Wil je een webshop beginnen?

Gepersonaliseerde e-mail: bouw een band op met je klanten via hun inbox

gepersonaliseerde email band klant

Foto: Sarah Pflug via Burst

Een band opbouwen met je klanten is lastiger dan ooit tevoren. Klanten verwachten meer relevante en gepersonaliseerde inhoud als ze door hun inbox bladeren en beslissen welke e-mail ze openen. Daarom wordt gepersonaliseerde e-mailmarketing steeds belangrijker. In deze blog leer je hoe je een band met je klanten kunt opbouwen via hun inbox en wat een gepersonaliseerde e-mail precies is. Speciaal voor Shopify merchants bespreken we ook Shopify Email, waarmee je zelf eenvoudig gepersonaliseerde mails verstuurt. 


Een webshop starten en meteen beginnen met verkopen? Probeer Shopify nu 14 dagen gratis.


Wat is een gepersonaliseerde e-mail?

Een gepersonaliseerde e-mail is een e-mail waarvan de tekstinhoud is afgestemd op de gegevens van de nieuwsbriefabonnee. Dit kan onder meer gaan om de klantnaam, de woonplaats of producten die ze eerder hebben gekocht. Daarnaast gaat e-mailpersonalisatie over basistactieken zoals het toevoegen van de voornaam aan een onderwerpregel. Personalisatie biedt een meer op maat gemaakte ervaring voor e-mailabonnees en zorgt voor een hoger openingspercentage, meer kliks, een hogere conversie en verbetering van de klantbetrokkenheid. Hoe vaker mails worden geopend, hoe groter de kans is dat een bericht in de inbox terechtkomt in plaats van in de spambox. We bespreken in deze blog drie basistactieken voor personalisatie van je e-mails om de aandacht van je klanten te trekken.

Shopify Email vereenvoudigt het versturen van gepersonaliseerde e-mails

Shopify Email heeft een gepersonaliseerde tekstfunctie om je te helpen langdurige klantrelaties op te bouwen. Je kunt in e-mailcampagnes gepersonaliseerde tekst toevoegen zoals de voornaam, achternaam, e-mailadres, stad, provincie en land van de klant. Als je gepersonaliseerde tekst invoegt op een specifieke plek in het e-mailbericht, gebruikt Shopify Email automatisch de gewenste klantinformatie in dat gedeelte (als deze gegevens bekend zijn). Start vandaag nog met het creëren van een gepersonaliseerde klantervaring via e-mailmarketing met Shopify Email.

* Gepersonaliseerde tekst is momenteel in bètaversie en nog niet voor alle markten beschikbaar.

Shopify Email

Top drie personalisatietactieken

1. Onderwerpregel

De onderwerpregel of kortweg het onderwerp is een van de belangrijkste elementen van een e-mail. Klanten kijken naar de onderwerpregel en beslissen of het de moeite waard is om de e-mail te openen of niet. Het toevoegen van een gepersonaliseerde tekst in de onderwerpregel kan je openingspercentage aanzienlijk verhogen. Uit onderzoek blijkt dat e-mails met gepersonaliseerde onderwerpregels 26% meer kans hebben om te worden geopend dan e-mails zonder.

De tekst die je in de onderwerpregel van een e-mail opneemt, is een van de bepalende onderdelen voor het slagen of mislukken van je e-mailmarketingcampagne. Zorg er ten eerste voor dat de tekst van je onderwerpregel compact en relevant is. Het doel van de onderwerpregel is je klanten te informeren over de inhoud van de e-mail. De lezer heeft normaal gesproken maximaal 4 seconden nodig om deze tekst te lezen, dus houd het kort en bondig. En zorg er ten tweede voor dat de tekst overtuigend genoeg is om de klant over te halen om de e-mail te openen. Lees je onderwerpregel goed door en stel jezelf de vraag "wil je er meer over weten?" Als je antwoord nee is, voeg dan nog een vleugje overtuigingskracht en personalisatie toe.

Voorbeelden van gepersonaliseerde onderwerpregels:

  • Mevrouw Brouwers, bekijk uw verjaardagscadeau
  • Zit je al klaar voor de wedstrijd, Chris?
  • Goed nieuws Sashi, het product dat je wilde is weer op voorraad

2. Previewtekst (preheader)

De previewtekst (ook wel preheader-tekst of voorbeeldtekst genoemd) is een kort bericht dat in veel e-mailclients (waaronder bijvoorbeeld ook Outlook en Gmail) onder de onderwerpregel wordt weergegeven. Deze tekst dient als een soort teaser en geeft extra informatie over wat er in de e-mail staat. Als je geen aparte tekst invoert, wordt automatisch het eerste deel van de mail overgenomen. Maar in de meeste e-mailmarketingsoftware kun je een eigen previewtekst invoeren. Grijp hier je kans om de onderwerpregel te ondersteunen, contact te maken met je klanten en te laten zien dat de inhoud voor hen relevant is. Zo kun je de lezer nog beter overtuigen. Het is misschien wel wat meer werk, maar met deze kleine extra inspanning zorg je eenvoudig voor meer geopende mails.

Houd er wel rekening mee dat een previewtekst niet in alle e-mailclients wordt getoond: zorg er dus voor dat het een op zichzelf staande tekst is die niet in combinatie met de onderwerpregel moet worden gelezen. Ook bij de previewtekst geldt: houd het kort en bondig, en zorg dat je de lezer nieuwsgierig maakt. Daar komt ook de personalisatie weer om de hoek kijken: hoe persoonlijker, hoe meer je klanten zich voelen aangesproken. Voor een effectieve previewtekst kun je bijvoorbeeld de naam van de klant combineren met een call to action of voordeel en/of emoji’s gebruiken zodat je previewtekst extra opvalt.

Voorbeelden van een gepersonaliseerde previewtekst:

  • Een gratis product in het winkelmandje omdat u jarig bent
  • Voor welk team ben jij Chris? Team pizza of team pasta? 😉
  • Je geduld wordt beloond, Sashi. 15% korting staat al voor je klaar.

3. Voor- en achternaam (aanhef)

Het toevoegen van de voor- en/of achternaam in de aanhef van een e-mail zorgt voor een goede eerste indruk en bepaalt de toon van je communicatie. De e-mail voelt meteen een stuk persoonlijker aan voor je klanten en je bouwt een sterke relatie op die kan leiden tot een aankoop of een andere actie die je vanuit de mail wilt stimuleren.

Voorbeelden van een gepersonaliseerde aanhef:

  • Beste mevrouw Brouwers,
  • Hi Chris,
  • Hallo Sashi Naidu,

Aan de slag met het personaliseren van je e-mails

We hopen dat door deze drie punten het duidelijk is dat door het personaliseren van je e-mails je veel meer uit je e-mailmarketing haalt. En elke merchant kan het inzetten en meer winst behalen. Juist de meest gebruikte e-mails profiteren van personalisatie. Dat zijn de transactionele e-mails die je klanten automatisch ontvangen na hun aankoop. Wil je daar meer over lezen? In deze blog laten we zien hoe je de vier belangrijkste transactionele e-mails succesvol inzet.

Shopify Email gebruiken? Start nu!

 

Veelgestelde vragen over gepersonaliseerde e-mails

Wat is een gepersonaliseerde e-mail (digitale nieuwsbrief)?

Een gepersonaliseerde e-mail is een e-mail waarvan de tekstinhoud is afgestemd op de gegevens van de nieuwsbriefabonnee. Dit kan onder meer gaan om de klantnaam, de woonplaats of producten die ze hebben gekocht. Ook basistactieken zoals het toevoegen van de voornaam aan een onderwerpregel valt hieronder.

Waarom zijn gepersonaliseerde e-mails zo belangrijk?

Personalisatie zorgt voor een hoger openingspercentage, meer kliks, een hogere conversie en verbetering van de klantbetrokkenheid. Hoe vaker mails worden geopend, hoe groter de kans is dat een bericht in de inbox terechtkomt in plaats van in de spambox. Het is onmisbaar binnen de e-mailmarketing.

Hoe kun je digitale nieuwsbrieven (e-mails) personaliseren?

We bespreken in onze blog drie basistactieken voor personalisatie van je e-mails om de aandacht van je klanten te trekken. Te weten: de onderwerpregel, de previewtekst (ook wel preheader-tekst genoemd) en de aanhef.

Wat is Shopify Email?

Shopify Email is de e-mailmarketingtool van Shopify. Met Shopify Email kun je onder meer direct vanuit je vanuit je Shopify-beheercentrum digitale nieuwsbrieven versturen. Je kunt in e-mailcampagnes gepersonaliseerde tekst toevoegen zoals de voornaam, achternaam, e-mailadres, stad, provincie en land van de klant.
Onderwerpen: