Shopify-blogs

Google Mijn Bedrijf: claim jouw webshop (voordat een ander het doet)

Google Mijn Bedrijf: claim jouw webshop
Foto door Shopify Partners via Burst

Veel webshopeigenaren laten Google Mijn Bedrijf links liggen. Zonde! Het is ooit opgezet om lokaal beter vindbaar te zijn, maar je kunt er als webshop wel degelijk profijt van hebben. In dit artikel lichten we enkele belangrijke redenen toe en vertellen we hoe je jouw bedrijfspagina claimt. Doe dit! Anders kan zelfs een ander het doen.

Hou informatie en foto’s in eigen beheer

Dit punt alleen al is belangrijk genoeg om snel jouw vermelding op te eisen bij Google Mijn Bedrijf. Als je dit doet heb je namelijk het beheer van foto’s en bedrijfsinformatie in eigen hand. Doe jij het niet, dan ‘maakt Google er zelf wat van’ of doet iemand anders het.

Wat zie je nu als je op jouw bedrijfsnaam zoekt in Google? Het rechtergedeelte (op desktop schermen) is wat binnen Google Mijn Bedrijf valt. Het gaat voornamelijk om de basisgegevens van jouw bedrijf. Heeft niemand er handmatig tijd in gestoken, dan zie je alleen wat Google zelf online heeft gevonden. Ziet dit er helemaal naar jouw zin uit? Het antwoord is waarschijnlijk nee. Vaak staat er een vaag streetview shot van jouw locatie en gebrekkige informatie. Door het zelf beheren hiervan pak je de regie. Zo kun je een korte introductie schrijven en foto’s uploaden die er echt uitspringen. Een netjes afgewerkte bedrijfspagina zorgt voor een professionele eerste indruk, je wint er klanten mee! Verderop vertellen we hoe je daadwerkelijk jouw pagina claimt en je profiel beheert.

Google mijn bedrijf voorbeeld webshop bakker.com

Online & fysiek hand in hand

Omdat de basis van Google Mijn Bedrijf bij fysieke locaties ligt, moet je je wel aanmelden als lokaal bedrijf. Dat betekent concreet dat je het adres van je business moet opgeven én dat die getoond wordt. Werk je vanuit kantoor, dan is dat geen probleem. Staat je webshop aan je thuisadres gekoppeld, dan moet je de afweging maken. Dat heb je wellicht al eerder gedaan voor de contactgegevens op je site. Duidelijke pluspunten in betrouwbaarheid en vertrouwen win je hiermee zeker.

Door het profiel zelf te beheren kun je ook duidelijk in tekst aangeven dat het om een online shop gaat. Bakker.com geeft het trouwens nog extra goed weer door als categorie ‘E-commerceservice’ te kiezen (in plaats van bijvoorbeeld ‘bloemist’). Onthoud deze categorie! Die is waarschijnlijk voor jouw business ook goed te gebruiken. Beschik je zowel over een fysieke winkel als webshop, dan is het wel het meest logisch om de ‘bloemist-variant’ te kiezen. Je bent dan met je winkel lokaal goed vindbaar. Vermeld ook duidelijk dat je een webshop hebt. Vindt iemand 10 minuten na sluitingstijd jouw zaak, dan is het ideaal dat jouw webshop 24/7 open is. De optie om bestellingen op te halen en/of als cadeau te versturen maakt het extra interessant. Voor iemand die online ‘lokaal’ wil kopen is jouw shop the place to be.

Recensies & betrouwbaarheid Google Mijn Bedrijf

We schreven eerder een uitgebreider stuk over het vertrouwen winnen van de consument. Een professioneel profiel bij Google Mijn Bedrijf draagt daar positief aan bij. Heb je een relatief onbekende webshop, dan zal een consument altijd even Google checken. Met een sterk bedrijfsprofiel maak je een goede indruk. Daarnaast hebben online reviews ongelooflijk veel impact op je verkoop. Via Google Mijn Bedrijf kun je ook recensies ontvangen. 100% happy klanten is een droom, maar hou de reacties in de gaten en je kunt laten zien hoe krachtig je klantenservice is. Het geeft bovendien een ‘leven’ aan je winkel. Iedereen ziet dat er echte mensen achter je webshop zitten.

Download de app van Google Mijn Bedrijf voor real-time notificaties bij nieuwe reviews. Deze is gratis te downloaden voor Android en iOS.

En doe jij het beter dan de (lokale) concurrent, dan zorgen positieve recensies ervoor dat je in Google (Maps) hoger rankt.

Wil je trouwens de Google recensies op je site tonen? Check dan de Shopify app Google Reviews & Rating Widget. Deze kan maximaal 5 reviews op je site showen (in verschillende opzetten). Het gaat dan wel om de 5 die door Google als het meest waardevol worden beschouwd. De Google-regels laten geen andere opzet toe. Even bekijken dus hoe dit voor jouw shop uitpakt.

Shopify app Google Reviews & Rating Widget

Zo claim je je shop in Google Mijn Bedrijf

  • Gebruik een Google-account. Dat betekent inloggen op een Gmail-adres of een nieuw account aanmaken.
  • Als je ingelogd bent ga je naar de create-pagina van Google Mijn Bedrijf.
  • Typ de naam van je bedrijf in. Als deze al een vermelding heeft (vaak het geval als je bedrijf al even bestaat), dan krijg je die in de suggesties te zien. Is dat niet het geval, dan voeg je je bedrijf toe (en vul je zo volledig mogelijk alle gegevens in).
  • Als jouw vermelding nog niet geclaimd is, dan krijg je de optie voor ‘Nu beheren’. Heeft iemand anders dit al gedaan, doorloop dan de stappen om toegang aan te vragen.
  • Het belangrijkste gedeelte komt nu: de verificatie. Voor de meeste bedrijven is dit ‘Per post versturen’ en ontvang je binnen enkele weken een postkaart met de verificatiecode. In sommige gevallen is een snellere verificatie per telefoontje, sms of e-mail mogelijk. Die regie ligt bij Google.
  • Zodra je de verificatiecode hebt ontvangen kun je weer via je Google-account naar Google Mijn Bedrijf om jouw bedrijfsvermelding te verifiëren.
  • Gefeliciteerd! Nu zie je welke gegevens en foto’s je kunt toevoegen. Maak je er niet te makkelijk van af. Doorloop alle velden en opties en maak het zo compleet mogelijk. Gebruik ook de zoekwoorden die je op je site gebruikt. Een vermelding bij Google met je complete bedrijfsprofiel helpt bij je SEO.
Zo claim je je webshop in Google Mijn Bedrijf

Google Mijn Bedrijf Statistieken

Tot slot wijzen we je nog op de statistieken van je bedrijfsvermelding. Binnen Google Mijn Bedrijf zie je in het menu de optie ‘Inzichten’. Hier kun je de resultaten en prestaties van je vermelding monitoren.

Zo zie je onder meer:

  • Welke zoekopdrachten zijn gebruikt om jouw bedrijfsprofiel te vinden
  • Hoeveel zoekopdrachten dat waren
  • Hoe klanten zoeken naar jouw bedrijf (rechtstreeks, algemene zoekopdracht of op merknaam)
  • En welke aantallen dat waren
  • Welke acties bezoekers ondernemen (bijvoorbeeld naar je site doorgaan of op je telefoonnummer klikken)
  • Hoe vaak jouw foto’s getoond zijn

Even wachten….en gaan!

Wacht je op de verificatiepost? In uitzonderlijke periodes (zoals in coronatijd) doet Google langer over de verificatie. Dat betekent geduld hebben, maar laat dit actiepunt niet wegzakken. Ga meteen aan de slag zodra de postkaart binnen is. En heb je net wat meer inspiratie nodig bij het compleet maken van je profiel? Kijk dan hoe anderen het doen. Wat vind je wel/niet goed en wat past bij jouw business? Hou het in ieder geval gelijk met de look and feel op jouw site. Veel succes met het claimen en aanvullen van jouw bedrijfsvermelding in Google!



 

Over de auteur

Petra van den Broek is copywriter en online marketeer. Op de Shopify blog deelt ze haar kennis over online content.


 

Onderwerpen: