Shopify-blogs

Black Friday Cyber Monday-e-mails: 8 inspirerende voorbeelden

Voorbeelden e-mailcampagnes Black Friday

Wil je graag een effectieve marketingmail opstellen met opvallende afbeeldingen en een pakkende tekst die klanten aanzet tot actie, maar heb je geen inspiratie? Het kan helpen om te kijken wat andere succesvolle marketeers en bedrijven doen.

Daarom bekijken we in dit blogartikel acht sterke Black Friday Cyber Monday-e-mailcampagnes die je wellicht op nieuwe ideeën brengen. Bij elk voorbeeld kijken we naar wat voor campagne het is, waarom die zo effectief is en hoe je die strategie kunt loslaten op je eigen BFCM-campagne.

1. De eenvoudige aankondigingsmail

Eenvoudige Black Friday-aankondigingsmail van CanvasPop

Onderwerp: Black Friday – 40% korting op alles!

Wat is het: Een eenvoudige, maar goed opgestelde e-mail van CanvasPop waarin hun Black Friday-uitverkoop wordt aangekondigd.

Waarom werkt het: De e-mail is heel zakelijk opgesteld met een korte maar krachtige uitleg van de aanbieding en een duidelijke CTA (call to action). Soms kom je met eenvoud het verst.

Hoe kun je deze strategie zelf implementeren: Gebruik dezelfde eenvoudige aanpak voor je eigen Black Friday Cyber Monday-aankondigingen. Zorg voor een duidelijke onderwerpregel waarin je de aanbieding/korting vermeldt en voeg een CTA toe die klanten naar de kortingspagina van je website brengt.

2. De e-mail met opvallende afbeeldingen en animaties

Promotiemail QuirkyGeanimeerde GIF voor Black FridayE-mailsjabloon Black Friday

Onderwerp: Wacht niet tot morgen! Profiteer nu meteen van kortingen tot 50% op onze populairste uitvindingen.

Wat is het: Quirky maakt gebruikt van een grappige animatie om hun Black Friday Cyber Monday-weekendaanbieding aan te kondigen.

Waarom werkt het: Zelf krijg ik niet vaak geanimeerde GIF’s in mijn inbox, laat staan van die vrolijke zoals deze. Deze e-mail valt dus op tussen alle andere BFCM-aankondigingen die de inbox van klanten zullen overspoelen.

Ook is alle belangrijke informatie meteen duidelijk. Je ziet in één oogopslag wat de korting is, wanneer de aanbieding afloopt en dat de verzending gratis is.

Hoe kun je deze strategie zelf implementeren: Gebruik zelf geanimeerde GIF’s en unieke afbeeldingen in je BFCM-mails, vooral als dat goed past bij je merk.

Zorg dat je de belangrijkste informatie ‘boven de vouw’ zet, zodat de lezer niet eerst hoeft te scrollen.

3. De e-mail met een cadeautje

E-mailsjabloon voor Black Friday van Storq

Onderwerp: Black Friday + Gratis tanktop

Wat is het: Storq biedt een voucher voor een gratis cadeau in plaats van kortingen op het hele assortiment.

Waarom werkt het: Storq gebruikt BFCM als een kans om de gemiddelde waarde van een bestelling te verhogen. Door een gratis cadeau aan te bieden maak je het aantrekkelijk voor klanten om meer te besteden op Black Friday.

Het ontwerp van de e-mail is daarnaast eenvoudig en effectief. De cadeaucode valt goed op en de instructies zijn duidelijk en makkelijk op te volgen.

Hoe kun je deze strategie zelf implementeren: Ook als jouw bedrijf zich niet goed leent voor kortingen of als je je het niet kunt veroorloven om je prijzen te verlagen, kun je toch meedoen aan BFCM. Black Friday Cyber Monday geeft je een reden om je klanten te benaderen. Stuur ze dus een e-mail en overweeg een cadeau aan te bieden bij besteding van een minimumbedrag. Je kunt dit heel eenvoudig instellen met Shopify of met een app uit de Shopify App Store.

Houd je e-mails eenvoudig en maak je aanbieding niet te ingewikkeld. Wat de tekst betreft: minder is vaak beter.

4. De e-mail met een lastminute-verlenging van de aanbieding

E-mailsjabloon van Black Friday-aankondiging

Onderwerp: VERLENGD! 50% korting op alles.

Wat is het: Julep verlengt de Black Friday Cyber Monday-weekenduitverkoop tot dinsdag.

Waarom werkt het: Niet iedereen is in de gelegenheid om je Black Friday Cyber Monday-aanbieding te bekijken. Door de aanbieding op het laatste moment te verlengen (op een moment dat de aanbiedingen van de concurrentie aflopen), geef je klanten een extra kans om bij jou te kopen.

Deze e-mail is ook effectief vanwege het verrassingseffect. Als je je klanten eerder hebt geïnformeerd over de einddatum van je BFCM-aanbieding en vervolgens op het laatste moment met een verlenging komt, is de kans groot dat je e-mail eruit springt.

Daarnaast is de e-mail goed ontworpen. De drie belangrijkste elementen van de e-mail staan in goed contrast met de rest: ‘Verlengd met 48 uur’, ‘50% korting op alles’ en ‘gebruik de code cyberwow’.

Hoe kun je deze strategie zelf implementeren: Verras je klanten door je aanbieding te verlengen. Je kunt zelfs nog een extra korting aanbieden boven op de al bestaande korting om klanten net dat laatste zetje te geven.

En zorg dat je de belangrijkste elementen van je e-mail eruit laat springen. Laat je inspireren door het e-mailontwerp van Julep.

5. De Black Friday-e-mail met een weggeefactie

Black Friday-e-mail met weggeefactie en verloting

Onderwerp: Blacked-Out Friday

Wat is het: Huckberry maakt van hun Black Friday Cyber Monday-aanbieding een weggeefactie.

Waarom het werkt: Een BFCM-uitverkoop wordt nog spannender en aantrekkelijker als klanten iets cadeau krijgen of kunnen winnen. Huckberry maakt het heel aanlokkelijk voor klanten om iets op hun site te kopen tijdens BFCM doordat ze bij elke aankoop iets krijgen en ook nog iets kunnen winnen.

Bij Huckberry vertellen ze graag een verhaal in hun e-mails, ook tijdens BFCM, dus hun e-mail bevat veel meer tekst dan die van de meeste andere winkels.

Deze e-mail is dan ook te lang om in zijn geheel te laten zien in dit artikel, maar onder de BFCM-aankondiging staan allerlei verhalen, waaronder de huiveringwekkende reis naar Antarctica waarnaar bovenaan de e-mail wordt verwezen.

Huckberry gebruikt voor Black Friday Cyber Monday dezelfde toon waar ze normaal bekend om staan. Ook in e-mails waarin ze allerlei kortingen en aanbiedingen aankondigen, blijven ze interessante verhalen vertellen.

Hoe kun je deze strategie zelf implementeren: Verbind een wedstrijd aan je aanbieding of geef elke klant die een aankoop doet de kans om een prijs te winnen. Bekijk de speciale apps in onze Shopify App Store die je hierbij kunnen helpen.

En blijf bij je gewoonlijke stijl. Als je normaal gesproken altijd een mooi verhaal vertelt in elke e-mail, hoef je dat niet ineens te laten voor BFCM. Laat je eigen kenmerkende stijl die normaal goed voor jouw bedrijf werkt, dus gerust terugkomen in je BFCM-mails. Zo vormt alles een mooi, natuurlijk geheel.

Template-icoon

Shopify Academy-cursus: Ecommerce Email Marketing 101

Drew Sanocki, expert op het gebied van e-commerce, vertelt je in deze Engelstalige cursus over zijn methode om geautomatiseerde e-mailmarketingcampagnes op te zetten waarmee je relaties opbouwt en omzet genereert.

Schrijf je gratis in

6. De humoristische Black Friday-mail

Voorbeeld van een humoristische Black Friday-mail

Onderwerp: Sweats + Shorts = THE SCHWORTS

Wat is het: Chubbies gebruikt hun eigen kenmerkende humoristische toon om hun Black Friday Cyber Monday-aanbieding voor ‘schworts’ te promoten.

Waarom werkt het: Deze e-mail ziet er heel anders uit dan de gebruikelijke BFCM-mail. Ten eerste is de onderwerpregel fantastisch. Daarnaast werkt de afbeelding van iemand die hangend op zijn bank eten naar binnen werkt na Thanksgiving op de lachspieren.

De e-mail bevat niet veel tekst, maar toch is meteen duidelijk waarom je hun comfortabele boxershorts moet kopen. Chubbies vertelt niet alleen dat hun boxershorts heel lekker zitten, maar laat dat ook zien.

Chubbies kiest er ook voor om één product te promoten tijdens hun BFCM-actie in plaats van kortingen op hun hele collectie aan te bieden. Dit werkt heel goed, omdat klanten zich snel overweldigd voelen als ze te veel keuze hebben en dan misschien helemaal niets kopen.

Hoe kun je deze strategie zelf implementeren: Stop humor in je marketingcampagne. Als het bij je merk past, experimenteer dan met unieke onderwerpregels en maak gebruik van humoristische afbeeldingen.

Je BFCM-mail hoeft niet bomvol tekst te staan om je boodschap duidelijk te maken. En vertel je klanten niet alleen wat de voordelen van jouw product zijn, laat dat ook op een grappige manier zien.

Tot slot hoef je ook niet per se verschillende producten te promoten in je Black Friday Cyber Monday-mails. Kies één product (of enkele) voor je BFCM-campagne, bijvoorbeeld je best lopende of interessantste product(en).

7. De e-mail die een gevoel van schaarste creëert

Voorbeeld van Black Friday-mail waarin schaarste en urgentie worden gebruikt

Onderwerp: Woosters bijna uitverkocht! Nog enkele uren Black Friday-prijzen + gratis verzending!

Wat is het: Greats geeft klanten een Black Friday Cyber Monday-statusupdate over de schoenen die ze in de aanbieding hebben.

Waarom het werkt: Greats verwijst in de e-mail steeds naar schaarste. Met uitspraken als ‘Wees er snel bij’, ‘Bijna uitverkocht’ en ‘Geen tijd te verliezen’ creëer je een gevoel van urgentie. Zelfs de onderwerpregel ademt urgentie met ‘Woosters bijna uitverkocht!’.

De persoonlijkheid van het merk komt ook duidelijk naar voren in deze e-mail.

Hoe kun je deze strategie zelf implementeren: Creëer een gevoel van urgentie en gebruik je e-mails om klanten eraan te herinneren dat je aanbieding bijna afloopt. En laat het mensen vooral weten als je producten als warme broodjes over de toonbank gaan!

8. De tegendraadse e-mail

Voorbeeldmail van Everlane voor liefdadigheid op Black Friday

Onderwerp: Dit is geen aanbieding

Wat is het: Everlane gebruikt Black Friday Cyber Monday als een platform om aandacht te vragen en geld in te zamelen voor arbeiders in China.

Waarom werkt het: De onderwerpregel is krachtig en prikkelt de nieuwsgierigheid, waardoor mensen worden aangespoord om de e-mail te openen en meer te lezen. Je krijgt niet vaak een BFCM-mail waarin staat dat het niet om een aanbieding gaat.

Everlane gaat tegen de stroom in en belooft 100% van hun BFCM-winst aan fabrieken in China te geven om de arbeidsomstandigheden daar te verbeteren.

Met dit gebaar versterken ze ook hun merk. In deze tijd van het jaar waarin alles lijkt te draaien om winst, valt zo’n unieke en vrijgevige actie extra op. De kans bestaat dus dat dit wordt opgepikt door nieuwssites en sociale media.

Hoe kun je deze strategie zelf implementeren: Als je het zat bent om elk jaar weer dezelfde BFCM-campagne te voeren of als je klanten inmiddels elk jaar dezelfde aanbieding van je verwachten, is het hoog tijd voor een nieuwe aanpak. Overweeg om Black Friday Cyber Monday dit jaar volledig in het teken te zetten van je klanten of van mensen in nood.

Deze periode kan een mooie gelegenheid zijn om iets terug te doen en tegelijkertijd een positief imago te creëren voor je merk.

Maak je Black Friday-campagne klaar om te knallen

Als e-mailmarketing geen groot onderdeel vormt van je groeistrategie, neem dan de tijd om je te verdiepen in wat het kan betekenen voor je bedrijf. Als je mailinglijst nog niet zo lang is, is dit een goed moment om de lijst uit te breiden, zodat je het maximale uit Black Friday Cyber Monday kunt halen. Je mailinglijst voor BFCM hoeft niet gigantisch te zijn, maar hoe groter hoe beter.

Met het juiste aantal betrokken abonnees en goed opgestelde e-mails, kan BFCM je heel wat opleveren.

 

Dit artikel is een vertaling van een origineel artikel van Corey Ferreira.