Nieuw bij Shopify in December 2020

Nieuw bij Shopify - December 2020

We hebben de kortste dag alweer achter de rug, en veel mensen genieten ondanks de lockdown van het vooruitzicht van een paar vrije dagen: de kerstvakantie is begonnen! Ook bij Shopify nemen we even vrij, om uit te rusten van een bijzonder jaar. Het jaar waarin een wereldwijde pandemie alles op zijn kop zette - maar ook het jaar waarin de e-commerce onmisbaarder dan ooit werd.

In deze allerlaatste roundup van 2020 delen we zoals je van ons gewend bent het laatste Shopify nieuws, en tippen we daarnaast wat interessant leesvoer voor de kerstvakantie.  

Inhoud:

Shopify nieuws

Nieuws en events in Nederland en België 

Op de blog: zo vertaal je je webshop

Leesvoer voor de kerstvakantie

Fijne feestdagen en tot volgend jaar!

 


Shopify nieuws

Shopify merchants ongekend succesvol tijdens BFCM

Het weekend van Black Friday Cyber Monday 2021 heeft alle verkooprecords gebroken met een totaal van 5.1 miljard aan online sales op het Shopify platform! Dat is een groei van maar liefst 76% ten opzichte van 2019. Ook in de week voorafgaand aan BFCM werd wereldwijd 84% meer gekocht via ons platform dan vorig jaar. Daarmee lijkt de trend dat BFCM steeds meer dagen duurt een blijvertje te zijn.

Shopify's belofte om de CO₂-uitstoot van alle BFCM verzendingen te compenseren resulteerde bovendien in bijna 62.000 ton aan gecompenseerde CO2-emissies. Wil je weten welke compensatie-oplossingen Shopify inzet om deze belofte waar te maken? Je leest er meer over in deze blog.

Shopify gaat samenwerking aan met TikTok

Zitten jouw klanten ook op TikTok? Dan hebben we goed nieuws voor je: vanaf begin 2021 kunnen Nederlandse Shopify merchants heel gemakkelijk verkopen op dit populaire kanaal voor short-form video, via Shopify's TikTok kanaal

Shopify merchants krijgen daarmee toegang tot de volgende features:

  • TikTok-pixel installeren met één klik: installeer de TikTok-pixel met één klik op je website. Hierdoor wordt het bijhouden van conversies in je webshop een stuk gemakkelijker. 
  • Advertentiecontent maken: maak in een handomdraai aantrekkelijke content met de creatieve tools van TikTok en Shopify. 
  • Centraal Shopify Dashboard: beheer je TikTok campagnes, doelgroepen en prestaties zonder het Shopify-dashboard te verlaten. 

Op dit moment is de TikTok koppeling al beschikbaar in de USA. Shopify verwacht het TikTok kanaal begin 2021 ook te openen voor merchants in de rest van Noord-Amerika, Europa en Zuidoost Azië. Meer weten? Lees het officiële nieuwsbericht van Shopify hier.

Nieuws en events in Nederland en België

Lockdown tot 19 januari 2021

In Nederland zijn deze maand opnieuw strenge maatregelen genomen om de verspreiding van COVID-19 tegen te gaan. Zo blijven tot 19 januari alle niet-essentiële winkels dicht. Ook kondigde de regering een aantal aanpassingen aan op het derde noodsteunpakket dat per 1 oktober inging.

Door de nieuwe coronamaatregelen is de aanvraagtermijn voor de NOW (Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid, oftewel een tegemoetkoming in de loonkosten) verlengd. Blok 1 was gesloten op 13 december maar is vanaf 15 december weer open onder de noemer NOW 3.1. Een aanvraag indienen kan tot en met 27 december. Het gaat om het alsnog aanvragen van loonsteun voor de periode oktober, november en december. Je leest er meer over op de site van het UWV.

Voor alle winkeliers die de crisis het hoofd willen bieden door hun fysieke winkel (deels) als een webshop voort te zetten: in ons artikel Veerkracht in virustijd geven we je de informatie die je nodig hebt om deze switch te maken. Of je nu een afhaalservice of bezorgdienst wilt opzetten of al je producten online wilt verkopen, Shopify steunt je graag!

Meer lezen over COVID-19 en wat je als ondernemer kunt doen om deze crisis het hoofd te bieden? In de categorie COVID-19 vind je de content die je zoekt.

Op de blog: zo vertaal je je webshop

Naast een handige lijst met gratis stockfoto-sites en een artikel vol tips en trucs voor je voorraadbeheer publiceerden we de afgelopen maand ook een uitgebreide, tweedelige blog voor merchants die ook over de grens en/of in een andere taal willen gaan verkopen. In het stuk vind je heel veel waardevolle informatie over hoe je je webshop succesvol vertaalt. Of eigenlijk: hoe je je webshop lokaliseert, want een goede vertaling van jouw site gaat veel verder dan alle teksten omzetten naar een andere taal. Wist jij bijvoorbeeld dat Moederdag niet overal op dezelfde dag valt? Lees deze en nog veel meer cruciale tips hier:

Leesvoer voor de kerstvakantie

Wil je je in de kerstvakantie alvast een beetje voorbereiden op het komende jaar? Dan raden we je graag deze twee artikelen aan:

Inhaakkalender 2021

Ook het nieuwe jaar zit weer vol speciale dagen waar je iets leuks mee kunt doen in je marketing. Wij zetten er 126 stuks voor je op een rij, van Blue Monday tot Sint Juttemis. Inclusief handige tips om er een succesvolle actie van te maken! 

Het Future of Commerce rapport van Shopify (Engelstalig)

Het rapport Future of Commerce 2021 is gebaseerd op Shopify data en inzichten van meer dan een miljoen merchants wereldwijd - en hun klanten - en voorspelt op basis daarvan deze vijf trends:

  1. Jonge consumenten en hun voorkeuren gaan voor veel veranderingen zorgen, omdat zij voorop lopen in de switch naar online winkelen.
  2. Fysieke retail verandert door de pandemie, o.a. door lokale bedrijven die nieuwe strategieën en technologie inzetten.
  3. Consumenten shoppen liever bij onafhankelijke webshops dan bij multibrandstores en marktplaatsen.
  4. Meer en meer consumenten 'stemmen met hun portemonnee', door voor authentieke merken, lokale bedrijven en duurzame producten te kiezen.
  5. Moderne betaalmogelijkheden zetten bankieren, investeren en lenen zoals we dat nu kennen op hun kop.

Je kunt hier een korte samenvatting van het rapport lezen (Engelstalig), en hier het hele rapport downloaden.

    Fijne feestdagen en tot volgend jaar!

    In deze allerlaatste alinea van de allerlaatste blog van 2020 wensen wij van de Shopify redactie jullie allemaal hele fijne feestdagen! We willen jullie hartelijk bedanken voor jullie aandacht het afgelopen jaar, en we hopen er vanaf 4 januari 2021 weer te zijn met een constante serie informatieve, interessante en inspirerende artikelen. Tot dan!


     

    Over de auteur

    Linda Bleijenberg is copywriter en hoofdredacteur van de Nederlandse Shopify blog. Wil je een gastblog publiceren? Lees hier hoe je dat doet.

    Onderwerpen: