisdieren
  12. Abonnementen
  13. Affiliate marketing
  14. Virtuele events plannen
  15. Hovenier
  16. Kinderopvang
  17. Online koffie verkopen
  18. Klusjesman (m/v/x)
  19. Verkoop je foto’s
  20. Social media management consultant
  21. Beauty- en verzorgingsproducten verkopen
  22. Housesitting en petsitting
  23. Telefoonaccessoires
  24. Abonnementsboxen
  25. Investeer in verkoopautomaten (snoep/drank/koffie)

1. Samenwerken met een dropshipper

Voorraad inkopen, opslaan, orders inpakken, orders versturen: Als je een online bedrijf hebt neemt voorraadbeheer heel veel van je tijd, geld en ruimte in beslag.

Dropshipping is een manier van orderverwerking waarbij derden producten voor jou beheren en versturen. Jij doet de verkoop en laat de leverancier weten dat er een bestelling is, zij doen de rest.

Je kunt producten van één of meerdere leveranciers in je webshop zetten, rondom een thema dat focust op een bepaalde niche, bijvoorbeeld accessoires voor yogaliefhebbers of waterbakjes voor hondeneigenaren. Als een klant een product bij jou bestelt, wordt de bestelling naar de leverancier verstuurd, die voor jou de order verwerkt. Let wel, jij bent degene die verantwoordelijk is voor de marketing en de klantenservice.

Je kunt werken met lokale leveranciers of bedrijven uit het buitenland, zolang je maar een relatie met hen kunt opbouwen die gebaseerd is op vertrouwen – een onbetrouwbare leverancier geeft je winkel een slechte naam.

Dropshipping is een manier om met een minimale investering een product uit te proberen, en een online business te starten zonder te hoeven investeren in je eigen originele producten. Zorg wel dat je eerst zelf het product bestelt, om er zeker van te zijn dat de leverancier betrouwbaar is en dat het product kwalitatief gezien goed genoeg is om aan je klanten te verkopen. Wil je inspiratie opdoen voor producten die goed lopen? Check dan de meest verkochte producten en trends van dit jaar.

DSers

Meer weten? Check deze links:

    2. T-shirt prints ontwerpen, printen en verkopen

    Een andere vorm van dropshipping is print-on-demand, waar voorraadbeheer en bestellingen door derden worden afgehandeld. Maar in tegenstelling tot dropshipping gaat het er hier juist om originele producten met jouw eigen design te verkopen.

    Laat je creativiteit de vrije loop op t-shirts, petten, telefoonhoesjes, truien, tassen en meer. Verzin grappige slogans voor ICT-ers of leuke teksten waar mensen met katten zich in herkennen – alles waar mensen een passie voor hebben of trots op zijn is een potentiële markt voor jouw t-shirtbedrijf.

    En als je zelf geen designer bent, kun je altijd designers vinden om mee samen te werken via sites zoals Fiverr, freelancer.nl, of hoofdkraan.nl.

    Bij veel print-on-demand bedrijven betaal je per stuk, dus de prijs ligt iets hoger dan voor grote hoeveelheden tegelijk. Maar het voordeel is dan weer dat als een bepaald design niet goed verkoopt, je ook niet geïnvesteerd hebt in die producten en alleen geld kwijt bent aan het ontwerp.

    Met de voorbeelden van t-shirt mockup templates kun je makkelijk foto’s met nieuwe designs plaatsen en hoef je niet elke keer voor een nieuwe fotoshoot te betalen.

    Er zijn meerdere print-on-demand platforms waar je mee samen kunt werken, en de meeste kun je in je Shopify winkel integreren, waardoor orderverwerking naadloos verloopt. Maar zorg wel dat je altijd een voorbeeld van je eigen product bestelt (dat kan vaak met korting), zodat je zeker weet dat je zelfontworpen product er ook echt goed uitziet.

    t-shirt business idee 
    Bron: ThinkPup

    Meer weten? Bekijk deze links:

    Gratis handleiding: In 10 stappen je eigen Shopify-webshop starten

    Leer met dit e-book stap voor stap hoe je jouw eigen Shopify webshop start en inricht!

    3. Een boek publiceren

    Eigenlijk is een boek ook gewoon een product waarvoor de wet van vraag en aanbod geldt.

    Kookboeken, boeken met mooie foto’s, stripboeken, poëzie, plaatjesboeken, romans - als je kennis hebt of creatief bent is er altijd wel een markt voor je boek.

    Je boek uitgeven via print-on-demand is een relatief veilige manier om te beginnen met in uitgeven in eigen beheer. Je kunt voorzichtig testen hoe je boek in de markt ligt, en je hebt volledige controle over hoe het eruit komt te zien.

    Lulu Xpress en Blurb zijn populaire platforms waar je digitale of ‘echte’ boeken kunt maken, bestellen en distribueren.

    Alhoewel het mogelijk is om slechts één boek per keer te bestellen, wordt het natuurlijk een stuk goedkoper als je grotere oplages bestelt. Je zou kunnen overwegen om de verkoop te starten nog voor het boek uitkomt of om een crowdfunding actie te starten, zodat je zeker weet dat er genoeg interesse is om een grotere oplage in één keer te bestellen.

    Een boek kan ook een hele goede manier zijn om nog meer te verdienen aan je blog, of je er nou al één hebt of juist een blog wilt gaan beginnen.

    print on demand boeken van lulu xpress 
    Voorbeelden van print-on-demand boeken van Lulu Xpress

    Meer informatie vind je hier:

      4. Digitale producten en cursussen aanbieden

      In tegenstelling tot de andere punten op deze lijst, zijn digitale producten zoals muziek, cursussen en templates niet tastbaar. Je hoeft niet telkens opnieuw te betalen voor productie en verzending, waardoor je winstmarge groter blijft.

      Maar wat maakt iets tot een goed digitaal product? Waar willen klanten graag voor betalen?

      De antwoorden variëren van originele beats en foto’s met auteursrecht tot informatie en templates die mensen kunnen gebruiken om een skill te verbeteren.

      Als je een talent hebt dat je kunt omzetten in een digitaal product kan dat een nieuwe inkomstenbron worden.

      Shopify heeft een gratis app waarmee je digitale producten op dezelfde manier kunt aanbieden als ‘gewone’ producten.

      zakelijke ideeën voor digitale producten  
      Bron: PixieFaire

      Meer informatie lees je hier:

      5. Print-on-demand posters, wenskaarten en prints verkopen

      Ben je creatief en kun je goed fotograferen? Dan kun je mensen je kunst aanbieden via dropshipping met een print-on-demand bedrijfsmodel. Zorg wel dat je zeker weet dat er geen auteursrechten zitten op het beeldmateriaal dat je gaat printen.

      Als je online al een groep betrokken volgers hebt, bijvoorbeeld omdat je een cartoonist of fotograaf bent, is dit bedrijfsidee perfect voor jou.

      Afhankelijk van de printservice die je gebruikt, kun je producten laten maken variërend van posters tot ingelijste foto’s, en zelfs ansichtkaarten. Er zijn meer dan voldoende digital templates en mock-up programma’s zoals Place.it, die je kunt gebruiken om aan je klanten te laten zien hoe je producten eruit komen te zien, zonder dat je elke item ook echt hoeft te laten printen en fotograferen voor je webshop.

      bedrijfsidee; verkopen van prints 
      Bron: Zen Pencils

      Meer lezen:

      6. Combineer je bedrijf met een goed doel

      Wil je de wereld verbeteren, maar ook geld verdienen?

      Naast een winstoogmerk ook een liefdadig element hebben, en een deel van je opbrengst opzijzetten voor een goed doel is een fantastische manier om je online bedrijf een unieke positie in de markt te geven én iets te doen voor de goede doelen waar je echt om geeft.

      Veel ‘liefdadigheidsbedrijven’ verkopen hun eigen producten, maar een online onderneming starten valt ook heel goed te combineren met een samenwerking met een goed doel. En natuurlijk kun je het liefdadigheidsgedeelte helemaal zelf doen. Zolang je maar transparant bent naar je klanten over waar hun geld heengaat.

      Als onderdeel van je marketingstrategie kun je aan je klanten laten zien welke impact ze hebben door het kopen van jouw producten: een blogpost over het liefdadige werk, of een ‘impact thermometer’ op je website waar je het opgehaalde geld bijhoudt.

      Met de Give & Grow Shopify app is het heel makkelijk om samen te werken met een goed doel en liefdadigheid te verankeren in je bedrijfsvoering. Je kunt een vast bedrag of een percentage van de verkoop doneren, maar je kunt klanten ook bij de betaling om een donatie vragen.

      liefdadige zakelijke ideeën 
      Met de Gift & Grow app van Shopify kun je de impact van je bedrijf bijhouden en laten zien.

      Meer lezen:

      7. Een dienst aanbieden

      In de dienstensector is je tijd zowel je voorraad als je grootste investering. Er zitten maar een beperkt aantal uren in een dag, maar als je gewilde skills hebt is het de moeite waard om die aan de man te brengen.

      Schrijvers, designers, developers, fotografen, schoonmakers, personal trainers etc kunnen niet alleen een (online) bedrijf opzetten rondom hun vaardigheden, maar ook nog de andere online opties uit deze blog gebruiken: tijd omzetten in producten om alternatieve inkomstenbronnen te creëren. Echt online ondernemerschap!

      Fotografen kunnen hun prints online verkopen via Instagram. Tekstschrijvers kunnen templates verkopen aan bedrijven die betere teksten op hun websites willen. En een grafisch ontwerper kan herbruikbare templates maken. Als je je diensten omzet in producten, krijg je een tweede inkomstenbron (passief inkomen) die niet afhankelijk is van het aantal uren in een dag. Bedenk als zelfstandig ondernemer 'hoe kan ik mensen helpen?', 'hoe kan ik bedrijven helpen?'. Ook vanuit beroepen als personal shopper of personal trainer kun je kijken hoe je je diensten verder uit kunt breiden. Als personal trainer help je mensen vaak 1 op 1 in real life, maar welke mogelijkheden zijn er nog meer? Kun je een online video-pakket maken of een e-book in combinatie met voeding?

      Met de Shopify afspraken agenda BookThatApp of Book an Appointment kunnen klanten snel en makkelijk afspraken met je plannen of tickets voor workshops kopen, gewoon via je winkel.

      Tevens kun je je diensten aanbieden via freelance marktplaatsen zoals Upwork, waar er altijd vraag is naar mensen met vaardigheden.

      bookthatapp

      Met Shopify BookThatApp kunnen klanten makkelijk afspraken met je maken.

      Meer inspiratie vind je hier:

      8. Begin een online boetiek

      Ben je dol op mode en deel je je gevoel voor stijl graag online? Dan is een online business starten in de mode misschien wel iets voor jou. En je hoeft heus niet meteen een modeontwerper te worden – gebruik in plaats daarvan dropshipping om je eigen selectie samen te stellen.

      Met jurken, schoenen, badmode, accessoires en nog veel meer kun je je eigen online business opbouwen. Gebruik de product sourcing apps van Shopify om mooie productfoto’s en sociale media posts te maken, en word een trendsetter met een grote hoeveelheid volgers.

      Met apps zoals MyOnlineFashionStore kun je verschillende stijlen in jouw Shopify-winkel importeren.

      Product sourcing voor online fashion winkel
       
      Met My Online Fashion Store kun je je favoriete stijlen in je Shopify webshop importeren.

      Meer informatie en inspiratie vind je hier:

      9. Verkoop zelfgemaakte producten

      Als je een creatieveling bent – of het nou om zeep, kaarsen, sauzen of vazen gaat – heb je de perfecte mogelijkheid om een online bedrijf te beginnen: je hebt de producten letterlijk zelf in de hand.

      In tegenstelling tot de andere concepten in deze blog heb je hier wel te maken met verzenden en voorraadbeheer, maar je kunt heel klein je online bedrijf beginnen: maak alleen producten op bestelling, of een kleine voorraad, tot je zeker weet dat je producten goed verkopen.

      Veel creatievelingen op Shopify zijn begonnen met verkopen aan vrienden en familie vanuit huis of via Etsy, tot ze langzaam uitgroeiden tot een fulltime online business met producten waar constant vraag naar is.

      Let op: Als je producten verkoopt die te maken hebben met voedsel, cosmetica en andere consumptieartikelen kan het zijn dat je je moet houden aan strenge overheidsrichtlijnen.

      Store example

      Brooklyn Candle Studio is één van de vele bedrijven op Shopify die begonnen zijn op Etsy.

      Meer lezen:

      10. Verdien aan je publiek

      In de informatiemaatschappij waarin we leven is het vermogen om de aandacht van mensen te trekken en te behouden heel waardevol. Zo waardevol dat bedrijven er graag voor betalen, en een vaardigheid die content creators om kunnen zetten in de start van een online bedrijf met meerdere inkomensstromen.

      Of ze je nou volgen via YouTube, Instagram  of een blog (en het liefst een combinatie van online kanalen), je kunt je publiek op vele manieren in geld omzetten.

      • Gesponsorde posts voor merken
      • Een affiliate worden
      • (Digitale) producten verkopen
      • Patreon
      • Een combinatie hiervan

      Wanneer je je publiek als winstmodel wilt inzetten, moet je wel een lange adem hebben. Het kan maanden duren voor je op de juist koers zit. Maar je hebt geen miljoenen volgers nodig om het te doen. Instagrammer Kat Gaskin managed to make $ 10,000 with just 3000 followers.

      geld verdienen op instagram voorbeeld

      Hier vind je meer informatie:

      11. Huisdieren

      De wereld van huisdieren kent volop mogelijkheden voor het opzetten van een klein bedrijf. De branche is bijna 100 miljoen dollar waard, wat duidt op gegarandeerde vraag, ook naar jouw (startende) onderneming. Aan huisdieren en hun baasjes kun je zowel producten als diensten verkopen; accessoires, voedsel, speelgoed, een trimsalon, een uitlaatservice of een gedragscursus.

      MyCartoon drukt gepersonaliseerde prints op producten voor huisdieren: van mokken tot schilderijen en alles daartussenin.

      my cartoon voorbeeld webshop idee

      12. Abonnementen

      Online abonnementen zijn door Corona en lockdowns stukken populairder geworden maar bestonden al veel langer. Ze zijn ideaal voor ondernemers met een bestaande actieve en betrokken community. Net als bij andere abonnementen betalen klanten elke maand of jaar een bedrag in ruil voor virtuele goederen of diensten.

      Abonnementen zijn perfect voor members-only content op websites, en voor fysieke bedrijven die ook online sessies aanbieden. Yogastudio's, sportscholen, disco’s en kunstacademies zijn allemaal voorbeelden van bedrijven die kunnen profiteren van dit bedrijfsmodel.

      Omdat de content achter een betaalmuur staat en alleen abonnees toegang hebben, kun je ook exclusieve livestreams houden als aanvulling op (of in plaats van) downloadbare content.

      Maar hoe je dit idee ook inricht, zorg dat je je content altijd opneemt in een stille omgeving zodat alles goed te horen valt en er geen afleiding is.

      Daarnaast is het een goed idee om e-mail marketing in te zetten om je abonnees op de hoogte te houden van nieuwe content. E-mails, filmpjes met voorproefjes en verhalen van tevreden klanten zijn allemaal uitstekende manieren om mensen enthousiast te maken voor de lancering van nieuwe producten of diensten.

      En met Shopify begin je in een handomdraai je abonnements-bedrijf. Zorg wel dat je bij het toevoegen van een nieuw product in de naam en omschrijving duidelijk maakt dat het om een abonnement gaat.

      minimale investering

      Zorg ook dat er géén vinkje staat in het “dit is een fysiek product” vakje, zodat er geen verzendopties verschijnen bij het afrekenen. Let wel: het kan zijn dat je nog andere aanpassingen moet doen, afhankelijk van de apps die je verderop in het aankoopproces gebruikt.

      minimale investering

      Als je verschillende types abonnementen wilt bieden kun je varianten instellen. Geef elke optie een andere prijs. En mocht het nodig zijn om het deelnemersaantal te beperken dan kun je dat in de variant bij de hoeveelheid aanpassen.

      minimale investering

      Meer lezen:

      13. Affiliate marketing

      Affiliate marketing is een manier van marketing waarbij een bedrijf mensen (affiliates) betaalt om hun producten te promoten en verkopen. Elke keer als een affiliate voor een nieuwe klant zorgt, krijgt hij of zij een vergoeding.

      Affiliates promoten producten in een blog, op hun sociale media account of website, en in hun communities. Voor veel mensen begint affiliate marketing als een laagdrempelige bijverdienste, maar het kan in de loop der jaren uitgroeien tot een full time bedrijf.

      Ook aan de slag met affiliate marketing? De volgende stappen helpen je op weg:

      1. Vind een affiliate programma op sites als Daisycon en TradeTracker
      2. Kies items of aanbiedingen die je wilt promoten.
      3. Krijg je affiliate link.
      4. Promoot de link op je online kanalen.
      5. Krijg een kleine vergoeding voor elke keer dat iemand via jouw link iets koopt of zich ergens voor opgeeft.

      De vergoeding die je krijgt hangt af van het bedrijf en de aanbieding. Het kan variëren van 5% per verkoop tot wel 50%, dat laatste vooral als je hele cursussen of events promoot. En bij sommige affiliate programma’s krijg je een vast bedrag in plaats van een percentage.

      hoe werkt affiliate marketing

      Meer lezen:

      14. Virtuele events plannen

      Als je goed bent in organiseren en graag mensen bij elkaar brengt, is het plannen van virtuele events een uitstekend bedrijfsidee. Elk jaar groeit deze branche met 23%, en de huidige toename in bedrijfsevents in combinatie met het gebruik van steeds meer virtuele tools voor vergaderingen en bijeenkomsten, betekent dat die trend alleen maar door zal zetten. Als virtuele eventplanner ben je verantwoordelijk voor het creëren van virtuele conferenties, netwerkbijeenkomsten en trainingsbijeenkomsten voor bedrijven over de hele wereld.

      Ook de komst van de metaverse van Facebook betekent nieuwe mogelijkheden voor eventplanners. Het bedrijf Party.Space heeft bijvoorbeeld besloten om zich helemaal te richten op de metaverse als thema. Als je een toekomstbestendige baan zoekt is virtuele eventplanner worden een uitstekende zet.

      15. Hovenier

      Houd je van de natuur en van het ontwerpen van tuinen? Dan is dit de ideale baan. Je bent niet alleen verantwoordelijk voor het onderhoud van bestaande tuinen en parken, maar denkt ook na over hoe je (nieuwe) tuinen nóg mooier kunt maken.

      De vraag naar hoveniers is de afgelopen jaren gestegen terwijl het aantal vaklieden afneemt. Corona lijkt sterk van invloed te zijn op de groeiende vraag naar vakkundige hoveniers. Omdat veel mensen niet op vakantie gaan of zijn gegaan, hebben ze vaak extra geld over. Dat wordt volop besteed aan onder meer de tuin. Ook de vergrijzing betekent dat steeds meer mensen niet meer goed voor hun eigen tuin kunnen zorgen. Kortom: volop werk in een toekomstbestendige branche.

      16. Kinderopvang

      Er is altijd vraag naar goede kinderopvang. Opvang kan duur zijn en/of de wachtlijsten zijn enorm. Vind je het leuk om met kinderen te werken en heb je de tijd en de ruimte? Dan is dit het perfecte bedrijfsidee.

      Let wel: Je zult een aantal kleine investeringen moeten doen. Speelgoed, bedjes, kinderstoelen etc. Daarnaast zul je een goede administratie moeten bijhouden en moeten voldoen aan de wettelijke eisen voor gastouders.

      17. Online koffie verkopen

      Met een sterk merk en een goed marketingplan kan koffie verkopen heel winstgevend zijn. Ja, er is veel concurrentie. Maar laat dat je niet weerhouden van de mogelijkheden die deze multimiljardenbranche ook biedt. Het verkopen van een veelgebruikt product zoals koffie heeft veel voordelen:

      1. De hoeveelheid klanten is schier oneindig.
      2. Klanten zien kleine merken vaak als kwalitatief hoogstaander dan de bekende merken.
      3. Er zijn veel niches om je op te richten.

      Omdat koffie overal verkrijgbaar is, is het makkelijker te verkopen. Mensen hebben sowieso zin in koffie, je hoeft alleen nog maar te zorgen dat ze zin krijgen in jouw koffie.

      Lees hier het verhaal van meerdere Shopify-ondernemers waaronder Lieke Hanssen (40) van Fascino Koffiebranderij.

      koffie webshop voorbeeld

      18. Klusjesman (m/v/x)

      Mijn vader was enorm handig. Hij was altijd aan het klussen in ons huis: de badkamer fixen, wanden betegelen, dakgoten schoonmaken, een hek plaatsen, etc. Hij was degene die door vrienden en familie gebeld werd als er iets stuk was bij hen thuis. Als het internet toen had bestaan had hij zeker weten een website gemaakt en zijn diensten online aangeboden!

      Er is altijd vraag naar handige klussers, zeker nu mensen ook na Corona nog altijd vaker thuis zijn. En heb je een groot persoonlijk netwerk? Dan zit je helemaal gebakken: als het om hun huis gaat doen mensen het liefst zaken met iemand die ze persoonlijk kennen of aanbevolen krijgen.

      19. Verkoop je foto’s

      Heb je een goed oog voor mooie plaatjes? Maak van je hobby dan je (fulltime) werk. En tegenwoordig is het werk veelzijdiger dan alleen maar bruiloften, bedrijven en advertentiecampagnes. Je kunt eenvoudig je eigen webshop beginnen waar je prints, posters, NFTs en nog meer kunt verkopen. Of je verkoopt je foto’s op stockfotowebsites en verdient zo een passief inkomen terwijl je ondertussen andere dingen aan het fotograferen bent.

      Meer lezen: Online foto’s verkopen: tips voor amateurs en professionals

      20. Social media management consultant

      In oktober 2021 waren er wereldwijd meer dan 4,2 miljard actieve internetgebruikers, 53,6 % van de wereldbevolking.

      Dat maakt marketing via het internet aantrekkelijk voor bedrijven. Maar met alle verschillende sociale media platforms (YouTube, Instagram, Facebook, TikTok, etc.) wordt het ook snel overweldigend. En dan is een sociale media manager onmisbaar. Hij of zij is verantwoordelijk voor het creëren en analyseren van de content voor alle sociale media van een merk.

      Als sociale media manager word je betaald voor het bedenken van aansprekend content, het schrijven van goeie bio’s, het reageren op comments, het plaatsen van advertenties en nog veel meer. Je krijgt een uurtarief of een projectprijs.

      Dit is de perfecte baan voor digital nomads die online geld willen verdienen en een bedrijf willen starten zonder veel geld te hoeven investeren.

      21. Beauty- en verzorgingsproducten verkopen

      De beautybranche is uitstekend uit de Coronacrisis gekomen. Uit ons onderzoek kwam naar voren dat 55% van de bedrijven in deze sector tevreden waren met de prestaties van hun bedrijf in 2020. Bedrijven die een webshop hebben, en dan het liefst met verschillende bezorgopties, zullen het ook in de komende jaren goed blijven doen.

      Populaire producten om te verkopen:

      • Lichaamsverzorgingsproducten zoals handzeep en -gel.
      • Producten voor een thuis-spa ervaring: gezichtsmaskertjes etc.
      • Beautytechnologie zoals massagepistolen, smart-spiegels en make up koelkastjes.

      22. Housesitting en petsitting

      Mensen gaan steeds vaker op reis, en hebben dus ook meer behoefte aan iemand die op hun huis of huisdier wil passen. En nu door het internet mensen minder vaak fysieke op hun werk aanwezig hoeven te zijn, gaan ze vaak ook stukken langer weg. Dan is het een veilig idee dat er iemand is die op hun huis past.

      Housesitting en petsitting past goed bij je als je het geen probleem vindt om langere tijd in het huis van een vreemde te wonen, al dan niet inclusief zorg voor huisdieren.

      Je kunt je eigen Shopify website maken om je diensten aan te bieden en te marketen. Daarnaast kun je ook zoeken op websites en apps speciaal gericht op het bij elkaar brengen van huiseigenaren en housesitters, zoals:

      • TrustedHousesitters: Trustedhousesitters (over de hele wereld actief) is een uitstekende site voor mensen die willen beginnen als housesitter, en ervaring en referenties willen verzamelen. De vacatures op dit platform zijn onbetaald, dus zie het meer als een ruilhandel: jij gratis wonen, zij een gratis oppas.

        Andere goede websites zijn Mindmyhouse en Housecarers

      • Rover: Rover is dé website en app voor petsitting. Je maakt een profiel aan en reageert op vacatures. Let op: hier kun je niet in de huizen overnachten of verblijven. Een andere goede petsitting website is Pawshake.

      Als je van housesitting of petsitting je werk wilt maken, doe dan je best om een mooi en aansprekend profiel te creëren. Gebruik foto’s waar je vrolijk en enthousiast opstaat (het liefst met een dier) en zorg dat je alle onderdelen van het profiel hebt ingevuld. Geef specifieke informatie over je ervaring met het zorgen voor huizen en huisdieren. Vermeld ook eventuele relevante cursussen of diploma’s want die geven je een voorsprong op de rest.

      Om succesvol te worden in een bepaalde branche heb je meestal een combinatie nodig van je eigen Shopify webshop en de bovengenoemde platforms.

      Meer lezen:

      23. Telefoonaccessoires

      Bijna iedereen heeft een mobiele telefoon, dus de groep potentiële klanten voor je telefoonaccessoires is oneindig. En je kunt alle kanten op met dit bedrijfsidee: print-on-demand, handgemaakte spullen, niche, dropshipping en nog veel meer.

      Een aantal ideeën om je op gang te helpen:

      • Telefoonhoesjes
      • Houders voor auto en bureau
      • Statieven
      • Decoratieve bedeltjes
      • Oordopjes/Koptelefoons
      • Bluetooth speakers
      • Draagbare opladers
      • Draadloze opladers

      Zorg wel dat je bij elk product duidelijk vermeldt met welke merken en modellen het wel en niet compatibel is. Zo voorkom je dat klanten een negatieve ervaring met je winkel hebben én dat je tijd en geld kwijt bent aan retourzendingen.

      24. Abonnementsboxen

      Kan of wil je geen eigen producten maken? Dan kun je nog altijd leuke abonnementsboxen samenstellen met andermans producten. Dit bedrijfsidee werkt het beste als je dat rondom een thema doet.

      Het grote voordeel van abonnementsboxen is dat je voor ongeveer elke niche die je maar kunt bedenken een box kunt samenstellen. Een goed voorbeeld is producten van plaatselijke bedrijven en creatievelingen. Ideaal als cadeau voor mensen uit de buurt én als souvenir of cadeau voor familie en vrienden die juist niet in de buurt wonen. Andere populaire thema’s zijn yoga, bier en huisdieren, maar eigenlijk kun je het zo gek niet bedenken of je kunt er wel een abonnementsbox rondom samenstellen.

      Abonnementsboxen zijn een goed bedrijfsidee om mee te beginnen omdat ze, net als andere abonnementen, een regulieren inkomensstroom vormen. Klanten moeten de box proactief cancelen als ze hem niet meer willen.

      Abonnementen lenen zich ook perfect voor samenwerking met andere merken. Als je producten van verschillende bedrijven in je boxes stopt, kom je meestal ook onder de aandacht van hun publiek: zo heb je in één klap weer een hele nieuwe groep potentiële klanten.

      Meer lezen:

      25. Investeer in verkoopautomaten (snoep/drank/koffie)

      Een uniek bedrijfsidee dat weinig investering vraagt: automaten (vendingmachines). Tijdens de Coronapandemie ging het even wat slechter met deze branche, maar alle voorspellingen zeggen dat ze met het openen van de samenleving weer enorm veel gebruikt zullen gaan worden

      De redenen dat ze een tijdje minder gebruikt werden? Er waren minder mensen op stations en op het werk, en uit hygiënisch oogpunt wilden mensen liever de toetsen niet aanraken. Met het oog op de toekomst is het daarom een goed idee om te investeren in automaten die contactloos werken.

      Bij dit bedrijfsidee draait het allemaal om het juiste product op de juiste locatie. Doe dus gedegen onderzoek naar waar precies veel mensen (langs)komen, wie ze zijn en wat ze lekker vinden. Als je het strategisch aanpakt zijn automaten een winstgevend bedrijfsidee waarvoor je weinig investering hoeft te doen.

      Drie tips om te bepalen welke online business jij start

      De genoemde online ondernemingen starten is eenvoudiger dan gemiddeld wat betreft logistiek, maar dat maakt ze nog niet makkelijker. Wat voor online bedrijf je ook wilt beginnen, houd altijd de volgende drie punten in je achterhoofd:

      1. Marketing is makkelijker voor een niche

      Marketing is de sleutel tot een succesvolle onderneming. Het is niet voldoende om alleen maar te weten dat er vraag naar je producten is – je moet ook manieren vinden om je doelgroep het beste te bereiken. Je moet zorgen dat de juiste mensen je producten zien.

      Gelukkig is marketing een stuk makkelijker als je een hele specifieke doelgroep hebt, bijvoorbeeld veganisten, spelletjesfanaten of plaatselijke fotografen. Je kunt je sociale media content en je advertenties toespitsen op hun interesses. Bovendien geeft zo’n benadering je merk een duidelijke en consistente uitstraling, omdat je precies weet wie je klanten zijn en wat mensen willen horen. Mensen vinden je dan.

      Probeer te bedenken welke niche bij uitstek geschikt is voor jouw product, en wat jouw bedrijf hen kan bieden. Als je al een groter publiek hebt via een blog of sociale  media kanalen, kun je zelfs overwegen om hen de doelgroep van je bedrijf te maken.

      Lees hier meer:

      2. Prijsbepaling gaat niet allen om winst maken

      Zijn je producten te goedkoop, dan denken klanten dat ze ook wel van slechte kwaliteit zullen zijn. Zijn ze te duur dan schrikt dat klanten af. Je zult dus de perfecte prijs moeten vinden, waarbij je ook rekening houdt met de kosten van marketing en met kortingen, vooral als je van plan bent om te betalen voor advertenties (lees ook pay for ads).

      Bij veel online ondernemingen in deze blog hoef je de producten niet zelf te verzenden, maar betaal je wel voor de verzendkosten van het bedrijf dat ze opstuurt. Die kosten zullen dus door de prijs gedekt moeten worden. Kijk dus goed wat je verzendkosten zijn, zowel in Nederland als naar het buitenland.

      Veel online verkopers verwerken de verzendkosten in de verkoopprijs, zodat ze gratis of goedkope verzending kunnen aanbieden. Anderen proberen hun winst te vergroten door hun klanten over te halen om meerdere producten tegelijk te bestellen en zo gratis verzending te krijgen (bijvoorbeeld gratis verzending bij bestellingen van $50 of meer).

      Vergeet niet: Je mag je prijzen altijd veranderen, dus experimenteer gerust met een aantal verschillende manieren voor prijsbepaling tot je er één vindt die werkt.

      Lees hier meer:

      3. Een business starten betekent altijd beweging

      Streven naar perfectie is vaak een grote barrière bij het beginnen van een online business. Hou jezelf daarom voor dat niets voorgoed vastligt.

      Producten kunnen vrij makkelijk vervangen worden (zeker als je geen voorraad hebt). Je kunt je webshop opnieuw inrichten, je prijzen aanpassen of een andere leverancier nemen. En al die beslissingen kun je baseren op de constante feedback die je krijgt: hoeveel mensen je winkel bezoeken, hoe lang ze daar blijven, recensies, producten die wel aangeklikt worden maar toch niet afgerekend etc.

      Als jouw concept toch niet zo uitpakt als je voor ogen had, probeer dan eerst te bedenken hoe je het kan aanpassen voordat je het hele plan opgeeft.

      Als je een nieuw product of een nieuwe benadering gaat proberen zijn er altijd onderdelen van je vorige winkel die je kunt behouden. De volgers op sociale media, de namen op je e-mail lijst en het merk waar je zoveel tijd en moeite in hebt gestoken kun je vaak gewoon weer gebruiken voor je volgende idee.

      Ga gerust aan de slag

      Dankzij moderne technologie, externe leveranciers en de mogelijkheid om (online) bedrijf ideeën snel te testen is het eenvoudiger dan ooit om een  business te starten. Begin met verkopen zonder verstrikt te raken in inventaris, opslagruimte en voorraadbeheer.

      De wereld van zelfstandig ondernemerschap kan een uitdaging zijn, maar met een beetje hard werken en knowhow kun je het waarmaken.

      Dit artikel is een vertaling van een origineel Shopify-artikel van Braveen Kumar.


      Een webshop starten en meteen beginnen te verkopen? Probeer Shopify nu 14 dagen gratis.


      Veelgestelde vragen over eigen bedrijf starten ideeën.

      Welke online bedrijven kun je starten zonder hoge investeringskosten?

      We bespreken 25 concepten met minimale investeringskosten om je eigen online business te starten. Een aantal daarvan zijn: 1. Samenwerken met een dropshipper. 2. Print-on-demand T-shirts ontwerpen en verkopen. 3 Een boek publiceren. 4. Digital producten en cursussen aanbieden. 5 Print-on-demand posters en prints ontwerpen en verkopen. 6 Bedrijf combineren met een goed doel. 7. Een dienst aanbieden. 8. Een online mode boetiek beginnen. 9. Zelfgemaakte producten verkopen. 10. Verdienen aan je publiek.

      Hoe kun je geld verdienen aan je (social media) volgers?

      Of ze je nou volgen via YouTube, Instagram of een blog (en het liefst een combinatie van online kanalen), je kunt je publiek op vele manieren in geld omzetten. Denk aan: Gesponsorde posts voor merken, een affiliate worden, (digitale) producten verkopen, promotie via sites als Patreon of een combinatie van deze punten.

      Welke zelfgemaakte spullen kun je online verkopen?

      Als je een creatieveling bent heb je de perfecte mogelijkheid om een online bedrijf te beginnen: je hebt de producten letterlijk zelf in de hand. Er zijn opties te over, denk aan: mondkapjes, bruisballen en zeep, T-shirts en producten met prints, sieraden, kaarsen, snoepgoed, kunst en posters, vazen en sauzen. Let wel op: als je producten verkoopt die te maken hebben met voedsel, cosmetica en andere consumptieartikelen kan het zijn dat je je moet houden aan strenge overheidsrichtlijnen.

      Wat is dropshipping?

      Dropshipping is een manier van orderverwerking waarbij derden producten voor jou beheren en versturen. Jij doet de verkoop en laat de leverancier weten dat er een bestelling is, zij doen de rest. Dropshipping maakt het mogelijk om met een minimale investering een product uit te proberen, en een bedrijf te starten zonder te hoeven investeren in je eigen originele producten. Zorg wel dat je eerst zelf het product bestelt, om er zeker van te zijn dat de leverancier betrouwbaar is en dat het product kwalitatief gezien goed genoeg is om aan je klanten te verkopen.