Nieuw bij Shopify in Februari 2021

Nieuw bij Shopify in Februari 2021

Zoals je van ons gewend bent delen we aan het einde van de maand het laatste Shopify nieuws en andere interessante informatie. Zo houden we je op de hoogte van wat er speelt bij Shopify, toffe events in Nederland, veelgestelde vragen (en de antwoorden daarop), en stellen we je voor aan mensen die net als jij veel met Shopify bezig zijn. Deze maand vestigen we o.a. graag je aandacht op de nieuwe regels voor internationaal verzenden die per 1 juli ingaan, en op onze nieuwe handleiding Productfotografie. 

Inhoud:

Nieuws en events in Nederland en België 

Op de blog: Productfotografie  

FAQ: zo verminder je afgebroken betalingen 

In de spotlight: Studio Dot

Tip van de maand


Nieuws en events in Nederland en België

8 maart: online event Bloei voor vrouwelijke ondernemers 

Vrouwelijke ondernemers in Nederland en België opgelet! Op Internationale Vrouwen Dag, maandag 8 maart 2021, organiseert Google in samenwerking met Shopify, Women Inc. en Black Ladies Talk het online evenement Bloei, een 'Groei met Google' event. Op deze manier wil Google "vrouwen stimuleren in hun economisch potentieel en helpen om in het huidige uitdagende ondernemersklimaat succesvol te zijn door kennis en ervaringen te delen en ze te helpen met producten en trainingen om de benodigde digitale vaardigheden hiervoor op te doen."

Vier portretten van keynote sprekers tijdens Bloei 2021

Tijdens het event kun je inspirerende talks bekijken van o.a. Chantal Janzen (&C), Naima Amdaouech (Punch! Club), Emilie Sobels (#workmode) en Anita Abaisa (BlackLadiesTalk), en diverse workshops volgen. Wil je graag leren hoe je in no-time een Shopify webshop opzet? Check dan vooral de workshop In 5 stappen een webshop opzetten, van 14:45 - 15:25 uur. Deze wordt gegeven door Shopify Education Partner Mariko Naber, bekend van Sell Your Stuff Online en een grote Shopify fan! 

Nieuwe btw regels voor e-commerce in de EU

Verzend jouw webshop internationaal? Dan is het belangrijk om je voor te bereiden op nieuwe regelgeving. Per 1 juli 2021 gaat namelijk de nieuwe EU-btw-richtlijn voor e-commerce in. De grootste verandering in deze richtlijn: Alle drempelbedragen voor afstandsverkopen per afzonderlijk EU-land komen te vervallen. In plaats daarvan geldt een universeel drempelbedrag van 10.000 euro: veel lager dan de huidige drempelbedragen per land.

Hierdoor ben je eerder btw in een ander EU-land verschuldigd dan nu het geval is. Als je totaalbedrag aan verkopen in afzonderlijke EU-landen jaarlijks onder de 10.000 euro blijft, mag je Nederlandse webshop Nederlandse btw in rekening blijven brengen. Vanaf het moment dat je boven het drempelbedrag van 10.000 euro komt, breng je het btw-tarief in rekening van het EU-land waar je klant gevestigd is. Je doet een lokale btw-aangifte in het betreffende land.

Meer weten over de nieuwe Europese btw regels voor jouw webshop? De Kamer van Koophandel schreef er een verhelderend artikel over, en ook op de site van de Belastingdienst kun je meer informatie vinden. Afgelopen week publiceerden we daarnaast een gastbog van de Nederlandse e-fulfilment specialist Montapacking, waarin de impact van de nieuwe regels uitgelegd wordt. Lees hier het artikel Internationaal verzenden: hoe e-fulfilment je kan helpen met de nieuwe regels .

Op de blog: Handleiding productfotografie

Goede foto's zijn cruciaal voor elke webshop, dat weet iedere merchant. Daarom heeft onze redactie de afgelopen maand een uitgebreide Shopify handleiding gepubliceerd over productfotografie. Een praktische gids van meer dan 100 pagina's, voor zowel beginnende als meer ervaren fotografen: Hieronder kun je de volledige handleiding downloaden! 

Gratis handleiding: Productfotografie

Leer hoe je met een beperkt budget zelf prachtige productfoto's maakt.

Om de launch van deze handleiding te vieren hebben we op de Shopify blog ook twee uitgebreide artikelen geplaatst over productfotografie. Ben je (nog) niet zo'n held met fotograferen? Dan is het stuk over foto's maken met je smartphone echt iets voor jou!

FAQ: Zo verminder je afgebroken betalingen 

In deze rubriek geeft Maxime Kurvink van het Nederlandse Shopify supportteam antwoord op een veelgestelde vraag. Waar lopen Nederlandse merchants tegenaan?  

Maxime: "Als ondernemers het percentage afgebroken betalingen zien in hun Analytics-sectie, vragen ze zich doorgaans af hoe ze dat kunnen verlagen. Er kunnen verschillende redenen zijn voor een hoog aantal afgebroken betalingen, en het is de moeite waard om dit goed te onderzoeken omdat het een grote invloed kan hebben op je conversiepercentages.

Hoe doe je dat? Maxime legt uit: "Door het hele aankoopproces in je webshop vanuit het perspectief van de klant te doorlopen, kun je uitzoeken waar er ruimte is voor optimalisatie. Om te beginnen wil je er zeker van zijn dat je winkel beveiligd is met een SSL-certificaat, en dat je winkelbeleid m.b.t. privacy, verzenden en terugbetalingen makkelijk te vinden is, zodat klanten zich veilig voelen bij het invoeren van hun betalings- en adresgegevens. Ook social proof in de vorm van reviews en positieve klantervaringen verhoogt het vertrouwen van klanten.

Vervolgens kun je kijken naar je verzendkosten. De populairste strategie is om gratis verzending te bieden, en de kosten hiervan op te nemen in de productprijzen. Als dat voor jouw webshop geen optie is, is het ook mogelijk om gratis verzending te bieden boven een bepaald bedrag, en dit te melden in een goed zichtbare banner.

Bij het afrekenen wil je ervoor zorgen dat klanten kunnen kiezen voor lokale betaalmethodes zoals iDEAL en Bancontact. Je kunt beide betaalmogelijkheden toevoegen via Shopify Payments. Door het aanmaken van een klantaccount optioneel te laten is het makkelijker voor klanten om af te rekenen zonder extra stappen, maar hebben ze de optie om in te loggen als ze dat willen. 

Verder kun je experimenteren met een strategische “exit intent” pop-up op je webshop, om te zien wat voor invloed dit heeft op je afgebroken betalingen. Zorg er wel voor dat deze pop-up de klant iets oplevert, zoals een kortingscode, of een subscription voor je nieuwsbrief met interessante aanbiedingen.

Last but not least: als je nog geen automatische e-mails stuurt bij afgebroken betalingen, is het zeer aan te bevelen om hiermee te beginnen. Je kunt trouwens ook een korting toevoegen aan deze mails, om klanten aan te sporen om hun winkelmandje alsnog af te rekenen.

Vergeet ook niet om te evalueren wat voor effect je ingrepen hebben gehad, nadat je wijzigingen hebt doorgevoerd. Is het percentage afgebroken betalingen al gedaald, en kun je zien welke ingreep het beste werkte? Misschien kun je dit nog verder optimaliseren!"

In de spotlight: Studio Dot

In deze rubriek stellen we je voor aan allerlei mensen in Nederland die net als jij veel met Shopify bezig zijn. Deze maand: Isabelle Hol, oprichter van Shopify agency Studio Dot.

Studio Dot bestaat nog maar net (sinds vorig jaar september) maar loopt als een trein. Niet alleen is het bureau binnen een half jaar Shopify Expert geworden, er is zoveel belangstelling van klanten dat Isabelle vanaf mei een fulltime medewerker heeft aangenomen. Het geheim van haar succes? Een combinatie van veel ervaring met Shopify, een focus op design, en een liefde voor direct klantencontact.

Isabelle: "Voordat ik voor mezelf begon heb ik 3,5 jaar bij CODE gewerkt, de grootste Shopify agency van Nederland. Daar begon ik als developer, deed een tijdje support, en ging toen weer terug naar developer. Ik merkte dat ik het contact met klanten begon te missen: het actief meedenken en optimaliseren." Toen ze een klant kreeg naast haar baan bij CODE begon het balletje snel te rollen. Algauw volgden er meer: "Dat ging harder dan verwacht, ja! Bij CODE werkte ik veel voor hele grote webshops, en wat ik daar geleerd heb kon ik inzetten voor mijn eigen klanten. Die zijn meer MKB: dat is voor mij leuk werk, omdat je die echt op weg kunt helpen."

Hoe ziet dat er in de praktijk bijvoorbeeld uit? Isabelle: "Er is veel vraag naar replatforming van klanten die op Wordpress, OpenCart of Mijnwebwinkel zitten en die willen overstappen op Shopify. Sommige klanten werkten al samen met een Shopify developer waar ze ontevreden over waren. Ik kijk dan waar het grootste pijnpunt zit en ga vanaf daar optimaliseren. Zo is trage laadtijd voor veel webshops een dingetje: meestal komt dat doordat er veel teveel apps gebruikt worden, en soms werken die apps onderling niet samen. Custom bouwen binnen Shopify is vaak veel goedkoper en zorgt voor optimale laadtijden."

Het valt Isabelle ook op dat ze relatief veel vrouwelijke klanten heeft. "Die zoeken dan echt een vrouw om hun webshop te bouwen. Er zijn weinig vrouwelijke developers, maar wij hebben blijkbaar toch net een andere benadering die vrouwelijke ondernemers meer aanspreekt." 

Benieuwd naar wat Studio Dot maakt? Check deze sites:  

  • House of Desh  - Interieur en fashion
  • La Eva Store - Mode-accessoires merk met echte musthaves 
  • Faveum - Een nieuw supplementenmerk dat op dit moment vooral focust op Duitsland maar aan het uitbreiden is naar andere Europese landen. 

Tip van de maand 

Heb jij al eens rondgekeken op Shopify Compass? Op deze site vind je heel veel gratis online cursussen, tutorials en webinars over allerlei onderwerpen die voor jou als Shopify merchant interessant zijn. Zeker de moeite waard! 

 


 

Over de auteur

Linda Bleijenberg is copywriter en hoofdredacteur van de Nederlandse Shopify blog. Wil je een gastblog publiceren? Lees hier hoe je dat doet.

Onderwerpen: