Wil je een webshop beginnen?

Waarom je jouw producten op Bol.com wilt verkopen (of juist niet)

verkopen via bol.com

Wie kent de blauwe webwinkel niet? Je hoort het vrolijke deuntje van de reclames al bijna in je hoofd zodra je de naam van de webwinkel hoort. Bol.com ging in 1999 van start als een online boekenwinkel (toen nog vanuit een portakabin op een parkeerterrein), maar is sindsdien uitgegroeid tot de bekendste webwinkel van Nederland en België. Inmiddels kunnen de 11 miljoen klanten per maand terecht voor producten in meer dan 20 productcategorieën.

Wat veel consumenten zich niet realiseren, is dat dit enorme productaanbod niet allemaal van Bol.com zelf is, maar grotendeels wordt aangeboden door merchants zoals jij. Waarom zou je een Bol.com verkoopaccount als merchant moeten overwegen? En wat voor kosten komen hierbij kijken?


Een webshop starten en meteen beginnen te verkopen? Probeer Shopify nu 14 dagen gratis.


Voordelen van een Bol.com verkoopaccount

Bol.com is populair en is in coronatijd alleen nog maar populairder geworden. Dagelijks bezoeken gemiddeld 2,5 miljoen mensen de webwinkel op zoek naar een specifiek product. Alleen al deze cijfers zorgen ervoor dat je een Bol.com verkoopaccount in ieder geval moet overwegen.

Je profiteert van de naamsbekendheid van Bol.com

Door het enorme aanbod en de goede service is Bol.com bij veel Nederlanders en Belgen favoriet. Niet alleen scoren de producten in de webwinkel goed in zoekmachines zoals Google, ook zijn er genoeg mensen die direct Bol.com in hun zoekbalk typen.

Vertrouwen van de consument

Er zijn tegenwoordig veel onbetrouwbare webshops op internet te vinden, waardoor consumenten steeds voorzichtiger worden met bestellen bij webwinkels die ze niet kennen. Bij Bol.com vertrouwen ze erop dat hun bestelling ook daadwerkelijk aankomt, omdat ze waarschijnlijk al eens eerder iets in de webshop besteld hebben.

Je betaalt alleen als jouw producten worden verkocht 

Bij Bol.com kun je zonder opstartkosten je producten te koop zetten. Pas als je daadwerkelijk een product verkocht hebt, betaal je commissie. Hierdoor kun je als het ware een gratis extra online webshop opzetten.

Wat kost adverteren op Bol.com?

Hoewel je niet betaalt om je producten te koop aan te bieden, hoop je natuurlijk wel lekker veel te verkopen op Bol.com. Dat betekent ook dat je over al die producten commissie moet afdragen. Op wat voor bedragen je dan moet rekenen verschilt, en ligt aan welk product je verkoopt. Hier vind je alles over de commissie bij Bol.com, inclusief een overzicht van de percentages.

Goed om te weten: de commissie die je betaalt, bestaat uit een vast bedrag en een percentage van de verkoopprijs. Deze bedragen verschillen erg per categorie. Zo betaal je voor elk verkocht speelgoedartikel bijvoorbeeld een vast bedrag van 3 euro en nog eens 6 procent van de verkoopprijs. Ter vergelijking: voor sieraden betaal je maar een vast bedrag van 1 euro, maar ligt het percentage op 25 procent.

Voorwaarden om te verkopen op Bol.com

Er zijn wel een aantal voorwaarden verbonden om een verkoopaccount op Bol.com te kunnen aanmaken. Zo moet je bijvoorbeeld ingeschreven staan bij de Kamer van Koophandel, moeten je producten passen binnen een bestaande productcategorie, en moeten je artikelen een streepjescode (EAN) of een ISBN (bij boeken) hebben. Ook moet je de producten binnen 1 tot 8 werkdagen kunnen leveren.

Er is bovendien een reden dat die miljoenen bezoekers elke keer Bol.com bezoeken: om de service die het platform biedt. Daarom zijn daar ook een aantal voorwaarden aan verbonden. Bol.com verwacht dat je klantvragen, annuleringsverzoeken en retourzendingen binnen 24 uur behandelt. Anders heeft dit een slechte invloed op je prestatiescore, een score waar we zo verder in duiken.

Logischerwijs verwacht Bol.com ook dat je bestellingen binnen de afgesproken levertijd levert en dat je telefonisch bereikbaar bent voor klanten (in ieder geval tussen 9:00 en 17:00 uur). 

Wat is de prestatiescore?

Als je succesvol wilt verkopen via Bol.com is het essentieel dat je zorgt voor een goede prestatiescore. Deze kun je altijd checken bij het tabblad ‘Prestaties’. Jouw prestatiescore laat zien hoe je hebt gepresteerd ten opzichte van de week ervoor. Het gaat hierbij niet om hoeveel verkopen je hebt gedaan, maar hoe tevreden je klanten zijn.

Start je net als verkoper? Dan heb je een gemiddelde prestatiescore. Hoe beter die prestatiescore is, hoe meer kans je maakt om hoog bij de zoekresultaten te scoren. Bol.com vindt de prestatiescore namelijk belangrijker dan bijvoorbeeld de prijs. De score wordt onder andere bepaald aan de hand van veel goede recensies, een betere levertijd en het aantal vragen die klanten stellen.

Komt het aantal vragen van klanten boven de 5 procent? Dan heeft dit een negatieve invloed op je prestatiescore. Om dit te voorkomen is het dus belangrijk om je producten zo volledig mogelijk via je Bol.com verkoopaccount aan te bieden. Denk hierbij aan een duidelijke productomschrijving, veel foto’s en alle specificaties. 

Waar moet je nog meer aan denken?

Enkele producten zijn nog wel handmatig op Bol.com te plaatsen, maar als je tientallen of zelfs honderden producten hebt, is dit een enorm tijdrovende klus. Bovendien wordt de voorraad niet automatisch bijgewerkt als je je webshop niet koppelt. Dat is gevaarlijk, omdat het dan voor kan komen dat je artikelen niet kunt leveren.

Gelukkig zijn er in de Shopify app store een aantal tools te vinden die je uit de brand kunnen helpen. Met de Bol.com Order Connector app kun je automatisch je Bol.com bestellingen laten importeren in je Shopify store. Ook wanneer je een product via je eigen webshop verkoopt, zorgt de app dat dit automatisch wordt aangepast in je Bol.com verkoopaccount.

Wil je jouw producten niet alleen bij Bol.com aanbieden, maar ook bij andere online marktplaatsen zoals Amazon, Facebook en Google Shopping? Dan ben je bij tools als Koongo en Channable aan het juiste adres om je voorraad te synchroniseren.

Dit is overigens niet het enige voordeel van een productfeed marketing tool als Channable gebruiken. Hiermee kun je bijvoorbeeld ook instellen dat de prijs op Bol.com hoger is dan in je eigen webshop. Consumenten zijn namelijk bereid meer te betalen als ze de webshop vertrouwen, en jij kan op deze manier net zoveel verdienen aan een verkocht product op Bol.com.

Nadelen van een Bol.com verkoopaccount

Voordat je enthousiast aan de slag gaat met het aanbieden van producten via de blauwe webwinkel, is het ook goed om je bewust te zijn van de nadelen. Die zijn er namelijk ook.

Commissie + verzendkosten voor eigen rekening

Ten eerste is er natuurlijk de commissie. Op zich is het logisch dat je deze moet afdragen in ruil voor de naamsbekendheid, maar omdat je via Bol.com een gratis verzending moet aanbieden (en de verzendkosten dus voor eigen rekening moet nemen) is het duur om te verkopen op Bol.com. 

Je kunt natuurlijk je prijzen wat omhooggooien op Bol.com, maar er zijn producten waar juist sterk geconcurreerd wordt op de prijs. Als jouw product ook door andere aanbieders verkocht wordt, kan dat er dus zomaar voor zorgen dat klanten bij de concurrent shoppen in plaats van bij jou.

Je bouwt geen klantrelatie op

Een ander groot nadeel van verkopen op Bol.com is dat je geen klantrelatie opbouwt. Als klanten tevreden zijn met je product zullen ze eerder weer bij Bol.com shoppen, in plaats van bij jou. En omdat je niet eens het e-mailadres van een klant krijgt, kun je ook geen mooie kortingsacties sturen om mensen nog een aankoop te laten doen.

Je concurreert mogelijk met jezelf 

Het derde nadeel is dat de kans bestaat dat je in zoekmachines gaat concurreren met jezelf. Aan de ene kant is het een voordeel dat de producten van Bol.com hoog scoren in de zoekresultaten, maar dat kan er zomaar voor zorgen dat jouw eigen webshop het niet wint bij bepaalde zoektermen. 

Aantal retouren ligt hoog 

Ten slotte ligt het aantal retouren veel hoger dan bij een eigen webwinkel. Waarom dat precies is, weet niemand met zekerheid te zeggen. Maar het is wel zo dat Bol.com voor de consument fijne voorwaarden heeft als het gaat om retourneren (30 dagen bedenktijd en gratis terugsturen bijvoorbeeld). Dat betekent dus ook dat jij deze kosten weer voor rekening moet nemen.

Is verkopen op Bol.com iets voor jou?

Genoeg om over na te denken dus. Wegen de nadelen op tegen de voordelen? Zouden jouw producten goed verkopen op Bol.com of is er teveel concurrentie om er iets aan te kunnen verdienen? Het hangt helemaal van jouw bedrijf en je strategie af of een Bol.com verkoopaccount een goed idee is.

Ook lezen:

 


 

Over de auteur

Tessa Ham wilde al schrijfster worden sinds ze haar eigen naam kon schrijven. Zo'n twintig jaar later is ze copywriter en schrijft ze voor de Nederlandse Shopify blog.


Veelgestelde vragen over het verkopen op Bol.com.

Waarom zou je op Bol.com jouw producten verkopen?

In onze blog lichten we enkele voordelen uit, onder andere: 1. Een groot bereik. Dagelijks bezoeken gemiddeld 2,5 miljoen mensen Bol.com op zoek naar een specifiek product. 2. Je profiteert van de naamsbekendheid van Bol.com. 3. De consument heeft een groot vertrouwen in Bol.com.

Wat kost adverteren op Bol.com?

Bij Bol.com betaal je per verkocht item een commissie. Het bedrag verschilt per product(categorie). De commissie bestaat uit een vast bedrag en een percentage van de verkoopprijs.

Aan welke voorwaarden moet ik voldoen om via Bol.com te verkopen?

Er gelden aardig wat voorwaarden om te verkopen via Bol.com. In onze blog lichten we de meeste voorwaarden toe. Denk aan: • Je moet ingeschreven staan bij de Kamer van Koophandel. • Jouw artikelen moeten een streepjescode (EAN) of een ISBN (bij boeken) hebben. • Je moet de producten binnen 1 tot 8 werkdagen leveren. • Voldoen aan hun service-eisen

Wat zijn de nadelen van verkopen via Bol.com?

Als je wilt verkopen via Bol.com is het ook goed om stil te staan bij deze nadelen: • Via Bol.com moet je gratis verzending aan de consument aanbieden (de verzendkosten zijn voor eigen rekening). Het kan dus duur zijn om te verkopen op Bol.com. • Je bouwt geen klantrelatie op. Je krijgt niet het e-mailadres van de koper. • Het aantal retouren ligt veel hoger dan bij een eigen webwinkels.
Onderwerpen: