Wil je een webshop beginnen?

De waarde van een CRM systeem voor jouw webshop én de klant

CRM systeem

Foto: Matthew Henry via Burst 

Als webshop eigenaar wil je graag zoveel mogelijk producten verkopen. Maar vallen de verkopen tegen en zoek je naar manieren om daar snel wat aan doen? Als starter herken je dit vast, maar ook bij webwinkels die al langer bestaan kan de verkoop op een gegeven moment stagneren. Twijfel je of je wel door moet gaan met je webshop? Niet stoppen! Met het gebruik van de juiste slimme software (CRM) breng je de verkoop namelijk gemakkelijk omhoog.


Een webshop starten en meteen beginnen met verkopen? Probeer Shopify nu 14 dagen gratis.


In deze blog kijken we naar de voordelen van een CRM systeem voor jouw webshop én voor de klant. Ook geven we tips over de beste software die je daarvoor gebruikt. Na het lezen van deze blog kun je meteen van start, zowel voor grote als kleine webshops! 

Inhoud

    1. Wat is CRM?
    2. 8 voordelen van een CRM systeem voor jouw webshop
    3. Is CRM ook geschikt voor mijn webshop?
    4. Stel jouw eigen wensen voorop bij de keuze voor CRM software
    5. 4 CRM systemen die geschikt zijn voor jouw Shopify webshop
    6. Tevreden klanten met Customer Relationship Management

Wat is CRM?

CRM staat voor Customer Relationship Management. CRM bestaat al sinds de jaren ’80, maar vooral de laatste jaren is CRM software in het bedrijfsleven sterk in opkomst. Sterker nog: CRM is tegenwoordig niet alleen een softwarepakket, maar eigenlijk een essentieel onderdeel voor een goede bedrijfsvoering. Met een CRM systeem leg je contactgegevens van klanten vast, zoals e-mailadressen, telefoonnummers en social media profielen. En CRM is nog slimmer: de software slaat specifieke zaken op, zoals de communicatiemethode waaraan een klant de voorkeur geeft. Deze informatie wordt allemaal overzichtelijk bewaard, waardoor je een duidelijk inzicht krijgt in de ontwikkeling van relaties met jouw publiek.

Voordat je als bedrijf een klant benadert, heb je een streepje voor wanneer je al wat over de klant weet. Je kunt dan namelijk veel beter inspelen op de behoeftes van een klant, waardoor deze jouw benadering als veel prettiger ervaart. En uiteindelijk zorgt dat voor meer verkopen en een tevreden klant. Het is dus niet gek dat bijna elk online bedrijf tegenwoordig in het bezit is van een CRM pakket.

CRM systeemFoto: Myriam Jessier via Unsplash

8 voordelen van een CRM systeem voor jouw webshop

Nog niet overtuigd? Of wil je weten of Customer Relationship Management ook écht geschikt is voor jouw bedrijf? Lees dan snel verder en laat je inspireren door de onderstaande voordelen van een CRM systeem voor jouw webshop:

1. Automatiseren van administratieve taken

Bij een e-commerce is één van de belangrijkste hoofddoelen van het personeel de focus op de verkoop van producten. Dit kost vaak de meeste tijd binnen een bedrijf. Het is handig wanneer diverse administratieve taken zoals emailmarketing en rapportage worden uitbesteed. CRM software is daarvoor erg geschikt. Meer weten over automatisering? Lees in deze blog de voordelen van marketing automation voor jouw webshop.

2. Vergroten van de efficiëntie

Bijna alle software heeft als doel om de mens te ondersteunen met het zo efficiënt mogelijk uitvoeren van taken. Maak daar dan ook dankbaar gebruik van! CRM software slaat informatie op in een overzichtelijk systeem wat toegankelijk kan zijn voor al jouw medewerkers. Wanneer een medewerker de klant heeft gesproken en een week later ziek is, is het handig dat een andere medewerker door het CRM systeem precies kan zien wat er is besproken om de klant zo goed mogelijk verder te helpen.

3. Kostenbesparing

Doordat bepaalde taken automatisch worden uitgevoerd door de CRM software, ben je uiteindelijk ook minder tijd kwijt met het beheer van jouw klantenbestand. Dit bespaart arbeidsuren en overige personeelskosten.

 4. Betere werkrelaties

Dit is zeker ook een belangrijk punt voor een gezond klimaat op de werkvloer. Of we het nu hebben over een klantenservice medewerker of een web ontwikkelaar, iedereen in het bedrijf zou marketeer moeten zijn voor het bereiken van een hoger doel: het vergroten van de verkoop. Door een CRM systeem kun je iedereen de informatie geven die nodig is om de klanten beter te begrijpen. Naast verbetering van de interne communicatie strijd je gezamenlijk voor het zelfde doel en dat verbindt.

5. Meer cross-selling

Wanneer een klant een product heeft gekocht in jouw webshop, zijn er vaak producten die aanvullend zijn en misschien dus ook interessant voor de koper. Een CRM systeem is fantastisch voor het opslaan van details over de koopgewoonten van jouw klanten. Hoe specifieker jij jouw klanten benadert op basis van hun interesses, hoe hoger het aantal aankopen wordt.

6. Vergemakkelijken van data analyse

Een CRM systeem maakt het mogelijk om snel veel informatie over jouw klanten op te slaan. Met de meeste CRM’s kunnen je gemakkelijk het overzicht personaliseren waardoor je snel de informatie krijgt waar je naar op zoek bent. Met een paar klikken op de muisknop achterhaal je bijvoorbeeld welke klanten al een paar maanden niets in jouw webshop hebben gekocht. Vervolgens stuur je hen heel gemakkelijk een mailtje met een ‘welkom terug korting’.

7. Betere relaties met jouw klanten

Dit is uiteindelijk waar het om draait: je wilt een tevreden klant. Doordat je met CRM software overzichtelijk meer informatie over jouw klanten opslaat, krijgen deze het gevoel dat je hen kent en hun interesses waardeert. Zo helpt CRM om een sterke band op te bouwen met jouw klanten. En dan komen ze voor een volgende aankoop graag bij je terug!

8. Meer conversies

En last but not least: wanneer jij de klant optimaal bedient, koopt deze meer in jouw webshop. Zo simpel is het!

CRM systeemFoto: Krakenimages via Unsplash

Is CRM ook geschikt voor mijn webshop?

De vraag of CRM ook geschikt is voor jouw webshop kunnen we bijna volmondig met ‘ja’ beantwoorden. Zelfs voor kleine bedrijven is een CRM systeem handig. Met als eerste simpele reden: ook met weinig personeel is het fijn dat er zo efficiënt mogelijk wordt (samen)gewerkt. En is het dus een oplossing wanneer er een algemeen systeem is dat eenvoudige repeterende werkzaamheden uit handen neemt. Zo kan iedereen zich met alle nodige informatie in een overzicht optimaal richten op de belangrijkste zaken. 
Zowel kleine als ook MKB bedrijven werken vaak erg ad hoc wanneer het gaat om klanten. Wanneer er een order binnenkomt, gaan ze hier direct mee aan de slag. Zo denken ze snel omzet binnen te scoren. Maar uiteindelijk is niets minder waar. Gaan voor de snelle winst kan er namelijk voor zorgen dat je het opbouwen van een meer waardevolle duurzame relatie met de klant - en uiteindelijk veel meer orders -  links laat liggen. Het resultaat is dat klanten die te weinig aandacht krijgen, kiezen voor de concurrent. 
Het voordeel van een CRM systeem in dit geval is dus dat je gemakkelijk in een overzicht ziet welke klanten er lang niet hebben besteld. En deze attent weer kunt benaderen met het sturen van een eerder besproken ‘welkom terug’ mailtje. Denk maar even mee: zelfs met een klein bestand van maximaal 50 klanten is het al bijna onmogelijk om op dit gebied een handmatig overzicht te behouden. Zo ben je dus zelfs als kleine e-commerce goed af met een CMR systeem.

Stel jouw eigen wensen voorop bij de keuze voor CRM software

Belangrijk is natuurlijk wel, dat de CRM software waar je voor kiest, aansluit bij jouw webshop én wensen. Een grove fout die wordt gemaakt is dat bedrijven zich bij de keuze van een CRM systeem vooral focussen op de verschillende leveranciers en functionaliteiten. Vergeet dus niet dat je ooit een webshop bent begonnen om je te richten op je eigen prioriteiten omdat daar vaak ook jouw kracht ligt!

Stel jezelf daarom de volgende vragen, vóórdat je CRM leveranciers met elkaar vergelijkt:

  1. Welke processen binnen jouw bedrijf wil je efficiënter maken?
  2. Welke bedrijfsprocessen wil je aan jouw webshop toevoegen?
  3. Wie binnen het bedrijf gaat CRM vergelijken en hoeveel gebruikers hebben we dan nodig?
  4. Welke andere software wil je koppelen aan het CMR systeem?
  5. Wat is jouw budget?

4 CRM systemen die geschikt zijn voor jouw Shopify webshop

Wanneer jij jouw wensen in kaart hebt gebracht, is het tijd om je te oriënteren voor het meest geschikte CRM systeem voor jouw webshop. Om de keuze makkelijker te maken, hebben wij 4 CRM systemen voor je op een rijtje gezet.

1. Hubspot

Wanneer jouw e-commerce draait op Shopify, heb je alle mogelijkheden om een CRM systeem te vinden dat perfect aansluit bij jouw wensen. Een gewilde keuze is het CRM systeem van Hubspot. Dit systeem is geheel gratis en zal dit na eigen zeggen ook altijd blijven. Het contact management proces van Hubspot is daarnaast redelijk gemakkelijk en intuitief, dus geschikt voor beginners. Gratis is aantrekkelijk. Maar let er wel even goed op, of Hubspot ook helemaal voldoet aan jouw wensen, om er zoveel mogelijk uit te halen voor jouw bedrijf. Want dát is wat je wilt.

2. SendinBlue

Wanneer je op zoek bent naar wat meer mogelijkheden en jouw keuze toch ook uitgaat naar een gemakkelijke set-up, is het goed om je te verdiepen in SendinBlue. Dit CRM systeem heeft een eigen Shopify app, waardoor de tools gemakkelijk en overzichtelijk in jouw Shopify dashboard verschijnen. Daarnaast heeft SendinBlue veel mogelijkheden op het gebied van e-mail. Zo kun je bijvoorbeeld jouw berichten laten versturen op de meest effectieve tijd, die is gebaseerd op de resultaten van jouw vorige campagnes.

3. AgileCRM

Wil je ook gebruik kunnen maken van een goede helpdesk? Kijk dan eens naar AgileCRM. Deze betaalbare software heeft een goede reputatie opgebouwd en is prima geschikt voor starters. Daarnaast heeft deze all-in-one CRM Software vele mogelijkheden. De beste eigenschap van dit CRM systeem is misschien nog wel de uitstekende klantenservice. Hierdoor kun je na de aanschaf van de software direct goed begeleid met jouw team van start.

CRM systeem

Foto: AgileCRM

4. Salesforce

Salesforce is misschien wel het meest populaire en best uitgeruste CRM systeem voor webshops. Salesforce staat altijd vooraan wanneer het gaat om goede ideeën en wordt dan ook gezien als één van de meest innovatieve bedrijven ter wereld. En goed nieuws: er zijn in de Shopify App Store mogelijkheden om Salesforce te integreren in jouw Shopify webshop. Daarnaast zijn er meer dan 400 extra integraties mogelijk om jouw bedrijf met CRM naar het volgende niveau te tillen. Dus weet je precies wat je wilt en is dat veelzijdig en specifiek? Gegarandeerd dat je bij Salesforce vindt wat je nodig hebt.

 

Tevreden klanten met Customer Relationship Management

Hopelijk ben je er nu van overtuigd dat een CRM systeem ook geschikt is voor jouw (kleine) webshop. Het is niet alleen efficiënte software  om informatie overzichtelijk op een rijtje te zetten, maar ook een blijk van respect tegenover jouw klant. Elke klant verdient namelijk een persoonlijke behandeling. En is de klant blij? Dan ben jij dat uiteindelijk ook.

 


 

Over de auteur

Christien Havranek is copywriter en fervent reiziger. Ze schrijft haar blogs tussen de eekhoorns in de Datsja en beleeft de grotere avonturen het liefst hoog in de bergen.


Een webshop starten en meteen beginnen te verkopen? Probeer Shopify nu 14 dagen gratis.



Veelgestelde vragen over een CRM systeem

Wat betekent CRM?

CRM staat voor Customer Relationship Management (klantenbeheer). Met een CRM systeem leg je gegevens van klanten vast. Standaard gegevens en voor jouw business belangrijke informatie. Denk aan e-mailadressen, telefoonnummers en social media profielen. Maar ook communicatievoorkeuren (kanaal) en bestelgeschiedenis van de klant.

Waar moet je op letten bij het kiezen van een CRM systeem?

Stel jezelf de volgende vragen, vóórdat je CRM leveranciers met elkaar vergelijkt:
1. Welke processen binnen jouw bedrijf wil je efficiënter maken?
2. Welke bedrijfsprocessen wil je aan jouw webshop toevoegen?
3. Wie binnen het bedrijf gaat CRM vergelijken en hoeveel gebruikers hebben we dan nodig?
4. Welke andere software wil je koppelen aan het CMR systeem?
5. Wat is jouw budget?

Wat zijn redenen om een CRM systeem aan te schaffen?

We noemen acht redenen in onze blog. Denk aan het automatiseren van administratieve taken, centrale opslag gegevens, kostenbesparing, cross selling, sterkere klantenrelatie en data analyse.

Is een CRM systeem ook geschikt voor webshop eigenaren?

Ja, zelfs voor kleine bedrijven is een CRM systeem handig. Met als eerste simpele reden: ook met weinig personeel is het fijn dat er zo efficiënt mogelijk wordt gewerkt. En is het dus een oplossing wanneer er een algemeen systeem is dat eenvoudige repeterende werkzaamheden uit handen neemt.
Onderwerpen: