Shopify-blogs

In 7 stappen het perfecte logo ontwerpen

how-to-design-a-logo

Als je probeert om je het slechtste logo dat je ooit hebt gezien voor de geest te halen is dit vermoedelijk best wel lastig, en dat is niet raar.

Goede logo’s worden onthouden. Slechte niet.

Daarom is het ontwerpen van een logo een hele andere tak van sport dan het ontwerpen van ander promotiemateriaal. Web banners, advertenties en sociale media posts moeten ook aan bepaalde ontwerpvoorwaarden voldoen, maar nergens is memorabel zijn zo belangrijk als bij een logo.

Over het algemeen hebben de beste logo’s ook de eenvoudigste vormgeving – denk maar aan de “swoosh” van Nike of de gele M van McDonald’s.  Volgens vlaggenspecialist Ted Kaye moet het ontwerp van een vlag zo simpel zijn dat een kind het uit zijn hoofd na kan tekenen. Hetzelfde geldt voor logo’s.

Je logo is niet hetzelfde als je merk, maar het wordt wel het gezicht van je merk. Het staat op je website, je producten, je marketingmateriaal, op de muren en ramen van je winkel, en op alle andere plaatsen waar mensen met je merk te maken krijgen.

Hoe klein je budget ook is, je verdient een logo waar je blij van wordt. In deze handleiding laten we je zien hoe je stap voor stap een logo kunt ontwerpen – van het kiezen van de juiste kleur tot het inhuren van een ontwerper.

Waarom is een logo belangrijk?

shopify-skateboard
Met een goed logo kun je overal je merk op aanbrengen en zo meer zichtbaarheid creëren. Met dit Shopify skateboard is elke sprong een marketingmoment.

Een logo is het eenvoudigst mogelijke waar je jouw merk mee kunt  vertegenwoordigen. Voor klanten is je logo de belichaming van je merk en een logo geeft ze houvast:

  • Mensen zijn visueel ingesteld: Als je mensen iets over je merk wil laten weten, zeggen wetenschappers, zijn beelden veel effectiever dan woorden.
  • Met logo’s kun je branded swag maken: Branded swag (kleine producten met jouw logo erop) kun je uitdelen op beurzen, als relatiegeschenk gebruiken, of zelfs in je winkel verkopen. Een goed gesprek verdwijnt al snel uit iemands geheugen, maar een pen met jouw logo erop herinnert hen elke keer weer aan jouw merk.
  • Een logo is een inspiratiebron voor verder ontwerp: Om in het geheugen van klanten te blijven hangen is het cruciaal dat al je marketingmateriaal dezelfde uitstraling heeft. Dit is veel makkelijker te bereiken door telkens weer je logo als uitgangspunt te nemen.
  • Met een logo val je op tussen de rest: Er is een sterke associatie tussen bepaalde symbolen en bepaalde branches. Denk bijvoorbeeld aan hoeveel medische bedrijven een variatie op het rode kruis in hun logo hebben. Als je in een branche met veel concurrentie zit, is het extra belangrijk om jezelf te onderscheiden van de rest.

Een logo heeft veel voordelen, dus het is logisch dat bijna elk bedrijf er één heeft. Sterker nog, het niet hebben van een logo kan onprofessioneel of zelfs onbetrouwbaar overkomen.

Nu het duidelijk is waarom een logo belangrijk is, gaan we laten zien hoe je je eigen logo kan ontwerpen. Aan de hand van ons voorbeeld – LawnPure - nemen we je mee door het hele proces.

Zelf stap voor stap een logo ontwerpen

Illustration of three characters holding various letter 'I's" all in a different style and font, as a metaphor for how to design a logo. Type is one of the considerations.

Of je nou zelf een logo gaat maken, een grafisch ontwerper inhuurt of een online logomaker gebruikt, deze zeven stappen zul je altijd tegenkomen:

  1. Je merkidentiteit bepalen
  2. Ontwerpinspiratie zoeken
  3. De juiste kleur voor je merk vinden
  4. Een lettertype kiezen
  5. Een aantal ruwe schetsen maken
  6. Feedback verzamelen
  7. De uiteindelijke keuze perfectioneren

 

1. Je merkidentiteit bepalen

“Merkidentiteit” is een term die alle visuele elementen van je merk beschrijft:

Van de kleuren die je gebruikt tot je logo tot het ontwerp van de kleinste onderdelen van je merk. De bedoeling is dat deze visuele elementen samenwerken om je merk eruit te laten springen in de ogen van de klant.

Voordat je de eerste schetsen van een eventueel logo maakt moet je eerst weten wat je merkidentiteit precies is. Deze vragen kunnen je daarbij helpen:

  • Waarom ben je dit bedrijf begonnen?
  • Welke waarden zijn belangrijk voor je bedrijf?
  • Waarin verschil je van de concurrentie?

De onderscheidende kenmerken van je merk – de dingen die het belangrijkst zijn voor jou, en het meest herkenbaar voor je klanten – vind je in de antwoorden op deze vragen. Voor je begint met schetsen of kleuren en stijlen gaat kiezen moet je eerst weten wie je bent.

Maak je geen zorgen als de antwoorden niet meteen komen, deze vragen zijn bedoeld om langer over na te denken. Maar als je er de tijd voor neemt zullen de antwoorden ervoor zorgen dat je een veel effectiever en memorabeler logo krijgt. 

Om je te helpen het ontwerpproces beter te begrijpen hebben we samen met de vaste ontwerpers van het Shopify hoofdkantoor een logo ontworpen voor ons fictionele bedrijf LawnPure – een serie biologische producten voor het gazon op basis van citrusvruchten, zonder chemicaliën

We begonnen met het maken van een mind map voor de waarden van ons bedrijf. Een mind map is een visuele brainstorm tool waarbij je begint met een centraal thema (hier het merk), en alle gedachten die dat bij je oproept ordent door ze schematisch eromheen op te schrijven.

Je kunt mind maps zowel in je eentje als in een groep gebruiken, en het zijn de ideale tools om te zorgen dat je gefocust blijft op het centrale idee, of juist nieuwe ideeën krijgt. Daarom zijn ze perfect voor het bereiken van een consensus over een consistente merkidentiteit.

 

logo-design-mindmap

“Mindmapping” is een geweldige tool voor het ontwikkelen van een consistente merkidentiteit.

Door het gebruik van een mind map konden we een conceptueel sterk merk ontwikkelen, wat weer zorgde dat we de vragen die helder maakten wat ons onderscheidt van de concurrentie veel makkelijker konden beantwoorden:

Waarom zijn we dit bedrijf begonnen?

We zijn dit bedrijf begonnen omdat we een gezond en groen gazon willen waar onze kinderen en huisdieren veilig op kunnen spelen. De kunstmest die nu verkrijgbaar is zorgt voor een mooi gazon, maar maakt het gras ook giftig. Gazonproducten op azijnbasis zijn veiliger, maar minder effectief. Daarom besloten we om zelf een effectieve natuurlijke meststof te maken.

Welke waarden zijn belangrijk voor ons bedrijf?

Bij LawnPure vinden we een verantwoorde en veilige manier van gazonverzorging en insectenbestrijding belangrijk. We geloven dat de mensheid beter wordt van wetenschappelijk onderzoek naar en ontwikkeling van veilige, effectieve en duurzame gazonverzorgingsproducten. Wij willen strijden voor duurzaamheid en milieu. We vinden dat mensen de plicht hebben om het milieu te beschermen, zowel voor onze eigen veiligheid als die van toekomstige generaties.

Waarin verschillen wij van de concurrentie?

De “Agritech” (agrarische biotechnologie) branche wordt geplaagd door hebzucht, onveilige praktijken en een totale onverschilligheid met betrekking tot duurzaamheid en milieu. Uit de vele rechtszaken die tegen hen aangespannen zijn wordt duidelijk dat de grote agritech bedrijven meer geven om winst dan om de veiligheid van hun klanten en medewerkers of de toekomst van onze planeet.

Wat LawnPure anders maakt is de wens om dit te veranderen. Ons onderzoeksteam stopt al hun energie in het creëren van veilige, effectieve producten die duurzame landbouw ondersteunen. In een wereld vol met winstbejag wil LawnPure een groene vernieuwer zijn, zo groen als een natuurlijk bemest gazon.

fresh-green-lawn
Foto door Ryan Bruce via Burst.

Van het nadenken over onze merkidentiteit werden we enorm creatief. We hadden nog geen logo ontwerp in gedachten – maar het werd wel heel duidelijk welke waarden het logo moest uitstralen. 

2. Op zoek naar ontwerpinspiratie

Alle begin is moeilijk, zeker als het om iets creatiefs gaat. Maar soms is je probleem niet dat je te weinig ideeën hebt, maar juist te veel.

Analysis paralysis krijg je als je zoveel ideeën hebt dat je blijft hangen in het constant afwegen van alle voors en tegens van elk idee en nooit tot een beslissing komt.

Om analysis paralysis (verlamming door teveel ideeën)  te voorkomen kan het helpen om het ontwerpen van een logo niet te zien als het creëren van iets uit niets, maar in plaats daarvan als een puzzel: Het logo zweeft al rond in je geest als losse stukjes en het enige wat je nog hoeft te doen is de stukjes samenvoegen met behulp van de bestaande ontwerpprincipes.

Maak jezelf vertrouwd met de taal van logo’s door er zo veel mogelijk te bekijken. Bedenk wat jouw favoriete logo’s zo goed en memorabel maakt.

Op het internet zijn heel wat plaatsen te vinden waar je logo-inspiratie op kunt doen:

  • Logoed: Logoed heeft één hele lange pagina met prachtige logo’s, die regelmatig geüpdate wordt.
  • Logospire: Een gigantische collectie waar iedereen zijn of haar zelfontworpen logo’s aan toe mag voegen. Eindeloos inspirerend.
  • Brand New: Brand New is een blog over bekende merken – oorspronkelijke logo’s en nieuwe logo’s uit alle branches.
  • LogoLounge: Op dit blog kunnen grafisch ontwerpers hun nieuwste logo’s uploaden. Deze site is vooral bekend vanwege de kunstboeken die ze uitgeven.
  • Logo Design love: David Airey is een grafisch ontwerper die op deze blog logo’s en marketingdesign van over de hele wereld recenseert.
  • Ontwerp-hashtags: Veel sociale media platforms hebben hashtags speciaal bedoeld voor grafisch ontwerp. Instagram is hier vooral goed in, zeker omdat het een heel erg visueel platform is. De beste hashtags voor logo-inspiratie zijn: #logo, #logodesigns, #logodesigner, #graphicdesign, #graphicdesigner.

3. De juiste kleur voor je merk vinden

Illustration of two characters playing with oversized paint swatches to reflect the idea of choosing the right colour for your logo. Als het gaat om het effect van visuele prikkels, is kleur veel belangrijker dan mensen zich realiseren. Uit sommige studies blijkt zelfs dat kleur iemands gemoedstoestand kan beïnvloeden en daarmee dus ook hun besluit om jouw product wel of niet te kopen.

Besef dat de kleur van je logo bepalend gaat zijn voor het ontwerp van je website en sociale media feeds, de inrichting van je winkel, de tekstkleur in je marketing e-mails, en alle andere plekken waar mensen jouw merk tegenkomen. Misschien wil je nu weten wat dan de beste kleur is voor een logo, maar die is er niet. Het gaat er juist om dat elke kleur zijn eigen boodschap heeft en dat jij op zoek gaat naar de kleur die het beste past bij de boodschap van jouw merk.

Laten we eens kijken naar de psychologische effecten van de verschillende kleuren:

Bruin: als aardetint wordt bruin vaak geassocieerd met natuurlijke ingrediënten, handgemaakte producten en vers gebak. Het is ook de kleur van schors, stokken, herfstbladeren en aarde en geeft merken daarmee tevens een uitstraling van natuur en buitensport.

made-good-brown

MadeGood gebruikt heel veel bruin in hun marketing- en verpakkingsmateriaal, om associaties met aardsheid en zelfgemaakte koekjes op te roepen.

Oranje: Dit is de kleur van een laaiend vuur, en straalt daarmee warmte, energie en passie uit. Het is ook de kleur van een zonsondergang en roept daarom associaties op met de zomer, zeker in combinatie met lichtblauw en zachtgroen.

lumi-orange-logo

Het oranje van Lumi’s verpakking doet denken aan een sprankelend fris drankje op een warme zomerdag.

Geel: Het nog intensere zusje van oranje straalt ook licht, energie en warmte uit. Maar waar de warmte van oranje een haardvuur is, is die van geel de intense hitte van de zon boven een onherbergzame woestijn. Mensen worden blij van geel, maar ga er voorzichtig mee om. Gele accenten geven je merk een optimistische uitstraling, maar te veel geel wordt al snel hysterisch.

happiness-abscissa-yellow

Parfummerk Happiness Abscissa (Ha) gebruikt gele accenten om optimisme en vrolijkheid uit te stralen.

Groen: Groen is een kleur met een dubbele persoonlijkheid. Aan de ene kant associëren we het met natuur: regenwouden, milieuvriendelijkheid en rust. Maar het is ook de kleur van geld, hebberigheid, afgunst en misselijkheid.

v-dog-green

Hondenvoer merk v-dog gebruikt groen om de natuurlijke basis van hun hondenvoer te benadrukken.

Roze: Deze zachtere, vriendelijkere kleur is in de loop van de geschiedenis met zowel mannelijkheid als vrouwelijkheid geassocieerd. Vandaag de dag zullen de meeste mensen het als vrouwelijk zien maar meer algemeen doet het mensen denken aan vriendelijkheid, romantiek en liefde.

mignon-pink

Door Mignon’s zachtroze logo voel je je geliefd en verzorgd.

Rood: deze krachtige en compromisloze kleur valt altijd op, wat het een grote favoriet van merken maakt. Net als roze is het de kleur van liefde en romantiek. Maar waar roze’s romantiek zacht en teder is, is die van rood woest en vol met passie.

kkw-beauty-red

Kim Kardashian Wests KKW Beauty gebruikt een krachtig rood om het merk een element van passie te geven.

Paars: Paars is een donkere, mysterieuze verschijning met een bijna magische aantrekkingskracht. In het verleden was paarse verf zeldzaam en duur, zodat het geen wonder is dat het geassocieerd wordt met rijkdom, overdaad, mysterie, magie en luxe.

purple-purple

Beddengoed merk Purple gebruikt paars om een gevoel van futuristisch luxe op te roepen.

Blauw: De kleur van lucht en zee roept gevoelens op van vertrouwen, gemak en vrede. Maar pas op, in combinatie met voedsel wordt hij als onsmakelijk gezien, dus gebruik hem niet in de horecabranche.

quad-lock-blue

De betrouwbare uitstraling van blauw maakt het de perfecte kleur om Quad Locks telefoonbeschermers een gevoel van comfort en veiligheid uit te laten stralen.

Zwart, grijs en wit: het kan zijn dat “geen kleur” de beste kleur voor jouw merk is. Grijs, zwart en wit roepen gevoelens van rust, balans en duidelijkheid op.

schoolhouse-white-gray-black

Schoolhouse combineert grijstinten met zachte, getemperde kleuren om hun woninginrichting merk een rustige, kalme uitstraling te geven.

Meerdere kleuren tegelijk gebruiken

De meeste logo’s hebben maar één kleur. Het voordeel daarvan is dat er makkelijker mee te combineren is en dat het andere beeldmateriaal van je merk daardoor eenvoudiger te ontwerpen is. Bovendien kun je logo’s met één kleur makkelijk veranderen of aanpassen voor speciale gelegenheden.

fed-ex-logo-colors

Het FedEx logo is normaal blauw en oranje maar voor hun aparte afdelingen heeft het merk aangepaste logo’s met een andere kleur ontworpen.

Hoe simpeler je ontwerp, hoe beter. Complexe logo’s zijn moeilijker te onthouden en blijven dus minder goed hangen bij klanten.

Een mooie kleurencombinatie kiezen voor je logo

Als je graag meerdere kleuren in je logo wilt hebben, is het belangrijk om te weten welke kleuren goed bij elkaar passen. De officiële kleurentheorie is te complex om hier uitgebreid te bespreken maar er zijn een heleboel online tools die je kunnen helpen bij het maken van je keuze:

 

paletton-logo-color-wheel

 

  • Paletton: Met het kleurenwiel van Paletton kun je op een eenvoudige en interactieve manier een kleurenpalet samenstellen.
  • Coolors: Op Coolors kun je random kleurenpaletten maken of kleuren zoeken die passen bij een vaste basiskleur. Er is ook een functie waar je een foto kunt uploaden om een bijbehorend kleurenpalet te krijgen.
  • Colormind: Colormind is vooral geschikt voor webdesigners. Met hun handige tool kun je in real time zien hoe verschillende kleurencombinaties er op je website uit komen te zien. Zo kun je de leesbaarheid en kleurharmonie van je ideeën checken.
  • ColorSpace: ColorSpace is het geschiktst voor webdevelopers, omdat het automatisch CSS-codes genereert waarmee je je gekozen kleurenpalet aan je webpagina kunt toevoegen.
  • De kleurenpaletmaker van Canva: Je kunt Canva een random kleurenpalet laten maken, of een palet laten maken gebaseerd op een afbeelding. Wat uniek is bij Canva is de mogelijkheid om met behulp van zoektermen een kleurenpalet samen te stellen.

canva-color-palettes

Al heel vroeg in het creatieve proces van LawnPure – de biologische, natuurlijke pesticide op basis van citrusvruchten – werd besloten dat de kleur groen de basiskleur van ons logo zou worden. Door de associaties met milieubewustheid én met de kleur van een gezond gazon leek groen ons de perfecte kleur.

Ons eerste idee was om te proberen de kleur van een gezond gazon zo dicht mogelijk te benaderen. Helaas bleek dat niet zo eenvoudig, omdat kleuren in het echt anders ervaren worden dan op een beeldscherm. Variaties in licht, afstand en een hele reeks andere factoren hebben grote invloed op perceptie en zorgen dat hetzelfde object en zelfs hetzelfde plaatje telkens weer een andere kleur lijkt te hebben.

logo-color-palette-grass

Eén foto, vele kleuren. Originele afbeelding via Scott Webb voor Burst.

Ga er van uit dat het even duurt voor je de perfecte versie van je basiskleur gevonden hebt. Het visuele spectrum is zo enorm dat de kleinste verandering in toon, verzadiging of helderheid de uitstraling van je merk significant kan veranderen. We gebruikten verschillende icoontjes en tekst en vergeleken een aantal kleurschakeringen met elkaar. Zelfs de kleinste verschillen straalden al een volkomen andere boodschap uit.

lawnpure-logo-color-test

Heldere en verzadigde kleuren waren aansprekend en speels, maar hadden ook een aura van kinderachtigheid. Goed als je speelgoed of stripboeken wilt verkopen, maar niet geschikt voor LawnPure. Donkere en aardse groenvarianten pasten beter bij het natuurlijke aspect van LawnPure, vooral in combinatie met bruin, oranje en donkerrood.

lawnpure-logo-color-text-test

Probeer verschillende kleurencombinaties uit om te zien hoe ze de uitstraling van je logo veranderen.

Maar toch waren we nog niet tevreden. Ja, dit groen paste bij de “terug-naar-de-natuur” vibe van LawnPure, maar het deed ons ook te veel denken aan legercamouflage. Deze kleurencombinatie is perfect voor stoerdere merken die jacht- of kampeeruitrustingen verkopen maar het was niet geschikt voor de “love & peace” hippies van LawnPure.

In het begin dachten we dat groen een simpele keuze was, maar na uren experimenteren kregen we het gevoel dat “groen” eigenlijk helemaal geen keuze wás. Er was limoengroen, zeegroen, bosgroen – maar welk groen was in vredesnaam LawnPure groen? Nadat we een enorme hoeveelheid groentinten handden afgekeurd, kwamen we eindelijk uit bij de kleur die we zochten.

hex-code-00b151logo-color-adjust

LawnPure groen (hex code #00b151) is een puur, mild groen dat niet te verzadigd of te donker is en een bijna onzichtbaar zweempje blauw bevat, waardoor het vagelijk doet denken aan een mooi groen gazon onder een strakblauwe hemel. Precies wat het merk wil uitstralen.

We overwogen om LawnPure groen te combineren met andere kleuren. Helder roze en oranje pasten er heel mooi bij en gaven het een zomers gevoel van sappige perziken, aardbeien of watermeloenen. Maar dat is geschikter voor zomerse fruitsapjes of geurkaarsen dan voor bij LawnPure.

In combinatie met hemelsblauw en zand-beige kwam het hele plaatje veel dichter bij het gevoel van een goed onderhouden zomergazon. Maar eigenlijk ietsje té dichtbij. Deze combinatie voelde een beetje nep en paste eerder bij een golfwinkel dan bij LawnPure.

En toen probeerden we bruin. Dat leek ons een goede combinatie omdat bruin de kleur van rijke tuinaarde is. Maar eigenlijk zag het er niet zo heel mooi uit. Donkerder bruin paste niet bij het LawnPure groen. Lichter bruin paste beter, maar deed eerder denken aan een uitgedroogde rotswoestijn dan aan vruchtbare grond.

lawnpure-color-tests

Uiteindelijk besloten we om de speurtocht naar een tweede kleur tijdelijk te laten varen. In principe waren we niet tegen een extra kleur maar het was ons al wel duidelijk dat we die kleur maar mondjesmaat zouden gebruiken. Voor het moment stond de belangrijkste kleur vast en we waren klaar om te beginnen aan de eerste schetsen voor een logo.

4. Een lettertype kiezen

Je logo zelf heeft misschien geen tekst, maar al je andere marketing- en communicatiemateriaal, van je website tot de borden in je winkel, wel. Om te zorgen dat alles een samenhangend geheel vormt is het belangrijk om al bij het ontwerpen van het logo na te gaan denken over welk lettertype je wilt gebruiken, zelfs als je het niet in het logo verwerkt.

Typeface vs. font

Er zijn twee Engelse termen die vaak door elkaar gebruikt worden als het om lettertype gaat: typeface en font. Maar er is een belangrijk verschil: typeface is een specifiek lettertype zoals Times New Roman, Arial of Calibri, terwijl font eigenschappen zoals schuin, of vet aanduidt.

typeface-vs-font

De vier elementaire lettertypes en hun gebruik

Er zijn veel manieren waarop je lettertypes kunt indelen. Je kunt focussen op stijl, historische significantie of op een eindeloos systeem van categorieën en subcategorieën. Maar het meest gebruikte systeem verdeelt lettertypes in vier categorieën.

Serif stijlen

serif type style

Het woord “serif” betekent schreefje, het kleine lijntje of streepje dat haaks staat op de langere lijnen van de letter. Serif-stijlen zijn de oudste lettertypes en gaan terug op het Romeinse schrift.

  • Kenmerken: Serifs worden vaak geassocieerd met geschiedenis, traditie en de antieke wereld, en worden gebruikt om een gevoel van rijkdom, elegantie en autoriteit uit te stralen.
  • Gebruik: Serif fonts zien er mooi uit in langere teksten en worden vooral gebruikt voor drukwerk zoals kranten, boeken en tijdschriften. Luxe merken die een welgesteld publiek willen aanspreken gebruiken ook vaak serif stijlen.
  • Gebruik voor je merk: De antiekere serifs komen “klassieker” over, terwijl de moderne en “tablet” serifs (met een dikkere schreef) als modern, innovatief en creatief gezien worden.
slh-ad-serif

SLH.com gebruikt een tablet-serif om luxe en moderniteit uit te stralen. Afbeelding via Campaigns of the World.

Sans-serif stijlen

san-serif-type-styles

Een Sans-serif stijl, ook wel gothic genoemd, is schreefloos. Sans-serifs hebben minder variatie in lijnbreedte en zijn gemakkelijker te lezen op een verlichte achtergrond, wat ze populair maakt voor computers. In kranten en tijdschriften staan ze meestal in de koppen maar soms ook in de tekst zelf.

  • Kenmerken: Sans-serifs worden geassocieerd met eenvoud, modernisme en minimalisme. Qua pagina opmaak doen ze het goed als er veel negatieve ruimte is en ze geven een glossy, geraffineerd effect.
  • Gebruik: Sans-serif lettertypes zijn veelzijdig en heel geschikt voor webteksten en grote koppen in drukwerk. Merken gebruiken sans-serifs als ze een sfeer van moderne, elegante eenvoud op willen roepen.
  • Gebruik voor je merk: Sans-serif is gemakkelijker leesbaar op een scherm dan op papier, dus ze worden eerder gebruikt voor webteksten dan voor kranten en tijdschriften. Over het algemeen hebben sans-serifs een hedendaagse uitstraling en worden daarom vaak gebruikt om een gevoel van innovatie en moderniteit op te roepen.
    mcdonalds-sans-serif
    McDonald’s gebruikt een sans-serif stijl om eenvoud en moderniteit uit te stralen. Afbeelding via Campaigns of the World.

    Handschriftstijlen 

    script-styles

    Handschriftstijlen zijn afgeleid van handschrift en kalligrafie. Deze stijlen zijn vloeiender dan serif of sans-serif en worden vaak gebruikt in een speelsere context. Handschriftstijlen zijn veelzijdig en kunnen door zowel formele als ongedwongen merken gebruikt worden.

    • Kenmerken: Omdat ze afgeleid zijn van handschrift, maken deze stijlen een tekst “menselijker”. Handschriftstijlen hebben vaak veel persoonlijkheid, wat ze heel geschikt maakt om de uitstraling van je tekst te veranderen.
    • Gebruik: Gebruik handschriftstijlen niet te veel. Ze zijn ongeschikte voor langere teksten, omdat ze vaak minder makkelijk leesbaar zijn. Maar, als je ze combineert met een serif of sans-serif, zijn ze heel effectief voor het benadrukken van bepaalde woorden of zinnen.
    • Gebruik voor je merk: Formele handschriftstijlen roepen een gevoel van luxe, romantiek en passie op. Informelere stijlen kunnen je merk een handgemaakte en eenvoudige uitstraling geven. Handschriftstijlen zijn vooral goed voor woorden en korte zinnen waarvan je wilt dat ze er extra uitspringen.
      hbo-script-ad

      HBO gebruikt een handschrift lettertype om bepaalde woorden extra te benadrukken. Afbeelding via Campaigns of the World.

      Decoratieve stijlen

      decorative-font-styles

      Decoratieve stijlen zijn lastig te classificeren omdat hun belangrijkste eigenschap is dat ze niet voldoen aan de standaard. Ze kunnen een hele reeks aan gemoedstoestanden oproepen maar focussen meestal op een specifieke thema. Lettertypes die in de afgelopen decennia ontwikkeld zijn, zijn meestal decoratief en vaak speciaal ontworpen voor een specifiek merk.

      • Kenmerken: Decoratieve lettertypes zijn lastig in te delen, omdat ze er heel verschillend uit kunnen zien. Ze hebben echter gemeen dat ze vaak moeilijker te lezen zijn en dus ongeschikt zijn voor langere teksten. In titels en koppen kunnen ze er wel leuk uitzien maar zelfs hier moet je voorzichtig zijn: overmatig gebruikt ziet er al snel ordinair en goedkoop uit. Bovendien zijn decoratieve stijlen vaak aan trends onderhevig, waardoor een tekst er al snel gedateerd uitziet.
      • Gebruik: Probeer het gebruik van decoratieve stijlen tot een minimum te beperken. Losse letters kunnen leuk staan in je logo, maar check eerst of je geen licentierechten schendt door het gebruik van deze stijl.
      • Gebruik voor je merk: Decoratieve stijlen zijn zo divers dat het onmogelijk is te zeggen waar ze het best voor werken. Ze worden vaak gebruikt in logo’s en grote merken laten dikwijls zelfs een heel lettertype ontwikkelen, puur voor eigen gebruik. Lettertypes zonder letters (zoals emoji’s) worden vaak gebruikt om een jonger publiek aan te spreken.
        mcdonalds-emoji-ad

        McDonald’s vertelt een verhaal met alleen maar emoji’s. Afbeelding via Ads of the World.

        Net als bij kleur kan een subtiel verschil in lettertype je merk een volledig andere uitstraling geven. Het is OK om meer dan één lettertype te gebruiken maar zorg wel dat er nog enige samenhang is. Als je telkens switcht tussen radicaal andere lettertypes kan je merk besluiteloos overkomen, wat ervoor kan zorgen dat klanten je niet meer vertrouwen.
        Als je eenmaal één of twee lettertypes gekozen hebt, maak dan afspraken over wanneer je welk font (schuin, vet) gebruikt. Als je te vaak of willekeurig van font wisselt, komt je merk instabiel over.
        Het duurt vaak even voor je het juiste lettertype vindt. Je kunt de keus makkelijker maken door na te denken over de manier waarop een bepaald lettertype past bij je merkidentiteit.
        Net als bij kleur is je merkidentiteit de allerbelangrijkste factor bij het kiezen van een lettertype. Verschillende fonts passen bij verschillende merkeigenschappen:

        1. Lijnen: dik vs. dun

        Dikke, krachtige lijnen, zoals asymmetrische tablet serifs, stralen autoriteit en stabiliteit uit. Dunnere fonts roepen een gevoel van elegantie en vooruitgang op.

        lines-thick-thin-logo-typeface

        2. Stress: diagonaal vs. verticaal

        De “stress” van een font gaat over de hoek waarin de dunste delen van de lijnen van een letter staan. “Geschilderde” en schuine tekst staat op een diagonale as, terwijl blokletters op een verticale as staan. Lettertypes op een verticale as komen formeel en traditioneel over, terwijl een diagonale as ongedwongen en uitnodigend overkomt.

        stress-diagonal-vertical-logo-typeface

        3. Contrast: laag vs. hoog

        Bij lettertypes beschrijft contrast het verschil in “gewicht” tussen de dikke en dunne lijnen van de letters. Lettertypes met een laag contrast zijn leesbaarder maar minder formeel dan mid-contrast stijlen. Lettertypes met een hoog contrast zien er modern en gezaghebbend uit.

        contrast-low-high-logo-typeface

        4. Sfeer: formeel vs. informeel, klassiek vs. modern, dramatisch vs. kalm

        De “sfeer” van een lettertype is moeilijker te typeren. Oudere serif stijlen zien er formeler en klassieker uit en oudere handschriftstijlen hebben iets dramatisch. De nieuwere sans-serif stijlen stralen rust en moderniteit uit en kunnen zowel formeel als informeel zijn. Decoratieve lettertypes kunnen al het bovenstaande uitstralen maar komen meestal vrij theatraal over. Check telkens of het gevoel wat een lettertype oproept ook het gevoel is wat je merk op moet roepen.

        mood-logo-typeface

        5. Een aantal ruwe schetsen maken

        Terug naar LawnPure. We probeerden verschillende lettertypes uit als onderdeel van het ontwerpproces van ons logo. Woorden die bij het LawnPure merk passen zijn: innovatief, modern en futuristisch, dus klassieke lettertypes vonden we daar niet bij passen. De meer theatrale lettertypes waren ook niet echt geschikt – LawnPure moet juist de rust van groen en natuur uitstralen.

        We besloten om een beetje te experimenteren met een paar rustige, moderne lettertypes om te kijken hoe dat eruit zou komen te zien:

        lawnpure-typeface-tests

        Net als bij het logo was ons eerste instinct om een type te kiezen dat zoveel mogelijk deed denken aan gras, een letter die levendig en spannend aanvoelde. Serif lettertypes voelden erg stijf en pasten daar dus niet bij. Sans-serif stijlen werkten ietsje beter maar waren het ook niet helemaal.

        lawnpure-typeface-tests-2

        Dunne lijnen voelden minder formeel dan dikke lijnen, dus dat was een duidelijk verschil. Maar dunne lijnen voelden ook een beetje alledaags, wat niet past bij LawnPures innovatieve karakter. Dikke lijnen voelden innovatiever maar straalden iets te veel drama en onrust uit. We moesten het dus ergens in het midden zoeken.

        We probeerden ook een paar handschriftstijlen voor woorden die we wilden benadrukken. Door hun diagonale stand hebben handschriftstijlen iets weg van gras dat wuift in de wind, dus we dachten dat dat wel goed bij LawnPure zou passen.

        lawnpure-typeface-test 3

        De handschriftstijlen waren inderdaad informeel en interessant. Bovendien deden ze denken aan wuivend gras, maar om ze voor alles te gebruiken voelde toch iets te retro voor LawnPure. Toen bedachten we dat het misschien een goed idee was om meerder lettertypes te combineren. We probeerden er een paar maar geen enkele had echt wat we zochten.

        Onze favoriete handschrift stijl was Southern Aire, omdat die het meeste op gras leek. We combineerden hem met een paar andere sans-serif stijlen met een formelere uitstraling om te kijken welke er het beste bij pasten.

        lawnpure script test

        Maar het probleem waar we steeds tegenaan liepen was dat hoe meer we probeerden het lettertype op gras te laten lijken, hoe onleesbaarder het werd. En hoe leesbaarder we het maakten, hoe minder het op gras leek. We waren bezig twee lettertypes samen te voegen die gewoon niet werken. Uiteindelijk lieten we het hele idee van een handschriftstijl los. Maar toch was al dit uitproberen een belangrijke stap in het creëren van ons uiteindelijke logo.

        Bij het ontwerpen van je eigen logo is het bijna onvermijdelijk dat je dit soort problemen tegenkomt. Ontwerpen gaat altijd gepaard met vallen en opstaan. Soms ben je een hele middag kwijt aan experimenteren zonder dat het ook maar iets oplevert. Maar het is geen verspilde tijd – het is simpelweg werk wat je daarna in ieder geval nooit meer hoeft te doen.

        Toen we klaar waren met experimenteren kwam het lettertype Rhino Sans eruit als degene die de waarden van ons merk het beste vertegenwoordigde.

        lawn-pure-rhino-sans

        Rhino Sans was formeel, maar niet té. De letters hadden een kalme, moderne en unieke uitstraling. Het was soms een beetje minder goed leesbaar maar we wilden het toch niet gaan gebruiken voor langere stukken tekst.

        Het enige wat we er niet leuk aan vonden was de letter “W”, die breder was dan de andere letters. Toen kwamen we op het idee om ons oude idee van een “grasachtig” lettertype te combineren met Rhino Sans. Daarom deden we een paar experimenten:

        lawnpure-script-tests

        Hier liepen we weer ergens tegenop. Hoe meer we de “W” in gras veranderden, hoe minder leesbaar het logo werd. Dit is een typisch voorbeeld van waarom er uren of zelfs dagen van trial and error gaan zitten in het maken van een op het eerste oog eenvoudig logo.

        We probeerden elke lettertype dat ons wat leek, we varieerden de afmetingen van de letters, veranderden lijnen en hoeken, gebruikten bestaande letters om er een eigen versie van te maken – maar wat we ook deden, het logo zag er gewoon niet uit zoals we wilden.

        lawnpure-adjustments

        Dat was het moment dat we besloten dat we misschien beter onze eigen “grasachtige W” konden ontwerpen. Als je goed kan tekenen kun je het met de hand proberen, maar wij kozen om het met de pen tool in Photoshop te doen.

        pen-tool-sketch

        6. Feedback verzamelen

        Voor iedereen is het creatieve proces weer anders. Sommige mensen beginnen met voorzichtige schetsen op papier, terwijl anderen meteen in Adobe Illustrator aan de gang gaan. Maar voor iedereen zit de schetsfase vol met trial and error, dus laat je niet ontmoedigen als het niet meteen lukt.

        Er komt altijd een punt waarop je het gevoel krijgt dat je door de bomen het bos niet meer kunt zien en een goed logo niet eens meer van een slecht logo kan onderscheiden. Dat is het perfecte moment voor feedback. Feedback is super belangrijk in een creatief proces, omdat het de enige manier is waarop je je ideeën kunt testen.

        Je kunt eigenlijk iedereen om feedback vragen, zolang je maar zorgt dat je het aan meerdere mensen vraagt. De feedback wordt extra waardevol als de gever uit de doelgroep van je merk komt.

        Om bruikbare feedback te krijgen is het belangrijk om specifieke vragen te stellen over wat mensen over je merk denken aan de hand van je logo. Je hebt meer nodig dan alleen weten of je logo “goed” of “slecht” is.

        Dit zijn een aantal vragen die je kunnen helpen bij het vergaren van bruikbare feedback:

        • Wat valt je als eerste op?
        • Hoe zou je dit merk omschrijven?
        • Wat blijft je het meest bij van dit logo?
        • Is er iets wat onduidelijk of verwarrend is?
        • Als je iets uit het logo weg zou moeten laten, wat dan?

          Het is lastig voor mensen om in te schatten hoe ze in real life op je merk zouden reageren, dus vermijd vragen zoals “Zou je dit kopen?” of “Is dit interessant?” Hoe specifieker je vragen, hoe specifieker en dus bruikbaarder de antwoorden.

          Na al die uren prutsen met het LawnPure logo hadden we eindelijk een ontwerp dat klaar was voor feedback:

          lawnpure-logo-design-feedback

          7. De uiteindelijke keuze perfectioneren

          We gebruikten het gekozen lettertype om de merknaam te schrijven en tekenden grassprietjes die op de plaats van de “W” kwamen. Het probleem met het ontwerpen van een logo is dat je je er op een gegeven moment blind op gaat staren en niet meer kan zien of het een goed of slecht logo is.

          Tijdens het verzamelen van feedback wordt het steeds duidelijker wat de sterke kanten van je ontwerp zijn. Daarnaast merk je vanzelf welke elementen minder krachtig zijn dan je gehoopt had. Wat ook vaak gebeurt is dat kleine aspecten waar je nauwelijks aandacht aan had besteed het beste blijken te scoren. Feedback kan heel verrassend zijn.

          Dat gebeurde ook bij ons ontwerp. We waren zo bezig met het gras-stukje meer op gras te laten lijken, dat we helemaal vergaten om het er ook als een “W” uit te laten zien. Wat we het meest terugkregen over onze eerste poging was dat mensen niet zeker wisten hoe ze “LallnPure” uit moesten spreken. Daar moest dus iets aan veranderd worden.

          Het tweede waar veel mensen over vielen was de overhang van de laatste “e” in LawnPure. We gebruikten de standaardafmetingen van het lettertype, maar omdat we de afmetingen vrij drastisch aangepast hadden leek de “e” iets te ver naar rechts te staan.

          lawn-pure-logo-kerning

          Aan de hand van de feedback maakten we nog een paar aanpassingen, en toen was ons logo eindelijk af:

          LawnPure Logo final

          Hoeveel mag het ontwerpen van een logo kosten?

          Nu we stap voor stap bekeken hebben wat er allemaal komt kijken bij het maken van een logo, is de voor de hand liggende volgend vraag: Zelf doen of laten doen?

          Het ontwerpen van een logo dat zowel uniek als aansprekend is, is nog vrij lastig voor een amateur grafisch ontwerper. Ga daarom uit van de gouden business regel dat je zodra je budget het maar enigszins toelaat een professional inhuurt. Maar wat is een normale prijs voor een logo?

          De kosten voor het ontwerpen van een logo kun ver uiteenlopen gebaseerd op hoe ervaren de ontwerper die je inhuurt is. Logo’s kunnen belachelijk duur zijn, ongelofelijk goedkoop, of zelfs gratis. Je kunt de hele portfolio van een ontwerper bekijken maar je kunt pas zeker zijn van de kwaliteit van je logo als het af is. Over het algemeen zijn dure logo’s die ontworpen worden door ontwerpstudio’s gemaakt door professionals, maar niet elk door professionals gemaakt logo is per definitie goed.

          london-olympics-logo-controversy

          Soms missen professionals kleine details die amateurs er zo uitpikken. Vergeet niet dat het altijd een goed idee is om meerdere mensen naar het logo te laten kijken en feedback te laten geven.

          Iemand inhuren of zelf doen? 

          Deze vragen kunnen je helpen als je overweegt om een professional in te huren voor het maken van je logo:

          Heb ik er het geld voor? De prijs van het ontwerpen van een logo varieert van gratis als je een online logo website gebruikt tot tienduizenden euro’s als je met een professionele ontwerper of studio werkt. Als je een ervaren ontwerper inhuurt, ga er dan vanuit dat je minstens €200,- kwijt bent, maar vaak meer.

          Kan ik me veroorloven het logo uiteindelijk toch niet te gebruiken? Als je een ontwerper inhuurt betaal je voor zijn of haar tijd, niet voor het logo zelf. Er is dus een kans dat het eindproduct toch niet is wat je zocht. Meestal zit in het contract met de ontwerper een “kill fee”; een bedrag wat ze sowieso van je krijgen, ongeacht of je het logo wel of niet gaat gebruiken. Hou hier rekening mee bij het bepalen van je budget.

          Hoeveel tijd mag het ontwerpen kosten? Een logo ontwerpen houdt veel meer in dan alleen wachten op het “eureka” moment. Het is meestal een proces van samenwerking waarbij de ontwerper jou een aantal opties presenteert en ze aan de hand van jouw feedback steeds verder uitwerkt.

          Heb ik zelf wel genoeg verstand van design? Logo’s ontwerpen is niet makkelijk, want anders zou iedereen het zelf doen en nooit hulp van derden inhuren. Sommige mensen kunnen de identiteit en waarden van hun merk heel goed in woorden uitdrukken maar vinden het lastig om dat te vertalen naar een afbeelding. Ontwerpers zijn daar juist enorm goed in. Als je van jezelf weet dat je geen ster bent in ontwerpen is het beter om iemand in te huren.

          Een grafisch ontwerper inhuren

          Als je eenmaal hebt besloten dat je een professional gaat inhuren zul je merken dat het hele internet vol staat met websites waar je freelance ontwerpers kan vinden:

          1. Shopify Experts: Als je op zoek bent naar een ontwerper die helemaal thuis is in de wereld van webshops, is Shopify Experts perfect. Op deze site vind je allerlei tools om je ontwerpen te personaliseren en kun je makkelijk zoeken naar een iemand met ervaring in jouw branche, binnen jouw budget.
          2. Upwork: Een wereldwijd freelancerplatform dat bedrijven aan freelancers koppelt. Via de live chat en het online werkrooster op Upwork kun je precies zien hoe ver je freelancer al met de klus is.
          3. Freelancer: Wat freelancer uniek maakt is dat potentiële ontwerpers een bod uitbrengen op een klus die jij geplaatst hebt, zodat je de beste ontwerpers voor de laagste prijs kunt vinden.
          4. Hoofdkraan: Een gratis marktplaats voor opdrachtgevers. Zzp’ers en freelancers betalen abonnementsgeld om lid te zijn en om te kunnen reageren op opdrachten. Hoofdkraan werkt met Matchpoints, een systeem waarmee zij leden belonen die de site onder de aandacht brengen bij anderen.
          5. Dribbble: Een site waar ontwerpers hun werk kunnen presenteren en zo klanten kunnen vinden. Op Dribbble kun je niet alleen een ontwerper vinden maar ook inspiratie opdoen als je besluit je logo zelf te maken.

          dribble-screenshot

          Tips voor het samenwerken met een ontwerper

          Als je een goed logo nodig hebt kan het inhuren van een professioneel ontwerper je veel voordeel opleveren. Je ideeën delen met een expert levert nieuwe inspiratie op en je krijgt hulp bij het bepalen welke ideeën wel en niet werken.

          Maar samenwerken met een ontwerper is geen garantie voor een perfect logo. Het is belangrijk dat je weet wat je kan verwachten bij het inhuren van en samenwerken met een ontwerper. Als je besluit om een professional in te huren kunnen de volgende tips je helpen om een goede werkrelatie te krijgen en behouden:

          • Check de achtergrond van de ontwerper en wees voorzichtig met je gegevens. Het overgrote deel van de ontwerpers op freelancewebsites zijn professionele artiesten die geld willen verdienen met het werk waar ze goed in zijn. Maar soms zitten er oplichters tussen. Neem daarom de tijd om het profiel van een ontwerper goed te bekijken en recensies van eerdere opdrachtgevers zorgvuldig te lezen. Zorg dat alle communicatie schriftelijk verloopt en verstrek geen persoonlijke of financiële informatie of wachtwoorden.

          • Geef voorbeelden van logo’s die je aanspreken en wees zo gedetailleerd mogelijk in je aanwijzingen. Als er een specifieke logostijl is die je aanspreekt, neem dan een paar voorbeelden mee. Ontwerpers zijn vaak heel visueel ingesteld, dus het werkt beter om te laten zien wat je wilt dan te vertellen wat je wilt.

          • Besef dat het tijd kost. Een logo heb je niet één twee drie. Het creatieve proces kost tijd en je zult een aantal feedbacksessies met de ontwerper hebben voor het uiteindelijk logo af is. Als je de ontwerper te weinig tijd geeft krijg je een logo dat er gehaast en onaf uitziet.

          • Geef duidelijke, specifieke en eerlijke feedback. Een ontwerper heeft niets aan termen als “goed” of “slecht”, omdat dat nul informatie geeft over welke aspecten wel of niet werken. Vermijd vage verzoeken zoals “Kun je het hipper maken?” of abstracte doelen zoals “Probeer de tijdloze charme van ons merk uit te beelden.” Focus in plaats daarvan op het identificeren van elementen uit het logo die blijven hangen of er juist uitgelaten kunnen worden.

          • Bemoei je niet te veel met het ontwerpproces. Zorg dat je voldoende tijd vrijmaakt voor ontwerp, feedback en verbeteringen. Maar laat buiten die momenten de ontwerper zijn of haar gang gaan. Telkens checken hoe alles gaat geeft de indruk dat je de ontwerper niet vertrouwt en diens expertise niet respecteert.

          • Probeer geen gratis dingen te krijgen. Vraag freelancers niet om een idee in te sturen als sollicitatiemateriaal als je niet van plan bent om ze te betalen. Vraag ook niet om “gratis voorbeelden”, “kleine verbeteringen” en andere “snel&even” klusjes. Denk ook niet dat je designers kunt betalen met “meer bekendheid”, “ervaring” of “de kans om een mooi portfolio op te bouwen.” Dit is niet alleen onethisch maar leidt meestal ook tot een ontwerp van beduidend slechtere kwaliteit.

            Gratis (of goedkoop) een logo ontwerpen

            Als je nog maar net begonnen bent met je bedrijf kan het zijn dat je je geen professional kunt veroorloven. Als dat zo is heb je twee opties: je eigen logo ontwerpen of een gratis online logo maker gebruiken.

            hatchful-free-logo

            De top vijf gratis online logomakers

            Als je weinig tijd hebt en zo snel mogelijk een professioneel logo moet hebben is een gratis logomaker de beste optie. Er zijn meer dan genoeg goede logomakers online maar pas op: hoe lager de kwaliteit van de logomaker, hoe lager de kwaliteit van je logo.

            Om je te helpen met kiezen hebben we een lijst van de beste gratis online logomakers opgesteld:

            Hatchful van Shopify: Hatchful is Shopify’s gratis logo-ontwerp tool speciaal voor webshops. Hatchful stelt vragen over je branche en over de persoonlijkheid van je merk en genereert dan een ontwerp specifiek voor jouw bedrijf. Daarna kun je op Hatchful zelf het basisontwerp verder aanpassen met keuze uit een grote hoeveelheid kleuren, lettertypes en lay-outs.

            hatchful-editor

            Hatchful richt zich op webshops en het logo ontwerp proces is gebaseerd op marketingprincipes en de relatie tussen merkidentiteit en design. 

            Hatchful is perfect voor bedrijfseigenaren die goed thuis zijn in marketing en merkidentiteit maar wel een beetje extra hulp kunnen gebruiken bij het ontwerpen. Omdat Hatchful helemaal toegespitst is op webshops, kun je bovendien volledige branding pakketten kopen met daarin o.a. hoge resolutie versies van je logo speciaal aangepast voor sociale media, websites, branded swag, borden, posters en nog veel meer.hatchful-new-logo

            1. Canva: Canva’s set van gratis ontwerptools bevat ook een hele serie logosjablonen die je aan kunt passen met een makkelijke drag-and-drop tool. Canva is vooral geschikt voor mensen die graag zelf dingen maken en complete creatieve vrijheid willen. Maar voor mensen die nog nooit eerder zoiets gedaan hebben kunnen de bijna eindeloze opties een beetje overweldigend zijn. Als je dus nog maar weinig ontwerpervaring hebt zijn andere logomakers op deze lijst misschien een betere keus.
            2. LogoMakr: Het gestroomlijnde stap-voor-stap creatieproces van LogoMakr is perfect voor beginners. Het heeft een database met meer dan een miljoen plaatjes waar je makkelijk in kunt zoeken, een tekst toolbar, en een eenvoudige tool om afbeeldingen over elkaar heen te leggen vergelijkbaar met Photoshop en andere, meer complexere ontwerpsoftware.
            3. Ucraft: Ucrafts logomaker is perfect voor het heel snel maken van minimalistisch logo’s. Ucraft heeft drie basis ontwerpopties – tekst, plaatjes, vormen – en een drag-and-drop systeem om je logo’s eenvoudig aan te passen. Je hebt iets minder opties dan bij de andere logomakers, maar juist daarom is Ucraft de perfecte tool als je plotseling een logo nodig hebt. 
            4. MarkMaker: Op MarkMaker kun je maar weinig aanpassingen maken, maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd door het feit dat dit één van de beste logomakers voor beginners is. Met zijn unieke ontwerpproces lijkt het of je samen met een AI-robot een logo maakt. MarkMaker laat je een eindeloze reeks ter plekke gegenereerde logo’s zien, vraagt je om te kiezen welke je mooi vindt, en geneert op basis van je keuzes nog meer logo’s, net zolang tot er één uitkomt waar je tevreden mee bent.

            Alle logomakers in deze lijst hebben voor- en nadelen. Probeer er daarom een paar uit om te kijken welke het best bij je past.

            Logomakers zijn vooral fantastisch als je supersnel met een logo moet komen, maar alle gratis logmakers hebben zo hun beperkingen. Eén daarvan is het gevaar dat je logo te veel gaat lijken op dat van concurrerende merken.

            Voor veel full-time ondernemers zijn gratis online logomakers simpelweg niet goed genoeg. Niet vanwege de logo’s zelf (in deze tools je kunt echt wel een mooi, origineel logo maken dat perfect bij je merk past) maar omdat het creatieve proces veel te kort duurt.

            Veel ondernemers zijn creatievelingen die dol zijn op het bedenken van innovatieve oplossingen voor problemen. Voor hen is de kans om hun logo zelf te ontwerpen en zo iets nieuws te leren en beter te worden in marketing en branding veel aanlokkelijker dan het logomaken aan een online tool uit te besteden.

            logo-design-photo
            Foto: Sarah Pflug via Burst.
             

            Tips en valkuilen

            Als er één ding is wat je onthoudt uit dit hele verhaal, laat het dan zijn dat je niet moet onderschatten hoe belangrijk een logo is.

            Logo’s zijn subjectief. Er is niet één juiste manier om ze te maken maar er zijn wel een paar standaardfouten om voor uit te kijken en handige tips om het proces makkelijker te maken:

            WEL DOEN: Houd je kleurenpalet simpel. Logo’s met maar één kleur zijn makkelijker aan te passen en één kleur maakt het proces van kleurkeuze stukken korter en makkelijker. Hoe meer kleuren je gebruikt, hoe moeilijker het wordt je logo na feedback aan te passen.

            NIET DOEN: Maak het design niet te ingewikkeld. Stop niet te veel plaatjes in je logo. Eenvoudige afbeeldingen komen veel sterker over dan hele schilderijen en worden ook makkelijker onthouden. Denk bijvoorbeeld aan de eenvoud en kracht van het Apple logo of het VW-logo van Volkswagen.

            WEL DOEN: Maak verschillende versies van je logo met andere afmetingen en verhoudingen. Als je je logo wilt gebruiken op zowel je website als pennen kom je er vanzelf achter hoe fijn het is om verschillende opties beschikbaar te hebben.

            NIET DOEN: Maar maak de versies ook weer niet té verschillend. Houd de elementen van je logo zoveel mogelijk op dezelfde plaats en verander het ontwerp niet.

            WEL DOEN: Laat je inspireren door logo’s van andere merken, vooral als ze ook uit jouw branche komen.

            NIET DOEN: Logo’s van anderen te veel imiteren. Niet alleen is dat plagiaat maar het zorgt bovendien dat je logo aan zijn doel voorbijgaat: opvallen tussen de rest.

            WEL DOEN: Hou het modern. Zelfs als je merk een meer “klassiek” karakter heeft, moet het nog steeds concurreren in een moderne wereld. Veel bedrijven laten hun logo wel inspireren door klassiek design maar zorgen dat het ook aangepast is aan de moderne ontwerptheorieën.

            NIET DOEN: Maak je logo niet te trendy. Logo’s die gemaakt zijn in een tijd waarin een bepaalde kleur, vorm or smaak de boventoon voerde zien er al snel gedateerd uit. Het oorspronkelijke Toronto Raptors logo bijvoorbeeld komt uit 1994, toen heldere pastelkleuren, scherpe hoeken en Jurassic Park hoogtij vierden. In het begin waren klanten dan ook dol op het ontwerp maar na een poosje begon het er gedateerd uit te zien en na een paar kleine maar onsuccesvolle aanpassingen is het in 2014 afgeschaft.

            raptors-dated-logo

            Als je je te veel laat inspireren door huidige trends, ziet je logo er al snel gedateerd uit.

            Creëer een logo waar je je goed bij voelt

            Sterke, memorabele merken hebben meestal ook sterke, memorabele logo’s. Het logo-ontwerp proces lijkt misschien een enorme investering voor een simpel plaatje maar als je bedenkt dat het uiteindelijk ontwerp voor lange tijd met jouw merk geassocieerd gaat worden, is het de investering absoluut waard.

            Alle grote merken zijn ooit klein begonnen. Je hoeft geen concessies te doen op ontwerpgebied alleen maar omdat je nog in de beginfase zit. Zelf je logo ontwerpen voelt misschien als een enorme klus, maar nu je meer weet over de onderliggende ontwerpprincipes en de stappen van het proces ben je hopelijk veel beter in staat om vol vertrouwen aan de slag te gaan.

            Illustraties: Eugenia Mello

            Dit is een vertaling van een origineel artikel van Evan Ferguson.

            Onderwerpen: