Shopify-blogs

De belangrijkste investeringsmomenten voor groeiende bedrijven

Financiële planning: De belangrijkste investeringsmomenten voor groeiende bedrijven

Een nieuwe onderneming opbouwen is een proces van vallen en opstaan, met hopelijk ook veel mooie mijlpalen: je eerste verkochte product, je eerste personeelslid, je eerste fysieke winkel of kantoor. En met de groei van je bedrijf groeien ook je ambities: grotere voorraden, nieuwe productlijnen en misschien zelfs een hele nieuwe afzetmarkt.

Maar groei kost geld, en de kosten lopen vaak sneller op dan de opbrengst van je nieuwe plannen. Daarnaast kan het gebeuren dat je simpelweg het soort bedrijf hebt waarbij inkomsten en uitgaven niet altijd gelijk opgaan. Deze verschillen kun je in het begin nog overbruggen met je startkapitaal, maar er komt een moment dat je een nieuwe investering nodig hebt.

Op zulke momenten maakt vooruitplannen het verschil tussen succesvol groeien of uit je krachten groeien met faillissement als gevolg.

 

Scenario's die vragen om een plan

Elk bedrijf is weer anders, maar de redenen waarom bedrijven geld nodig hebben komen eigenlijk altijd neer op één van de volgende scenario’s:

  1. Stillere periodes
  2. Onverwachte omzetdalingen
  3. De kosten van groei en verandering

1. Stillere periodes

De omzet van veel verkopers en fabrikanten varieert van maand tot maand. Schoolmateriaal heeft zijn piek in augustus en september, en zwemkleding wordt het meest verkocht in de lente.

Dit betekent dat alle inkomsten in het hoogseizoen binnenkomen, terwijl de uitgaven voor het maken of inkopen van de producten al veel eerder plaats hebben gevonden, vaak in een periode waarin inkomsten laag waren. Daarnaast hebben veel bedrijven vaste lasten die het hele jaar door hetzelfde zijn (denk aan huur, salarissen, IT, etc.), waardoor de gaten in het budget tijdens stillere periodes alleen maar nog groter worden.

Totdat je een goede spaarpot hebt opgebouwd – of een manier hebt gevonden om het hele jaar door genoeg geld te verdienen – zal je bedrijf af en toe extra financiering nodig hebben om één of meer periodes van negatieve marges en druk op de cashflow te overleven.

2. Onverwachte omzetdalingen

Of je bedrijf nu wel of niet afhankelijk is van hoog- en laagseizoenen, er zijn ook onverwachte factoren die je inkomen plotseling kunnen verminderen of je kosten kunnen verhogen. Dat is tijdens de Coronacrisis voor veel bedrijven pijnlijk duidelijk geworden. Factoren waar je verder mee te maken kunt krijgen zijn bijvoorbeeld:

  • Een financiële recessie
  • Een handelsoorlog waardoor je belangrijkste grondstoffen duurder zijn
  • Een onhandige advertentiecampagne met reputatieschade en een terugval in de vraag als gevolg
  • Een nieuw product met fabricatieproblemen

In dit soort omstandigheden kan het zijn dat je een lening nodig hebt om te overleven tot de situatie weer hersteld is, omdat je nog niet voldoende buffer hebt opgebouwd om een dergelijke situatie het hoofd te bieden. Daarnaast kan een goed getimede lening zorgen dat je kan blijven investeren, of zelfs meer kan investeren, juist tijdens een recessie. Bijvoorbeeld door te investeren in je marketing, of door je prijzen te verlagen en daarmee je klanten te helpen en goodwill te kweken.

3. De kosten van groei en verandering

Groei is natuurlijk een belangrijk doel voor elk bedrijf, maar als je heel snel groeit kan dat z’n eigen cashflowproblemen met zich meebrengen. Net als bij piekperiodes leidt een toename van de vraag tot plotselinge toename van materiaalkosten, verzendkosten en fabricagekosten, terwijl de bijbehorende extra omzet vaak pas 30,60 of zelfs 90 dagen later binnenkomt.

Toegenomen vraag kan ook betekenen dat je meer geld moet uitgeven aan het faciliteren van de zaken eromheen (denk bijvoorbeeld aan het aannemen van iemand louter om de klantenservice te doen), lang voordat je de verwachte extra inkomsten binnenkrijgt.

In de tussentijd zijn de verwachtingen van klanten nog even hoog als altijd, dus als je niet wilt dat de reputatie van je bedrijf schade oploopt moeten je prestaties net zo goed blijven als voorheen, terwijl je daarnaast de groei van je bedrijf in goede banen moet leiden.

Bij grote projecten die essentieel zijn voor de langetermijngroei van je bedrijf, zoals een nieuwe productlijn, een nieuw kantoor of een hele nieuwe afzetmarkt komen ook hoge kosten kijken, zowel eenmalig als terugkerend. En aangezien je maandelijkse winst niet voldoende is om dit soort projecten te financieren heb je meestal een lening nodig om ze alsnog uit te kunnen voeren.

Vooruit denken is cruciaal

In zaken is er weinig erger dan op korte termijn geld bij elkaar te moeten krijgen. Bovendien loop je daarbij altijd risico dat het mislukt. Daarom is het zo belangrijk om vooruit te plannen. De volgende stappen kunnen je hierbij helpen:

  1. Leer de jaarcyclus van je branche kennen
  2. Bouw een risicobuffer op 
  3. Vind een financiële partner en maak een plan

1. Leer de jaarcyclus van je branche kennen 

Weet wanneer je stillere periodes kunt verwachten en zorg dat je het geld hebt om ze te overbruggen. Je verkoopcijfers over de afgelopen jaren kunnen je hier natuurlijk al heel goed bij helpen. Als dit je eerste jaar is heb je voor je bedrijfsplan hopelijk onderzoek gedaan naar hoe het er in je branche aan toe gaat, inclusief periodieke pieken en dalen.

Daarnaast is het een goed idee om de relevante vakbladen bij te houden en met andere mensen uit de branche te spreken om zo een idee te krijgen van de timing en omvang van de jaarlijks terugkerende pieken en dalen. Verwerk deze gegevens in je financiële jaarplanning.

2. Bouw een risicobuffer op

Zorg dat je bedrijf een spaarpotje heeft, zodat je negatieve zaken als recessies en zelfs positieve zaken als plotselinge onverwachte groei kunt overleven. Als je bedrijf nog niet gestart is maar je hebt al wel geld beschikbaar, bereken dan hoeveel deze gebeurtenissen je zouden kunnen kosten en zet dat bedrag alvast opzij.

Als je bedrijf al gestart is, zet dan elke maand een beetje opzij om zo een risicobuffer op te bouwen.

Hoeveel je moet sparen hangt helemaal af van je eigen inschattingen: als je te weinig spaart en er gebeurt iets kan de bodem van de spaarpot al snel in zicht komen, maar als je te veel spaart loop je het risico dat je de groei van je bedrijf beperkt door jezelf te beschermen tegen dingen die misschien wel nooit gaan gebeuren.

3. Vind een financiële partner en maak een plan

Als een alternatief (of beter nog, als een extra maatregel) kun je op zoek gaan naar een financiële partner die jou snel extra geld kan lenen als het nodig is. Tijd wordt écht geld als je elke dag geld verliest: hoe minder middelen je nog hebt hoe minder oplossingen je beschikbaar hebt, waardoor het risico op faillissement alleen maar toeneemt.

Daarnaast is een lening vaak duurder naarmate de positie van je bedrijf zwakker is (aangezien de kans steeds groter wordt dat je hem niet af kunt lossen), dus een financiële partner bij wie je geen berg formulieren hoeft in te vullen of lang hoeft te wachten is in deze periodes onontbeerlijk.

Maar het allerbelangrijkste is toch wel dat je een plan maakt waarin zowel de projecten staan die je wilt uitvoeren als het geld wat je daarvoor nodig hebt. Zo’n plan helpt om alvast financiering aan te vragen lang voor je het ook echt nodig hebt, bijvoorbeeld voor een verhuizing naar een nieuw pand.

Schrijf elke keer dat je een doel opschrijft ook de kosten op en bedenk of je dat geld beschikbaar hebt of zult moeten lenen. Als je niet vooruitdenkt in je projecten en je financiering zul je gedwongen worden op zoek te gaan naar een lening op het moment dat je al wanhopig bent, wat vaak leidt tot onverstandige beslissingen en onbevredigende resultaten.

Conclusie: plannen, plannen en nog eens plannen

Je branche kennen en plannen voor potentiële ups en downs zijn basisvoorwaarden voor het runnen van een bedrijf. In die planning verwerk je het extra geld dat je nodig denkt te gaan hebben, en maak je ruimte voor het opbouwen van een noodfonds voor onverwachte gebeurtenissen.

Zorg dat je mentaal en financieel klaar bent voor dit soort beslissingen: als je goed voorbereid bent of samenwerkt met een financiële partner die jouw bedrijf begrijpt, snel financiële beslissingen kan maken en de terugbetalingsvoorwaarden aan jouw situatie kan aanpassen, wordt het vele malen makkelijker om te zorgen dat jouw bedrijf de juiste lening krijgt, op het juiste moment.

Dit is een vertaling van een origineel blog van Saad Atieque

 

Onderwerpen: