Wil je een webshop beginnen?

Inleiding tot e-mailmarketing, deel 2: 13 veelgebruikte e-mailcampagnes en hoe je hun succes meet

Inleiding tot e-mailmarketing

In het eerste deel van dit artikel over e-mailmarketing heb je kunnen lezen wat e-mailmarketing precies is, waarom het zo belangrijk is en hoe je ermee aan de slag gaat. In dit tweede deel leggen we uit welke verschillende soorten e-mailcampagnes er zijn, en lichten we 13 e-mailcampagnes toe die vaak gebruikt worden in de e-commerce. Bovendien geven we tips hoe je ze optimaliseert voor nog meer impact, en hoe je de effectiviteit van je campagnes meet.

Inhoudsopgave

Drie soorten e-mailmarketingcampagnes

E-mail kan een waardevol marketingkanaal zijn, maar je moet wel oppassen dat je geen irrelevante, ongewenste boodschappen verstuurt naar de verkeerde mensen op het verkeerde moment. Laten we dus eens kijken naar de verschillende soorten campagnes die er zijn en hoe je je e-mails zo aantrekkelijk mogelijk maakt voor klanten.

We kunnen marketingmails in drie hoofdcategorieën indelen: transactiegericht, promotiegericht en lifecyclegericht (dat wil zeggen, afgestemd op de fase waarin de klant zich bevind).


Meld je aan voor de gratis cursus Ecommerce Email Marketing 101 (Engelstalig) op Shopify Compass

  1. Transactionele e-mails worden verstuurd na het afrekenen en andere handelingen rondom de aankoop. Dit zijn vooral functionele e-mails die belangrijke informatie bevatten voor individuele klanten. Bestel- en verzendbevestigingen en e-mails die een factuur bevatten behoren bijvoorbeeld tot deze categorie.
  2. Promotionele e-mails zijn bedoeld om een bepaalde aanbieding of promotie onder de aandacht te brengen. Denk aan e-mails met informatie over speciale moederdag- of feestdagenaanbiedingen, over de zomeruitverkoop of een e-mail met daarin een tijdelijke korting.
  3. Lifecycle e-mails zijn e-mails die worden gestuurd naar aanleiding van een actie die een klant heeft genomen of de fase waarin de klant zich bevindt in zijn of haar contact met jouw webshop (meer hierover lees je in deel 3 van deze serie). Een voorbeeld is een e-mail na een verlaten winkelwagentje. Deze e-mail wordt alleen verstuurd nadat een klant een website verlaat terwijl er nog producten in zijn winkelwagentje zitten.

Verder lezen: Klanten werven en behouden met e-mail campagnes: 7 voorbeelden

Transactionele e-mails

Het gemiddelde openingspercentage ligt bij transactionele e-mails vele malen hoger dan bij niet-transactionele e-mails. Het verschil is nog groter bij de gemiddelde betrokkenheid, die wordt gemeten aan de hand van het doorklikpercentage.

Waarom dit grote verschil? Transactionele e-mails worden niet alleen verwacht, maar er wordt ook naar uitgekeken door de klant, omdat ze vaak nuttige informatie bevatten. Het is dus de moeite waard om te zorgen voor een goede transactionele e-mail. Laten we beginnen met een aantal standaard transactionele e-mails die iedere webshop hoort te versturen.

1. Bestelbevestigingen en facturen per e-mail

Afhankelijk van je branche kan het gemiddelde openingspercentage voor een bestelbevestiging of factuurmail wel 70-90% zijn. Zie dit dus als een kans om een klant te behouden na de eerste aankoop.

Zorg er wel eerst voor dat je e-mail alle informatie bevat die klanten verwachten: wat is de verwachte leverdatum, op welk adres wordt de bestelling bezorgd en waar kunnen ze terecht met vragen. Als je eenmaal alle standaardinformatie op orde hebt, kun je gaan experimenteren met extra’s.

Bij terugkerende klanten kun je verwante producten voorstellen of de mogelijkheid geven om nog een accessoire of add-on aan de aankoop toe te voegen voordat de bestelling wordt verzonden. Dollar Shave Club stuurt bijvoorbeeld een bestelbevestiging naar abonnees voordat hun bestelling wordt verzonden en biedt daarin de mogelijkheid om meer artikelen toe te voegen.

Upselling in een bevestigingsmail

Manieren om je bestelbevestigingsmail te verbeteren

  • Upselling van verwante producten door accessoires voor te stellen, de mogelijkheid aan te bieden om hetzelfde product te kopen en cadeau te doen aan een vriend(in) of de optie te geven om abonnee te worden.
  • Bied een kortingscode of gratis verzending aan voor een volgende aankoop met een bepaalde geldigheidsduur. Dit is een zogenaamde 'bounce-back’-aanbieding. In dit geval valt het verlies aan omzet door een korting goed te verantwoorden, omdat je liever ziet dat een klant terugkomt tegen een lagere prijs dan dat hij helemaal niet terugkomt.
  • Vraag de klant om lid te worden van je community: Bij puur functionele producten werkt dit minder goed, maar als je met jouw bedrijf klanten aantrekt met bepaalde gemeenschappelijke waarden, vormt een aankoop een goede ingang om klanten je community binnen te halen.

2. Verzendbevestigingen

Een verzendbevestiging stuur je zodra de bestelling is verzonden. Deze e-mails zijn waardevol, omdat klanten sowieso al uitkijken naar hun bestelling. Ze zijn vaak ook een onderbenutte kans om je klanten op een creatieve manier positief te verrassen.

En hoewel dat misschien niet het eerste is waar je aan denkt, kun je ze ook inzetten om nieuwe klanten te genereren. Tradesy gebruikt de verzendbevestiging bijvoorbeeld om hun aanbevelingsprogramma uit te lichten en klanten aan te moedigen om vrienden en familie een korting van 20 dollar cadeau te doen.

Voorbeeld van een verzendbevestigingsmail

Verzendbevestigingen zijn nog effectiever wanneer de calls to action persoonlijk zijn en afgestemd op de aankoop van de klant. Als een klant bijvoorbeeld een herenbroek heeft gekocht, werkt een productaanbeveling als een bijpassend overhemd of een stropdas waarschijnlijk beter dan een volledig pak of dameskleding.

Manieren om je verzendbevestigingsmail te verbeteren

  • Maak het zo makkelijk mogelijk voor klanten om hun bestelling te volgen: Vermeld de verwachte bezorgdatum en een track&trace-nummer met een link naar het bezorgbedrijf, zodat klanten met één klik precies zien wat de status van hun bestelling is.
  • Moedig de klant aan om het gekochte product aan te bevelen bij een vriend(in) door een link naar het product door te sturen. Stimuleer mond-tot-mondreclame door een aanbevelingsprogramma met beloningen op te zetten.
  • Voeg productaanbevelingen toe die passen bij de aankoop van de klant: Zorg wel dat je producten aanbeveelt waar klanten ook daadwerkelijk interesse in kunnen hebben.

3. Feedbackmail

Veel bedrijven laten feedback links liggen, wat hun duur kan komen te staan. Gelukkig is het een fluitje van een cent om feedback te vragen: stuur een korte vragenlijst of gewoon één vraag over de winkelervaring van de klant.

Deze e-mail kun je het beste sturen nadat een klant het product waarschijnlijk heeft ontvangen en gebruikt. Hier zie je een voorbeeld van een feedbackmail van Death Wish Coffee:

Voorbeeld van een feedbackmail

In dit voorbeeld van Death Wish wordt de klant doorgestuurd naar een enquêteprogramma van een externe partij, maar veel bedrijven voegen de volledige vragenlijst toe aan de e-mail zelf. Vaak gaat dit aan de hand van een beoordelingssysteem (bijv. ‘Beoordeel je ervaring’). Je kunt klanten ook doorsturen naar een vragenlijst op je website. Op die manier maak je het voor tevreden klanten heel makkelijk en verleidelijk om meteen verder te winkelen nadat ze de vragenlijst hebben ingevuld.

Maar wat als klanten niet zo tevreden zijn over hun laatste aankoop? Het allerbelangrijkste is dat je contact opneemt met deze klanten. Ten eerste om de ervaring van de betreffende klant te erkennen, maar ook om er zo achter te komen hoe je de ervaring voor toekomstige klanten kunt verbeteren.

Manieren om je feedbackmail te verbeteren

  • Richt je op klanttevredenheid, niet op verkoop, zodat je te weten komt wat de klant van zijn aankoop vindt. Houd deze gegevens bij en kijk na verloop van tijd of je bepaalde patronen kunt ontdekken waar je actie op kunt ondernemen om zo je bedrijfsvoering te verbeteren.
  • Overweeg om een vragenlijst/reviewfunctie op je website te plaatsen: Klanten kunnen dan gerelateerde aanbiedingen en producten bekijken nadat ze hun feedback hebben gegeven.
  • Toon de beoordeling op je productpagina om potentiële toekomstige klanten meer vertrouwen te geven.

Promotiemails

Zogenaamde broadcast-e-mails worden naar je hele mailinglijst of, wat vaker voorkomt, naar een bepaald segment van je mailinglijst gestuurd. Voorbeelden zijn de introductie van een nieuw product of nieuwe content, de maandelijkse nieuwsbrief, of een tijdelijke- of seizoensaanbieding.

Je kunt deze e-mails zien als berichten die je verstuurt wanneer je iets nieuws te melden hebt. Denk dus goed na over het onderliggende doel, het aanbod en het segment van je abonnees.

4. Nieuwe producten (of diensten)

Nieuwe producten komen vaak tot stand naar aanleiding van feedback van klanten. Je abonnees zijn dus het perfecte startpunt wanneer je een nieuw product introduceert. Als je nieuwe product vooral een specifiek deel van je klanten zal aanspreken, kun je je lijst segmenteren op basis van eerdere aankopen.

5. Tijdelijke aanbiedingen

Bedenk een tijdelijke aanbieding die aansluit op de interesses van je klanten. Bied bijvoorbeeld een korting aan op een product dat binnen dezelfde categorie valt als een product dat ze een week eerder hebben gekocht. En denk eraan: als je aanbieding aantrekkelijk genoeg is, kun je je tekst het beste zo eenvoudig mogelijk houden.

6. Kortingen speciaal voor abonnees

Of je nu op gezette tijden een nieuwsbrief uitstuurt of een campagne opzet rondom een speciale aanbieding, met een kortingscode geef je je abonnees een extra duwtje in de richting van een aankoop. En door het gevoel van exclusiviteit en lidmaatschap creëer je meer betrokkenheid bij je marketing.

7. Seizoensaanbiedingen

Een bekende en effectieve vorm van e-mailmarketing is een e-mail waarin je je abonnees informeert over een speciale aanbieding naar aanleiding van een feestdag of speciale periode in het jaar. Vertel je abonnees bijvoorbeeld over je Black Friday-aanbieding, je opruimactie na de kerstdagen of je voorjaarsuitverkoop. Of herinner mensen aan aankomende feestdagen, zoals Vaderdag.

Tijdgebonden e-mailmarketingcampagne

8. Nieuwsbrief

Een nieuwsbrief is een ideaal middel om klanten wat meer te vertellen over je bedrijf. Weloverwogen casestudies en inspirerende brand stories waarin je jouw merkwaarden benadrukt zijn een ondergewaardeerde manier om relaties met (potentiële) klanten te onderhouden en te versterken zonder afhankelijk te zijn van kortingen of aanbiedingen.

In het onderstaande voorbeeld vertelt Uncommon Goods over hun missie om de wereld een beetje beter te maken en hoe ze bedrijven en ambachtslieden steunen die ethisch verantwoord werken. Het is een slimme manier om een standpunt in te nemen en klanten aan te spreken die er ook zo over denken.

Voorbeeld van een e-mailnieuwsbrief

Iedereen houdt van een goed verhaal. Dus weet je een opmerkelijk verhaal van een medewerker, klant of van jezelf, gebruik dat dan als onderwerp voor je nieuwsbrief. Misschien heb je een klant die 20 kilo is afgevallen met behulp van jouw fitnessproduct. Of misschien heb je een inspirerend persoonlijk verhaal over wat jou heeft aangezet om een eigen bedrijf te beginnen. Waar het verhaal ook over gaat, het is belangrijk dat het interessant is en relevant voor je merk.

9. Contentupdate

E-mail is vaak dé manier om nieuwe content onder de aandacht te brengen. Als je contentmarketing gebruikt om bestaande klanten te informeren en nieuwe te bereiken, zet die content dan in een nieuwsbrief. Of laat nieuwe content automatisch versturen in een e-mail via RSS. Overweeg als dat voor jou relevant is om content te maken die extra context biedt voor je nieuwe of vernieuwde product (zoals stylingtips voor haarverzorgingsproducten).

Lifecyclemails

Lifecyclemails zijn heel effectief omdat ze persoonlijk zijn en zich richten tot slechts een klein deel van je abonnees, met een relevante boodschap op basis van hun gedrag.

Er zijn verschillende goede lifecyclemails die ook voor nieuwe webshopeigenaren interessant zijn: e-mails na een verlaten winkelwagentje, welkomstmails, e-mails om een vervolgaankoop uit te lokken en terugwincampagnes. Met elke van deze e-mails kun je aardig wat invloed uitoefenen op de klanttevredenheid en het klantbehoud.

10. E-mails na een verlaten winkelwagen

Gemiddeld wordt 60-80% van de winkelwagentjes vroegtijdig verlaten. Dat is behoorlijk wat misgelopen omzet. Gelukkig is het mogelijk om een deel van die potentiële klanten terug te winnen. Door een e-mail te versturen na een verlaten winkelwagen, kun je 5-11% van de anders verloren omzet alsnog binnenhalen.

Voor webshops zijn verlaten-winkelwagencampagnes het beste recept voor een snel resultaat.

Je kunt overwegen om een incentive toe te voegen om de klant over te halen zijn bestelling af te ronden. Het risico is wel dat klanten hun winkelwagen voortaan verlaten in afwachting van een korting. Bedenk in ieder geval een pakkende tekst op basis van de voordelen voor de klant om hem terug te halen naar je winkel, klaar om af te rekenen.

Alleen tekst kan heel goed werken, maar door afbeeldingen van de producten in de winkelwagen toe te voegen overtuig je de klant wellicht net iets makkelijker. Herinner de klant er hoe dan ook aan dat hij de bestelling bijna had afgerond en leg de nadruk op de redenen die de klant kan hebben om het product te kopen.

Verlaten-winkelwagencampagne

Würkin Stiffs stuurt een e-mail na een verlaten winkelwagen met daarin 20% korting om de klant over te halen de bestelling te voltooien.

Manieren om je verlaten-winkelwagenmail te verbeteren

  • Zet de belangrijkste boodschap in je tekst, zodat klanten die direct zien zonder afbeeldingen te hoeven inschakelen. En voeg een link naar hun winkelwagen toe, zodat ze hun bestelling moeiteloos kunnen afronden.
  • Herinner klanten aan de item(s) in hun winkelwagen, zodat ze weer enthousiast raken. Licht bepaalde kenmerken uit en voeg goede productfoto’s toe.
  • Overweeg om een bepaalde incentive aan te bieden, zoals gratis verzending of een korting. Als een item in de winkelwagen bijna uitverkocht is, laat dat dan weten als service, maar ook om een gevoel van urgentie te kweken.
  • Gebruik een duidelijke, prikkelende call-to-action (CTA). Wees beknopt en houd het bij één. Meerdere CTA’s kunnen afleiden van de handeling waartoe je de klant wilt bewegen, namelijk de bestelling afronden.

11. Welkomstmails

Een welkomstmail is de e-mail die je ontvangt wanneer je je e-mailadres aan een webshop geeft. Je hebt er vast weleens een gekregen nadat je een account had aangemaakt of je had aangemeld voor een nieuwsbrief.

Uit gegevens van Omnisend blijkt dat welkomstmails een gemiddeld openingspercentage hebben van 45%. De gegevens kunnen variëren, maar over het algemeen genereert een automatische e-mail na de eerste aankoop 3 tot 6 keer zoveel verkopen dan een gewone aanbiedingsmail. En een reeks van welkomstmails doet het beter dan één enkele e-mail, al neemt de betrokkenheid na de eerste e-mail uit de reeks wel af.

Reeks welkomstmails

Manieren om je welkomstmail te verbeteren

  • Maak meteen de meerwaarde van je e-mail duidelijk. Je hebt maar één kans om een krachtige eerste indruk te maken, dus je wilt klanten niet bombarderen met promotieberichten.
  • Stuur je welkomstmail binnen enkele minuten. Stel je maakt het aanmelden voor je nieuwsbrief aantrekkelijker door een promotiecode voor 10% korting op de volgende aankoop aan te bieden. Als iemand zich dan aanmeldt en klaar is om een aankoop te doen, maar die promotiecode nog niet ontvangen heeft, loop je het risico dat je de verkoop voorgoed kwijt bent.
  • Wek duidelijke verwachtingen. Maak het makkelijk voor abonnees om hun voorkeuren aan te passen en laat weten hoe vaak ze een e-mail kunnen verwachten en waar die over gaat.

Lees ook: Zo schrijf je een effectieve welkomstmail - inclusief 12 inspirerende voorbeelden!

12. E-mails om een vervolgaankoop uit te lokken

Stel je verkoopt videogames en je merkt dat gemiddeld genomen 20% van de klanten een week nadat ze een videogameconsole hebben gekocht, een tweede controller kopen. 50% van de klanten komt helemaal niet meer terug.

Om van die 20% 70% te maken, stel je een campagne op om klanten die een eerste aankoop hebben gedaan, te verleiden tot een tweede aankoop. Dit betekent dat wanneer er een bestelling binnenkomt voor een videogameconsole, er een week later een e-mail wordt geactiveerd waarin controllers worden uitgelicht.

Om dit te doen, moet je je klantenbestand goed onder de loep nemen en je gegevens segmenteren in Google Analytics. Sommige mensen kopen de controller tegelijk met de console, maar er is een aanzienlijk deel dat dat niet doet en daar liggen je kansen.

E-mailcampagne voor tweede bestelling

Manieren om je e-mail voor vervolgaankoop te verbeteren

  • Begin met twee of drie van je bestverkopende producten. Zijn er aanvullende producten die daar goed bij passen?
  • Probeer het effect van je e-mail te verhogen met een korting. In dit voorbeeld heb je alleen een aanvullend product uitgelicht, maar je kunt ook een korting op dat aanvullende product aanbieden. Of bied een zogenaamde kortingsladder aan: eerst 5%, dan 10% als ze niet toehappen, dan 15% als ze nog steeds niet toehappen, etc.
  • Test campagnes op basis van je eigen gegevens. Niemand kan je vertellen wat jouw bestverkopende producten zijn of welke producten daar goed bij passen, of wat het beste moment is om je campagne uit te sturen. Deze campagnes zien er voor elk bedrijf anders uit.

13. Terugwincampagne

Terugwincampagnes zijn er in allerlei vormen en maten, maar ze hebben allemaal tot doel om verloren klanten te verleiden om terug te komen en een nieuwe bestelling te plaatsen.

Stel dat je onderzoek hebt gedaan en je erachter bent gekomen dat de meeste klanten na 45 dagen terugkomen voor een nieuwe bestelling. Als een klant dan na 45 dagen geen tweede bestelling heeft geplaatst, kun je er vanuit gaan dat hij dat ook niet meer gaat doen.

Of stel dat je een actieve klant had die de afgelopen zes maanden elke 45 dagen iets bij je kocht. Maar nu is hij al een tijdje niet meer actief: je hebt de afgelopen 44 dagen geen bestelling meer ontvangen. Dit is waar de terugwincampagne om de hoek komt kijken. Na 45 dagen van inactiviteit wordt er dan automatisch een e-mail uitgestuurd, omdat dat volgens de gegevens van jouw winkel ongewoon gedrag is voor een gezonde, actieve klant.

Reeks terugwinmails

Manieren om je terugwinmail te verbeteren

  • Begin vroeg met testen zodat je geen omzet laat liggen. Voer een split-test (ook wel A/B-test genoemd) uit om te bepalen wat het minimale kortingsbedrag is dat je kunt bieden zonder conversies te verliezen. Kun je 5% bieden in plaats van 10%? 10% in plaats van 15%?
  • Na 90 dagen van inactiviteit zijn de vooruitzichten alles behalve rooskleurig. Als een klant drie maanden lang niets koopt, is het erg onwaarschijnlijk dat hij nog terugkomt. Dit is natuurlijk wel afhankelijk van je winkel en branche. Sommige winkels hebben gewoon een lange verkoopcyclus. Maar houd er rekening mee dat de kansen kleiner worden na 90 dagen.

Geautomatiseerde e-mailmarketing

Vijf basismeetwaarden om de effectiviteit van je e-mailcampagnes te meten

1. Grootte en groei van je mailinglijst

In de Engelstalige Shopify Compass-cursus ‘Ecommerce Email Marketing 101’ legt Drew Sanocki, CEO van AutoAnything, uit dat je door je mailinglijst te laten groeien, ook je bedrijf laat groeien. Het maakt daarbij niet uit of je e-mailadressen verzamelt van klanten of van websitebezoekers. Hoe groter je mailinglijst, hoe meer potentiële klanten je kunt bereiken om je verkoop te verhogen.

Houd deze simpele, maar belangrijke meetwaarde bij met behulp van je e-mailserviceprovider. Kijk hoeveel nieuwe abonnees je er wekelijks, maandelijks of tussen twee e-mailcampagnes in bij hebt gekregen.

2. Openings- en doorklikpercentages

Het openingspercentage is het percentage van de ontvangers dat je e-mail ook daadwerkelijk heeft geopend. Normaal ligt het openingspercentage tussen de 20% en 30%. Je zult zien dat je openingspercentage bij de start van een e-mailcampagne vaak hoger ligt. De onderwerpregel speelt ook een belangrijke rol: hoe aantrekkelijker, hoe hoger het openingspercentage.

Het doorklikpercentage is het percentage succesvol bezorgde e-mails binnen een campagne dat resulteerde in ten minste één klik. Gewoonlijk is het doorklikpercentage twee tot drie keer hoger dan het conversiepercentage van je webwinkel, misschien iets van 5%. Waarom? Omdat je mailinglijst bestaat uit een sterk gesegmenteerde groep mensen die zich hebben aangemeld voor je e-mails. Je doorklikpercentage wordt voor een groot deel bepaald door de calls to action en afbeeldingen die je gebruikt.

Het openings- en doorklikpercentage meten elk een ander soort gedrag, maar samen zeggen ze wel iets over hoe effectief je e-mails zijn. Wanneer deze cijfers erg uit elkaar lopen, bijvoorbeeld doordat veel mensen je e-mail hebben geopend, maar slechts enkelen op de call to action hebben geklikt, helpt dat je te bepalen welke verbeteringen de moeite waard zijn.

3. Bezorgbaarheid en de staat van je mailinglijst

Volgens de IBM Marketing Cloud is het gemiddelde hard bounce-percentage 0,47%. Een hard bounce is een e-mail die wordt teruggestuurd naar de afzender vanwege een ongeldig e-mailadres. Als je e-mail wel aankomt bij de beoogde ontvanger, kan diegene de e-mails alsnog markeren als spam. Als je regelmatig wordt aangemerkt als afzender van spam, gaat dat ten koste van het bezorgbaarheidspercentage voor al je abonnees.

Spamfilters zijn redelijk eenduidig. E-mails worden beoordeeld op basis van een een lange lijst met factoren. Een e-mail met een te hoge score wordt aangemerkt als spam door de e-mailserver. Helaas werkt elke server anders en kan een e-mail dus op de ene server worden aangemerkt als spam en op een andere niet. Als algemene vuistregel kun je de volgende dingen beter vermijden:

  • Schreeuwerige of opdringerige tekst gebruiken, zoals veel hoofdletters, uitroeptekens en woorden als ‘gratis'.
  • Grote afbeeldingen met heel weinig tekst. Veel spamfilters herkennen afbeeldingen namelijk niet.
  • E-mails versturen naar een verouderde mailinglijst die je al jaren niet hebt bijgehouden.

Menselijke spamfilters zitten ingewikkelder in elkaar. Er valt niet precies te zeggen waarom iemand een e-mail als spam markeert, maar er zijn wel enkele algemene regels. Zo kun je beter geen lijsten kopen of e-mails versturen zonder uitdrukkelijke toestemming, en kun je beter ook niet vaag zijn over wanneer je e-mails verstuurt, de afmeldoptie verbergen of de afmeldprocedure onnodig lastig maken. Verder is het geen goed idee om niet-betrokken, inactieve leads of klanten op je lijst te laten staan (al is het wel raadzaam om een heractiveringscampagne op te zetten voor dergelijke inactieve leads).

Veel e-mailserverproviders, zeker degene die bezorgbaarheid serieus nemen, beschouwen een klachtenpercentage van 0,1% als een acceptabele drempel. Dat betekent dat voor elke 1000 e-mails die je verstuurt, hooguit één persoon de e-mail mag markeren als spam.

4. A/B-testresultaten

Wanneer je een A/B-test wilt uitvoeren, moet je drie groepen ontvangers maken: groep A, B en C. Nadat je twee variaties van een e-mail hebt verstuurd naar groep A en B, bepaal je op basis van je geanalyseerde resultaten welke versie het beter deed op het gebied van betrokkenheid of omzet genereren. Vervolgens verstuur je de beste versie (A of B) naar je laatste groep ontvangers (C).

Met behulp van een A/B-test test je de boodschap en formulering, het design en de calls to action van je e-mail eerst onder een kleine groep abonnees, zodat je uiteindelijke e-mail zo effectief mogelijk is.

5. Omzet

Omzet is natuurlijk hoeveel geld er in het laatje komt. Welk percentage van de totale omzet van je winkel kun je toeschrijven aan e-mailmarketing? Volgens Sanocki is ongeveer 20% van de totale omzet van de succesvolle winkels die hij heeft gezien, afkomstig van e-mailmarketing.

‘Greenlight benchmarks’ gebruiken

Het is belangrijk dat je de effectiviteit van je marketing op alle kanalen waar je tijd en geld instopt goed bijhoudt, maar pas op dat je jezelf niet te veel verliest in de cijfers.

Implementeer in plaats daarvan een ‘greenlight benchmarks’-strategie, een concept ontwikkeld door Ramit Sethi. Zodra je een bepaalde drempelwaarde hebt bereikt, geef je jezelf groen licht om verder te gaan met iets anders. Er liggen nu eenmaal altijd belangrijkere zaken op je te wachten als je een eigen bedrijf hebt. Sanocki adviseert de volgende benchmarks voor de meeste van je promotie- of lifecyclemails:

  • Een openingspercentage van 20%: dit geeft aan dat je relevante e-mails met een interessante onderwerpregel stuurt naar de juiste mensen.
  • Een doorklikpercentage van 5%: dit geeft aan dat de inhoud en aanbiedingen in je e-mail aantrekkelijk genoeg zijn om te klikken.
  • Een percentage van 20% voor het aandeel dat e-mailmarketing heeft in de totale omzet van je winkel: dit geeft aan dat e-mailmarketing leidt tot voldoende conversies via eerste aankopen van nieuwe klanten en upselling aan bestaande klanten om verdere investering te rechtvaardigen.

Bonus: Drew Sanocki heeft een eenvoudige, gratis template ontwikkeld die je kunt gebruiken om de effectiviteit van je e-mailmarketingcampagnes bij te houden.

Druk op verzenden en verkopen maar

Een van de beste dingen van e-mailmarketing is dat je ermee kunt experimenteren zonder al te veel risico te lopen. Begin met het opstellen van een basismailinglijst, zet je eerste verlaten-winkelwagencampagne op en breid dan langzaam uit totdat je een volwaardige strategie opgebouwd hebt. Dit is het moment om aan de slag te gaan!

Wil je nog meer uit je mailinglijst halen? Lees dan ook het derde en laatste deel van deze serie, over hoe je je mailinglijst segmenteert voor maximale impact.

Lees ook: Zo maak je van eenmalige eindejaarsshoppers terugkerende klanten

 

Veelgestelde vragen over e-mailmarketing

Welke soorten e-mailmarketingcampagnes zijn er?

Marketingmails kunnen worden ingedeeld in drie hoofdcategorieën: 1. Transactiemails: Dit zijn e-mails met informatie rondom een aankoop, zoals bestel- en verzendbevestigingen. 2. Promotiemails: Deze e-mails zijn bedoeld om een bepaalde aanbieding of actie onder de aandacht te brengen, zoals een moederdagactie of voorjaarsuitverkoop. 3. Lifecyclemails: Dit zijn e-mails die worden verstuurd naar aanleiding van een handeling van de klant of de fase van de levenscyclus waarin de klant zich bevindt. Bijvoorbeeld een e-mail na een verlaten winkelwagen.

Hoe kun je de effectiviteit van je e-mailmarketingcampagne meten?

Enkele manieren om te meten hoe goed je e-mailmarketingcampagne presteert:
  1. Grootte en groei van je mailinglijst: Kijk hoeveel nieuwe abonnees je er na een bepaalde tijd bij hebt gekregen.
  2. Openings- en doorklikpercentage: Kijk hoeveel ontvangers je e-mail ook daadwerkelijk openen en op de toegevoegde link klikken.
  3. A/B-testresultaten: Voer een A/B-test uit om te testen welke variant van je e-mail het best werkt.

Wat is geautomatiseerde lifecycle marketing?

Dit is het automatisch versturen van e-mails (via speciale e-mailmarketingsoftware) op basis van het gedrag van een klant en waar in het klanttraject hij zich bevindt. Bijvoorbeeld een klant die je webshop verlaat terwijl er nog niet-afgerekende artikelen in de winkelwagen zitten.

 

Illustraties: Axel Kinnear

Dit artikel is een vertaling van een origineel artikel van Mark Macdonald

Onderwerpen: