Inleiding tot e-mailmarketing, deel 1: Waarom je mailinglijst zo belangrijk is voor je omzet

Inleiding tot e-mailmarketing

Volgens veel technisch analisten heeft e-mail z’n langste tijd gehad. Maar één blik op je inbox vertelt je vermoedelijk dat het tegendeel waarschijnlijker is.

En inderdaad: veel kleine bedrijven lijken e-mailmarketing juist weer helemaal gevonden te hebben als middel om klanten op het juiste moment te benaderen met een relevante, persoonlijke boodschap. Met als groot voordeel dat het bericht rechtstreeks bij de ontvanger aankomt zonder tussenkomst van allerlei beperkende algoritmes. Bovendien vertoont e-mail nog steeds een gezonde groei onder wereldwijde gebruikers en zijn er nog geen tekenen dat dit minder wordt.

Of je nu net begint met e-mailmarketing of dat je klaar bent voor een nieuwe grote campagne, in het eerste deel van deze serie van drie artikelen lees je wat e-mailmarketing precies is, waarom het zo belangrijk is en hoe je ermee aan de slag gaat.

  1. Wat is e-mailmarketing?
  2. Waarom is e-mailmarketing zo belangrijk voor webshops?
  3. Aan de slag met e-mailmarketing

Wat is e-mailmarketing?

E-mailmarketing is het per e-mail verzenden van marketingboodschappen naar potentiële en bestaande klanten met als doel om iets te verkopen, klanten te informeren of om loyaliteit te kweken.

E-mail is een ‘beheerd’ digitaal marketingkanaal, wat wil zeggen dat de afzender de volledige controle heeft over de inhoud en verspreiding. Marketing via e-mail werkt vaak het best wanneer de e-mails persoonlijke en relevante informatie bevatten en worden gestuurd naar een gesegmenteerde lijst van ontvangers. E-mail is vooral een belangrijk hulpmiddel binnen de e-commerce, waar het gebruikt wordt om berichten te sturen over transacties en aanbiedingen en voor zogenaamde customer lifecycle marketing (hierover meer in deel 2 en 3 van deze serie).

Waarom is e-mailmarketing zo belangrijk voor webshops?

Het probleem met websiteverkeer is dat de meeste nieuwe bezoekers nooit meer terugkomen, zelfs bij heel gericht verkeer, tenzij je actie onderneemt om ze terug te lokken.

Door een mailinglijst op te bouwen en een pakkende boodschap op te stellen kun je proberen dat verkeer bij je te houden.

Als je nog geen gebruik maakt van e-mailmarketing voor je webshop laat je mogelijk kansen – en geld – liggen. Hier volgen vier redenen om e-mail onderdeel te maken van je marketingstrategie.

1. Met e-mail kun je langdurige klantrelaties opbouwen

Zoekmachines en socialemediaplatforms zijn ideaal om ontdekt te worden door potentiële klanten, maar met e-mail kun je je relaties met bestaande klanten warm houden en versterken.

E-mail is een van de beste kanalen om je relaties met klanten te onderhouden en te versterken.

E-mail is ook een goede manier om klanten aan te moedigen opnieuw iets te kopen. Voor veel bedrijven zijn terugkerende klanten essentieel, omdat ze daardoor minder nieuwe klanten nodig hebben en zo de acquisitiekosten kunnen drukken.

2. E-mail is een ontzettend effectief middel om de omzet te verhogen

Natuurlijk is e-mailmarketing niet voor alle bedrijven (en producten) even geschikt en je hebt geen garantie dat klanten ook daadwerkelijk terugkomen. Toch hebben verschillende onderzoeken van de afgelopen jaren laten zien dat e-mail een heel effectief kanaal is en vaak zelfs beter presteert dan andere kanalen.

Gegevens over de effectiviteit van e-mailmarketing
Gegevens van Shopify laten zien dat e-mail het kanaal met het hoogste gemiddelde conversiepercentage was tijdens Black Friday en Cyber Monday.

Sterker nog, uit een rapport uit 2018 van Emarsys blijkt dat voor ongeveer 80% van de bedrijven e-mail het belangrijkste kanaal is voor acquisitie en klantbehoud. Het unieke aan e-mailmarketing is dat e-mails geschikt zijn om zowel nieuwe als bestaande klanten aan te sporen tot een aankoop.

3. E-mail heeft invloed op de drie belangrijkste hefbomen van omzetgroei

Marketeer Jay Abraham was een van de eersten die het idee omarmde dat er slechts drie belangrijke manieren zijn om je omzet te verhogen: het totale aantal klanten verhogen (conversies of C), het totale aantal aankopen per klant verhogen (aankoopfrequentie of F) of de gemiddelde bestelwaarde verhogen (average order value of AOV).

De meeste ondernemers die op zoek zijn naar het perfecte middel om acquisitie te plegen, komen bedrogen uit. De kosten om klanten te werven kunnen al snel oplopen. E-mailmarketing biedt dan uitkomst, omdat je hiermee alle drie de groeifactoren tegelijk te pakken hebt:

  • Geautomatiseerde welkomstmails en mails na een verlaten winkelwagentje kunnen het conversiepercentage helpen verhogen (C).
  • Zogenaamde terugwincampagnes of re-engagementmails kunnen het aantal aankopen van een klant verhogen (F).
  • Met lifecycle marketing campagnes op basis van de fase waarin een klant zich bevindt, worden producten met een hoge waarde automatisch onder de aandacht gebracht bij de juiste klanten (AOV).

Als je structureel blijft werken aan het verhogen van alle drie de hefbomen, krijg je steeds betere resultaten omdat de hefbomen elkaar ook nog eens versterken. En dat is een van de belangrijkste redenen om ook een e-mailmarketingstrategie op te stellen voor je online winkel.

4. Met e-mail heb je geen last van beperkende algoritmes

Een van de aspecten van e-mailmarketing die steeds belangrijker wordt, is dat e-mail niet onderhevig is aan de grillen van steeds veranderende algoritmes van sociale platforms die je distributiestrategie compleet om zeep kunnen helpen.

Het organische bereik van Facebook-pagina’s loopt al sinds 2013 terug en het platform legt sinds 2018 in het nieuwsoverzicht vooral de nadruk op posts van vrienden en familie, waardoor je er als bedrijf maar moeilijk tussenkomt. Het wordt ook steeds lastiger om hoger in de zoekresultaten van Google te komen. Bovendien zorgen onder andere advertenties en antwoordblokken voor een aanzienlijke stijging van het aantal zoekopdrachten die niet tot een klik leiden, vooral op mobiele apparaten. Als je klanten wilt bereiken op deze platforms, moet je tegenwoordig vaak betalen en die kosten worden steeds hoger.

Aan de slag met e-mailmarketing

Zelfs de beste e-mailmarketingstrategieën beginnen met het kiezen van een e-mailmarketingdienst, het opstellen van een plan om nieuwe abonnees te winnen en inzicht krijgen in de wet- en regelgeving omtrent het versturen van e-mails.

Een e-mailserviceprovider kiezen

De eerste stap bij e-mailmarketing is e-mailmarketingsoftware kiezen waarmee je je mailinglijst kunt opbouwen. Er zijn tal van goede, betaalbare e-mailmarketingtools op de markt, dus besteed niet te veel tijd en energie aan het vinden van de ‘perfecte’ tool. Je kunt later altijd nog overstappen op een andere aanbieder. Kies er dus gewoon een met goede beoordelingen en die aansluit bij jouw behoeften (zoals de prijs, e-mailsjablonen, etc.).

Klaviyo, CM Commerce Email Marketing, Jilt en Omnisend zijn enkele van de e-mailmarketingtools die je kunt integreren met Shopify en die worden gebruikt door nieuwe merchants. Andere populaire oplossingen zijn Constant Contact en GetResponse. (Kijk voor onze volledige lijst met aanbevelingen in de Shopify App Store.)

Een mailinglijst opbouwen

Vraag een willekeurige webshop-eigenaar waar hij de meeste spijt van heeft, en de kans is groot dat hij zegt: dat ik niet al bij de start ben begonnen met het verzamelen van e-mailadressen. Leer van deze veelgemaakte fout en begin zo snel mogelijk met het opbouwen van een mailinglijst, zelfs nog voordat je je bedrijf introduceert.

Wat wel belangrijk is om te weten, is dat je toestemming nodig hebt om (potentiële) klanten te mailen. Abonnees moeten zich daarom aanmelden als ze e-mails van je willen ontvangen. Je kunt mensen op verschillende manieren aansporen om dat te doen.

Hoe je snel een mailinglijst opstelt

In deze video laten we je zes strategieën zien om snel en kosteloos een mailinglijst op te zetten, zelfs als je vanaf nul begint.

1. Een prelaunch-pagina maken

Maak voordat je officieel opengaat een eenvoudige webpagina binnen je domein waarop bezoekers hun e-mailadres kunnen achterlaten als ze op de hoogte gehouden willen worden. Schrijf een pakkende tekst waarin je beschrijft wat er zo leuk of bijzonder is aan je nieuwe product en bied eventueel interessante lokkertjes aan voor vroege vogels (bijv. 20% korting op dag van lancering).

2. E-mailadressen verzamelen uit verkopen en klantaccounts

Klantaccounts zijn waardevol voor bedrijven omdat ze relevante informatie bevatten, zoals e-mailadressen en de aankoopgeschiedenis. Het nadeel is dat veel klanten het vervelend vinden om voor elke winkel een afzonderlijk account aan te maken.

Je kunt klanten hierin tegemoet komen door ze na het plaatsen van hun eerste bestelling de optie te bieden om direct een account aan te maken. Als je Shopify gebruikt, zijn klantaccounts optioneel. Je kunt klanten dan een uitnodiging sturen om een account aan te maken nadat ze iets hebben besteld.

3. Aanmeldingsformulieren aan je webpagina’s toevoegen

Als je je mailinglijst wilt uitbreiden, moet je mensen rechtstreeks vragen om zich aan te melden. En een zinvolle plek om dat te doen is de plek waar ze al betrokkenheid tonen, zoals op bepaalde pagina’s van je webshop. Doe dit wel zorgvuldig, zodat het bij je website past en je bezoekers niet juist wegjaagt. Probeer de volgende plekken eerst uit:

  • Je koptekst, menubalk of voettekst: Deze locaties hebben misschien een lager algemeen conversiepercentage dan een speciale landing page, maar na verloop van tijd tikt het aantal abonnees dat ze genereren toch aan, zeker als je een incentive zoals een korting voor nieuwe klanten aanbiedt.
  • Je ‘Over ons’-pagina: Volgens marketeer Bob Frady melden klanten zich niet aan voor je e-mails, maar voor je merk. E-mail is slechts een middel, maar je merk en aanbod vormen de kern van je waardepropositie en de aansporing voor klanten om je hun e-mailadres te geven. Als je ‘Over ons’-pagina de visie van je bedrijf goed overbrengt, is dit een hele goede plek om klanten over te halen zich aan te melden.
  • Je blog of bronnenpagina: Als je contentmarketing gebruikt om je klanten te informeren en hoog te eindigen in de zoekresultaten van zoekmachines, trek je al potentiële klanten aan die op zoek zijn naar informatie. Dus als je een doelgericht aanmeldingsformulier toevoegt aan bijvoorbeeld de zijbalk van je blog, trek je die klanten misschien net over de streep.
  • Een pop-upformulier: Probeer pop-ups pas te activeren op het moment dat een bezoeker weg dreigt te gaan, zodat je niet de gebruikerservaring van je website verstoort. Dit soort pop-ups verschijnen alleen wanneer bezoekers hun muisaanwijzer in de richting van de zoekbalk of de terugknop verplaatsen, dus weg van je website. Hiermee krijg je dus een tweede kans om hun e-mailadres te krijgen. Met apps als Privy, Sumo en JustUno in de Shopify App Store kun je je eigen pop-ups maken.

4. ‘Lead magnets’ inzetten

Veel online bedrijven schijnen nog altijd te denken dat een nieuwsbrief op zichzelf onweerstaanbaar genoeg is voor mensen om zich aan te melden. Maar bij marketing draait het allemaal om de boodschap en ‘meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief’ is niet bepaald een prikkelende boodschap.

Overweeg daarom om een echt interessant aanbod te bedenken als een extra aansporing voor bezoekers om hun e-mailadres achter te laten. Enkele beproefde voorbeelden:

  • Bied exclusieve deals en kortingen: Wees wel voorzichtig met kortingen: je marges gaan erdoor omlaag en klanten wachten in de toekomst mogelijk af tot er een nieuwe deal of korting komt. Kortingen zijn wel zinvol als je daarmee een potentiële klant behoudt die je anders toch was kwijtgeraakt. In zo’n geval kan een korting net dat benodigde duwtje zijn voor de klant om zijn e-mailadres achter te laten.
  • Houd een loterij of wedstrijd: Een wedstrijd is een goede manier om veel aanmeldingen te krijgen. Het nadeel is dat je hiermee veel mensen trekt die op zoek zijn naar gratis dingen. Je kunt deze methode prima gebruiken als een eerste aanzet om je mailinglijst op te zetten of om op te vallen tussen je concurrenten, maar niet om op de lange termijn een betrokken publiek te ontwikkelen. Zoek in de Shopify App Store naar speciale apps om wedstrijden op te zetten (tip: zoek op ‘contest’).
  • Toegang tot informatieve en leerzame content: Sommige aanbieders van consumentenproducten delen extra materiaal met hun klanten. Bedenk of je een gratis stukje content kunt maken dat waardevol is voor je doelgroep en die klanten in de richting van een aankoop sturen. De effectiefste lead magnets bieden bezoekers iets dat ze direct kunnen toepassen en laten zien hoe je product een behoefte vervult.
Voorbeeld van een aanmeldingsverzoek voor e-mails
Kettle & Fire moedigen de lezers van hun blog aan om zich aan te melden door een gratis e-boek aan te bieden met voorbeeldrecepten en redenen om bottenbouillon uit te proberen.

5. Mensen persoonlijk om hun e-mailadres vragen

Een persoonlijke aanpak kan heel waardevol zijn als je e-mailadressen wilt verzamelen, zeker in de fysieke wereld. Als je je producten verkoopt via pop-upwinkels of zelf een fysieke winkel hebt, heb je allerlei mogelijkheden om klanten rechtstreeks om hun e-mailadres te vragen.

Hetzelfde geldt voor een tastbare call to action: doe bijvoorbeeld een kaartje bij de bestelling met daarop een speciale korting of aanbieding voor klanten die terugkomen naar de winkel. Maak dan ook gelijk een aparte pagina waar klanten naartoe kunnen via de link op het kaartje.

Legaal e-mails versturen

Promotie via e-mail is een voorbeeld van ‘permission marketing’, een term die ooit bedacht is door marketeer en bestsellerauteur Seth Godin. Dit betekent dat mensen zich op elk gewenst moment kunnen aan- of afmelden. De relatie die je opbouwt met je mailinglijst moet zijn gebaseerd op toestemming, niet alleen vanuit marketingoogpunt, maar ook juridisch gezien.

Als je de wet- en regelgeving op dit gebied niet naleeft, riskeer je een hoge boete. Zorg daarom eerst dat je bekend bent met de volgende wet- en regelgevingen:

  • CAN-SPAM. De Amerikaanse Controlling the Assault of Non-Solicited Pornography and Marketing Act van 2003. De CAN-SPAM bevat regels over het versturen van commerciële e-mails.
  • AVG. De Algemene Verordening Gegevensbescherming is in het leven geroepen om de persoonsgegevens van burgers binnen de Europese Unie te beschermen.
  • CASL. De Canadese antispamwetgeving is bedoeld om Canadese burgers te beschermen en tegelijk bedrijven in staat te stellen te blijven concurreren op de wereldwijde markt.

Disclaimer: De content van dit artikel is slechts bedoeld ter informatie en bevat geen juridisch advies. Als je specifieke vragen hebt over de wetgeving omtrent het versturen van e-mails, kun je het beste advies inwinnen bij een jurist die hierin gespecialiseerd is.

In het volgende deel van deze serie lees je welke verschillende soorten e-mailcampagnes er zijn, welke 13 e-mailcampagnes vaak gebruikt worden in de e-commerce, en hoe je de effectiviteit van je campagnes meet. Lees het artikel hier!

 

Veelgestelde vragen over e-mailmarketing

Wat is e-mailmarketing?

E-mailmarketing is het per e-mail verzenden van marketingboodschappen naar potentiële en bestaande klanten met als doel om iets te verkopen, klanten te informeren of loyaliteit te kweken.

Wat is het voordeel van marketing via e-mail ten opzichte van sociale media?

Met e-mail heb je als afzender zelf de controle over de inhoud en de verspreiding, terwijl je met sociale media vaak afhankelijk bent van de algoritmes die bepalen welke posts in het nieuwsoverzicht van leden verschijnen.

Hoe begin je met e-mailmarketing?

De drie belangrijkste stappen om aan de slag te gaan met e-mailmarketing zijn:
  1. Een e-mailmarketingtool kiezen waarmee je mailinglijsten kunt opzetten
  2. E-mailadressen verzamelen voor je mailinglijst en zorgen dat je toestemming hebt van de ontvangers om e-mails naar hen te versturen
  3. Een pakkende boodschap opstellen

Wat zijn goede manieren om mensen te vragen zich aan te melden voor e-mails?

Voeg een aanmeldingsformulier toe aan je website, bijvoorbeeld in je kop- of voettekst, de menubalk, op je Over ons-pagina, op je blog of via een pop-upformulier. Om klanten extra aan te moedigen kun je overwegen iets aan te bieden, zoals een korting of een e-boek. Als je een fysieke plek hebt waar je klanten ontmoet, is het een goed idee om ze persoonlijk om hun e-mailadres te vragen.

Dit artikel is een vertaling van een origineel artikel van Mark Macdonald

Onderwerpen: