Wil je een webshop beginnen?

In 5 stappen zet je een ijzersterke elevator pitch op papier (+templates)

Afbeelding van een persoon die staat en een elevator pitch geeft aan vier mensen die aan een tafel zitten

Vertel eens iets over jezelf.

Wat doe je?

Wat maakt jouw product anders?

Moet je eerst even nadenken voordat je deze vragen kunt beantwoorden? Of vind je het best lastig om je antwoorden zo te formuleren dat ze meteen de interesse van je publiek wekken? Dan kan het geen kwaad om te werken aan je elevator pitch.

Een goed idee kan het begin zijn van een succesvolle onderneming, maar het is jouw taak als ondernemer om dat idee te promoten en anderen enthousiast te maken over jouw visie.


Een webshop starten en meteen beginnen te verkopen? Probeer Shopify nu 14 dagen gratis.


Een goede elevator pitch mag dus niet ontbreken in je marketingtoolkit. Maar wat is een pitch? Kort gezegd is een elevator pitch een kort, maar krachtig betoog waarin je jezelf of je product/bedrijf presenteert op een manier die uitnodigt tot een gesprek. In dit artikel focussen we erop je hoe je een goede pitch schrijft en geven we je tips, voorbeelden en templates om inspiratie op te doen.

Doel van een elevator pitch

Een goede elevator pitch maakt in één klap duidelijk wat jouw unique selling point is. Deze korte presentatie geeft antwoord op vragen voordat die gesteld worden en stelt je in staat om je boodschap meteen kort en krachtig over te brengen. Zonder gehakkel en uh’s en uhm’s. Je elevator pitch is bedoeld om een goede eerste indruk te maken op je publiek of je gesprekspartner.

Met een elevator pitch kun je:

  • Interesse wekken van potentiële investeerders
  • Direct aan consumenten verkopen op evenementen
  • Je copywriting en persoonlijke merk richting geven
  • Mogelijkheden creëren voor strategische samenwerkingen met bijvoorbeeld bloggers
  • Snel uitleggen wat je precies doet op zakelijke netwerkbijeenkomsten, sollicitatiegesprekken of carrièrebeurzen

De ideale pitch duurt maximaal 30 seconden, bevat ongeveer 75 woorden en kan gemakkelijk worden aangepast (langer of korter worden gemaakt) aan de situatie, met als uiteindelijke doel kansen creëren.

Of je nu al een goedlopend bedrijf hebt of dat je nog maar net begonnen bent, een elevator pitch is een goede binnenkomer om een gesprek goed in te gaan.

Zo schrijf je een goede elevator pitch

Het doel dat je voor ogen hebt voor je pitch, hangt af van je perspectief: iemand die op zoek is naar werk heeft tijdens een sollicitatiegesprek een ander doel dan een verkoper of een ondernemer. Toch zijn de basisingrediënten vrijwel altijd hetzelfde.

Volg de onderstaande richtlijnen om de perfecte elevator pitch te schrijven.

1. Trek meteen de aandacht met je openingszin

De kans is groot dat je je elevator pitch houdt in een omgeving of situatie waarin je niet de enige bent en het dus belangrijk is dat je opvalt bij de luisteraars. Probeer je pitch daarom te beginnen met een opvallende stelling of uitspraak.

Volgens Alan Monroe, een Amerikaanse psycholoog en hoogleraar aan de Purdue University in de jaren dertig, die was gespecialiseerd in overtuigend spreken in het openbaar, kun je dit doen aan de hand van humor, indrukwekkende cijfers of verrassende informatie.

Een goede opening is flexibel en kan worden aangepast aan hoe goed je de luisteraar(s) kent. Aan het einde van je inleiding, weet de luisteraar/lezer:

  • Wie je bent (werkervaring, opleiding, enz.)
  • Wat je merk en bedrijfsmodel zijn
  • Wat je product/service-categorie is en wat je precies verkoopt

“Begin met de naam van je merk”, adviseert Cindy Gallop, hoofd advertising en oprichter van MakeLoveNotPorn. “Het klinkt misschien vreemd, maar je moest eens weten hoe vaak ik een pitch heb gehoord van een beginnende ondernemer, waarin diegene precies vertelt wat het bedrijf doet, maar niet hoe het heet. Je hebt een merknaam nodig die intrigeert en blijft kleven. MakeLoveNotPorn komt altijd direct goed binnen.”

Een inleiding kan al snel wat mechanisch klinken, dus probeer je verhaal af te stemmen op de luisteraars en hun kennisniveau, zodat je meteen hun aandacht hebt en een goede indruk maakt.

2. Maak duidelijk wie je doelgroep is en hoe je die doelgroep bedient

Als je jezelf en je bedrijf hebt voorgesteld, is de volgende stap laten zien dat je product goed in de markt past. In andere woorden: wie is je doelgroep en welke behoefte/leemte vervul je?

Cindy raadt aan om na de introductie van je merk met één korte, duidelijke ‘soundbite’ of uitspraak te komen, waarmee je in een notendop beschrijft wat je merk precies doet. “Met MakeLoveNotPorn heb ik dat gedaan aan de hand van onze tagline: ‘We’re pro-sex. Pro-porn. Pro-knowing the difference.’ Daarmee is het voor mijn publiek meteen duidelijk wat ons doel is en waarom we er zijn, zonder dat ze precies weten wat we zijn en hoe we dat doen.”

Maak duidelijk dat er behoefte is aan je product. Het is de bedoeling dat je luisteraar openstaat voor je ideeën. Toon dus aan dat er vraag is naar wat jij biedt. Denk na over:

  • Problemen die je met jouw product oplost (bijvoorbeeld ergonomische stoelen)
  • Passies die mensen met jouw product kunnen uitdragen (bijvoorbeeld T-shirts voor hondenliefhebbers)
  • Het gat dat je opvult en de mogelijkheden die je creëert (bijvoorbeeld technische innovaties)
  • De hoeveelheid geld/tijd die mensen met jouw product besparen (bijvoorbeeld een app waarmee je geld bespaart op boodschappen)

Illustreer dit vervolgens met:

Mensen zijn vaak ontvankelijker voor je idee als duidelijk is hoe het een bepaald probleem oplost. Als je de behoefte eenmaal hebt aangetoond, geef dan aan de hand van voorbeelden aan hoe je oplossing in de praktijk werkt.

3. Omarm concurrentie en eventuele vergelijkingen met andere producten

In plaats van de concurrentie te negeren, is het beter om die juist te erkennen, zeker als je je pitch geeft aan iemand die goed bekend is met jouw branche of markt. Door de concurrentie te benoemen, creëer je de gelegenheid om duidelijk te maken hoe jouw bedrijf zich onderscheidt van de rest.

Je hoeft daarbij geen namen te noemen. Benoem gewoon een bestaand alternatief voor jouw product.

Stel jezelf de vraag: Waarom is mijn oplossing uniek? Wat is het concurrentievoordeel? En waarom is mijn product beter dan het product van de concurrent?

Zo begin je je gesprek meteen al met een voorsprong. Vergeet niet de belangrijkste punten te noemen die jouw oplossing de beste keuze maken. En vermijd zogenaamde buzzwoorden, zodat je zo authentiek en uniek mogelijk overkomt.

4. Neem een call-to-action op

Het is natuurlijk fantastisch als je met je pitch de interesse van je luisteraars weet vast te houden, maar je hebt daar pas echt iets aan als je die interesse kunt omzetten in actie. Eindig je elevator pitch dus met een krachtige, passende call-to-action.

“Vat in een paar zinnen kort samen wie je bent en wat je doet”, vertelt Cindy. “Maar onthoud dat je je publiek niet álles over je merk en bedrijf hoeft te vertellen.”

“Ideaal is om net genoeg te vertellen om de nieuwsgierigheid te wekken en je luisteraars te interesseren voor een afspraak waarin je meer informatie kunt geven. Maar het allerbelangrijkste: zorg dat je in je elevator pitch heel duidelijk maakt hoe je bedrijf geld verdient.”

Eventuele volgende stappen:

  • Je visitekaartje geven aan mensen die meer willen weten
  • Een product aanbevelen of een sample sturen
  • Iemand vragen om contact te houden via LinkedIn of e-mail om een eventuele samenwerking te bespreken
  • Voorstellen dat iemand je gegevens doorgeeft aan anderen

5. Oefen met het geven van je pitch

Als je pitch eenmaal op papier staat, oefen dan hardop. Oefen in de spiegel, in de lift of tegenover je collega’s of vrienden. Dat is de enige manier om jezelf te verbeteren en ervoor te zorgen dat je pitch er als het erop aankomt vloeiend uitkomt.

Klink enthousiast en opgewekt. Let op de reactie en lichaamstaal van je luisteraars terwijl je praat. En vraag gerust om feedback. Als delen van je pitch niet lekker lopen of niet overtuigend overkomen, pas die delen dan aan.

3 elevator pitch voorbeelden (plus templates)

Templates vormen een handig uitgangspunt, maar het is belangrijk dat je de template die je gebruikt zoveel mogelijk aanpast aan je eigen situatie. Al doende leer je en door veel feedback te verzamelen, kun je je pitch steeds beter maken.

Maar om te beginnen hier drie basistemplates met hypothetische voorbeelden om je te helpen op een natuurlijke manier over je sterke punten te vertellen.

De algemene pitch

De algemene pitch is geschikt voor allerlei doeleinden en biedt je een duidelijk en logisch kader om al je gesprekspunten te behandelen. Deze template kun je eenvoudig uitbreiden of inkorten op basis van je publiek.

Template:

Ik ben [JE NAAM], oprichter van [JE BEDRIJF]. Wij bieden [PRODUCT/SERVICE] voor [DOELGROEP] om [WAARDEPROPOSITIE].

In tegenstelling tot [DE CONCURRENT], bieden wij [BELANGRIJKSTE ONDERSCHEID]. En we hebben onlangs [RECENTE MIJLPAAL].

[CALL TO ACTION]

Voorbeeld:

Ik ben Braveen Kumar, marketeer bij Shopify. Wij bieden een platform waarop zowel startende ondernemers als grote bedrijven hun eigen winkel kunnen beheren.

In tegenstelling tot de meeste marktplaatsen waar je je producten kunt verkopen, kun je met Shopify je eigen webshop bouwen en in de markt zetten met behulp van tools waarmee je binnen allerlei kanalen kunt verkopen en je voorraad kunt beheren. Met Shopify kun je klein beginnen en snel groeien.

Op dit moment maken meer dan een miljoen ondernemers gebruik van Shopify voor hun bedrijf.

Heb je een product om te verkopen? Ga dan naar Shopify.nl en start een gratis proefperiode van 14 dagen.

De Pixar-pitch

Zoals de naam al aangeeft, gaat het bij deze pitch om storytelling.

Bij verhalen draait het om transformatie en empathie. Als je goed kunt uitleggen welke weg klanten afleggen om van A naar B te komen, kunnen je luisteraars zich in hen verplaatsen, zelfs als ze zelf niet tot de doelgroep behoren.

Gebruik deze aanpak als je product een heel reëel en herkenbaar probleem oplost voor je klanten.

Template:

Er was eens [INTRODUCEER HOOFDPERSOON EN CONTEXT].

Elke dag [SCHETS DE OUDE SITUATIE].

Maar op een dag [INTRODUCEER PROBLEEM/GEBEURTENIS].

Daardoor [UITDAGING].

Daarom [ZOEKTOCHT NAAR OPLOSSING].

Totdat [OPLOSSING GEVONDEN].

En nu [SCHETS DE NIEUWE, VERBETERDE SITUATIE].

Voorbeeld:

Er was eens een fulltime blogger met de naam Andy.

Elke dag zat hij vrolijk achter zijn computer te typen om de deadlines van zijn klanten te halen.

Maar op een dag kreeg hij last van gewrichtspijn in zijn vingers en polsen, het gevolg van jarenlang hele dagen achter elkaar typen.

Daardoor kon hij niet zo prettig en snel meer typen en dat zorgde ervoor dat hij moeite kreeg om zijn deadlines te halen.

Daarom had hij behoefte aan een betere manier om zijn polsen te ondersteunen, zodat hij kon blijven werken. Maar hij vond alleen tijdelijke oplossingen.

Totdat hij Type-Aid ontdekte, een therapeutische handschoen die zijn polsen ondersteunt en de pijn in zijn vingers tegengaat.

En nu kan Andy weer vrolijk en vol vertrouwen aan het werk. Hij is minder afgeleid door de pijn in zijn handen en kan zich weer volledig richten op dat wat hij graag doet.

De sales pitch

Soms gebeurt het dat je in gesprek raakt met een potentiële klant. In dat geval kun je je product het beste positioneren door je op die klant en diens behoeften te richten.

Door met een retorische vraag te beginnen, kun je vaststellen of de persoon in kwestie inderdaad een potentiële klant is en meer te weten komen over hem of haar. Luister actief en personaliseer je aanpak op basis van wat het probleem waar jij een oplossing voor hebt, betekent voor deze persoon.

Template:

Heb je weleens [SITUATIE WAAR PUBLIEK ZICH IETS BIJ KAN VOORSTELLEN]?

[WACHT OP ANTWOORD]

[NAAM BEDRIJF] biedt [PRODUCT] voor [DOELGROEP] zoals jij [VOORDEEL].

In tegenstelling tot [BEKEND(E) ALTERNATIEF/CONCURRENT], [JOUW PRODUCT] is [BELANGRIJKSTE ONDERSCHEIDENDE EIGENSCHAP].

[CALL TO ACTION].

Voorbeeld:

Heb je weleens meegemaakt dat je ‘s avonds in bed boven je boek begint weg te doezelen en dan bedenkt dat je je bed nog uit moet om het licht uit te doen?

BrightLight biedt mensen met een smarthome, zoals jij, de mogelijkheid om via onze app alle verlichting in huis aan en uit te zetten vanaf een willekeurige apparaat.

In tegenstelling tot andere slimme lampen is BrightLight zo ontwikkeld dat je 30% energie, en daarmee uiteindelijk ook geld, bespaart.

Je kunt ze nu kopen in onze webshop.

Tips voor een effectieve elevator pitch

De bovenstaande templates zijn niet bedoeld om precies zo op te volgen. Een pitch moet namelijk bovenal overtuigend zijn.

Overtuigingskracht is de kunst om je publiek met je mee te laten knikken.

De volgende communicatiestrategieën kunnen je helpen om je pitch overtuigender te maken.

Maak gebruik van social proof

Als je verbonden bent met grote merken of beroemde klanten, of investeerders, aanbevelingen van influencers of een andere vorm van social proof hebt, kun je dit in je pitch verwerken om echt indruk te maken.

Waarom? Robert Cialdini, Emeritus Hoogleraar psychologie en marketing aan de Arizona State University, en auteur van het boek Influence: The Psychology of Persuasion, definieert social proof als mensen die doen wat ze anderen zien doen.

Mensen kiezen liever voor iets dat al populair is en volgen graag de veilige massa.

Social proof wordt voortdurend gebruikt in de reclamewereld. Stel je bent iemand die zijn of haar drie jonge kinderen steeds weer met moeite in de auto probeert te krijgen zonder dat er handen tussen de deur raken. Je ziet een reclame van een gelukkig gezin dat rondrijdt in een minibusje met automatische deuren en extra veiligheidsfuncties. Waarschijnlijk denk je verlangend: ‘dat wil ik ook!’.

Mensen willen graag ergens bij horen en verlangen naar het respect van anderen. Dat leidt ertoe dat ze gedrag kopiëren dat al populair is. Als je dus laat blijken dat jouw ideeën al breed geaccepteerd zijn, zijn luisteraars eerder geneigd om erin mee te gaan.

Noem concrete cijfers

Door over te komen als een autoriteit op jouw vlak, komen overtuigende argumenten voor je ideeën beter aan. Als je concrete cijfers kunt geven en je uitstraalt dat je gelooft in je product, doen je luisteraars dat ook.

Statistieken en cijfers wekken vertrouwen. Hoeveel exemplaren heb je verkocht of hoeveel kapitaal heb je bemachtigd? Wat is je percentage klantacquisitie? Door concrete cijfers te noemen, maak je je pitch extra betrouwbaar.

Leg je product uit aan de hand van een analogie

In Made to Stick bespreken Chip en Dan Heath hoe enkele gedenkwaardige pitches hun basis vinden in analogieën. Veel scenarioschrijvers gaan ook zo te werk om hun film aan de man te brengen.

De schrijvers van Alien hadden hun film bijvoorbeeld in eerste instantie gepitcht als ‘Jaws in de ruimte’ en hadden daardoor totaal geen moeite om geïnteresseerden te vinden. Uit deze enkele woorden wordt meteen duidelijk dat het om een horrorfilm gaat, waarbij een onbekende dreiging dood en verderf zaait en dat de film zich afspeelt in de ruimte.

Probeer een analogie te bedenken om aan de hand van iets bekends iets uit te leggen dat onbekend of ingewikkeld is. Of haak in op een overduidelijke vergelijking om de aandacht te richten op verschillen in plaats van belangrijkste functies of kenmerken.

Verhalen verkopen

Verhalen zijn van nature een overtuigend instrument: ze trekken de aandacht, tonen verandering aan en roepen empathie op. Neurobiologen hebben zelfs aangetoond dat verhalen een middel kunnen zijn om problemen beter te begrijpen. Dit maakt verhalen een waardevol instrument in de zakenwereld.

Een algemene regel in storytelling: hoe groter het gat tussen het begin en het eind, hoe groter de impact van je verhaal. Maak het begin van je verhaal dus gerust heel gewoontjes of begin op een moment dat je hoofdpersoon zich in een diep dal bevindt.

Nog beter is het als je zelf de hoofdpersoon van je verhaal bent: je hebt er dan persoonlijk belang bij om een oplossing te vinden voor een probleem.

Het oor wil ook wat

Alliteratie, rijm, ritme – er zijn verschillende manieren om je woorden lekker over de tong te laten rollen. Veel gedenkwaardige uitspraken blijven hangen omdat ze goed in het gehoor liggen. Een goede articulatie is daarbij ook belangrijk.

Als het je lukt om je pitch goed te laten klinken en een unieke stijl te geven, kun je er een bepaald charisma aan ontlenen dat je een voorsprong geeft op je concurrenten.

Overweeg een videopitch

Geef een moderne draai aan je elevator pitch en spreek je luisteraars rechtstreeks aan via een video. Zo maak je van je pitch een soort online mini-presentatie. Zeker in tijden waarin mensen steeds meer gewend zijn om thuis te werken en online te zijn, kan een videopitch een goede manier zijn om te zorgen dat je pitch gehoord wordt.

Post je video bijvoorbeeld op je website, AngelList, Product Hunt, social media of andere websites waar investeerders rondkijken op zoek naar nieuwe dingen. Zorg dat je videopitch tussen de 30 en 60 seconden duurt. Laat je passie en enthousiasme direct zien en laat aan de hand van cijfers zien dat jouw oplossing de beste is voor je publiek.

Aan de slag met je pitch

In tegenstelling tot wat de naam zou doen vermoeden, is het natuurlijk niet de bedoeling dat je iemand onverwachts in een hoek drukt en dwingt om naar je pitch te luisteren. Je wilt dat je luisteraars hun volle aandacht geven aan je pitch, vragen stellen, met je in gesprek gaan en de waarde inzien van wat je doet.

Het belangrijkste doel is om ze te interesseren voor je bedrijf en daarbij geldt echt dat minder meer is. Wat je niet vertelt kan net zo krachtig zijn als wat je wel vertelt.

Een pitch is eigenlijk nooit af en de beste manier om ‘m te verbeteren is door zoveel mogelijk te oefenen en te zien hoe anderen erop reageren. Let op waar in je pitch je interesse wekt en waar je de aandacht verliest en pas je pitch daarop aan.

Dit artikel is een vertaling van een origineel Shopify-artikel van Braveen Kumar.


Een webshop starten en meteen beginnen met verkopen? Probeer Shopify nu 14 dagen gratis.


Veelgestelde vragen over elevator pitch

Wat is een elevator pitch?

Een elevator pitch is een kort, maar krachtig betoog waarin je jezelf of je product/bedrijf presenteert op een manier die uitnodigt tot een gesprek. Je hebt ook nog de elevator yell. Dit is een verkorte versie van de elevator pitch en bestaat uit één zin waarin je op een zo precies mogelijke manier omschrijft wat je doet.

Wat zijn elevator pitch voorbeelden?

In verschillende situaties kun je verschillende pitches gebruiken. In onze blog geven we drie voorbeelden (met template): de algemene pitch, de Pixar-pitch (storytelling) en de sales pitch.

Hoe schrijf je een goede elevator pitch?

Met deze richtlijnen schrijf je de perfecte elevator pitch.
1. Trek meteen de aandacht met je openingszin
2. Maak duidelijk wie je doelgroep is en hoe je die doelgroep bedient
3. Omarm concurrentie en eventuele vergelijkingen met andere producten
4. Neem een call-to-action op
5. Oefen met het geven van je pitch

Waarom is een elevator pitch belangrijk?

Een goede elevator pitch maakt in één klap duidelijk wat jouw unique selling point is, geeft antwoord op vragen voordat die gesteld worden en stelt je in staat om je boodschap meteen krachtig over te brengen zonder gehakkel. Je elevator pitch is bedoeld om een goede eerste indruk te maken op je luisteraars.
Onderwerpen: