Wil je een webshop beginnen?

Wat is contentmarketing? Uitleg en populaire strategieën

contentmarketing

Consumenten worden overstelpt met reclame. Schattingen gaan uit van honderden tot zelfs duizenden reclameboodschappen die we per persoon per dag zien. Het zijn er zoveel dat consumenten er over het algemeen een afkeer van hebben gekregen. Dit kun je als marketeer omzeilen door anders contact te leggen met klanten: rechtstreeks en op een natuurlijke manier. Hier komt contentmarketing om de hoek kijken. Dit gaat uit van het principe dat vertrouwen een krachtiger verkoopwapen is dan traditionele manieren van reclame maken ('hard selling').


Start je eigen webshop met Shopify! Probeer ons platform 14 dagen geheel vrijblijvend – je zit nergens aan vast.


    Inhoudsopgave

    Wat is contentmarketing?

    Bij contentmarketing is content een middel om je producten of diensten op een subtiele manier onder de aandacht te brengen door iets van waarde te bieden. Dat kan via verschillende media. Met contentmarketing wil je mensen bereiken waar ze zijn en ze iets geven waar ze wat aan hebben zonder dat er sprake is van hard selling.

    Reclames en advertenties sturen aan op een snelle transactie, maar voor contentmarketing heb je een lange adem nodig. Je bouwt een relatie op met leads en kopers in elke fase van het aankoopproces.

    Contentmarketing werkt zo:

    Als een merk mensen wil bereiken waar ze zijn, kan het:

    • Content verspreiden via social media als Instagram en Facebook.
    • Video's verspreiden op platforms waar mensen filmpjes kijken, zoals YouTube.
    • Content optimaliseren om die vindbaar te maken in een zoekmachine en op de eerste pagina met zoekresultaten te verschijnen.

    Als het merk iets waardevols wil aanbieden, kan het:

    • Content maken waar mensen iets van opsteken.
    • Content maken waar mensen blij van worden.

    Daarmee verschilt contentmarketing van traditionele vormen van marketing, die nogal agressief en weinig subtiel kunnen overkomen. Met contentmarketing speel je in op de behoeften van de consument. Daarmee ondersteun je op de lange termijn de behoeften van het bedrijf (en bereik je bijvoorbeeld een hogere omzet). Via blogposts of artikelen, video's, podcasts of andere soorten media geef je antwoord op veelgestelde vragen en draag je een oplossing aan voor pijnpunten waar consumenten mee zitten.

    Contentmarketing en het aankoopproces

    Net als bij elke andere relatie kan het even duren voordat consumenten je vertrouwen. Het aankoopproces, van het moment dat de klant voor het eerst van je merk hoort tot de eerste aankoop, kan worden opgedeeld in drie fasen.

    Bewustwordingsfase

    Het aankoopproces begint met bewustwording: potentiële klanten stellen vast waar hun pijnpunten en zorgen liggen. In deze fase zijn explainers (bv uitlegvideo's) en artikelen met uitleg de effectiefste vormen van content. Je beschrijft hierin waar consumenten in deze fase last van hebben.

    Bijvoorbeeld: je hebt regelmatig last van hoofdpijn, gaat naar Google of een andere zoekmachine en vult de volgende vraag in: "Wat veroorzaakt hoofdpijn?" Je bent op zoek naar een oplossing voor een probleem, maar weet je nog niet precies hoe die oplossing eruitziet en of het probleem überhaupt verholpen kan worden.

    Overwegingsfase

    In de overwegingsfase bekijkt een consument verschillende manieren om het probleem op te lossen. De consument wil meer weten en is op zoek naar manieren om het probleem te verhelpen. In deze fase moet content informatief zijn en op subtiele wijze laten zien dat jouw producten of diensten de ideale oplossing kunnen zijn, zonder dat de boodschap er te dik bovenop ligt.

    In deze fase kan iemand op zoek zijn naar blogposts of casestudy's die antwoord geven op de vraag: "Hoe kom je op een natuurlijke manier van je hoofdpijn af?" De klant weet in deze fase al dat er een oplossing bestaat, maar wil alleen nog weten welke de juiste is.

    Beslissingsfase

    In de beslissingsfase besluit de koper welke oplossing het probleem zal verhelpen. Misschien vergelijkt de consument in deze fase verschillende opties om de beste keuze te bepalen. In deze fase kun je je content marketing-campagne inzetten om geïnteresseerden over de streep te trekken door jouw unieke waardepropositie te laten zien. Dat is wat jouw bedrijf onderscheidt van alle concurrenten.

    In het theoretische voorbeeld kan een producent van pijnstillers of supplementen tegen hoofdpijn aan de slag gaan met blogposts, video's en testimonials waaruit blijkt dat de oplossing van de producent alle andere overtreft. De content moet overtuigend en informatief zijn en ingaan op eventuele angsten of bezwaren waar de consument zich nog overheen moet zetten om over te gaan tot een aankoop.

    Wat telt als content?

    Het woord 'content' is alomtegenwoordig binnen de marketing, maar wat betekent het eigenlijk? Binnen de contentmarketing is content alles waarmee je informatie overbrengt in de vorm van tekst, geluid of beeld. Denk bijvoorbeeld aan:

    • Blogposts/artikelen. Met de kracht van het geschreven woord kun je via een CMS, blogs of artikelen maken waarin je antwoord geeft op veelgestelde vragen over een bepaald onderwerp. Denk bijvoorbeeld aan 'Manieren om hoofdpijn te voorkomen'.
    • Whitepapers, rapporten en e-books. Heb je onderzoek gedaan dat het delen waard is, of experts geïnterviewd over een bepaald onderwerp? Dan kun je die informatie uitgebreid onder de aandacht brengen in een whitepaper, rapport of e-book. In een whitepaper of e-book kun je bijvoorbeeld ingaan op de resultaten van een focusgroep of de wetenschap achter hoofdpijnmiddelen. Het is gebruikelijk dat mensen hun contactgegevens moeten invullen voordat ze bij deze content kunnen. En als de data overtuigend genoeg zijn, wordt er misschien wel naar verwezen door andere media of bedrijven.
    • Casestudy's. In casestudy's kun je laten zien hoe andere klanten je product of dienst gebruiken en wat dat ze heeft opgeleverd. Denk bijvoorbeeld aan een casestudy waarin klanten vertellen dat ze dankzij jouw producten van hun hoofdpijn zijn afgekomen en hoe goed de producten werken. Je kunt citaten uit deze casestudy's dan weer op je website zetten als testimonials van klanten.
    • Interactieve materialen. Je kunt landingspagina's of downloadbare materialen maken die door consumenten kunnen worden ingevuld. Deze interactieve materialen moeten nuttig zijn én betrekking hebben op je merk. Een voorbeeld is een hoofdpijndagboek waarin gebruikers kunnen bijhouden wat ze eten en drinken, of ze stress hebben, waar ze spanning voelen, etc. Net als bij whitepapers kun je mensen toegang tot deze content geven in ruil voor hun e-mailadres.
    • Infographics. Met een infographic maak je complexe informatie begrijpelijk op een visuele manier. Infographics zijn bedoeld om kennis bij te brengen en te worden gedeeld. Maak bijvoorbeeld een infographic met de belangrijkste redenen voor hoofdpijn, die je via verschillende mediakanalen kunt verspreiden om je imago als hét antihoofdpijnmerk verder te versterken.
    • Afleveringen van podcasts. Sommige merken nemen podcasts op in hun contentstrategie om mensen te bereiken die liever naar content luisteren dan kijken. In een podcast kunnen de leiders van het bedrijf gesprekken voeren of interessante gasten uit de branche uitnodigen.
    • Videocontent. Videocontent is er in allerlei vormen. Je kunt je video live of van tevoren opnemen en hij kan kort of lang zijn. Vaak zijn video's bedoeld om de persoonlijkheid van je merk te laten zien of te tonen hoe je product in de praktijk wordt gebruikt.

    Strategieën voor contentmarketing

    Je kunt contentmarketing op verschillende manieren aanpakken. Sommige bedrijven richten zich op één strategie, terwijl andere een combinatie van verschillende strategieën hanteren. Wat de juiste aanpak is, hangt af van je doelgroep en doelen.

    Hier volgen drie verschillende strategieën voor content marketing die je kunt overwegen:

    1. Thought leadership

    Thought leadership is een soort content dat wordt gemaakt door vooraanstaande personen uit een bepaald werkveld of een bepaalde sector. Hiermee draag je grootse ideeën of zienswijzen uit die alleen jouw merk heeft. Het doel van dit soort content is om jezelf te vestigen als expert en kenner, en binnen jouw branche een autoriteit te worden. Het kan gaan om bijvoorbeeld opiniestukken met de naam van de schrijver in de titel, die je kunt publiceren op je bedrijfsblog en delen op bijvoorbeeld LinkedIn. Maar het kan ook een podcast zijn die wordt gepresenteerd door de leiders van het bedrijf.

    2. Zoekmachineoptimalisatie (search engine optimization, SEO)

    Bij deze strategie voor contentmarketing zijn bepaalde zoekwoorden verwerkt in artikelen die antwoord geven op een bestaande informatievraag. Waar kunnen je klanten naar googelen? Met een SEO-contentstrategie deel je nuttige informatie die die zoekvragen beantwoordt in de vorm van een blogpost, die je klant dan vanzelf kan tegenkomen in de zoekresultaten.

    3. Productmarketing

    Zoals het woord eigenlijk al zegt is productmarketing vooral gericht op het verkopen van je product. Bij dit soort contentmarketing kun je denken aan testimonials van klanten of casestudy's waarin je laat zien wat je product voor klanten heeft betekend. Ook kun je jouw product vergelijken met dat van een concurrent. Webinars die uitleggen hoe je product werkt vallen ook onder contentmarketing.

    Populaire kanalen voor contentmarketing

    Contentmarketing begint met het maken van de content, maar daar eindigt het niet mee. Want al maak je de allerbeste content ter wereld: hij komt niet zomaar bij je klanten terecht. Je moet je content wel verspreiden.

    Bij bepaalde distributiekanalen kun je het eigen platform gebruiken (bijvoorbeeld bij social media of e-mailmarketing), maar dat geldt niet voor bijvoorbeeld blogposts of podcasts. Voor die kanalen heb je een eigen strategie nodig om ervoor te zorgen dat je content je doelgroep bereikt.

    Distributiekanalen voor content zijn onder meer:

    • Social media. Denk aan TikTok, Instagram, Facebook, Twitter, LinkedIn en Pinterest. Je kunt content ofwel 'organisch' (zonder dat je ervoor betaalt) verspreiden op social media, ofwel via betaalde advertenties.
    • Videoplatforms. TikTok en Instagram zijn gemaakt voor korte video's. YouTube is geschikt voor langere video's. Al deze platforms verkopen ook advertentieruimte aan merken die voor het rondgaan van hun videocontent willen betalen.
    • Podcasts. Je kunt een podcast verspreiden via diverse platforms, zoals Apple Podcasts, Spotify, Stitcher en Buzzsprout. Maar dan moet je nog luisteraars vinden. Je kunt je podcast onder de aandacht brengen via andere platforms, zoals social media, of er reclame voor maken bij andere podcasts met jouw beoogde publiek.
    • E-mailnieuwsbrieven. E-mailmarketing is een van de meest directe manieren om mensen in het aankoopproces te bereiken. E-mail wordt pas effectief als je een abonneelijst hebt. De e-mailadressen voor die lijst kun je op verschillende plekken op je website verzamelen.

    Distributie is niet een kwestie van één keer publiceren en klaar. Je kunt je content namelijk ook voor een ander doel gebruiken en meerdere keren delen om er het maximale uit te halen. Zo kun je een TikTok-filmpje ook delen via Instagram Reels of in een e-mailnieuwsbrief. Citaten uit je podcast kun je op Twitter zetten en blogartikelen kun je crosspromoten via e-mail.

    Aan de slag met contentmarketing

    Als je je gaat bezighouden met contentmarketing, wordt je bedrijf beter zichtbaar en bereik je je doelgroep beter. Zo ga je aan de slag met contentmarketing:

    • Stel doelen. Bij je strategieën voor contentmarketing hoort het stellen van meetbare en specifieke doelen die bijdragen aan de groei van je bedrijf. Denk aan: je omzet verhogen met een bepaald bedrag in euro's of een bepaald percentage, een grotere naamsbekendheid krijgen door meer bezoekers naar je website te trekken, je mailinglijst uitbreiden met nieuwe aanmeldingen en zorgen voor meer volgers op social media.
    • Stel je contentmix samen. Met wat voor content win jij het vertrouwen van je doelgroep? Als je consultancy aanbiedt aan executives, kan een groot deel van je mix uit thought leadership bestaan. Bied je workshops of cursussen aan, dan kun je je misschien beter richten op SEO-teksten in de vorm van educatieve artikelen. Verkoop je werkschoenen, dan kun je productmarketing gebruiken om klanten te laten inzien waarom ze jouw schoenen moeten hebben en niet die van de concurrent.
    • Maak content voor je doelgroep. Consumenten verwachten dat merken content van hoge kwaliteit produceren. Investeer in goed geschreven teksten, prachtige foto's en afbeeldingen en, als je multimedia maakt, een goede productie.
    • Verspreid die content onder je doelgroep. Waar hangt je doelgroep uit op internet? Als je je op gen Z richt, dan kun je je doelgroep misschien vinden op TikTok. Wil je juist millennials bereiken? Die zijn eerder te vinden op Instagram. Stel een distributiestrategie op die aansluit bij jouw doelgroep.
    • Beoordeel en herzie je strategie. Houd bij of je op schema ligt. Werkt er iets niet? Probeer dan uit te zoeken waarom niet en stel je strategie voor contentmarketing bij. Met Google Analytics en andere hulpmiddelen kun je de belangrijkste analytics en statistieken bijhouden.

    Met contentmarketing-campagnes kun je je doelgroep bereiken in elke stap van een aankoop. Je helpt potentiële klanten gedurende het hele aankoopproces vooruit en wekt telkens weer belangstelling voor je merk. Met een gedegen contentstrategie weet je zeker dat je content maakt waar je doelgroep iets aan heeft, en dat je doelgroep die content daadwerkelijk te zien krijgt.

    Ook lezen: Zo maak je een contentplanning (voor bijvoorbeeld je webshop)


    Start je eigen webshop met Shopify! Probeer ons platform 14 dagen geheel vrijblijvend – je zit nergens aan vast.


    Onderwerpen: