Shopify-blogs

Geld Verdienen op Instagram (Of Je Nou 1K Of 100K Volgers Hebt)

how to make money on instagram

Je hebt vast wel eens gehoord van Instagrammers die geld verdienen aan de foto’s die ze elke dag posten, en misschien heb je ook wel eens gekeken naar je eigen volgersaantal, en gedacht: “Zou ik dat ook kunnen?”

Bloggers, YouTubers, eigenlijk iedereen die een publiek heeft gevonden voor zijn of haar online content heeft daarmee de ook de heilige graal gevonden waar alle bedrijven naar streven: marktbereik en invloed.

En precies deze twee magische woorden maken het mogelijk voor content creators om extra geld te verdienen, of dat nou een zakcentje is of het begin van een megaconcern.

Hoeveel volgers heb je nodig om geld te verdienen met Instagram?

Maar wat is dan precies het aantal volgers dat je nodig hebt om Instagram voor je te laten werken? Het antwoord luidt: “niet zoveel als je misschien zou denken.”

Een iets uitgebreider antwoord is dat het afhangt van een aantal factoren:

  • De niche waarin je zit, en hoe makkelijk het is om die aan een productcategorie te koppelen (mode, food, beauty en fitness zijn populaire niches volgens de top hashtags).
  • Hoe betrokken (liken & comments achterlaten) je volgers zijn (100.000 nepvolgers leveren nauwelijks iets op) – hoe meer betrokken volgers, hoe beter.
  • De inkomstkanalen die je wil gaan gebruiken.

Top Instagrammers verdienen duizenden Euro’s per post maar zelfs vanaf duizend volgers is het al mogelijk om geld te verdienen.

Bekijk de volledige cursus in de Shopify academy

W

ant to learn how to grow and monetize your Instagram account? Instagram marketing expert Gretta van Riel vertelt je er alles over in Grow Your Business with Instagram, een gratis cursus van Shopify Academy.

 

Zo verdien je in 2019 geld op Instagram

Afhankelijk van hoe jouw specifieke content eruitziet, wie je publiek is en hoeveel tijd je bereid bent te investeren, kun je op de volgende manieren geld verdienen met Instagram:

  • Gesponsorde posts - voor merken die bekend willen worden bij jouw publiek.
  • Affiliate worden - commissie verdienen als je producten van een ander merk verkoopt.
  • Producten (voorwerpen of digitaal) maken en verkopen, of een betaalde dienst aanbieden.
  • Je foto’s en video’s van auteursrecht voorzien (licensing) en daarna verkopen.

En het beste nieuws: je hoeft niet te kiezen, want alle dingen in deze lijst kun je tegelijkertijd doen.

De meest gebruikelijke manier om geld te verdienen met je Instagram account is om als influencer een partnership aan te gaan met een merk of bedrijf.

Samenwerken met merken via gesponsorde posts

De term “influencer” wordt tegenwoord te pas en te onpas gebruikt, maar een influencer is eigenlijk gewoon iemand die een online reputatie heeft opgebouwd door fantastische dingen te doen en te delen. Het publiek van de influencers ziet hem of haar als smaakmaker, trendsetter en betrouwbare expert, iemand wiens mening ze respecteren.

Dat is precies het soort invloed dat alle bedrijven willen hebben, maar slechts weinig ook echt krijgen. Daarom kiezen ze ervoor om met influencers samen te werken, en hun producten in gesponsorde posts te laten promoten.

Maar het gaat bedrijven niet alleen om de omvang en het bereik van je Instagram account. Het vertrouwen dat je publiek in je stelt, en hun betrokkenheid bij je content is minstens even belangrijk.

Het kan soms lastig zijn om de juiste balans te vinden tussen geld verdienen als influencer en integer blijven als creator. Maar zolang je nog andere inkomsten hebt dan Instagram alleen blijf je vrij om selectief te zijn in de merken waar je mee samen wilt werken, net zoals merken selectief zijn in hun keuze van Instagrammers.

brands looking for influencers

Een heel scala aan merken gebruikt influencer marketing om bekendheid aan hun producten te geven (Via Fohr Card).

Hoeveel geld kan ik vragen?

In een standaard overeenkomst zul je in ieder geval content moeten aanleveren – een Instagram post, video of Story – en soms geef je het merk ook toestemming om jouw content te gebruiken voor hun eigen website of advertenties.

Over de meeste overeenkomsten kan onderhandeld worden, en ze kunnen variëren van één post tot een hele reclamecampagne in ruil voor geld, een gratis product, een dienst, een cadeau, bekendheid voor je platform, of een combinatie van dit alles.

Om je een idee te geven van hoeveel sommige merken bereid zijn te betalen, is het goed om te weten dat uit een enquête onder 5000 influencers bleek dat ongeveer 42% van hen $200 tot $400 per post vroegen.

Hou tijdens het onderhandelen bovendien in je achterhoofd dat je het merk niet alleen jouw content geeft, maar ook gebruiksrechten, toegang tot jouw publiek en een enorm bereik op één van de populairste sociale platforms.

Ten slotte is het tijdens het onderhandelen belangrijk om goed te weten wie je publiek zijn.

Daarin kan je engagement rate (totaal engagement gedeeld door je aantal volgers) een goede graadmeter zijn. Als je een Instagram business account hebt, kan een Instagram Analytics report je de exacte aantallen geven.

Hoe vind ik merken om mee samen te werken?

Als je beroemd genoeg bent, komen merken vanzelf naar je toe. Maar in plaats van te wachten tot je ontdekt wordt, kun je ook zelf op zoek gaan. Zo kun je bovendien merken vinden die passen bij jouw persoonlijkheid en ideeën, zodat je publiek niet het gevoel heeft dat je “commercieel bent gegaan”.

Je kunt merken direct benaderen in de hoop op een deal, maar om je kansen te vergroten is het een goed idee om je account in de etalage te zetten op één van de vele influencer marktplaatsen van het internet:

  • Fohr Card: Op Fohr card maak je een “influencer card” aan, waarop brands die op zoek zijn naar influencers kunnen zien op welke platforms je actief bent (Instagram, YouTube, etc) en wat voor reach je hebt. Je krijgt op Fohr Card ook toegang tot een lijst van merken en de eigenschappen en kenmerken waar zij specifiek naar op zoek zijn, wat kan helpen als je merken direct wilt benaderen.
  • Grapevine: Als je 5000+ volgers hebt, kun je een profiel aanmaken op Grape Vine, een online marktplaats voor merken die op zoek zijn naar partnerships met influencers die hun ideeën en uitstraling delen.
  • indaHash: Hier plaatsen merken advertentiecampagnes waar jij aan mee kunt doen. Je verdient geld door foto’s met bepaalde hashtags op Instagram te plaatsen. Je hebt 700 betrokken volgers nodig om mee te kunnen doen.

De regels rondom sponsored content verschillen per marktplaats, maar om het zekere voor het onzekere te nemen, en het vertrouwen van je publiek niet te beschamen, is het een goed idee om de #sponsored hashtag toe te voegen, om aan te geven dat het hier om een gesponsorde post gaat. Mocht je nog twijfelen: in een onderzoek zeiden 69% van de influencers dat open zijn over gesponsorde posts geen negatieve invloed had op het respect van hun volgers en publiek.

Om voorbeelden te zien van gesponsorde posts, en van de manieren waarop Instagrammers merken integreren in hun verhaal, kun je zoeken op de #sponsored hashtag, zoals deze van How He Asked, een account dat verhalen over huwelijksaanzoeken deelt en samenwerkt met een sieradenmerk:

Instagram heeft ook een Paid Partnership With” tag, die duidelijk aangeeft dat het hier om een gesponsorde post gaat. Sommige merken willen dat je deze tag gebruikt om open kaart te spelen over jullie zakelijke relatie.

Word een affiliate

Terwijl het een influencer vooral te doen is om meer bekendheid voor een merk of bedrijf, gaat het bij affiliates om het daadwerkelijk verkopen van de producten van een merk, in ruil voor een commissie.

Affiliate verkoop gebeurt meestal via een speciale link of een unieke promo code, zodat het merk er zeker van is dat clicks ook echt tot aankopen leiden. Omdat Instagram alleen links in je bio toestaat, kun je met affiliate links slechts één product per keer aanprijzen. Daarom zijn op Instagram promo codes een betere optie, want die kun je wel gewoon in je posts zetten.

Let op: Instagram heeft plannen om in de toekomst links toe te staan in Instagram Stories, wat nieuwe mogelijkheden kan opleveren voor influencers.

Als je geïnteresseerd bent in affiliate worden, kun je contact opnemen met één van de vele online verkopers die affiliate programma’s hebben, maar je kunt ook een kijkje nemen op populaire affiliate marktplaatsen zoals:

  • ClickBank: Een affiliate platform waar iedereen aan mee mag doen. Hoe meer reach je hebt, hoe meer commissie je krijgt.
  • RewardStyle: Een exclusief influencer netwerk voor mode en lifestyle dat 20% commissie biedt. Hier kan je alleen aan meedoen als iemand anders je uitnodigt.
  • Amazon’s Affiliate Programma: Bij deze populaire optie krijg je 10% commissie.

Op het eerste gezicht lijkt het erop dat je voor affiliate marketing vooral zoveel mogelijk merken moet aanschrijven, maar er komt toch ook wel wat inzicht bij kijken: Je hebt een grotere kans van slagen als je al voordat je begint een goed marketingplan hebt, en als je bereid bent om je online aanwezigheid uit te breiden met een website en andere marketingkanalen.

Tip: Affliate links zijn vaak lang en lelijk, dus het is een goed idee om een URL-verkorter zoals bit.ly te gebruiken, vooral als de link in je bio komt te staan.

Open je eigen webshop

Misschien heb je nu het idee dat de enige manier waarop een Instagrammer geld kan verdienen de commerciële is – samenwerken met merken en bedrijven.

Maar er is nog een manier, die openstaat voor elke creator: het verkopen van je eigen producten. Een bedrijf opbouwen rondom goederen, diensten of digitale producten die gebaseerd zijn op je eigen merk.


Begin vandaag nog je eigen Shopify Winkel

Start nu de gratis 14-dagen proefperiode —geen credit card nodig.


Je moet wat tijd investeren aan het begin, maar tegenwoordig is de sprong van online creator naar online ondernemer al bijna vanzelfsprekend.

Een goed voorbeeld is Doug the Pug, één van de grootste Instagram ‘hondernemers.

doug the pug making money on instagram

Als je je eigen producten verkoopt, hoef je niet te piekeren over hoe je de boodschap van de merken waar je mee samenwerkt kunt verwerken in je eigen posts. Sterker nog, je kunt je eigen merk juist nog bekender maken door het verkopen van je producten.

Verkoop meer met Shopping on Instagram

Tag producten in je posts en stories, en verander bezoekers in klanten met het Shopping on Instagram verkoopkanaal. Klik hier voor uitleg

Je fans kunnen je laten zien wat je voor ze betekent door je producten te kopen – een aanschaf waar ze blij van worden.

Hoe maak ik mijn eigen producten?

  • Gebruik een print-on-demand service om je eigen t-shirts, kussenslopen, bekers, posters en nog veel meer te laten bedrukken en te versturen.
  • Verkoop diensten zoals fotografie of advies. Via een link of e-mail in je bio kunnen mensen die geïnteresseerd zijn contact met je opnemen.
  • Verkoop digitale producten zoals e-courses, e-books of design templates
  • Gebruik je Instagram account om een bedrijf te starten waar je je eigen originele producten verkoopt, tot je eigen boek aan toe.

Als je je eigen producten via Shopify wil gaan verkopen, kun je één van onze Instagram gallery apps gebruiken om aanschaf via Instagram mogelijk te maken.

Of ga nog een stapje verder met onze Shopping on Instagram integratie. Product tags en product stickers maken het veel makkelijker om je Instagram Stories & Posts om te zetten in je eigen producten. Hiervoor heb je wel een Instagram business account nodig, en een Facebookpagina met een erkende Facebook shop, maar die zijn allemaal gratis aan te maken.

making money on instagram with product tags
Bron: Child of Wild

Verkoop je foto’s online als print of op een product

Op Twitter kun je beroemd worden door in 280 tekens een goede grap te vertellen, maar op Instagram draait het allemaal om foto’s. En als je die foto’s van auteursrecht voorziet, worden het producten die je kunt verkopen.

Was je sowieso al een fotograaf, en ben je daarom Instagram gaan gebruiken? Dan kun je je foto’s op marktplaatsen zoals 500px of Twenty20 zetten, waar ze gevonden kunnen worden door merken en uitgevers.

Maar zoals ik al eerder noemde, kun je ook losse afdrukken van je foto’s verkopen, of ze laten printen als posters of op kussenslopen, telefoonhoesjes en nog veel meer, via services zoals Printful en Teelaunch, die de eindproducten ook nog voor je versturen, zodat jij je alleen nog maar bezig hoeft te houden met de verkoop.

Een voorbeeld? In een interview met Forbes vertelt Daniel Arnold hoe zijn leven veranderde van fotograaf die maar net rondkwam tot iemand die $15.000 op één dag verdiende, simpelweg door prints van zijn populaire, controversiële foto’s te verkopen. Als de vraag naar je foto’s er al is, hoef je mensen alleen nog maar de kans te geven om ze ook daadwerkelijk te kopen.

Do it for the 'Gram (en je inkomen)

Iets wat begon als hobby – mensen aan het lachen maken, maffe foto’s nemen samen met je hond of foto’s van je eten delen – kan geleidelijk aan uitgroeien tot Instagram een als een bron van inkomen, een bron die dagelijks gevoed wordt door je enthousiaste volgers.

Voor een creator met een groot publiek zijn er heel veel mogelijkheden, zeker als je foto’s plaatst die telkens weer weten te boeien. Als jouw account die speciale X-factor heeft, dan zullen zich automatisch een heleboel deuren voor je openen. Het enige wat je nog hoeft te doen is over de drempel heenstappen.


Dit artikel is een vertaling van een origineel artikel van Braveen Kumar.

 

Onderwerpen: