Wil je een webshop beginnen?

Gen Z: hoe bereik je deze generatie? Kenmerken en 10 praktische tips!

Generation Z

Foto: Callum Shaw via Unsplash

Gen Z komt in rap tempo op als belangrijke doelgroep voor bedrijven. Deze generatie zit op school, studeert of zet al de eerste carrièrestappen. In de komende jaren krijgen zij dan ook veel meer te besteden. En nu al oefent deze generatie veel invloed uit op de uitgaven van hun ouders. Daarom is dit een goed moment om deze doelgroep te leren kennen en je marketing Gen Z 'proof' te maken. 

Een webshop starten en meteen beginnen met verkopen? Probeer Shopify nu 14 dagen gratis.


Om het hart van deze doelgroep te veroveren moet je van goede huize komen. De generatie is namelijk niet vatbaar voor traditionele marketing-uitingen en is sceptisch tegenover bedrijven. Maar zodra je het vertrouwen wint en een onderdeel wordt van de identiteit van deze generatie, heb je een fan voor het leven.  

Hoe trek je de aandacht van deze doelgroep die altijd online lijkt te zijn? En belangrijker, hoe raak je de juiste snaar om te zorgen dat ze voor jouw webshop kiezen? Wij gingen voor je op onderzoek uit.

Dit is Gen Z

Generatie Z (ook vaak Gen Z of Zoomer genoemd) is geboren tussen ongeveer 1996 en 2010. In 2022 zijn Gen Z’ers dus tussen de 12 en 26 jaar oud. De generatie groeide op in een tijd van internet, apps, sociale media en smartphones. De oudsten uit deze generatie waren ongeveer 10 jaar oud toen de iPhone werd geïntroduceerd. Generatie Z is dan ook de eerste generatie ‘digital natives’ die nooit een wereld zonder internet heeft gekend.

Al op jonge leeftijd kregen de jongeren van Gen Z te maken met een wereldwijde (financiële) crisis. Hierdoor is de generatie een stuk pragmatischer en realistischer dan millennials. Authenticiteit en duurzaamheid zijn heel belangrijk voor deze doelgroep. 

Gen Z in Nederland

Op dit moment behoren ruim 2,7 miljoen Nederlanders tot Gen Z. Ongeveer 16% is dus Gen Z. Hoewel deze generatie een grote groep vormt, behoort een relatief klein percentage van de Nederlanders tot deze generatie. Dat heeft onder andere te maken met de babyboomgeneratie, waar momenteel zo’n 20% van ons land tot behoort. Voor het eerst in de geschiedenis zijn er in Nederland meer ouderen dan jongeren: meer dan de helft van de volwassen Nederlandse bevolking is ouder dan 50 jaar. 

Kenmerken van Generatie Z

De gebeurtenissen die je meemaakt terwijl je opgroeit, hebben een grote impact op hoe je naar de wereld kijkt. Gebeurtenissen als de financiële crisis, de razendsnelle opkomst van social media, maar ook de klimaatveranderingen die steeds duidelijker worden, geven Gen Z een aantal kenmerken. 

Digital natives

Generatie Z is onlosmakend verbonden met de term ‘digital natives’. Het is de eerste generatie die is geboren ‘met een smartphone in de hand’ en geen wereld zonder het internet kent. Al van jongs af aan is deze groep gewend om gebruik te maken van tablets, smartphones, laptops en het internet. Daarom zijn ze een stuk meer vertrouwd met technologie dan oudere generatie en pikken ze nieuwe ontwikkelingen razendsnel op. 

Ongrijpbare generatie

Generatie Z wordt vaak in één adem genoemd met ‘de ongrijpbare generatie’. Opgroeien in een tijd waarin verandering het enige was dat vaststond, heeft ervoor gezorgd dat de generatie zich snel aanpast. Ze leven immers in een wereld waar snelheid en een overload aan informatie de norm zijn. Doordat generatie Z snel meegaat in verandering, vinden marketeers het soms moeilijk om de groep bij te houden. 

Het mediagedrag van deze groep verschilt sterk dan dat van voorgaande generaties. Dat komt vooral doordat Gen Z niet beter weet dan dat er een online wereld, vol met advertenties, is. De duizenden marketinguitingen die ons dagelijks om de oren vliegen, die doen ze niet zoveel. Ook traditionele media, zoals tv, wekken niet bijster veel enthousiasme bij deze groep. Dit kan marketeers het idee geven dat de generatie ongrijpbaar is. 

Pragmatisch

Gen Z is een stuk pragmatischer dan de voorgangers, de millennials. Waar millennials opgroeiden in een tijd waarin alles mogelijk was, groeide Gen Z op in tijden van economische crisis en terreuraanslagen. De stress en economische druk waar Gen Z tijdens de kinderjaren mee te maken kreeg, heeft een stempel gedrukt op het wereldbeeld van de generatie. 

Het feit dat Generatie Z is opgegroeid in een onzekere wereld, heeft ze tot echte aanpakkers gemaakt. De generatie leerde al op jonge leeftijd om voor zichzelf te zorgen, te sparen en begon al vroeg met een bijbaantje. Gen Z is leergierig, denkt vaak goed na over studiekeuzes en is bereid om hard te werken voor een stabiel en zeker leven. 

Wereldburgers

Doordat Generatie Z zo gewend is aan het internet, zijn het echte wereldburgers. Via vlogs en social media zijn ze in contact met de hele wereld. Veel Gen Z’ers voelen zich meer betrokken met leeftijdsgenoten aan de andere kant van de wereld dan met andere generaties in hun eigen omgeving. 

Hoe je je marketing richting Gen Z niet moet aanpakken

Generatie Z groeide in een wereld vol marketinguitingen, reclameborden en advertenties. Dit zorgde ervoor dat de groep een duidelijk filter ingebouwde tegen commerciële boodschappen. Een simpele reclamecampagne is daarom niet genoeg om deze generatie te bereiken.  

Iets anders om rekening mee te houden, is dat Gen Z steeds minder interesse lijkt te krijgen in traditionele media. Radio en televisie weten deze groep steeds minder te boeien. Om onder de aandacht van Generatie Z te komen, zul je het internet op moeten.  

Je marketing ‘zomaar’ naar de online wereld verplaatsen, dat is niet voldoende als je deze groep wilt aanspreken. Lange teksten bijvoorbeeld, dat past niet helemaal bij deze generatie. Gen Z heeft een gemiddelde aandachtsspanne van 8 seconden. Zorg daarom dat je boodschap kort en to the point is. 

10 tips voor marketing gericht op Gen Z

Standaard marketinguitingen, advertenties op tv en radio of lange lappen tekst werken dus niet om Generatie Z te raken. Gelukkig zijn er ook veel dingen die juist wél werken om deze groep voor je te winnen. 

Planet over profit

1. Laat zien waar je bedrijf voor staat (en zorg dat je het meent)

Gen Z koopt het liefst bij organisaties die hun sociale verantwoordelijkheid nemen. Vooral duurzaamheid is een belangrijk thema voor deze generatie. Als een bedrijf of product niet goed is voor de wereld, raak je de aandacht van deze jongeren al snel kwijt.  

Om de jongeren uit Generatie Z aan te spreken, is het belangrijk om een duurzaam verhaal te vertellen waarin ze zichzelf herkennen. De generatie gelooft dat bedrijven een belangrijke rol spelen in een betere wereld. Dit is waar je je als bedrijf in kunt onderscheiden om de jongeren echt aan je te binden. Laat duidelijk zien waar je voor staat. 

Maar pas op: Generatie Z is extreem handig met internet en checkt alles. Daarom heeft het geen zin om iets mooier voor te doen dan het in werkelijkheid is. Binnen no time val je door de mand en ben je het vertrouwen van Gen Z voorgoed kwijt. Versterk je verhaal in plaats daarvan met foto’s of video’s om te bewijzen dat het echt zo is. 

Naast duurzaamheid is ook tolerantie een belangrijke waarde voor Gen Z. De generatie groeide op in een hele diverse samenleving met verschillende culturen en sociale groepen. Via het internet komt de generatie makkelijk in contact met nog meer verschillende (sub)culturen. Dit maakt ze erg open minded. Deze open instelling verwacht Gen Z ook van organisaties. 

Inclusiviteit is een belangrijk thema voor Generatie Z. Een Shopify merchant die dat heel goed aanpakt is SKIMS. De shop verkoopt ondergoed voor elk lichaam. In tegenstelling tot andere merken waar vaak maar één ‘huidskleur’ verkrijgbaar is, verkoopt SKIMS nude ondergoed in maar liefst 9 verschillende kleuren. De maten lopen uiteen van XS tot 4XL en bieden daarmee veel meer variatie dan veel andere merken. Ook belangrijk: de producten worden niet alleen getoond door modellen met maatje 0, maar door modellen in alle verschillende maten en huidskleuren. 

Inspanningen op het gebied van duurzaamheid en inclusiviteit levert je misschien niet de ‘quick sale’ op, maar wel iets wat nog veel waardevoller is: merkloyaliteit. Zodra je het hart van Gen Z hebt veroverd en jouw merk onderdeel wordt van hun identiteit, heb je een fan voor de lange termijn. 

Lees ook:

2. Gen Z wil graag besparen

Generatie Z vrij zuinig en bewust in de omgang met geld. Zo zegt 57% van Gen Z liever geld te sparen dan het uit te geven. De generatie zag hoe mensen in hun omgeving tijdens de crisis hun baan of huis kwijtraakten en hoe oudere broers of zussen enorme studieschulden opbouwden, zonder dat ze vervolgens een goedbetaalde baan konden vinden. Deze ervaringen hebben Gen Z gevormd tot een financieel conservatieve generatie. 

Een groot deel van Gen Z (89%) beoordeelt zichzelf als price conscious shoppers. Generatie Z weet prijzen slim te vergelijken en kortingscodes in te zetten. Wanneer je je in je marketing richt op Gen Z is het slim om te benadrukken dat de investering die ze gaan doen van hoge kwaliteit is. Ook deals en extra’s (zoals gratis verzending of een cadeautje bij hun bestelling) kunnen helpen om Gen Z over de streep te trekken. 

Uit een onderzoek van Klarna blijkt dat meer dan de helft van Generatie Z (55%) eerder kiest voor een refurbished of tweedehands product in plaats van een nieuw product als dat goedkoper is. Steeds meer bekende partijen spelen hier al slim op in. Zo biedt Coolblue naast nieuwe producten ook refurbished items aan.

Lees ook: 10 tips voor het opzetten van jouw online tweedehands winkel

Hierin geven twee Shopify merchants  een kijkje in hun keuken.

1. ThriftTale: met bijna 30.000 items uitgegroeid tot Europa’s grootste webshop in tweedehands kleding.

2. Vintage & Pastries: vintage producten en zelfgemaakt gebak :-)

Om te beoordelen of een aankoop de moeite waard is, kijkt Gen Z sterk naar recensies. De generatie vertrouwt stukken sneller op de ervaringen van anderen dan op reclames. Wil je jouw webshop aantrekkelijk maken voor deze generatie? Door ervaringen van klanten te laten zien, maak je je winkel in één stap stukken betrouwbaarder. 

3. Zorg dat je aanwezig bent op YouTube, Instagram, Snapchat en/of TikTok

Waar millennials proberen bij te blijven met wat er gebeurt op vrijwel alle social media kanalen, maakt Gen Z hier een duidelijkere keuze in: de generatie is met name actief op TikTok, Snapchat, YouTube en Instagram. Sociale media zijn erg belangrijk voor de jongeren. Gen Z vindt online contact bijna net zo waardevol als face-to-face contact. Wil je deze groep bereiken, zorg dan dat je het internet op gaat. 

Door actief te zijn op de platformen waar Gen Z uithangt, zet je al een eerste stap om door te dringen bij deze doelgroep, maar je bent er nog niet helemaal. Het is namelijk minstens net zo belangrijk om te zorgen dat de content die je deelt goed aansluit. 

Korte en bondige video’s doen het geweldig bij Gen Z. Houd je social media content daarom niet alleen bij leuke plaatjes, maar ga ook aan de slag met video. Hier hoef je heus geen professionele video crew voor in te huren. Juist authentieke video’s helpen om het hart van deze generatie te veroveren. Met wat creativiteit en een redelijk moderne smartphone kom je al een heel eind. 

TikTok voorbeeld Folc Studio

Een Nederlandse Shopify merchant die de impact van korte video’s heel goed heeft begrepen, is Folc Studio. De webshop bouwde een enorm bereik op Instagram en timmert tegenwoordig ook hard aan de weg via TikTok. Met korte en bondige video’s laten ze wekelijks hun nieuwe collectie zien, geven ze een kijkje achter de schermen en delen ze regelmatig outfit inspiratie. Dankzij deze social media content groeit de webshop razendsnel, vooral onder een relatief jong publiek. 

Lees ook: Social media 2022 trends: welke kanalen passen het best bij jouw webshop?

4. Trek snel de aandacht

Generatie Z besteedt veel tijd online. Door al dat scrollen krijgen ze de hele dag door een mix van nieuws, entertainment en berichten binnen. De generatie is gewend om informatie op razendsnel tempo te consumeren. 

Al dat online consumeren heeft echter ook een keerzijde: de aandachtsspanne van Gen Z is niet bepaald lang. Je hebt 8 seconden om de aandacht te trekken. Dat is namelijk hoelang de gemiddelde jongere ervoor nodig heeft om te besluiten of iets de moeite waard is om aandacht aan te besteden. 

Om Gen Z te bereiken, is het verstandig om je communicatie kort en krachtig te houden. Wat bijvoorbeeld erg goed werkt, zijn korte video advertenties, soms tot slechts 6 seconden. Dit soort korte advertenties blijkt de laatste jaren steeds effectiever te worden. 

De beste manier om de aandacht van Gen Z te trekken? Vermaak ze! Bijvoorbeeld met korte tutorials waarin je je product laat zien. Duidelijke, authentieke en bondige berichten werken het beste bij deze generatie. Ook humor is een grote winnaar, mits je écht grappig weet te zijn. 

5. Start een podcast

Fysieke kranten en radioprogramma’s, daar heeft deze generatie niet zoveel mee. Dat komt doordat ze daar niet zelf kunnen kiezen over welke onderwerpen ze lezen en welke muziek ze kunnen luisteren. Ook voor tv-programma’s blijft de generatie niet thuis. Tenzij het om live sportuitzendingen gaat. Als ze een tv-programma toch willen zien, kijken ze het later wel een keer terug.  

Podcasts zijn daarentegen wél heel populair bij deze generatie, met name omdat de jongeren binnen dat medium zelf kunnen kiezen waar ze naar luisteren. Daarnaast kost het luisteren van een podcast geen extra tijd, doordat het tijdens het reizen of het sporten kan.

Screenshot Finisterre podcast

Een Shopify-winkel die podcasts heel slim inzet als marketingtool is Finisterre. Het bedrijf verkoopt kleding en surf-attributen en heeft daarbij een hele sterke focus op duurzaamheid. In de Hell or High Water podcast interviewt het bedrijf voorvechters van duurzaamheid en behoud van de oceanen, initiatiefnemers achter goede doelen, maar ook watersport atleten. De combinatie tussen een modern marketingplatform (de podcast) een een sterke focus op het milieu maken het merk erg aantrekkelijk voor Gen Z. 

Gen Z bereik je dus niet via de tv of de radio, maar digitaal. En als we verder inzoomen zien we dat op digitaal gebied de smartphone het wint van de desktop. Volgens onderzoek besteden jongeren tot wel negen uur per dag op hun telefoon. Het grootste gedeelte van deze tijd bevinden jongeren zich op social media. 

Lees ook: Je eigen podcast maken: alles wat je moet weten!

6. Van bezit naar toegang

Waar oudere generaties het fijn vinden om dingen te bezitten, hecht Gen Z meer waarde aan het gebruik van een product of dienst. Het bekendste voorbeeld hiervan is Netflix. Als gebruiker krijg je tegen betaling toegang tot films en series, zonder dat je deze één voor één moet kopen. De consumptie van Gen Z verplaatst op deze manier steeds meer van producten naar diensten. 

Dit gebeurt niet alleen met digitale diensten, zoals Netflix en Spotify, maar ook met iets fysieks als een fiets. Dat blijkt wel uit de immense populariteit van Swapfiets. Wil je Gen Z bereiken, overweeg dan hoe je je businessmodel kunt omgieten in de vorm van een dienst. 

Je kunt bij een abonnement denken aan een digitale dienst die je maandelijks gebruikt of een product dat je huurt, maar ook aan een product dat je elke regelmatig opnieuw nodig hebt. Zoals scheermesjes, wijn of koffie, zoals Shopify merchant Fried Hats aanbiedt. 

7. Maak het persoonlijk

Individualiteit en zelfexpressie zijn heel belangrijk voor generatie Z. Ze willen zich onderscheiden van de grote massa. Daarom hebben ze behoefte aan gepersonaliseerde producten. Ook premium producten doen het goed bij deze doelgroep.

Bijna de helft (49%) van Gen Z koopt eerder iets bij een webshop die een persoonlijke winkelervaring biedt. Deze jonge generatie is er als geen ander van bewust dat je data over hen verzamelt en vindt het tof als daar iets nuttigs mee wordt gedaan. 

8. Influencer marketing

Gen Z hecht veel waarde aan het oordeel van anderen. Daarom laten ze zich voordat ze een aankoop doen graag adviseren door vrienden of bekenden. Bij het online shoppen, richt Gen Z zich sterk op recensies. Hieruit maken ze op in hoeverre het aanschaffen van jouw product of dienst de moeite waard is. 

Als webshopeigenaar verhoog je het vertrouwen van Gen Z door (oprechte) reviews toe te voegen bij je producten. Maar liefst 94% van Generatie Z laat ervaringen van anderen meewegen in hun beslissing. 63% van Generatie Z koopt eerder iets bij een merk of webshop als vrienden of familie daar ook kopen. 

Om te beoordelen of een product de moeite waard is om te kopen, laat Gen Z zich niet alleen adviseren door bekenden, maar ook door influencers. Online influencers zijn de popsterren van deze tijd. Waar millennials posters van hun favoriete popsterren boven hun bed hingen, volgen de jongeren van tegenwoordig hun favoriete influencers op de voet via social media. 

Het feit dat veel van deze influencers de kost verdienen door producten te promoten via hun platform, stoort de gemiddelde Gen Z’er niet zo. Zo geeft 79% aan geen problemen met branded content te hebben, mits het inderdaad duidelijk is dat het branded is. 

Binnen bepaalde productcategorieën, waaronder tech gadgets, beoordeelt Gen Z de productaanbevelingen die online celebs doen als betrouwbaarder dan die van ‘normale’ beroemdheden. Kanttekening is hier wel dat het authentiek moet zijn. Als Gen Z niet gelooft dat een influencer het product echt gebruikt of zelf zou uitkiezen, wordt de campagne niet als al te positief ontvangen. Laat je producten daarom niet willekeurig door influencers aanprijzen, maar kies voor influencers die écht bij je merk passen. 

Lees ook: Een beginnershandleiding voor influencer marketing in 2022

9. Maak het ze gemakkelijk

Maar liefst 94% van de jongere generaties koopt eerder bij een merk of webshop wanneer het bestelproces eenvoudig en snel is, blijkt uit een onderzoek van Klarna. Kost iets te veel moeite of duurt het te lang? Dan schakelt de jonge generatie razendsnel over naar een andere webshop. 

Volgens de meeste jongeren (78%) is het gemak van online winkelen de belangrijkste reden om iets te kopen in een webshop in plaats van een fysieke winkel. Ook het gemak om online naar het goedkoopste product of een goede deal te zoeken speelt een belangrijke rol. 

Het vervelendste aan online winkelen zijn volgens Gen Z de onzekerheid of iets past en het moeten betalen voor verzend- en retourkosten. Andere online afknappers zijn: geen goede productinformatie, slechte foto’s van het product en modellen die allemaal dezelfde lichaamsbouw hebben. 

Het grootste gedeelte van de jongere generatie ontvangt het pakket het liefste thuis of op het adres waar ze die dag zijn. Ook vinden veel jongeren het geen probleem om een pakketje af te halen op een moment dat het hen uitkomt. 

Wil je jouw webshop aantrekkelijk maken voor Gen Z, dan is het dus belangrijk dat het bestelproces zo makkelijk en vloeiend mogelijk verloopt. Om een bestelproces te versoepelen kun je onnodige invulvelden bij het afrekenen weghalen, de mogelijkheid bieden om als gast te betalen of automatisch onthouden wat iemand in het winkelmandje heeft geplaatst, ook als diegene via meerdere tabbladen shopt. 

Ook belangrijk: overweeg gratis verzending aan te bieden en wees altijd transparant over het bestelproces. Zorg daarbij voor goede productinformatie en duidelijke foto’s. Zo geef je een beter beeld van je product en voorkom je retourzendingen. 

Lees ook:

10. Blijf constant vernieuwen

Generatie Z is gewend aan een wereld die snel verandert en hecht daar ook waarde aan bij het winkelen. Zo geeft 80% van deze generatie eerder aan iets te kopen bij een webwinkel wanneer er regelmatig een nieuw aanbod is. 

Nieuwe dingen zijn heel verleidelijk voor Generatie Z. Daarom werkt het heel goed om bijvoorbeeld elke week nieuwe items toe te voegen. Moeilijk haalbaar om je aanbod elke week te updaten? Het gaat er vooral om dat je bezoekers een reden geeft om terug te komen. Dat kun je ook doen door regelmatig nieuwe content toe te voegen, zoals styling guides of handige tutorials waarin je laat zien hoe je jouw producten gebruikt. 

Bereid je voor op de toekomst: stel je marketing in op de nieuwe generatie

Of je je nu richt op jongeren of een net wat oudere doelgroep hebt, uiteindelijk kun je niet om Generatie Z heen. De generatie bestormt de arbeidsmarkt en vormt een alsmaar groeiend deel van de Nederlandse consumenten. 

Daarom is het belangrijk om na te denken hoe je deze generatie gaat bereiken en bij je bedrijf te betrekken. Door nu al in te haken op de specifieke wensen en behoeften van Generatie Z, kun je ze voor de rest van hun leven aan je binden. 

Dit artikel is geschreven door Deborah Schoonen. 


Een webshop starten en meteen beginnen met verkopen? Probeer Shopify nu 14 dagen gratis.


Onderwerpen: