Wil je een webshop beginnen?

Online kleding verkopen? In 12 stappen begin je je eigen kleding webshop

kleding verkopen webshop beginnen

Nadat Sarah Donofrio haar opleiding tot modeontwerper had afgerond, worstelde ze net als vele andere pas afgestudeerden met de vraag ‘wat nu?’. Tijdens haar opleiding leerde Sarah alles over patronen tekenen, aanpassen en mouleren. Maar wat ze niet leerde, is hoe je een eigen kledingbedrijf begint, hoe je je kleding kunt verkopen. Dat leerde ze in de afgelopen vijftien jaar door voor andere kledingmerken te werken en uiteindelijk haar eigen kledinglijn en eigen kleding webshop op te zetten. In deze blog deelt ze haar lessen en laten we zien hoe je in 12 stappen zelf online kleding kunt verkopen.


Een kleding webshop beginnen en meteen starten met verkopen? Probeer Shopify nu 14 dagen gratis.


Wil je ook niets liever dan in Sarahs voetsporen treden en je eigen kledinglijn starten? Om je bedrijfsidee om te zetten tot een succesvol bedrijf en je staande te houden in de grillige modewereld, heb je specifieke vaardigheden, een flinke dosis creativiteit en wat zakelijk inzicht nodig. En niet te vergeten passie en motivatie.

Sarah Donofrio eigen kleding verkopen

Sarah Donofrio

Sarah is de perfecte casestudy voor deze blogpost over het starten van je eigen kleding webshop: Ze heeft in twee landen gewoond en gewerkt en heeft ervaring op vrijwel alle vlakken, waaronder design, productie, onderwijs, e-commerce en fysieke kledingwinkels. En ze heeft zowel ups als downs gekend (soms tegelijkertijd) in al die jaren dat ze in deze branche werkzaam is. In 2016 deed Sarah mee aan het vijftiende seizoen van het televisieprogramma Project Runway. Sindsdien heeft ze haar eigen webshop gelanceerd, meerdere prijzen gewonnen en haar werk in meerdere publicaties en detailhandelaren laten verschijnen.

In deze post komen alle ins & outs van het opzetten van een kledinglijn aan bod: van opleiding en design tot aan productie en online verkoop. Het inspirerende verhaal van Sarah vormt daarbij steeds de rode draad.

Stap 1: Verbeter je ontwerpvaardigheden

eigen kleding ontwerpen en verkopen

Succesvolle ontwerpers als Vivienne Westwood en Dapper Dan hebben zichzelf het vak geleerd en toch naam gemaakt in de modewereld. En zij begonnen hun carrière nog voor het internettijdperk. Inmiddels hebben we toegang tot oneindig veel informatie en kunnen we zelf kleding leren naaien door gewoon naar een YouTube-video te kijken.

Een opleiding is dus niet per se nodig om het te maken in de modewereld, maar heeft natuurlijk wel zijn voordelen: je leert over de nieuwste ontwikkelingen binnen de industrie, je hebt toegang tot allerlei informatiebronnen en apparatuur, je bouwt een netwerk op en je krijgt feedback.

Sarah heeft een groot deel van haar succes te danken aan de beroepsvaardigheden die ze tijdens haar opleiding heeft opgedaan, maar ze heeft misschien nog wel meer geleerd buiten het klaslokaal. Na haar studie werkte ze bij verschillende grote bedrijven als Walmart en Jean Machine, waar ze zich bezighield met inkoop en productontwikkeling. “Ik wist dat ik binnen het bedrijfsleven mijn ei niet echt kwijt zou kunnen”, blikt Sarah terug. “Ik wilde eigenlijk voor mezelf beginnen, maar ik vond het belangrijk om eerst ervaring op te doen bij andere bedrijven.”

Er ging heel wat tijd overheen voordat ik genoeg zelfvertrouwen had om een winkel te vullen met mijn eigen kleding.

School bood haar de basiskennis en tijdens haar werk bij andere merken en ontwerpers leerde ze de kneepjes van het vak pas echt goed kennen. “Er ging heel wat tijd overheen voordat ik genoeg zelfvertrouwen had om een winkel te vullen met mijn eigen kleding”, vertelt ze. “Ik denk dat ik tijd nodig had om mezelf te ontwikkelen, ervaring op te doen en te leren van feedback.”

Sarah behaalde na drie jaar opleiding haar diploma. Er zijn allerlei opleidingen op het gebied van mode. Wereldberoemd zijn bijvoorbeeld Parsons in New York en Central Saint Martins in Londen. Blijf je liever in Nederland? Dan is er bijvoorbeeld het Amsterdam Fashion Institute. Ook zijn er allerlei online opleidingen, zoals de opleiding Modeontwerper van het NHA, daarbij leer je bijvoorbeeld ook hoe je een eigen bedrijf start.

Je kunt ook kijken of er bij jou in de buurt een cursus wordt gegeven. Of volg een online workhop of masterclass (op de website van MasterClass wordt bijvoorbeeld een cursus fashion design aangeboden door niemand minder dan Marc Jacobs).

Sarah geeft inmiddels zelf les en gebruikt haar platform om nieuwe ontwerpers van alles te leren over de zakelijke aspecten van fashion. Ze legt in haar lesprogramma bewust meer nadruk op de zakelijke kant, aangezien ze dat zelf miste in haar opleiding. “Onze cursisten leren over inkoop en productie”, legt ze uit. “In fashion heb je nu eenmaal niet alleen te maken met kosten voor stoffen, knopen en arbeid, maar ook met verzendkosten, gas en licht, en huur.”

Een kledinglijn van de grond af aan opbouwen: stap voor stap

In deze video laten we je stap voor stap zien hoe je een kledinglijn opzet.

Stap 2: Schrijf een ondernemingsplan

Sarah ontdekte al snel dat de modewereld en de zakenwereld meer met elkaar gemeen hebben dan ze had gedacht. Een kledingmerk opzetten is in veel opzichten niet anders dan het opzetten van elk ander bedrijf. Hoeveel kost het om een kledinglijn te starten? Wanneer moet je financiering zoeken? Welke hulp van buitenaf heb je nodig om de juridische, financiële, productie- en distributie-aspecten van je bedrijf af te handelen?

Afhankelijk van je bedrijfsidee kun je de financiering in het begin misschien nog wel alleen af, zeker als je je bedrijf naast je baan wilt runnen terwijl je langzaam verder groeit. Maar als je er meteen vol voor wilt gaan en aardig wat opstartkosten hebt, is het handig om op zoek te gaan naar investeerders of een lening aan te vragen. Met een goed uitgewerkt ondernemingsplan en een sterke elevator pitch die soepel uit je mond rolt, kun je een heel eind komen. Tip van Sarah: Bereid je voor op eventuele vragen die je kunt verwachten en zorg dat je weet waar je het over hebt.

Verder lezen:

Gratis download: Business Model Canvas template om zelf in te vullen

Vul stap voor stap dit business model canvas template in en ontdek op welke vlakken je jouw bedrijf kunt verbeteren!

Stap 3: Volg modetrends

Nadat ze het bedrijfsleven vaarwel had gezegd, lanceerde ze haar eigen collectie terwijl ze daarnaast (soms dag en nacht) verschillende bijbaantjes aanhield. Alle tijd die ze niet achter de bar of in een bruidsboetiek stond, stopte ze in het verwezenlijken van haar droom.

In de jaren dat ze haar merk ontwikkelde naast haar bijbaantjes, leerde ze dat het heel belangrijk is om alle trends goed in de gaten te houden, maar dat het net zo belangrijk is om te focussen. Verfijn de sterke punten die je al hebt en blijf dicht bij je eigen gevoel voor design. Op een modeopleiding leer je van alles de basis, van lingerie tot avondkleding. “Het is de kunst om te ontdekken waar je goed in bent en je dan daarin te specialiseren”, legt Sarah uit.

Ik heb altijd al een neus voor trends gehad. Maar het gaat erom dat je de vertaalslag kunt maken.

Al is haar kledinglijn jaar in jaar uit heel consistent (alle ontwerpkeuzes komen duidelijk van haar), blijft Sarah altijd goed kijken naar de trends. Volgens haar is het belangrijk dat je de trends aan je merk aanpast, personaliseert en zorgt dat je klanten er iets mee kunnen. “Ik heb altijd al een neus voor trends gehad”, vertelt ze. “Maar het gaat erom dat je de vertaalslag kunt maken.” Tijdens haar werk bij Walmart werkte ze aan de plus-size collecties. Daar leerde ze dat het vertalen van trends ook betekent dat je rekening houdt met de behoeften van de plus-size klant.

Ze blijft dicht bij haar sterke punten, maar neemt alles wat er gebeurt in de modewereld en de wereld om haar heen wel mee in haar ontwikkeling. “Neem bijvoorbeeld athleisure”, zegt ze. “Ik maak geen sportleggings of sportbeha’s, maar een leuke crop top kun je heel goed combineren met een sportlegging. Dus op die manier kan ik wel gebruikmaken van die trend.”

Doordat ze een strakke productieplanning aanhoudt en zelf controle houdt over de ontwerpen, kon Sarah op het moment dat de wereldwijde pandemie uitbrak snel schakelen en mondkapjes in haar kenmerkende prints toevoegen aan haar assortiment. Ze verkocht 1100 mondkapjes in twee maanden tijd en wist van die klanten terugkerende klanten te maken.

In de turbulente wereld die fashion heet, kan het handig zijn om een niche te vinden of een gat in de markt, zoals deze inspirerende merchants. Het is de kunst om niet in een verzadigde markt te opereren, waardoor het lastig is voor beginnende ondernemers je producten te verkopen:

Het is de moeite waard de tijd te nemen om je niche te vinden als je fashion gaat verkopen.

Stap 4: Bouw een sterk merk

eigen kleding webshop merk bouwen
 
Consistentie is het sleutelwoord voor de Instagram-strategie van Sarah Donofrio/Instagram

Onthoud dat je merk veel meer omvat dan alleen je bedrijfsnaam, je logo en je ontwerpen. Ook je waarden en missie, het ontwerp van je website, de stijl van je foto’s, je persoonlijke verhaal, jouw kijk op duurzaamheid en nog veel meer bepalen je merk.

Gebruik sociale media om een lifestyle rondom je merk te creëren: Deel je inspiratie en werkproces, laat je eigen persoonlijkheid doorschemeren, vertel je brand story en creëer elke post heel doelgericht. “Belangrijk bij sociale media is consistentie”, vertelt Sarah. “Ik vind zelf dat je elke dag iets moet posten, maar het moet wel interessant zijn.” Zelf gebruikt ze voor haar content onderwerpen als reizen, inspiratie, sneak peeks van waar ze op dat moment aan werkt en soms ook interessante cijfers uit haar Shopify-dashboard.

️Meer lezen:

    Stap 5: Ontwerp en ontwikkel je kledinglijn

    ontwerp je eigen kleding
     Sarah Donofrio

    Volgens Sarah is een schetsboek een van de belangrijkste tools voor een ontwerper. “Ik neem mijn schetsboek altijd overal mee naartoe”, vertelt ze. “Als ik aan het schetsen ben, krijg ik namelijk altijd vanzelf meer ideeën.” Tijdens haar deelname aan Project Runway was een schetsboek niet toegestaan. “Dat bracht me wel even van mijn stuk.”

    Ik gebruik altijd een mix van nieuwe technologie en ouderwetse notitieblokken vol gekrabbel.

    kledinglijn schetsen

    Sarah Donofrio

    Sarah's tips voor het ontwikkelen van een kledinglijn:

    • Wees altijd aan het tekenen. Een doodle is de eerste stap naar een verfijnd ontwerp. Voor Sarah begint elk idee op papier voordat het wordt vertaald naar Illustrator of een andere softwaretool. "Ik gebruik altijd een mix van nieuwe technologie en notitieboekjes vol krabbels", zegt ze.
    • Maak je eigen monsters met de hand. Op deze manier kun je een relatie aangaan met een fabrikant die beter begrijpt wat productie inhoudt. Je bent in een betere positie om over de kosten te onderhandelen als je nauw betrokken bent bij het proces. 
    • Focus op creatief zijn. Als productie of andere zakelijke taken de ontwikkeling in de weg gaan staan, wordt het tijd om uit te besteden.

    Stap 6: Koop stoffen of ontwerp ze

    Volgens Sarah moet je het bij de inkoop van stoffen vaak hebben van je netwerk. Een uitgebreid netwerk helpt je in contact te komen met bijvoorbeeld textielhandelaren, groothandels en fabrieken. Toen ze in Toronto woonde, kende ze de plaatselijke stoffenmarkt goed en kwam ze via een vertegenwoordiger in contact met textielhandelaren in Japan. Maar ook met een netwerk moet je oppassen. “Het vreemde in Canada was dat iedereen gebruikmaakt van dezelfde tussenpersoon”, legt ze uit. “Alle lokale kledingmerken gebruikten allemaal dezelfde stoffen. ”

    Alle lokale kledingmerken gebruikten allemaal dezelfde stoffen. Daarom deed ik er alles aan om mijn eigen vaardigheden op het gebied van textielontwerp te perfectioneren.

    Toen het eenmaal makkelijker werd om aan stoffen van over de hele wereld te komen, vond Sarah het juist lastiger worden om aan unieke patronen en materialen te komen, ondanks haar contacten. Haar oplossing: ze begon haar eigen patronen te ontwerpen. “Toen ik in 2005 mijn opleiding had afgerond, kon je nog niet gewoon het internet op en bestellen bij Alibaba. Nu doen heel veel mensen dat”, vertelt Sarah. “Daarom deed ik er alles aan om mijn eigen vaardigheden op het gebied van textielontwerp te perfectioneren.”

    Sarah Donofrio

    Vijf jaar geleden verhuisde Sarah van Toronto in Canada naar Portland (Oregon) in Amerika en moest ze weer helemaal opnieuw beginnen met het opbouwen van een netwerk en uitvinden hoe alles daar werkt. “Ontwerpers daar gaan naar LA om hun stoffen in te kopen”, legt ze uit. “Pas na vier of vijf keer wist ik waar ik moest zijn en hoe ik alles kon bestellen.”

    Inmiddels weet ze dat het opbouwen van een persoonlijk netwerk en zich aansluiten bij designercommunity’s haar heeft geholpen om dergelijke hindernissen te overwinnen. Werk aan je eigen netwerk door uit te kijken naar lokale business-incubators, netwerkgroepen, online community’s of live netwerkevenementen op het gebied van mode.

    Stap 7: Leer meer over de productie

    Als je net begint, heb je waarschijnlijk nog geen hulp nodig bij de productie, maar naarmate je groeit, kan een productiepartner je veel werk uit handen nemen. De tijd die je daarmee wint, kun je onder andere besteden aan ontwerpen. Er zijn natuurlijk een aantal uitzonderingen. Misschien staat jouw merk juist bekend om de handgemaakte items. In dat geval blijf je zelf altijd betrokken bij de productie. Maar over het algemeen kun je alleen groeien als je ten minste een deel van het werk uitbesteedt.

    Er zijn verschillende manieren om je ontwerpen te produceren:

    • Uniek/door jou met de hand gemaakt
    • Gemaakt door werknemers of freelancers: zoek bijvoorbeeld op Fiverr, online modecommunity’s of lokale stageprogramma’s
    • Gemaakt in je eigen naaiatelier
    • Uitbesteed aan een lokaal naaiatelier
    • Geproduceerd in het buitenland

    Adrienne Butikofer van OKAYOK blijft zelf betrokken bij de productie, omdat ze haar bedrijf op die manier heeft opgezet. Wel heeft ze personeel aangenomen en besteedt ze het verven van de stoffen uit. Bij Detroit Denim maken ze kleding in hun eigen productiefaciliteit, zodat ze de controle houden over het hele proces.

    Als je vanuit huis gaat beginnen, zorg dan dat je je werkplek zo inricht dat je gemakkelijk van de ene naar de andere machine schakelt. Zorg ook dat je werkplek voldoende opslagruimte heeft en ergonomisch verantwoord is. En dat het een inspirerende plek is waar je graag tijd doorbrengt.

    Je kunt ook zoeken naar een gedeelde werkplek als je thuiswerken te eenzaam vindt of wilt besparen op de kosten voor apparatuur.

    Hoe je de productie uiteindelijk wilt aanpakken, hangt van je antwoorden op de volgende vragen af:

    • Hoelang duurt een productiecyclus?
    • Vind je het belangrijk dat je kleding lokaal of in Nederland is gemaakt?
    • Wat is voor jou belangrijker: ethisch verantwoord produceren of de laagste kosten?
    • Hoe betrokken wil je zijn bij de productie?
    • Ben je van plan om in de toekomst uit te breiden?

    Samenwerken met kledingfabrikanten

    In het begin maakte Sarah vrijwel alle kledingstukken zelf, maar na verloop van tijd begon ze sommige onderdelen uit te besteden aan lokale naaiateliers. Inmiddels werkt ze met fabrieken en besteedt ze haar tijd aan branding, het ontwikkelen van nieuwe collecties en het uitbreiden van haar wholesale-kanaal.

    Er hangt uiteraard een prijskaartje aan als je alles in Amerika wilt laten maken, maar voor mij is het dat meer dan waard.

    Sarah vindt het erg belangrijk om overal bovenop te zitten. Ze heeft ook het idee dat haar klanten het belangrijk vinden dat kleding lokaal en ethisch verantwoord wordt geproduceerd, en het daarom niet erg vinden om iets meer te betalen. “Er hangt uiteraard een prijskaartje aan als je alles in Amerika wilt laten maken, maar voor mij is het dat meer dan waard”, vertelt ze. “Ik denk dat transparantie een grote plus is.”

    Daarnaast vindt ze het belangrijk om een kijkje te nemen bij lokale fabrieken voordat ze ermee in zee gaat. Zo krijg je een indruk van hun werkwijze. Ze vraagt ook altijd eerst samples aan om de kwaliteit en het vakmanschap te beoordelen. Door haar ervaring in het bedrijfsleven weet ze dat het verstandig is om niet op één paard te wedden. Ze weegt van elke fabriek de sterke en zwakke punten af en verzamelt haar bevindingen in haar eigen database. “Grote bedrijven werken met verschillende fabrieken voor verschillende dingen”, legt ze uit. “De ene fabriek is misschien heel goed in gebreide kledingstukken en de ander in het maken van broeken.”

    Lees meer:

    Stap 8: Plan je collecties rond modeseizoenen

    De modewereld werkt met een seimzoenscyclus (najaar/winter en voorjaar/zomer) en vaak begint de ontwikkeling van een nieuwe collectie al een jaar of langer voordat het seizoen in kwestie aanbreekt. “Bij Walmart werkten we twee jaar vooruit”, vertelt Sarah. “Bedrijven ontwerpen vaak sneller, dus die doen veel onderzoek naar trends.” Zelfstandige ontwerpers zonder een groot team om zich heen of de beschikking over veel middelen, zoals Sarah, werken veel minder ver vooruit.

    “Je tijdlijn voor ontwerpen en ontwikkelen en je leverdatums zijn afhankelijk van het type klant en je launchstrategie”, vertelt Sarah. Als je aan de detailhandel verkoopt, willen je klanten je collectie een maand voor de fashionweek zien.

    Probeer niet te vroeg te veel foto’s online te zetten. Je wilt immers dat mensen in februari, wanneer je kledingstukken uiteindelijk de deur uitgaan, nog steeds enthousiast zijn.

    “Ik liet mijn collectie al in oktober zien, maar op het moment dat je je collectie bekendmaakt, is de nieuwigheid er al snel vanaf”, vertelt ze. “Maak foto's, maar probeer dus niet te vroeg te veel foto’s online te zetten. Je wilt immers dat mensen in februari, wanneer je kledingstukken uiteindelijk de deur uitgaan, nog steeds enthousiast zijn.” Sarah adviseert om je collectie voor het volgende seizoen minstens zes tot acht maanden van tevoren klaar te hebben.

    Werk vanaf de leverdatum terug om zo de tijdlijn voor ontwerp en productie vast te stellen. Zet belangrijke evenementen, zoals een Fashion Week, in je agenda. Dat helpt bij het opstellen van een plan en doelen.

    Toch hoeven je collecties niet volledig bepaald te worden door een bepaalde periode: “Ik vind het altijd zo jammer wanneer ik een prachtig patroon ontwerp dat maar één seizoen mee kan”, zegt Sarah. Daarom probeert ze zoveel mogelijk patronen te ontwerpen die altijd kunnen, welk seizoen het ook is.

    Stap 9: Pitch je kledinglijn aan moderetailers

    Wholesale (waarbij winkels items inkopen bij een merk) had in het begin een flink aandeel in de groei van Sarahs merk. Ze heeft tussendoor ook allerlei andere kanalen verkend, maar is onlangs weer teruggekeerd naar groothandel.

    Als je net begint, durven veel kledingwinkels het niet aan om met je in zee te gaan, tenzij je bereid bent om een zogenaamde consignmentovereenkomst aan te gaan. Dat houdt in dat een winkel je alleen betaalt als er een kledingstuk wordt verkocht. Met wholesale word je doorgaans van tevoren betaald voor de items.

    “Als je begint met consignment, is dat voor alle partijen aantrekkelijk”, legt ze uit. “Voor winkels is het veel interessanter om je hele collectie in de winkel te hangen in plaats van één of twee items. Ze hebben namelijk niets te verliezen.” Als ontwerper is het weliswaar lastig dat je niet van tevoren wordt betaald, maar op deze manier kun je wel vertrouwen kweken en je hebt een podium.

    Alleen mooie kleding hebben is niet genoeg. Je moet alles tot in de puntjes weten over je kleding.

    Inkopers benaderen kan best eng zijn. Sarah kan het weten, zij heeft aan beide kanten van de transactie gestaan. Haar ervaring als inkoper heeft haar geholpen zichzelf in de kijker te spelen toen ze haar eigen lijn op de markt bracht. Wees voorbereid, benadrukt ze. “De eerste keer dat ik mijn lijn ging pitchen, vroeg ik mezelf af ‘Wat gaan inkopers me vragen?’”, vertelt ze. “Alleen mooie kleding hebben is niet genoeg. Je moet alles tot in de puntjes weten over je kleding.”

    De boer op gaan werkte voor Sarah heel goed toen ze net begon, maar je kunt je afvragen of mensen nu nog kiezen voor een face-to-face-benadering. Sarah ziet daar nog steeds de waarde van in, maar stelt ook voor om een mooie middenweg te vinden. “Het is zo makkelijk om een e-mail te sturen”, zegt ze. “Maar ga eens na hoeveel e-mails een moderedacteur of winkelier per dag krijgt.”

    Ook al is ze zelf een voorstander van een persoonlijk gesprek, ze waarschuwt ook vooral niet te opdringerig te zijn. Begin langzaam. Stel jezelf voor met een visitekaartje of catalogus en probeer een afspraak te maken voor een volgende keer. “Er zijn genoeg manieren om mensen te benaderen zonder ze direct lastig te vallen of je te verschuilen achter je computerscherm.”

    Lees ook:

    Stap 10: Bouw je kleding webshop

     Sarah Donofrio

    Wil je ook direct aan je klanten online verkopen, via een webshop? Zorg in dat geval eerst dat je een goed doordacht idee voor een online bedrijf hebt. Bevat je ondernemingsplan een gedetailleerde beschrijving van hoe je verzending en fulfilment, verpakking en online klantenservice gaat aanpakken? Is je productiemethode geschikt voor losse bestellingen? Ja? Oké, tijd om een winkel te openen. Het kost je slechts enkele minuten om je aan te melden voor een gratis proefperiode. En voordat je ergens aan vastzit, heb je genoeg tijd om eerst alles rustig te ontdekken en uit te proberen. Of, als je er helemaal klaar voor bent, bepaal de naam voor je webshop, koop meteen een domeinnaam voor je webshop en koppel het rechtstreeks aan je Shopify-winkel met onze domeinnaamgenerator.



    Een professionele webshop dient meerdere doelen: het is uiteraard een manier om direct te verkopen aan potentiële klanten, maar je kunt het ook zien als een live lookbook dat je kunt delen met inkopers en de media.

    Kies een Shopify-thema waarin foto’s centraal staan. Geschikte thema’s voor kledingmerken zijn bijvoorbeeld Broadcast of Spark, of een gratis versie als Boundless. Met deze thema’s springen je foto’s er echt uit, dus investeer in een professionele fotoshoot. Als dat niet binnen je budget past, kun je met behulp van een eenvoudige belichtingsset, een spiegelreflexcamera (of zelfs met de camera van je smartphone) en wat tips en trucs ook zelf aan de slag met productfotografie. Zorg dat je alle details goed laat uitkomen: textuur van de stof, afwerkingen en sluitingen.

    Er zijn ook talloze apps in de Shopify App Store waarmee je een gepersonaliseerde winkelervaring kunt creëren en die helpen bij het vinden van de juiste maat en pasvorm. Dit zijn enkele van de beste apps om kleding te verkopen:

    Fashion leent zich heel goed voor verkoop op sociale media, bijvoorbeeld via kanalen als Instagram en Facebook. Maar denk ook aan e-mailmarketing: Inleiding tot e-mailmarketing: waarom je mailinglijst zo belangrijk is voor je omzet 

    Verder lezen:

      Gratis handleiding: In 10 stappen je eigen Shopify-webshop starten

      Leer met dit e-book stap voor stap hoe je jouw eigen Shopify webshop start en inricht!

      Stap 11: Open een fysieke kledingwinkel of pop-up

      Pas na 11 jaar bevond Sarah zich in de positie om haar eigen kledingboetiek te openen. Maar het was dan ook geen sprong in het diepe: het was een stap waar ze al die tijd naartoe had gewerkt. Ze heeft van het begin af aan op markten en beurzen gestaan om meer inzicht te krijgen in haar klanten, haar koopwaar uit te testen, naamsbekendheid te creëren en contacten op te doen in de branche.

      Ik durfde nooit goed mijn eigen winkel te openen omdat er al zoveel kledingwinkels zijn, zeker in Toronto. Het was gewoon niet haalbaar.

      Toen ze eenmaal naar Portland verhuisd was, vond ze het tijd voor een volgende stap: ze probeerde drie maanden een pop-up shop uit voordat ze een permanente winkel opende. “Ik durfde nooit goed mijn eigen winkel te openen omdat er al zoveel kledingwinkels zijn, zeker in Toronto”, vertelt Sarah. “Het was gewoon niet haalbaar.”

      Ze had al snel door dat ze wel wat extra handen kon gebruiken. Ze nam een student aan om mee te helpen in de winkel. “Wanneer je zowel een winkel als een kledingmerk hebt, zoals veel ondernemers, moet je leren delegeren”, zegt ze. “Dat duurde bij mij wel even, maar nu zie ik dat mijn tijd zoveel meer waard is dan wat ik haar betaal voor haar werk in de winkel zelf.” Het is altijd goed om nieuwe verkoopkanalen te verkennen.

      Inmiddels, na het eerste interview, heeft Sarah haar winkel gesloten. “Het paste uiteindelijk niet bij mij”, verklaart ze. Door de winkel had ze niet voldoende tijd meer voor het aspect van haar werk waar ze juist zo dol op is: het ontwerpen. One Imaginary Girl verkoopt nog steeds rechtstreeks aan klanten via de website, maar de focus ligt nu vooral op wholesale. Ze werkt momenteel met Wolf & Badger (New York en Londen) en Fox Holt, een boetiek gericht op duurzaamheid.

      Stap 12: Leer van de profs

      Sarahs deelname aan Project Runway heeft haar veel geleerd over haarzelf en de modewereld.

      Ze begrijpt dat je in de modewereld snel moet kunnen reageren, maar ze weet ook dat ze zelf beter uit de verf komt als ze wat meer speelruimte heeft. Ze stond versteld van de hoeveelheid werk die de andere deelnemers konden verzetten in zo weinig tijd. “Voor mij was dat totaal geen realistisch tempo”, zegt ze. “Het is jammer dat mijn beste werk niet te zien was in het programma.”

      Het is jammer dat mijn beste werk niet te zien was in het programma.

      Ze kreeg ook te maken met zo’n beetje het engste waar je als ontwerper (of elk ander creatief beroep) tegenaan kunt lopen: haters. Ze viel in de vierde aflevering af, omdat de jury niet onder de indruk was van haar zwemkleding. De les: je doelgroep is niet iedereen. Maar ze was ook verrast door alle positieve tweets die ze kreeg van nieuwe fans die ze tijdens het programma had verzameld. “Het programma heeft me geleerd dat alles een kwestie van smaak is”, vertelt ze. “Sommige mensen vinden je ontwerpen misschien maar niks, maar er zijn altijd wel andere mensen die het wel mooi vinden.”

      Wat is haar volgende stap? Ze neemt haar eigen advies ter harte: ze richt zich op het creatieve deel van haar werk en doet waar ze het best in is, namelijk ontwerpen. Ze heeft onlangs opdrachten gedaan voor merken als Wildfang, Microsoft en het Hoxton Hotel en daar zou ze graag iets meer mee willen gaan doen. “Ik wil dat Sarah Donofrio hét merk wordt voor patronen.”

      One Imaginary Girl is een goed lopend bedrijf geworden doordat Sarah ook tijdens de diepste dieptepunten haar droom bleef najagen en elke fout als een les zag voor haar volgende stap. “Soms zaten daar riskante stappen tussen”, vertelt ze, “maar dat is de enige manier om te groeien.”

      Wil je online tweedehands kleding verkopen? Het internet biedt veel kansen om je tweedehands spullen te verkopen. We kennen allemaal Marktplaats om je spullen aan te bieden, dus ook je oude kleding en merkkleding. Heb je designer items? Overweeg dan een meer specialistische sites zoals United Wardrobe en Vinted waar je sneller liefhebbers van vintage kleding en designer kleding treft. Mensen gaan op jacht om een tweedehands designer shirt of ander item te scoren. Je kan er ook voor kiezen om zelf een online tweedehands winkel te starten. Goede voorbeelden daarvan zijn de webshops van twee Shopify merchants: ThriftTale en Vintage & Pastries. In deze blog lees je waarom pre-loved kleding helemaal van deze tijd is en geven deze ervaringsdeskundigen volop praktische tips.

      Illustraties: Pete Ryan

      Dit artikel is een vertaling van een origineel Shopify-artikel van Dayna Winter.


      Een kledingwebshop starten en meteen beginnen te verkopen? Probeer Shopify nu 14 dagen gratis.


      Veelgestelde vragen over een eigen kleding webshop beginnen

      Hoeveel kost het om een eigen kledinglijn te starten voor je webshop?

      Afhankelijk van je bedrijfsidee kun je de financiering in het begin nog wel alleen af, zeker als je je bedrijf naast een bestaande baan wilt runnen. Maar als je er meteen vol voor wilt gaanis het handig om op zoek te gaan naar investeerders of een lening aan te vragen. Met een goed uitgewerkt ondernemingsplan en een sterke elevator pitch kom je ver.

      Welke Shopify-thema’s zijn geschikt voor een kleding webshop?

      Kies in ieder geval een Shopify-thema waarin goede productfoto’s centraal staan, bijvoorbeeld Broadcast of een gratis versie als Boundless. Met deze thema’s springen je foto’s er echt uit, dus investeer in een professionele fotoshoot. Maak duidelijke foto's. Als dat niet binnen je budget past, kun je met een aantal tips en trucs ook zelf aan de slag. Zorg dat je alle details goed laat uitkomen: textuur van de stof, afwerkingen en sluitingen. Lees in de blog ook over handige Shopify apps die bezoekers helpen bij het vinden van de juiste maat en pasvorm.

      Wat zijn goede voorbeelden van een niche in mode om via je webshop te verkopen?

      In de turbulente wereld die fashion heet, kan het handig zijn om een niche te vinden of een gat in de markt, zoals deze inspirerende merken die we in onze blog noemen: Het lingeriemerk Naja van Catalina Girald (ontstaan vanuit emancipatie en inclusiviteit), Camille Newman met Pop-Up Plus (plus-size fashion) en Mel Wells met een genderneutrale zwemkledinglijn.

      Waar haal je inspiratie vandaan voor het starten je eigen kleding webshop, je eigen modelijn?

      Lees alles wat los en vast zit over mode, volg de juiste influencers en abonneer je op nieuwsbrieven en podcasts over mode. Zo zorg je dat je alle opkomende trends als eerste spot. Verzamel alles wat je online tegenkomt en sla het op en maak een Pinterest-bord aan. Veel ontwerpers kiezen voor een tastbare manier om hun inspiratie vast te leggen, bijvoorbeeld in de vorm van een moodboard of collages. Op die manier maak je het ook zichtbaarder, wat kan helpen om gemotiveerd en gefocust te blijven.