Shopify-blogs

Zo maak je een contentplanning voor je webshop

Zo maak je een contentplanning voor je webshop

‘Het is wel weer tijd voor een nieuwsbrief.’ Of: ‘Wat gaan we volgende week eigenlijk op Facebook zetten?’. Of nog erger: ‘We hadden gister wel in kunnen haken op de Internationale Dag van de Chocolade’. Herkenbaar? Geen structuur, veel ad hoc werk en bovenal gemiste commerciële kansen. Kortom: het wordt tijd om een contentplanning te maken! Ga er echt even goed voor zitten. Ik beloof je dat het je daarna zoveel rust geeft.

Hoe maak je een contentplanning voor je webshop?

We pakken het lekker praktisch aan. Je vindt het wellicht niet de leukste klus, dus we maken het niet ingewikkelder dan nodig is. Om die reden laat ik (betaalde) online planningtools buiten beschouwing. Die hebben allemaal in meer of mindere mate inwerktijd nodig. Je kan al uit de voeten met je eigen fysieke agenda, misschien wel een groot jaaroverzicht op papier, je Google agenda of een Excel-bestand. Kies een vorm die het best bij jou past om snel met je contentplanning aan de slag te gaan. We gaan meters maken. Ik neem je mee door de basisstappen.

Stap 1: Zet je doelgroepen en doelen eerst nog even op scherp

Grijp deze kans aan om even stil te staan bij de basis. Zet kort je doelgroepen en doelen op een rij. Kloppen oude aannames nog, zijn er nieuwe interessante doelgroepen en zijn er producten of productgroepen waar de nadruk op moet liggen?

Alle content die je in de planning wilt plaatsen moet je naast deze lat leggen. Focus!  

Stap 2: Zet de kanalen die je hebt op een rij

Zet op een rij over welke kanalen je allemaal beschikt. Vraag je ook af of dit dekkend is voor je doelgroepen. Of wellicht zit er een kanaal tussen waar je beter helemaal geen energie meer in kan stoppen. Een mooi moment om te bepalen met welke kanalen je doorgaat en welke niet. Zet bij elk kanaal welke doelgroep je daarmee bereikt en welke productfocus daarbij past.

Een kort overzicht van kanalen zodat je niks vergeet:

  • Website / Webshop
  • Blog
  • Digitale nieuwsbrief
  • AdWords of andere paid kanalen
  • Social media (Instagram, Facebook, YouTube, Twitter, LinkedIn, Pinterest etc)
  • Neem eventueel ook offline kanalen mee

Nuttige (leeftijds)informatie over het gebruik van social media in Nederland lees je in het Nationaal Social Media onderzoek van Newcom.

informatie over het gebruik van social media in Nederland

Stap 3: Bepaal de frequentie

Bepaal een realistische hoeveelheid aan content. Hiermee voorkom je dat je enthousiast start en de frequentie niet vol kunt houden. Liever drie waardevolle nieuwsbrieven per jaar dan de belofte van een maandelijkse nieuwsbrief. En een ‘stil’ social media kanaal doet ook afbreuk aan je imago. Bepaal per kanaal hoe vaak je iets wilt publiceren.

Stap 4: Invullen maar

Je hebt de doelgroepen, je focus, de kanalen en de frequentie. Invullen maar!

Pak je jaarkalender (welke vorm dan ook) erbij en:

  • Start met het maken van je contentkalender door als eerst de bekende data die voor jou belangrijk zijn te noteren. Denk aan beursdeelnames en productintroducties.
  • Maak vervolgens een keuze uit de themadagen. Handige lijsten zijn bijvoorbeeld de Inhaakkalender (http://inhaakkalender.nu/) en de Issue kalender (https://www.issuekalender.nl/). Kies de dagen die voor jou en jouw business belangrijk zijn.
  • Bepaal ook of je niet alleen op de dagen zelf iets wilt publiceren, maar ook of er dagen/weken tevoren aankondigingen nodig zijn. Plan dus ook terug. Dat doe je uiteraard voor een event, maar ook ruim voor de feestdagen.
  • Verkoop je seizoensgebonden producten, plan dan ook de promotie voor deze artikelen op tijd in.
  • Plan daarna alle momenten in die je wilt gebruiken om de frequentie waar te maken, dus een dekkende kalender.
  • Extra check: heb je je inderdaad voldoende aan de focusdoelgroepen en -producten gedacht?

Wat vul je in je contentkalender in?

Je kunt het kort en krachtig houden zodat het overzicht duidelijk blijft, per publicatiedatum:

  • Het onderwerp
  • Soort content (foto, tekst, video, animatie)
  • Wie doet het (als je met een team werkt)
  • Welk kanaal/kanalen
  • Eventueel een checkbox voor de doelgroep (en product)

Wat doe je als je contentplanning klaar is?

Eerst een kop koffie pakken natuurlijk. :)

Je contentplanning is nu klaar. Dit gaat veel rust geven, je gaat geen moment meer vergeten en je pakt meer omzetkansen. In de planning staat wat wanneer ‘de lucht in moet’. Nu is het natuurlijk zaak om het ook waar te maken. Je moet er even een weg in vinden, maar zorg ook hier weer voor structuur zodat het op een gegeven moment zelfs routine wordt. Pak bijvoorbeeld elke 1e van de maand (of zelfs bij elke start van het kwartaal) de contentkalender erbij en start met het (laten) uitwerken van de items. Dan staat alles op tijd klaar om het op de juiste datum te publiceren.

En vergeet niet: blijf flexibel!

Heb je een fantastische inhaker bedacht, dan publiceer je die natuurlijk. Maar wees ook niet bang om te schrappen. Bekijk tussentijds wat wel en niet aanslaat en wat het met de omzet doet. Doe meer van wat goed werkt. Veel succes met het maken van de contentplanning voor je webshop!

 


 

Over de auteur

Petra van den Broek is copywriter en online marketeer. Op de Shopify blog deelt ze haar kennis over online content.


Onderwerpen: