Shopify-blogs

20 Instagram Tools: Met Deze Apps Krijg Je Meer Volgers op Instagram

instagram tools

Instagram is meer dan alleen maar een leuk tijdverdrijf: Het is een krachtig marketing platform voor iedereen met een eigen bedrijf.

Met meer dan een half miljard gebruikers per dag biedt Instagram merken een fantastische mogelijkheid om klanten te vinden en meer bekendheid aan hun producten te geven. De meeste bedrijven gebruiken al Instagram ads en werken samen met influencers, maar zonder de juiste tools blijft het moeilijk om echt goede resultaten te behalen.

Template Icon

Gratis Webinar: Laat je Instagram Account Groeien en Geld Opleveren

Leer hoe je Instagram publiek kan groeien, en verdien geld met een online store.

Reserveer nu jouw plek

We hebben een lijst samengesteld van de beste Instagram tools die je kunnen helpen om het maximale uit je account te halen. Met deze apps kun je je bedrijf echt laten opvallen en nog meer klanten naar je winkel trekken.

Let’s go!

Om je Instagram profiel zo effectief mogelijk te maken, zijn mooie foto’s nog altijd het allerbelangrijkste. Foto’s die de uitstraling van je merk en de kwaliteit van je producten onderstrepen. Maar soms lijkt het net of je zonder dure camera en fotografie opleiding je foto’s nooit zo kunt krijgen als je ze het liefst zou willen.

Maar gelukkig zijn er tegenwoordig hele goede apps, die zorgen dat zelfs de foto’s die je gewoon met je telefoon maakt alsnog fantastische Instagram plaatjes kunnen worden.

1. VSCO

Helpt bij: Content creation
Kosten: Gratis

Instagram tools: VSCO
Foto: VSCO

Ooit waren de standaardfilters van Instagram het beste van het beste op het gebied van mobiele foto editing, maar ondertussen zijn ze allang voorbijgestreefd door VSCO. Deze app is zowel een foto editing platform als een social media netwerk, en daarmee een onmisbare tool voor elke mogelijke Instagram strategie.

VCSO heeft uitgebreide editing functies en een hele reeks aan standaard filters van hoge kwaliteit, die jouw simpele smartphone foto’s naar een veel hoger niveau tillen. Daarnaast kun je een enorme hoeveelheid extra filters apart aanschaffen die je eindeloze mogelijkheden bieden voor het personaliseren van je foto’s, zodat ze met kop en schouders boven de rest uit steken.  

2. Snapseed

Helpt bij: Content creation
Kosten: Gratis

Instagram tools: Snapseed

Snapseed is een andere tool waarmee je foto’s kunt finetunen. De standaard filters van Instagram editen een hele foto in één keer, maar het bijzondere van Snapseed is dat je met een kwastje precies waar het nodig is het gewenste effect kunt aanbrengen, zodat je foto’s tot in de kleinste details kunt perfectioneren.

Een hele fijne extra functie van Snapseed is Stacks, waarmee je een groep filters samen kunt opslaan in een template, die je kunt toepassen op al je foto’s. Dit bespaart tijd én geeft je hele feed een consistente look.

3. Afterlight 2

Helpt bij: Content creation
Kosten: $2.99

Instagram tools: Afterlight 2

Afterlight 2 is een foto editing app met tientallen standaard filters, texturen en frames. Dit geeft je een gigantische hoeveelheid mogelijkheden om je foto’s meteen nadat je ze genomen hebt te editen. Daarnaast kun je je eigen filters maken en opslaan, en met verschillende foto formats in de app werken. Afterlight 2 heeft bovendien typografie tools die je foto’s nog meer laten opvallen.

Met zijn strakke en simpele design is Afterlight een gebruiksvriendelijke must-have Instagram tool, waarmee je foto’s van het scherm af laat spatten

De eerder versie (Afterlight) was beschikbaar voor Android, maar Afterlight 2 is beschikbaar voor iOS.

4. Canva

Helpt bij: Content creation
Kosten: Gratis

Instagram tools: Canva

Met de Canva app maak je beelden die echt opvallen, of het nou in je feed of in je Stories is. Je kunt tekst toevoegen, multi-image lay-outs maken, en een breed assortiment aan graphics gebruiken om je foto’s net dat beetje extra te geven en zo de aandacht van je volgers te trekken.

Canva is vooral heel handig voor het maken van Stories die echt opvallen, en als je steeds dezelfde formats en fonts gebruikt kunnen volgers altijd zien dat dit jouw content is.

Canva is verkrijgbaar voor iOS en Android, en heeft ook een webversie.

5. Photoshop Express

Helpt bij: Content creation
Kosten: Gratis

Instagram tools: Photoshop Express

Ja, je ziet het goed, Photoshop is er ook voor je mobiel.

De Photoshop app voor Android en iOS heeft niet alle functies van het desktopprogramma, maar is nog steeds een krachtige beeldbewerkingstool waar enorm veel mee kan. In de app is het werk dat je op de computer met de hand moet doen vervangen door gestroomlijnde functies zoals blemish removal, waarmee je met één druk op de knop vlekjes, vuil en stof van je foto’s kunt verwijderen.

Met Photoshop Express heb je toegang tot meerdere controls, filters, voorinstellingen en opties die je nergens anders kunt krijgen, bijvoorbeeld het toevoegen van een watermerk aan je foto’s.

Photoshop Express is beschikbaar voor iOS en Android.

6. Repost for Instagram

Helpt bij: Content beheer
Kosten: Gratis

Instagram tools: Repost

Je Instagram foto’s hoeven niet altijd door jou genomen te worden. Als klanten als onderdeel van je marketingstrategie zelfgemaakt content (user-generated content of UGC) posten, dan kun je met Repost hun beeldmateriaal beheren en credits toevoegen.

Om een foto van iemands Instagram account te delen op jouw account, kopieer je de Share URL (webadres voor delen) van de post die je wilt delen, en open je Repost op je telefoon. Repost voegt een credit icoontje toe aan de foto en kopieert de beschrijving, zodat je binnen enkele seconden een foto hebt die je zó op je eigen account kunt plaatsen.

Repost is beschikbaar voor iOS en Android.

7. PicFlow

Helpt bij: Content creation
Kosten: Gratis. Extra functies tegen betaling

Instagram tools: PicFlow
Image credit: PicFlow

Als je graag meer video’s wilt posten maar je hebt geen zin om te filmen, kan PicFlow je helpen. Deze app gebruikt jouw foto’s om een diavoorstelling van 15 seconden te maken, waarbij je de audio direct in de app kunt opnemen en editen. Je kunt zelfs de timing van de diavoorstelling beheren, en hele interessante visuele effecten creëren door PicFlow te gebruiken samen met andere tools in deze lijst.

PicFlow is gratis voor iOS en Android, maar als je het watermerk wilt verwijderen of extra functies wilt gebruiken, moet je voor een upgrade betalen.

Ken je dat? Je bent lekker op Instagram aan het scrollen en opeens zie je een fantastische outfit voorbijkomen. Wat je het liefst zou willen is in één keer alles kopen wat het model draagt.

Het klinkt misschien als een onmogelijke droom, maar het kan gewoon. Met de juiste tools kun je je Instagram feed veranderen in een shopping trip waar klanten alles kunnen kopen wat ze zien, en waar ze een beter idee kunnen krijgen van hoe de producten in het echt staan en aanvoelen.

Misschien gebruik je al een aantal van de apps die je Instagram feed in een echt verkoopkanaal veranderen, maar wij hebben nog een paar extra apps gevonden die je echt even moet bekijken. .

8. Shopping on Instagram

Helpt bij: Meer verkopen
Kosten:Gratis voor Shopify merchants

Met het Shopping on Instagram verkoopkanaal kunnen Shopify verkopers uit meerdere landen producten taggen in hun posts en Stories, en kunnen gebruikers het gehele aankooptraject – van het eerste moment dat ze het product zien tot het afrekenen bij de kassa – op Instagram uitvoeren.

Om Shopping on Instagram te kunnen gebruiken moet je:

  • Gevestigd zijn in één van de volgende landen: VS, VK, Australië, Canada, Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje, Nederland of Brazilië.
  • Het Facebookkanaal geïnstalleerd hebben op je Shopify winkel, met een goedgekeurde Facebook Winkel.
  • Een Instagram Business account hebben.

Het enige wat je daarna nog hoeft te doen is het Instagram verkoopkanaal toevoegen aan je Shopify winkel, waarna je producten in Instagram posts en Stories gratis kunt taggen.

Begin met verkopen op Instagram

9. Instagram Shoppable Feed (Shopify App)

Helpt bij: Meer verkopen
Kosten: $4.99/maand (7 dagen gratis uitproberen)

Je Instagram foto’s zijn niet alleen een geweldige manier om via social media met je klanten in contact te komen, maar ook om de bezoekers van je website te laten zien hoe jouw producten eruitzien in context of samen met andere producten. Met Instagram Shoppable Feed kun je Instagram foto’s aan je winkel toevoegen, en de producten op de foto’s taggen.

Hot Shapers gebruikt Instagram Shoppable Feed om Instagram foto’s op hun website te zetten.

Instagram tools: Shoppable feed
Foto: Hot Shapers

Hot Shapers zorgt dat hun feed altijd gefocust is op hun producten, en de sfeer van het merk weerspiegelt. Potentiële klanten zien hoe het product gebruikt wordt, en als je op een foto klikt krijg je zowel de prijs van het product te zien als een directe link naar de productpagina.

Instagram tools: Shoppable Feed Examples

Een succesvolle marketingcampagne op Instagram houdt niet op bij het delen van foto’s. Om het maximale uit je marketingstrategie te halen is het cruciaal om je te verdiepen in Instagram analytics. Bij elke professionele stap die je zet wil je kunnen analyseren hoe je webshop het doet en eventuele verbeteringen aan kunnen brengen.

Als je een Instagram Business Account hebt, heb je direct toegang tot data zoals bezoekersaantal, dagen waarop je de meeste bezoekers hebt gekregen, demografische analyse van je bezoekers en nog veel meer. Wil je diepgaandere data? Er zijn allerlei tools die je precies de informatie kunnen geven waar je naar op zoek bent.  

10. Sprout Social

Helpt bij: Analytics
Kosten: $99 - $249/maand per gebruiker

Instagram tools: Sprout Social

Sprout Social is een social media management platform met uitgebreide content planning en publishing tools. Sprout Social heeft ook een zeer grondige Instagram analytics functie, die je toegang geeft tot gedetailleerde rapporten over de prestaties van je meest recente posts.

Met de analytics van Sprout Social houd je zicht op je engagement, en kun je het succes van je winkelaccount vergelijken met dat van je andere accounts.

Bovendien heeft Sprout Social tools om hashtags en comments in de gaten te houden, zodat je precies weet wat er leeft bij je klanten en daar snel op in kunt spelen.

11. Iconosquare

Helpt bij: Analytics
Kosten: $7-$59/maand (je betaalt 1x per jaar)

Instagram tools: Iconosquare

Iconosquare is een analytics platform dat zich helemaal toelegt op een diepgravende analyse van hoe je content het op Instagram doet.

Met Iconosquare volg je de standaard participatiedata zoals volgers en likes, maar ook specifieke gegevens over je volgers, inclusief hun locatie en hoeveel social media invloed ze hebben. Als je weet wie je invloedrijkste fans zijn, geeft dat je meer mogelijkheden voor influencer marketing en contacten.

Daarnaast kun je met Iconosquare jouw account vergelijken met die van de concurrentie om een beter idee te krijgen van je positie in de branche.

12. Websta

Helpt bij: Analytics
Kosten: Gratis

Instagram tools: Websta

Websta is een gratis tool die je helpt bij het managen van je Instagram account. De eenvoudige analytics verschaffen je meer inzicht in je publieksparticipatie en je groei. 

Websta verzamelt bovendien alle hashtags op Instagram zodat je kunt zoeken naar de tags die het het beste doen bij jouw doelgroep. Websta geeft ook suggesties voor hashtags die lijken op degene die je al gebruikt, waarmee je nieuw publiek kunt aanboren.

13. Real-Time Customer Intelligence (Shopify App)

Helpt bij: Volgers analyse
Kosten: Gratis. Betaalde accounts vanaf $19/maand

Instagram tools: Real-time Customer Intelligence

Wil je weten of je ook influencers onder je klanten hebt? Met Real-Time Customer Intelligence kom je erachter. Deze Shopify app geeft social media informatie over je klanten, die je vervolgens zo kunt sorteren dat je precies vindt wat je zoekt.

Je kunt de data gebruiken om te kijken welke klanten meer dan 10.000 Instagram volgers hebben, of wie de woorden “blogger” of “journalist” in hun profielen gebruiken, zodat het makkelijker is om een influencer campagne kan opzetten. Ook kun je de profielen van al je klanten bekijken en zo beter gerichte marketingcampagnes opzetten.

Real-Time Customer Intelligence is gratis als je minder dan 100 klanten per maand hebt, en bij minder dan 250 klanten beginnen accounts bij $19 per maand.

Instagram tools: posting on a schedule
Foto: Burst.

Om je publiek te laten groeien en om te zorgen dat je fans terug blijven komen moet je regelmatig nieuwe content op je Instagram plaatsen. Maar, eerlijk is eerlijk, constant nieuwe foto’s op je profiel zetten kost enorm veel tijd – iets waar de meeste ondernemers sowieso al niet veel van hebben.

Gelukkig zijn er een paar hele goeie platforms die je kunnen helpen met het vooruitplannen van je posts, zodat er altijd goede content op je profiel staat. Met de meeste van deze tools kun je ook via je computer op Instagram posten, zodat je niet afhankelijk bent van de mobiele app.

14. Schedugram

Helpt bij: Scheduling
Kosten: $20 - $100/maand (afhankelijk van hoeveel volgers je hebt)

Instagram tools: Schedugram

Schedugram is een planningsplatform met een groot scala aan functies, inclusief planning via webbrowser. Met Schedugram kun je je marketingcampagnes veel effectiever maken.

Naast de browser-based planningsfunctie, heeft Schedugram ook nog een uitgebreide foto editing functie, waarmee je afbeeldingen veel mooier en beter worden dan met de standaard Instagram functies.

Ook kun je met Schedugram een heleboel posts tegelijkertijd uploaden, zodat je minder tijd kwijt bent aan je social media marketing.

De goedkoopste Schedugram optie kost $20/maand, en gebruik wordt duurder naarmate je meer accounts en volgers hebt.

15. Later

Helpt bij: Scheduling
Kosten: Gratis. Premium accounts vanaf $9/maand

Instagram tools: Later

Later, voorheen Latergram, is een intuïtief Instagram planning platform voor op je mobiel, tablet of computer.

Later heeft een breed scala aan functies voor het plannen van een marketingcampagne, inclusief hashtagonderzoek en het delen van gebruikerscontent. Met Later kun je posts organiseren door middel van een handige content kalender, en om te zien hoe je Instagram strategie er uiteindelijk uit komt te zien kun je een preview van je feed bekijken.

Saved Captions is een functie van Later die kan helpen bij het plannen en vormgeven van je Instagram hashtag strategie. Je bewaart groepen van gerelateerde hashtags, zodat je ze nooit meer één voor één hoeft te typen.

16. Hootsuite

Helpt bij: Scheduling
Kosten: Gratis. Pro Plans vanaf $19/maand

Instagram tools: Hootsuite

Hootsuite is een krachtig social media management platform waarmee je Instagram posts vooruit kunt plannen en plaatsen.

Hootsuite heeft bekendheid gekregen door marketing via platforms zoals Facebook en Twitter makkelijker te maken. Maar met hun Instagram tools gaan ze nog een stapje verder in social media management. Met Hootsuite kun je posts van tevoren inplannen. Op de dag zelf krijg je een reminder dat je een post moet plaatsen, en als je een Instagram Business account hebt wordt de post zelfs voor je geplaatst.

17. Buffer

Helpt bij: Scheduling
Kosten: Gratis. Betaalde accounts vanaf $10/maand

Instagram tools: Buffer

Misschien ken je Buffer al als een handige tool om je berichten op Twitter en Facebook te plannen, maar je kunt hem ook voor Instagram posts gebruiken.

Je kunt posts alvast voorbereiden op je mobiel of desktop, waarna Buffer ze op Instagram plaatst. Net als alle andere direct publishing tools, werkt het direct posten alleen voor posts met één foto, en alleen voor Instagram Business accounts. Maar het plannen en voorbereiden van video’s en posts met meer dan één foto is beschikbaar voor iedereen.

Bij een betaald account van Buffer zit ook een functie waarmee je inzicht kunt krijgen in belangrijke data rondom je Instagram account.

Je bent bijna klaar om op ‘post’ te drukken, maar om meer volgers en publiek te krijgen wil je nog een paar hashtags toevoegen. Goed nieuws: je hoeft tegenwoordig niet meer te gissen naar welke hashtags het goed doen bij jouw foto’s en video’s – er zijn apps om je te helpen.

18. Autohash

Helpt bij: Hashtags vinden
Kosten: Gratis. Extra functies tegen betaling

Instagram tools: Autohash

Autohash is vermoedelijk de makkelijkste manier om relevante hashtags voor je foto’s te vinden. Door middel van Kunstmatige Intelligentie herkent Autohash voorwerpen in je foto, en suggereert op basis daarvan relevante hashtags. Bovendien worden je hashtags automatisch geteld zodat je niet over de limiet van 30 tags gaat, en kun je je favoriete hashtags in de app zelf opslaan.

Klaar om te posten? Autohash slaat je gekozen hashtags op je klembord op, zodat je ze alleen nog maar hoeft te kopiëren in je beschrijving of je comments.

Autohash is beschikbaar voor Android.

19. Display Purposes

Helpt bij: Hashtags vinden
Kosten: Gratis

Instagram tools: Display Purposes
Foto: Display Purposes

Display Purposes is een web-based tool die je meer controle geeft over de hashtags die je voor een post kiest. Je begint met een keyword of een bestaande hashtag, en de tool suggereert extra hashtags die je kunt gebruiken bij je foto’s. Je kunt zelf bepalen hoeveel hashtags je wilt gebruiken. Als je toch liever zelf je hashtags bij elkaar zoekt, kun je kiezen uit een lijst waarin elke hashtag een score heeft gekregen voor relevantie en populariteit.

20. Focalmark

Helpt bij: Hashtags vinden
Kosten: Gratis. Extra functies tegen betaling

Instagram tools: FocalMark

Focalmark is een app die hashtags voor je selecteert gebaseerd op drie belangrijke factoren: het onderwerp van je foto, de locatie van je foto, en de camera die je gebruikt. Je selecteert een optie voor elk van deze factoren, en Focalmark maakt een lijst van de meest populaire hashtags voor die specifieke foto.

Je kunt de gewenste hoeveelheid hashtags aangeven met een slider, en ze kopiëren naar een clipboard in de app. En, als je wilt dat je hashtags in een andere volgorde komen te staan, is er een handige shuffle knop die ze opnieuw rangschikt.

Focalmark is beschikbaar voor iOS en Android.

Schieten maar! 

Nu je precies de juiste tools hebt, is het tijd om aan de slag te gaan met het maken van geweldige foto’s die goed laten zien hoe fantastisch jouw producten zijn!


Dit artikel is een vertaling van een origineel artikel van Kevin Donnelly.

Onderwerpen: