Shopify-blogs

Maak van je winkel een afhaalpunt voor online shoppers – snel en makkelijk met Shopify

Buy online pickup curbside with Shopify.

Linksom of rechtsom, bijna iedereen lijdt op één of andere manier onder de gevolgen van het Coronavirus. Mijn hart gaat vooral uit naar mensen met kleine fysieke winkels. Nu iedereen wordt aangespoord om binnen te blijven ontstaan er voor hen grote problemen.

Bij Shopify willen we juist deze ondernemers zo snel mogelijk hulp bieden door middel van updates en nieuwe aanbiedingen. Binnenkort komen we met nog meer hulpmaatregelen, maar nu kunnen we je alvast helpen bij het vinden van creatieve manieren om klanten te behouden, ook als je fysieke winkel gesloten is.

Ik heb deze tutorial gemaakt om je te helpen snel een webshop op te zetten. Zo kunnen je klanten jouw producten online kopen en voor de deur van je winkel ophalen.

Let op: Deze handleiding is bedoeld voor bedrijven die nog geen gebruik maken van Shopify.

Hoe werkt het?

Door het opzetten van een afhaalservice geef je klanten de mogelijkheid om online producten bij je te blijven kopen, producten die ze vervolgens bij de voordeur van je winkel komen ophalen. Vaak is deze optie makkelijker dan producten via de post versturen: je hebt geen verzendkosten en iedereen blijft keurig op 1,5 meter afstand. Dit is hoe het werkt:

  1. Je klanten bestellen en betalen online via je nieuwe webshop.
  2. Jij krijg een mail binnen dat er een bestelling is en je kunt hem veilig inpakken.
  3. Daarna laat je de klant weten wanneer ze de bestelling op kunnen halen.
  4. Je klant komt bij je winkel langs. Nu zijn er twee opties:
    a. Als je makkelijk met de auto bereikbaar bent geven klanten je hun kenteken door en kun je de bestelling zo veilig in hun auto plaatsen.
    b. Klanten komen te voet of met de fiets en laten je door het raam van de winkel hun ontvangen e-mail zien. Zo kunnen ze bewijzen dat zij inderdaad degene zijn voor wie deze bestelling bedoeld is.

    De stappen voor het opzetten van een afhaalmogelijkheid

    Ik heb deze tutorial geschreven met het doel om binnen 10 minuten tot een uur (afhankelijk van hoeveel producten je uploadt) een werkende webshop op te zetten.

    1. Voordat je kunt beginnen met verkopen

    Voordat je kunt beginnen met producten online verkopen is het handig om de volgende items bij de hand te hebben:

    • Foto’s van je fysieke winkel.
    • Logo’s en ander merkdesign van je winkel. Als je snel een logo moet maken is Hatchful een handige site.
    • Korte productomschrijvingen waarin staat wat het product is en waarom mensen het zouden moeten kopen. Als je hulp nodig hebt bij het maken van productomschrijvingen kan deze handleiding uitkomst bieden. 
    • Productfoto’s. Tegenwoordig kun je met de meeste smartphones hele mooie productfoto’s maken.

      2. Je webshop opzetten

      Je eerste stap is om naar Shopify's Nederlandse homepage te gaan en met je 90 dagen gratis proefperiode te beginnen. De naam van je winkel wordt je nieuwe domeinnaam, oftewel het webadres waar je klanten naar toe kunnen gaan om iets uit je webshop te kopen.

      Voor deze tutorial gebruik ik katiescafecurbside.myshopify.com als webadres voor mijn bedrijf, Katie’s Cafe. Je kunt later een kortere domeinnaam kopen maar dat is nu nog niet nodig.

      Meer lezen: Checklist: is je webshop klaar om online te gaan?

      3. Producten toevoegen 

      Je kunt producten op een aantal verschillende manieren toevoegen, maar om snel een afhaalpunt op te zetten raad ik de volgende stappen aan:

      • Klik links op Producten > Alle producten. Klik vervolgens op de blauwe knop met Product toevoegen. Geef je product een titel, maak een omschrijving en voeg een foto toe.
      • Zorg dat bij Voorraad er een vinkje staat in Aantal volgen.
      • Omdat je niks gaat verzenden kun je bij Verzending Dit is een fysiek product uitzetten.
      • Als je item meer dan één optie heeft (bijvoorbeeld verschillende maten, kleuren, etc.), vink dan bij Varianten het vakje aan.

        💡 Tip: Houd je webshop overzichtelijk door alleen je bestverkopende producten toe te voegen en houd daarbij rekening met producten die juist in deze tijd het beste verkopen. Hoe minder producten je nu uploadt, hoe sneller je webshop klaar is en je kunt gaan beginnen met verkopen.

        Meer lezen: Adding and updating products in Shopify

        4. Je thema aanpassen 

        Het thema dat je kiest moet bij de uitstraling van je bedrijf passen – zie je webshop als een digitale kopie van je fysieke winkel. Je kunt uit een aantal van onze gratis thema’s kiezen of door onze Theme store bladeren voor nog meer opties.

        Shopify webshops hebben een standaard thema, Debut. Dat gebruik ik ook voor deze tutorial.

        Nadat je een thema hebt gekozen kun je het aanpassen zodat het beter bij je merk past.

        • Ga naar Online winkel > Thema’s en klik op de blauwe Aanpassen knop. Je komt nu in de Thema editor.
        • Links zie je een rij met Secties. Een heleboel daarvan heb je nu niet nodig. De enige die je wilt gebruiken zijn Afbeelding met tekst overlay en Kolom met afbeeldingen.
        • Klik één voor één op alle andere secties, scroll naar beneden en klik op Sectie verwijderen. In plaats daarvan kun je ook op het oog icoontje klikken.
        • Nu heb je nog twee secties over: Klik eerst op Afbeelding met tekst overlay. Dit is de sectie waar je je bedrijf aan je klanten voorstelt. Voeg een foto van je bedrijf toe en vul iets in bij Kop en Tekst. Hieronder kun je zien hoe mijn webshop eruitziet.
        • Voeg ook een Knoplabel toe waarin je bijvoorbeeld “koop nu” schrijft. Selecteer in Knoplink Al je producten zodat klanten meteen kunnen beginnen met kopen.
        • Klik nu op Bewaar en ga daarna terug met het pijltje linksboven <.

        Tijd om aan de volgende sectie te werken. Klik nu op Kolom met afbeeldingen om meer details toe te voegen. Op mijn webshop gebruik ik deze sectie om aan mijn klanten uit te leggen hoe het afhaalpunt werkt. Klik hierna weer op Bewaar en ga weer terug naar de thema editor met het pijltje linksboven <.

        Klik nu helemaal bovenaan op Koptekst om de bovenkant van je website goed te krijgen. Dit is de perfecte plek voor je logo. Voeg het toe en klik weer op Bewaar. Hieronder kun je zien hoe mijn logo eruitziet.



        Meer lezen: Themes for your online store

        5. Je productpagina's aanpassen

        Nu gaan we een paar eenvoudige productpagina’s met jouw producten erop inrichten. Ga naar het drop down menu Pagina’s selecteren en klik op Productpagina’s.



        Links kun je nu ook weer op het woord Productpagina’s klikken. Zet een vinkje in Hoeveelheidskiezer weergeven, zodat je klanten meerdere exemplaren van hetzelfde product kunnen kopen. Het vinkje in Variantlabels weergeven moet ook blijven staan.

        De laatste stap voor je productpagina’s is het vinkje weghalen uit Dynamische checkout knop weergeven.

        Klik nu weer op Bewaar.

         

        6. Je winkelwagen aanpassen

        Op de winkelwagenpagina kunnen klanten alle items zien die ze in hun winkelwagen hebben gedaan - de producten die ze willen kopen. Hier veranderen we ook een paar kleine dingetjes.

        • Ga in het drop down menu Pagina selecteren naar Winkelwagen.
        • Klik in de linker sidebar op Winkelwagenpagina.
        • Zorg dat er in Automatische winkelwagenupdates inschakelen een vinkje staat. Als je de bestelling direct in de auto van de klant gaat zetten, moet je ook het vakje Opmerkingen voor winkelwagen inschakelen aanvinken. Bewaar en ga terug naar de startpagina.

        De volgende stap voor ophalen met de auto is om op de Startpagina te klikken op Online winkel > Thema’s, en dan te klikken op de witte Acties knop, links van de blauwe Aanpassen knop. Wat je nu gaat doen lijkt heel vreemd, maar werkt echt. Kies in het drop down menu Talen bewerken. Klik dan bovenaan die pagina op Cart.

        Haal de “vertaling” van de Notes sectie weg en vervang hem door “Voer a.u.b. uw kenteken in.” Klik daarna op Bewaar.

        Wil je ook je sociale media profielen aan je webshop toevoegen?

        • Ga weer naar Online winkel > Thema’s en klik op de blauwe Aanpassen knop.
        • In de linker sidebar klik je bovenaan op Thema instellingen. Ga dan naar Social media en voeg je sociale media accounts toe in de vakjes.
        • Bewaar en ga terug met het pijltje <.
        • Onder Social media staat Favicon: hier kun je het beste je logo uploaden.

          Deze dingen zijn niet nodig om je webshop te laten werken, maar maken hem wel professioneler en beter passend bij je bedrijf.

          7. Je e-mails aanpassen 

          Goed bezig, we zijn er bijna! Nu gaan we de bevestigingsmail voor je klanten aanpassen. In deze mails laat je ze bovendien ook weten wanneer en hoe laat ze hun bestelling op kunnen halen.

          Ga naar de Startpagina. Helemaal onderaan de sidebar zie je Instellingen staan. Klik daarop. Ga vervolgens naar Notificaties > Bestellingsbevestiging. Dit is de standaard e-mail die klanten krijgen als ze een bestelling plaatsen.

          Nu zie je een heleboel code. Niet schrikken, we gaan er stap voor stap doorheen, je kunt dit.

          De eerste stap is het volgende stuk van de tekst selecteren en deleten:

          {% capture email_body %} {% if requires_shipping %}
              Hallo {{ customer.first_name }}, we zorgen ervoor dat uw bestelling gereed is voor verzending. We zullen u op de hoogte stellen wanneer deze is verzonden.
            {% endif %} {% endcapture %}

          Als je dat hebt gedaan ziet de tekstbox er nu als volgt uit:

          Vervang het vervolgens door de volgende codetekst:

          {% capture email_body %}Hoi {{ customer.first_name }}, Bedankt voor je bestelling! We gaan hem nu klaarmaken en we laten je via e-mail weten als ‘ie klaar is om opgehaald te worden! {% endcapture %}

          Als je dat gedaan hebt zou het er nu als volgt uit moeten zien:



          Kijk of alles nu klopt en klik op Bewaar.

          Ga nu terug naar Instellingen > Notificaties, om een andere e-mail te bewerken. Scroll naar Verzending en klik op Verzendgegevens.

          In deze mail verwijder je het hele bovenste stuk, zodat nu <!DOCTYPE html> bovenaan staat.

           

          Vervang het verwijderde gedeelte door:

          {% capture email_body %} Hoi {{ customer.first_name }}, Bedankt voor je bestelling, hij is klaar om opgehaald te worden. Je kunt naar de winkel komen en deze e-mail door het raam laten zien ter bevestiging.   {% endcapture %}

           

          Of als je voor afhalen met de auto gaat door:

          {% capture email_body %} Hoi {{ customer.first_name }}, Bedankt voor je bestelling, je kunt hem nu ophalen met de auto.   {% endcapture %}

          Verander daarna het e-mail onderwerp in: “Je product is klaar om opgehaald te worden” en klik op Bewaar.

          8. Je winkel openen 

          Alle bovenstaande dingen kun je doen zonder een Shopify Plan te kiezen. Maar als je eenmaal klaar bent om je winkel te openen is het moment aangebroken om een plan te kiezen. Om een afhaalpunt te onderhouden is het Basic Shopify plan genoeg.

          Als je een plan gekozen hebt moet je een creditcardnummer of PayPal adres opgeven maar er wordt niks in rekening gebracht tijdens je 90 dagen gratis proefperiode.

          Ga nu weer terug naar Onlinewinkel en klik midden op de pagina op Wachtwoord uitschakelen. Als je nu op Bewaar klikt is je winkel open!

           9. Bestellingen verwerken 

          Als je een bestelling hebt krijg je een e-mail van Shopify via het e-mailadres wat je gebruikt hebt om je webshop aan te maken. En je kunt natuurlijk altijd inloggen op www.shopify.nl om te kijken of er bestellingen zijn. Je vindt ze in de sidebar links bij Bestellingen.


          Als een bestelling klaar is om opgehaald te worden, accepteer dan de betaling en klik Als afgehandeld markeren. Dit haalt het geld van de creditcard van de klant en stuurt ze een e-mail die ze laat weten dat de bestelling voor ze klaarstaat


          Klik vervolgens in Samenvatting op de Items afhandelen.

          Als je hebt ingesteld dat betalingen handmatig vastgelegd moeten worden, druk dan ook op de knop Betaling vastleggen.

          Geef de order ook snel de Tag (helemaal rechts onderaan) “klaar”. Als je dan in de zoekbalk van je Bestellingen pagina naar “klaar” zoekt krijg je meteen een lijst van alle orders die je verwerkt hebt.

          Voor bestellingen die klaar zijn en die met de auto opgehaald worden staat het kenteken in de Aantekeningen sectie in de rechter sidebar.Als de klant de bestelling ontvangen heeft verwijder je de “klaar” tag weer.

          10. Betalingen accepteren

          Alle betaalmanieren die door Shopify ondersteund worden, worden buiten ons om verwerkt. Soms komen daar extra kosten bij, of speciale regels over welke producten je wel of niet mag verkopen. Als je een betaalmethode instelt, check dan met het bedrijf zelf wat de regels en extra kosten precies zijn.

          Volg de instructies in deze handleiding om te zorgen dat je je geld ook echt ontvangt:

          Bekijk dit artikel in deze tutorial video 



          Manieren om je webshop nog mooier te maken 

          Nu je webshop geopend is zijn er nog meer dingen die je kunt doen om de winkelervaring nog beter te maken:

          Probeer Shopify nu 90 dagen gratis

          Neem de tijd die je nodig hebt om je e-commercebedrijf te lanceren

          Maak je webshop

          Wij zijn er voor je. Als je extra hulp nodig hebt neem dan contact op met ons support team. We zijn 24/7 beschikbaar om je bij te staan – van hulp met je fysieke winkel online zetten tot advies over het omgaan met alle uitdagingen rondom de Coronacrisis

           

          Dit artikel is een vertaling van een origineel artikel van Katie Cerar

          Onderwerpen: