Wil je een webshop beginnen?

Een B2B-webshop beginnen met Shopify

B2B webshops

Als je in de media iets over e-commerce ziet, gaat het meestal alleen maar over webshops die zich op consumenten richten. Cosmetica, fietsen, handgemaakte kaarsen, koffie (het liefst als abonnement), wijn, hoesjes voor je mobiel, mode en alle andere producten die online te koop zijn – in alles lijkt het alsof de zogeheten “Business to Consumer”(B2C) webshops de wereld van e-commerce domineren.

Daarom is het makkelijk om de rol van webshops die (ook of uitsluitend) aan andere bedrijven verkopen, de zogeheten “Business to Business” (B2B) webshops, te onderschatten. Maar in werkelijkheid maken deze shops vele malen meer omzet dan B2C shops, en groeit de B2B-markt ook nog eens veel sneller. Kortom, een heel aantrekkelijke markt om te verkennen, zowel voor bestaande als voor beginnende webshops.

In deze blog vertelt webshop- en Shopify-expert Thomas Borowski (met hulp van Klaus Rautenberg en Inara Muradowa) je alles over de verschillende B2B-webshop concepten en de manieren waarop je die naar een webshop kunt vertalen.


Een B2B-webshop starten en meteen beginnen met verkopen? Probeer Shopify nu 14 dagen gratis.


Inhoudsopgave:

Is Shopify een geschikt platform voor een B2B-bedrijf?

Laten we beginnen met de belangrijkste vraag: Is Shopify een goed platform voor een B2B-webshop? Bij de oprichting van Shopify in 2016 lag de focus vermoedelijk niet op de B2B-markt, maar het antwoord op deze vraag is duidelijk en geruststellend: 

Natuurlijk kun je Shopify ook gebruiken voor een B2B-webshop.

Zowel voor kleine start-ups die hun producten aan de detailhandel willen doorverkopen als voor grote ondernemingen die al lang en breed (internationaal) succesvol zijn, is Shopify heel geschikt voor B2B-verkoop. De belangrijkste reden is dat de verschillen met B2C-verkoop niet zo groot zijn als misschien gedacht. Wat ons rechtstreeks naar onze volgende vraag leidt:

Hoe werkt B2B-verkoop met een Shopify-webshop?

Het grootste verschil met een B2C-winkel is eigenlijk dat klanten niet alleen de brutoprijs van de items te zien krijgen, maar ook de nettoprijs. 

In principe is een B2B-webshop een aparte winkel die op nettobasis wordt geëxploiteerd. Nieuwe klanten melden zich aan voor een account, hun bedrijfs-ID en btw-ID worden geverifieerd, en vervolgens worden ze gedeblokkeerd en krijgen ze een e-mail om ze te laten weten dat ze vanaf nu toegang hebben tot de B2B-webshop. Na het inloggen zien ze dan de juiste producten tegen handelsprijzen.

Het is als het aanvragen van een lidmaatschapskaart bij een groothandelaar zoals de Makro. Alleen mensen met een eigen zaak mogen daar naar binnen - en wie de aangekochte goederen doorverkoopt, krijgt de BTW terugbetaald. Er zijn natuurlijk nog meer verschillen tussen een B2C- en B2B- webshop dan alleen de bruto- en nettoprijs, en daar gaan we in deze blogpost dieper op in. 

Leestip: Hoe maak je een Shopify-webshop: een stap-voor-stap handleiding

De belangrijkste verschillen tussen een B2C- en een B2B- webshop 

B2B webshops onderscheiden zich op een aantal essentiële punten van B2C winkels, punten waarmee je bij het ontwerp, de structuur en de inrichting van je webshop rekening moet houden:

Assortiment

B2B-klanten hebben vaak toegang tot producten die voor consumenten niet beschikbaar zijn. Je moet dus zorgen dat alleen zij deze producten kunnen kopen, of nog een stapje verder: dat alleen zij ze in je webshop kunnen zien.

Zo heeft bijvoorbeeld gereedschapsmerk Bosch voor hun boren, schuurmachines, etc., zowel een versie voor de consument als één voor commerciële klanten. Gereedschap voor consumenten, wat je in elke bouwmarkt kunt vinden, is groen. Het gereedschap voor commerciële klanten (bijvoorbeeld bouwvakkers) is blauw en kan alleen bij een groothandel gekocht worden.

Veel B2B-winkeleigenaars willen hun commerciële klanten als eerste toegang geven tot een nieuw productassortiment, nog voordat het beschikbaar is voor de consument. Denk hierbij bijvoorbeeld aan seizoensproducten zoals paaseitjes, die al ver voor Pasen ingekocht moeten worden door detailhandelaars.

Andere B2B-verkopers bieden hun commerciële klanten dezelfde producten als de consument, maar in grotere hoeveelheden. Bijvoorbeeld per 50, inclusief een display voor in de winkel.

Prijsbepaling

Preisgestaltung im B2B

Als je zowel aan de consument als aan B2B-klanten verkoopt, reken je voor je commerciële klanten andere prijzen omdat zij – net als de groothandelaar zelf – een marge moeten overhouden. Bovendien rekenen groothandels vaak voor elke B2B-afnemer weer een andere prijs, gebaseerd op verschillende criteria (kwantumkortingen, individuele kortingen, etc.).

Ook hier is het dus belangrijk om verschillende (typen) klanten verschillende prijzen te kunnen tonen, en misschien wel nog belangrijker: ook alleen maar hun eigen prijs.

Webshopfunctionaliteiten op een rijtje gezet

Voor een B2B-webshop heb je vaak extra functies of eigenschappen nodig die afwijken van de standaardfuncties. Denk hierbij aan:

  • Minimale bestelhoeveelheid
  • Andere betaalmogelijkheden
  • Bestelformulieren om grote hoeveelheden in één keer te kunnen kopen
  • Met btw verlegd kopen binnen de EU met een btw-nummer
  • Nabestellingen – eerder bestelde artikelen opnieuw bestellen

In dit artikel bespreken we het nut van deze functies en hoe je ze aan een Shopify webshop kunt toevoegen.

Je kunt een Shopify-webshop zo inrichten, dat hij zowel voor B2C als B2B te gebruiken is.

Juridische aspecten

Bij een B2B webshop komen ook juridische aspecten kijken. Voor verkoop aan consumenten gelden richtlijnen rondom aankoopbescherming en prijsstelling die niet op B2B-verkoop van toepassing zijn. Als je een gemengde B2B/B2C-webshop hebt, moet je de voorschriften voor beide verkoopmodellen in acht nemen. Denk hierbij aan zaken als wettelijke bedenktijd en garantieregels.

Webshop concepten

Afhankelijk van je situatie en de eisen waar je bij B2B-verkoop aan moet voldoen, kun je drie soorten webshopconcepten onderscheiden:

  • Concept 1: een gecombineerd B2C/B2B-platform
  • Concept 2: een webshop die zich alleen maar op B2B richt
  • Concept 3: een groothandelsverkoopkanaal

Elk van deze concepten heeft zijn eigen voor- en nadelen, en niet elk concept is altijd zinvol of überhaupt voor iedereen uitvoerbaar. Hieronder bespreken we de verschillen tussen de concepten en de manieren waarop je elk concept naar een Shopify webshop kunt vertalen.

Concept 1: B2C en B2B in dezelfde webshop

In principe kun je een Shopify webshop zo inrichten dat hij door zowel consumenten als commerciële klanten gebruikt kan worden. Dat betekent wel dat je aan de verschillende behoeftes van de beide doelgroepen tegemoet moet kunnen komen. Richt je webshop in met beide groepen in je achterhoofd, wetend dat je ook individuele aanpassingen zult moeten maken in het webshop-thema dat je gebruikt.

Verschillende prijzen en voorwaarden voor B2C- versus B2B-klanten

Voor B2B-klanten gelden andere prijzen en voorwaarden dan voor consumenten. B2B-klanten krijgen bijvoorbeeld meestal prijzen zonder btw te zien.

Om prijzen flexibel weer te geven zijn er verschillende apps die prijzen voor specifieke klanten(groepen) dynamisch aanpassen en daarnaast een aantal aankoopvoorwaarden (minimale bestelling, kwantumkorting etc.) kunnen weergeven. Deze apps vind je in de App Store, meestal met “wholesale” of “b2b” in de naam.

B2B webshop

Om te zorgen dat B2B-klanten prijzen zonder btw te zien krijgen, kun je je webshop bij Instellingen -> Belasting zo aanpassen dat de opgeslagen prijzen als nettoprijzen geïnterpreteerd worden. Bij het afrekenen wordt dan het btw-tarief toegevoegd dat bij het adres van de klant past.

De volgende stap is je thema zo aanpassen dat de nettoprijzen in je webshop als brutoprijzen vermeld worden voor B2C-klanten, want zij moeten de prijzen wél inclusief btw te zien krijgen. De nettoprijs kun je dan of naast/onder de brutoprijs zetten, of je stelt de brutoprijsberekening zo in dat B2B-klanten alleen maar de nettoprijs te zien krijgen. Als je deze manier van prijsweergave en thema-aanpassing te veel gedoe vindt, is de Dual Price Display Pro app een goed idee.

Een gevaar bij het omzetten naar nettoprijzen is dat soms juist deze prijzen gebruikt worden voor weergave op externe koopkanalen zoals Facebook of Google Shopping, terwijl deze kanalen vaak als voorwaarde hebben dat de definitieve prijs getoond wordt (dus inclusief btw). Afhankelijk van het verkoopkanaal en de connectiviteit kan dat soms lastig worden, en kan het nodig zijn om individuele aanpassingen maken.

Een apart B2B-assortiment (en duidelijke navigatie)

Zoals hierboven al genoemd, hebben zakelijke klanten vaak toegang tot andere producten dan B2C-klanten. In een webshop die puur op B2B gericht is, is dat natuurlijk geen enkel probleem omdat het relatief eenvoudig is een webshop zo af te schermen dat alleen geregistreerde en geverifieerde B2B-klanten de producten, prijzen etc. kunnen zien (dit behandelen we verderop in dit artikel in het hoofdstuk over een B2B-only webshop). Maar in een gemengde B2B/B2C-webshop wordt het lastiger, omdat je B2B-klanten één assortiment te zien moeten krijgen, en je B2B-klanten een ander (of aanvullend) assortiment.

Om dat mogelijk te maken kun je het thema van je webshop aanpassen, maar dat kost tijd en moeite én je moet goed zijn in webdesign en programmeren. Als je dat te veel gedoe vindt, de benodigde skills niet hebt of geen Shopify Expert kunt inhuren, zijn apps zoals Locksmith, Magic Pass Wholesale of Wholesale Lock Manager een uitstekend alternatief. Die zijn de moeite waard. Met deze apps kun je specifieke producten voor bepaalde klanten verborgen houden of juist toegankelijk maken. Sommige van deze apps hebben ook nog andere handige B2B-functies zoals prijsaanpassingen, etc. Zo kun je met deze apps, afhankelijk van je specifieke behoeftes, vaak twee vliegen in één klap slaan.

Betalen op rekening instellen voor B2B-klanten

B2B webshops

De favoriete betaalmethode van de meeste commerciële inkopers is al sinds jaar en dag betalen op rekening. Voor verkopers brengt deze methode echter vaak een hoger risico op wanbetalers met zich mee, evenals relatief hoge kosten. Om die reden beperken de meeste B2C-webshops zich tot betaalmethoden als iDEAL, PayPal en creditcards.

Maar in de B2B e-commerce wordt min of meer verwacht dat klanten op rekening kunnen betalen, met bijbehorende betalingstermijn en eventueel een korting. Hoe combineer je deze twee klantengroepen in een gemengde B2C/B2B-webshop?

Over het algemeen geldt dat alle betaalmogelijkheden die aan een bepaalde webshop zijn toegevoegd ook voor alle klanten toegankelijk zijn. Met de standaardabonnementen van Shopify kun je daar ook niets aan veranderen. Maar met Shopify Plus kun je (met behulp van Shopify Scripts) dynamische betaalmogelijkheden voor het afrekenen instellen, oftewel sommige betaalmogelijkheden alleen voor specifieke klanten toegankelijk maken. Zo kun je zorgen dat in een gemengde B2C/B2B-webshop alleen B2B-klanten op rekening kunnen betalen.

Over het algemeen vergroot B2B de complexiteit van je webshop.


In het kort:

Een gemengde B2C/B2B-webshop heeft voordelen, maar ook een paar belangrijke nadelen. Over het algemeen verhoogt B2B de complexiteit van je webshop, of je nu voor alleen B2B of juist voor een gemengd concept gaat. Als je in één webshop zowel B2C- als B2B-klanten van dienst wilt zijn krijg je te maken met een aantal speciale uitdagingen en regels waar je je goed in moet verdiepen voor je besluit om met dit concept aan de slag te gaan.

Voordelen van een combi B2C/B2B-webshop:

  • Alle producten onder één dak
  • Alle artikelen in één voorraad
  • Uniform shopdesign/maar één thema nodig

Nadelen van een combiconcept:

  • Je hebt vrij ingrijpende aanpassingen aan je thema nodig. Dit kan snel ingewikkeld worden, vooral als je verschillende btw-tarieven moet gebruiken.
  • Je hebt meerdere apps nodig om het concept te laten werken.
  • Je hebt te maken met twee (of zelfs meer) klantenbestanden die allemaal een verschillende benadering nodig hebben, wat alles complexer maakt (denk hierbij bijvoorbeeld aan speciale promoties).
  • Alleen als je Shopify Plus hebt kun je bij het afrekenen onderscheid maken tussen B2C- en B2B-klanten (bijvoorbeeld voor verzending en betaling).
  • Als je nettoprijzen weergeeft voor EU B2B-klanten kunnen die prijzen ook op je externe verkoopkanalen verschijnen (bijvoorbeeld op Facebook of Instagram), terwijl die kanalen vaak als regel hebben dat alle prijzen bruto vermeld moeten worden.
  • In je juridische teksten (zoals algemene voorwaarden etc.) moet je rekening houden met zowel je B2C- als B2B-klanten.

Shopify-experts raden af om alles in één winkel onder te brengen. Hoewel er veel apps voor groothandel in de Shopify App Store staan, gebruiken ze technieken die kunnen botsen met de B2C-eisen. Ook vanuit marketingoogpunt is het niet praktisch om verschillende klantengroepen in één winkel te hebben.

Concept 2: Een webshop alleen voor B2B

Voor een webshop die alleen aan B2B-klanten verkoopt gelden dezelfde eisen rondom prijsstelling als bij een combi B2C/B2B-webshop. Je hoeft misschien geen rekening te houden met je B2C-klanten, maar gebaseerd op inkoopvolume, hoe belangrijk de klant voor je is etc. worden B2B-klanten meestal alsnog in verschillende groepen ingedeeld, met elk hun eigen prijzen en voorwaarden.

Daarnaast is het bij een B2B-webshop meestal zo dat de prijzen en het assortiment afgeschermd zijn voor bezoekers die zich niet aangemeld hebben of niet geverifieerd zijn. Ook in dit geval zijn de eerder genoemde apps en oplossingen heel handig, en afhankelijk van je specifieke behoeften is het allemaal ietsje makkelijker in te stellen dan voor een combi B2C/B2B-webshop. In het simpelste geval kan het voldoende zijn om de hele winkel alleen voor geregistreerde en ingelogde klanten toegankelijk te maken, wat met de bovengenoemde apps of met een aanpassingen aan het thema van je webshop zonder al te veel moeite uit te voeren is.

Los van de bovenstaande aanpassingen brengt het hebben van een B2B-only webshop in combinatie met een losse B2C-webshop nog een aantal andere issues en uitdagingen met zich mee.

Voorraadbeheer

Als je naast je bestaande B2C-webshop een aparte B2B-webshop runt, is er over het algemeen nogal wat overlap tussen de producten, en gebruik je ook vaak één magazijn voor je twee webshops. Zorg in dat geval dat je je voorraadadministratie zo inricht dat er bij de berekening van de hoeveelheid voorraad die je nog over hebt rekening wordt gehouden met allebei de webshops. Zo voorkom je dat je denkt dat je nog producten op voorraad hebt terwijl in werkelijkheid alles verkocht is.

Handige apps voor dit soort scenario’s zijn Syncio of SyncLogic. Deze apps houden de voorraad van meerdere shops tegelijkertijd bij, om te voorkomen dat je in webshop A vrolijk van alles blijft verkopen wat door de verkoop in webshop B allang op is. ERP-systemen bieden doorgaans vergelijkbare mogelijkheden door het voorraadbeheer te centraliseren, buiten Shopify om.

Twee webshops = twee thema’s

Als je naast je B2C-webshop een aparte B2B-webshop runt, heb je voor elke webshop een apart thema nodig. Dit kun je op twee manieren doen: Of je kiest voor elke webshop een totaal ander thema, aangepast aan de behoeftes van de specifieke shop, of je maakt een kopie van het thema van je B2C-webshop en past hem vervolgens aan aan je B2B-shop. Let op: Als je een premium thema gebruikt, moet je wel een nieuwe licentie voor je tweede shop kopen.

Maar in beide gevallen geldt dat je nu twee webshops hebt, die alle twee een goed design nodig hebben. Zelfs als je in beide shops hetzelfde thema gebruikt, kun je de thema-aanpassingen uit de ene niet zomaar overnemen in de andere. Je zult altijd bepaalde elementen met de hand aan moeten passen.

Kosten voor de webshops en de apps

Een tweede webshop betekent ook tot twee keer toe voor dezelfde apps betalen. Daarnaast heb je ook twee keer de standaardkosten voor een Shopify webshop abonnement, tenzij je Shopify Plus gebruikt.

Naast de dubbele kosten van Shopify kunnen de extra transactiekosten van beide webshops, afhankelijk van je abonnement, hoger uitvallen dan in een combi-webshop. Bij twee aparte webshops zijn de aankopen verdeeld over de beide shops, terwijl ze bij een combi-shop onder één winkel vallen. Vanaf een bepaalde omzet kan het voordeliger zijn om voor een duurder Shopify abonnement te gaan vanwege de lagere transactiekosten. Maar met twee online shops duurt het twee keer zo lang voor je dat punt bereikt hebt.

Dubbele administratie

B2B webshop

Als je twee webshops parallel runt, moet je ook twee aparte administraties bijhouden. Je hebt twee klantenbestanden, moet voor elke webshop aparte facturen maken, en de gegevens van alle twee de shops apart aan je accountant of belastingadviseur doorgeven. Afhankelijk van je omstandigheden kan dat een significante hoeveelheid extra werk opleveren. Daarom kan het zinvol of zelfs noodzakelijk zijn om een ERP-systeem te gebruiken. Je zult dus altijd een afweging moeten maken tussen kosten en baten.

In het kort:

Je B2B e-commerce in een aparte B2B-webshop onderbrengen heeft een paar belangrijke voordelen maar heeft, vooral voor de dagelijkse gang van zaken, ook een paar nadelen.

Voordelen van een B2B-only webshop

  • Je kunt B2B-klanten een volledig op hen toegespitste winkelervaring bieden.
  • Je hoeft geen aanpassingen aan je thema’s te maken wat betreft netto/bruto prijsweergave, wat bij een combi B2C/B2B-shop wel moet.
  • Je kunt de webshop als je dat wilt volledig “afschermen” voor niet-B2B klanten.
  • Je hoeft geen extra apps te installeren om de B2C- versus B2B-afhandeling op te splitsen.
  • Het afrekenen en verzenden, evenals juridische teksten zoals algemene voorwaarden, hoeven zich alleen maar op B2B-klanten te richten.

Nadelen van dit concept:

  • Omdat je meestal vanuit één magazijn opereert, is het cruciaal om de voorraadbeheersystemen van beide webshops perfect te coördineren. Dit kun je doen door middel van apps of een ERP-systeem.
  • Aanpassingen aan ontwerp of thema’s die voor beide shops gelden moeten voor elke shop individueel geïmplementeerd worden.
  • Het runnen van twee webshops brengt in sommige situaties twee keer zoveel kosten en tijd met zich mee, en kan betekenen dat een ERP-systeem noodzakelijk is.

Concept 3: Een apart groothandelskanaal

B2B webshop

Bij een Shopify Plus abonnement heb je beschikking over een groothandelskanaal, waarmee je een aparte webshop voor B2B-klanten kunt inrichten. De webshop is een “aanhangsel” van je B2C-shop, maar wordt gerund als een zelfstandige webshop.

Hieronder bespreek ik een paar functies van dit concept, en de voor- en nadelen ervan.

Elke klant zijn eigen prijs

Met een groothandelskanaal kun je de prijzen van je artikelen van individuele kortingen voorzien, of juist het tegenovergestelde: ze vastleggen als hetzelfde voor elke klant. Zo kun je voor elke klant een verschillende prijs berekenen, evenals individuele kwantumkorting en minimale bestelgrootte.

Orderverwerking

Anders dan in een standaard B2C-webshop, komen bestellingen die op je groothandelskanaal worden gedaan niet als “afgehandelde” bestellingen in je admin terecht, maar als “Conceptbestellingen”. Zo kun je de bestellingen achteraf verwerken en de klant een factuur sturen, waarna ze kunnen betalen met één van de betaalmethodes uit je checkout.

In het kort:

De grootste voordelen van het Shopify-Plus groothandelskanaal hebben vooral betrekking op de specifieke B2B-functies die in de twee vorige concepten alleen via apps of extra programmeerwerk opgelost kunnen worden. Dat kan echter tegelijkertijd ook het nadeel zijn: je hebt niet veel flexibiliteit in het ontwerp en de functies, omdat je in het groothandelskanaal geen extra Shopify apps kunt gebruiken.

Voordelen van een groothandelskanaal

  • Een apart verkoopkanaal in een bestaande B2C shop
  • Elke klant zijn eigen prijs
  • B2B-klanten kunnen zich makkelijk aanmelden: ze dienen een aanvraag in en jij kunt ze uitnodigen of juist afwijzen.
  • De shop is alleen zichtbaar voor geregistreerde klanten.
  • Orderverwerking volgt de standaard B2B-methode (betalen op rekening)

Nadelen van dit concept

  • Je kunt het design van je webshop slechts beperkt aanpassen, en geen ander thema kiezen voor je B2B-afdeling.
  • Er wordt geen rekening gehouden met de btw-nummers van je EU B2B-klanten.
  • De apps die je voor concept 1 en 2 kunt gebruiken, kun je niet aan een groothandelskanaal toevoegen.
  • Alleen beschikbaar voor Shopify Plus abonnementen.
  • Shopify Scripts wordt niet ondersteund.

Standaard elementen in een B2B-webshop

Naast de eerder beschreven oplossingen voor de verschillende winkelconcepten, zijn er nog enkele extra functies die bijna elke B2B-shop nodig heeft, of die op zijn minst nuttige aanvullingen zijn. Ik bespreek ze hieronder.

Netto aankopen binnen de EU

Als je ook cross-border wilt verkopen aan B2B-klanten in de EU, verwachten deze klanten gewoonlijk dat ze jouw producten op vertoon van hun EU btw-nummer voor de nettoprijs kunnen inkopen. Deze klanten moeten hun btw-nummer dus ook ergens kunnen invoeren, en het nummer moet ook terugkomen op hun facturen.

Hiervoor zijn er verschillende apps beschikbaar, elk met hun eigen aanpak:

  • Met Exemptify kunnen klanten hun btw-nummer invoeren in hun klantenaccount, of zelfs zonder zich te registeren het nummer toevoegen aan hun winkelwagentje, en op die manier inkopen tegen nettoprijzen.
  • De apps B2B Handsfree en Advanced Registration installeren (naast hun andere functies) elk een afzonderlijk registratieformulier voor B2B-klanten, waarbij klanten de mogelijkheid hebben om hun btw-nummer in te voeren.

Alle drie de apps gebruiken het officiële VIES-systeem van de EU om de btw-nummers te valideren.

B2B webshop

B2B registratie in de app Handsfree

Grote bestellingen en herhaalaankopen

B2B-klanten kopen zelden maar één of twee producten, en kopen ook bijna nooit maar één keer iets bij dezelfde webshop. In B2C-webshops en de bijbehorende thema’s is het vaak lastig voor klanten om grote aantallen van hetzelfde product in één keer te kopen. Elk product moet afzonderlijk in het winkelmandje geplaatst worden, via de productpagina of eventueel de QuickShop-functie van het thema (indien beschikbaar).

Hetzelfde geldt voor nabestellingen en herhaalbestellingen, én voor de mogelijkheid om de exacte bestelling van de vorige keer opnieuw te kopen. Hier zou het superhandig zijn als klanten met één muisklik alle artikelen van hun vorige bestelling in één keer opnieuw in hun winkelmandje zouden kunnen plaatsen.

Beide functies kun je aan je winkel toevoegen door middel van apps of door aanpassingen aan het thema. Om gemakkelijk meerdere artikelen te kunnen bestellen bestaan er bestelformulieren waarmee klanten meerdere artikelen tegelijkertijd in hun winkelmandje kunnen leggen, en met de herhaalaankoop-optie in het klantenaccount kunnen B2B-klanten met één muisklik hun laatste bestelling opnieuw plaatsen.

De beste apps hiervoor zijn Wholesale Order Form & ReOrder App. Als je liever geen apps gebruikt, kun je aanpassingen maken in het thema van je winkel zelf.

B2B webshop

Voorbeeld van een B2B-bestelformulier

Weergave van de adviesprijs

B2B-klanten zijn naast de inkoopprijs vooral geïnteresseerd in de adviesprijs, omdat ze zo hun (potentiële) marge kunnen berekenen. Shopify heeft geen apart vakje voor de adviesprijs, maar je kunt zo’n vakje wel toevoegen via een metaveld. Ook voor metavelden bestaan er een aantal apps, of een vrij eenvoudige aanpassing van je thema. Hiermee kun je de inhoud van het metaveld in je webshop weergeven, bijvoorbeeld op de productpagina.

Een groot assortiment

Als B2B-webshop heb je vaak een groot assortiment om aan alle wensen van de klant te kunnen voldoen. Het nadeel van een groot assortiment zit hem vooral in de talloze kenmerken van de producten: kleur, maat, materiaal, én in alle individuele aanpassingen die elke B2B-klant vraagt. Dit maakt grote bestellingen snel ingewikkeld, en kan ook problemen opleveren bij de synchronisatie van je voorraad, waarbij sync apps als oplossing afvallen vanwege het handmatig aanpassen wat vaak nodig is. 

Dit probleem beperkt zich niet tot B2B, ook B2C-webshops hebben hier last van. De grote uitdaging zit hem in alle kenmerken van de individuele producten op de juiste manier te classificeren, zodat de producten snel gezocht en gevonden kunnen worden én goed weergegeven worden op de productpagina zelf. Gelukkig zijn er wel een aantal apps die je gedeeltelijk kunnen ondersteunen bij het beheer van een groot assortiment. 

De voordelen van een B2B-webshop voor jou én je klanten

Na het lezen van al het bovenstaande overvalt je misschien het gevoel dat een B2B-webshop één lange lijst van nadelen, moeite en gedoe is. Waarom zou je überhaupt tijd en geld in investeren in dit soort ingrijpend gesleutel aan je webshop als je ook gewoon een aantal detailhandelaars direct kunt benaderen met de vraag of ze grotere partijen bij je willen kopen, zonder de tussenkomst van een webshop?

Het antwoord is simpel: tijd. Proberen individuele B2B-klanten te werven kost enorm veel tijd en moeite: de klant benaderen, heen en weer bellen, onderhandelen over korting en nog veel meer. En dat is nog maar één klant. Met een B2B-webshop worden deze processen gestroomlijnd en wordt de drempel voor nieuwe dealers om zich aan te melden verlaagd.

Hoe groter het aantal zakenpartners, hoe groter het voordeel van een B2B-webshop. Een B2B-webshop bespaart niet alleen jou veel tijd en moeite, maar ook je verkooppartners. Vooral klanten die niet geïnteresseerd zijn in een vast contract en je goederen slechts af en toe willen kopen, zullen heel blij zijn met de mogelijkheden die jouw B2B-winkel hen biedt. Zo vergroot je je bereik en krijg je partners waar je waarschijnlijk nooit aan gedacht zou hebben.

En ja, ook voor een B2B-webshop zul je in het begin een aantal potentiële klanten direct moeten benaderen, maar na verloop van tijd zal mond-tot-mond reclame de rest doen. 

Je kunt je B2C-webshop een flinke boost geven door te profiteren van de groeimogelijkheden die B2B-verkoop biedt.

Conclusie

B2B-verkoop, of je het nu los doet of als aanvulling op je B2C-verkoop, maakt je webshop sowieso complexer, zowel in technische als logistieke zin. De extra omzet én de groeimogelijkheden die het verkopen van je producten aan B2B-klanten biedt, kunnen je bestaande B2C-webshop op de lange termijn echter een enorme boost geven.

Afhankelijk van je situatie, assortiment, skills en budget hebben we in dit artikel verschillende concepten en oplossingen behandeld, zodat je de beste kans hebt om van je B2B-webshop een groot succes te maken!

Dit artikel is een vertaling van een origineel Shopify-artikel van Thomas Borowski, Klaus Rautenberg en Inara Muradowa


Een B2B-webshop starten en meteen beginnen met verkopen? Probeer Shopify nu 14 dagen gratis.


Veelgestelde vragen over B2B webshops

Wat is een B2B webshop?

B2B staat voor Business to Business verkoop. Afhankelijk van je situatie en de eisen waar je bij B2B-verkoop aan moet voldoen, kun je drie soorten webshopconcepten onderscheiden: 1. een gecombineerd B2C/B2B-platform, 2. een webshop die zich alleen maar op B2B richt en 3. een groothandelsverkoopkanaal.

Is Shopify geschikt als B2B webshop software?

Zowel voor kleine start-ups die hun producten aan de detailhandel willen doorverkopen als voor grote ondernemingen die al lang en breed (internationaal) succesvol zijn, is Shopify heel geschikt voor B2B-verkoop.

Waarom is een B2B webshop interessant?

In alles lijkt het alsof de B2C webshops de wereld van e-commerce domineren. Onderschat “Business to Business” B2B webshops niet, want in werkelijkheid maken deze shops vele malen meer omzet dan B2C shops, en groeit de B2B-markt ook nog eens veel sneller. Kortom, een heel aantrekkelijke markt om te verkennen.

Welke e commerce functionaliteiten zijn bij een B2B webshop anders dan bij een B2C webshop?

Voor een B2B webshop heb je vaak nieuwe functionaliteiten of eigenschappen nodig die afwijken van de standaardfuncties. Denk hierbij aan: minimale bestelhoeveelheid, andere betaalmogelijkheden, bestelformulieren voor grote hoeveelheden, btw verlegd kopen en nabestellingen. In de blog bespreken deze functies en hoe je ze aan een Shopify webshop toevoegt.