Wil je een webshop beginnen?

Affiliate marketing: lucratief en iedereen kan er mee starten

affiliate marketing

De affiliate -marketingindustrie is wereldwijd een miljardenindustrie. Aan de ene kant is het voor e-commercemerken de manier om hun producten en diensten op de markt te brengen. En aan de andere kant biedt het 'online makers' grote kansen als affliate, de promotiekant. Als je nog niets doet met affiliate marketing, is dit een goed moment om ermee te beginnen en je voordeel te doen met deze lucratieve bron van inkomsten.

Van de miljarden mensen die online aankopen doen, toonde Awin's review van affiliate marketing in 2021 aan dat in april 37% van de mensen dit deden via een affiliate link. 


Een webshop starten en meteen beginnen met verkopen? Probeer Shopify nu 14 dagen gratis.


Hoe affiliate marketing werkt

Affiliate marketing is een online verkooptactiek waarbij de eigenaar van een product de verkoop stimuleert door anderen, die dezelfde doelgroep targeten (‘affiliates’), tegen een vergoeding het product aan te laten bevelen aan hun publiek. De affiliates krijgen op hun beurt de kans om geld te verdienen aan de verkoop van producten zonder zelf een product te hoeven maken of leveren.

Simpel gezegd: affiliate marketing houdt in dat je een product of dienst aanbeveelt door het te delen in een blog, podcast, op social media of op een website. Als affiliate verdien je een commissie zodra iemand een aankoop doet via de unieke link die is gekoppeld aan de aanbeveling. Als je dit goed doet, kan dit op prestaties gebaseerde verdienmodel een belangrijk onderdeel van je bedrijf worden en bijdragen aan een goed inkomen.

Affiliate marketing hoe het werkt

Als je als affiliate aan de slag wilt, hoef je alleen maar deze vijf stappen te volgen:

  1. Een affiliateprogramma vinden en je aanmelden
  2. Kiezen welke producten of diensten je wilt promoten
  3. Een unieke affiliatelink verkrijgen voor elk product/elke dienst
  4. Deze links delen in je blog, op socialemediaplatforms of op je website
  5. Een commissie innen zodra iemand jouw link gebruikt om een aankoop te doen

Het commissiepercentage kan erg verschillen afhankelijk van het bedrijf en het product of de dienst. Het kan slechts 5 procent van de verkoop zijn, maar het kan, als je goede afspraken weet te maken, ook oplopen tot 50 procent. Dit laatste gebeurt meestal wanneer je een cursus of evenement promoot. Er zijn ook affiliate marketing-programma’s waarbij je geen percentage van de verkoop verdient, maar een vast bedrag.

Voordelen van affiliate marketing

Affiliate marketing biedt allerlei voordelen voor de affiliate (jij dus). Een daarvan is het gemak. Jouw rol in dit verhaal is het afhandelen van de marketingkant van de verkoop van een product: het informeren van klanten. Je hoeft je niet bezig te houden met de lastigere taken, zoals het ontwikkelen, ondersteunen of leveren van het product of de dienst. Je moet je wel realiseren dat goede affiliate marketing gebaseerd is op vertrouwen. Er zijn natuurlijk talloze producten of diensten die je kunt promoten, maar je kunt er het beste enkele kiezen die je zelf ook gebruikt of echt zou aanbevelen. En zelfs wanneer een product je op het lijf is geschreven of goed past bij je huidige interesse- of vakgebied, vergt het nog heel wat werk om een goede marketeer voor dat product te worden.

Weinig risico: je bent niet de eigenaar van een product

Er zitten weinig risico’s aan affiliate marketing. Het kost niets om aan een affiliateprogramma deel te nemen. Je kunt dus meteen beginnen met geld verdienen met een gevestigd(e) product of service zonder investeringskosten vooraf.

Het is een passieve inkomstenbron

Met affiliate marketing hoef je relatief weinig te doen om een inkomen te verdienen via commissies: de ideale manier om geld te verdienen. Hoewel je in het begin wel wat tijd moet investeren om verkeersbronnen op te zetten, kunnen je affiliatelinks daarna voor een regelmatig inkomen zorgen.

Hoog verdienpotentieel

Als je de juiste keuzes maakt en er vol voor gaat kan affiliate marketing een hoog winstpotentieel hebben. Haal je een hoog bereik als influencer dan kunnen de inkomsten flink oplopen, maar ook als je op een andere manier een business model gekoppeld aan affiliate marketing weet op te zetten is het potentieel erg aantrekkelijk. Wat denk je bijvoorbeeld van Kieskeurig.nl? Een mooi voorbeeld van een affiliate model!

Maar wat kun je als starter verdienen als affiliate marketeer?

Hiervoor kijken we naar de commissiepercentages die gegeven worden per goedgekeurde verkoop. Dit kan namelijk erg verschillen afhankelijk van het bedrijf en het product of de dienst, de e commerce adverteerder bepaalt. Het kan slechts 5 procent van de verkoop zijn, maar het kan, als je goede afspraken weet te maken, ook oplopen tot 50 procent. Dit laatste gebeurt meestal wanneer je een cursus of evenement promoot. De moeite waard! Er zijn ook affiliate marketing-programma’s waarbij je geen percentage van de verkoop verdient, maar een vast bedrag. Is het een bijverdiensten, dan kun je snel van een paar tientjes per maand overgaan naar enkele honderden euro's. En pak je het grootser aan (breder plan, meer tijd), dan kun je dat flink uitbouwen.

Hoe vind je een affiliate programma

Als je een poging wilt wagen als affiliate, zijn er verschillende manieren om te beginnen. Niet alle bedrijven bieden een affiliate programma aan. Sommige bedrijven doen dat intern en andere maken gebruik van een affiliatenetwerk.

Als je op zoek bent naar een affiliate programma, kun je het beste kijken op een marktplaats of platform speciaal voor affiliates. Populaire platforms zijn bijvoorbeeld:

Je kunt ook kijken op de websites van producten en diensten die je zelf gebruikt en zou willen promoten om te zien of er een affiliateprogramma is. Grote bedrijven hebben vaak een eigen programma dat ze op hun website onder de aandacht brengen, zoals het Amazon Partnerprogramma, het Bol.com Partnerprogramma, het Wehkamp Affiliateprogramma, het Coolblue affiliate sales programma of natuurlijk het Shopify Affiliate-programma.

Of kies voor een directere aanpak en neem rechtstreeks contact op met de eigenaar van een product waar je zelf enthousiast over bent en vraag of ze een affiliateprogramma aanbieden. Zo niet, zijn ze misschien wel geïnteresseerd om iets met je te regelen, zoals een speciale kortingscode die je met je volgers kunt delen. De beste deals vind je vaak wanneer je de eerste bent die ernaar vraagt en wanneer je een passend distributiekanaal hebt. Bijvoorbeeld als je blogt over gezondheid en welzijn en je een verkoper van een nieuw fitnessapparaat benadert.

Affiliate marketing-programma’s hanteren servicevoorwaarden waar je je aan moet houden, dus lees ook eerst goed de kleine lettertjes. Meestal bevat je link bijvoorbeeld een cookie met een bepaald tijdvak en bij sommige programma’s is het niet toegestaan om een ‘pay-per-click’- affiliate advertenties (cost per click) met de naam van het product of het bedrijf erin te kopen.

Je eerste affiliateprogramma kiezen

Het belangrijkste criterium in je zoektocht naar een geschikt product of affiliate programma, is dat het product moet passen bij je publiek (dat je al hebt of hoopt op te bouwen). Stel jezelf steeds de vraag: Is dit iets dat mijn volgers waardevol zullen vinden? Past het bij mijn vak- of interessegebied?

Een foodblogger zal bijvoorbeeld geen cosmeticaproducten aanbevelen. Er zijn een heleboel verschillende producten die veel meer voor de hand liggen, zoals keukengerei, maaltijdboxen, delicatessen of zelfs keukenschorten.

Houd ook rekening met het platform waarop je het product gaat promoten. Woondecoraties en kleding zijn bijvoorbeeld heel geschikt voor platforms die veel gebruikmaken van afbeeldingen, zoals Instagram. Maar als je een ingewikkelder product, zoals software, promoot, is een platform als YouTube misschien beter.

Een affiliate plan opstellen

Zoals eerder al gezegd, kunnen je affiliate marketing-activiteiten uiteindelijk een bron van passief inkomen worden, maar dat betekent wel wat voorbereidingswerk. Het succes van je programma hangt grotendeels af van de kwaliteit van je productreviews.

Een goede beoordeling is vaak persoonlijk. Deel je eigen ervaring in je blog, video of post op sociale media. Als je een persoonlijke review schrijft, vertel dan zo eerlijk mogelijk over je ervaring met en kennis van het product. Hoe eerlijker je bent, hoe geloofwaardiger je overkomt. Als mensen het gevoel hebben dat ze je kunnen vertrouwen, zijn ze eerder geneigd je advies op te volgen.

Vertrouwen is dus een belangrijke factor in affiliate marketing. Hoeveel vertrouwen klanten in je moeten hebben, hangt af van de branche en het product dat je aanbeveelt. Voor bijvoorbeeld een cursus van 1000 euro is meer vertrouwen nodig dan voor een T-shirt van 20 euro.

“Je kunt het vertrouwen van mensen winnen door over je eigen ervaring te vertellen, maar ook door niet te veel producten aan te bevelen of alleen producten die je zelf gebruikt. En blijf vooral bij je eigen vakgebied. Mensen hebben bijvoorbeeld vertrouwen in mijn aanbevelingen voor Canadese financiële apps, maar dat betekent niet dat ik ook succesvol zal zijn als een Sephora-affiliate.”

– Desirae Odjick, oprichter van Half Banked

Praat met een productexpert

Een andere manier is om mensen te interviewen die het product of de dienst hebben gebruikt. Of degene die het maakt of verkoopt. Hierdoor krijgt je review meer diepgang en creëer je een verhaal voor de lezer.

Maak een instructievideo of tutorial

Hoe succesvol je wordt met affiliate marketing, hangt voor een groot deel af van hoeveel volgers je hebt. Een tutorial aanbieden is een goede manier om meer verkeer te trekken dat ook daadwerkelijk tot een aankoop overgaat. Mensen voeren vaak ‘hoe’-zoekopdrachten uit op Google, zoals “hoe bespaar ik geld” of “hoe richt ik de werkkamer het beste in”. Als je een tutorial aanbiedt waarin je het probleem van de zoeker oplost en duidelijk de meerwaarde van het product laat zien, krijgen je aanbevelingen meer betekenis. En je maakt het aantrekkelijker voor de klant om het product te kopen.

Ga op zoek naar relevante zoekwoorden

Als je een product of dienst aanbiedt via een blogpost, zoek dan naar zoekwoorden die iemand zou kunnen gebruiken om antwoord te vinden op een gerelateerd probleem. De Zoekwoordplanner van Google is daar een goed hulpmiddel voor. (Het is gratis, maar je moet wel een account aanmaken.)

Bepaal je uitgangspunt

Een tutorial werkt vaak als een natuurlijke aanmoediging om het product zelf uit te proberen. Bedenk, op basis van het product dat je aanbeveelt, hoe waardevol het maken van dergelijke informatieve content voor jou is. Je kunt bijvoorbeeld een video opnemen van jezelf terwijl je het product gebruikt; of de voordelen demonstreren in het geval van een digitaal product zoals software. Posts waarin het product wordt uitgepakt, doen het erg goed. Als je het product dus via de post krijgt, leg dan je uitpakervaring vast.

Zet een distributiestrategie op

Als je eenmaal al je promotiemateriaal hebt gemaakt, deel het dan op je website of socialemediaplatforms. Als je een mailinglijst hebt, kun je een e-mailmarketingcampagne opzetten. Zorg ook voor een affiliatemarketing-hub op je website met een Bronnen-pagina waar je een overzicht geeft van alle tools die je graag gebruikt.

Probeer iets extra’s aan te bieden

Soms promoten marketeers hun affiliateprogramma’s door een extraatje aan te bieden aan iedereen die het aanbevolen product koopt. Geef bijvoorbeeld een gratis, zelf geschreven e-boek weg aan iedereen die een aankoop doet. Dit soort aanbiedingen maken het aantrekkelijker voor klanten om tot aankoop over te gaan. Het werkt nog beter als het extraatje dat je aanbiedt, iets is dat je normaal gesproken verkoopt. Mensen zien dan meteen de werkelijke geldwaarde ervan op je website. Als er meerdere affiliates zijn die hetzelfde product promoten, is dit een goede manier om jezelf te onderscheiden en op te vallen.

Houd je netjes aan de regels en wees transparant

Vergeet niet duidelijk te vermelden dat je posts affiliatelinks bevatten. Allereerst ben je volgens de Nederlandse Reclame Code verplicht om duidelijk te maken dat het om affiliatelinks gaat, aangezien dit een vorm van reclame is. Maar daarnaast kun je door uit te leggen waarom je aan affiliate marketing doet, vertrouwen kweken en dichter bij je publiek komen. Op de blog FOB over financiële onafhankelijkheid wordt bijvoorbeeld de volgende disclaimer gebruikt: "Deze site kan een vergoeding krijgen wanneer je via een link op deze site overgaat tot aanschaf van of gebruik gaat maken van sommige producten of diensten genoemd op deze site. Dit kost jou niets extra en is een volledig optionele en naar mijn mening mooie manier om dit blog te steunen. Dit zijn producten of diensten waar ik volledig achter sta en die ik over het algemeen zelf gebruik of gebruikt heb. Ik ben hier zeer kritisch in. Ik accepteer geen verzoeken om een promotieartikel te schrijven."

Als je niet goed weet hoe je een disclaimer moet formuleren, is het handig om advies in te winnen bij een jurist.

Voorbeelden van bedrijven die affiliate marketing gebruiken

Het is een goed idee om eens rond te kijken bij bedrijven die werken met affiliate marketing. Zo doe je niet alleen inspiratie op, maar het laat ook zien dat dit een volkomen legale, lucratieve bron van inkomsten kan zijn.

Kieskeurig.nl

Kieskeurig.nl is een van de grootste consumentensites van Nederland waarop consumenten producten, prijzen en winkels vergelijken en beoordelen. Deze consumentenreviews “worden stuk voor stuk handmatig gecontroleerd door een team van getrainde moderators” om de betrouwbaarheid te waarborgen.

Tweakers

Tweakers is de grootste elektronica- en technologiewebsite van Nederland en België. Op deze website vind je reviews van zowel consumenten als van de redactie. Alle reviews van de redactie zijn gebaseerd op gebruikerstests die ze zelf uitvoeren.

kortingscode.nl

Ook sites als kortingscode.nl zijn gebaseerd op het affiliate verdienmodel. De site verzamelt kortingscodes van allerlei webshops en maken dat je via die route bij de uiteindelijke shop koopt. In de tussentijd gelden zij als affiliate omdat ze de tussenpersoon zijn.

Dit zijn de meestvoorkomende soorten affiliates:

  • Vergelijkingssites
  • Blogs / content / kennis websites
  • Social media
  • Cashback sites
  • Deal sites
  • Kortingscode sites
  • Review sites
  • Startpagina’s

Klaar om aan de slag te gaan met affiliate marketing?

Geld verdienen met affiliate marketing kan een rendabele manier zijn om een nieuwe inkomensstroom toe te voegen zonder al te veel risico te lopen. Het kost alleen wat van je tijd. Maar als je van tevoren voldoende de tijd neemt en je goed voorbereidt, kun je daar nog lang de vruchten van plukken.

Klik hier als je wilt weten hoe je kunt deelnemen aan het Shopify Affiliate-programma.


Een webshop starten en meteen beginnen met verkopen? Probeer Shopify nu 14 dagen gratis.


Veelgestelde vragen over affiliate marketing

Wat is affiliate marketing (betekenis)?

Kortgezegd: affiliate marketing betekent dat je een product of dienst aanbeveelt door het te delen in een blog, op social media of op een website. Als affiliate verdien je een commissie zodra iemand een aankoop doet via de unieke link die is gekoppeld aan de aanbeveling. Je kan dit voor meerdere adverteerders doen.

Hoe werkt affiliate marketing?

Om als affiliate aan de slag te gaan doorloop je deze 5 stappen: 1. Een affiliateprogramma vinden en je aanmelden. 2. Kiezen welke producten of diensten je wilt promoten. 3. Een unieke affiliatelink verkrijgen voor elk product/elke dienst. 4. Deze links delen in je blog, op socialemediaplatforms of op je website. 5. Een commissie innen zodra iemand jouw link gebruikt om een aankoop te doen.

Wat zijn populaire affiliate programma’s?

Populaire affiliate netwerken zijn onder andere PayPro, Adtraction, Daisycon, TradeTracker, Awin, Familyblend en Tiqets. Maar kijk ook naar eigen affiliate programma’s van grote bedrijven zoals Amazon, Bol.com, Wehkamp, Coolblue en natuurlijk Shopify.

Hoeveel commissie ontvang je via een affiliate netwerk?

Het commissiepercentage kan erg verschillen afhankelijk van het bedrijf en het product of de dienst en je affiliate contact (programma). Het kan slechts 5 procent van de verkoop zijn, maar het kan, als je goede afspraken weet te maken, ook oplopen tot 50 procent. Dit laatste gebeurt meestal wanneer je een cursus of evenement promoot.
Onderwerpen: