Shopify-blogs

Wil je een webshop beginnen?

Geld verdienen op YouTube (ook zonder een miljoen abonnees)

Geld verdienen op YouTube (ook zonder een miljoen abonnees)

YouTubesterren zijn de selfmade beroemdheden van tegenwoordig. In hun video’s geven ze recensies, leggen ze dingen uit, entertainen ze ons, of zijn ze gewoon hun sprankelende zelf – en weten zo een groot publiek te bereiken en te boeien.

De meeste van deze internetsterren doen wat ze doen simpelweg omdat ze het leuk vinden: grappig of mooi content maken en dat presenteren aan een groot publiek.

Jij bent je YouTube kanaal misschien niet begonnen om er geld mee te verdienen, maar het kan alsnog een leuke verrassing zijn om erachter te komen hoeveel manieren er zijn om er een fijn zakcentje aan over te houden.

  1. Welke YouTubesterren verdienen het meest?
  2. Wie kijkt er naar jouw YouTubekanaal?
  3. Hoe kan ik geld verdienen op YouTube?
  4. "Verkopen" zonder dat het irritant wordt.
  5. Klaar om aan YouTube te gaan verdienen?

Welke YouTubesterren verdienen het meest?

Volgens CNBC waren dit in 2019 de topverdieners op YouTube:

  1. Ryan Kaji - $26 miljoen
  2. Dude Perfect - $20 miljoen
  3. Anastasia Radzinskaya - $18 miljoen
  4. Rhett and Link - $17.5 miljoen
  5. Jeffree Star - $17 miljoen
  6. Preston - $14 miljoen
  7. PewDiePie samen met Markiplier - $13 miljoen
  8. DanTDM - $12 miljoen
  9. VanossGaming - $11.5 miljoen

Leuk zo’n lijst, maar hóe verdienen deze YouTubesterren dat geld dan precies? In dit artikel gaan we daar dieper op in.

Word je betaald voor het uploaden van video's op YouTube?

YouTube betaalt contentmakers niet voor de video’s die ze uploaden. En video’s worden ook niet standaard gemonetized (monetizing = van een gewone video een video maken die geld oplevert). Als je geld wilt gaan verdienen op YouTube is de eerste stap om in je instellingen aan te geven dat je het mogelijk wilt maken voor je filmpjes om gemonetized te worden. Als je dat gedaan hebt kun je lid worden van het YouTube Partners Programma en je video’s op YouTube Premium laten verschijnen.

Hoe verdien je geld met YouTube?

Er zijn een paar dingen die we kunnen leren van de CNBC lijst, de miljoenen dollars en abonnees even buiten beschouwing gelaten.

Ten eerste kunnen YouTubekanalen ook gemonetized worden zonder miljoenen abonnees. Hoeveel je kunt verdienen hangt niet alleen maar af van hoeveel abonnees en weergaves je hebt, maar ook van hoeveel interactie je met je kijkers hebt, de niche waar je je op richt en de inkomstenkanalen die je gebruikt. Dat wil niet zeggen dat de hoeveelheid abonnees er niet toe doet.

Ten tweede kan de CNBC lijst je het idee geven dat de miljoenen dollars die de kanalen verdienen direct van YouTube komen. Maar dat is niet waar: al deze kanalen verkopen hun eigen merchandise. Ze begonnen wel allemaal op dezelfde manier: een groep vaste kijkers aantrekken en die laten groeien. Dus als geld verdienen op YouTube onderdeel is van je marketingplan is de eerste stap het helder krijgen van wie je doelgroep precies is.

Wie kijkt er naar jouw YouTubekanaal?

De beste manier om je content op verschillende manieren in geld om te kunnen zetten is het aantrekken en onderhouden van een vast publiek. Maar je kunt pas het maximale uit je publiek halen als je precies weet wie ze zijn.

Voor veel YouTubers die hun video’s willen gaan monetizen, geldt dat hoe kleiner de niche is waar je kanaal zich op richt, hoe meer voordeel je kunt halen uit samenwerking met merken die een specifieke doelgroep hebben (daarover later meer).

Wie kijkt er naar jouw YouTubekanaal?

Dingen die je over je kijkers wilt weten:

  • Zijn het meer mannen of meer vrouwen?
  • De leeftijdscategorie waarin ze vallen.
  • De locaties (landen en steden) waar je video’s het meest bekeken worden.
  • Hoe betrokken je publiek is en hoeveel tijd ze besteden aan het kijken naar jouw video's.

Als je deze informatie helder hebt weet je beter wie je publiek is en kun je makkelijker met merken samenwerken. Al deze gegevens kun je vinden in je YouTube analytics tool. Als je je kanaal met andere kanalen wilt vergelijken zijn tools als Social Blade heel handig.

Laten we gaan kijken naar de verschillende manieren waarop jouw YouTube kanaal geld kan opleveren.

Hoe kan ik geld verdienen op YouTube

Net als bij geld verdienen met Instagram of bloggen, is het vooral je publiek dat je kanaal winstgevend maakt. Maar als je zorgt dat je meerdere inkomstenstromen tegelijkertijd hebt, via een side hustle of een bedrijfje, wordt het stukken makkelijker om je publiek in geld om te zetten.

Gelukkig zijn er meerdere manieren waarop je dit aan kan pakken – laten we de mogelijke inkomstenstromen wat beter bekijken.

  1. YouTube Partner worden en geld verdienen met advertenties.
  2. Producten of merchandise verkopen.
  3. Een creatief project crowdfunden.
  4. Je publiek je werk laten steunen via “fan funding.”
  5. Je content aan de media verkopen.
  6. Als influencer of affiliate met merken samenwerken.

 

1. YouTube Partner worden en geld verdienen met advertenties

Vermoedelijk zullen advertenties je eerste inkomstenstroom worden. Meedoen met het YouTube Partner Programma en je video’s monetizen is altijd de eerste stap voor iedereen die geld wil verdienen via YouTube. Je kunt je aanmelden voor monetization als je 1000 abonnees hebt en mensen in het afgelopen jaar 4000 uur naar je kanaal gekeken hebben.

Monetizing op YouTube Inschakelen

  1. Meld je aan bij het YouTube account dat je wilt monetizen.
  2. Klik op het icoon van je account in de rechterbovenhoek.
  3. Klik op YouTube Studio.
  4. Kies in het menu links op Inkomsten genereren (even scrollen)
  5. Lees de voorwaarden van het YouTube Partner Programma en ga akkoord.
  6. Maak een nieuw AdSense account of voeg een bestaand account aan je kanaal toe. (Je hebt een AdSense account nodig om betaald te kunnen worden.)
  7. Selecteer je monetization voorkeuren.

Als je dat hebt gedaan ga je terug naar het dashboard en klik je links op Analytics. Klik op Inkomsten bij de tabs bovenaan en scrol naar Maandelijks Geschatte Inkomen om een idee te krijgen van wat je ongeveer gaat verdienen.

Hoeveel weergaves heb je nodig om geld te verdienen?

Je hoeveelheid weergaves gaat niet gelijk op met hoeveel je verdient. Als je video duizenden keren bekeken wordt maar niemand bekijkt de advertenties of klikt erop, verdien je alsnog niks. Dit komt door YouTube’s criteria voor advertenties: kijkers moeten op een advertentie klikken of hem helemaal bekijken (10,15 of 30 seconden) voordat je ook daadwerkelijk betaald wordt.

Maar sinds kort is er YouTube Premium, waarbij je voor je inkomsten niet meer afhankelijk bent van hoe aantrekkelijk of interessant de advertenties zijn.

YouTube Premium

YouTube Premium is een betaald abonnement waarmee fans hun favoriete contentmakers kunnen bekijken en steunen zonder advertenties te zien te krijgen. Voor makers verandert er niet veel, omdat ze betaald krijgen voor content bekeken via “gewone” YouTube én voor content dat bekeken wordt via YouTube Premium.

Bij YouTube Premium worden makers betaald gebaseerd op de hoeveelheid abonnees die hun content bekijken. Je kunt je inkomsten via YouTube Premium als een tweede inkomstenstroom beschouwen, naast het geld dat je verdient via de advertenties.

Een YouTube Partner worden en geld verdienen via advertenties is makkelijk op te zetten, maar absoluut niet de meest lucratieve inkomstenstroom op YouTube.

Kijk voor je inkomsten verder dan advertenties alleen

YouTube kreeg veel kritiek toen ze openheid van zaken gaven over het adverteren op hun platform en wat zij zien als “advertentievriendelijk” content. Het kwam erop neer dat veel makers bang waren dat ze vanwege het soort content wat ze maken advertentie-inkomsten mis zouden lopen, inkomsten die ze juist nodig hadden om hun kanaal in stand te houden.

Op YouTube krijg je geen advertentie-inkomsten als:

  • De content seksueel van aard is, inclusief semi-naaktheid en seksueel getinte humor.
  • De content geweld bevat, inclusief intimidatie en pesten, vloeken en vulgaire taal.
  • De content drugs promoot, inclusief het verkopen, gebruiken en misbruiken ervan.
  • De content controversiële of gevoelige onderwerpen en events betreft, inclusief onderwerpen die te maken hebben met oorlog, politiek conflict, natuurrampen en tragedie, zelfs als je geen beelden laat zien.

Maar in werkelijkheid sloot YouTube al sinds 2012 content dat niet als geschikt voor adverteerders wordt gezien automatisch uit van inkomsten, zonder waarschuwing vooraf en zonder het de makers te laten weten.

Dus eigenlijk is de situatie nu beter voor makers, omdat ze gewaarschuwd worden als hun content niet aan de regels voldoet en ze deze beslissing aan kunnen vechten als ze vinden dat hij niet terecht was.

Advertenties zijn een gangbare manier voor makers om een passief inkomen te vergaren, maar het is goed om je te realiseren dat YouTube ongeveer 45% van de reclame-inkomsten zelf houdt.

Kortom, het is een goed idee voor YouTubers om ook andere inkomstenstromen aan te boren om hun creatieve hobby te kunnen onderhouden.

Hieronder een aantal manieren waarop je geld kunt verdienen op YouTube zónder AdSense

2. Producten of merchandise verkopen

Er zijn meer dan voldoende producten om via je YouTubekanaal te verkopen. De verkoop van merchandise – T-shirts, mokken, tasjes, petten, etc.  - heeft meer voordelen dan extra inkomsten alleen.

Merchandise vergroot je exposure. Meer mensen zien je online merk en persoonlijkheid én je krijgt een nauwere band met je fans doordat ze actief bijdragen aan wat je online doet.

Producten of merchandise verkopen op Youtube

Roman Atwood verkoopt in zijn webshop verschillende soorten merchandise van het Smile More merk.

Branded swag verkopen is makkelijker dan het op het eerste gezicht lijkt.

Je kunt via freelancesites zoals fiverr betaalbare ontwerpen kopen voor specifieke producten, zoals T-shirts.

En voor het afhandelen van bestellingen kun je je webshop integreren met diensten zoals Oberlo of één van de vele print-on-demand bedrijven, die het verzenden, verwerken en de klantenservice allemaal voor je doen. Zo pluk jij de vruchten van een dropshipping bedrijf waar je zelf weinig moeite voor hoeft te doen.

Template Icon

Gratis Training: How to Quickly Start a T-Shirt Store

Leer hoe je T-shirts kunt verkopen zonder gedoe met design, voorraad of verzending.

Wat je ook kunt doen is samenwerken met een bestaand merchandise netwerk voor makers zoals DFTBA (Don’t Forget to Be Awesome). In dat geval zijn andere YouTubers wel je directe concurrenten en heb je minder controle over het toevoegen van nieuwe producten, acties en kortingen, het integreren van je content, en alle andere voordelen van het hebben van je eigen webshop.

Je kunt nog een stapje verder gaan door je eigen unieke producten te maken en verkopen, en je bedrijf met de inkomsten van je YouTubekanaal te onderhouden. Luxy Hair deed dit met hair-extensions en video tutorials rondom haarverzorging.

Als YouTuber die zijn of haar publiek al verzameld heeft, heb je twee grote voordelen waar andere winkeleigenaren alleen maar jaloers op kunnen zijn:

  1. Een content-machine die zorgt voor constant bezoek aan je winkel.
  2. Het vertrouwen van je publiek, wat je opgebouwd hebt door hen regelmatig gratis hun favoriete soort content te geven.

    3. Een creatief project crowdfunden

    Als (een gebrek aan) geld het enige is wat tussen jouw idee en de uitvoering in staat, is crowdfunding een goede manier om dat probleem op te lossen.

    Of je nou betere apparatuur nodig hebt, acteurs wilt inhuren of andere productiekosten wilt dekken, als je idee maar aantrekkelijk genoeg is kun je altijd je eigen publiek en de crowdfunding gemeenschap om hulp vragen.

    De meeste succesvolle creatieve projecten die door crowdfunding gefinancierd zijn bieden een “sneak peak” of een trailer om mensen geïnteresseerd te krijgen. Het is dus een goed idee om een video te maken waarin je uitlegt wat je project is of een voorproefje geeft van hoe het eruit gaat zien. Dat deden de makers van de populaire Kickstarter voor Kung Fury, een eerbetoon aan actiefilms uit de jaren 80, ook.

    op Youtube Een creatief project crowdfunden

    Populaire crowdfundingsites waarop meerdere YouTubers zeer succesvolle campagnes hebben gehouden zijn o.a.:

    • Kickstarter: Eén van de meest bekende crowdfunding sites, heel geschikt voor coole nieuwe producten en creatieve projecten. Zorg wel dat het bedrag waar je naar streeft realistisch is, want je krijgt het alleen uitbetaald als het ook echt bereikt wordt.
    • Indiegogo: Een alternatief voor Kickstarter met flexibelere manieren van funding.

       

      4. Je publiek je werk laten steunen via “fan funding”

      Net als bij crowdfunding, kun je een “fan funding” inkomstenstroom opzetten om donaties van je publiek te ontvangen.

      Als maker heb je op het internet een podium waar mensen gratis jouw content te zien krijgen. Als je content goed genoeg is, is er grote kans dat je publiek best bereid is om je financieel te ondersteunen zodat je content kunt blijven maken.

      Fan funding platforms geven makers een plek waar het publiek hun content kan ontdekken, en waar ze contact met hun trouwste fans kunnen hebben en hen kunnen bedanken voor alle steun.

      “fan funding” op YouTube. Geld verdienen

      Wait But Why is meer van de long-form content dan van de YouTube video’s, maar ze zijn een goed voorbeeld van makers die gesteund worden door Patreon.

      Als je voor crowdfunding of fan funding gaat, zorg dan dat je het netjes aanpakt:

      • Wees open over hoe je het ingezamelde geld gaat uitgeven. Zo voelen je fans zich ook veel meer betrokken bij je project, en dragen ze letterlijk bij aan de waarde van je content.
      • Biedt aantrekkelijke beloningen voor grotere donaties. Hoe meer donors het gevoel krijgen dat ze in ruil voor hun loyaliteit echt iets exclusiefs krijgen, hoe meer ze geneigd zijn om (meer) geld te doneren.

      Een aantal populaire fan funding mogelijkheden:

      • YouTube’s Super Chat: Super Chat is een functie van YouTube die je kunt gebruiken voor live chats. Je kunt een fooienpot maken waar kijkers geld in kunnen achterlaten. Je moet de instelling van je YouTube account dan wel aanpassen voor advertenties, op dezelfde manier als hierboven
      • al uitgelegd is.
      • Patreon: dit platform zorgt dat makers makkelijk betaald kunnen worden. Fans kunnen zich al vanaf één dollar abonneren op hun favoriete makers en exclusief content ontvangen.
      • Tipee: Hier kun je zowel eenmalige als periodieke donaties ontvangen.

        5. Je content aan de media verkopen

        Als je een virale video hebt gemaakt die enorm populair is – bijvoorbeeld een grappig clipje van je hond – kun je er auteursrecht op aanvragen en er vervolgens geld aan verdienen.

        Nieuwsprogramma’s, ontbijtshows, online nieuws sites en andere makers kunnen dan contact met je opnemen en vragen of ze jouw virale video’s tegen vergoeding mogen gebruiken.

        Je kunt je video’s ook op een marktplaats zoals Juken Media aanbieden, waar je content makkelijker gevonden kan worden door de juiste mensen.

        YouTube content aan de media verkopen

        Toen een video van een vrouw met een Chewbacca masker op viraal ging, wilden tientallen TV- en online mediakanalen deze video gebruiken voor hun programma’s en artikelen.

        6. Als influencer of affiliate met merken samenwerken

        Voor het komende decennium wordt influencer marketing één van de belangrijkste manieren van adverteren.

        Merken investeren steeds meer in influencer marketing en geven een steeds groter gedeelte van hun toch al ruime advertentiebudget uit aan influencers die al een trouw publiek hebben.

        Als je de juiste deal kan sluiten creëert die fantastische mogelijkheden voor jou als maker.

        Brendan Gahan, een YouTube marketing expert en influencer, raadt aan om je basistarief te baseren op hoeveel weergaven je video’s over het algemeen krijgen en dat getal te vermenigvuldigen met 5 tot 15 cent – het bedrag wat de meeste merken bereid zijn te betalen voor weergaves via YouTube advertenties.

        Afhankelijk van wat je te bieden hebt – de samenstelling van je publiek, de kwaliteit van je content en hoe winstgevend je niche is – kun je een nog betere deal onderhandelen als het merk echt goed bij je past.

        Volgens Aqer is influencer worden op YouTube het bestbetaalde platform voor samenwerken met merken. Om je een idee te geven van hoeveel je ongeveer kunt vragen: volgens een studie kan een influencer in de middenmoot rond de €20 per 1000 abonnees vragen, of €2000 per 100.000 abonnees.

        Het allerbelangrijkste om te onthouden als het gaat om content dat je door een merk laat sponsoren is dat je er open over bent, dat je mensen niets aanbeveelt waar je zelf eigenlijk niet achter staat, en dat je je publiek eerlijk vertelt waarom je ervoor kiest om je te laten sponsoren.

        Hieronder een greep uit de grote hoeveelheid influencer marktplaatsen waar je je kanaal voor aan kunt melden om zo ontdekt te worden door zowel kleine als grote merken:

        • Grapevine Logic: Eén van de populairste influencer marktplaatsen, waar je met 1000 abonnees al lid kan worden.
        • Famebit: Met een breed aanbod van merken zit er altijd wel één tussen waar je graag mee wilt samenwerken. Je hebt 5000 abonnees nodig lid te kunnen worden.
        • Channel Pages: Voor samenwerking met zowel andere YouTubers als met merken.
        • Crowdtap: Voer kleine content “taakjes” uit in ruil voor geld of andere vergoedingen. Je hoeft geen minimale hoeveelheid abonnees te hebben om mee te kunnen doen.

        Op sommige influencer marktplaatsen krijg je gratis producten, terwijl andere bekend staan om hun grote merken die je soms meer dan gemiddeld willen betalen. Ga voor de mogelijkheden die het beste bij jou en je kanaal passen, maar schrijf jezelf op zoveel mogelijk plaatsen in, zodat je zeker weet dat je kanaal door zoveel mogelijk merken gezien wordt.

        Een alternatief is om affiliate marketing voor merken te gaan doen. Met deze extra inkomstenstroom verdien je elke keer dat iemand via jouw kanaal een product van een merk koopt een vergoeding. Dit werkt vooral heel goed als het reviewen van producten toch al onderdeel was van je YouTubekanaal. Omdat het merk zelf geen enkel risico loopt (ze hoeven je alleen maar te betalen als ze een product verkopen), zijn er meestal weinig voorwaarden waar je aan hoeft te voldoen om te kunnen beginnen.

        Populaire affiliate programma’s zijn Click Bank (1% tot 75% toeslag, afhankelijk van het merk en het product) en Amazon’s Affiliate network (tot 10% per verkocht product). Je kunt ook zelf contact opnemen met merken in jouw niche die hun eigen affiliate programma’s hebben, iets wat niet ongebruikelijk is voor webshops.

        "Verkopen" zonder dat het irritant wordt

        Bij veel van de bovengenoemde strategieën moet je producten of campagnes promoten (b.v. het crowdfunden van een nieuwe serie video’s). Maar je wilt natuurlijk niet dat die promoties een “fake” gevoel aan je content geven.

        Veel makers zijn erg bang om als “sell out” gezien te worden. Maar probeer het gewoon en zie hoe je er zo authentiek mogelijk mee om kunt gaan.

        Er zijn een aantal verschillende manieren waarop je producten of campagnes kunt promoten:

        Een CTA (call to action) in je video's stoppen

        “Vond je dit een leuke video? Klik dan op like, en abonneer je zodat je een berichtje krijgt zodra er een nieuwe video is.”

        Veel YouTubers gebruiken een dergelijke CTA aan het einde van hun video’s, om zo meer abonnees te krijgen. Als je mensen laat weten wat je wilt dat ze doen, zijn ze meer geneigd om het ook daadwerkelijk te doen.

        Je kunt deze methode aanpassen voor je eigen kanaal om jouw inkomstenstromen onder de aandacht van je publiek te brengen.

        YouTube Cards slim timen

        Of ze nou onderdeel zijn van je contract met een merk, of dat je ze gebruikt om je eigen producten te promoten, YouTube Cards zijn een in het oog springende manier om de aandacht van je kijkers te trekken.

        Je kunt ze zo instellen dat ze precies verschijnen op het moment dat ze de meeste impact hebben: wanneer ze het relevantst zijn maar tegelijkertijd ook het minst afleiden van je andere content.

        Een CTA (call to action) in je video's stoppen

        Een link in je beschrijving zetten

        Je kunt kijkers naar je webshop, Patreon pagina, Kickstarter campagne of andere inkomstenbron leiden door een link in je videobeschrijving te zetten.

        Voeg links toe aan je videobeschrijvingen om geld te verdienen op YouTube als referral

        Als je een videomaker bent die geld wil gaan verdienen via affiliate marketing, kijk dan eens bij Unbox Therapy. Dit kanaal is gespecialiseerd in product reviews en gebruikt affiliate links in de videobeschrijving om geld te verdienen aan hun YouTube publiek. Het kanaal is aangesloten bij Amazon affiliate, en plaatst de unieke links (die naar het product op Amazon leiden) in hun videobeschrijving. Als kijkers een item aanschaffen door op die specifieke links te klikken, betaalt Amazon het kanaal een klein percentage van de opbrengst.

        Als je video’s maakt over je eigen producten en je hebt een Shopify webshop, kun je het voor nieuwe klanten aantrekkelijk maken om je producten te kopen door een “koop X, krijg Y” actie, of door korting te geven.

        Je kortingsacties op andere platforms delen

        Je content staat dan misschien op YouTube, maar dat betekent niet dat je niet kunt profiteren van alle andere kanalen die er ook nog zijn.

        Laat mensen op Twitter, Facebook en al je andere kanalen weten dat er op YouTube een actie rond of korting op jouw producten is.

        Hoe meer je boodschap gedeeld wordt, hoe groter de kans dat mensen hem zien. Daarom is het altijd een goed idee om door middel van sociale media marketing ook buiten YouTube aan de groei van je publiek te werken.

        Klaar om te gaan verdienen aan YouTube?

        Het is bijna nooit het geld wat mensen ertoe zet om mooie of leuke dingen te maken. Meestal willen ze gewoon graag hun creaties delen met de rest van de wereld.

        Maar dat is nou net het beste uitgangspunt om geld te verdienen in een wereld die constant op zoek is naar nieuw content.

        Terwijl de aandacht van hun publiek krijgen en behouden voor de meeste bedrijven één van de moeilijkste dingen is, hebben YouTubers dat onderdeel al helemaal onder controle.

        Het enige wat ze nog moeten doen is hun handelsgeest aanwakkeren en een creatieve manier vinden om hun passie in geld om te zetten.

        Illustraties: George Wylesol

        Dit artikel is een vertaling van een origineel artikel van Braveen Kumar

        Onderwerpen: