Wil je een webshop beginnen?

Business Model Canvas: de 9 bouwstenen voor je bedrijf (+ gratis template)

business model canvas

Foto: Green Chameleon via Unsplash

Dat een ondernemingsplan schrijven handig is, hoeven we je niet te vertellen. Maar eerlijk is eerlijk: tijd om zo'n uitgebreid document te maken, heb je eigenlijk niet. Het Business Model Canvas biedt uitkomst: vul deze negen bouwstenen in en je weet of je idee levensvatbaar is en hoe je bedrijf eruit komt te zien. We leggen in deze blog de bouwstenen uit en je kunt direct een handig Business Model Canvas template downloaden.


Canvas ingevuld en beginnen met ondernemen? Probeer Shopify nu 14 dagen gratis.


Inhoud

    1. Wat is een Business Model Canvas?
    2. Waarom het Business Model Canvas gebruiken?
    3. De negen bouwstenen van het businessmodel
    4. Bouwsteen 1: Customer Segments
    5. Bouwsteen 2: Value Proposition
    6. Bouwsteen 3: Channels
    7. Bouwsteen 4: Customer Relationships
    8. Bouwsteen 5: Revenue Streams
    9. Bouwsteen 6: Key Resources
    10. Bouwsteen 7: Key Activities
    11. Bouwsteen 8: Key Partners
    12. Bouwsteen 9: Cost structure
    13. Aan de slag met het business canvas

Gratis download: Business Model Canvas template om zelf in te vullen

Vul stap voor stap dit business model canvas template in en ontdek op welke vlakken je jouw bedrijf kunt verbeteren!

Wat is een Business Model Canvas?

Het Business Model Canvas is een template waarmee ondernemers een ondernemingsplan maken op één pagina. Het is een visueel overzicht waarbij alle belangrijke componenten van een bedrijf aan bod komen. Door deze methode te gebruiken heb je geen bedrijfsplan van tientallen pagina's, maar zie je in één oogopslag wat de waardepropositie is van jouw onderneming. 

business model canvas template
Voorbeeld Business Model Canvas

Waarom het Business Model Canvas gebruiken?

Naast het feit dat het brainstormen en invullen van het Businessmodel Canvas een stuk leuker is dan zwoegen aan een ietwat saai document, brengt het nog drie andere voordelen met zich mee:

  • Vanwege de beperkte ruimte op het formulier, creëer je focus en maak je jouw idee heel concreet. Op deze manier wordt ook duidelijk wat niet essentieel is voor je bedrijf.
  • De meeste ondernemers kijken nooit meer naar hun business plan als ze eenmaal gestart zijn. Met het Business Model Canvas is het veel makkelijker om je ondernemingsplan te tweaken. Regelmatig naar je strategie en waardepropositie kijken, helpt je alleen maar succesvoller te worden. Je kunt immers sneller inspelen op veranderingen in de markt.
  • Werk je met een team? Het Business Model Canvas helpt jouw ondernemingsplan duidelijk en toegankelijk te maken. In andere woorden: zij zullen eerder regelmatig naar het BMC model kijken dan naar een document van veertig pagina’s.

De negen bouwstenen van het businessmodel

Met dit business canvas kijk je naar de verschillende aspecten van je bedrijf. Elke bouwsteen beschrijft een ander belangrijk onderdeel van je bedrijf, van de financiële middelen tot de key partners en van welke toegevoegde waarde je creëert tot de verschillende kanalen die je gebruikt.

Kortom: het is een goed hulpmiddel om te zien wat je onderneming nodig heeft. Het laat ook op een overzichtelijke manier zien of je bedrijf financiële levensvatbaarheid heeft.

Na alle bouwstenen schrijven ook een Business Model Canvas voorbeeld uit, zodat je precies weet hoe een ingevuld formulier eruit komt te zien. Als voorbeeld nemen we de webshop van Lisa, die vegan huidverzorgingsproducten wil verkopen die alleen van natuurlijke producten gemaakt zijn.

Bouwsteen 1: Customer Segments (klantsegmenten)

In stap één maak je voor jezelf duidelijk wie jouw doelgroep is. Het invullen van de specifieke klantsegmenten is een essentiële stap. Pas als je precies weet wie je wil bedienen en wat hun behoeftes zijn, kun je bijvoorbeeld bedenken hoe je ze het beste bereikt. Ter illustratie: een doelgroep van jonge tieners bereik je eerder via TikTok dan de moeders van die tieners.

Vragen die je kunt stellen bij het invullen van Customer Segments:

  • Wie zijn mijn potentiële klanten?
  • Is mijn bedrijf/product voor mannen, vrouwen of beiden?
  • Welke leeftijdsgroep heeft echt iets aan mijn product/bedrijf?
  • Wat voor opleiding heeft mijn doelgroep gehad?
  • Waar wonen ze (niet alleen welk land en welke regio, maar maar ook stad/dorp)?
  • Wat zijn hun interesses?
  • Heb ik meerdere klantsegmenten?
  • Wat zijn hun verschillende behoeften?

Voorbeeld bouwsteen 1

Lisa schrijft bij klantsegmenten op wie haar doelgroep is. Ze besluit zich te richten op jonge vrouwen van 24 t/m 44 jaar. Deze doelgroep weet hoe belangrijk huidverzorging is en begrijpt tegelijkertijd de impact die we maken op het milieu. Ze wonen veelal in de Randstad, zijn hoogopgeleid en doen hun best op een bewuste manier te leven.

Bouwsteen 2: Value Proposition (waardepropositie)

Stap twee is je waardepropositie bepalen. Waarom kiezen klanten voor jou? Waarom heeft jouw doelgroep je product/bedrijf nodig? Wat voor probleem hebben ze of waar zijn ze naar op zoek? Hierbij kun je ook denken aan de geweldige klantenservice, de kwaliteit of prijs ten opzichte van je concurrenten of het gebruiksgemak. Wat maakt jou uniek?

Handig bij deze bouwsteen: Wat is een usp? (Inclusief inspirerende voorbeelden)

Voorbeeld bouwsteen 2

Bij deze bouwsteen beschrijft Lisa wat voor waarde haar bedrijf genereert voor haar doelgroep. Waarom zouden ze voor haar kiezen, en niet voor andere bedrijven? Na een concurrentieanalyse besluit ze zich te focussen op de vrouwen die klaar zijn met het geitenwollensokken-imago van duurzaamheid. Haar webshop is stoer met felle kleuren en dikke lettertypen.

Ook kunnen klanten bij haar een abonnement afsluiten. Op die manier ontvangen ze automatisch elke maand of twee maanden het huidverzorgingsproduct dat ze nodig hebben.

Bouwsteen 3: Channels (kanalen)

Als webshop-eigenaar is jouw online winkel waarschijnlijk jouw belangrijkste kanaal. Maar bij het onderdeel kanalen schrijf je letterlijk alle manieren op waarop jij van plan bent nieuwe klanten te bereiken. Je kunt hierbij dus ook denken aan advertenties via Google en jouw socialmediakanalen. Misschien heb je wel een blog waarop je potentiële nieuwe klanten informeert over jouw expertise? Denk breed!

Voorbeeld bouwsteen 3

Lisa's belangrijkste kanaal is natuurlijk haar online winkel. Maar om klanten te bereiken, besluit ze dat mensen nog veel meer informatie nodig hebben. Wat smeren we eigenlijk allemaal op onze huid? Naast de webshop start ze een blog, Instagram-kanaal en Facebook-pagina waarmee ze haar doelgroep informeert.

​​Lees ook:

Bouwsteen 4: Customer Relationships (klantrelaties)

Waar de vorige bouwsteen zich richtte op hoe je nieuwe klanten wilt bereiken, kijk je bij klantrelaties naar hoe je jouw bestaande klanten wilt onderhouden. Oftewel: hoe je contact met ze wilt hebben. Het is belangrijk om hierover na te denken, omdat dit je recensies erg kan beïnvloeden. Een voorbeeld: kunnen klanten je bellen met vragen? Of bied je een chatfunctie aan in je webshop?

Voorbeeld bouwsteen 4

Bij deze bouwsteen gaat Lisa in kaart brengen hoe ze de relaties met haar klanten onderhoudt. Ze besluit dat ze haar niet alleen kunnen bereiken via de mail, maar ook via Facebook Messenger, DM's op Instagram en via WhatsApp Business.

Lees ook:

Bouwsteen 5: Revenue Streams (inkomstenstromen)

Je raadt het waarschijnlijk al; bij deze bouwsteen kijk je naar je verschillende inkomstenstromen. Betalen klanten per product of kunnen ze een abonnement afsluiten? Tegenwoordig zie je die laatste vorm steeds meer geïmplementeerd worden. Klanten kunnen abonnementen met koffie, make-up producten, luchtjes en panty’s afsluiten. Hiermee zorg je voor terugkerende klanten. Andere inkomstenbronnen kunnen zijn: de verhuur van producten, franchisenemers of een tarief dat je rekent aan bepaalde klantensegmenten. 

Bij deze bouwsteen is het belangrijk om uit te zoeken of je product wel winstgevend zal zijn. Hoeveel klanten heb je nodig om quitte te spelen? Hoeveel omzet heb je nodig om winst te maken? Heb je een goede verkoopprijs of moet je deze aanpassen?

Voorbeeld bouwsteen 5

Lisa verdient haar geld door eenmalige online aankopen en de abonnementen die ze klanten wil aanbieden. Af en toe wil Lisa haar producten aanbieden op farmers markets en events om in gesprek te komen met de doelgroep.

Lees ook: In 16 stappen bepalen of je productidee levensvatbaar is

Bouwsteen 6: Key Resources (hulpbronnen/kernmiddelen)

Je hulpbronnen of key resources zijn alle tools die je nodig hebt om van jouw bedrijf een succes te maken. Dat kunnen abonnementen (denk bijvoorbeeld aan Shopify of een e-mail marketingprogramma), apparatuur (labelprinters) of kennis (ingehuurde freelancer) zijn, om maar een paar voorbeelden te noemen.

Voorbeeld bouwsteen 6

Wat zijn Lisa's belangrijkste middelen? Ze opent haar webshop via Shopify. Verder heeft ze o.a. een opslagplek voor haar producten nodig, een hostingpartij, sluit ze een abonnement af bij een e-mail programma en brengt ze nog meer in kaart welke fysieke middelen ze nodig heeft.

Onder de bouwsteen Key Resources vallen ook menselijke middelen, maar Lisa besluit dat ze eerst alle aspecten van haar bedrijf zelf op probeert te pakken.

Bouwsteen 7: Key Activities (kernactiviteiten)

Bij bouwsteen zeven kijk je wat jouw kernactiviteiten zijn. Wat gaat je bedrijf doen? In het geval van een webshop is dat bijvoorbeeld het onderhouden van de webshop en het versturen van producten. Maar kernactiviteiten zijn ook het aantrekken van nieuwe klanten en de klantenservice

Voorbeeld bouwsteen 7

Wat zijn Lisa's belangrijkste activiteiten? Ze maakt haar eigen veganistische en natuurlijke producten, verkoopt deze producten vervolgens via haar webshop, moet klanten werven en haar webshop onderhouden.

Bouwsteen 8: Key Partners (strategische partners)

In dit onderdeel van het Business Model Canvas kijk je naar welke externe bedrijven, leveranciers en andere partijen je nodig hebt om je bedrijf te laten slagen. Bij welke leveranciers koop je de producten van je webshop in? Of, als je zelf producten maakt, waar haal je de materialen vandaan?

Voorbeeld bouwsteen 8

Welke strategische partners heeft Lisa nodig om haar onderneming te laten werken? Hier schrijft ze op wie de ingrediënten van haar producten leveren. Op termijn wil ze een virtual assistent aannemen die de relatie met klanten moet verbeteren, omdat ze sneller antwoord op hun vraag krijgen.

Bouwsteen 9: Cost Structure (kostenstructuur)

We zijn alweer bij het laatste onderdeel van het BMC model aanbeland. Hierin beschrijf je welke kosten je maakt. Maak hierbij duidelijk onderscheid tussen vaste en variabele kosten. Hierdoor creëer je overzicht en kun je in één oogopslag zien op welke kosten je wellicht kunt besparen.

Voorbeeld bouwsteen 9

Ten slotte schrijft Lisa alle kosten op die ze maakt, o.a. voor haar ingrediënten en het runnen van haar webshop.

Et voila, na de kostenstructuur zijn alle bouwstenen ingevuld. Aan de hand van de informatie op het Business Model Canvas kun je daarna jouw bedrijf verder tweaken en versterken. Niet alleen nadat je ‘m voor de eerste keer hebt ingevuld, maar ook als de markt daarom vraagt of als je een nieuw product wil lanceren. Het is niet de bedoeling dat het formulier ergens achterin de kast stof gaat liggen happen!

Aan de slag met het business canvas

Nu je weet waarom het BMC model zo’n uitkomst is en hoe je ermee aan de slag gaat, sta je waarschijnlijk te popelen om het formulier in te vullen. Vul het digitaal of print je het Business Model Canvas uit? Gebruik dan post-its om je bouwstenen in te vullen. Zo kun je ze makkelijk tweaken zonder opnieuw de pagina uit te hoeven printen. 

Natuurlijk kun je het formulier brainstormend in je eentje invullen, maar het is vaak veel waardevoller om dit samen met een partner of medewerker te doen. Zo kom je waarschijnlijk op ideeën waar je anders niet op was gekomen.

Hopelijk kun je met dit voorbeeld uit de voeten. Heel veel succes met het invullen en je onderneming. Maar met dat laatste moet het zeker goed komen als je het Business Model Canvas eenmaal hebt ingevuld!

Gratis download: Business Model Canvas template om zelf in te vullen

Vul stap voor stap dit business model canvas template in en ontdek op welke vlakken je jouw bedrijf kunt verbeteren!


 

Over de auteur

Tessa Ham wilde al schrijfster worden sinds ze haar eigen naam kon schrijven. Zo'n twintig jaar later is ze copywriter en schrijft ze voor de Nederlandse Shopify blog.


Canvas ingevuld en beginnen met ondernemen? Probeer Shopify nu 14 dagen gratis.


Veelgestelde vragen over het Business Model Canvas

Waar is het Business Model Canvas voor?

Op dit specifieke business model beschrijf je de verschillende bouwstenen van je bedrijf, waardoor je op een overzichtelijke manier ziet hoe jouw product of dienst toegevoegde waarde levert aan jouw doelgroep en of je bedrijf levensvatbaar is. Daarnaast beschrijf je je belangrijkste activiteiten, kanalen en leveranciers.

Wat is doel van een business model?

Een business model laat zien of jouw bedrijf levensvatbaar is. Bovendien laat het je in één oogopslag zien of je een juiste mix te pakken hebt, of dat je nog na moet denken over één van de bouwstenen van je bedrijf.

Hoe gebruik je het Business Model Canvas?

Het gebruik van het BMC is simpel: je vult de 9 bouwstenen in. Dit doe je door het invulformulier uit te printen of digitaal in te vullen. Print je het uit? Gebruik dan post its bij het invullen, zodat je makkelijk later aan je antwoorden kunt tweaken.

Hoe ziet het Business Model Canvas eruit?

Het formulier is verdeeld in verschillende vlakken die staan voor de 9 bouwstenen van je bedrijf. Alles komt aan bod: van waardeproposities tot inkomstenstromen en van de intellectuele middelen tot de fysieke middelen die je nodig hebt.