Shopify-blogs

Google Ads: 14 campagnetypes met uitleg (Deel 3)

Google Ads campagne voorbereiden - hand met pen maakt aantekeningen

In deel 1 van deze blogserie hebben we het gehad over wat Google Ads precies is, en wat het voor jouw bedrijf kan betekenen. Daarnaast bespraken we het eerste campagnetype, de branded search. In deel 2 zijn we dieper ingegaan op campagnetype 2 t/m 11, waarbij we voor elke campagnetype het doel, de relevantie voor de doelgroep, de geschatte cost per click, de verwachte ROAS, de KPIs, de schaalbaarheid en de moeilijkheidsgraad bespraken, evenals voor welke campagnes het beste werken voor welke bedrijven. In dit derde en laatste deel behandelen we campagnetype 12 t/m 14, bespreken we het vaststellen van een budget, en vertellen we je alles over het inschakelen van professionals om je te helpen met je Google Ads campagnes.

Inhoudsopgave

  1. Campagnetype 12 t/m 14
  2. Een budget bepalen: "always-on" versus testcapagnes
  3. Experts inschaklen om je te helpen met Google Adds
  4. De volgende stap

Campagnetype 12 t/m 14

12. CRM (search, YouTube, Gmail)

Google ads - crm gmail ad

  • Doel: herhaalaankopen krijgen of abonnees in klanten omzetten door je te richten op mensen die al eerder bij je gekocht hebben of op je e-maillijst staan.
  • Relevantie voor doelgroep: Zeer hoog (Ze hebben al eerder bij je gekocht en je hun e-mailadres gegeven.)
  • Geschatte cost per click: Laag ($0.25 tot $5, afhankelijk van hoe “agressief” je targeting is.)
  • Verwachte ROAS: Zeer hoog (5:1 tot 60:1).
  • KPIs: ROAS, winstgevende bestellingen, bezoekers.
  • Schaalbaarheid: Klein, afhankelijk van de grootte van je klantenbestand/e-maillijst en van je e-mail match ratio. (Niet elk e-mailadres is ook van iemand die vaak op het Google Display Network komt.)
  • Goed voor: Alle merken met meer dan 1000 mensen op hun e-maillijst of in hun klantenbestand.

Bij customer relationship management (CRM) campagnes draait het allemaal om remarkting aan je lijst van bestaande klanten of abonnees.

Deze doelgroep is zeer gemotiveerd, dus als je deze campagne goed uitvoert kun je een hele hoge ROI verwachten. Het enige voorbehoud is dat je een groot klantenbestand nodig hebt (duizenden e-mailadressen), dus deze benadering werkt niet voor nieuwere bedrijven.

Dit zijn extreem gefocuste campagnes die gebruik maken van alle informatie die je over je klanten hebt. Je kunt zelfs verschillende advertenties maken voor verschillende klantensegmenten, of voor verschillende plaatsen: Gmail, YouTube en search.

Over e-mail match ratio: Niet elke e-mail op je lijst zal ook in Google’s database gevonden kunnen worden. Zo kan het bijvoorbeeld voorkomen dat van de 4.000 e-mails die je uploadt, Google maar 2.000 kan matchen. Gmail adressen hebben een grotere matchkans, maar je moet er sowieso vanuit gaan dat een groot aantal van de adressen op je lijst niet gematcht kunnen worden.

Moeilijkheidsgraad: Om deze campagne te kunnen uitvoeren heb je niet alleen een (groot) klantenbestand nodig, maar je moet ook weten hoe je je e-maillijst in verschillende segmenten kan verdelen, zodat je klanten zo persoonlijk mogelijk kunt aanspreken. Als je dit allemaal geregeld hebt is het niet heel moeilijk om je lijst naar Google Ads te uploaden en verschillende soorten advertenties te maken. Bovendien kun je online makkelijk uitgebreide uitleg over Google CRM ads vinden.

13. Similar audiences

google similar audience campagne

  • Doel: Nieuwe klanten werven en meer merkbekendheid krijgen door advertenties te tonen aan mensen wiens interesses of eigenschappen overeenkomen met die van je klantenbestand.
  • Relevantie voor doelgroep: Hangt af van hoezeer de klanten die je al hebt op elkaar lijken, en van hoe relevant je producten of diensten zijn voor de mensen die je probeert te bereiken.
  • Geschatte cost per click: Laag (~$0.25 tot $3.00).
  • KPIs: clicks, weergaven, bezoekers, bestellingen, ROAS.
  • Schaalbaarheid: Groot, maar hangt af van hoeveel mensen online dezelfde interesses hebben als jouw klantenbestand. Maar omdat je je richt op alle potentiële klanten op het internet, heeft deze campagne een vrij hoog plafond.
  • Goed voor: Verkopers bij wie de meest winstgevende campagnes al op rolletjes lopen, en die nu graag een nieuwe manier van klantenwerving willen uitproberen. Je zult een lijst van e-mails in Google moeten uploaden als basis voor deze “similar audiences” campagne.

Similar audience campagnes (zoals Facebooks Lookalike Audiences) zijn gebaseerd op dezelfde remarketing lijsten die we bij CRM besproken hebben. Maar in dit geval richt je je niet op je bestaande klanten maar op vergelijkbare gebruikers, gebaseerd op de data die Google over hen heeft verzameld.

Google Ads kan uit de lijst die jij uploadt de gedeelde interesses van jouw klanten halen, en zo je advertenties matchen met gebruikers van het Google Display Network die dezelfde interesses hebben.

Moeilijkheidsgraad: We raden je aan om eerst de search ads te doen, speciaal degene gericht op mensen die al van plan waren om iets (bij jou) te gaan kopen.  Maar als je op Facebook ook al een similar audiences campagne doet, kan een Google Ads similar audiences campagne een goede gelegenheid zijn om te kijken wat voor resultaat Google je kan opleveren.

14. Dynamic search ads

Google dynamic search ad voorbeeld

  • Doel: Meer bestellingen krijgen via zoektermen die automatisch door Google gegenereerd worden.
  • Relevantie voor doelgroep: Laag tot hoog, afhankelijk van de zoektermen die de Google Spider voor jouw campagnes maakt.
  • Geschatte cost per click: Laag tot gemiddeld (~$0.25 tot $5).
  • Verwachte ROAS: Gemiddeld (0:1 tot 12:1)
  • KPIs: Bestellingen, ROAS, bezoekers.
  • Schaalbaarheid: Meestal hoog, omdat dynamic search ads zowel branded als non-branded bezoekers omvatten. Maar het hangt ook af van de zoektermen die Google op jouw website kan vinden.
  • Goed voor: Iedereen die niet voldoende expertise heeft om zelf een search campagne te runnen, maar die zonder meteen veel geld te willen investeren een campagne wil proberen om te zien hoe het is.

Met een dynamic search campagne creëert Google eigenlijk verschillende, losse, search campagnes voor alle zoektermen op je site: branded, non-branded, product specifiek, zoektermen uit je productomschrijvingen, en misschien zelfs uit je Over Ons pagina of je blog.

In deze campagne wordt de doelgroep niet onderverdeeld in segmenten, dus net als bij andere campagnes die alle bezoekers op één hoop gooien raden we je af om deze campagne langdurig te voeren of op te schalen. Het is beter om hem als uitgangspunt te gebruiken voor latere verdeling in segmenten, als je eenmaal data binnen hebt over hoe effectief deze campagne is.

Moeilijkheidsgraad: Dit is een goede en snelle manier om een onlinecampagne te starten. Maar alhoewel hij makkelijk uit te voeren is, is er bij een dynamic search campagne een grote kans dat hij veel irrelevante zoektermen bevatten. Deze termen staan dan misschien wel op je site, maar je zou er nooit zelf op bieden om meer bezoekers te trekken.

Een budget bepalen: always-on versus testcampagnes

Bij elke vorm van marketing waar je voor moet betalen is het budget een cruciaal element, wat vaak veel vragen oproept: Hoe bepaal je je budget? Hoe lang laat je een testcampagne duren? Hoe weet je of een campagne zijn doel bereikt heeft?

Om deze vragen te kunnen beantwoorden moet je weten wat de twee belangrijkste campagnecategorieën zijn, vanuit het oogpunt van een budget.

Always-on campagnes focussen op winstgevendheid, en op aankopen van mensen die echt geïnteresseerd zijn in betalen voor jouw merk, product of dienst. Dit zijn de campagnes die je non-stop wilt laten doorgaan om de makkelijkste prooien te vangen. Dit zijn onder andere:

  • Branded search
  • Branded shopping
  • Retargeting (vooral voor mensen die volle winkelmandjes achterlaten)
  • CRM
  • Niche campagnes die meer verkoop, omzet en winst opleveren dan ze kosten.

Aan deze campagnes wijs je over het algemeen zo veel mogelijk geld toe. Je begint met een dagelijks bedrag wat goed voelt, en zolang je de gewenste resultaten (of beter) haalt, verhoog je dat bedrag elke keer een beetje. Houd daarbij wel in de gaten of je onderneming winstgevend blijft.

Als je bijvoorbeeld niet meer dan $10 per dag aan marketing uit kunt geven (of je hebt een vast budget waar je 100% van kunt uitgeven) is een always-on campagne het meest rendabel – tenzij je hele specifieke wervings- of merkbekendheidsdoelen hebt waar je dat geld nóg beter aan kun besteden.

In plaats van je te richten op conversie van bestaande klanten of geïnteresseerde mensen, kun je je geld ook uitgeven aan het werven van nieuwe klanten of het vergroten van je merkbekendheid bij een bepaalde doelgroep.

En daar zijn testing/flexibele campagnes heel geschikt voor – nieuwe klanten werven, merkbekendheid vergroten, en interactie met je website en producten bevorderen. Dit soort campagnes zijn o.a:

  • Non-branded search (niche)
  • Non-branded search (competitor)
  • Non-branded search (generic)
  • Similar audience targeting
  • Contextual campaigns
  • Interest targeting

Denk bij het vaststellen van je budget altijd na over hoe goed de doelen van de campagne bij de doelen van je bedrijf passen, hoe goed een campagne het doet wat betreft het waarmaken van de verwachtingen, en hoeveel geld je eigenlijk te besteden hebt om het doel van de campagne te behalen.

Houd als je je eigen Google advertenties beheert ook rekening met je expertiselevel wat betreft al deze campagnetypes. Google Smart Shopping of dynamic search campagnes zijn makkelijk op te zetten en perfect voor beginners. Kijk daarna naar de andere campagnetypes die we in deze blogserie behandeld hebben, om te zien welke het beste bij jouw bedrijf passen.

Om te beslissen hoeveel geld je aan welke marketingactiviteit uit wilt geven kun je dit verschil tussen always-on en testen ook toepassen op andere vormen van betaalde marketing, van Facebook tot influencer marketing campagnes.

Experts inschakelen om je te helpen met Google Ads

Als het ja na het lezen van deze post duizelt, ben je zeker niet de enige. Veel ondernemers die simpelweg de tijd of het geld niet hebben om goed te leren hoe je een Google Ads campagne moet starten en beheren huren een expert in.

Het kan daarbij handig zijn om de volgende zaken in je achterhoofd te houden:

  • Geen lange-termijn contracten: Als de advertenties niet opleveren wat je wilt, moet je meteen kunnen stoppen.
  • Jij bent en blijft de eigenaar van alle accounts, campagnes en advertenties: Alles moet glashelder geregeld worden, en jij blijft de eigenaar van het account, zelfs als je het niet beheert.
  • Weet wie je account managet: Zorg dat je direct contact hebt met degene die jouw account runt, in plaats van met de vertegenwoordiger of directeur van het bedrijf.
  • Zorg dat iedereen weet wat de doelen/verwachtingen zijn: Je wilt weten wat voor soort campagnes het bedrijf wil voeren, hoe ze hun budget indelen, welke ROAS ze verwachten en hoe lang het gaat duren voor de campagne kan beginnen.
  • Zorg dat je weet hoe hun tarieven werken: Meestal betaal je of een vast bedrag of een percentage van je advertentiebudget, met een vast minimumbedrag. Zorg dat je weet of tarieven omhooggaan als het budget verandert, en wees je ervan bewust dat er soms extra geld nodig is om een campagne op te starten. Er is veel concurrentie in de advertentiewereld, dus het is een goed idee om bij verschillende bedrijven een offerte aan te vragen.
  • Hoe specialistischer, hoe beter: De mensen die je webshop ontworpen hebben kunnen misschien ook je Google Ads voor je doen, maar je haalt vaak beter rendement uit bedrijven die zich helemaal richten op de specifieke soort advertenties en campagnes die jij wilt voeren. Er zijn voor- en nadelen aan alles door één iemand laten doen versus losse onderdelen door verschillende bedrijven te laten doen. Daarom is het een goed idee om te kijken hoeveel tijd je kunt besparen door alles onder één dak te brengen versus de expertise en ROI die krijgt als je verschillende bedrijven in de arm neemt.

    Als je op zoek bent naar iemand om dit werk aan uit te besteden, kun je via Shopify Experts mensen vinden die gespecialiseerd zijn in zoekmachine advertenties speciaal voor Shopify verkopers.

    De volgende stap

    We zullen er geen doekjes om winden – Google Ads is een lastig platform. Elk campagnetype heeft zijn eigen nuances, en er bestaan nog veel meer types dan de 14 die we in deze blogserie behandeld hebben. Daarnaast bestaat er ook nog zoiets als attribution, waar we het een andere keer over gaan hebben.

    Maar voor elke webshop die graag wil leren hoe ze kunnen adverteren aan een enorme hoeveelheid mensen, gebaseerd op waar die mensen naar zoeken en nog een heel scala aan andere factoren, heeft het Google Ads platform heel veel te bieden.

    We hopen dat je nu een iets beter idee hebt van wat er allemaal mogelijk is op het Google Ads platform, wat je kunt verwachten van de verschillende campagnetypes, en van de manier waarop Google Ads een onderdeel kan worden van de rest van je marketingactiviteiten.

    En of je nou besluit om tijd en geld te investeren in zelf leren hoe je Google Ads kunt gebruiken, of om de service van experts in te schakelen, kennis maken met het platform en wat er mogelijk is is een perfecte eerste stap in de goede richting.

    Dit artikel is een vertaling van een origineel artikel van Marc Weisinger

    Onderwerpen: