In 12 stappen je eigen bedrijf starten

In 12 stappen je eigen bedrijf starten

Een eigen bedrijf kan een enorme impact hebben op je eigen leven en dat van de mensen om je heen. Het is daarom belangrijk om je eerst goed te verdiepen in wat er allemaal komt kijken bij het opzetten van een bedrijf.

Als het je eerste keer is, komt er misschien heel veel op je af en heb je geen idee waar je moet beginnen. Maar gelukkig zijn velen je al voorgegaan en kun je je voordeel doen met wat zij hebben geleerd van hun succes én hun fouten.


Meteen een webshop starten en beginnen met verkopen? Probeer Shopify nu 14 dagen gratis.


Deze 12 beproefde stappen om je eigen bedrijf te starten (of het nu je eerste of je tiende keer is), begeleiden je door het hele proces: van het vinden en evalueren van een lucratief idee tot het bepalen van een verzendstrategie en uiteindelijk de launch van je product of dienst.

  1. Een bedrijfsidee verzinnen
  2. Marktonderzoek doen
  3. Een bedrijfsnaam bedenken
  4. Een bedrijfsplan schrijven
  5. Inzicht krijgen in bedrijfsfinanciën
  6. Je product of dienst ontwikkelen
  7. Een rechtsvorm kiezen
  8. Je verdiepen in eventuele vergunningen en voorschriften
  9. Softwaresystemen kiezen
  10. Een bedrijfslocatie zoeken
  11. Workload en teamgrootte bepalen
  12. Je bedrijf lanceren

In 12 stappen een bedrijf starten

1. Een bedrijfsidee verzinnen

Een bedrijfsidee bedenken kun je heel gestructureerd aanpakken aan de hand van bekende en beproefde methoden die al door vele andere ondernemers zijn gebruikt. Of je nu op zoek bent naar een bedrijf met weinig investeringskosten dat je naast je baan kunt doen, of dat je er direct vol voor wilt gaan, dit zijn enkele goede strategieën:

  • Je eigen interesses als uitgangspunt nemen. Wat doe je graag in je vrije tijd? Kun je producten bedenken die te maken hebben met je hobby’s of die een ergernis of probleem waar je vaak tegenaan loopt, kunnen oplossen?
  • Bestaande producten onder de loep nemen. Neem productbeoordelingen door om te zien of er veelvoorkomende klachten zijn over bepaalde populaire producten en of je leemtes in de markt kunt ontdekken.
  • Inspelen op trends. Let op of je een bepaald product ineens overal ziet verschijnen. Of misschien heb je een goed idee om meer uit een populair product te halen. Dat kan zomaar een briljant idee voor een online bedrijf blijken.

Je hebt maar één goed idee nodig om te beginnen. Veel succesvolle bedrijven zijn ooit begonnen met één kenmerkend product en hebben van daaruit steeds meer producten toegevoegd.

2. Marktonderzoek doen

Het klinkt misschien ingewikkeld om je bedrijfsidee te evalueren, maar eigenlijk is het gewoon een kwestie van uittesten of klanten bereid zijn om voor je product te betalen voordat je er veel tijd en geld instopt. Wat voor bedrijf je ook wilt beginnen, het is altijd belangrijk dat je eerst onderzoekt of er een markt is voor je idee. Dat kun je op verschillende manieren doen:

Er zijn nog allerlei andere manieren om je productidee te evalueren, maar bij twijfel kun je het best zo snel mogelijk beginnen met verkopen. Rechtstreekse feedback van klanten en inzicht in hoe je product wordt gebruikt, is waardevolle informatie wanneer je net begint met je bedrijf (en ook daarna).

Een fragment uit onze gratis (Engelstalige) Shopify Compass-cursus Turn Your Hobby Into a Business.

Neem PopSockets, een accessoire om je smartphone makkelijker in één hand vast te houden. David Barnett, voormalig hoogleraar filosofie, ontwierp PopSockets in eerste instantie om de kabel van je koptelefoon uit de knoop te houden. Toen hij zijn studenten de PopSockets liet uitproberen, ontdekte hij dat ze de die voor iets heel anders gebruikten, namelijk om hun telefoon beter vast te kunnen houden. Dat inzicht leidde tot een aanpassing van het product en uiteindelijk tot een verkoop van meer dan 35 miljoen exemplaren.

3. Een bedrijfsnaam bedenken

Probeer een naam te verzinnen die duidelijk maakt wat je doet, die kort en makkelijk te onthouden is, en die nog niet wordt gebruikt in jouw branche. Dat is niet gemakkelijk, maar zeker niet onmogelijk met wat inspanning en fantasie.

Een bedrijfsnaamgenerator kan een lijst met unieke ideeën opleveren. Er zijn ook allerlei beproefde strategieën die je kunnen helpen bij het vinden van een pakkende naam.

Een sterke bedrijfsnaam heeft vaak de volgende kenmerken:

  • Kort en eenvoudig. Je wilt dat klanten je naam makkelijk kunnen onthouden en dat lukt het best met een naam die niet te lang is. Eén of twee woorden werkt vaak het best, maar drie of vier woorden kan ook als ze samen maar een makkelijk te onthouden geheel vormen.
  • Origineel. Als uit je marktonderzoek blijkt dat iedereen binnen jouw branche ongeveer dezelfde naam gebruikt, val je op door juist met iets heel anders te komen.
  • Uniek. Het is ook belangrijk dat je naam niet al wordt gebruikt door een concurrent. Dit kun je eenvoudig checken door een handelsmerkcontrole uit te voeren in de landen waar je zaken gaat doen. Kijk ook op Google en sociale media. Let op: zelfs als iemand dezelfde handelsnaam heeft in dezelfde branche als jij, maar deze niet heeft geregistreerd, kan diegene jouw gebruik van die naam juridisch aanvechten. Bij twijfel kun je het best onafhankelijk juridisch advies inwinnen voor jouw specifieke situatie.

Als je eenmaal een merknaam hebt gekozen, kun je met behulp van onze domeinnaamgenerator zien of die nog beschikbaar is. Je kunt de domeinnaam vervolgens direct kopen terwijl je je winkel opzet.

4. Een bedrijfsplan schrijven

Het schrijven van een bedrijfsplan dwingt je grondig en gestructureerd na te denken over je bedrijfsidee. Dit helpt je je idee verder te valideren en het hele proces van een bedrijf opzetten te stroomlijnen.

Een bekend citaat dat vooral van toepassing is op bedrijfsplannen, is “plannen zijn niks, planning is alles”. Veel ondernemers zeggen dat ze nooit meer naar hun plan terugkijken als het bedrijf eenmaal is gestart. Maar ze zeggen ook dat het hele proces van je idee gedetailleerd uitwerken tijdens het schrijven heel waardevol is.

Als je wilt leren hoe je een bedrijf begint, is het belangrijk dat je eerst leert hoe je een bedrijfsplan schrijft. De volgende (Engelstalige) video helpt je daarbij.

Als je nog nooit een bedrijfsplan hebt geschreven, biedt deze gids een goede houvast.

Besteed in je bedrijfsplan extra aandacht aan je concurrentieanalyse en SWOT-analyse. Hoewel je de levensvatbaarheid van je idee niet beter kunt bewijzen dan met betalende klanten, laten deze twee analyses je zien of je op de goede weg bent.

5. Inzicht krijgen in bedrijfsfinanciën

Elk bedrijf wil uiteindelijk winst maken. Cashflowmanagement is daarom een essentieel onderdeel van het opzetten van een bedrijf. Om te beginnen volstaat wat basiskennis. Gaandeweg kun je je kennis steeds verder uitbreiden.

Er zijn genoeg soorten bedrijven die je kunt beginnen met weinig opstartkosten, maar voor andere bedrijven heb je geld nodig voor voorraad, apparatuur en bedrijfsruimte. Het is belangrijk dat je eerst (nog voordat je iets uitgeeft) een goed overzicht hebt van de totale investeringskosten. Aan de hand daarvan kun je belangrijke prognoses maken, bijvoorbeeld wanneer je break-even draait, het moment waarop je geen winst maar ook geen verlies maakt.

Voordat je ook nog maar iets uitgeeft, moet je eerst een goed overzicht hebben van je totale opstartkosten.

Als uit je berekeningen blijkt dat je meer geld nodig hebt dan je zelf bezit, kun je kijken naar mogelijkheden als een lening of een crowdfundingcampagne.

Vanaf de eerste uitgaven voor je bedrijf moet je boekhouding prioriteit krijgen binnen alle financiële taken. Door je inkomsten en uitgaven nauwkeurig bij te houden, houd je het overzicht op je cashflow. En als je later besluit een boekhouder of accountant in de arm te nemen, scheelt dat ook een hoop uitzoekwerk.

Overweeg ook om een zakelijke bankrekening te openen. Dat maakt alles nog overzichtelijker. De aangifte van je inkomstenbelasting is een stuk eenvoudiger als je je privé en zakelijke financiën gescheiden houdt.

Informatiebronnen:

  • Profit First (Nederlandse editie). Een boek dat inzicht geeft in hoe je een bedrijf start en dat bedrijf winstgevend maakt, om wat voor soort bedrijf het ook gaat.
  • Financiële apps die geschikt zijn voor Shopify en je helpen je financiën op orde te krijgen.
  • Het Geldboek voor ondernemers van de Kamer van Koophandel bevat basisinformatie over geldzaken, financiering vinden, administratie en belastingen.

6. Je product of dienst ontwikkelen

Nu je het voorwerk hebt gedaan en meer inzicht hebt in het financiële deel van ondernemen, is het tijd om eens goed te kijken naar het product of de dienst die je wilt aanbieden.

Als je voor een product kiest, zijn er drie algemene methoden om je product te ontwikkelen:

  • Je eigen product ontwikkelen. Dit kan betekenen dat je zelf met de hand je eigen product maakt of dat je je product laat maken door een fabrikant. Door je eigen product te ontwikkelen, val je meer op in de markt.
  • Een bestaand product aanpassen. Met print-on-demand kun je je eigen unieke designs en ideeën toevoegen aan producten als T-shirts, handdoeken en rugzakken.
  • Bestaande producten selecteren en verkopen. Dropshipping is een manier om je winkel te bevoorraden zonder een nieuw product te ontwikkelen. Je kunt vrijwel meteen aan de slag zonder voorraadbeheer. Hier lees je alles over hoe je een dropshipping-business start.

Houd bij het bepalen van de prijs van je product altijd goed de totale kosten in gedachten. De prijs van je product is natuurlijk afhankelijk van veel meer factoren dan alleen de kosten, maar het is hoe dan ook belangrijk om een winstgevende prijs te vinden.

7. Een rechtsvorm kiezen

De rechtsvorm die je kiest, heeft in grote mate invloed op belangrijke bedrijfsaspecten, van belastingen en de bedrijfsvoering tot aan persoonlijke aansprakelijkheid. Weeg de juridische en financiële zekerheid die je nodig hebt af tegen de flexibiliteit die de verschillende opties bieden. Dit is een belangrijke beslissing. Denk er dus goed over na voordat je je bedrijf start.

Weeg de juridische en financiële zekerheid die je nodig hebt af tegen de flexibiliteit die de verschillende opties bieden.

Er zijn verschillende soorten rechtsvormen, maar twee veelvoorkomende zijn een eenmanszaak en een besloten vennootschap (bv). Een eenmanszaak is heel geschikt als jij de enige persoon bent die betrokken is bij het bedrijf. Ook is deze vorm het makkelijkst op te richten. Het nadeel is dat je privé aansprakelijk bent voor zakelijke schulden. Als eenmanszaak kun je ook personeel aannemen. Je moet je bedrijf dan wel eerst als werkgever registreren bij de Belastingdienst.

Een bv kun je alleen, maar ook met anderen oprichten. Daarnaast ben je privé niet (of slechts beperkt) aansprakelijk voor je bedrijf. Wel komt er meer papierwerk bij kijken. Voor de oprichting moet je bijvoorbeeld naar de notaris.

Vind je het lastig om te bepalen welke rechtsvorm het best bij jouw bedrijf past? Stel jezelf de volgende vragen:

  • Waar is je bedrijf gevestigd? Elk land heeft zijn eigen rechtsvormen en wet- en regelgeving.
  • Wat voor soort bedrijf ga je starten? Welke rechtsvorm voor jouw bedrijf het geschiktst is, kan afhankelijk zijn van de omvang van je bedrijf of de branche waarin je actief bent. Het kan ook gebeuren dat je na verloop van tijd van rechtsvorm moet veranderen, bijvoorbeeld omdat je wilt samenwerken met een partner of omdat je eenmanszaak inmiddels zodanig is gegroeid dat het veiliger en voordeliger is om over te stappen op een bv.
  • Hoeveel mensen zijn er bij je bedrijf betrokken? Als het alleen om jou gaat als de eigenaar, kun je kiezen voor een optie die weinig administratieve verplichtingen met zich meebrengt. Als je een zakenpartner hebt of als je bedrijf meerdere eigenaren heeft, is een iets complexere rechtsvorm geschikter om alles goed te regelen en te verdelen.

Een accountant of advocaat kan je helpen bij het bepalen van de beste optie en het opzetten van je bedrijf. Je kunt ook de keuzehulp van de KvK invullen om een beter beeld te krijgen.

8. Je verdiepen in eventuele vergunningen en voorschriften

Als je eenmaal weet hoe je een bedrijf start, kijk dan eens naar de vergunningen die je eventueel nodig hebt en aan welke overheidsvoorschriften je moet voldoen. Niemand zit te wachten op juridische problemen. Als bedrijf heb je te maken met de wet- en regelgeving van het land waarin je bedrijf gevestigd is, maar ook met voorschriften die specifiek voor jouw branche gelden. Een horecabedrijf moet bijvoorbeeld voldoen aan bepaalde vergunningsvereisten en regels voor de etenswaren die het verkoopt, maar heeft ook te maken met wet- en regelgeving op het gebied van marketing en het auteurs- en merkenrecht.

Je ziet dat er heel veel dingen zijn waar je op moet letten en dat veel van die dingen ook nog eens afhankelijk zijn van je locatie en branche. Het kan dus geen kwaad om juridisch advies in te winnen voordat je je bedrijf start. Door hier van tevoren tijd en geld in te investeren, voorkom je een hoop gedoe later.

9. Softwaresystemen kiezen

Goede software is een belangrijk onderdeel van je nieuwe bedrijf. Software waarmee je bepaalde taken en processen kunt automatiseren en stroomlijnen, neemt je veel werk uit handen en legt de basis voor een goed lopend bedrijf.

Vaak hoef je de software slechts één keer te installeren en heb je er verder weinig omkijken naar. Kijk bijvoorbeeld eens naar software die je met de volgende taken kan helpen:

  • Boekhouding. Met speciale boekhoudsoftware maak je een goede financiële start. Je kunt er je volledige administratie mee bijhouden: van een zakelijk etentje met je zakenpartner tot aan het bijhouden van je voorraad.
  • E-mailmarketing. Met een goede e-mailmarketingtool houd je contact met je bestaande (en toekomstige) klanten. Ook zorg je hiermee dat je de juiste boodschap stuurt aan de juiste mensen op het juiste moment.
  • Advertenties. Betalen voor advertenties is vaak een vast onderdeel van je bedrijfskosten, zeker als je een online bedrijf hebt. Maar ook hier is software voor om de boel te stroomlijnen en meer uit je advertentiebudget te halen.
  • Projectmanagement. Ook als eenmanszaak is het goed om al je taken en projecten op één plek te plannen en bij te houden. Handige tools zijn bijvoorbeeld Trello en Asana.
  • Website of webshop. Kies een platform waarbij je alle belangrijke taken eenvoudig kunt beheren. Zoek naar een thema dat geschikt is voor jouw producten en waarmee je gemakkelijk bestellingen kunt aannemen en verwerken. In deze uitgebreide webshopchecklist lees je wat je allemaal moet doen om online te gaan.

Gratis cursus: Getting Started with Shopify. In deze Engelstalige cursus vertelt een eigenaar van een miljoenenbedrijf je aan de hand van stapsgewijze instructievideo’s alles wat je moet weten om een bedrijf te starten met Shopify.

10. Een bedrijfslocatie zoeken

Je bedrijfsplan vertelt je wat voor soort bedrijfsruimte je nodig hebt. Als je T-shirts verkoopt via print-on-demand heb je waarschijnlijk genoeg aan een kleine ruimte thuis waar je een bureau en een laptop neer kunt zetten. Maar als je een ruimte nodig hebt om klanten te ontvangen, is het beter om ergens een bedrijfsruimte te huren.

Bepaal aan de hand van de volgende vragen wat voor soort ruimte je nodig hebt:

  • Hoeveel ruimte heb je nodig voor voorraad? Als je van plan bent honderden items tegelijk in te kopen, zal je woonkamer niet voldoende ruimte bieden.
  • Ben je van plan om klanten te ontvangen? Je kunt voor je eerste bestellingen best vanuit huis verkopen, maar als fysieke verkoop een belangrijk kanaal is voor jouw bedrijf, is het misschien prettiger om een aparte bedrijfsruimte te zoeken waar klanten gemakkelijk kunnen komen.
  • Ga je bestellingen vanaf je bedrijfslocatie verpakken en verzenden? Afhankelijk van de omvang van je bestellingen, heb je misschien meer ruimte nodig dan je thuiskantoor kan bieden.

Misschien kun je je bedrijf gemakkelijk vanuit huis runnen. Die kans is vooral groot als je niet van plan bent om klanten persoonlijk te ontmoeten.

11. Workload en teamgrootte bepalen

Je weet nu hoe en waar je je bedrijf gaat starten. De volgende stap is om te kijken of en hoeveel personeel of andere krachten je nodig hebt.

Wat moet er allemaal gebeuren en welke vaardigheden zijn daarvoor nodig? Deze vragen moet je eerst beantwoorden. Ze geven inzicht in je tijdlijn en in de mate van investering die nodig is om je bedrijf te lanceren.

Als je alles zelf wilt doen, kost dat veel tijd. Als je hulp wilt inhuren, moet je rekening houden met de kosten daarvoor en de tijd die het kost om freelancers en/of personeel te vinden en in te werken.

Hier volgt een overzicht van de basisvaardigheden die je zelf moet hebben of leren, of die je moet inhuren voordat je begint:

Design

Bij het opzetten van een bedrijf krijg je te maken met allerlei designkeuzes die je moet maken, zoals het ontwerpen van een logo en de kleuren die je wilt gebruiken voor je bedrijf. Dit zijn de belangrijkste:

  • Logo. Een logomaker als Hatchful of online ontwerpsoftware als Canva kunnen uitkomst bieden.
  • Kleuren. Er zijn verschillende online tools waarmee je een kleurenpalet kunt samenstellen. Ook met Hatchful kun je kleuren kiezen.
  • Website. Kies een professioneel thema als basis voor je website.
Leer meer over hoe je je eigen webshop ontwerpt (ook zonder enige ervaring) in deze gratis Engelstalige designcursus van Shopify Compass.

Als je het niet ziet zitten om zelf je website op te zetten, kun je ook een professionele webdesigner inhuren. Vraag andere bedrijfseigenaren of ze iemand kunnen aanbevelen of zoek een Shopify Expert.

Fotografie

Goede foto’s zijn een must voor je bedrijf, zeker voor webshops, maar dat betekent niet dat je niet zelf je productfoto’s kunt maken.

Gratis handleiding: Productfotografie

Leer hoe je met een beperkt budget zelf prachtige productfoto's maakt.

Marketing

Marketing is onmisbaar wanneer je een eigen bedrijf start. Afhankelijk van de marketingactiviteit heb je hiervoor verschillende vaardigheden nodig. Bepaal dus eerst welke marketingactiviteiten de grootste impact hebben voor je bedrijf en maak op basis daarvan een lijst met vaardigheden die je nodig hebt voor de verschillende activiteiten. Voor het opstellen en beheren van advertenties heb je bijvoorbeeld andere vaardigheden nodig dan voor het nemen van lifestyle-foto’s om meer Instagram-volgers te krijgen.

Doe onderzoek naar de meestgebruikte promotiestrategieën in jouw branche en zorg dat je over de bijbehorende vaardigheden beschikt om ze te implementeren.

Verzending

Een van de sleutels tot een goed lopend bedrijf is een slimme verzendstrategie. Hoe krijg je de bestellingen bij je klanten? Zorg dat je verzendstrategie de volgende punten bevat:

  • Prijs. Bied je je klanten gratis verzending of een korting? Of breng je de exacte kosten in rekening? Het antwoord hierop heeft gevolgen voor allerlei andere bedrijfsaspecten. Maak dus zorgvuldige berekeningen en afwegingen.
  • Verpakking. Lichter verpakkingsmateriaal betekent doorgaans lagere verzendkosten, maar het moet wel voldoende bescherming bieden. Karton is bijvoorbeeld zwaar, maar biedt vaak wel de beste bescherming voor veel producten. Lees ook: Duurzaam verzenden en verpakken: 8 Shopify verkopers vertellen hun verhaal
  • Bestemmingen. Lever je alleen lokaal, in heel het land of ook aan het buitenland? Het antwoord hierop hangt af van je producten en je doelen. Het kan op den duur ook veranderen.

Schakel hulp in

Als je niet over de tijd of vaardigheden beschikt om alles zelf te doen, schakel dan hulp in. Zoek een virtuele assistent voor doorlopende routinetaken of huur een expert in bij complexere projecten, zoals het ontwerpen van je website of het opstellen van een marketingplan.

Je workload bijhouden

Als eenmaal duidelijk is wat er gedaan moet worden en wie wat gaat doen, kun je alles in goede banen leiden met wat projectmanagement. Gebruik bijvoorbeeld een timemanagementtool als Trello of Asana om taken te noteren, toe te wijzen en bij te houden. Dergelijke tools zijn vooral handig om te zorgen dat iedereen (ook jijzelf!) op schema blijft.

12. Je bedrijf lanceren

Je weet nu alles wat je moet weten om een succesvol bedrijf te starten en runnen. Tijd voor de laatste stap: de daadwerkelijke lancering! Met al het voorbereidende werk dat je hebt gedaan, heb je een stevige basis gelegd voor je bedrijf. Dat betekent dat je je nu volledig kunt richten op je marketingactiviteiten en het sluiten van je eerste verkoop. Bereid ook deze laatste stap goed voor met een plan van aanpak, zodat je een nog groter succes van je launch maakt.

Elke launch is natuurlijk uniek, maar er zijn een aantal elementen die voor elk bedrijf nuttig zijn om de verkoop meteen goed van start te laten gaan.

  • Maak gebruik van je netwerk. Promoot je winkel eerst op gratis kanalen die je al gebruikt, zoals persoonlijke sociale media en je contactenlijst. Stuur je contacten een afzonderlijke, persoonlijke e-mail waarin je om steun vraagt. Dat kan al iets simpels zijn als iets delen op sociale media.
  • Overweeg om kortingen aan te bieden. Door vroege klanten te belonen met een kortingscode (die past binnen je winstmarges), trek je meteen de aandacht. Dit kan vooral helpen als je winkel nieuw is en je nog geen of weinig klantbeoordelingen hebt.
  • Probeer betaalde advertenties uit. Zelfs als je begint met een klein budget kunnen betaalde advertenties je veel zichtbaarheid geven bij je beoogde doelgroep. Door al vroeg te beginnen met het testen van advertenties en te leren van de eerste resultaten, kun je je eerste verkopen een boost geven en je advertentieresultaten steeds verder verbeteren naarmate je groeit.

Vanuit het niets een bedrijf opzetten

Het is niet makkelijk om een bedrijf op te zetten, maar laat je vooral niet ontmoedigen. Of je nu graag een product op de wereld wilt zetten dat een bepaald probleem oplost, een winstgevend bedrijf wilt opbouwen zodat je niet meer voor een baas hoeft te werken, ondernemingskansen voor anderen wilt creëren, of gewoon wat extra wilt bijverdienen, met deze twaalf stappen kun je je droom werkelijkheid laten worden.

Tijd om aan de slag te gaan!


Klaar om je eigen bedrijf te starten? Begin vandaag nog – de eerste 14 dagen zijn gratis en een creditcard is niet nodig.


Veelgestelde vragen over het starten van je eigen bedrijf

Kun je een bedrijf starten zonder geld?

Ja, dat kan. Dit zijn zes manieren om aan financiering te komen als je zelf geen geld hebt:

  1. Maak gebruik van je eigen vaardigheden en gratis tools.
  2. Spaar genoeg geld voor de uitgaven voor de eerste zes maanden.
  3. Vraag familie en vrienden om een bijdrage.
  4. Zoek uit of je misschien een subsidie of andere financiële steun kunt krijgen.
  5. Vraag een lening voor kleine bedrijven aan.
  6. Ga op zoek naar een zogenaamde ‘business angel’, iemand die vanuit zakelijk oogpunt investeert in andere ondernemingen.

Hoe start ik mijn eigen kleine bedrijf?

  1. Bedenk een bedrijfsidee.
  2. Doe marktonderzoek.
  3. Verzin een bedrijfsnaam.
  4. Schrijf een bedrijfsplan.
  5. Verdiep je in bedrijfsfinanciën.
  6. Ontwikkel je product of dienst.
  7. Kies een rechtsvorm.
  8. Doe onderzoek naar vergunningen en overheidsvoorschriften.
  9. Kies softwaresystemen.
  10. Zoek een bedrijfslocatie.
  11. Bepaal de workload en teamgrootte.
  12. Lanceer je bedrijf.

Wanneer kun je het best een bedrijf beginnen?

Er is niet één juist moment. Een bedrijf starten, is net als een nieuwe relatie beginnen. Begin wanneer je er voldoende tijd en aandacht voor hebt. Wanneer dat is, is ook afhankelijk van je insteek: wil je beginnen met parttime ondernemen naast je huidige baan of wil je direct fulltime met je bedrijf aan de slag?

Welke soorten kleine bedrijven zijn het succesvolst?

  1. Dropshipping
  2. Print on demand
  3. Belastingadvies en boekhouding
  4. Zelfgemaakte producten
  5. Digitale producten
  6. Fotografie
  7. Videogames
  8. Een boek schrijven en zelf uitgeven
  9. Huisdierbenodigdheden
  10. Tweedehandswinkel
  11. Freelancing/business consulting
  12. Influencer op sociale media
  13. Koffie verkopen
  14. Ongebruikte ruimte verhuren
  15. Oplossingen voor voedselverspilling
  16. Andere bedrijven kopen
  17. Webdesign
  18. Online lesgeven

 

Dit artikel is een vertaling van een origineel artikel van Desirae Odjick.