Shopify-blogs

Wil je een webshop beginnen?

7 veelgestelde vragen over Black Friday Cyber Monday 2020

Een laptop met de woorden Black Friday op het scherm

Foto Cindy Malette via Burst

Het is alweer oktober! De zomer is voorbij en iedereen gaat weer naar school of naar zijn werk. Dat betekent dat november ook steeds dichterbij komt, met een shopping spektakel waar zowel consumenten als winkeliers over de hele wereld reikhalzend naar uitkijken: Black Friday Cyber Monday 2020.

Een lang winkel-weekend dat in de agenda van consumenten staat genoteerd om aantrekkelijke koopjes te scoren. De perfecte manier om te besparen op aankopen die ze al langer wilden doen.

→ Ontdek hier de oorsprong en betekenis van Black Friday en Cyber Monday.

Dit jaar verlopen Black Friday en Cyber Monday (kortweg BFCM) een beetje anders dan normaal. De wereldwijde pandemie die we meemaken beïnvloedt ook de reclamecampagnes rond het evenement, dus online winkels moeten beter dan ooit zijn voorbereid. 

De grote vraag die bij veel merchants opkomt is dan ook:

Is mijn webshop wel klaar voor de campagne van dit jaar?

In deze onzekere tijden is het antwoord voor de meeste ondernemers nee, want dit is de eerste Black Friday en Cyber Monday van het zogenoemde "nieuwe normaal".

Tegelijkertijd vormen Black Friday en Cyber Monday een enorme kans voor webshops. Het zijn twee van de beste datums om je omzet te verhogen, zeker in een jaar waarin kopers extra uitkijken naar aanbiedingen en kortingen.

Daarom zetten we in deze blog een aantal veelgestelde vragen op een rijtje. In de antwoorden geven we je een uitgebreide handleiding voor Black Friday en Cyber Monday, speciaal voor winkels die hun producten online verkopen. We gaan dieper in op een aantal belangrijke stappen en actiepunten voor deze twee evenementen.

Zie het als het handvat dat je nodig hebt om je campagnes succesvol te plannen in moeilijke tijden. Doe er je voordeel mee!

Inhoudsopgave

  1. Op welke dag vallen Black Friday en Cyber Monday dit jaar?
  2. Wat betekent BFCM voor een webshop?
  3. Is een hogere omzet het enige voordeel van BFCM?
  4. Welke digitale kanalen kan ik het beste gebruiken tijdens BFCM?
  5. Welke producten worden het meest verkocht tijdens BFCM?
  6. Waar kan ik het beste op focussen: Black Friday of Cyber Monday?
  7. Met welke factoren moet ik rekening houden om mijn omzet tijdens BFCM te verhogen?

Laten we bij het begin beginnen:

Op welke dag vallen Black Friday en Cyber Monday dit jaar?

Schrijf deze twee datums groot en in een opvallende kleur in je agenda:

Black Friday 2020: 27 november

Cyber Monday 2020: 30 november

Dit zijn de belangrijkste datums, maar bewaar de planning van je campagnes nooit tot het laatste moment. Ga vandaag nog aan de slag: verderop in deze blog vertellen we je hoe!

Wat betekent BFCM voor een webshop?

Laptop met Black Friday kortingspercentage op het scherm

Voor een onlinewinkel zijn zowel Black Friday als Cyber Monday een perfecte kans om de verkoop te stimuleren, vooral omdat deze twee dagen over de hele wereld bekend zijn en veel consumenten er het hele jaar naar uitkijken. Ook in Nederland begint het evenement de laatste jaren goed ingeburgerd te raken.

Een kans voor de consument

Misschien denk je dat twee dagen in een jaar niet zoveel verschil kunnen maken, maar we hebben het over honderdduizenden mensen die met smart op deze twee dagen wachten.

En zeker in 2020: consumenten zullen dit jaar van de gelegenheid gebruik maken om producten die ze al maanden nodig hebben goedkoper aan te schaffen. Dat komt door de economische onzekerheid die COVID-19 met zich meebrengt.

We verwachten dat een groot deel van deze aankopen zal bestaan uit Sinterklaascadeaus en ruim op tijd aangeschafte kerstcadeaus, in plaats van de gebruikelijke impulsaankopen die in voorgaande jaren werden gedaan.

Een meer dan verdiende omzetverhoging voor winkels

De eerste maanden van 2020 brachten voor veel webshops onzekerheid en een omzetdaling met zich mee. BFCM kan merchants dan ook de meer dan verdiende ademruimte geven die ze nodig hebben.

Alle winkeliers zijn in meer of mindere mate getroffen door de ongewone situatie die de wereld op dit moment doormaakt. Voor hen biedt BFCM een kans om die onzekere periode te compenseren.

Inmiddels is wel duidelijk dat dit jaarlijkse evenement steeds weer records breekt en dat er elk jaar weer meer wordt verkocht tijdens de BFCM. Zeker als we het hebben over puur online verkoop.

Bekijk deze Shopify Heat Map maar eens. We hebben met eigen ogen gezien hoe de aankopen op Black Friday en Cyber Monday de laatste jaren zijn toegenomen, en dan hebben we het alleen maar over de winkels op ons platform.

We verwachten dat de verkoopcijfers ook de komende jaren verder blijven stijgen, omdat de e-commerce blijft groeien steeds meer sectoren en bedrijven zich aansluiten bij de gekte rond Black Friday en Cyber Monday.

BFCM in cijfers en statistieken

Laten we eens dieper ingaan op de cijfers, zodat ook jij de stap durft te nemen om je aan te sluiten bij Black Friday en Cyber Monday.

In Nederland is de laatste jaren een serieuze omzetpiek te zien tijdens Black Friday en Cyber Monday. Tijdens BFCM 2018 vonden er tien miljoen iDeal transacties plaats, goed voor 850 miljoen euro aan omzet. Daarvan werd voor ruim 275 miljoen euro verkocht door webshops

Black Friday wordt ook steeds bekender onder Nederlandse consumenten: 80% is er van op de hoogte, en de helft van die potentiële kopers overweegt serieus om te wachten met shoppen tot BFCM losbarst. Als het zover is geven ze gemiddeld een bedrag van ca 200 euro uit, vooral aan mode, schoenen en sieraden (36%) en computers en elektronica (24%).

En dan hebben we het nog niet eens over landen als Groot-Brittannië, Zuid-Afrika of Duitsland, waar de verkoopcijfers tijdens BFCM 2019 exponentieel stegen ten opzichte van de rest van de normale vrijdagen in hetzelfde jaar: respectievelijk 1708%, 1952% en 2418%. Dat is interessant voor een winkelmanager als jij, toch?

Als we opeenvolgende jaren van Black Friday vergelijken, zien we bijvoorbeeld in 2018 een stijging van 10% ten opzichte van 2017, met een besteding van zo'n 1.560 miljoen euro.

Verbijsterende cijfers die tot 2016 moeilijk te realiseren waren, omdat Black Friday en Cyber Monday toen nog vrijwel alleen in de VS plaatsvonden. Inmiddels worden aankopen ook steeds meer online gedaan en heeft de e-commerce een enorme vlucht genomen. Deze trend zal dit jaar alleen nog maar meer doorzetten, gezien de pandemie.

Is een hogere omzet het enige voordeel van Black Friday en Cyber Monday voor webshops?

Uiteraard overleeft een bedrijf op basis van goede verkoopcijfers, in welke sector dan ook. Maar naast een hogere omzet kun je nog wat meer voordelen verwachten van BFCM. We zetten ze voor je op een rijtje:

Meer verkeer naar je webshop

Als er één ding is dat consumenten tijdens deze twee datums hebben laten zien, dan is het wel vasthoudendheid. Ze stoppen niet totdat ze de beste deals hebben gevonden die BFCM te bieden heeft.

In combinatie met de toename van het online winkelen in het algemeen, betekent dit een potentiële toename van het gemiddelde webverkeer naar webshops. Tijdens de feestdagen zijn veel marketingstrategieën effectiever in het vasthouden van de interesse van de gebruikers.

Leren van fouten uit het verleden

Zoals met alles op het internet doen we voortdurend nieuwe kennis op, en fouten uit het verleden worden lessen voor de toekomst.

Webshop eigenaar bekijkt zijn Shopify dashboard op een laptopFoto Sarah Pflug via Burst

Dit evenement is een blijvertje, en veel kleine en middelgrote ondernemingen, winkeliers en zelfs warenhuizen hebben de afgelopen jaren geprofiteerd van de constante groei. Zij weten al wat Black Friday 2020 hen kan opleveren.

Daarom betekent BFCM naast groei een constante uitdaging om elk jaar betere resultaten te behalen en je steeds beter voor te bereiden. Van 2017 hebben we veel geleerd voor 2018. We hebben onszelf overtroffen qua verkoop, en van dat geweldige jaar hebben we geleerd wat nodig is om te kunnen concurreren in 2019, waar digitale ondernemingen het voortouw hebben genomen.

Ondanks de lastige situatie rond COVID-19 is moeten we ook in 2020 leren, verbeteringen doorvoeren en onszelf overtreffen.

Welke digitale kanalen kan ik het beste gebruiken tijdens BFCM?

Een van de meest gestelde vragen over BFCM is: Via welke digitale kanalen kan ik mijn BFCM aanbiedingen het beste onder de aandacht brengen?

Het korte antwoord luidt: - Richt je op alle digitale kanalen die je kunt gebruiken voor Black Friday 2020.

Hiermee bedoel ik dat je elke kans moet benutten om zichtbaarheid te creëren. Je hoeft echt geen duizenden volgers te hebben op bijvoorbeeld Instagram of je Facebook-pagina. Als je een gematigd actief profiel hebt, kun je BFCM benutten om de zichtbaarheid van je webshop te vergroten.

Op een normale dag heeft dat misschien niet veel effect, maar in deze periode waarin alle kopers op zoek zijn naar aanbiedingen, kan een goede post een enorme interactie tussen je volgers genereren. Die volgers kun je met je post doorverwijzen naar je webshop om verkopen te realiseren.

Maar stel dat we twee of drie kanalen zouden moeten kiezen, met welke kanalen zouden we dan beginnen? Volgens Statista werden de volgende digitale kanalen het meest gebruikt tijdens Black Friday en Cyber Monday 2016:

✅ E-mailmarketing 92,3%

✅ Sociale netwerken 84,6%

✅ Mobiele reclame 71,8%

En wat ROI betreft is de ranking als volgt:

→ Op de eerste plaats sociale netwerken met 33,3%

→ Op de tweede plaats e-mailmarketing met 25,6%

En met de recente BFCM-trends zijn deze digitale kanalen nog steeds het populairst.

Maar sluit andere opties niet uit!

De cijfers kunnen iets aanbevelen, maar dat betekent niet dat je je er 100% aan moet houden. Elke webshop moet zijn eigen sterke punten en kwaliteiten benutten. Wat voor een andere winkel werkt, werkt immers niet noodzakelijkerwijs voor jou. Gebruik de kanalen die het beste bij jouw bedrijf passen en benut ze voor 120%.

Natuurlijk is het tegenwoordig bijna onmogelijk om sociale netwerken te negeren. Hetzelfde geldt voor e-mailmarketing, wat niet alleen een krachtige tool is om loyaliteit op te bouwen, maar tijdens Black Friday bovendien een uitstekende conversiebron wordt.

En onthoud: het gaat niet altijd om het kanaal, maar meer om de manier waarop je het gebruikt.

Welke producten worden het meest verkocht tijdens Black Friday en Cyber Monday?

De hamvraag: wat wordt het meest verkocht tijdens BFCM?

Interessant is dat veel mensen BFCM als een perfecte gelegenheid beschouwen voor de aanschaf van elektronische apparaten, vooral mobiele apparaten, laptops en computers. Je zou dus denken dat consumenten het meeste elektronica kopen tijdens BFCM.

Maar dat klopt niet helemaal. In Nederland waren de populairste producten de afgelopen jaren vaak in de volgende categorieën te vinden: mode, cadeaubonnen, technologische apparaten, games en beautyproducten. En elektronische apparaten voeren daarbij de lijst zeker niet altijd aan.

Dit betekent niet dat de verkoopcijfers in de technologiesector laag zijn. Zeker als je bedenkt dat het prijsverschil tussen de producten in de bovengenoemde sectoren vrij groot kan zijn. Het kopen van een paar sneakers is niet hetzelfde als het kopen van een computer of een smartphone. Dat scheelt al gauw honderden euro's per product.

Op welke producten moet ik wedden dit jaar?

Dit is afhankelijk van je webshop, je producten en het type klant waaraan je verkoopt.

De moeilijke quarantaineperiode die Nederland (en de rest van de wereld) sinds afgelopen maart heeft getroffen, heeft ons echter laten zien dat technologie nog steeds, en nu meer dan ooit, een essentieel goed is. Vooral de technologische apparaten die online communicatie mogelijk maken.

➡ ️ Geschat wordt dat zowel smartphones als laptops dit jaar twee van de duidelijke hoofdrolspelers zullen zijn ⬅️

Bovendien vindt de lancering van de videoconsole PlayStation 5 waarschijnlijk eind november plaats, dus technologie maakt een serieuze kans om tot de meest verkochte producten van Black Friday 2020 te behoren.

Met het oog op de groeitrends van voorgaande jaren sommen we hieronder nog een aantal producten op die waarschijnlijk het meest worden verkocht op deze Black Friday en Cyber Monday: 

→ Gezondheids- en schoonheidsproducten, waaronder make-up en persoonlijke verzorgingsproducten

→ Sportproducten, zoals trainingsapparatuur of sportkleding

→ Mode en schoenen

→ Sieraden en luxegoederen, zoals horloges en kettingen

→ Speelgoed en producten voor kinderen, altijd een veilige optie aangezien veel mensen deze tijd van het jaar benutten om kerst- en Sinterklaascadeaus te kopen

Als je webshop een van de genoemde sectoren of producten verkoopt: gefeliciteerd, je kunt je slag slaan tijdens Black Friday! Als je meer dan één product verkoopt, kun je bijvoorbeeld de producten op basis van het producttype indelen en voor elk producttype speciale aanbiedingen maken.

Er zijn veel opties die je in de praktijk kunt brengen, dus neem de tijd om de producten te kiezen die je wilt opnemen in je aanbiedingen.

Waar kan ik het beste op focussen: Black Friday of Cyber Monday?

Vrijdag of maandag? Dat is de vraag.

We hebben al duidelijk gemaakt dat dit twee verschillende evenementen zijn, die wel een zekere connectie hebben. Wat we nog niet hebben aangekaart, is welke van de twee dagen beter geschikt is voor je aanbiedingen.

In het begin was er een duidelijk verschil (Black Friday was meer voor fysiek winkelen en Cyber Monday exclusief voor online winkelen), maar dat verschil is tegenwoordig nauwelijks merkbaar. Het is eigenlijk één lang evenement geworden, met op vrijdag wat acties van fysieke winkels erbij.

Daarom is het voor ons lastig om te bepalen welke van de twee evenementen het beste bij ons past, tenzij we onze eigen tests uitvoeren.

Wanneer wordt er meer uitgegeven, op Cyber Monday of Black Friday?

Consumenten zullen de eerste dagen van het aanbiedingenfestijn waarschijnlijk eerder geneigd zijn om geld uit te geven. Het budget dat consumenten beschikbaar hebben om aankopen te doen is tijdens de eerste paar dagen, dat wil zeggen tijdens Black Friday, immers hoger dan op Cyber Monday.

Grote aanbiedingen vs. kleine aanbiedingen

We weten nu dat de consumenten tijdens de eerste dagen van BFCM meer budget beschikbaar hebben, waardoor ze eerder geneigd zijn om hoger geprijsde producten te kopen. Daarom is Black Friday de perfecte gelegenheid om aanbiedingen met een lager kortingspercentage en producten in een hogere prijscategorie aan te bieden.

Tijdens Cyber Monday zullen consumenten door hun eerdere grote uitgaven minder geneigd zijn om grote aankopen te doen, dus gaan ze waarschijnlijk op zoek naar betere aanbiedingen met hogere kortingen en minder dure producten ten opzichte van Black Friday.

Je kunt tijdens de BFCM dus een roulatie van aanbiedingen en voorraad aanhouden. Dit hangt uiteraard af van je eigen ervaring en resultaten.

Welke producten verkopen het best tijdens Cyber Monday?

Daar gaan we niet te diep op in, want zoals gezegd is er wat productverkoop betreft bijna geen verschil tussen Black Friday en Cyber Monday, hoewel velen beweren dat de maandag het moment is waar technologische producten en accessoires het vaakst worden gekocht.

In voorgaande jaren is ook gebleken dat tijdens Cyber Monday persoonlijke verzorgingsproducten, speelgoed en mode veel worden verkocht. Misschien omdat het de laatste kans is om te besparen op kerstcadeaus?

Veel bedrijven beschouwen beide evenementen als een aaneengesloten week van aanbiedingen, dus het is vrij ingewikkeld om de verkoop in specifieke categorieën te onderscheiden voor Cyber Monday.

Met welke factoren moet ik rekening houden om mijn omzet tijdens BFCM te verhogen?

Wat elke ondernemer natuurlijk graag wil weten: met welke factoren moet je rekening houden om je omzet tijdens Black Friday 2020 te verhogen? Lees ze hier!

Hand die pen vasthoudt boven uitgeprinte grafieken

Foto Matthew Henry via Burst

1) Je hebt voldoende voorbereidingstijd nodig

De eerste factor waar je rekening moet houden als je je omzet tijdens Black Friday wilt verhogen, is tijd. Hoe meer tijd je hebt om je voor te bereiden, hoe beter; daarom beginnen veel grote webwinkels al maanden van tevoren met de voorbereiding. Dan hoeven ze als Black Friday aanbreekt alleen nog maar de vruchten van hun eerdere inspanning te plukken.

Het lijkt misschien overdreven om je al zolang van tevoren voor te bereiden, maar het is niet alleen een kwestie van een aantal aanbiedingen en kortingen plannen, er komt nog veel meer bij kijken:

Een strategie die zorgvuldig moet worden gepland als je het beste uit deze dag wilt halen. Je zult zien dat een vooruitziende blik goud waard is. We hebben een handige Black Friday en Cyber Monday checklist gemaakt met 27 stappen die je kunt volgen om je webshop voor te bereiden .

En wat heeft dit alles te maken met een paar maanden voorbereiding?

ALLES, want meestal ga je bij dit soort beslissingen niet over een nacht ijs. De grote e-commercebedrijven weten dit, en daarom nemen ze ruim de tijd om de mogelijke alternatieven te bestuderen met behulp van A/B-tests gericht op BFCM, waarmee ze de beste alternatieven kunnen vaststellen op basis van echte resultaten.

Het probleem is dat je bij deze tests voor elke bestudeerde variabele zo'n 2 tot 4 weken nodig hebt, dus als je de beste resultaten wilt behalen, heb je in ieder geval genoeg tijd nodig om deze tests uit te voeren.

2) Hoe rendabel is het voor jou om te investeren en waarin?

Een andere belangrijke factor om rekening mee te houden is hoe rendabel het voor jou zal zijn om te investeren, en waarin. Niet alle webwinkels hebben nu eenmaal dezelfde mogelijkheden als het gaat om het promoten van hun aanbod.

Dat is heel normaal, een beetje vergelijkbaar met wat er gebeurt bij grote foodketens en kleine restaurants. De grote ketens kunnen het zich veroorloven om veel geld te investeren in reclame, terwijl de kleine restaurants hun budget moeten aanpassen.

Dat is op zich prima, maar je moet wel jouw situatie analyseren voordat je actie onderneemt. Je kunt niet zomaar investeren in het eerste wat in je opkomt. Je moet bijvoorbeeld niet PPC adverteren omdat alle bedrijven het doen, of een plek in Google-resultaten kopen omdat je plotseling bedenkt dat je webshop dan meer bezocht zal worden en je dus meer zult verkopen.

Vraag jezelf het volgende af voordat je actie onderneemt:

  • Wat is mijn budget?
  • Waarmee kan ik concurreren met de rest van de webwinkels?
  • Welke soort reclame is het beste voor mij, en via welke kanalen kan ik het best adverteren?
  • In welke media is mijn digitale aanwezigheid het sterkst?

Als je deze vragen hebt beantwoord, kun je je opties bestuderen om te kijken wat het beste bij je past. Zo behaal je niet alleen betere resultaten tijdens Black Friday 2020, maar bespaar je ook veel geld door onnodige investeringen uit je planning te schrappen.

Een goede tip is om een aantal A/B-tests uit te voeren, want die zijn erg handig om te bepalen welke opties het meest efficiënt zijn.

3) Wanneer begin je met het promoten van jouw Black Friday Cyber Monday-aanbiedingen?

Een belangrijke vraag: Wat is het beste moment om te starten met de aanbiedingen?

Tja, hier zijn meerdere antwoorden mogelijk. Elke webwinkel is anders, dus het hangt van de eigenschappen van jouw winkel af.

Laat er niet al te veel gras over groeien, want gebruikers beginnen al lang vantevoren informatie over Black Friday te zoeken. Ook consumenten moeten zich immers voorbereiden om het beste uit deze dag te halen. Zij gaan op zoek naar aantrekkelijke aanbiedingen en maken hun eigen boodschappenlijstjes.

We raden je daarom aan om je klanten al enige tijd voor Black Friday 2020 wat informatie te geven. Hoe? Daar zijn verschillende goede manieren voor:

Zorg dat je klanten zich speciaal voelen

Informeer je klantenbestand een week van tevoren. Zorg dat ze zich speciaal voelen, bijvoorbeeld door ze alvast te vertellen welke kortingen je dit jaar gaat toepassen.

Tip: houd deze blog in de gaten, want binnenkort posten we een artikel met inspirerende voorbeelden van BFCM email-campagnes!

Gebruik nieuwsgierigheid als verkoopinstrument

Wek de nieuwsgierigheid van je klanten op je sociale netwerken of vertel zelfs vanaf welk tijdstip en welke dag ze hun Black Friday-aankopen kunnen doen.

Geef je gebruikers tips: vertel ze hoe ze hun aankopen kunnen doen

Moedig je publiek aan om hun boodschappenlijstje klaar te hebben liggen, zodat ze op de dag zelf alleen nog maar hoeven te kopen.

Als je deze tips volgt, heb je meer kans om op het boodschappenlijstje van je gebruikers te komen.

4) Bereid je webshop voor met alleen de beste producten

Voor een succesvolle Black Friday heb je veel meer nodig dan alleen kortingen en aanbiedingen. Een zeer belangrijke factor is je verkooppunt, in dit geval je webshop.

Als je succes wilt behalen, moet je minimaal je catalogus en je prijslijst bijwerken: bevoorraad je winkel met de beste producten om een unieke en boeiende gebruikerservaring te bieden.

Nu vraag je jezelf waarschijnlijk af: hoe doe ik dat?

Goed nieuws: daar zijn apps voor. In het algemeen heb je drie soorten apps nodig om je optimaal te kunnen voorbereiden op Black Friday en Cyber Monday:

  • Een app om het beheer van aanbiedingen en kortingen makkelijker te maken
  • Een app voor het beheer van pop-ups en gebruikersmeldingen zodat jij je aandacht bij de webshop kunt houden
  • Een app die gericht is op het after-sales proces. Zo verhoog je de kans dat een nieuwe klant vaker producten bij je koopt en je webshop zelfs aanbeveelt.

Dit soort apps zijn een goed begin, maar vergeet niet: hoe beter de gebruikerservaring, hoe beter de resultaten die je zult behalen bij BFCM. Daarom is vandaag een goed moment om erover na te gaan denken.

Tip: houd deze blog in de gaten, want binnenkort posten we een artikel met de beste BFCM apps!

En voordat ik het vergeet, hoewel ik er zeker van ben dat je dat al weet: het betalingsproces moet zowel via laptops als smartphones zo snel en gebruiksvriendelijk mogelijk zijn. Houd er rekening mee dat veel van de aankopen die in de winkelwagen blijven hangen, niet worden afgerond omdat het betalingsproces vervelend en ingewikkeld is.

5) Vergeet niet je webshop te optimaliseren voor mobiel winkelen

Een heel groot deel van het verkeer naar je webshop komt van mobiele apparaten, en dat is tijdens BFCM niet anders. Daarom is het belangrijk dat je winkel geoptimaliseerd is voor mobiele apparaten.

Dit is nog belangrijker als je op het laatste moment wijzigingen aanbrengt in je webshop, dus zorg ervoor dat je altijd de prestaties test op zowel mobiele als desktop apparaten, want een slechte ervaring kan ervoor zorgen dat de gebruiker je website verlaat zonder een aankoop te doen.

Belangrijk: denk ook aan de mobiele versie van je webshop.

6) Bereid je klantenserviceteam voor

Klantenservice medewerker met headset

Foto Sarah Pflug via Burst 

Je moet bereid zijn om een onberispelijke klantenservice te bieden.

→ Denk eraan dat de logistiek door overbelasting misschien niet naar behoren werkt

→ Er kunnen veel e-mails van klanten binnenkomen en de chat van de klantenservice kan overbelast raken

→ Gebruikers kunnen meer vragen hebben dan tijdens de rest van het jaar.

Wat bedoel ik met voorbereid zijn?

Instrueer een team van mensen om je te helpen met de klantenservice om te voorkomen dat je veel vragen ontvangt en te weinig tijd hebt om ze allemaal te beantwoorden.

Een slechte gebruikerservaring kan immers leiden tot het verlies van klanten, zeker op een dag waarop transacties snel worden gemaakt en waar mensen niet lang willen wachten op een antwoord, tenzij daar een goede reden voor is.

Naast een team heb je ook de juiste kanalen nodig waarmee je snel kunt reageren.

Hoe beter je respons-capaciteit, hoe meer mogelijkheden om een hogere conversie te behalen.

7) Vergeet de eendagstraditie

Theoretisch gezien duren Black Friday en Cyber Monday ieder maar één dag, maar de ervaring van voorgaande jaren leert ons dat het aanbiedingenfestijn vaak een hele week duurt.

Twee jaar geleden verkochten Shopify-winkels aanzienlijk meer tijdens BFCM dan het jaar ervoor, vooral de winkels die ervoor kozen om hun aanbiedingen na Black Friday langer te laten doorlopen, zelfs tot na Cyber Monday. En afgelopen jaar was het aantal winkels dat deze trend volgde nog hoger.

En dat is begrijpelijk, want hoewel de eendagsaanbiedingen een gevoel van urgentie wekken bij de consument, zijn veel kopers ook na die ene dag nog op zoek naar meer en nog betere aanbiedingen.

Zorg ervoor dat je voldoende producten op voorraad hebt, want de langere duur van de aanbiedingen zal enige druk op je voorraad leggen. Als je wilt profiteren van de voordelen van last-minute kopers, kun je jezelf dus maar beter goed voorbereiden.

Aan de slag

Tot zover deze handleiding voor Black Friday en Cyber Monday 2020. Tijd om te starten met de voorbereidingen! Ga vandaag nog aan de slag en tref de nodige voorbereidingen, want voor je het weet is het zover. Weet je niet goed waar je moet beginnen? Dan is deze handige checklist om je webshop in 27 stappen klaar te maken voor Black Friday Cyber Monday iets voor jou.

Als je nog wat meer te weten wilt komen over Black Friday en Cyber Monday, kun je alle actiepunten, tips en factoren die we in deze handleiding hebben bekeken nog eens rustig nalopen in deze download:

Daarnaast posten we de komende tijd veel over BFCM, dus houd deze blog in de gaten voor nog meer BFCM tips en info.

We hopen dat je iets aan deze tips hebt en dat we je voldoende inspiratie hebben gegeven om een van de belangrijkste momenten van het jaar vanuit commercieel oogpunt het hoofd te bieden. We wensen je een voorspoedige voorbereiding en mooie verkoopcijfers!

Dit artikel is een vertaling van een origineel artikel van Pablo Golan