Shopify-blogs

Zo doe je een concurrentieanalyse

Concurrentieanalyse

Je concurrenten in de gaten houden helpt je om veranderingen in je branche te voorspellen, nieuwe trends en slimme tactieken op te pikken, en precies te weten wat de meest recente ontwikkelingen in je niche zijn.

Maar elke dag op hun sociale media kijken en zorgen dat je op hun e-mails geabonneerd bent is niet voldoende. Je hebt een degelijke strategie nodig om je concurrenten op efficiënte wijze in de gaten te houden en je beeld van de markt aan te passen zodra je veranderingen ziet.

En dat is precies wat een concurrentieanalyse voor je doet: het is een document dat je zowel een globaal overzicht van, als een dieper inzicht in de belangrijkste spelers in jouw branche geeft.

In dit artikel beschrijven we een methode om je eigen concurrentieanalyse te doen, speciaal gericht op webshops.

Of je nou een doorgewinterde webshopeigenaar bent die een frisse kijk op de stand van zaken wil, of nog in de opstartfase van je bedrijf zit, wij hebben de stappen en tools om je te helpen een diepgravende concurrentieanalyse te doen.

Wat is een concurrentieanalyse?

Een concurrentieanalyse is een analyse van je belangrijkste concurrenten, en van hoe jouw bedrijf het doet in vergelijking met hen. Door de sterke en zwakke punten van je concurrenten te evalueren krijg je belangrijke informatie die je kan helpen om jouw bedrijf een voorsprong te geven.

Met een concurrentieanalyse krijg je helder wat de potentiële voordelen én obstakels van de markt voor jouw producten of diensten zijn. Daarnaast helpt het je om in de gaten te houden hoe directe en indirecte concurrenten zaken als marketing, prijsbepaling en distributie aanpakken.

Wat moet in een concurrentieanalyse aan bod komen?

Afhankelijk van wat je precies over je concurrenten te weten wilt komen kan een concurrentieanalyse er per bedrijf anders uitzien. Sommige bedrijven focussen zich op een specifiek aspect van hun concurrenten, zoals bijvoorbeeld hun websites, terwijl anderen juist een globaler beeld willen van het algemene marketingbeleid van hun concurrenten.

Je kunt een concurrentieanalyse op heel veel verschillende manieren aanpakken en inrichten, maar bepaalde informatie komen altijd weer terug.

Als je een meer globale concurrentieanalyse doet wil je in ieder geval de volgende zaken van je concurrenten weten:

  • Wie hun doelgroep is.
  • Wat hun marktaandeel is.
  • De zaken waarmee ze zich het meest onderscheiden, of welke unieke meerwaarde ze bieden met hun bedrijf en producten.
  • De belangrijkste producteigenschappen en -voordelen die ze in hun promotiemateriaal vermelden.
  • De prijzen van hun producten (en hoe ze variëren afhankelijk van aan welke markt ze verkocht worden).
  • Hoe ze hun verzending aanpakken.
  • Hoe hun bedrijf gefinancierd wordt.

Al deze onderdelen bij elkaar geven je een goede helicopter view van de zaken die een bedrijf onderscheiden van de rest, en van de manieren waarop ze dat onderscheid vormgeven.

Als je juist wat dieper wilt ingaan op specifieke onderdelen van de marketingstrategie van je concurrenten, kun je de volgende onderdelen aan je analyse toevoegen:

  • Eigenschappen van hun websites (zoekfuncties, afbeeldingen, ontwerp/layout, etc.)
  • Gebruikservaring (strategie voor verlaten winkelmandjes, klantenservice, mobiele gebruikerservaring, etc.)
  • Hun sociale media beleid (welke kanalen gebruiken ze, hoe vaak posten ze, hoe veel reacties krijgen ze, etc.)
  • Contentmarketing tactieken (onderwerpen van hun blogs, soorten content, etc.)
  • Marketingtactieken (soort & frequentie van kortingen en uitverkoop, etc.)
  • E-mail marketing tactiek (nieuwsbrieven, promotiecodes, etc.)
  • Klantbeoordelingen (wat voor woorden worden gebruikt om de producten te beschrijven, welke klachten komen steeds weer terug, etc.)

Elk bedrijf wil weer andere dingen weten over hun concurrenten, dus elke concurrentieanalyse ziet er weer anders uit. Maar de bovenstaande elementen geven een goed idee van wat voor zaken er zoal in een analyse te vinden zijn.

Waarom is een concurrentieanalyse belangrijk voor webshops?

Misschien denk je nu: “Ja leuk, maar wat heeft mijn bedrijf aan een concurrentieanalyse?”

De belangrijkste reden om een concurrentieanalyse te doen is dat je niet effectief kunt concurreren zonder je directe concurrenten goed te kennen. Bovendien kun je jezelf niet onderscheiden als je niet weet waarin je nou precies anders bent.

Daarnaast kan een concurrentieanalyse webshops ook helpen om:

  • Weldoordachte keuzes te maken over hun marketingstrategie.
  • Trends in de branche snel op te merken.
  • Maatstaven voor hun prestaties te bepalen.
  • Een prijsstellingsstrategie vast te stellen.
  • Nieuwe manieren te vinden om klanten aan te spreken, of zelfs hele nieuwe klanten te vinden.
  • Een gat in de markt te vinden, maar ook zeker weten dat er een “markt in dat gat” is.

En dit soort analyses zijn niet alleen bedoeld als eenmalige taak voor startende ondernemers. Een concurrentieanalyse is een living document dat met de ontwikkelingen in je bedrijf meegroeit.

Het regelmatig analyseren van je concurrentie is een uitstekende manier om bij te houden hoe je merk het op dit moment in vergelijking met hen doet, maar het geeft je ook informatie over hoe je je voorsprong in de toekomst kunt behouden.

Hoe doe je een concurrentieanalyse?

Als je klaar bent om aan de slag te gaan met je eigen concurrentieanalyse, kun je de stappen hieronder volgen. Zo weet je zeker dat je onderzoek goed georganiseerd is en je niets overslaat.

Stap 1: Maak een lijst van 7-10 concurrenten

Om relevante concurrenten te vinden voor je analyse, begin je met zoeken op Google, Amazon, Bol.com en Alexa. Gebruik zoektermen die te maken hebben met jouw product en bedrijfsidee, en zorg dat je een mix van concurrenten vindt die:

  • Gelijksoortige producten verkopen
  • Eenzelfde bedrijfsopzet hebben
  • Zich op ongeveer dezelfde doelgroepen richten
  • Een combinatie zijn van bedrijven die niet begonnen zijn en bedrijven die al jaren bezig zijn.

Om een lijst samen te stellen die noch te klein noch te groot is, en je door zijn diversiteit een goed idee geeft van het concurrentielandschap, is een aantal van 7 tot 10 bedrijven het beste.

Stap 2: Maak een spreadsheet

Houd de informatie die je over deze groep van concurrenten verzamelt bij in een tabel of spreadsheet die makkelijk gedeeld en aangepast kan worden. In dit document houd je de verschillende criteria bij die je wilt gebruiken om te vergelijken, zoals:

  • Prijzen
  • Soorten producten
  • Sociale media gebruik
  • Wat voor content ze gebruiken om potentiële klanten enthousiast te maken.
  • Kortingen voor klanten die voor de eerste keer iets kopen
  • Andere eigenschappen die de moeite waard zijn om te onderzoeken

    Stap 3: Verdeel je lijst in primaire en secundaire concurrenten

    Het eerste wat je op je spreadsheet doet is je lijst verdelen in primaire, secundaire en tertiaire concurrenten. Zo kun je beter bepalen hoe elk bedrijf zich tot het jouwe verhoudt.

    1. Primaire concurrenten zijn je directe concurrenten. Zij verkopen een gelijksoortig product of dienst aan jouw doelgroep. Dit zijn tevens de merken waar je klanten jou mee zullen vergelijken. Nike en Adidas zijn bijvoorbeeld primaire concurrenten.
    2. Secundaire concurrenten verkopen dezelfde producten en diensten als jij, maar aan een andere doelgroep (bijvoorbeeld klanten met meer of juist minder te besteden). Primark en Esprit zijn bijvoorbeeld secundaire concurrenten.
    3. Tertiaire concurrenten zijn merken die zich op dezelfde doelgroep richten, maar een heel ander product verkopen, en dus geen directe concurrenten zijn. Ze kunnen zelfs potentiële partners zijn voor toekomstige samenwerking. Axe Deodorant en Red Bull zijn bijvoorbeeld tertiaire concurrenten.

    Stap 4: Gebruik tools om data te verzamelen

    Als je eenmaal weet in welke concurrenten je je gaat verdiepen, is het tijd voor onderzoek en het verzamelen van data. Gelukkig zijn er tegenwoordig een heleboel verschillende tools beschikbaar om het verzamelen van data voor je concurrentieanalyse eenvoudiger, efficiënter en accurater te maken.

    Afhankelijk van hoe lang je bedrijf al bestaat en hoe groot je budget is, kun je investeren in duurdere (maar krachtige) tools zoals Ahrefs en SEMrush om je concurrenten voor langere tijd in de gaten te houden. Maar in deze post bespreken we de wat betaalbaardere opties.

    SimilarWeb

    Similar Web geeft je informatie over het geschatte aantal maandelijkse bezoekers van een website, en over waar die bezoekers vandaan komen. Zo kun je erachter komen waar de (vermoedelijke) focus van je concurrenten ligt als het om marketing gaat. Het kan zelfs gebeuren dat je via Similar Web nog andere websites ontdekt die ook heel erg op de jouwe lijken – nog meer concurrenten om in de gaten te houden en van te leren.

    Concurrentieanalyse via SimilarWeb

    Mailcharts

    Mailcharts geeft je informatie over de e-mailmarketingcampagnes van je concurrenten: hoe vaak ze e-mails sturen, hoe creatief ze zijn met het onderwerp van de mail, en nog veel meer.

    mailcharts gebruiken voor concurrentieanalyse

    Buzzsumo

    Als je de website van je concurrenten invoert, vertelt Buzzsumo je wat hun best presterende content is, hoe vaak ze gedeeld zijn op sociale media, en waar precies. Ook kun je Buzzsumo gebruiken om websites te ontdekken waarvan het content vergelijkbaar is met jouw website.

    De websites van de concurrentie analyseren met BuzzSumo

    Alexa

    Alexa vertelt je precies welke mensen een website bezoeken, en hoe hoog de site in zoekmachines eindigt. Daarnaast krijg je te zien welke sites linken naar de sites van je concurrenten of ze noemen in hun content. Dit geeft je belangrijke informatie over hun PR en SEO strategieën.

    Concurrentieanalyse met Alexa

    Facebook Audience Insights

    Op Facebook Audience Insights (via Facebook Business Manager) kun je enorm veel informatie vinden over de verschillende doelgroepen van één van de grootste sociale netwerken ter wereld. Van concurrenten die al een tijdje bestaan kun je vaak zelfs precies zien wie hun publiek zijn, inclusief hun leeftijd, hun geslacht en waar ze wonen.

    De bovenstaande tools leveren een grote hoeveelheid data op, die je vervolgens in je concurrentieanalyse spreadsheet kunt zetten om een helder en georganiseerd overzicht van het concurrentielandschap te krijgen.

    Stap 5: Praktisch onderzoek doen

    De bovenstaande tools en software geven al een heleboel informatie, maar het is daarnaast een goed idee om ook praktisch speurwerk te doen. Doe net of je een potentiële klant bent, en probeer erachter te komen hoe jouw concurrenten hun klanten benaderen en behandelen.

    Dit kun je doen door:

    • Je te abonneren op hun blog
    • Ze te volgen op sociale media
    • Een vol winkelmandje achter te laten
    • Een product van hen te kopen om écht te voelen hoe het is om een klant bij hen te zijn.

    Maak tijdens deze activiteiten uitgebreid aantekeningen van de tactieken die ze gebruiken. Door goed te letten op hoe zij omgaan met verlaten winkelmandjes, sociale media en klantenservice, krijg je vaak een heel interessant kijkje in de manieren waarop zij klanten voor zich proberen te winnen en meer producten proberen te verkopen.

    Aanvullende gegevens

    Je kunt de inzichten en ideeën die je opdoet tijdens je concurrentenanalyse nog aanvullen met informatie over de branche zelf, zoals specifieke trends in jouw niche of markt, en tekenen van een toenemende of juist afnemende vraag.

    Ook is het een goed idee om een SWOT-analyse te doen van zowel je eigen bedrijf als van de bedrijven van je concurrenten.  Op die manier kun je objectief naar je eigen bedrijf kijken, en slimmere keuzes maken gebaseerd op data. Zo kun je je merk toekomstbestendig maken

    Voorbeeld van een concurrentieanalyse

    Stel, je verkoopt make-up kwasten, dan zou je je spreadsheet in kunnen richten als op deze foto. Zo kun je jouw bedrijf met de concurrentie vergelijken en erachter komen wat je kunt doen om je te onderscheiden:

    Voorbeeld concurrentieanalyse

    Je kunt zoveel onderdelen aan je analyse toevoegen als je zelf wilt, maar zorg dat je niet meer dan 10 concurrenten analyseert, zodat je onderzoek gefocust en relevant blijft.

    Voorkom veelgemaakte fouten

    Bij het doen van een concurrentieanalyse zijn er een aantal valkuilen waar mensen telkens weer intrappen. Pas dus op voor de volgende fouten:

    1. Denken dat je het maar één keer hoeft te doen

    Als je maar één keer data verzamelt, en daarna al je beslissingen daarop baseert, komt er een punt dat je met verouderde data werkt. Bedrijven veranderen steeds, dus je zult je concurrenten constant in de gaten moeten houden.

    2. Blind zijn voor je eigen vooroordelen

    Als mensen hebben we de neiging om snel conclusies te trekken gebaseerd op onze aannames en vooroordelen. Zorg dus dat je elke conclusie die je trekt gebaseerd op je verzamelde data aan een strenge test onderwerpt om te kijken of hij wel klopt. Laat je leiden door data, niet door je snelle oordeel.

    3. Data verzamelen en er vervolgens niets mee doen

    Laat al het harde werk dat je in je analyse gestopt hebt niet verloren gaan door er vervolgens niets mee te doen. Maak een strategisch plan gebaseerd op je conclusies, en pas de zaken die je van en over je concurrenten geleerd hebt ook echt toe.

    4. Alles handmatig doen

    Er zijn zoveel fantastische tools beschikbaar om het verzamelen van gegevens supermakkelijk te maken, dat het zonde van je tijd is om te proberen zelf het wiel opnieuw uit te vinden. Gebruik de bestaande tools om een accurate analyse van hoge kwaliteit te maken.

    5. Data verzamelen zonder doel

    Een concurrentieanalyse maken zonder dat je weet wat je met het resultaat gaat doen maakt het een lastige en saaie klus. Zorg voordat je begint dus dat je precies weet welke dingen je graag over je concurrenten te weten wilt komen.

    6. Markt-timing als factor negeren

    Zorg dat je bij het bestuderen van de gegevens van bedrijven ook meeneemt hoe snel en op welke manier ze gegroeid zijn. Alle data die je verzamelt is een momentopname, en zegt niet altijd iets over hoe goed ze het vorig jaar deden of volgend jaar zullen doen. Soms is informatie over hoe de tactieken van je concurrenten geëvolueerd zijn veel bruikbaarder dan informatie over wat ze nu doen of in het verleden deden.

    Concurrentieanalyse: een voorsprong voor je bedrijf

    Met de onderzoektools die we in dit artikel genoemd hebben kom je hopelijk al een heel eind in het maken van je eigen concurrentieanalyse. Heb je nog wat extra hulp nodig? Dan kan deze Engelstalige template je ook nog een stukje op weg helpen. 

    Door een concurrentieanalyse te doen krijg je een veel beter inzicht in het gedrag van jouw branche door de jaren heen, en kun je aan de hand daarvan van je concurrenten leren én ze een stapje voorblijven.

     Dit artikel is een vertaling van een origineel artikel van Kaleigh Moore