Wil je een webshop beginnen?

Algoritme Instagram: zo kies je de beste strategie om je doelgroep te bereiken

Algoritme Instagram

Elk social media platform heeft z’n eigen algoritme, een systeem wat bepaalt wie jouw content wel en niet te zien krijgt. Deze algoritmes veranderen voortdurend, en wat vorig jaar nog een effectieve marketingstrategie was kan volgend jaar veel minder goed werken. Daarom is het belangrijk om je strategie voor de platformen die je gebruikt af en toe te updaten en aan te passen.


Een webshop starten en meteen beginnen te verkopen? Probeer Shopify nu 14 dagen gratis.


Op Instagram garandeert regelmatig posten en de juiste hashtags gebruiken helaas niet (meer) dat je nieuwe content altijd bij je beoogde publiek terechtkomt. Tijd dus om je Instagram marketing-aanpak een opfriscursus te geven en uit te vogelen hoe je het beste met het nieuwe algoritme omgaat.

Het Instagram algoritme uitgelegd

Zo werkt het algoritme voor je feed

Het nieuwe Instagram algoritme bepaalt de volgorde waarin posts aan gebruikers getoond worden als ze door feed posts scrollen. Hier kort hoe het algoritme werkt.

Gebaseerd op specifieke elementen toont het de (volgens het algoritme) beste posts als eerst. Relevante posts komen bovenaan te staan en krijgen de meeste zichtbaarheid, terwijl andere content lager in de feed getoond wordt.

Het instagram algoritme verandert continu, daar moet je bij stilstaan, maar de volgende drie factoren zullen altijd belangrijk blijven voor het bepalen van je Instagram strategie:

  • Je relatie met de gebruiker. Als een gebruiker al vaker gereageerd heeft op je eerdere content, zullen ze sneller je nieuwe content te zien krijgen. Daarom is regelmatige interactie in de comments belangrijk voor het creëren van trouwe volgers.
  • Andere accounts die gebruikers interessant vinden. Bij dit element gaat het erom of de gebruiker gereageerd heeft op posts en accounts die op die van jou lijken. In dat geval krijgen gebruikers namelijk sneller jouw content te zien.
  • Relevantie van de post. Zodra je een post maakt geeft het algoritme deze een relevantie score, die beïnvloedt aan wie het getoond wordt.

Daarnaast heeft Instagram ook nog een aantal andere elementen uit het algoritme met de wereld gedeeld, waar je je voordeel mee kunt doen: 

  • Als een gebruiker veel accounts volgt, is er meer concurrentie voor een plaatsje bovenaan hun feed.
  • Als gebruikers nooit lang op Instagram blijven, of de app niet heel vaak openen, en jouw account heeft geen topscore, dan is de kans dat ze je content zien vrij klein.
  • Een Instagram bedrijfsaccount heeft evenveel kans op organisch succes als een privé account.

Zo werkt het Instagram algoritme voor Stories

Boven in de feed verschijnen de Stories van de accounts waar ze het meest op reageren. Comments, likes en DM's tellen allemaal mee als het gaat om jouw positie in de feed van een gebruiker (moedig inhoudelijke comments aan). Daarnaast krijgen gebruikers Stories te zien gebaseerd op locatie, dus het is slim om locatiehashtags in je Stories te gebruiken.

Hoe meer mensen op je Stories reageren, hoe groter de kans dat ze je nieuwe posts te zien krijgen. Post daarom regelmatig Stories, zodat mensen ze te zien krijgen zodra ze Instagram openen.

Zo werkt het Instagram algoritme voor Reels en IGTV

Het algoritme voor videocontent zoals Reels en IGTV lijkt heel erg op dat van de standaard Instagram feed. Je content wordt getoond aan de mensen die de meeste interactie met je account hebben.

Om te zorgen dat je Reels door meer mensen gezien worden is het handig om ze eerst in je feed te delen, en er hashtags aan toe te voegen. Als Instagram nieuwe features heeft worden die vaak gepromoot, dus maak er gebruik van zodra ze uitkomen.

reels instagram voorbeeld
Om te zorgen dat je IGTV video’s door meer mensen gezien worden is het eengoed idee om een preview op je feed te delen, zo vergroot je het bereik.

 

pieter pot instagram

 

Nu vraag je je misschien af hoe je de bovenstaande informatie kunt gebruiken in je Instagram marketing strategie. Laten we daarom wat dieper ingaan op de verschillende manieren waarop je je tactieken kunt aanpassen om meer bereik te krijgen.

Tips voor het Instagram algoritme

Focus op relaties in plaats van alleen op bereik

Trouwe volgers en constante interactie met je volgers is belangrijker dan ooit, vooral omdat het je een plekje boven in de feed kan geven.

De volgende zaken helpen je bij het versterken van de relatie met je publiek:

Gebruik je Stories voor content gemaakt door gebruikers. UGC (user generated content) is content over jouw merk, gepost door je volgers. En UGC heeft een dubbel effect: het inspireert andere gebruikers om ook UGC te maken en te posten, en deze gebruikers taggen vaak jouw merk in hun Stories, zodat een nog grotere digital footprint op Instagram krijgt.

 

instagram ugc

 

Reels delen. Het Instagram algoritme zal altijd de voorkeur geven aan de nieuwste features, en momenteel zijn dat  Instagram Reels: korte, grappige video’s die je op het account van je bedrijf kunt posten. De clips duren 15 seconden, en je kunt audio, effecten en nog veel meer creatieve elementen toevoegen, allemaal om je kijkers te vermaken en meer volgers te krijgen. Reels zijn zichtbaar op je feed én komen soms ook in de explore tab terecht, zodat je nog meer mensen kunt bereiken.

Maak IGTV content: IGTV is voor langere video’s waar je dieper op zaken ingaat. Deze video’s gebruiken het hele scherm. IGTV content verschijnt op de explore pagina van gebruikers, zodat ze makkelijk nieuwe (jouw!) content kunnen ontdekken en bekijken, en je hopelijk gaan volgen.

Laat comments achter op posts van relevante gebruikers en merken 

Een andere manier om klanten op Instagram te vinden is om buiten je eigen content te kijken. Leg contact met gebruikers door naar hun posts te gaan en daar interessante en betrokken comments achter laten. Richt je hierbij op potentiële klanten, relevante influencers, en andere merken.

Begin bij grotere accounts met veel volgers. Zo ziet een maximale hoeveelheid mensen jouw comments, wat ook jou weer volgers op kan leveren. Welke accounts vinden jouw potentiële klanten vermoedelijk leuk? Ga daarheen, volg ze, en laat van je horen in de comments.

Maar let op, zorg dat je comments oprecht zijn en waarde toevoegen. Dit is niet de plek voor verkooppraatjes of standaard comments. Als er bijvoorbeeld gevraagd wordt om naar de link in bio te gaan om een nieuw product te bekijken, klik dan ook op die link, bekijk het product, en geef een persoonlijke en oprechte reactie. Laat het karakter van je merk naar voren komen in je comments en zorg dat je interacties zinvol zijn en iets toevoegen.

Ook kun je notificaties instellen voor nieuwe posts van specifieke accounts. Op die manier kun je als één van de eersten een comment plaatsen, wat de kans vergroot dat het door iedereen gezien wordt.

Voor deze notificaties moet je het account wel volgen. Daarna kun je klikken op het belletje recht bovenin, en selecteren van welke updates je een pushbericht wilt krijgen.

instagram meldingen instellen

Naast reageren op accounts die op jouw account lijken, is het een aanrader om relevante hashtags voor je merk te gaan volgen en te reageren op posts die deze hashtags gebruiken.

Plaats je berichten op de tijden dat je volgers het actiefst zijn

Ook de tijd dat je een post plaatst heeft invloed op zijn positie in de feed van je volgers. Als je het zo weet te timen dat mensen, zodra je post geplaatst is, meteen in groten getale reageren, laat dat Instagram weten dat dit het soort post is waar je volgers graag meer van willen zien.

Om optimaal te profiteren van wat een post voor je kan doen kun je hem het beste plaatsen op de tijden dat je volgers het actiefst zijn.

Maar welke tijdstippen zijn dat nou precies? Het is vaak even proberen voor je de juiste momenten gevonden hebt, maar het Instagram Analytics report, dat alle bedrijfsprofielen op de mobiele app gratis krijgen, kan je al een stuk op weg helpen.

Klik op de Audience tab in je Insights en scrol helemaal naar beneden (of via Statistieken en Volgers). Daar kun je zien hoeveel van je volgers online zijn. Je kunt deze informatie zowel voor dagen van de week als voor een specifiek tijdstip van een geselecteerde dag krijgen.

instagram statistieken volgers

 

Het idee is om je posts op verschillende tijdstippen te plaatsen om te kijken wat het ideale moment is. En dat is soms niet alleen een voor de hand liggend moment zoals wanneer het heel druk is. Het kan zijn dat het voor jouw account juist beter werkt om vlak voor de grote drukte te posten.

Reageer zo snel mogelijk op comments

Is het je opgevallen dat veel bedrijfsprofielen op zoveel mogelijk comments proberen te reageren?

Op die manier creëren ze social proof: ze hebben dan meer reacties op Instagram staan én kunnen op reacties op hun comments ingaan. Daarnaast verhoogt zo snel mogelijk reageren de kans op interactie, omdat jij actief bent op het moment dat je post maximaal bereik heeft.

Bovendien leidt reageren op een comment vaak tot een antwoord van degene die het comment geplaatst heeft, al is het maar een bedankje voor het beantwoorden van hun vraag. Maar het kan ook een leuk gesprek op gang brengen, wat nóg beter is voor toekomstig bereik en interactie.

instagram algoritme voorbeeld

Gebruik hashtags om actieve gebruikers te bereiken

Instagram hashtags vergroten je bereik doordat ze je helpen in relevante zoekresultaten te verschijnen.

Maar om met deze tactiek resultaat te krijgen moet je wel de hashtags gebruiken waar je publiek ook daadwerkelijk naar zoekt.

De actiefste hashtags zijn community hashtags. Dit zijn niche hashtags die niet noodzakelijk hoog eindigen in een algemene lijst van populaire hashtags, maar wel extreem veel gebruikt worden door mensen en groepen op Instagram die een community willen vormen rondom een bepaald onderwerp.

En dit zijn ook de hashtags die een veel grotere kans maken om te leiden tot een bezoek aan je profiel, tot interactie en zelfs tot nieuwe volgers.

instagram hashtags

Welke hashtags dit precies zijn verschilt per branche. Toch zijn ze meestal makkelijk te vinden omdat ze je ideale klant perfect omschrijven en telkens weer terug komen onder nieuwe posts met hetzelfde thema:

  • Een bedrijf dat op maat gemaakte koffers verkoopt kan een groeps-hashtag zoals #welltraveled gebruiken.
  • Webshops die baardolie verkopen kunnen #beardlife gebruiken.
  • Winkeleigenaren die gezonde voeding verkopen kunnen voor #livingfit gaan

De bedoeling is dat je deze hashtags niet alleen voor je eigen posts gebruikt. Zoek ook zelf op deze tags en reageer op posts waarin ze gebruikt worden. Zelfs een eenvoudige like achterlaten kan al leiden tot een bezoek aan jouw account, of zelfs een nieuwe volger.

Kortom: als je via je eigen posts de aandacht van je publiek niet voldoende kunt trekken, kun je het altijd onder hún posts proberen.

Oude content opnieuw posten in je Stories

Als je even niet meer weet wat voor soort posts je nog meer kunt plaatsen om onder de aandacht van Instagram gebruikers te blijven, of als je wilt dat bepaalde content zo veel mogelijk gezien wordt, kun je simpelweg oude content opnieuw te posten, vooral als je account nog steeds groeit.

Op deze manier komt je oude content weer bovenaan te staan, waar het gezien wordt door mensen die het de eerste keer misschien gemist hebben.

Hergebruik van je oudere content bespaart je enorm veel tijd, maar zorg dat je het niet te vaak doet. Als gebruikers bepaalde content te vaak zien gaan ze het (en jou) saai vinden. Voeg iets extra’s aan de originele content toe, of post het in Stories en daarna in Highlights.

Zorg dat mensen reageren op je Stories

Instagram Stories krijgen veel aandacht, omdat ze niet aan hetzelfde algoritme onderhevig zijn als je gewone feed. Doordat Stories gemaakt zijn voor interactie, zijn ze ideaal voor het opbouwen van een groep trouwe fans. Dit leidt tot meer interactie op je gewone Instagram posts en zorgt voor meer bereik.

Je kunt je Stories op verschillende manieren gebruiken:

  • Hashtagstickers met hashtags van je eigen merk toevoegen. Als gebruikers op je merkhashtag tikken komen ze terecht in een feed met gewone Instagram posts die ook die hashtag gebruiken; zowel jouw posts als die van je klanten. En als je een locatiehashtag toevoegt verschijnen je Stories ook in de zoekresultaten van iedereen die op jouw locatie zoekt.
hashtag sticker instagram
  • Deel de Stories van andere gebruikers. Instagram geeft niet alleen een melding als iemand een Story deelt waarin jij genoemd wordt, maar maakt het ook mogelijk om die Story weer in je eigen Stories te delen. Je kunt je volgers zelfs vragen om een post van jou in hun Stories te delen.
  • Interactie aanmoedigen met interactieve stickers. Denk hierbij aan poll stickers, de emoji slider en vraagstickers. Met de vraagsticker kun je vragen stellen aan gebruikers en hun antwoorden in volgende Stories plaatsen. Bonus: dat levert je weer nieuw content op waar je volgers ook weer op kunnen reageren.

Maar wist je dat je je gewone Instagram posts ook in je Stories kunt delen?

Als je tikt op de DM knop in je eigen post, verschijnt vanzelf de optie “Post aan Story toevoegen”. Op dat moment kun je ook het formaat aanpassen en tekst en andere opmaak toevoegen.

Op deze manier weet je zeker dat je belangrijkste posts (zoals bijvoorbeeld de presentatie van een nieuw product) door zoveel mogelijk volgers gezien worden.

Word fan van DM's

De direct messaging (DM - privé berichten) functie van Instagram is steeds populairder, zeker nu steeds meer mensen Instagram gebruiken én er steeds meer kan in de chat. Bedrijven krijgen steeds vaker DM's van gebruikers die vragen hebben of iets willen vertellen.

In DM's heb je vaker langere conversaties, wat het mogelijk maakt om een individuele relatie met een klant op te bouwen.

Dit werkt ook andersom, wanneer jij DM's gebruikt om contact met mensen te leggen: vaste klanten, potentiële bedrijfspartners en influencers waar je mee samen wilt werken. Stuur ze een DM via hun profiel of in hun Stories.

Let wel, deze strategie kun je niet opschalen, dus kies bewust wie je op deze manier wilt benaderen. Richt je vooral op brand advocates, klanten die hulp nodig hebben, en partners of influencers waar je mee samen zou willen werken. Benader elke conversatie als een unieke en authentieke uitwisseling tussen twee mensen, en vermijd tegen elke prijs een eenheidsworst-gevoel.

Betalen voor bereik: Instagram advertenties en influencers

De snelste oplossing voor het beperkte organische bereik van een platform is om bereik te kopen. Als je het goed aanpakt geeft dat je bereik een goede boost die doorwerkt in toekomstige organische resultaten. Er zijn twee manieren waarop je dit aan kunt pakken: Adverteren op Instagram, of gebruik maken van influencer marketing.

Adverteren op Instagram kost geld, met kosten die snel kunnen oplopen als je het niet zorgvuldig plant. Toch is het een goede investering als het niet lukt om voldoende resultaten op Instagram te krijgen.

Toon advertenties op de feed en in de Stories, het liefst bewegend en met tiptop grafische vormgeving, want daar zijn potentiële klanten dol op. Zo krijg je interactie op je pagina én wordt jouw content gezien door meer mensen.

Zorg dat je een lifetime budget vaststelt, vooral als je net begonnen bent op Instagram, zodat je niet per ongeluk veel meer geld uitgeeft dan de bedoeling was.

Houd goed bij of je investering ook wat oplevert

Via Instagram Insights kun je bijhouden hoeveel invloed de bovenstaande strategieën hebben. De meeste mensen kijken alleen naar aantal volgers, maar om er écht achter te komen wat voor verschil je Instagram marketing maakt voor je bedrijf is het beter om te kijken naar profielbezoeken, bereik, en websitebezoek.

instagram statistieken bereik

Het Instagram algoritme verandert steeds, maar relaties werken altijd

Als je het maximale uit Instagram wilt halen is het niet voldoende om alleen maar regelmatig content plaatsen. Zorg dat je focus ligt op het creëren en versterken van relaties door middel van kwaliteitscontent en interactie met Instagramgebruikers, zowel onder je posts als buiten het platform om.

Het Instagram algoritme zal altijd blijven veranderen. Als je als bedrijf bereid bent om mee te veranderen vind je altijd weer nieuwe, soms heel verrassende manieren om je doelgroep te bereiken.

Dit artikel is een vertaling van een origineel Shopify-artikel van Fran Saraco.


Een webshop starten en meteen beginnen te verkopen? Probeer Shopify nu 14 dagen gratis.


Veelgestelde vragen over het Instagram algoritme

Hoe werkt het algoritme van Instagram?

Het Instagram algoritme bepaalt de volgorde waarin posts aan gebruikers getoond worden als ze door hun feed scrollen. Het algoritme telkens verandert, maar de volgende drie factoren zullen altijd belangrijk blijven voor het bepalen van je Instagram strategie: je relatie met de gebruiker, andere accounts die gebruikers interessant vinden en relevantie van de post.

Hoe werkt het Instagram algoritme voor Stories?

Boven in de feed van een gebruiker verschijnen de Stories van de accounts waar ze het meest op reageren. Comments, likes en DM's tellen allemaal mee als het gaat om jouw positie in de feed van een gebruiker. Daarnaast krijgen gebruikers Stories te zien gebaseerd op locatie, dus gebruik locatiehashtags. Hoe meer mensen op je Stories reageren, hoe groter de kans dat ze je nieuwe posts te zien krijgen.

Hoe werkt het Instagram algoritme voor Reels en IGTV?

Het algoritme voor videocontent zoals Reels en IGTV lijkt heel erg op dat van de standaard Instagram feed. Je content wordt getoond aan de mensen die de meeste interactie met je account hebben. Om te zorgen dat je Reels en IGTV video’s door meer mensen gezien worden is het handig om ze eerst (als preview) in je feed te delen.

Met welke tips zorg je voor een groter bereik op Instagram?

Enkele tips die we in onze blog delen: gebruik je Stories voor content gemaakt door gebruikers, laat comments achter op posts van relevante gebruikers en merken, plaats je berichten op de tijden dat je volgers het actiefst zijn, reageer zo snel mogelijk op comments, zorg dat mensen reageren op je Stories en word fan van DM's!
Onderwerpen: