Shopify-blogs

Black Friday en Cyber Monday: Iets Voor Jouw Webshop?

Over een maand is het zover: op vrijdag 29 November barst online en offline het Black Friday Cyber Monday shopfestijn weer los. Sinds een paar jaar begint het ook in Nederland ingeburgerd te raken, met diverse grote winkelketens die flinke kortingen aanbieden. Mocht je nog niet bekend zijn met BCFM: in deze blog vind je een uitleg, tips over wat consumenten verwachten, en links naar handige artikelen.

Wat is Black Friday?

Black Friday is de vrijdag na Thanksgiving (de vierde donderdag van November). In de Verenigde Staten is dit traditioneel de dag waarop iedereen gaat winkelen om kerstinkopen te doen, waardoor het heel druk is in winkelstraten. Grote retailers openen vaak hun seizoensuitverkoop op deze dag, soms met zuke hoge kortingen dat er gevaarlijke situaties ontstaan. Elk jaar weer komen er filmpjes online van vechtende en elkaar verdringende koopjesjagers, en de totaal geplunderde winkels die ze achterlaten.

Je vraagt je misschien af: is dit eigenlijk wel zo verstandig van die retailers? Het antwoord is ja, natuurlijk, anders zouden ze het niet doen. Elk jaar weer laten de cijfers zien dat er in de USA enorme winst gemaakt wordt met Black Friday verkopen. Retailers die een kwakkelend jaar hebben, kunnen dat met één succesvolle Black Friday uitverkoop weer recht trekken.

Wat is Cyber Monday?

Cyber Monday is de maandag na Black Friday, en is eigenlijk de online variant van Black Friday. Het werd voor het eerst gehouden in 2005, als reactie op de uitzinnige taferelen van Black Friday in de winkelstraten. Omdat winkels maar beperkte ruimte hadden voor voorraad, waren artikelen in de sale in no time uitverkocht – dat zorgde in het gunstigste geval voor teleurgestelde klanten, maar kon ook heel gemakkelijk ontaarden in vechtpartijen. Bovendien stonden er altijd lange rijen bij de kassa’s, wat de winkelervaring ook niet bepaald beter maakte.

Om te kunnen concurreren met de winkelstraten riepen Amerikaanse webshops Cyber Monday in het leven. Zelfde hoge kortingen, maar dan zonder de lange rijen, de uitverkochte producten en de agressie. En vooral een kans voor online retailers om net zo te profiteren van Black Friday als de offline winkels.  

Black Friday en Cyber Monday in Nederland

Al met al is BFCM een behoorlijk Amerikaans fenomeen. De laatste jaren wordt het echter ook in Nederland heel snel populair: sinds 2016 schiet het aantal webshops dat meedoet met Black Friday en Cyber Monday de lucht in. Dat gaat vooral om grote spelers als Coolblue en Zalando, maar ook steeds meer kleinere webshops zien kansen in het evenement. In Nederland valt BFCM bovendien vlak voor Sinterklaas: een moment waarop iedereen op zoek is naar cadeaus.

Het is dan ook niet verrassend dat de totale verkoopcijfers in Nederland elk jaar weer groeien. Bij Shopify zien we ook dat BFCM voor iedereen is. Shopify merchants over de hele wereld rapporteren een stijging in hun omzet voor het BFCM weekend. En dat geldt niet alleen voor grote ketens en specifieke product categorieën: de omzetstijging is terug te vinden bij merchants van allerlei omvang, in allerlei productcategorieën.

 The impact of BFCM on sales around the world

Wat verwachten Nederlandse consumenten?

Als je overweegt een BFCM sale te starten, is het goed om even stil te staan bij de verwachtingen van Nederlandse klanten. Uit een onderzoek van vergelijkingssite Kieskeurig.nl bleek vorig jaar dat consumenten vooral geïnteresseerd zijn in korting op elektronische apparatuur zoals  tv’s, smartphones, laptops en huishoudelijke apparatuur. En ze zoeken gericht naar hoge kortingen, bijvoorbeeld op vergelijkingssites: liefst meer dan 20%. Aan die verwachting wordt door Nederlandse winkels nog nauwelijks voldaan, bleek ook uit het onderzoek.

Daarnaast is het als merchant goed om te weten dat Nederlanders nog niet heel erg bekend zijn met Black Friday Cyber Monday, en vaak geen idee hebben op welke dagen het valt. Daarom is het slim om jouw BFCM acties ruim op tijd aan te kondigen in je marketing en communicatie, en mensen zo bekend te maken met het evenement. Hou daarbij ook rekening met hogere kosten voor bijvoorbeeld advertenties op sociale media, en plan een aanlooptijd in zodat je marketing campagnes de tijd hebben om te optimaliseren voor de doelgroep.

Meer lezen over BFCM

Shopify heeft een aantal gedetailleerde artikelen geschreven over hoe je jouw webshop voorbereid op Black Friday:


 

Over de auteur

Linda Bleijenberg is copywriter en hoofdredacteur van de Nederlandse Shopify blog. Sinds ze voor Shopify schrijft droomt ze van een eigen webshop.

Onderwerpen: