Wil je een webshop beginnen?

Facebook Ads: zo werkt adverteren op Facebook

Illustratie van een zwembad in de vorm van een Facebook-startpagina. Om het zwembad staan een zwemleraar en beginnende zwemmers met zwembandjes om, als metafoor voor mensen die stapsgewijze instructies krijgen voor Facebook-advertenties.

Stel je eens een advertentietool voor waarmee je je ideale klanten kunt bereiken op basis van hun interesses en gedrag. Een tool die de weergave van je advertenties optimaliseert, waardoor je tijd en geld bespaart en je boodschap gezien wordt door degenen bij wie de kans op conversie het grootst is.

Dat is op Facebook adverteren in een notendop. Dit platform wordt gebruikt door talloze online ondernemers en marketeers. Ook door beginners die nog niet veel ervaring met adverteren hebben of weinig budget hebben. Iedereen kan zijn bedrijf laten groeien met Facebook Ads, maar je moet wel eerst de basisbeginselen goed onder de knie hebben.


Een webshop starten en meteen beginnen met verkopen? Probeer Shopify nu 14 dagen gratis.


In deze gids voor beginners onderzoeken we eerst waarom Facebook zo’n populair advertentieplatform is voor zoveel merken. Daarna laten we je stap voor stap zien hoe je een Facebook-advertentiecampagne opzet om meer verkopen te genereren.

Waarom adverteren op Facebook

Er zijn zoveel mogelijkheden dat het lastig kan zijn om een platform te kiezen. Wat Facebook zo interessant maakt voor zowel nieuwe als doorgewinterde ondernemers, komt neer op drie dingen:

1. Meer verkeer genereren uit een actief en betrokken gebruikersbestand

Facebook is een plek waar we vrienden en familie ontmoeten en, al geven we dat liever niet toe, heel verslavend. Facebook heeft meer dan twee miljard actieve gebruikers per maand en deze gebruikers brengen meer tijd door op Facebook dan op andere sociale netwerken. Daar komt nog bij dat Facebook ook eigenaar is van Messenger en Instagram, twee andere populaire apps die via het advertentieplatform toegankelijk zijn voor Facebook-adverteerders. Dat is dus een hele hoop actief, betrokken verkeer dat je naar je landing page kunt trekken.

2. Klanten targeten op basis van demografische gegevens, interesses en gedrag

Facebook is ontwikkeld om persoonlijke updates en nieuwtjes te delen met je netwerk, zoals vakantiefoto’s, nieuwe muziek die je ontdekt hebt en je relatiestatus. Al die ‘vind ik leuks’ en vriendschappen op Facebook en Instagram creëren gedetailleerde gebruikersprofielen waar adverteerders handig gebruik van kunnen maken via gerichte advertenties. Facebook-adverteerders kunnen hun producten en diensten vergelijken met een lange lijst van interesses, kenmerken en gedrag van gebruikers, waardoor ze veel meer kans hebben om hun ideale klanten te bereiken.

3. Merkbekendheid creëren

De meeste bedrijven hebben een zakelijke Facebook- en/of Instagram-pagina die ze gebruiken om contact te maken met fans en klanten. Wanneer je besluit om betaalde advertenties op Facebook en Instagram te gebruiken, kun je ervoor kiezen om je advertenties vanaf de sociale pagina’s van je merk te laten komen. Dat leidt vaak tot meer zichtbaarheid van je merk en nieuwe volgers, een van de voordelen van adverteren op sociale platforms.

Typen Facebook-advertenties

Hoe succesvol je advertentiecampagne op Facebook wordt, hangt af van je doel en de typen Facebook-advertenties die je gebruikt. Voor beginners kan het lastig zijn om de juiste advertenties te kiezen uit alle beschikbare soorten.

Om het iets makkelijker voor je te maken, lichten we hieronder de belangrijke advertentie-indelingen uit.

Afbeeldingsadvertenties

Advertenties die bestaan uit één enkele afbeelding zijn het standaardtype Facebook-advertentie. Ze zijn makkelijk te maken, overzichtelijk en een van de effectiefste advertentietypen. Uit een Facebook-onderzoek bleek dat advertenties die alleen uit een foto bestonden het beter deden dan andere advertentietypen als het gaat om het genereren van uniek verkeer.

Afbeeldingsadvertenties zijn ideaal als je weinig tijd of budget hebt. Je kunt rechtstreeks vanaf je Facebook-pagina een Facebook-advertentie maken door een post te promoten, maar je kunt ook Facebook Ads Manager gebruiken als je meer targetingopties wilt.

Videoadvertenties

Met videoadvertenties kun je je product of merk goed in de kijker zetten en de aandacht van kijkers trekken in de feed. Je kunt videoadvertenties maken in Facebook Advertentiebeheer of door een bericht op je Facebook-pagina te promoten dat een video bevat. Deze advertenties worden weergegeven op Facebook, Instagram, Audience Network en Messenger.

Je kunt videoadvertenties van Facebook gebruiken om unieke kenmerken van je product te laten zien of het verhaal achter je merk te vertellen. Video’s van maximaal 15 seconden helpen je kijkers te trekken en vast te houden. Het is belangrijk dat de video eindigt met een duidelijke call-to-action (CTA), zoals een product kopen of een website bezoeken.

Carrouseladvertenties

Met carrouseladvertenties kun je maximaal tien afbeeldingen of video’s toevoegen aan één advertentie, elk met een eigen link. Mensen kunnen door de carrousel scrollen door naar links of rechts te vegen (op een mobiel apparaat) of door op de pijltjes te klikken (op een desktop).

Met carrouseladvertenties kun je:

  • Meerdere producten uitlichten en naar verschillende landing pages linken
  • Een product vanuit meerdere hoeken laten zien om mogelijke kopers een goed beeld te geven
  • Een proces uitleggen of een tutorial aanbieden
  • Eén grote afbeelding laten zien met meerdere kaders voor een intensere beleving

Collectieadvertenties

Dit advertentietype bevat een Instant Experience op volledig scherm, zodat het makkelijker is voor mensen om je producten te bekijken en kopen. Deze advertenties bevatten een omslagfoto of -video met daaronder eventueel meerdere productfoto’s.

Collectieadvertenties zijn heel geschikt om je productaanbod te laten zien, een prettige browse-ervaring te bieden en interesse om te zetten in verkoop. Je kunt deze advertenties weergeven in de Facebook-nieuwsfeed, de Instagram-feed en zelfs Instagram Stories.

Adverteren op Facebook – stap voor stap

Volg dit stappenplan om je eerste advertentie te maken en weer te geven.

  1. Facebook Bedrijfsmanager instellen
  2. De Facebook-pixel instellen
  3. Facebook-doelgroepen maken
  4. Een Facebook-advertentiecampagne maken
  5. Je eerste advertentieset maken
  6. Advertentiemateriaal kiezen
  7. Je Facebook-campagnes optimaliseren

Stap 1: Facebook Bedrijfsmanager instellen

Veel mensen die beginnen met adverteren op Facebook maar het al opgeven voordat ze ook nog maar een campagne zijn gestart, doen dat doordat ze hun account niet goed instellen of doordat ze door de talloze opties die Facebook biedt door de bomen het bos niet meer zien.

Daarom is het belangrijk om meteen goed van start te gaan en je Bedrijfsmanager-account goed in te stellen.

Facebook Business Manager is het gedeelte van Facebook waar je je advertentieaccount, bedrijfspagina’s en andere handige advertentietools vindt.

Om een Facebook Bedrijfsmanager-account te maken, ga je naar business.facebook.com en klik je op ‘Account maken’.

Facebook Business Manager startscherm

Vervolgens word je gevraagd om je bedrijfsnaam, je Facebook-bedrijfspagina (maak er eerst een als je die nog niet hebt), je naam en e-mailadres in te vullen.

Daarna moet je een bestaand advertentieaccount toevoegen of er een maken. Hiervoor ga je in Bedrijfsmanager naar Bedrijfsinstellingen. Klik vervolgens op Accounts > Advertentieaccounts en klik dan op het blauwe vervolgkeuzemenu Toevoegen.

Screenshot Facebook Business Manager bedrijfsinstellingen

Kies dan de optie Een advertentieaccount toevoegen, Toegang vragen tot een advertentieaccount of Nieuw advertentieaccount maken. Als je nog niet eerder hebt geadverteerd op Facebook, klik je op Nieuw advertentieaccount maken en volg je de instructies.

Facebook Business Manager Nieuw advertentie account maken

Nu je Bedrijfsmanager hebt ingesteld en gekoppeld aan je Facebook-bedrijfspagina, ziet je beginscherm er als het goed is zo uit:

Screenshot overzicht Facebook Bedrijfsmanager

Dit is het centrale punt voor je advertenties waar je kunt navigeren naar alle verschillende delen van je zakelijke Facebook-account.

Stap 2: De Facebook-pixel instellen

Een van de meest voorkomende frustraties van nieuwe Facebook-adverteerders is niet weten of je advertenties nu eigenlijk werken of niet. Je kunt wel een post promoten of zelfs een advertentiecampagne opzetten in Advertentiebeheer, maar als je wilt weten of je online advertenties voor verkoop hebben gezorgd op je website, moet je de Facebook-pixel installeren.

De Facebook-pixel is het verbindingspunt tussen je Facebook-advertenties en je website. De pixel is een trackingcode die je in je Bedrijfsmanager-account moet maken en dan aan je website moet toevoegen voordat je begint te betalen voor advertenties. Het levert inzicht op in alle acties die bezoekers van je website uitvoeren via je Facebook-advertenties. De pixel vertelt je niet alleen of je advertenties tot conversies hebben geleid, maar ook van welke doelgroepen en welk advertentiemateriaal die conversies afkomstig zijn.

Opmerking: Sinds de iOS 14-release van 26 april 2021 heeft Apple extra privacy-instellingen doorgevoerd die van invloed kunnen zijn op je advertentieresultaten bij het gebruik van de Facebook-pixel. Lees er hier meer over.

Je Facebook-pixel instellen in Shopify

De Facebook-pixel instellen op je website is makkelijker dan je misschien zou denken en je hoeft meestal niet zelf met code aan de slag.

Als je Shopify gebruikt, hoef je alleen maar je pixel-ID (bestaande uit 16 cijfers) uit je Bedrijfsmanager-account te kopiëren en in het veld voor de Facebook-pixel-ID te plakken. Dit veld vind je in de voorkeuren van je Shopify-winkel onder Onlinewinkel.

Als het goed is, kun je dan binnen een paar uur de activiteit op je website zien. In Bedrijfsmanager zie je onder Pixels dan statistieken als bezoekers, toevoegingen aan winkelwagen en aankopen.

Stap 3: Facebook-doelgroepen maken

Het succes van je Facebook-advertenties is voor een groot deel afhankelijk van de doelgroep die je target. Facebook heeft miljarden gebruikers wereldwijd. Om daartussen degenen te vinden die interesse kunnen hebben in jouw merk en producten, gebruik je Facebook-doelgroepen.

Doelgroepen is een gedeelte in Bedrijfsmanager waar je lijsten kunt maken met mensen die je wilt targeten met je advertenties. Je kunt deze lijsten op verschillende manieren samenstellen, maar er zijn twee algemene categorieën: retargeting en prospecting.

Retargeting: Betrokken doelgroepen converteren

Mensen die je website hebben bezocht, iets aan een winkelwagen hebben toegevoegd of je volgen op Instagram, zijn eerder geneigd om iets bij je te kopen. Maar misschien hebben ze nog wel net dat extra zetje nodig.

Je hebt het vast zelf weleens gemerkt: je hebt ooit een website van een bepaald merk bezocht en vervolgens zie je steeds wanneer je Facebook of Instagram opent, advertenties van dat merk. Dat wordt retargeting genoemd en het is een van de effectiefste manieren om te adverteren op Facebook.

Je kunt retargetingdoelgroepen op Facebook maken met behulp van aangepaste doelgroepen. Deze functie vind je in het gedeelte Doelgroepen van Bedrijfsmanager. Met aangepaste doelgroepen kun je gebruikmaken van alle gegevens die zijn vastgelegd door je Facebook-pixel en bedrijfspagina’s.

Screenshot Bron voor je aangepaste doelgroep kiezen

Wanneer je een aangepaste doelgroep maakt, kun je kiezen uit verschillende bronnen. Voor webshops zijn deze drie bronnen het interessantst: klantenlijsten, websiteverkeer en betrokkenheid.

1. Klantenlijst

Met een klantenlijst kun je een lijst van e-mailadressen, telefoonnummers en andere contactgegevens van klanten of leads uploaden. Facebook vergelijkt deze informatie vervolgens met zijn eigen gebruikers, zodat je die direct kunt targeten met je advertenties. Een doelgroep op basis van een klantenlijst is een goede manier om oude klanten opnieuw te interesseren met nieuwe producten of om nieuwsbrief-abonnees te bereiken die nog niets hebben gekocht.

2. Websiteverkeer

Met doelgroep op basis van websiteverkeer kun je een retargetinglijst maken voor je websitebezoekers. Je kunt lijsten maken op basis van acties die bezoekers hebben uitgevoerd of pagina’s die ze hebben bezocht. Veelgebruikte retargetinglijsten die het over het algemeen goed doen, zijn lijsten met mensen die je website in de afgelopen 30 dagen hebben bezocht of in de afgelopen 7 dagen iets aan een winkelwagen hebben toegevoegd.

3. Betrokkenheid

Als je een actieve Facebook- of Instagram-bedrijfspagina hebt of als je hebt geëxperimenteerd met advertenties waarmee mensen interactie kunnen hebben (zoals vind-ik-leuks, opmerkingen of delen), kan het interessant zijn om ook die mensen te retargeten. Als je Betrokkenheid kiest bij Aangepaste doelgroepen krijg je een lijst te zien met allerlei typen acties die je kunt retargeten, zoals het bekijken van een video of het openen van een formulier. Of je nu een video hebt die veel wordt bekeken of een evenement waar veel mensen aan deelnamen, retargeting van verschillende groepen engagers is een effectieve manier om potentiële kopers naar je website te trekken.

Prospecting: Nieuwe klanten vinden

Nieuwe klanten vinden is een nog betere manier om je bedrijf te laten groeien met Facebook-advertenties.

Zoeken naar nieuwe klanten wordt vaak ‘prospecting’ genoemd. Hierbij richt je je advertenties op mensen die nog nooit iets bij je hebben gekocht of nog nooit je website hebben bezocht. Voor kleine en middelgrote bedrijven betekent dit het leeuwendeel van de miljarden actieve Facebook-gebruikers en het kan lastig zijn om die lijst te verfijnen.

Facebook heeft twee handige hulpmiddelen ontwikkeld waarmee je de beste potentiële nieuwe klanten kunt vinden:

1. Vergelijkbare doelgroepen

Hierbij wordt op basis van een lijst met al bestaande klanten of leads naar potentiële klanten gezocht. De gegevens van je aangepaste doelgroepen worden gebruikt om een nieuwe doelgroep te maken bestaande uit Facebook-gebruikers die vergelijkbare eigenschappen met je bestaande klanten delen.

Screenshot Een vergelijkbare doelgroep maken

Je kunt vergelijkbare doelgroepen maken op basis van om het even welke aangepaste doelgroep. Vergelijkbare doelgroepen kunnen daarnaast variëren in grootte en mate van overeenkomst, van 1% tot 10% van de bevolking van een bepaald land. Een vergelijkbare doelgroep van 1% bestaat uit mensen die het dichtst in de buurt van je aangepaste doelgroep komen en is daardoor een gemakkelijk eerste doelwit voor je prospecting-campagnes.

Naarmate je je targeting en budget uitbreidt, kun je dit langzaam opschuiven naar 3%, 5% en uiteindelijk 10%, zodat je doelgroep breder wordt maar nog steeds overeenkomt met een gebruikersprofiel dat aansluit bij je klant.

2. Interesses, gedrag en demografische gegevens

Als je geen lijst met oude klanten of websitebezoekers hebt om een vergelijkbare doelgroep mee te maken, kun je aan de hand van de optie voor opgeslagen doelgroepen een prospectdoelgroep maken op basis van interesses, gedrag en demografische gegevens.

Screenshot Opgeslagen doelgroep maken

Hier zie je een uitsplitsing van elke categorie, met voorbeelden van subgroepen per categorie:

  • Interesses hebben betrekking op de pagina’s en content die Facebook-gebruikers hebben bekeken (bijv. sporten, duiken, jazz).
  • Gedrag heeft betrekking op de activiteiten die gebruikers hebben gedaan die zijn vastgelegd door Facebook (bijv. een verjaardag vieren, naar een andere stad verhuizen, een baby krijgen).
  • Demografische gegevens bestaan uit de profielgegevens van gebruikers (bijv. kersverse moeders, kantoormedewerkers, afgestudeerden).

Met zoveel mogelijkheden binnen interesses, gedrag en demografische gegevens zijn er waarschijnlijk verschillende doelgroepen die je eerst wilt testen. Met Facebook Business Suite-statistieken (voorheen Doelgroepstatistieken) kun je deze mogelijkheden verfijnen en categorieën bepalen om te testen.

Deze statistieken kun je gebruiken om nieuwe interesses vast te stellen voor targetingexperimenten, en ook plaatsingen en locaties identificeren die mogelijk goed werken voor de door jou gekozen demografie.

Screenshot Facebook Business Suite-statistieken

Aangezien doelgroepen op basis van interesses, gedrag en demografische gegevens meestal heel breed zijn en uit honderdduizenden tot miljoenen gebruikers kunnen bestaan, is het een goed idee om ze eerst afzonderlijk te testen om te zien welke het beste voor jou werkt. Als je eenmaal doelgroepen hebt weten te verfijnen die converteren via je advertenties, kun je gaan experimenteren met extra doelgroeplagen om zo je prospecting-campagnes uit te breiden.

Stap 4: Een Facebook-advertentiecampagne maken

De advertenties die je ziet in onze Facebook-feed (alle gesponsorde afbeeldingen, video’s en carrousels) zijn onderdeel van een groter geheel dat wordt gemaakt door adverteerders. Dat noemen we een campagne.

De eerste stap bij het maken van advertenties is het maken van een overkoepelende campagne. De structuur van een Facebook campagne en de bijbehorende Facebook-advertenties, ziet er zo uit:

Schema campagnestructuur Facebook-advertenties

Elke campagne bevat een advertentieset. Dat is waar je je doelgroep, budget en targeting kiest en instelt welke advertentie gebruikers te zien krijgen. Eén campagne kan meerdere advertentiesets bevatten. Zo kun je verschillende doelgroepen en afzonderlijke advertenties met elkaar testen om te bepalen welke het best presteren.

Een doelstelling kiezen voor je campagne

Maak je eerste campagne door in Bedrijfsmanager naar Advertentiebeheer te gaan en op Maken te klikken. Vervolgens wordt je gevraagd om een doelstelling te kiezen.

Screenshot Campagnedoelstelling kiezen

Je kunt kiezen uit drie basiscategorieën doelstellingen: Bekendheid, Overweging en Conversies.

Elke categorie heeft vervolgens weer specifiekere subdoelstellingen, zoals Verkeer, Videoweergaven en Verkopen uit catalogus. Bedenk wat jouw doel is voor je bedrijf en wat je precies wilt bereiken met je Facebook-advertenties en kies op basis daarvan je doelstelling.

We laten je hieronder aan de hand van enkele voorbeelden zien hoe jouw doel bepalend is voor de campagnedoelstellingen die je instelt:

  • Als je mensen wilt stimuleren om een bepaalde actie uit te voeren, stel je de subdoelstelling in op Conversies (binnen Conversie).
  • Als je je online verkoop wilt verhogen, is Verkopen uit catalogus (binnen Conversie) wellicht een geschikte subdoelstelling voor jou.
  • Als je nog geen producten verkoopt, maar wel alvast bekendheid wilt genereren, is de subdoelstelling Merkbekendheid (binnen Bekendheid) een goede en voordelige optie.
  • Als je meer verkeer naar je website wilt trekken, kies dan Verkeer als subdoelstelling (binnen Overweging). Daarmee kun je een retargetinglijst maken voor een andere campagne.
  • Als je graag wilt dat meer mensen je post leuk vinden, van reacties voorzien of delen om social proof op te bouwen, stel je subdoelstelling dan in op Betrokkenheid (binnen Overweging).

Welke doelstelling je uiteindelijk ook kiest, je betaalt Facebook voor de weergaven, oftewel voor het aantal mensen aan wie je advertentie getoond wordt. Het is belangrijk dat je Facebook laat weten wat je doelstelling is, zodat je advertenties worden geoptimaliseerd voor dat doel. Als je Verkeer kiest terwijl je eigenlijk de aankopen in je webshop wilt verhogen, bereik je misschien niet je daadwerkelijke doelstelling.

Voordat je naar je advertentiesets gaat kijken, moet je je campagne eerst een naam geven.

Bedenk een naamgevingsconventie, oftewel een structuur voor de namen die je je campagnes, advertentiesets en advertenties geeft. Zo houd je je account overzichtelijk. Een naamgevingsconventie is een systeem waarmee je in één oogopslag ziet wat je doelstelling is, wie je target en waar in je algemene strategie je campagne het best tot zijn recht komt. Je kunt in je campagnenaam ook opnemen welke Facebook-doelgroep wordt getarget (bijv. vergelijkbare doelgroepen) en andere belangrijke gegevens. Voorbeeld: Prospecting - Conversies - 03.24.19.

Je kunt zelf bepalen welke conventie je kiest. Het belangrijkste is dat je consequent bent, zodat je account overzichtelijk blijft en jij en andere mensen binnen je bedrijf alles gemakkelijk kunnen vinden.

Stap 5: Je eerste advertentiesets instellen

Nadat je je campagnedoelstelling hebt gekozen, kies je instellingen op het niveau van de advertentieset, zoals:

  1. Welke doelgroep je wilt targeten
  2. Je budget
  3. De plaatsing van je advertenties binnen Facebook’s netwerk van producten.

Mogelijk wordt je gevraagd meer informatie op te geven over het type gebeurtenis waar je je advertenties voor wilt laten optimaliseren, afhankelijk van de doelstelling die je kiest. Als je bijvoorbeeld Conversie hebt gekozen (omdat je meer verkopen wilt genereren in je webshop), moet je in het gedeelte voor advertentiesets het type conversiegebeurtenis kiezen:

Screenshot Nieuwe campagne voor conversies maken

Opmerking: Facebook kan alleen optimaliseren voor conversiegebeurtenissen die al hebben plaatsgevonden op je website. Als er bijvoorbeeld nog helemaal geen aankopen zijn geweest in je webshop of er nog nooit iets is toegevoegd aan een winkelwagen, zijn deze gebeurtenissen niet beschikbaar voor optimalisatie. In dat geval kun je het beste Verkeer kiezen met het doel om uiteindelijk te kunnen optimaliseren voor aankopen.

Een budget en schema instellen

De volgende stap op advertentiesetniveau is je budget invoeren en aangeven of dit een dagelijks budget is of een budget voor de gehele looptijd van de advertentieset. Hoeveel je wilt uitgeven hangt af van verschillende factoren:

  • Hoeveel geld je hebt gereserveerd voor marketing: je kunt niet meer uitgeven dan je je kunt veroorloven.
  • De kosten van je product: voor producten die meer kosten, zijn de advertentie-uitgaven doorgaans hoger.
  • De doelstelling waar je voor wilt optimaliseren: doelstellingen die zijn gericht op verkoop, zoals aankopen, kosten meestal meer dan doelstellingen die zijn gericht op bekendheid, zoals betrokkenheid en klikken.
  • De gemiddelde klantacquisitiekosten: als je hebt geëxperimenteerd met betaalde advertenties op een ander platform en klantacquisitiekosten hebt, is het een goed idee om die hier toe te passen.

Zorg dat je je Facebook-advertenties een goede kans van slagen geeft door voldoende budget toe te wijzen om je doel te bereiken. Wanneer je advertenties zijn gepubliceerd, moet je Facebook de tijd en het budget geven voor de zogenaamde leerfase. Tijdens deze fase worden je gegevens onderzocht door het algoritme. Je kunt Optimalisatie van campagnebudget (CBO) gebruiken om het campagnebudget voor je advertentiesets automatisch te beheren om zo de beste algehele resultaten te krijgen.

Doelgroep

Binnen advertentiesets kun je een prospecting- of retargetinglijst die je hebt gemaakt in het gedeelte Doelgroep selecteren en verfijnen. Door locatie, geslacht, leeftijd en taal te kiezen verfijn je je doelgroep nog verder en heb je meer variaties om mee te testen in verschillende advertentiesets.

Screenshot Nieuwe advertentieset voor conversie

Verderop op de pagina kun je gedetailleerde targeting toevoegen via gedrag, interesses en demografische gegevens van Facebook. Hier kun je ervoor kiezen om deze categorieën te gebruiken om een nieuwe doelgroeplaag bovenop je bestaande doelgroepen te maken of om bij de aangepaste of vergelijkbare doelgroep te blijven die je eerder hebt geselecteerd.

Screenshot Nieuwe doelgroep aanmaken

Op advertentiesetniveau kun je ook mensen targeten op basis van Connecties door gebruik te maken van lijsten van mensen die je bedrijfspagina, app of gebeurtenissen leuk vinden, en hun vrienden. Als je veel mensen hebt die binnen deze categorieën vallen, kun je met targeting op basis van Connecties je advertentie aan een groot publiek van mogelijk geïnteresseerde mensen laten zien.

Screenshot Facebook Ads - Connecties selecteren

Advertentieplaatsingen

Tot slot kun je met advertentiesets instellen waar je advertenties worden weergegeven. En omdat Facebook andere populaire apps bezit, kunnen advertenties ook buiten Facebook’s eigen nieuwsfeed worden weergegeven. Als je bijvoorbeeld alleen maar Instagram-gebruikers wilt bereiken, kun je met je advertentiesets instellen dat alle andere plaatsingen worden uitgesloten.

Screenshot Facebook Ads - Plaatsingen

Facebook raadt je aan om voor geautomatiseerde plaatsingen te kiezen voor je advertentieset. Op die manier kunnen je advertenties worden geoptimaliseerd voor je campagnedoelstelling door alle beschikbare plaatsingen te gebruiken en zo de beste resultaten te genereren.

Stap 6: Je advertentiemateriaal kiezen (je advertentie)

De laatste stap in het maken van een Facebook-advertentie is het advertentiemateriaal zelf.

Adverteren op Facebook gaat iets anders in zijn werk dan traditioneel adverteren en er bestaan dan ook speciale best practices voor het maken van Facebook-advertentiemateriaal dat daadwerkelijk tot conversies leidt.

Wanneer je een advertentie maakt, heb je de mogelijkheid om de Facebook-bedrijfspagina en/of het Instagram-account te selecteren voor je advertenties. Dit bijkomstige voordeel geeft je een mooie gelegenheid om merkbekendheid en volgers op te bouwen, zelfs als dat niet het algemene doel van je campagne is.

Screenshot Facebook Ads - Advertentiemateriaal kiezen

Retargeting met dynamische productadvertenties

Een van de meestgebruikte indelingen voor Facebook-advertenties voor e-commerce is de dynamische productadvertentie. Heb je weleens bepaalde producten in een webshop bekeken om vervolgens later advertenties terug te zien voor exact die producten? Dat is het werk van een dynamische productadvertentie. Bij deze advertenties worden de gegevens van je Facebook-pixel gekoppeld met je productcatalogus op Facebook. Wanneer mensen vervolgens jouw webshop bezoeken, krijgen ze producten te zien die ze eerder hebben bekeken of aan hun winkelwagen hebben toegevoegd.

Screenshot Facebook dynamische advertentie

De Facebook-productcatalogus is een andere verbinding tussen je bedrijfswebsite en je advertentieaccount die je kunt instellen in Bedrijfsmanager onder het Middelen-menu. Je kunt een catalogus maken via je Facebook-pixel of, als je Shopify gebruikt, het Facebook-verkoopkanaal toevoegen en producten naadloos synchroniseren met je advertentieaccount.

Facebook Ads screenshot - Type selecteren

Als je catalogus is gemaakt en je klaar bent om een dynamische productadvertentie te maken, ga je terug naar Advertentiebeheer en maak je een nieuwe campagne met Verkopen uit catalogus als doelstelling. Op die manier kun je je productcatalogus selecteren op advertentiesetniveau en instellen aan wie je welke producten wilt laten zien.

Screenshot Nieuwe campagne voor verkopen uit catalogus

Met dynamische productadvertenties kun je niet alleen eerdere kopers of websitebezoekers retargeten, maar ook prospects targeten. Als je voor deze mogelijkheid kiest, laat Facebook producten in je webshop zien die relevant zijn voor nieuwe klanten, op basis van hun profielgegevens, zelfs als zij je website nog niet eerder hebben bezocht.

Stap 7: Je Facebook-campagnes optimaliseren

Een campagne opzetten op Facebook is een belangrijke eerste stap, maar als je succesvol wilt adverteren op dit platform is het nog belangrijker om te weten hoe je bijhoudt hoe je campagne het doet en hoe je je campagne na verloop van tijd optimaliseert. Bekijk je Facebook-advertenties minstens één keer per dag, en vaker nog naarmate je je advertentie-uitgaven verhoogt.

Misschien heb je de neiging om je targetinginstellingen te wijzigen of een advertentie uit te schakelen als je nog geen aankopen ziet na één dag, maar heb vooral wat geduld.

Facebook-advertenties hebben tijd nodig om te optimaliseren, zodat het algoritme kan leren wie het meest geïnteresseerd zijn in wat je verkoopt. Als je twijfelt of je een advertentie moet stoppen, probeer dan te wachten tot je minstens 1000 vertoningen hebt voordat je er meer in investeert of de advertentie stopt en iets anders gaat uitproberen.

Ook interessant als je meer wilt weten over algoritmes: Alles over het Instagram algoritme.

Een trechter creëren

Zowel prospecting als remarketing zijn belangrijke doelgroepen om te targeten, maar ze werken meestal nog beter als je ze combineert om een zogenaamde ‘funnel’ of trechter te maken.

Een trechter is een marketingstrategie op basis van het simpele feit dat het grootste deel van de mensen waar je je op richt, niet klaar is om iets te kopen op dat moment. Bij een trechtergebaseerde marketingstrategie stem je je advertenties af op de intentie van je doelgroep om iets te kopen en hun bekendheid met je merk en producten.

Je kunt op Facebook een trechter maken door ‘koude’ prospects te targeten, zoals een vergelijkbare doelgroep of een doelgroep gebaseerd op gedrag, in één campagne en mensen die je website al eens hebben bezocht, te retargeten in een andere campagne. Naarmate je je advertentiebudget opschroeft, kan je trechter gecompliceerder worden, met meerdere campagnes die klanten op verschillende momenten in de trechter targeten:

Facebook Trechter

In het bovenstaande voorbeeld zie je hoe één campagne gebruikt wordt om bekendheid en verkeer te genereren uit een grotere doelgroep bovenaan de trechter en daaropvolgende campagnes dat verkeer kunnen retargeten om mensen terug te brengen naar je winkel om iets te kopen.

Als aankoopconversies als doelstelling niet tot verkopen leidt, probeer dan om met een minder dure doelstelling die zich hoger in de trechter bevindt, zoals verkeer of toevoegingen aan winkelwagen, een lijst met prospects te maken die je vervolgens kunt retargeten met een nieuwe campagne. Zo creëer je een effectieve trechter met je Facebook-advertenties waarmee je elke doelgroep ander advertentiemateriaal kunt laten zien met als doel mensen terug te brengen naar je website om een aankoop te doen.

Specificaties Facebook-advertenties

Er zijn heel veel dingen waar je op moet letten wanneer je een Facebook-advertentiestrategie opzet, waaronder de specificaties van Facebook-advertenties.

Zo moet je denken aan het aanbevolen aantal tekens, de grootte van je afbeeldingen en campagnedoelstellingen.

Afbeeldingsadvertenties

Ontwerpaanbevelingen

  • Bestandstype: JPG of PNG
  • Beeldverhouding: 1.91:1 tot 1:1
  • Resolutie: minimaal 1080 x 1080 pixels

Tekstaanbevelingen

  • Hoofdtekst: 125 tekens
  • Kop: 40 tekens
  • Beschrijving: 30 tekens

Technische vereisten

  • Maximale bestandsgrootte: 30 MB
  • Minimale breedte: 600 pixels
  • Minimale hoogte: 600 pixels

Campagnedoelstellingen

Alle behalve videoweergaven

Videoadvertenties

Ontwerpaanbevelingen

  • Bestandstype: MP4, MOV of GIF
  • Beeldverhouding: 4:5
  • Video-instellingen: H.264-compressie, vierkante pixels, vast aantal frames per seconde, progressive scanning en een stereo AAC-audiocompressie van 128 kbps of hoger
  • Resolutie: minimaal 1080 x 1080 pixels
  • Videobijschriften: optioneel maar aanbevolen
  • Videogeluid: optioneel maar aanbevolen

Tekstaanbevelingen

  • Hoofdtekst: 125 tekens
  • Kop: 40 tekens
  • Beschrijving: 30 tekens

Technische vereisten

  • Videoduur: 1 seconde tot 241 minuten
  • Maximale bestandsgrootte: 4 GB
  • Minimale breedte: 120 pixels
  • Minimale hoogte: 120 pixels

Campagnedoelstellingen

Alle doelstellingen behalve verkopen uit catalogus

Carrouseladvertenties

Ontwerpaanbevelingen

  • Bestandstype afbeelding: JPG of PNG
  • Bestandstype video: MP4, MOV of GIF
  • Beeldverhouding: 1:1
  • Resolutie: minimaal 1080 x 1080 pixels

Tekstaanbevelingen

  • Hoofdtekst: 125 tekens
  • Kop: 40 tekens
  • Beschrijving: 20 tekens

Technische vereisten

  • Aantal carrouselkaarten: 2 tot 10
  • Maximale bestandsgrootte afbeelding: 30 MB
  • Maximale bestandsgrootte video: 4 GB
  • Videoduur: 1 seconde tot 240 minuten

Campagnedoelstellingen

Verkeer, conversies, verkopen uit catalogus, winkelverkeer

Collectieadvertenties

Ontwerpaanbevelingen

  • Bestandstype afbeelding: JPG of PNG
  • Bestandstype video: MP4, MOV of GIF
  • Beeldverhouding: 1:1
  • Resolutie: minimaal 1080 x 1080 pixels

Tekstaanbevelingen

  • Hoofdtekst: 125 tekens
  • Kop: 40 tekens

Technische vereisten

  • Instant Experience: vereist
  • Maximale bestandsgrootte afbeelding: 30 MB
  • Maximale bestandsgrootte video: 4 GB

Campagnedoelstellingen

Verkeer, conversies, verkopen uit catalogus, winkelverkeer

Tips en aanbevelingen voor succesvolle Facebook-advertenties

Hier volgen enkele tips en aanbevelingen om je te helpen advertenties te maken die tot conversies leiden, meer klanten bereiken en betere resultaten opleveren.

  • Bekijk de Facebook Advertentiebibliotheek voor inspiratie. Weet je niet goed waar je moet beginnen met het maken van je advertenties? Of ben je benieuwd wat de concurrentie doet? De Facebook Advertentiebibliotheek bevat een uitgebreide collectie van advertenties die momenteel op Facebook draaien. Je kunt zoeken op merknaam om de huidige advertenties voor een bepaald merk te zien en te kijken hoe zij hun producten promoten. Laat je daarmee inspireren om je eigen advertenties te maken.
  • Wees authentiek. Denk na over de tone of voice van je merk. Is je merk grappig? Gevat? Zakelijk? Hoe authentieker je advertenties, hoe waarschijnlijker dat mensen ze bekijken en meer over je merk, producten en diensten te weten komen.
  • Laat foto’s zien van mensen die je product gebruiken. Wanneer mensen door hun feeds scrollen, zien ze foto’s en video’s van vrienden en familie. Als je interesse wilt wekken in je advertentie is het dus een goed idee om iets vertrouwds te laten zien, zoals foto’s of video’s van mensen die jouw product gebruiken. Als je foto’s of video’s van alleen je product wilt laten zien, gebruik dan carrouseladvertenties. Dan kunnen mensen zelf bepalen wat ze willen ze zien.
  • Bepaal eerst je campagnedoelstellingen voor beter advertentiemateriaal. Bedenk welke statistieken het belangrijkst zijn voor jouw bedrijf, of het nu gaat om het genereren van meer verkopen of merkbekendheid, voordat je je eerste campagne opzet. Zo zorg je ervoor dat alle onderdelen van je campagne, van de advertentie zelf tot aan je doelgroep, goed aansluiten op je hoofddoel.
  • Combineer advertentietypen om je advertenties effectiever te maken. Video’s zijn ideaal om je brand story te vertellen en met afbeeldingen kun je verschillende voordelen van je product uitlichten. Gebruik een combinatie van verschillende advertentie-indelingen om te testen wat het beste werkt bij je doelgroep en investeer daar vervolgens in.
  • Laat je advertenties op verschillende kanalen zien. Met Facebook Advertentiebeheer kun je je advertenties weergeven op Facebook, Instagram en het Audience Network ongeacht je budget. Je kunt je advertenties ook laten tonen op bepaalde apparaten om mensen te targeten op basis van het apparaat dat ze gebruiken. Beperk je niet tot één platform, maar doe je voordeel met de verschillende producten van Facebook door gebruik te maken van de functie Automatische plaatsingen. Hiermee worden je advertenties in alle plaatsingen weergegeven die met jouw instellingen beschikbaar zijn en waar jouw klanten zich bevinden.
  • Overweeg Klik-naar-Messenger-advertenties. Wist je dat als iemand op een Facebook-advertentie klikt, diegene een chat met je bedrijf kan openen in Messenger? Je kunt Facebook-advertenties laten draaien met Messenger-plaatsing en zo automatische antwoorden op vragen van klanten maken, het aankoopproces stroomlijnen en verkoop stimuleren.

Zelf aan de slag met Facebook Ads

Het advertentieplatform van Facebook is heel makkelijk te gebruiken, ook als je weinig tot geen ervaring hebt met digitale marketing. Bovendien is het geschikt voor elk budget: wat Facebook ads kosten, is afhankelijk van verschillende factoren, maar je bepaalt zelf hoeveel je wilt uitgeven. Ideaal dus voor beginnende ondernemers die (nog) geen bureau willen inschakelen om voor hen te adverteren.

Als je de tijd neemt om de basisbeginselen van adverteren op Facebook onder de knie te krijgen, je account goed in te stellen en een campagne te maken, kunnen Facebook-advertenties je bedrijf steeds verder vooruit helpen.

Lees ook:

Illustratie: Eugenia Mello

Dit artikel is een vertaling van een origineel Shopify-artikel van Mary-Rose Sutton.


Een webshop starten en meteen beginnen met verkopen? Probeer Shopify nu 14 dagen gratis.


Veelgestelde vragen over Facebook Ads

Hoe adverteer je op Facebook?

Facebook Business Manager is het gedeelte van Facebook waar je je advertentieaccount, bedrijfspagina’s en andere handige advertentietools vindt. In onze blog nemen we stap voor stap mee door het aanmelden en opzetten van advertenties.

Hoe maak je een goede Facebook advertentie?

We hebben enkele tips om advertenties te maken die tot conversies leiden, meer klanten bereiken en betere resultaten opleveren. Onder andere: bekijk de Facebook Advertentiebibliotheek om te zien wat de concurrentie doet, laat foto’s zien van mensen die je product gebruiken, bepaal eerst je campagnedoelstellingen voor beter advertentiemateriaal en laat je advertenties op verschillende kanalen zien.

Waarom adverteren bedrijven op Facebook?

Wat Facebook zo interessant maakt voor ondernemers komt neer op drie dingen: 1. Meer verkeer genereren uit een actief en betrokken gebruikersbestand. 2. Klanten targeten op basis van demografische gegevens, interesses en gedrag. 3. Merkbekendheid creëren.

Wat zijn de belangrijkste typen Facebook-advertenties?

Het kan lastig zijn om de juiste advertenties te kiezen uit alle beschikbare soorten. Om het iets makkelijker voor je te maken, lichten we de vier belangrijke advertentie-indelingen uit: Afbeeldingsadvertenties, Videoadvertenties, Carrouseladvertenties en Collectieadvertenties.
Onderwerpen: