Wil je een webshop beginnen?

Doelgroepanalyse: hoe je doelgroepen bepaalt en bereikt

Doelgroepanalyse

Als retailer ben je niet puur en alleen bezig met het aanbieden van producten en diensten. Veel van je tijd gaat zitten in het bereiken van nieuwe en bestaande klanten. Het gaat niet om zoveel mogelijk mensen bereiken, het gaat om de juiste mensen bereiken. Je marketing slaat beter aan als je doelgroep leert kennen en je marketingactiviteiten erop afstemt. Doelgroepanalyse! In deze blog lees je hoe je zo'n doelgroepanalyse doet.


Start je eigen webshop met Shopify! Probeer ons platform 14 dagen geheel vrijblijvend – je zit nergens aan vast.


Je doelgroep vinden met een doelgroepanalyse 🕵️

Wat is een doelgroep?

Een doelgroep bestaat uit de mensen die je wilt bereiken met je marketing. Als je een bedrijf (webshop) hebt, is een doelgroepanalyse heel belangrijk. Daarna wordt het namelijk gemakkelijker om nieuwe klanten te vinden en geïnteresseerde kopers naar je website te trekken. Resultaat: conversiepercentages en omzet gaan omhoog.

Waarom doe je een doelgroepanalyse?

We geven drie goede redenen om een doelgroepanalyse uit te voeren:

1. Je gaat je marketingcampagnes slimmer aanpakken

Je kunt je producten strategischer en effectiever onder de aandacht brengen als je weet tegen wie je het hebt. Door inzicht te krijgen in wat er aanslaat en waarmee je de plank misslaat, kun je met scherp schieten en neemt de kans op blindgangers af.

Door je marketing toe te spitsen op doelgroepsegmenten, kun je strategischer bepalen welke tekst en afbeeldingen je gaat gebruiken, welke aanbiedingen je aan welke segmenten laat zien en via welk kanaal je de klant benadert.

Dit is echt heel belangrijk: 91% van de consumenten zegt namelijk eerder geneigd te zijn om iets te kopen als een merk relevante aanbiedingen en suggesties laat zien. Daartegenover staat dat 66% van de consumenten zegt zich te laten afschrikken door niet-gepersonaliseerde content.

Een voorbeeld: stel, je richt je met je marketing op millennials. Dan gaat het je waarschijnlijk niet lukken om via een directmailcampagne een seniorenwoning te slijten aan deze groep.

2. Je gaat er andere producten door ontwikkelen

Als je je klanten leert kennen, begrijp je beter waar ze tegen aanlopen, waar ze op hopen en waar ze van dromen, op zowel macro- als microniveau. Door je in de klant te verplaatsen, kun je je aanbod dus verbeteren.

"Je komt op de beste ideeën door diep in de materie te duiken", aldus Amanda Natividad, Marketing Architect bij SparkToro. "Hoe je dat aanpakt? Met een tool voor doelgroepanalyse, zoals SparkToro. Daar kom je de gekste niches en bronnen van invloed tegen."

Amanda raadt aan om zoekopdrachten uit te voeren in SparkToro om meer te weten te komen over je doelgroep. Bijvoorbeeld "iets waardoor je meer informatie krijgt over hun lifestyle, hobby's en allerhande liefhebberijen. Als tussen de zoekresultaten veelgebruikte woordgroepen of hashtags staan die met je productlijnen van doen hebben, kun je daarop doorklikken."

Dit licht ze als volgt toe: "Stel, je wilt een nieuwe smaak frisdrank in de schappen zetten. Ik zou dan eerst een algemene zoekopdracht uitvoeren, zoals 'Mijn doelgroep praat vaak over: frisdrank.' Vervolgens zou ik die mensen nader onder de loep nemen om te zien welke andere hashtags en woordgroepen ze vaak gebruiken."

Amanda heeft dit experiment zelf uitgevoerd. Ze 'kwam een paar niches tegen die de moeite waard waren om verder uit te diepen: mensen die van ambachtelijke frisdrank houden en mensen die cocktails maken. Als vanzelf rijst dan de vraag: welke smaken zouden deze mensen willen bestellen als mixer voor nieuwe cocktails?"

Je productontwikkelaars kunnen zulke specifieke inzichten in je klanten goed gebruiken. Want als je duidelijk hebt wat er ontbreekt, kun je gemakkelijker producten ontwikkelen en testen die aansluiten bij de segmenten van een nichemarkt.

3. Je verhoogt er je omzet mee

Het allermooiste aan doelgroepmarketing is dat je er meer door gaat verkopen. Met doelgroepmarketing kunnen retailers zich focussen op de lucratiefste activiteiten en doelgroepsegmenten.

Daarbij richten ze zich niet alleen op big spenders. Met een doelgroepanalyse kunnen retailers ook achterhalen waarom andere segmenten juist de hand op de knip houden. Is er betere marketing nodig? Of is het tijd om je buyer persona's te herzien en er een te maken voor een doelgroepsegment dat relevanter is?

Neem nou e-mails. Uit een onderzoek van Campaign Monitor bleek dat marketeers die hun campagnes op doelgroepsegmenten afstemmen, maar liefst 760% meer inkomsten binnenhalen. Daarbij richten ze hun marketing meestal op minimaal drie doelgroepsegmenten.

je doelgroep vindenSoorten doelgroepen

Eén marketingcampagne zal nooit iedereen aanspreken. Wat een alleenstaande stadsbewoonster van 55 aantrekt, laat een 25-jarige getrouwde vader in een voorstad waarschijnlijk koud.

Als je weet waar de verschillen en raakvlakken liggen, kun je verschillende doelgroepen samenstellen en je verkoopargumenten daarop afstemmen. Je kunt die groepen groot of klein maken en er zoveel kenmerken in opnemen als je wilt, afhankelijk van je bedrijf. Hieronder bespreken we een aantal grote categorieën waar je je als e-commerceondernemer op kunt richten.

Demografische kenmerken

Je kunt de markt opdelen in groepjes op basis van demografische kenmerken, zoals:

  • Leeftijd
  • Geslacht
  • Etnische achtergrond
  • Inkomen
  • Opleidingsniveau
  • Arbeidssituatie
  • Burgerlijke staat

Demografische kenmerken worden het vaakst gebruikt om markten op te delen, omdat hiervoor veel data voorhanden is. Zo kun je gebruikmaken van gratis data uit volkstellingen, analysesoftware zoals Google Analytics en consumenteninzichten. Een demografische doelgroep kan bijvoorbeeld bestaan uit getrouwde vrouwen tussen de 30 en de 40 met een master, kinderen en een eigen bedrijf.

Locatie

Als je de markt opdeelt in locatiegebaseerde groepen, probeer je klanten op een bepaalde locatie beter van dienst te zijn. Bijvoorbeeld in een land, provincie of stad. Bij deze indeling komen ook andere factoren kijken, zoals culturele voorkeuren, populaties en klimaat.

Zo richt SUGAR Cosmetics zich bijvoorbeeld op vrouwen in India. De producten van het bedrijf blijven de hele dag mooi zitten ondanks het Indiase klimaat, dat zich kenmerkt door hoge temperaturen, een hoge luchtvochtigheidsgraad en de regenmoesson.

Interesses

Interessedoelgroepen worden samengesteld aan de hand van psychografische kenmerken. Dat zijn de attitudes, interesses, persoonlijkheidskenmerken, opvattingen en lifestyle van je doelmarkt. Denk hierbij aan boeken, films, dansen, trektochten of wat je klanten ook maar leuk of belangrijk vinden.

Als je weet waar de interesses van je doelgroep liggen, kun je:

  • Relevantere advertenties tonen
  • Content maken die kopers interesseert
  • Interessantere producten ontwikkelen

Koopintentie

Koopintentie is de mindset van de mensen in je doelgroep terwijl ze iets kopen. Doelgroepen op basis van koopintentie bestaan uit gebruikers die onlangs een interactie met je merk hebben gehad of naar een product hebben gezocht. Koopintentie betekent dat ze iets in je winkel willen kopen, maar misschien nog wat extra informatie of een zetje nodig hebben voordat ze de knoop doorhakken.

Bij koopintentie wordt gekeken naar verschillende elementen in het aankooptraject van de klant. Het gaat bijvoorbeeld om data over het gedrag, demografische kenmerken, het gebruikte kanaal en het apparaat. Dankzij deze informatie kun je via retargeting advertenties of content aan verschillende intentiegroepen laten zien om ze alsnog tot een aankoop te bewegen.

Voorbeelden van doelgroepen met koopintentie zijn:

  • Mensen die in het zoekvak naar producten zoeken
  • Mensen die langdurig op product- of categoriepagina's verblijven
  • Mensen die hun winkelwagen verlaten
  • Mensen die 75% van een reclame hebben bekeken

Deze groepen overlappen soms. Je kunt je op één type doelgroep richten, bijvoorbeeld van het demografische soort, maar je kunt ook een uiterst precieze doelgroep samenstellen uit verschillende typen.

Zo doe je een doelgroepanalyse (in 5 stappen)

Er zijn genoeg marketing- en reclamebureaus die kunnen helpen bij het bepalen van een doelgerichte marketingstrategie. Maar je kunt ook zelf een doelgroepanalyse uitvoeren. Dit zijn de belangrijkste stappen:

  1. Bepaal je marketingdoelen
  2. Duik in je doelgroep
  3. Stel de belangrijkste informatie vast
  4. Stem je marketing af op je doelgroep
  5. Analyseer prestaties

1. Bepaal je marketingdoelen

Wat probeer je te bereiken? Voor sommige merken liggen deze KPI's (key performance indicators) voor de hand; denk aan omzet. Andere KPI's kunnen bijvoorbeeld zijn: grotere naamsbekendheid, meer klanten uit een specifieke bevolkingsgroep of meer e-mailabonnees.

Als je deze doelen helder hebt, krijgt je doelgroepmarketing meer effect. Want als je weet wat je je doelgroep wilt laten doen, wordt het gemakkelijker om te bedenken welke boodschap je wilt overbrengen. Dat geeft richting aan je marketingactiviteiten en zorgt ervoor dat je hele marketingteam op één lijn zit.

2. Duik in je doelgroep

Aan de basis van doelgroepmarketing liggen buyer persona's. Die geven je meer inzicht in je doelgroep. Hiervoor is marktsegmentatie nodig.

Je kunt bij het opstellen van buyer persona's op verschillende manieren te werk gaan, maar met een gecombineerde aanpak kom je tot effectievere, beter onderzochte en duidelijker afgebakende persona's.

Adrienne Barnes, oprichtster van Best Buyer Personas, moedigt bedrijven aan "meer dan één bron van informatie te gebruiken. Vertrouw niet alleen óf op gesprekken, óf op schriftelijke enquêtes, óf op informatie uit digitale bronnen." Ze licht toe: "Gebruik meerdere bronnen, want dan kun je ideeën, gedrag en motivaties beter toetsen."

Aankoopgeschiedenis

Verzamel je bij elke transactie gegevens over je klanten? Dan is dit een van de beste bronnen van informatie. Houd bij je doelgroepanalyse bijvoorbeeld rekening met het uitgegeven bedrag en wat er is gekocht.

Digitale analytics

Neem je online doelgroep onder de loep. Verzamel zoveel mogelijk kenmerkende klantgegevens over deze groepen. Doe dat via je website, lijst met e-mailabonnees, social media (organisch en betaald) en alle andere platforms waar je merk actief is.

Consumentenenquêtes

Spoor klanten en niet-klanten aan om mee te werken aan een enquête. Hang er een beloning aan vast om meer reacties te krijgen.

Je kunt de enquête telefonisch afnemen, of per e-mail, via een pop-up op je website of in je fysieke winkel. Met elke methode bereik je weer andere (potentiële) klanten, dus het is geen slecht idee om verschillende enquêtes af te nemen via verschillende wegen.

Gebruik je liever een online vragenlijst? Probeer dan een tool als SurveyMonkey om je vragen op te stellen en te verspreiden, en de antwoorden te verzamelen.

Stel basisvragen over hun leeftijd, gezinssamenstelling, beroep, inkomen en geslacht om een uitgebreid profiel van je (potentiële) klanten te maken. Ook is het belangrijk dat je ze echt leert kennen, dus vraag naar hun hobby's, overtuigingen, passies, waarden en pijnpunten. Stel vragen die betrekking hebben op jouw branche.

Het belangrijkste wat je kunt achterhalen is wie de aankoopbeslissingen doet en waar de aankopen worden gedaan.

Brancheonderzoek

Er wordt veel onderzoek gedaan naar consumententrends en -gedrag. Daar kun je heel veel informatie uit halen. Nielsen en IPSOS zijn bekende marktonderzoeksbureaus, maar er zijn nog veel meer organisaties en bedrijven die dit soort onderzoek sponsoren en uitvoeren. Even Googelen en je hebt ze zo gevonden.

Concurrentieanalyse

Stel vast wie je concurrenten zijn en bestudeer hun doelgroepen. Toegegeven, je hebt geen toegang tot de gegevens achter de schermen, maar kunt wel hun profielen op social media bekijken om te zien wat voor mensen daar het actiefst zijn. Sommige concurrenten hebben ook een mediakit met nuttige informatie.

Lees ook: Doe zelf een concurrentieanalyse in 7 stappen (+ gratis template)

3. Stel de belangrijkste informatie vast

Nu kunnen retailers en marketeers de buyer persona's gaan uitwerken en vastleggen. Persona's bevatten demografische basisgegevens (leeftijd, geslacht, baan, salaris) en andere gemeenschappelijke kenmerken binnen die specifieke groep. Het kan om algemene eigenschappen gaan, maar ook om eigenschappen die alleen betrekking hebben op jouw merk, product of dienst.

Hieronder hebben we een paar van de belangrijkste elementen opgesomd die je voor iedere persona kunt bepalen:

  • Locatie: waar wonen de mensen die onder deze persona vallen?
  • Leeftijd: in welke leeftijdscategorie valt deze persona?
  • Geslacht: van welk geslacht zijn de mensen die onder deze persona vallen?
  • Interesses: waar liggen de interesses van de mensen die onder deze persona vallen?
  • Opleidingsniveau: welk opleidingsniveau heeft deze persona genoten?
  • Functie: in welke sector werken je klanten en wat voor functie hebben ze?
  • Inkomen: in welke inkomensklasse valt deze buyer persona?
  • Burgerlijke staat: wat is de burgerlijke staat van deze buyer persona?
  • Taal: welke talen spreken mensen die onder deze persona vallen?
  • Favoriete websites: wat voor websites bezoeken mensen die onder deze persona vallen?
  • Motivatie om te kopen: welke redenen heeft de persona om je product te kopen?
  • Zorgen bij het kopen: waar zet de persona vraagtekens bij als die je product wil kopen?

Je hoeft niet voor elke persona al deze vragen te beantwoorden. En je kunt ook totaal andere vragen kiezen. Maar het doel moet wel altijd zijn: meer inzicht krijgen in je ideale klanten, zodat je effectiever met ze kunt communiceren.

Het bovenstaande helpt je bepalen wat je wilt zeggen, welke producten je bij welke groep onder de aandacht brengt, hoe je die mensen kunt bereiken en welke pijnpunten je kunt verhelpen. Het resultaat? Marketing die beter aansluit en aanslaat bij elk van je doelgroepsegmenten.

4. Stem je marketing af op je doelgroep

Na je doelgroepanalyse weet je precies tot wie je je gaat richten, wat deze mensen nodig hebben en hoe je ze gaat bereiken. Dan heb je alleen nog een strategie nodig.

Zodra de pijnpunten van je doelgroep duidelijk zijn, zoek je uit welke van je producten beantwoorden aan die behoeften of wensen. Benadruk waarom je product het leven van je klanten kan verrijken.

Daarnaast wil je weten waar je ze dit het beste kunt vertellen. Daarom is het slim om tijdens het maken van je persona's uit te zoeken welke apparaten je beoogde klanten gebruiken, waar ze shoppen en waar ze de interactie met merken aangaan. Wacht niet tot ze jou tegenkomen, maar zorg dat ze niet om je heen kunnen.

Lees ook: Blijf niet achter! Van singlechannel naar multichannel in 8 stappen

5. Analyseer je prestaties

Pak je eerder vastgestelde KPI's erbij. Meet aan de hand van deze cijfers of je doelgroepmarketing werkt.

Houd alles bij, doe meer van wat iets oplevert en verbeter wat er te verbeteren valt. Aan de hand van je campagnestatistieken krijg je andere inzichten en ga je gaandeweg nieuwe trends zien.

Misschien had je verwacht een bepaalde persona te bereiken, maar wil die niet bijten. Probeer deze mensen dan alsnog te bereiken via een andere tactiek of ander kanaal. Nog steeds geen succes? Dan was dit misschien niet de juiste persona voor jou. Persona's mogen na verloop van tijd gerust veranderen.

Voorbeelden van doelgroepen

Nu weet je hoe een doelgroepanalyse in zijn werk gaat. Hier volgen twee praktijkvoorbeelden van merken die hun doelgroepmarketing goed hebben aangepakt.

SUGAR Cosmetics

Tijdens je zoektocht naar je doelgroep leg je gaten in de markt bloot. De doelgroep die SUGAR Cosmetics-oprichtster Vineeta Singh voor ogen had, bestond uit Indiase vrouwen die door andere beautymerken over het hoofd werden gezien.

 

Website van SUGAR Cosmetics

De meeste beautymerken boden niet wat klanten in India nodig hadden. Het is namelijk een warm land met een hoge luchtvochtigheidsgraad en een regenmoesson. Tegen dit klimaat is de make-up van veel bestaande merken gewoonweg niet bestand. Bovendien zijn hun tinten en kleuren vooral bedoeld voor mensen met een lichtere huidskleur.

"Toen we tussen 2012 en 2015 onze webshop runden," zegt Vineeta, "merkten we dat veel vrouwelijke millennials geen lipstick konden vinden in de perfecte nudetint of de perfecte kleur rood. Veel kleuren stonden prachtig bij bijvoorbeeld witte mensen, maar minder mooi bij Indiase mensen met een donkere teint."

Vineeta voerde een doelgroepanalyse voor het merk uit. Daar kwam de volgende doelgroep uit:

  • Indiase vrouw tussen de 20 en 27 jaar oud
  • Woont in de grote stad
  • Ziet veel digitale content
  • Haalt inspiratie uit wereldwijde trends
  • Wil dat deze trends worden afgestemd op de Indiase markt

Deze doelgroepanalyse leidde tot de eerste bestseller van het merk: liquid lipsticks. "Ons bestverkochte product is een supermatte liquid lipstick die ontzettend lang blijft zitten", zegt Vineeta. "Je brengt hem aan en hij gaat nergens heen."

SUGAR Cosmetics-producten die zijn afgestemd op de doelmarkt

"Toen we in 2015 SUGAR begonnen en onze liquid lipsticks ontwikkelden, wisten we al dat dit hét product zou zijn voor India. We wisten namelijk dat Indiase vrouwen een lipstick in een intense kleur wilden die de hele dag bleef zitten. Hun eisen verschilden van die van vrouwen in de rest van Zuidoost-Azië of Westerse landen."

Omdat SUGAR wist dat de doelgroep veel tijd op social media doorbracht, besloot het merk om nieuwe klanten te vinden via Facebook en Instagram. SUGAR merkte echter dat de Indiase bevolking niet graag online bestelt, en al helemaal niet als het om make-up gaat. Dit bleef een belemmering, ook al schakelde het merk influencers in om vertrouwen te wekken.

"Zij [klanten] bezochten de website wel twee of drie keer, maar kochten niets. Ze durfden niet zomaar een nieuw merk te proberen, alleen omdat ze van een of andere influencer hadden gehoord dat dit een goede lipstick is", zegt Vineeta.

Om deze drempel weg te nemen en meer te verkopen, ging SUGAR verzending onder rembours aanbieden. Maar vanwege deze terughoudendheid besloot SUGAR na drie jaar ook om fysieke winkels te openen en uit te breiden.

Winkel van SUGAR Cosmetics

SUGAR was vastberaden zijn doelgroep te begrijpen en zijn aanpak erop aan te passen. En met succes. Het merk begon online, maar is inmiddels op 10.000 locaties te koop. Het heeft de markt op zijn kop gezet en $ 21 miljoen binnengehaald via klasse C-aandelen.

BrüMate

BrüMate is een populair merk thermoshouders voor blikjes, thermosbekers en ander drinkgerei. Oprichter Dylan Jacob bedacht BrüMate na een persoonlijke ervaring.

"Ik was net oud genoeg om te drinken en merkte steeds weer hetzelfde probleem op", legt hij uit: "Op elk feestje in de buitenlucht werd mijn bier steevast lauw. Anderen hadden hier ook last van, maar gingen niet op zoek naar manieren om hun biertje koud te houden. Ze gooiden het gewoon weg."

Dylan onderzocht het probleem door met anderen te praten om hun pijnpunten te achterhalen. Hij kwam erachter dat de meeste mensen hiertegen aanliepen, en dan ging het niet alleen om bier. Ook wijn en cocktails werden lauw. Bovendien vonden mensen het vervelend dat ze geen glas mochten meenemen naar bijvoorbeeld het zwembad of het strand. Zo kwam hij op het idee voor BrüMate.

website van brümate

In eerste instantie richtte BrüMate zich op een mannelijk publiek. Tekst en vormgeving waren afgestemd op de man. Eerst bracht Dylan de Hopsulator op de markt: een thermoshouder voor bier. Maar al snel merkte hij dat het veel geld kostte om deze doelgroep voor zich te winnen. "Eigenlijk zouden we een heel mannelijk bedrijf worden. Wel met een paar producten voor vrouwen, maar daar zou niet de nadruk op liggen", licht hij toe.

Maar de Winesulator, een thermosfles voor wijn gericht op vrouwen, bleek een regelrechte hit.

Website van BrüMate

Niet alleen gingen de kosten voor klantenwerving omlaag, maar een Facebook-post van het merk werd ruim 20.000 keer gedeeld. Hij merkte dat vrouwen enthousiaster op BrüMate reageerden dan mannen en voor lagere kosten per klik op Facebook-advertenties zorgden.

Van de ene op de andere dag besloot Dylan zich daarom op een vrouwelijk publiek te richten met zijn teksten, visuals en budget voor digitale marketing. Na verloop van tijd bleek uit een doelgroepanalyse dat een belangrijke doelgroep bestond uit vrouwen tussen de 30 en de 55 die BrüMate-producten als cadeau kochten. Deze ontdekking gaf het merk BrüMate een ander karakter. En deze omslag vertaalde zich in een omzet van $ 21 miljoen in het jaar erna.

4 gemakkelijke manieren om je doelmarkt te bereiken

Facebook-advertenties draaien

Facebook-advertenties worden door de meeste e-commercemerken gebruikt, ongeacht hun budget. Alle ondernemers die bereid zijn om de basics van adverteren op Facebook te leren, kunnen hun doelgroep bereiken en hun bedrijf laten groeien met deze socialmedia-advertenties.

Facebook gaat met behulp van geavanceerde advertentietargeting op zoek naar gebruikers met serieuze koopintentie. Alles wat iemand op Facebook en Instagram doet, wordt opgeslagen in een uitgebreid gebruikersprofiel waar jij met Facebook-advertenties van kunt profiteren. Je legt je producten naast een lijst met demografische kenmerken, interesses, gedragingen en nog veel meer om de juiste doelgroep voor je advertenties te vinden.

Het mooiste is nog dat je vanaf het advertentieplatform van Facebook ook gemakkelijk advertenties aan Instagram-gebruikers kunt tonen. Zo brengt één advertentie je in contact met groepen mensen op verschillende platforms.

Wil jij Facebook-advertenties laten lopen om je doelmarkt te bereiken? Lees dan: Facebook Ads: zo werkt adverteren op Facebook

Samenwerken met influencers

Influencermarketing is de snelste manier om je doelgroep te bereiken. Hierbij ga je een samenwerking aan met mensen die een reputatie hebben opgebouwd rond een specifieke niche. Zij promoten jouw merk in hun content, waardoor jij meer gaat verkopen. In feite zijn influencers beroemdheden op internet die tegelijkertijd je merk vertegenwoordigen.

Bijna 80% van de marketeers is van mening dat influencermarketing werkt. Niet voor niets had 75% van de bedrijven volgens een enquête van Influencer Marketing Hub een apart potje voor influencermarketing in 2021.

Goede kanalen voor influencermarketing zijn onder meer:

  • Instagram
  • TikTok
  • YouTube
  • Snapchat

Je hoeft niet altijd te betalen voor content van influencers. Zo stuurt online sieradenmerk Nominal gratis producten naar influencers, die erover kunnen posten op hun socials.

Zonder ervoor te hebben betaald, hebben we nu [branded] content die heel veel mensen te zien krijgen. Dat een bekend iemand ons product draagt, is goed voor onze geloofwaardigheid.

Akram Abdallah, medeoprichter van Nominal

Influencers hebben het vertrouwen van hun volgers. Wil je dus dat een bepaalde doelgroep jouw producten te zien krijgt? Werk dan samen met een influencer.

Meer informatie: Een beginnershandleiding voor influencer marketing

Begin een referralprogramma

Een referralprogramma is een systeem waarmee bestaande klanten hun vrienden en familieleden aanmoedigen om ook klant te worden. Via referralprogramma's proberen e-commercemerken hun doelgroep te bereiken. Tevreden klanten worden aangemoedigd om je producten te promoten in ruil voor cadeaubonnen, cashback, korting op een toekomstige aankoop, gratis producten en nog veel meer.

Referrals worden als de effectiefste tactiek voor marketeers beschouwd in elke fase van de funnel. Nieuwe klanten die je via referrals binnenhaalt, hebben namelijk al vertrouwen in je merk. Uit een oud maar relevant onderzoek van Nielsen blijkt dat aanbevelingen van familieleden en vrienden de geloofwaardigste vorm van reclame zijn.

diagrammen over referrals

Met tools als Referral Candy kunnen kleine bedrijven hun eigen referralprogramma op poten zetten. Bovendien automatiseert Referral Candy het hele proces, zodat je klanten zich gemakkelijk kunnen aanmelden en je merk met vrienden kunnen delen. Vervolgens wordt er automatisch een beloning verzonden voor elke aankoop die via het programma binnenkomt.

voorbeeld van referral candy

Gebruik hashtags op social media

Met de juiste hashtags op social media als Instagram en TikTok vergroot je je bereik en spreek je je doelgroep aan. Als je hashtags onder je posts zet, verschijnen ze in 'discovery-feeds'.

Gebruikers gaan naar zo'n feed om nieuwe content en trends te ontdekken die te maken hebben met het onderwerp van de hashtag. Bevalt je content de gebruiker? Dan kan die doorklikken en je post nader bekijken.

Hashtags zijn maatwerk. Je hebt een hashtagstrategie nodig als je er zeker van wilt zijn dat je posts de juiste doelgroep aanspreken. Wil je weten hoe je hashtags voor je merk kunt gebruiken? Lees dan 370+ trending Instagram hashtags voor meer volgers en likes.

Een specifieke doelgroep bereiken met je marketing

Doe regelmatig een doelgroepanalyse. Waarschijnlijk merk je dat je doelgroep gaandeweg verschuift. En misschien bedenk je zelfs buyer persona's waar je je ook op kunt richten naarmate je bedrijf groter wordt.

Met afgebakende buyer persona's is de kans veel groter dat je raak schiet met je advertenties en berichten. Neem dus eerst de tijd om een doelgroepanalyse te doen en buyer persona's uit te werken. Dit levert je bedrijf veel op, van meer engagement via social media tot een hogere ROI op je online advertenties. En dat allemaal omdat je je belangrijkste klanten beter kent en begrijpt.

Illustratie van Elena Xausa

Dit artikel is een vertaling van een origineel Shopify-artikel van Michael Keenan


Start je eigen webshop met Shopify! Probeer ons platform 14 dagen geheel vrijblijvend – je zit nergens aan vast.


Veelgestelde vragen over doelgroepanalyses

Wat is een doelgroepanalyse?

De doelgroepanalyse is een onderzoek naar welke groepen mensen of bedrijven jouw product of dienst het meest waarschijnlijk gaan kopen.

Hoe doe je een doelgroepanalyse?

Je kunt een doelgroepanalyse doen volgens deze 5 stappen: 1. Bepaal je marketingdoelen 2. Duik in je doelgroep 3. Stel de belangrijkste informatie vast 4. Stem je marketing af op je doelgroep 5. Analyseer prestaties.

Waarom doe je een doelgroepanalyse?

We geven drie goede redenen om een doelgroepanalyse uit te voeren: 1. Je gaat je marketingcampagnes slimmer aanpakken als je weet wie je wilt benaderen. 2. Door je in de klant te verplaatsen, kun je je aanbod verbeteren. 3. Het allermooiste aan doelgroepmarketing is dat je er meer door gaat verkopen.

Wat is een doelgroep?

Een doelgroep bestaat uit de mensen die je wilt bereiken met je marketing. Dit met als doel een product, dienst of informatie onder de aandacht te brengen (te verkopen).
Onderwerpen: