Wil je een webshop beginnen?

In 12 stappen je eigen bedrijf starten in 2022 (zonder ervaring)

eigen bedrijf starten

Een eigen bedrijf kan een enorme impact hebben op je eigen leven en dat van de mensen om je heen. Het is daarom belangrijk om je eerst goed te verdiepen in wat er allemaal komt kijken bij het starten van een onderneming.

Als het je eerste keer is, komt er misschien heel veel op je af en heb je geen idee waar je moet beginnen. Maar gelukkig zijn velen je al voorgegaan en kun je je voordeel doen met wat zij hebben geleerd van hun succes én hun fouten.


Je eigen online bedrijf starten en meteen beginnen met verkopen? Probeer Shopify nu 14 dagen gratis.


In 12 stappen je eigen onderneming starten

Deze 12 beproefde stappen om je eigen bedrijf te starten begeleiden je door het hele proces: van het vinden en evalueren van een lucratief idee tot de uiteindelijke launch van je product of dienst.

  1. Verzin een bedrijfsidee
  2. Bedenk een bedrijfsnaam
  3. Valideer je productidee
  4. Schrijf een bedrijfsplan
  5. Krijg inzicht in bedrijfsfinanciën
  6. Ontwikkel je product of dienst
  7. Kies een rechtsvorm
  8. Verdiep je in vergunningen
  9. Kies softwaresystemen
  10. Zoek een bedrijfslocatie
  11. Bepaal je workload en teamgrootte
  12. Lanceer je bedrijf
Redenen eigen bedrijf starten
Uit onderzoek van Shopify blijkt dat veel ondernemers onafhankelijkheid en flexibiliteit noemen als de belangrijkste redenen waarom ze hun bedrijf zijn begonnen.

1. Een bedrijfsidee verzinnen

De eerste stap om een​​ bedrijf te starten, is uitzoeken wat voor soort bedrijf je wilt beginnen. Voor het achterhalen van bedrijfsideeën kun je vertrouwen op de beproefde manieren die ondernemers voor jou hebben gekozen. Het maakt niet uit of je een bedrijf met lage investeringen wilt starten of dat je er de voorkeur aan geeft om all-in te gaan met je idee, de beste manier om een ​​product te vinden om te verkopen, begint met het stellen van deze vragen:

A. Wat is de potentiële omvang van de verkoop?

Startende ondernemers zijn vaak huiverig om zich op kleine markten te storten. Ja, de marktomvang moet overeenkomen met je ambities van het bedrijf, maar de kansgrootte van een specifieke niche wordt bepaald door een paar andere factoren. Als een productcategorie bijvoorbeeld relatief weinig actieve klanten heeft, maar de prijs van het product relatief hoog is en herhaalaankopen vereist, is dat een aantrekkelijke kans.

Dat gezegd hebbende, de kosten om een klant te werven zijn tegenwoordig niet bepaald goedkoop. De beste kansen zullen komen uit productgebieden waar je herhalingsaankopen kunt stimuleren, hetzij in de vorm van een abonnement, hetzij door (uiteindelijk) upselling en cross-selling. Dat kan later komen, maar houd het potentieel in gedachten terwijl je de mogelijkheden verkent.

Lees meer: Vind je niche: 9 nichemarkten met veel kansen (plus voorbeelden)

B. Is het een trend, rage of groeiende markt?

Een van de beste manieren om een ​​bedrijf te starten, is door de markt goed te doorgronden voordat je begint. Het gaat verder dan de huidige staat van een bepaalde markt. Als je wilt dat je bedrijf lang blijft bestaan, onthoud dan dat het niet alleen van cruciaal belang is om de huidige vraag te begrijpen, maar ook om te weten hoe deze zich in de toekomst kan ontwikkelen. Valt je product of niche in een rage, trend, stabiele of groeiende markt?

  • Rage. Een rage is iets dat gedurende een korte periode in populariteit groeit en even snel weer verdwijnt. Een rage kan lucratief zijn als je in- en uitstappen perfect getimed zijn, maar dit kan moeilijk te voorspellen zijn en een recept voor een ramp zijn.
  • Trends. Een trend is een richting op langere termijn die de markt voor een product lijkt in te slaan. Het groeit niet zo snel als een rage, het gaat langer mee en over het algemeen neemt het niet zo snel af.
  • Stabiel. Een stabiele markt is er een die immuun is voor ‘schokken en stoten’. Het neemt niet af of groeit niet, maar handhaaft zichzelf gedurende lange perioden.
  • Groei. Een groeiende markt is een markt die een constante groei heeft doorgemaakt en tekenen vertoont van een langdurige of permanente marktverschuiving.

Wil je weten wat de best verkochte producten van dit moment zijn? Check dan de Meest verkochte producten voor webshops. Trends en tips.

C. Wie is je concurrent?

Hoe ziet het concurrentielandschap voor jouw product eruit? Zijn er veel concurrenten, of juist weinig? Als er veel concurrerende bedrijven in jouw niche zijn, is dit vaak een teken dat de markt goed ingeburgerd is; dat is goed om ervoor te zorgen dat er vraag is, maar het vereist ook dat je (tot op zekere hoogte) differentieert wat je aanbiedt om de aandacht van de klant te trekken en marktaandeel op te bouwen.

Lees meer:  Zo doe je een concurrentieanalyse

Gratis download: Concurrentieanalyse-template

Wil je onderzoeken wat de sterke en zwakke punten van jouw bedrijf zijn ten opzichte van je concurrenten? Doe dan je eigen concurrentieanalyse aan de hand van deze template.

D. Zijn er beperkingen en/of verplichtingen?

Om te begrijpen hoe je een kleine onderneming begint, moet je ook de wettelijke verplichtingen begrijpen. Voordat je in een productcategorie duikt, moet je ervoor zorgen dat je de verplichtingen of beperkingen begrijpt die van toepassing zijn. Bepaalde chemische producten, voedingsmiddelen en cosmetica kunnen beperkingen met zich meebrengen, niet alleen voor het land waarin je goederen importeert, maar ook voor de landen waarnaar je je product verzendt.

eigen bedrijf starten

 

2. Een bedrijfsnaam bedenken

Probeer een naam te verzinnen die duidelijk maakt wat je doet, die kort en makkelijk te onthouden is, en die nog niet wordt gebruikt in jouw branche. Dat is niet gemakkelijk, maar zeker niet onmogelijk om met wat inspanning en fantasie een goede bedrijfsnaam te bedenken.

Een bedrijfsnaamgenerator kan een lijst met unieke ideeën opleveren. Er zijn ook allerlei beproefde strategieën die je kunnen helpen bij het vinden van een pakkende naam voor je onderneming.

Lees ook: Een goede bedrijfsnaam bedenken: zo doe je dat (tips en voorbeelden)

Een sterke bedrijfsnaam heeft vaak de volgende kenmerken:

  • Kort en eenvoudig. Je wilt dat klanten de naam van je onderneming makkelijk kunnen onthouden en dat lukt het best met een naam die niet te lang is. Eén of twee woorden werkt vaak het best, maar drie of vier woorden kan ook als ze samen maar een makkelijk te onthouden geheel vormen.
  • Origineel. Als uit je marktonderzoek blijkt dat iedereen binnen jouw branche ongeveer dezelfde naam gebruikt, val je op door juist met iets heel anders te komen.
  • Uniek. Het is ook belangrijk dat je naam niet al wordt gebruikt door een concurrent. Dit kun je eenvoudig checken door een handelsmerkcontrole uit te voeren in de landen waar je zaken gaat doen. Kijk ook op Google en sociale media. Let op: zelfs als iemand dezelfde handelsnaam heeft in dezelfde branche als jij, maar deze niet heeft geregistreerd, kan diegene jouw gebruik van die naam juridisch aanvechten. Bij twijfel kun je het best onafhankelijk juridisch advies inwinnen voor jouw specifieke situatie.

Als je eenmaal een merknaam hebt gekozen, kun je met behulp van onze domeinnaamgenerator zien of die nog beschikbaar is. Je kunt de domeinnaam vervolgens direct kopen terwijl je je winkel opzet.

bedrijfsnaamgenerator

3. Valideer je productidee

Totdat mensen je betalen, heb je alleen een lijst met aannames. Marktonderzoek, enquêtes en feedback van vrienden en familie kunnen in de goede richting wijzen, maar het teken van echte productvalidatie is het geluid van de rinkelende kassa. Dus de eerste en misschien wel de beste manier om je product te valideren, is door een paar eerste verkopen te doen.

Er zijn echter een aantal manieren om jouw toekomstige idee te valideren terwijl je het ontwikkelt. De meeste richten zich op één enkele essentiële actie: commitment. Laat klanten van het eerste uur zich op de een of andere manier verbinden om te laten zien dat mensen echt geïnteresseerd zijn in het kopen van dit product.

Deze voorkeur voor snelheid en experimenteren kan je later kostbare fouten besparen. Het advies is eenvoudig en duidelijk: zorg ervoor dat je iets verkoopt dat mensen willen! Hier zijn een paar manieren om te testen voordat je aan de volgende stap begint:

  • Zet een winkel op om pre-orders aan te nemen. Stelt je je eens voor dat je een productvalidatie hebt voordat je je product ontwikkelt. Pre-orders maken het mogelijk. In de loop der jaren zijn klanten meer gewend geraakt aan en comfortabeler geworden met het betalen voor een product dat ze later ontvangen. Beschrijf en verkoop wat je aan het bouwen bent, kom beloften na en werp je net uit voordat je die eerste order plaatst.
  • Start een crowdfundingcampagne. Kickstarters zijn niet het wondermiddel voor jouw financieringsprobleem, maar ze zijn nog steeds een voordelige manier om financiering te krijgen vanuit de best mogelijke bron: klanten. Kickstarter is ook niet de enige. Lees meer in onze blog over crowdfunding en kijk wat (financieel gezien) het best bij jouw product past.
  • Verkoop producten persoonlijk. Voor bepaalde producten, zoals zelfgemaakte producten, bieden lokale beurzen en markten de ideale manier om een ​​product te testen: door een eerste batch te maken en persoonlijk aan klanten te verkopen. Toen Nimi Kular en haar familiebedrijf, Jaswant's Kitchen, voor het eerst hun zelfgemaakte recepten begonnen te verkopen, was ze deze aanpak onmisbaar. "Persoonlijk verkopen op een lokale pop-up is een geweldige manier om je verhaal te delen, feedback te krijgen en de voordelen van je product uit te leggen aan potentiële klanten", zegt Nimi.

Er zijn andere manieren om jouw productideeën te valideren, maar begin bij twijfel zo snel mogelijk met verkopen. Er zijn nadelen aan te snel gaan: als je je haast en een product probeert te verkopen voordat het klaar is, leer je alleen dat mensen niet van slechte producten houden. Maar onze ervaring is dat de meeste ondernemers te lang wachten met het valideren van hun ideeën.

Denk hier eens over na: als je klantgedreven bent, vertrouw dan op jouw potentiële klanten om je naar het juiste product te begeleiden. Hoe slim je ook bent, er is geen vervanging voor directe, gerichte feedback van een betalende klant.

Lees ook: Is er wel een markt voor mijn product? Zo test je een idee

4. Een bedrijfsplan schrijven (businessplan)

Het schrijven van een bedrijfsplan dwingt je grondig en gestructureerd na te denken over je bedrijfsidee. Dit helpt je je idee verder te valideren en het hele proces van een bedrijf opzetten te stroomlijnen.

Een bekend citaat dat vooral van toepassing is op bedrijfsplannen, is “plannen zijn niks, planning is alles”. Veel ondernemers zeggen dat ze nooit meer naar hun plan terugkijken als het bedrijf eenmaal is gestart. Maar ze zeggen ook dat het hele proces van je idee gedetailleerd uitwerken tijdens het schrijven heel waardevol is.

🎯 TIP: Als je nog nooit een bedrijfsplan hebt geschreven, biedt dit artikel over het schrijven van een ondernemingsplan een goede houvast.

Besteed in je bedrijfsplan extra aandacht aan je concurrentieanalyse en SWOT-analyse. Hoewel je de levensvatbaarheid van je idee niet beter kunt bewijzen dan met betalende klanten, laten deze twee analyses je zien of je op de goede weg bent.

De dagelijkse werkzaamheden om je eigen bedrijf van de grond te krijgen, zullen ongetwijfeld in een veel kortere tijdlijn verlopen dan het gemiddelde bedrijfsplan. En dat is maar goed ook; je moet weten wat je denkt, niet wat je dacht. Maar het eerste ontwerp van jouw plan is als het uitzetten van een koers naar een beoogde bestemming. Gaandeweg zullen de dingen veranderen en zullen de kleinste details in het oorspronkelijke plan achterhaald raken. Maar als je niet weet waar je heen gaat, hoe weet je het dan wanneer je bent aangekomen?

je eigen bedrijf starten

5. Inzicht krijgen in bedrijfsfinanciën

Elk bedrijf wil uiteindelijk winst maken. Cashflowmanagement is daarom een essentieel onderdeel van het opzetten van een bedrijf. Om te beginnen volstaat wat basiskennis. Gaandeweg kun je je kennis steeds verder uitbreiden.

Er zijn genoeg soorten bedrijven die je kunt beginnen met weinig opstartkosten, maar voor andere bedrijven heb je geld nodig voor voorraad, apparatuur en bedrijfsruimte. Het is belangrijk dat je eerst (nog voordat je iets uitgeeft) een goed overzicht hebt van de totale investeringskosten. Aan de hand daarvan kun je belangrijke prognoses maken, bijvoorbeeld wanneer je break-even draait, het moment waarop je geen winst maar ook geen verlies maakt.

Voordat je ook nog maar iets uitgeeft, moet je eerst een goed overzicht hebben van je totale opstartkosten.

Als uit je berekeningen blijkt dat je meer geld nodig hebt dan je zelf bezit, kun je kijken naar mogelijkheden als een lening of een crowdfundingcampagne.

Vanaf de eerste uitgaven voor je bedrijf moet je boekhouding prioriteit krijgen binnen alle financiële taken. Door je inkomsten en uitgaven nauwkeurig bij te houden, houd je het overzicht op je cashflow. En als je later besluit een boekhouder of accountant in de arm te nemen, scheelt dat ook een hoop uitzoekwerk.

Overweeg ook om een zakelijke rekening te openen. Dat maakt alles nog overzichtelijker. De aangifte van je inkomstenbelasting is een stuk eenvoudiger als je je privé en zakelijke financiën gescheiden houdt.

Meer lezen:

6. Je product of dienst ontwikkelen

Nu je het voorwerk hebt gedaan en meer inzicht hebt in het financiële deel van ondernemen, is het tijd om eens goed te kijken naar het product of de dienst die je wilt aanbieden.

Als je voor een product kiest, zijn er drie algemene methoden om je product te ontwikkelen:

  • Je eigen product ontwikkelen. Dit kan betekenen dat je zelf met de hand je eigen product maakt of dat je je product laat maken door een fabrikant. Door je eigen product te ontwikkelen, val je meer op in de markt.
  • Een bestaand product aanpassen. Met print-on-demand kun je je eigen unieke designs en ideeën toevoegen aan producten als T-shirts, handdoeken en rugzakken.
  • Bestaande producten selecteren en verkopen. Dropshipping is een manier om je winkel te bevoorraden zonder een nieuw product te ontwikkelen. Je kunt vrijwel meteen aan de slag zonder voorraadbeheer. Hier lees je alles over hoe je een dropshipping-business start.

Houd bij het bepalen van de prijs van je product altijd goed de totale kosten in gedachten. De prijs van je product is natuurlijk afhankelijk van veel meer factoren dan alleen de kosten, maar het is hoe dan ook belangrijk om een winstgevende prijs te vinden.

Lees ook: Je producten: zelf maken, laten maken, inkopen of dropshippen?

7. Een rechtsvorm kiezen

De rechtsvorm die je kiest, heeft in grote mate invloed op belangrijke bedrijfsaspecten, van belastingen en de bedrijfsvoering tot aan persoonlijke aansprakelijkheid. Weeg de juridische en financiële zekerheid die je nodig hebt af tegen de flexibiliteit die de verschillende opties bieden. Dit is een belangrijke beslissing. Denk er dus goed over na voordat je je bedrijf start.

Weeg de juridische en financiële zekerheid die je nodig hebt af tegen de flexibiliteit die de verschillende opties bieden.

Er zijn verschillende soorten rechtsvormen, maar twee veelvoorkomende zijn een eenmanszaak en een besloten vennootschap (bv). Een eenmanszaak is heel geschikt als jij de enige persoon bent die betrokken is bij het bedrijf. Ook is deze vorm het makkelijkst op te richten. Het nadeel is dat je privé aansprakelijk bent voor zakelijke schulden. Als eenmanszaak kun je ook personeel aannemen. Je moet je bedrijf dan wel eerst als werkgever registreren bij de Belastingdienst.

Een bv kun je alleen, maar ook met anderen oprichten. Daarnaast ben je privé niet (of slechts beperkt) aansprakelijk voor je bedrijf. Wel komt er meer papierwerk bij kijken. Voor de oprichting moet je bijvoorbeeld naar de notaris.

Vind je het lastig om te bepalen welke rechtsvorm het best bij jouw bedrijf past? Stel jezelf de volgende vragen als je de rechtsvorm bepaalt:

  • Waar is je bedrijf gevestigd? Elk land heeft zijn eigen rechtsvormen en wet- en regelgeving.
  • Wat voor soort bedrijf ga je starten? Welke rechtsvorm voor jouw bedrijf het geschiktst is, kan afhankelijk zijn van de omvang van je bedrijf of de branche waarin je actief bent (en wat je de komende jaren verwacht). Het kan ook gebeuren dat je na verloop van tijd van rechtsvorm moet veranderen, bijvoorbeeld omdat je wilt samenwerken met een partner of omdat je eenmanszaak inmiddels zodanig is gegroeid dat het veiliger en voordeliger is om over te stappen op een bv.
  • Hoeveel mensen zijn er bij je bedrijf betrokken? Als het alleen om jou gaat als de eigenaar, kun je kiezen voor een optie die weinig administratieve verplichtingen met zich meebrengt. Als je een zakenpartner hebt of als je bedrijf meerdere eigenaren heeft, is een iets complexere rechtsvorm geschikter om alles goed te regelen en te verdelen.

Een accountant, advocaat, of juridisch adviseur) kan je helpen bij het bepalen van de beste optie en het opzetten van je bedrijf.

eigen bedrijf beginnen

8. Je verdiepen in eventuele vergunningen en voorschriften

Als je eenmaal weet hoe je een bedrijf start, kijk dan eens naar de vergunningen die je eventueel nodig hebt en aan welke overheidsvoorschriften je moet voldoen. Niemand zit te wachten op juridische problemen. Als bedrijf heb je te maken met de wet- en regelgeving van het land waarin je bedrijf gevestigd is, maar ook met voorschriften die specifiek voor jouw branche gelden. Een horecabedrijf moet bijvoorbeeld voldoen aan bepaalde vergunningsvereisten en regels voor de etenswaren die het verkoopt, maar heeft ook te maken met wet- en regelgeving op het gebied van marketing en het auteurs- en merkenrecht.

Je ziet dat er heel veel dingen zijn waar je op moet letten en dat veel van die dingen ook nog eens afhankelijk zijn van je locatie en branche. Het kan dus geen kwaad om juridisch advies in te winnen voordat je je bedrijf start. Door hier van tevoren tijd en geld in te investeren, voorkom je een hoop gedoe later.

Gratis handleiding: In 10 stappen je eigen Shopify-webshop starten

Leer met dit e-book stap voor stap hoe je jouw eigen Shopify webshop start en inricht!

9. Softwaresystemen kiezen

Goede software is een belangrijk onderdeel van je nieuwe bedrijf. Software waarmee je bepaalde taken en processen kunt automatiseren en stroomlijnen, neemt je veel werk uit handen en legt de basis voor een goed lopend bedrijf.

Vaak hoef je de software slechts één keer te installeren en heb je er verder weinig omkijken naar. Kijk bijvoorbeeld eens naar software die je met de volgende taken kan helpen:

  • Boekhouding. Met speciale boekhoudsoftware maak je een goede financiële start. Je kunt er je volledige administratie mee bijhouden: van een zakelijk etentje met je zakenpartner tot aan het bijhouden van je voorraad.
  • E-mailmarketing. Met een goede e-mailmarketingtool houd je contact met je bestaande (en toekomstige) klanten. Ook zorg je hiermee dat je de juiste boodschap stuurt aan de juiste mensen op het juiste moment.
  • Advertenties. Betalen voor advertenties is vaak een vast onderdeel van je bedrijfskosten, zeker als je een online bedrijf hebt. Maar ook hier is software voor om de boel te stroomlijnen en meer uit je advertentiebudget te halen.
  • Projectmanagement. Ook als eenmanszaak is het goed om al je taken en projecten op één plek te plannen en bij te houden. Handige tools zijn bijvoorbeeld Trello en Asana.
  • Website of webshop. Kies een platform waarbij je alle belangrijke taken eenvoudig kunt beheren. Zoek naar een thema dat geschikt is voor jouw producten en waarmee je gemakkelijk bestellingen kunt aannemen en verwerken. In deze uitgebreide webshopchecklist lees je wat je allemaal moet doen om online te gaan.

10. Een bedrijfslocatie zoeken

Je bedrijfsplan vertelt je wat voor soort bedrijfsruimte je nodig hebt. Als je T-shirts verkoopt via print-on-demand heb je waarschijnlijk genoeg aan een kleine ruimte thuis waar je een bureau en een laptop neer kunt zetten. Maar als je een ruimte nodig hebt om klanten te ontvangen, is het beter om ergens een bedrijfsruimte te huren.

Bepaal aan de hand van de volgende vragen wat voor soort ruimte je nodig hebt:

  • Hoeveel ruimte heb je nodig voor voorraad? Als je van plan bent honderden items tegelijk in te kopen, zal je woonkamer niet voldoende ruimte bieden.
  • Ben je van plan om klanten te ontvangen? Je kunt voor je eerste bestellingen best vanuit huis verkopen, maar als fysieke verkoop een belangrijk kanaal is voor jouw bedrijf, is het misschien prettiger om een aparte bedrijfsruimte te zoeken waar klanten gemakkelijk kunnen komen.
  • Ga je bestellingen vanaf je bedrijfslocatie verpakken en verzenden? Afhankelijk van de omvang van je bestellingen, heb je misschien meer ruimte nodig dan je thuiskantoor kan bieden.

Misschien kun je je bedrijf gemakkelijk vanuit huis runnen. Die kans is vooral groot als je niet van plan bent om klanten persoonlijk te ontmoeten.

eigen bedrijf starten

11. Workload en teamgrootte bepalen

Je weet nu hoe en waar je je bedrijf gaat starten. De volgende stap is om te kijken of en hoeveel personeel of andere krachten je nodig hebt.

Wat moet er allemaal gebeuren en welke vaardigheden zijn daarvoor nodig? Deze vragen moet je eerst beantwoorden. Ze geven inzicht in je tijdlijn en in de mate van investering die nodig is om je bedrijf te lanceren.

Als je alles zelf wilt doen, kost dat veel tijd. Als je hulp wilt inhuren, moet je rekening houden met de kosten daarvoor en de tijd die het kost om freelancers en/of personeel te vinden en in te werken.

Hier volgt een overzicht van de basisvaardigheden die je zelf moet hebben of leren, of die je moet inhuren voordat je begint:

Design

Bij het opzetten van een bedrijf krijg je te maken met allerlei designkeuzes die je moet maken, zoals het ontwerpen van een logo en de kleuren die je wilt gebruiken voor je bedrijf. Dit zijn de belangrijkste:

  • Logo. Een logomaker als Hatchful of online ontwerpsoftware als Canva kunnen uitkomst bieden.
  • Kleuren. Er zijn verschillende online tools waarmee je een kleurenpalet kunt samenstellen. Ook met Hatchful kun je kleuren kiezen.
  • Website. Kies een professioneel thema als basis voor je website.

Als je het niet ziet zitten om op eigen houtje je website op te zetten, kun je ook een professionele webdesigner inhuren. Vraag andere bedrijfseigenaren of ze iemand kunnen aanbevelen of zoek een Shopify Expert.

Fotografie

Goede foto’s zijn een must voor je bedrijf, zeker voor webshops, maar dat betekent niet dat je niet zelf je productfoto’s kunt maken.

Gratis handleiding: Productfotografie

Leer hoe je met een beperkt budget zelf prachtige productfoto's maakt.

Marketing

Marketing is onmisbaar wanneer je een eigen bedrijf start. Afhankelijk van de marketingactiviteit heb je hiervoor verschillende vaardigheden nodig. Bepaal dus eerst welke marketingactiviteiten de grootste impact hebben voor je bedrijf en maak op basis daarvan een lijst met vaardigheden die je nodig hebt voor de verschillende activiteiten. Voor het opstellen en beheren van advertenties heb je bijvoorbeeld andere vaardigheden nodig dan voor het nemen van lifestyle-foto’s om meer Instagram-volgers te krijgen.

Doe onderzoek naar de meestgebruikte promotiestrategieën in jouw branche en zorg dat je over de bijbehorende vaardigheden beschikt om ze te implementeren.

Lees meer:

Verzending

Een van de sleutels tot een goed lopend bedrijf is een slimme verzendstrategie. Hoe krijg je de bestellingen bij je klanten? Zorg dat je verzendstrategie de volgende punten bevat:

  • Prijs. Bied je je klanten gratis verzending of een korting? Of breng je de exacte kosten in rekening? Het antwoord hierop heeft gevolgen voor allerlei andere bedrijfsaspecten. Maak dus zorgvuldige berekeningen en afwegingen.
  • Verpakking. Lichter verpakkingsmateriaal betekent doorgaans lagere verzendkosten, maar het moet wel voldoende bescherming bieden. Karton is bijvoorbeeld zwaar, maar biedt vaak wel de beste bescherming voor veel producten. Lees ook: Duurzaam verzenden en verpakken: 8 Shopify verkopers vertellen hun verhaal
  • Bestemmingen. Lever je alleen lokaal, in heel het land of ook aan het buitenland? Het antwoord hierop hangt af van je producten en je doelen. Het kan op den duur ook veranderen.

Schakel hulp in

Als je niet over de tijd of vaardigheden beschikt om alles zelf te doen, schakel dan hulp in. Zoek een virtuele assistent voor doorlopende routinetaken of huur een expert in bij complexere projecten, zoals het ontwerpen van je website of het opstellen van een (socialmedia-)marketingplan.

Je workload bijhouden

Als eenmaal duidelijk is wat er gedaan moet worden en wie wat gaat doen, kun je alles in goede banen leiden met wat projectmanagement. Gebruik bijvoorbeeld een timemanagementtool als Trello of Asana om taken te noteren, toe te wijzen en bij te houden. Dergelijke tools zijn vooral handig om te zorgen dat iedereen (ook jijzelf!) op schema blijft.

12. Je bedrijf lanceren

Je weet nu alles wat je moet weten om een succesvol bedrijf te starten en runnen. Tijd voor de laatste stap: de daadwerkelijke lancering! Met al het voorbereidende werk dat je hebt gedaan, heb je een stevige basis gelegd voor je bedrijf. Dat betekent dat je je nu volledig kunt richten op je marketingactiviteiten en het sluiten van je eerste verkoop. Bereid ook deze laatste stap goed voor met een plan van aanpak, zodat je een nog groter succes van je launch maakt.

Elke launch is natuurlijk uniek, maar er zijn een aantal elementen die voor elk bedrijf nuttig zijn om de verkoop meteen goed van start te laten gaan.

  • Maak gebruik van je netwerk. Promoot je winkel eerst op gratis kanalen die je al gebruikt, zoals persoonlijke sociale media en je contactenlijst. Stuur je contacten een afzonderlijke, persoonlijke e-mail waarin je om steun vraagt. Dat kan al iets simpels zijn als iets delen op sociale media.
  • Overweeg om kortingen aan te bieden. Door vroege klanten te belonen met een kortingscode (die past binnen je winstmarges), trek je meteen de aandacht. Dit kan vooral helpen als je winkel nieuw is en je nog geen of weinig klantbeoordelingen hebt.
  • Probeer betaalde advertenties uit. Zelfs als je begint met een klein budget kunnen betaalde advertenties je veel zichtbaarheid geven bij je beoogde doelgroep. Door al vroeg te beginnen met het testen van advertenties en te leren van de eerste resultaten, kun je je eerste verkopen een boost geven en je advertentieresultaten steeds verder verbeteren naarmate je groeit.
eigen bedrijf starten

De reis van je leven (de moeite waard!)

Het is niet makkelijk om een bedrijf op te zetten, maar laat je vooral niet ontmoedigen. Of je nu graag een product op de wereld wilt zetten dat een bepaald probleem oplost, een winstgevend bedrijf wilt opbouwen zodat je niet meer voor een baas hoeft te werken, ondernemingskansen voor anderen wilt creëren, of gewoon wat extra wilt bijverdienen, met deze twaalf stappen kun je je droom werkelijkheid laten worden.

Dit was al een goede start. Tijd om aan de slag te gaan!

Dit artikel is een vertaling van een origineel Shopify-artikel van Desirae Odjick.

Illustraties door Isabella Fassler


Een webshop starten en meteen beginnen met verkopen? Probeer Shopify nu 14 dagen gratis.


Veelgestelde vragen over het starten van je eigen bedrijf

Hoe start je een bedrijf?

In onze blog bespreken we 12 stappen belangrijke stappen. Deze begeleiden je door het hele proces: van het vinden en evalueren van een lucratief idee tot het bepalen van een verzendstrategie en uiteindelijk de launch van je product of dienst.

Hoe start je een webshop?

Iedereen kan zelf een webshop starten met een geschikt e-commerce platform. Zo kun je met Shopify je webshop bouwen zonder technisch beroep te hebben. Met een proefperiode van 14 dagen kun je al direct aan de slag. En met ons handige stappenplan vergeet je niets en lanceer je snel je eigen webwinkel. In deze blog vind je het stappenplan als ebook.

Kun je een bedrijf starten zonder geld?

Er zijn genoeg soorten bedrijven die je kunt beginnen met geen of weinig opstartkosten. Denk aan samenwerken met een dropshipper, Print-on-demand T-shirts ontwerpen en verkopen, digitale producten en cursussen aanbieden, een dienst aanbieden, als affiliate aan de slag gaan of zelfgemaakte producten verkopen. Zo kun je van je hobby je beroep maken.

Wat zijn de belangrijkste redenen waarom mensen een eigen bedrijf starten?

Uit onderzoek van Shopify blijkt dat veel ondernemers onafhankelijkheid en flexibiliteit noemen als de belangrijkste redenen waarom ze hun bedrijf zijn begonnen.