Wil je een webshop beginnen?

Bierbrouwen: 20 tips voor het starten van een online business vanuit je passie

bierbrouwen webshop

Foto: Merrit Thomas via Unsplash

Je kunt jouw eigen e-commerce starten met verschillende motivaties: 

  1. Je wilt graag zelfstandig aan de slag, omdat je het werken voor een baas achter je wilt laten.
  2. Je hebt een goed idee waarvan je hoopt dat het snel een succes wordt en veel geld oplevert.
  3. Je hebt een passie en daar wil je graag zoveel mogelijk mee bezig zijn.

Een webshop starten en meteen beginnen met verkopen? Probeer Shopify nu 14 dagen gratis.


In deze blog gaan we dieper in op de 3e motivatie: het beginnen van een eigen e-commerce vanuit je passie. Wij geloven namelijk in een grote kans van slagen wanneer je iets doet vanuit je hart. Niet alleen omdat het komt vanuit jezelf, maar ook omdat een passie vaak iets is, wat aansluit bij jouw persoonlijkheid en je interesses. Dit komt overtuigend over op je publiek. En dat smaakt naar meer.

Samen met drie succesvolle bierbrouwerijen met een Shopify Webshop geven we je maar liefst 20 (!) tips om vanuit jouw passie een succesvol bedrijf te starten. We hebben gesproken met Bird Brewery uit Diemen, De Natte Gijt uit Weert en gekeken naar slimme stappen van Brouwerij Frontaal.

Dus pak een biertje, geniet van de succesverhalen en leer mee. Kun jij de tips uit de tekst aan het einde nog allemaal laten opborrelen? Zo niet: geen probleem. We hebben ze onderaan nog even handig voor je op een rijtje gezet.

bier webshop

Foto: Bird Brewery

Bierbrouwen met passie als motivator voor succes

Als er één branche is waarin iedereen vanuit een passie begint, is het deze van het bierbrouwen. Je eigen bier brouwen en het hebben van een bier webshop is ongekend populair. Afgelopen tien jaar is de hoeveelheid bierbrouwerijen in Nederland zelfs vervijfvoudigd: terwijl er in 2012 zo’n 183 bierbrouwerijen de taak hadden om de dorst te stillen, is dit aantal in 2022 uitgegroeid tot maar liefst 917 stuks.

De schappen van de bierafdelingen in supermarkten kleuren de afgelopen jaren steeds bonter door kleurrijke etiketten met originele titels: bier en creativiteit gaan duidelijk samen. Het lijkt letterlijk op ‘van je hobby je werk maken’. Maar om een echte professional te worden en een goede webshop te starten, moet je hier natuurlijk wel wat voor doen.

Bird Brewery: vogelaars met een passie voor bier en een sterke webshop

Ralph van Bemmel (35 jaar) is sinds 2016 samen met compagnon Rik van den Berg actief met Bird Brewery. Ze hebben elkaar leren kennen op een bieropleiding en de gezamenlijke voorliefde voor bier én vogels schepte meteen een sterke band. Officieel verstand van zaken is van belang om professioneel met jouw passie aan de slag te gaan. Naast een geschikte opleiding, had Ralph al jarenlang ervaring met de biermarkt door zijn webshop bierlab.nl, voormalig grootste speciaalbier webshop van Nederland.

Ralph heeft dus naast kennis van bier, ook kennis van webbuilding. Voor Bird Brewery heeft Ralph gekozen voor Shopify: ‘Shopify is een logisch en eenvoudig systeem, waarmee je jouw webshop gemakkelijk zelf vorm kunt geven.’ Het maken van een interessante webshop is een belangrijke stap wanneer je jouw passie wilt professionaliseren. Een andere tip is een goede gebruiksvriendelijkheid van de website. Ralph: ‘Shopify heeft veel mogelijkheden voor handige apps, zoals het gebruik van Sendcloud’. Deze all-in-one software automatiseert het gehele verzendproces en draagt bij aan goede klantervaringen. Het gebruiksvriendelijk maken van de webshop van Bird Brewery is gelukt: met een omzet van ongeveer 100.000 euro per jaar wordt hier duidelijk goed gebruik van gemaakt. 

Maak van jouw merk een beleving

Als vierde tip is het mooi, wanneer je – net zoals Ralph en Rik - twee passies kunt combineren in jouw bedrijf. Afwisselen houdt je scherp. Ralph: ‘Wij kunnen genieten van het schakelen met onze passies. Het geeft energie tussen de brouw-werkzaamheden door te sparren over namen voor nieuwe biertjes en interessante vogelweetjes. We hebben the best of both.’ En dit levert ook wat op voor de consument: de biertjes van Bird Brewery hebben originele biernamen als ‘Fuut Fieuw’ en ‘Nog Eendje’. Daarnaast staat op elk biertje een leuk zoekplaatje. Een volgende tip is dan ook: wees origineel en zorg met jouw product voor een glimlach.

bier webshop

Enkele originele biernamen op de website van Bird Brewery

Sinds enkele jaren hebben de vogelaars hun vleugels uitgeslagen en met compagnon Teun IJf een eigen brewpub geopend, namelijk ‘House of Bird’. Dit proeflokaal met restaurant ligt op een mooie plek in de natuur bij Diemen. Tip: combineer jouw product met een beleving. Dat is de vogelaars goed gelukt met het aanleggen een heus vogelparcours in de tuin van hun brewpub: terwijl de ouders genieten van een heerlijk biertje op het terras kunnen de kinderen hun vogeldiploma verdienen. Dus: vergroot jouw publiek op slimme wijze!

E-commerce: pak het duurzaam aan

In 2020 is Bird Brewery een slimme samenwerking aangegaan met de Vogelbescherming. Ze hebben voor de gelegenheid het biertje ‘Sternstof’ geproduceerd en bieden producten van elkaar aan. Dat de vogelaars echt van natuur houden, is ook te zien in hun duurzame acties: naast dat House of Bird zoveel mogelijk werkt met duurzame producten, plant Bird Brewery per 100 liter verkocht bier een boom voor het project ‘Trees for the Future’ in Afrika. Belangrijk: duurzaamheid is niet alleen goed voor het behoud van onze aarde, het is daarnaast ook een hippe succesfactor die tegenwoordig absoluut niet meer mag ontbreken in jouw bedrijf.

bier webshop

Foto: Brewpub House of Bird in het Diemerbos

Dat Bird Brewery een brouwerij is met talent, was het eerste jaar eigenlijk al bekend: ze scoorden in 2016 al veertien (inter)nationale awards met hun bieren. Slechts twee jaar later behoorden ze tot de twee meest succesvolle microbrouwerijen tijdens de grootste bierverkiezing van Nederland. Voor een startende e-commerce dan ook een goede tip: doe wanneer mogelijk zoveel mogelijk mee aan competities om jouw positie in de markt te veroveren.

Natte Gijt: grondleggers van het bierbrouwen

De heren van Natte Gijt waren er al vroeg bij: ongeveer 20 jaar geleden experimenteerden Marc en Rudy Nordhausen in de keuken met het brouwen van hun eigen bier. Marc: ‘We maakte vooral bieren die hier moeilijk verkrijgbaar of onbekend waren, zoals goed gehopte bieren.’ Een goede tip van de heren: wees niet bang om te experimenteren. Zo kunnen de meest verrassende producten ontstaan. Marc: ‘We willen grenzen opzoeken, dingen uitproberen. Zo hebben we ook een After Eight bier bedacht. Ik zei tegen Rudy: De smaak van chocolade en mint, dat is gaaf samen! Hij is aan de slag gegaan en het werkte.’ Geloven in jouw producten is onontbeerlijk bij het professionaliseren van jouw passie.

Nog meer slimme samenwerkingsvormen

Toen de heren van de Natte Gijt in 2011 Nederlands kampioen amateur bierbrouwen werden, hebben ze de stap gezet om ook commercieel aan de slag te gaan. Marc: ‘Wij maken dit mogelijk door te huurbrouwen. We huren dus brouwcapaciteit van bestaande brouwerijen.’ Dit is een handige samenwerkingsvorm die nog duurzaam is ook. Omdat ze er al vroeg bij waren hebben ze hun plekje in winkels al vroeg verdiend. Marc: ‘Wij zijn begonnen voor de speciaalbier hype in Nederland is losgebarsten. Dit zorgt ervoor dat wij een goed distributienetwerk hebben en we landelijk verkrijgbaar zijn in vele horecaspeciaalzaken en slijterijen.’ Tip: benader zoveel mogelijk diverse partijen voor de verkoop van jouw product. Dit kan zowel online als in real life.

De heren uit Limburg hebben het begrip ‘samenwerken’ nog breder getrokken en zijn ook verbindingen aangegaan met onder andere koffiebranders en Metal festivals. Wanneer je kijkt naar de uitstraling van hun etiketten, is dit duidelijk een goede match. Als je jouw passie volgt, is de samenwerking met zo’n partij een logische stap. Marc en Rudy schromen heel wijs niet, om dit vol overtuiging te doen.

bier webshop

De Helle Gijt. Een Stout biertje uit het assortiment van brouwerij de Natte Gijt

Marc en Rudy hebben allebei een parttime baan. De rest van tijd besteden ze aan het brouwen van bier en de werkzaamheden er omheen. Daarbij krijgen ze veel hulp van vrienden, onder andere bij de vormgeving en de branding. Belangrijk is dan ook: zorg voor een sterk team. Marc: ‘Bij de Natte Gijt is niet alleen een goed product belangrijk. Maar ook het beleven van lol er omheen’. Duidelijk bierbrouwers met passie in hart en nieren!

Frontaal: The sky is the limit

Brouwerij Frontaal uit Breda kreeg het voor elkaar: binnen een mum van tijd haalden ze een recordbedrag van vijf miljoen euro op met een crowdfunding in Nederland. Roel Buckens, de oprichter van Frontaal is pas 30 jaar oud. Hij begon ooit met het brouwen van 20 liter bier voor vrienden en familie en zit nu op de 60.000 liter per maand. Het geld gebruikt Frontaal voor de verhuizing naar een grotere locatie, waar ze uiteindelijk 1,6 miljoen liter bier per week kunnen opleveren.

Dit was de 4e crowdfunding van Frontaal. Het publiek is duidelijk fan. Waarschijnlijk weet Frontaal de juiste snaar te raken. Tip: jouw publiek betrekken bij het ontwikkelen van jouw merk kan prima. Een crowdfunding die goed onderbouwd is én origineel levert regelmatig veel op. De heren van Bird Brewery hebben dit ook succesvol gedaan en daarmee hun House of Bird mogelijk gemaakt.

bier webshop

Foto: Brouwcafé Brouwerij Frontaal

Maak (online) vrienden

Je kunt er op een laagdrempelige manier voor zorgen dat mensen ‘vrienden’ van je bedrijf worden. Frontaal heeft dat slim aangepakt: via de website kun je voor een vriendschap aanmelden. Dan word je voor 30 of 40 euro per maand verrast met een origineel bierpakket, aan de voordeur geleverd.

Over vrienden gesproken: social media is natuurlijk ook perfect geschikt om mensen aan jouw bedrijfje te laten binden. Shopify heeft extreem veel handige apps voor het koppelen van diverse social media kanalen en originele diensten aan jouw Shopify webshop. In de blog ‘Social Media Marketing: met dit stappenplan bepaal je je strategie’ lees je hoe je hiermee aan de slag kunt gaan.

Wat Frontaal misschien ook een goede onderneming maakt, is de innovatieve instelling van de jonge brouwers: zij ontwikkelen ongeveer 7 nieuwe biertjes per maand. En zullen het publiek dus niet snel vervelen! Inmiddels zitten ze op zo’n 185 verschillende biersoorten. Waarvan een deel wordt verkocht op 1500 plaatsen in maar liefst 14 verschillende landen. Tip: wees niet verlegen en ga internationaal!

20 tips voor het omzetten van jouw passie in een succesvolle e-commerce op een rijtje.

Hieronder staan de tips voor het succesvol omtoveren van jouw hobby in jouw droombaan nog even overzichtelijk onder elkaar. Heb jij ze er allemaal uit kunnen halen?

  1. Volg een cursus of opleiding om jouw hobby zo goed mogelijk te professionaliseren
  2. Zorg voor een mooie, originele webshop
  3. Gebruik handige apps voor extra gebruikersgemak
  4. Combineer meerdere passies in jouw bedrijf, als dat mogelijk is
  5. Wees prikkelend en origineel, onder andere met de benaming van jouw producten
  6. Combineer jouw product met een beleving
  7. Vergroot slim jouw publiek
  8. Ga een samenwerking aan, het liefst met een bekend bedrijf of organisatie
  9. Ga zo duurzaam mogelijk aan de slag
  10. Doe mee aan competities voor awards en onderscheidingen voor naamsbekendheid
  11. Wees een grondlegger en geloof in jouw (nieuwe) product
  12. Wees niet bang om te experimenteren
  13. Zorg voor een brede afzetmarkt (benader veel partijen om jouw bier te verkopen) die bij jou aansluit
  14. Verkoop jouw product op de plek waar jouw publiek komt
  15. Durf te experimenteren
  16. Zorg voor een sterk team om je merk groot te maken
  17. Betrek jouw publiek bij het ontwikkelen van jouw merk: start een (goed onderbouwde) crowdfunding
  18. Maak online vrienden met je publiek en ga social
  19. Zet stappen op de internationale markt
  20. Wees innovatief

Snel geld verdienen met jouw passie? Wees realistisch.

Zowel de heren van de Natte Gijt als deze van Bird Brewery zijn het ermee eens:

Het idee dat je met bierbrouwen snel veel geld kunt verdienen, is niet realistisch. Het aanbod is groot en de marges klein. Zorg er vooral voor dat je onderneemt van je passie, vanuit iets wat je wilt maken. Dat is voor jou het leukst en voor anderen het beste verkoopmiddel.

Maar dromen over succes mag. Zoals je bijvoorbeeld kunt zien bij Bird Brewery en Frontaal, is er heel veel mogelijk. Wanneer jouw passie en drive de fles uitspatten en het ondernemen in jouw bloed zit, kan de leukste baan ter wereld jou ook een aardig zakcentje opleveren. 


 

Over de auteur

Christien Havranek is copywriter en fervent reiziger. Ze schrijft haar blogs tussen de eekhoorns in de Datsja en beleeft de grotere avonturen het liefst hoog in de bergen.


Een webshop starten en meteen beginnen te verkopen? Probeer Shopify nu 14 dagen gratis.


Veelgestelde vragen over een bedrijf beginnen vanuit je passie

Wat zijn voorbeelden van bedrijven die ontstaan zijn uit passie?

We spreken met twee bedrijven die ontstaan zijn uit hun passie voor bier! Lees het succesverhaal van de bierbrouwers van Bird Brewery en De Natte Gijt. Zij verkopen hun bieren en extra producten niet alleen offline maar ook in hun eigen Shopify webshop.

Hoe zet je je passie om in een succesvol bedrijf?

We zetten 20 tips op een rij voor een succesvolle ecommerce business ontstaan vanuit passie. De tips zijn onder andere: 1. Volg een cursus of opleiding om jouw hobby zo goed mogelijk te professionaliseren. 2. Combineer jouw product met een beleving. 3. Ga een samenwerking aan, het liefst met een bekend bedrijf of organisatie.

Hoe kun je jouw ecommerce business duurzaam aanpakken?

We geven het voorbeeld Bird Brewery. Duurzaamheid is belangrijk voor dit bedrijf. Ze zijn een samenwerking aangegaan met de Vogelbescherming. Ze hebben voor de gelegenheid het biertje ‘Sternstof’ geproduceerd en de partijen bieden producten van elkaar aan. En Bird Brewery gaat meer duurzame acties aan: ze werken zoveel mogelijk met duurzame producten en planten voor elke 100 liter verkocht bier een boom voor het project ‘Trees for the Future’.