Wil je een webshop beginnen?

Facebook Marketplace voor webshops - extra verkoop of verspilde moeite?

Vrouw met Facebook op laptop

Vraag je je af of verkopen via Facebook Marketplace iets voor jou is? Je producten aanbieden op de plek waar mensen al op zoek zijn kan zeker een boost geven in je verkoop. Je hoeft immers niet langer te wachten tot de klanten naar je toe komen. Maar is de Marketplace van Facebook hier de juiste plek voor?

In dit artikel kijken we of deze online marktplaats de moeite waard is voor kleine en grote webshops. Ook kijken we welke alternatieven jij als webshop hebt om jouw producten te verkopen via Facebook.


Een webshop starten en meteen beginnen te verkopen? Probeer Shopify nu 14 dagen gratis.


Facebook Marketplace 

Facebook Marketplace kun je het best vergelijken met het Nederlandse Marktplaats. Het is een soort virtuele rommelmarkt waar gebruikers artikelen kunnen bekijken, kopen en verkopen.

Facebook Marketplace

Voor particulieren is een groot voordeel van deze marketplace dat het minder anoniem is. Doordat er een echte naam (en geen nickname) staat bij het product, weet je zeker met wie je te maken hebt. 

Wanneer je rondkijkt op de marktplaats zie je dat vooral particulieren hun spullen te koop aanbieden. Is het voor een webshop interessant om Facebook Marketplace te gebruiken?

Dat ligt eraan: verkoop je maar een aantal producten en zou je nieuwe klanten willen aantrekken? Dan kan het zeker interessant zijn. Aan het verkopen via de marktplaats zijn namelijk geen kosten verbonden.

Bovendien zijn er maandelijks 3 miljard mensen die het socialmediakanaal gebruiken. Dat zijn 3 miljard nieuwe potentiële klanten. Wanneer jij op zoek bent naar nieuwe klanten, is de Marketplace daarom een goede manier om aanwezig te zijn op de plek waar zij al producten zoeken.

Minder interessant voor grotere webshops

Heb jij veel producten in je webshop en/of krijg je al te maken met veel bestellingen? Dan is het minder interessant. Dit komt voornamelijk door de gepersonaliseerde manier van verkopen. 

Het platform moedigt 1-op-1 contact aan tussen de verkoper en klant. Dat kan voordelig zijn in het geval van een kleine webshop. Je kunt hierdoor een sterke connectie realiseren met de klant. Maar het is minder interessant wanneer je niet de tijd hebt om elke klant persoonlijk af te handelen.

Voorbeeld van Marketplace advertentie

Die gepersonaliseerde manier van verkopen uit zich ook in het feit dat je alleen met je persoonlijke account kunt adverteren, niet met je bedrijfspagina. Een doorn in het oog voor merchants die het professioneler willen aanpakken. Er is een manier om dit te omzeilen, maar dan maak je een persoonlijk account (geen bedrijfspagina) voor je webshop aan, zoals hieronder is gedaan.

Facebook Marketplace advertentie voorbeeld

Facebook Marketplace aanzetten

Wil je het verkopen uitproberen? Dan wil je vast weten hoe je Facebook Marketplace kunt aanzetten. Dat is heel simpel: iedereen die een account heeft, kan automatisch gebruik maken van de Marketplace. 

Surf direct naar Facebook Marketplace, of zoek op je homepagina het icoontje van de marktkraam. Vervolgens hoef je alleen nog te drukken op ‘+ Nieuwe advertentie maken’.

Advertentie aanmaken

Tips om je producten te verkopen

Wanneer je een product wilt adverteren, is het goed om eerst research te doen. Wordt dit product vaker te koop aangeboden? Wat voor titels en beschrijvingen worden er in de topresultaten gebruikt? Zij deden namelijk iets goed om in de bovenste resultaten te belanden.

Zorg voor een korte duidelijke titel waarin je het belangrijkste zoekwoord gebruikt. In je beschrijving deel je juist wat meer informatie.

Ben je van plan een advertentie te plaatsen? Zorg dan dat je een tijdje beschikbaar bent om op te reageren op vragen van mensen. Wanneer je niet snel genoeg reageert, bestaat de kans dat ze alweer door zijn naar de volgende verkoper.

Tip: hoe meer informatie er in de beschrijving staat, hoe minder vragen je krijgt.

Tevreden klanten? Vraag ze dan om een beoordeling achter te laten. Goede beoordelingen vergroten jouw betrouwbaarheid bij toekomstige kopers.

Alternatief: betaalde advertenties maken voor Marketplace

Wil je jouw producten tonen op de marktplaats vanuit je webshop in plaats van je persoonlijke account? Dit kun je doen door een betaalde advertentie aan te maken. In Advertentiebeheer maak je een betaalde advertentie aan en stel je een budget in.

Vervolgens worden jouw advertenties weergegeven tussen andere relevante producten met het label ‘Gesponsord’. Gebruikers die geïnteresseerd zijn, kunnen doorklikken naar je website. 

Dit is hoe jouw advertenties worden vertoond op Facebook Marketplace:

advertentie op Facebook Marketplace

Bron: Facebook Business

Je advertenties worden ook getoond in het nieuwsoverzicht. Het is nog niet mogelijk om alleen advertenties op Marketplace te tonen. Je kunt op elk gewenst moment controleren hoe het met je campagne gaat.

Alternatief: verkopen via Facebook 

Facebook Marketplace is dus minder interessant voor merchants die al een langere tijd een webwinkel hebben en veel producten verkopen. Dit betekent niet dat je het socialmediakanaal helemaal niet kunt inzetten om meer te verkopen. Naast betaalde advertenties op de marktplaats, kun je ook verkopen via Facebook op een tabblad van je Facebook-pagina. 

Natuurlijk kun je via jouw bedrijfspagina op ‘Winkel beheren’ klikken en een winkel instellen. Maar op deze manier moet je wel je producten handmatig instellen: een tijdrovend klusje.

Met Shopify verkopen via Facebook

Zoals vaak het geval is bij Shopify, is er ook een veel handigere en makkelijkere manier om jouw producten te verkopen via Facebook. Hieronder vind je een stappenplan:

1. Log in op je Shopify dashboard, ga naar het tabblad ‘Verkoopkanalen’ en druk op de ‘+’.

Facebook-kanaal toevoegen stap 1

2. Vervolgens zie je een lijst van potentiële verkoopkanalen. Nu druk je op de plus naast ‘Facebook’. 

Facebook-kanaal instellen stap 2

3. Vervolgens druk je op de knop 'Kanaal toevoegen'.

Facebook-kanaal instellen stap 34. Het tabblad Facebook verschijnt nu bij ‘Verkoopkanalen’ in je Shopify dashboard.

5. Vervolgens kun je via dit tabblad je account koppelen.

6. Je krijgt een pop-up waarin Facebook vraagt of je door wil gaan met je persoonlijke account. Druk op ‘Doorgaan’. Vervolgens verschijnt er een lijst met al je Facebook-pagina’s. Selecteer de pagina van je webwinkel en druk op ‘Volgende’.

7. Je hebt Shopify nu gekoppeld met Facebook. Het kan tot 48 uur duren voordat Facebook je webshop heeft beoordeeld en geaccepteerd.

Je kunt ook in de Shopify App Store de Facebook applicatie opzoeken, op ‘App toevoegen’ drukken en vervolgens de stappen doorlopen.

Vernieuwde Facebook-winkels

Het tabblad op je bedrijfspagina waar je via Facebook kunt verkopen, noem je een Facebook-winkel. En sinds kort hebben de Facebook-winkels een nieuw jasje. Het verschil met de oude versie (Facebook Shop) is dat je hiermee eenvoudig een versimpelde versie van je webshop binnen Facebook kunt realiseren.

Zo kun je aanwezig zijn waar je klant is, maar kun je jouw producten toch helemaal met jouw eigen branding aanprijzen. Je kunt de kleuren en lay-out namelijk helemaal aanpassen naar jouw eigenlijke webwinkel.

Facebook en Shopify zijn in deze nieuwe vorm helemaal geïntegreerd. Dit houdt in dat jij via het Facebook-kanaal in je Shopify admin al je verkoop- en marketingactiviteiten kunt runnen op alle apps van Facebook (dus ook Instagram).

Ook fijn hieraan is dat je producten, voorraad en back-office perfect gesynchroniseerd zijn met je Shopify-webshop. Zo kun je niet per ongeluk iets verkopen in je Facebook-winkel als je product net niet meer op voorraad is. 

Facebook Shops

En het beste van alles: als je hiervoor kiest en een winkel hebt met betaalfunctie, kun je jouw producten ook nog eens automatisch tonen in Facebook Marketplace. Zo geniet je van de voordelen van deze online marktplaats, zonder er extra moeite voor te doen.

Deze nieuwe functie genaamd Marketplace Business wordt momenteel uitgerold. Het kan daarom zijn dat nog niet alle functies voor Nederlandse merchants beschikbaar zijn. Voeg Marketplace als Verkoopkanaal toe op Facebook om alle mogelijkheden te ontdekken. 

Lees ook:


 

Over de auteur

Tessa Ham wilde al schrijfster worden sinds ze haar eigen naam kon schrijven. Zo'n twintig jaar later is ze copywriter en schrijft ze voor de Nederlandse Shopify blog.



Veelgestelde vragen over Facebook Marketplace

Wat is Facebook Marketplace?

Je kunt het vergelijken met Marktplaats, een online plek waarop mensen en bedrijven spullen kunnen bekijken, kopen en verkopen. Vooral particulieren gebruiken het om producten lokaal te (ver)kopen, maar dat betekent niet dat het niet interessant is voor webshops.

Op het platform wordt 1-op-1 contact tussen koper en verkoper aangemoedigd. Voor kleine webshops is dit dus de ideale manier om een sterke connectie met de klant te realiseren.

Tegenwoordig bestaat er ook Marketplace Business. Webshops die een Facebook-winkel hebben, kunnen hun producten automatisch tonen op Marketplace. Klanten rekenen dan af in je webshop.

Waar vind je Facebook Marketplace?

Je vindt de Marketplace door in je nieuwsoverzicht in Facebook op Marketplace of op het icoontje van een marktkraampje te klikken. Niet gevonden? Lees dan alle informatie en een directe link in onze blog.

Hoe activeer je Marketplace op Facebook?

Iedereen die een Facebook-account heeft, kan gebruik maken van de Marketplace op Facebook. Je hoeft hier dus niets voor te activeren of in te stellen.

Heb je geen Marketplace of kan je er niet op? Dan ben je misschien jonger dan 18 jaar oud, is je account net nieuw of is er een technisch probleem. Bij het laatste geval kan het helpen om de Facebook-app te verwijderen en opnieuw te installeren.

Heb je een Facebook-winkel en wil je gebruik maken van Marketplace Business? Stel dan Marketplace in als Verkoopkanaal op Facebook en je producten worden automatisch getoond.

Hoe zet je iets te koop op Facebook Marketplace?

Een advertentie plaatsen is heel eenvoudig. Je klikt in je nieuwsoverzicht op Marketplace en klikt op ‘+ Nieuwe advertentie maken’. Vervolgens klik je op de juiste categorie en voeg je foto’s en informatie toe. Helemaal tevreden? Klik op Publiceren!
Onderwerpen: