Wil je een webshop beginnen?

E-commerce in Duitsland: 7 tips voor het starten van een Duitse webshop

ecommere duitsland

Foto: Christian Lue via Unsplash

Heb jij een succesvolle webshop in Nederland en wil je jouw e-commerce business uitbreiden naar Duitsland? Daar komt misschien wel meer bij kijken dan je denkt. Het vergt veel tijd en bloed, zweet en tranen, maar als je het voor elkaar krijgt gaat er een hele nieuwe markt voor je open. Een e-commerce markt die maar liefst 5x groter is dan Nederland. In dit artikel geven we 7 tips voor het starten van een e-commerce business in Duitsland.


Een webshop starten en meteen beginnen met verkopen? Probeer Shopify nu 14 dagen gratis.


Wat moet je weten over Duitsland?

Duitsland ligt dan wel naast de deur, maar er zijn best grote verschillen tussen Nederland en Duitsland, en die openbaren zich als jij je met jouw e-commerce onderneming richt op onze oosterburen. Dat ze in Duitsland een andere taal spreken dat wist je natuurlijk al, maar er zijn ook best wel wat cultuurverschillen tussen de twee volken. Daarnaast krijg je te maken met andere wetgeving en andere manieren van betalen. Kortom, redenen genoeg om dit tot de bodem uit te zoeken.

Inhoud

    1. Leer de e-commerce markt in Duitsland kennen
    2. Leer de klant kennen
    3. Leer de wet kennen
    4. Maak de webshop zo Duits mogelijk
    5. Biedt een Duitse betalingsmogelijkheid aan
    6. Duitsers zijn gek op keurmerken
    7. Neem de tijd!

ecommerce duitsland uitzoeken

Foto: Matthew Henry via Burst

Leer de e-commerce markt in Duitsland kennen

Starten met e-commerce in Duitsland begint met marktonderzoek. Je moet er namelijk eerst achter komen of er überhaupt wel vraag naar jouw producten is in Duitsland. Daarnaast wil je weten wie jouw concurrenten zijn, of er vergelijkbare producten op de markt zijn en hoeveel klanten daarvoor willen betalen. Meer informatie over het doen van marktonderzoek in het algemeen vind je in dit Shopify-artikel over marktonderzoek. En een handig overzicht van alle bronnen die je voor een marktonderzoek in Duitsland nodig hebt vind je hier.

Het aandeel van marktplaatsen zoals Amazon en Otto op de e-commerce markt in Duitsland is relatief groot. Dat wil zeggen dat het voor individuele e-commerce ondernemers lastiger is om ertussen te komen. Als je nog niet klaar bent voor een eigen Duitse webshop is het aanbieden van jouw producten op een Duitse marktplaats een mooie tussenstap. Zo leer je de Duitse markt leren door jouw producten te testen op een platform met miljoenen bezoekers .

Wij focussen ons op het verkopen via individuele webshops, als je meer wilt weten over het verkopen op Duitse marktplaatsen verwijzen wij je graag door naar dit artikel van Dexport, een online marketingbureau. Zij hebben beschreven welke marktplaatsen er in Duitsland actief zijn, wat je nodig hebt om op een Duitse marktplaats te kunnen verkopen en hoe je dat winstgevend doet. Wij hebben eerder al een artikel geschreven over de voor- en nadelen van het verkopen op Amazon. 

Leer de klant kennen

Naast de markt moet je er ook achter zien te komen wie jouw klant is. Oftewel, welke doelgroep wil je in Duitsland bereiken? En wat is er anders aan deze groep dan de doelgroep van jouw Nederlandse webshop? Een paar verschillen:

    De taal

    We hoeven je natuurlijk niet te vertellen dat Duitsers een andere taal spreken. Maar wat je misschien nog niet wist is dat Duitsers veel minder geneigd zijn om een andere taal te leren dan bijvoorbeeld Nederlanders. Dit komt natuurlijk doordat Duitsland een groot land is, maar ook doordat er in buurlanden van Duitsland ook Duits gesproken wordt.

    Cultuur

    Daarnaast zijn er best wel wat cultuurverschillen tussen Duitsers en Nederlanders. Duitsers worden bijvoorbeeld het liefst aangesproken met u in plaats van jij, en al helemaal in het zakelijke circuit. Een ander belangrijk verschil is dat voor Duitsers het vertrouwen in een webshop of product nog veel belangrijker is dan voor ons. Dat zorgt ervoor dat Duitsers eerder geneigd zijn iets te kopen van een Duitse winkel in plaats van een buitenlandse. Het zorgt er ook voor dat Duitsers veel waarde hechten aan Duitse keurmerken (verderop meer hierover) en reviews.

    Duitse wet ecommerce

    Foto: Matthew Henry via Burst

    Leer de wet kennen

    Veel wetgeving voor webshops is Europees geregeld, en daar voldoe je met jouw shop als het goed is al aan. Maar Duitsland heeft een aantal bijzondere wetten waar ook buitenlandse e-commerce ondernemingen aan moeten voldoen. En het is heel belangrijk dat jouw webshop aan al deze regels voldoet, want een gang naar de rechter is in Duitsland veel sneller gemaakt dan in Nederland. Aan welke regels moet een e-commerce business die actief is in Duitsland allemaal voldoen?

    Impressum

    In Duitsland zijn ze heel actief met auteursrechten. Elk boek, tijdschrift of website die in Duitsland gepubliceerd wordt is verplicht het Impressum op de site of in het boek of tijdschrift te plaatsen. Hierin worden de gegevens opgenomen van de eigenaar van de website en daarmee wie de eigenaar is van de auteursrechten. Er zijn partijen actief in Duitsland die doelbewust op zoek gaan naar websites die deze regelgeving niet goed naleven. Hoe ziet zo'n Impressum eruit en wat moet er allemaal in staan?

    • Naam van de onderneming (moet overeenkomen met handelsregister)
    • Adresgegevens
    • Volledige naam directeur/eigenaar onderneming
    • Contactgegevens (mail/telefoonnummer)
    • Toezichthoudende instantie (kvk)
    • KvK-nummer onderneming
    • Btw-nummer onderneming
    • Naam van de persoon die verantwoordelijk is voor de website
    • Eventuele andere informatie afhankelijk van het type bedrijf

    Een checklist voor het opstellen van een Impressum en een voorbeeld ervan vind je hier.

    Datenschutzerklärung

    Ook privacy en dataverwerking is een hot item in Duitsland. Sinds de intreding van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) gelden er in heel Europa strengere regels voor het vergaren van data. Deze wet geldt zowel in Nederland als in Duitsland, maar er kunnen kleine verschillen zijn tussen de toepassing van de wet. Zo is men in Duitsland veel actiever in de handhaving van deze regels. Grote advocatenkantoren gaan op zoek naar websites die hier niet aan voldoen en slepen deze voor de rechter. Als je zeker wilt zijn van een goede Datenschutzerklärung, kun je deze op laten stellen door een jurist.

    In de Datenschutzerklärung neem je op hoe en waarom je gegevens verzamelt van jouw bezoekers en welke gegevens jij bewaart. De Datenschutzerklärung plaats je op een zichtbare plek op jouw website. Dit moet er allemaal in komen te staan:

    • Welke gegevens het bedrijf precies verzamelt, opslaat of verwerkt. Hierbij kun je denken aan e-mailadres, adresgegevens of geboortedatum.
    • Een uitgebreide verklaring waarom je deze gegevens verzamelt en waar je deze precies voor gebruikt.
    • Of en met welke partijen je deze informatie deelt.
    • Een verklaring waarin je als bedrijf aangeeft je verantwoordelijkheid te nemen om de gegevens te beschermen tegen inbreuk of verlies.
    • Of je als bedrijf een Datenschutzbeauftragter (personeelslid dat zich puur bezighoudt met de juiste opslag, verwerking en gebruik van de persoonsgegevens) in dienst hebt, wie dit is en waar deze persoon te bereiken is.
    • Wat de procedures zijn wanneer een klant een klacht in wil dienen over de opslag van zijn persoonsgegevens.

    Meer informatie over de Datenschutzerklärung vind je hier.

    Allgemeine Geschäftsbedingungen

    In Duitsland gelden net iets andere regels voor de algemene voorwaarden. Europese regels bepalen dat op de algemene voorwaarden het recht van het land van de afnemer van toepassing is, het land van jouw klant dus. In Duitsland moet je de algemene voorwaarden in het bestelproces aan de koper aanbieden, en wat daarin staat moet kloppen met wat de klant kan verwachten. Je kan de algemene voorwaarden dus niet net als in Nederland deponeren bij de KvK.

    Qua inhoud verschillen de Nederlandse algemene voorwaarden niet zo heel veel van de Duitse Allgemeine Geschäftsbedingungen. Maar er zijn wel degelijk kleine verschillen zoals voor het uitsluiten van aansprakelijkheid en voor het schenden van contractverplichtingen. Het alleen vertalen van de algemene voorwaarden in het Duits is daarom over het algemeen niet voldoende. Wil je zekerheid hebben over jouw algemenen voorwaarden, laat ze dan even controleren door een Duitse jurist.

    Meer informatie over de Allgemeine Geschäftsbedingungen vind je hier.

     

    Duitse btw

    Sinds 1 juli 2021 moet je over jouw Europese verkopen btw afdragen als je meer verkoopt dan € 10.000. Deze omzetgrens geldt voor al jouw verkopen aan andere lidstaten samen. Zodra jij met jouw bedrijf btw-plichtig wordt in andere lidstaten, moet je dit of apart regelen in de lidstaten zelf, of alles in één keer regelen volgens het OSS-systeem. Lees hier meer over de btw en de nieuwe EU ecommerce regelgeving.

    Zodra jouw e-commerce onderneming in Duitsland meer omzet draait dan € 10.000 moet je in Duitsland btw afdragen (of als je al in andere EU-landen de grens van € 10.000 bent gepasseerd). Het reguliere btw-tarief in Duitsland is 19%.

    Via de OSS-regeling kun je alleen in één keer btw voor andere EU-landen afdragen, je kunt er geen btw uit andere landen mee terugvragen. Hiervoor moet je je per land afzonderlijk registreren. Als je in Duitsland btw wilt terugvragen, heb je dus een Duitse btw-registratie nodig. Wil je meer weten over de Duitse btw, neem dan even een kijkje op deze website.

    duitse btw

    Verpackungsgesetz

    Een andere wet die van toepassing is vanaf 1 juli 2021 en die invloed heeft op e-commerce partijen die verkopen aan Duitsland, is de Duitse verpakkingswet. Volgens deze wet is iedere ondernemer die verpakkingen gebruikt om goederen naar klanten te sturen verplicht om daarover licentiekosten te betalen. Deze wet geldt al vanaf het versturen van 1 pakket, en de boetes kunnen oplopen tot € 200.000. Om aan deze wet te voldoen moet je jouw onderneming registreren bij het centrale verpakkingsregister. Er zijn organisaties die dit werk grotendeels voor jou uit handen kunnen nemen, zoals Der Gruner Punkt.

    Lees meer over de Duitse verpakkingswet.

    Maak de webshop zo Duits mogelijk

    Duitse klanten zullen eerder geneigd zijn iets te kopen van een webshop als deze volledig in het Duits is opgesteld. Zorg ervoor dat jouw Duitse bezoekers niet afhaken door een slechte vertaling. Ga op zoek naar een vertaler die ook verstand heeft van SEO, ads en andere marketingtools. Lees hier meer informatie en tips over het vertalen van een webshop.

    Er is echt meer te vertalen dan je op voorhand denkt. Hierbij moet je denken aan de shop zelf, de algemene voorwaarden, privacyverklaring, contactgegevens, de over-ons pagina en de retourmogelijkheden. Daarnaast kan een Duitse klant verwachten dat de klantenservice ook in het Duits wordt aangeboden en wil je misschien ook een maandelijkse nieuwsbrief in het Duits versturen. Hoe je dit allemaal vertaalt vind je in dit artikel.

    .de of .com?

    Wat ook kan bijdragen aan het vertrouwen voor de Duitse consument is een website met een .de extensie. Duitse consumenten hebben een grote voorkeur voor websites met een .de extensie en kopen relatief gezien heel weinig van een website met een .com extensie. Waar we in Nederland al heel erg gewend zijn aan .com, hebben verreweg de meeste websites in Duitsland gewoon een .de extensie. De .de extensie staat daarom ook in de top 10 van meest gebruikte extensies ter wereld.

    Het nadeel van een .de extensie is dat je jouw website moet registreren bij het Deutsches Network Information Center (DNIC), en daarvoor heb je een vestigingsadres nodig in Duitsland. Heb je dat niet, dan moet je een tekenbevoegd persoon aanwijzen in Duitsland waarvan je het vestigingsadres kunt gebruiken.

    Mogelijkheden op Shopify

    Bij Shopify kun je een meertalige webshop op grofweg twee manieren inrichten: verschillende talen onderbrengen in één multiregion webshop of werken met een multi-store setup waarbij je voor elke taal een aparte store hebt.

    Eén meertalige multiregionale webshop: Met een meertalige webshop heb je één domeinnaam die je in een of meerdere talen vertaalt. Dit doe je bijvoorbeeld met behulp van een app als Langify. Met deze app kun je van elke tekst in je webshop verschillende versies in verschillende talen maken en heb je al je talen in één account.

    Het voordeel hiervan is dat je maar één Shopify account hoeft te openen en je deze webshop kunt vertalen met behulp van externe vertaalapps. Het nadeel is dat het vanuit één account lastig is om de webshop volledig af te stemmen op de wetgeving en cultuur van de verschillende landen waaraan je wilt verkopen.

    Een multi-store setup: Met een multi-store setup bouw je voor elk land waaraan je wilt gaan verkopen een aparte store. Het voordeel hiervan is dat de store volledig kunt richten op de wetgeving en de cultuur van het land waarin je wilt gaan verkopen. Het nadeel is dat je voor elk land waar je wilt gaan verkopen, bij Shopify een apart account moet afsluiten. Met een Shopify Plus account kun je wel meerdere webshops openen met één abonnement.

    Wil je meer weten over de multi-store setup? Het Britse bedrijf Simba heeft de multi-store setup van Shopify gebruikt om onder andere de Duitse e-commerce markt te kunnen betreden. Het bedrijf heeft dat gedaan door te lokaliseren in plaats van te internationaliseren. Geen grote internationale webshop voor meerdere landen, maar één Duitse webshop volledig gericht op de Duitse markt. In deze Engelstalige case study leggen ze uit hoe ze dat gedaan hebben.

     

    Bied een Duitse betalingsmogelijkheid aan

    Zorg ervoor dat jouw Duitse klant kan betalen op de manier waarop hij dat graag doet. Anders dan in Nederland vaak gebruikelijk is, betalen Duitsers het liefst pas achteraf. Ze willen eerst zien of het product wel voldoet en betalen vervolgens de rekening. Dit kan via Shopify bijvoorbeeld met AfterPay en Klarna. Een andere mogelijkheid is het laten betalen met creditcards toestaan in jouw webshop.

    Naast achteraf betalen is PayPal een veelgebruikte manier om online te betalen in Duitsland. Het voordeel van PayPal is dat de meeste landen het ondersteunen en dat je het geld direct ontvangt. Gebruik je liever geen PayPal en wil je de betaling toch direct ontvangen dan zijn SoFort en Giropay een goed alternatief. Alle betalingsmogelijkheden die Shopify aanbiedt voor de Duitse markt vind je hier.

    Betalingsmogelijkheden Duitsland

     Foto: Shopify Partners via Burst

    Duitsers zijn gek op keurmerken

    Een andere manier om het vertrouwen van de Duitse klant te wekken is door het voeren van een Duits keurmerk. Met een keurmerk laat je zien dat een onafhankelijke organisatie jouw webshop heeft goedgekeurd. Er zijn een aantal bekende Duitse en Europese partijen die deze keurmerken uitdelen zoals TUV-SUD, EHI, Datenschutz-Gütesiegel ips en Trusted Shops. Meer informatie over deze keurmerken vind je hier.

    Neem de tijd!

    Haast je niet om zo snel mogelijk een Duitse webshop te openen, maar neem de tijd voor goed onderzoek en een gedegen voorbereiding. Je moet weer vanaf nul beginnen, en dat vergt tijd. Helemaal als je daarnaast ook jouw Nederlandse webshop draaiende moet houden. Zorg ervoor dat jouw focus niet volledig verschuift naar de nieuwe markt, hoe moeilijk dat ook is. Het zou zonde zijn als je Nederlandse klanten verliest omdat je te veel gefocust bent op Duitsland.

    Als de basis goed is, houdt niets of niemand jou tegen om te starten met een e-commerce onderneming in Duitsland. Open via Shopify een webshop en ga vandaag nog de concurrentiestrijd aan op de Duitse e-commercemarkt.

      

    Dit artikel is geschreven door Jos de Groot.


    Een webshop starten en meteen beginnen met verkopen? Probeer Shopify nu 14 dagen gratis.


    Veelgestelde vragen over een webshop starten in Duitsland.

    Waar moet je op letten bij het starten van een webshop in Duitsland?

    We geven in onze blog veel tips. Denk onder meer aan de cultuur, de wetgeving, betaalmogelijkheden en keurmerken. Verdiep je erin en regel alle zaken om de Duitse markt zo goed mogelijk te betreden en succes te boeken met je webshop.

    Hoe regel je de btw in Duitsland voor je webshop?

    Zodra jouw e-commerce onderneming in Duitsland meer omzet draait dan € 10.000 moet je in Duitsland btw afdragen (of als je al in andere EU-landen de grens van € 10.000 bent gepasseerd). Het reguliere btw-tarief in Duitsland is 19%. Via de OSS-regeling is het niet mogelijk om Duitse btw terug te vragen. Als je in Duitsland btw wilt terugvragen, heb je een Duitse btw-registratie nodig.

    Wat is een Datenschutzerklärung?

    Deze Duitse wetgeving betreft de bescherming van persoonsgegevens. In de Datenschutzerklärung neem je op hoe en waarom je gegevens verzamelt van jouw bezoekers en welke gegevens jij bewaart. De Datenschutzerklärung plaats je op een zichtbare plek op jouw website. Dit moet er allemaal in komen te staan. In Nederland kennen we de AVG. Maar let op, er zijn verschillen met Duitsland.

    Kiezen voor een Duitse webshop of verkopen op Duitse marktplaatsen?

    Het aandeel van marktplaatsen zoals Amazon en Otto op de e-commerce markt in Duitsland is groot. Voor individuele e-commerce ondernemers is het lastig om op te vallen met je webshop. Het aanbieden van jouw producten op een Duitse marktplaats kan een mooie tussenstap zijn voordat je je verdiept in het starten van een Duitse webshop. Zo leer je de Duitse markt leren door jouw producten te testen op een platform met miljoenen bezoekers.
    Onderwerpen: