Wil je een webshop beginnen?

Shopify compenseert de CO₂-uitstoot van alle BFCM-verzendingen

Shopify’s Duurzaamheidsfonds compenseert CO2-uitstoot van BFCM-verzendingen

Een van de mooie dingen van het Black Friday Cyber Monday-winkelweekend is om zoveel zelfstandige bedrijven over de hele wereld hun producten te zien verkopen. Onze jaarlijkse BFCM Live Map toont in realtime de bestellingen die worden gedaan binnen het Shopify-platform en geeft zo een beeld van hoe e-commerce mensen wereldwijd met elkaar in contact brengt.

Maar voor elk verzonden pakketje wordt gemiddeld één kilo CO₂ uitgestoten. En in een druk winkelweekend als BFCM loopt dat dus gigantisch op.

We zijn ons bewust van het verband tussen handel en duurzaamheid en we willen dat verband graag in iets goeds omzetten. Daarom combineren we onze missie om wereldwijde handel mogelijk te maken met onze inspanningen om klimaatverandering tegen te gaan.

Shopify compenseert de CO₂-uitstoot van alle bestellingen die tijdens het BFCM-weekend van 2020 op ons platform worden geplaatst.

Shopify compenseert de CO₂-uitstoot van alle bestellingen die worden geplaatst bij de ruim één miljoen merchants wereldwijd die gebruikmaken van het Shopify-platform, of het pakketje nu verderop in de straat of aan de andere kant van de wereld bezorgd moet worden.

Deze actie maakt deel uit van Shopify’s Duurzaamheidsfonds, waarmee we jaarlijks 5 miljoen USD investeren in veelbelovende technologieën en oplossingen om klimaatverandering tegen te gaan. Nadat we eens goed hadden gekeken naar de impact van BFCM op onze planeet, besloten we om een deel van onze aankopen in 2020 te gebruiken om de negatieve gevolgen van pakketbezorging voor het milieu tegen te gaan tijdens het drukste winkelweekend van het jaar.

Waarom BFCM?

Om je een idee te geven van de omvang van het BFCM-winkelweekend, zetten we hier wat cijfers uit 2019 op een rijtje:

  • De totale omzet van Shopify-merchants tijdens het BFCM-weekend, verdeeld over 175 landen, bedroeg 2,9 miljard USD.
  • Meer dan 25,5 miljoen mensen kochten iets bij een Shopify-merchant, waarbij op piekmomenten meer dan 1,5 miljoen USD per minuut werd besteed.
  • 19% van alle bestellingen ging de grens over.

Niemand weet hoe BFCM er dit jaar uit zal zien, maar de kans is groot dat het totale aantal bestellingen en de afstanden die ze zullen afleggen, nog hoger zullen zijn. En dat betekent een enorme uitstoot door pakketbezorging.

Waarom compensatie?

Op dit moment is transport een behoorlijk vervuilend proces. De transportsector is verantwoordelijk voor een kwart van de totale CO₂-uitstoot wereldwijd. De manier van transport (boot, vliegtuig, trein of vrachtwagen) maakt daarbij niet heel veel uit: de meeste voertuigen gebruiken nog altijd fossiele brandstoffen. Om de transportindustrie CO₂-vrij te maken, moeten bedrijven onder andere schone brandstoffen gaan gebruiken en hun voertuigen efficiënter maken. Maar dat redden we niet meer voor deze BFCM.

Maar er is een andere manier, die we wel meteen kunnen inzetten: CO₂-compensatie. Compensatie is niet de beste oplossing, maar op die manier kunnen we in ieder geval al iets doen terwijl we bezig zijn met de ontwikkeling en opschaling van uitstootbeperkende technologieën.

In het eerste jaar van ons Duurzaamheidsfonds kwamen we er al snel achter dat er nog niet veel mogelijkheden zijn op het gebied van CO₂-verwijdering. En de opties die er zijn, zijn duur en nog volop in ontwikkeling.

Wat op dit moment wel redelijk in overvloed beschikbaar is, zijn oplossingen die gericht zijn op natuurlijke compensatie, zoals bosherstel, herbebossing en regeneratieve landbouw. We hebben uiteindelijk verschillende natuurlijke en één technologische oplossing gekocht om de BFCM-uitstoot 100% te kunnen compenseren. De uitstoot gaan we berekenen op basis van het gewicht van het pakket, de afstand die het pakket aflegt en de transportmethode.

Shopify gelooft zowel in handel als duurzaamheid - en dat beide in harmonie naast elkaar kunnen bestaan.

Op Black Friday zetten we de BFCM Live Map weer online. Dit jaar hebben we een nieuwe functie toegevoegd, waarmee de hoeveelheid CO₂ die wordt uitgestoten gedurende het weekend wordt bijgehouden. We zijn benieuwd wat jullie ervan vinden.

Welke compensatie-oplossingen?

We hebben gekozen voor de volgende compensatie-oplossingen voor BFCM:

  • Pachama: Een marktplaats voor projecten voor bosbescherming en -herstel waar milieubewuste bedrijven CO₂-compensatie van kunnen kopen. Pachama maakt gebruik van satellietbeelden en kunstmatige intelligentie om alle projecten op hun platform te controleren en te monitoren. Speciaal voor BFCM hebben we projecten geselecteerd in Alaska, Oeganda en Colombia.
  • Nori: Een marktplaats gericht op koolstofverwijdering. Nori werkt momenteel met regeneratieve-landbouwprojecten die boeren in contact brengen met bedrijven die hun uitstoot teniet willen doen via koolstofopslag in de bodem.
  • Soil Value Exchange: Wil de graasmethoden van dieren op ranches in de VS veranderen, zodat er veel meer koolstofdioxide in de grond kan worden opgeslagen. Shopify was de eerste klant van SVX. Sinds onze aankondiging heeft SVX er inmiddels een tweede klant bij en is het bedrijf samenwerkingsmogelijkheden met verschillende boerenbedrijven aan het onderzoeken.
  • CarbonCure: Zij hebben een technologie ontwikkeld waarbij CO₂ in beton wordt geïnjecteerd tijdens het mengproces. CO₂ wordt op deze manier permanent opgeslagen en door de chemische reactie die hierdoor ontstaat, wordt het beton ook nog eens sterker. CarbonCure wordt in zo’n 300 betonfabrieken wereldwijd gebruikt, wat heeft geleid tot een permanente opslag van meer dan 90.000 ton aan CO₂-uitstoot.

We hebben grondig onderzoek gedaan naar al deze bedrijven, zodat we zeker weten dat we te maken hebben met hoogwaardige compensatie-oplossingen die zowel wetenschappelijk als technologisch goed in elkaar steken. Zo kunnen we echt een verschil maken in onze strijd tegen klimaatverandering.

De transportsector is verantwoordelijk voor een kwart van de totale wereldwijde CO₂-uitstoot.

Maar het draait natuurlijk niet alleen maar om compensatie. We kopen meer dan dat. We investeren al vroeg in bedrijven met CO₂-verwijderingstechnologieën die nog in de kinderschoenen staan. We helpen deze bedrijven om op te schalen, hun verificatie- en controletechnieken te verbeteren en aan te tonen dat hun technologieën werken (of juist niet). Zo proberen we deze markt een impuls te geven.

Wat gebeurt er na BFCM?

Aan het winkelseizoen van dit jaar komt uiteindelijk een einde, maar dat geldt niet voor onze inspanningen op het gebied van het klimaat. Dit zijn enkele manieren waarop Shopify de negatieve gevolgen van CO₂-uitstoot door het verzenden van bestellingen het hele jaar door al aanpakt:

  • Offset: Met deze Shopify-app kunnen verkopers ervoor kiezen om al hun verzendingen te compenseren.
  • Shop: Voor elke bestelling die via Shop Pay wordt geplaatst, compenseert Shopify de CO₂-uitstoot van de verzending.

Internationale handel is ontzettend belangrijk. Al vanaf het ontstaan van de allereerste handelsroutes kopen en verkopen mensen in en uit allerlei landen. Nieuwe ondernemers creëren heeft voor Shopify altijd prioriteit. Ondernemerschap zorgt overal ter wereld voor brood op de plank en economische welvaart. Daarnaast moeten we goed voor onze planeet zorgen, zodat toekomstige generaties ook internationale handel kunnen blijven drijven.

Shopify gelooft zowel in handel als duurzaamheid - en dat beide in harmonie naast elkaar kunnen bestaan. BFCM 2020 is het perfecte voorbeeld daarvan.

We wensen iedereen veel winkelplezier en al onze merchants veel succes met de verkoop!

Lees ook: Black Friday Cyber Monday kan ook duurzaam! Samen met Someone You Know geven we 5 tips voor elke webshop

Breng je klanten op de hoogte

Als je een winkel op Shopify hebt en je je klanten wilt laten weten dat alle BFCM-verzendingen CO₂-neutraal zijn dit jaar, stuur ze dan een e-mail met ons Shopify Email-sjabloon.

Een e-mail sturen

Gebruik je Shopify Email nog niet? Probeer het nu.

Illustratie: Borja Bonaque

 

Veelgestelde vragen over CO₂-compensatie

Wat is CO₂-compensatie?

CO₂-compensatie is een manier om CO₂-uitstoot die je zelf veroorzaakt, maar niet kunt vermijden, goed te maken door te zorgen dat er op een andere plek in de wereld minder wordt uitgestoten. Dit doe je door compensatie te kopen.

Werkt CO₂-compensatie?

CO₂-compensatie is geen op zichzelf staande oplossing om de CO₂-concentratie in de lucht te verminderen, maar onderdeel van een grotere strategie. Het beste is om te zorgen dat alle CO₂ wordt verwijderd of dat uitstoot wordt voorkomen, maar aangezien de technologieën daarvoor nog volop in ontwikkeling zijn, is CO₂-compensatie een goede aanvulling om in ieder geval de uitstoot die we niet kunnen vermijden, op een andere manier te compenseren.

Welke soorten CO₂-compensatieprojecten bestaan er?

Er zijn allerlei verschillende soorten projecten, maar enkele veelvoorkomende zijn:
  1. Hernieuwbare energie, zoals windparken of waterkrachtcentrales, als alternatief voor fossiele brandstoffen (koolstofvermindering)
  2. Bosprojecten voor bosherstel of herbebossing om te zorgen dat bomen meer CO₂ kunnen opslaan (tijdelijke koolstofverwijdering)
  3. Energie-efficiëntieprojecten om te zorgen voor een lager energieverbruik in bijvoorbeeld gebouwen, in industriële processen en transport (koolstofvermindering)
  4. Landbouwprojecten die zorgen dat de bodem meer CO₂ kan opnemen (tijdelijke koolstofverwijdering)

    Wat is de CO₂-uitstoot van een verzonden pakket?

    Bij elk verzonden pakketje komt er ongeveer een kilo CO₂ in de atmosfeer. Dit is geen exact getal, maar een schatting op basis van de gemiddeld afgelegde afstand, het gewicht van het pakket en de vervoersmethode (bijv. boot, vliegtuig, trein of vrachtwagen). Ter verduidelijking: een kilo CO₂ staat ongeveer gelijk aan het anderhalve dag laten branden van een lamp van 40 watt.




    Dit artikel is een vertaling van een origineel artikel van Stacy Kauk.