Gratis productvermeldingen op Google via de Shopping tab

Gratis productvermelding in Google Shopping tab

Nu klanten steeds vaker online kopen, is het belangrijker dan ooit dat verkopers en klanten elkaar makkelijk kunnen vinden op de plek waar bijna alle zoektochten beginnen: Google.

Elke dag gaan honderden miljoenen mensen die iets willen kopen eerst naar Google. Dat maakt de Shopping tab op Google een zeer aantrekkelijke plek voor bedrijven om hun producten te tonen.

Tot nu toe bevatte de Shopping tab alleen maar betaalde advertenties, maar vanaf vandaag worden gratis productvermeldingen en betaalde advertenties samen getoond in de volgende landen: VS, Canada, Australië, Ierland, Singapore, Finland, Nederland, Griekenland, Zwitserland, Hongarije, Tsjechië, Roemenië, Slowakije, Turkije, Mexico, Zweden, Duitsland, Denemarken, Frankrijk, Noorwegen, Japan, België, Brazilië, Oostenrijk, Australië, Polen, Spanje, Rusland, Italië, Saudi-Arabië, Vietnam, Israël, Thailand, Oekraïne, Zuid-Korea, Zuid-Afrika, VAE, Portugal, Maleisië, Filipijnen, Argentinië, Colombia, Chili, Hong Kong, Indonesië en Taiwan.

Mensen uit de bovenstaande landen die iets willen kopen, krijgen nu een grotere selectie van producten, winkels en merken te zien. En webshops die aan deze landen verkopen, kunnen hun zichtbaarheid op Google nu gratis een boost geven en de gratis productvermeldingen aan hun al bestaande betaalde advertenties toevoegen.

Shopify werkt samen met Google om het nog eenvoudiger te maken om producten te synchroniseren met, toe te voegen aan, en te optimaliseren voor gratis productvermeldingen via de app Google-kanaal van Shopify. Als (sommige van) je producten al gesynchroniseerd zijn via dit kanaal, verschijnen ze vanzelf in de relevante zoekresultaten in de Shopping tab, en hoef je verder niets te doen.

Webshops met klanten uit de hierboven genoemde landen hebben vanaf vandaag toegang tot deze gratis functie.

Google-kanaal installeren

Klanten nog makkelijker bereiken op Google

gif met voorbeeld van gratis productvermeldingen

Met gratis vermeldingen kunnen verkopers die hiervoor in aanmerking komen hun producten aanmelden om getoond te worden in de Shopping tab van Google. Zo kunnen de producten ontdekt worden door de mensen die het meest geneigd zijn ze ook echt te kopen, allemaal zonder dat je ervoor hoeft te betalen.

Hoewel het geen volwaardig alternatief is voor betaalde Shopping-advertenties, geeft de introductie van gratis productvermeldingen in de Shopping tab kleine bedrijven wel toegang tot een populair platform voor online winkelen, zeker als dat bedrijf niet de middelen heeft om een Google Ads-campagne te runnen en op te schalen. Daarnaast geeft het verkopers die Shopping ads al gebruiken de optie om hun betaalde advertenties aan te vullen met gratis productvermeldingen. 

Productvermelding in de Google Shopping tab: zo werkt het

Verkopers die hiervoor in aanmerking komen kunnen hun gratis campagne inrichten via Shopify’s Google-kanaal. De eerste stap is om te checken of je voldoet aan alle voorwaarden van het Google Merchant Center

Als je je product-feed gesynchroniseerd hebt met het Google Merchant Center en je producten goedgekeurd zijn, worden ze vanaf dan getoond in relevante zoekresultaten.

Er zijn een aantal dingen die je kunt doen om je productvermeldingen in de Shopping tab te optimaliseren en te zorgen dat ze vaker getoond worden: 

  • Zorg dat je product- en winkelinformatie gedetailleerd en up-to-date is.
  • Zorg dat je productfoto’s van een goede kwaliteit zijn en voldoen aan de voorwaarden van het Google Merchant Center
  • Zorg dat je producten duidelijke beschrijvende titels hebben. Over het algemeen worden vage titels gewoon genegeerd.
  • Bedenk welke zoekwoorden jouw klanten zouden gebruiken om jouw producten via Google te vinden, en gebruik die woorden in de titel en productomschrijving.
  • Doe vervolgens ook keywordonderzoek om te bevestigen dat mensen inderdaad de zoektermen gebruiken die jij in gedachten had.
  • Vergeet niet om relevante producteigenschappen zoals de maat of M/V te vermelden, zodat de juiste mensen de juiste producten snel kunnen vinden.
  • Zorg dat je product zo verfijnd mogelijk ingedeeld is en ga daarbij voor minimaal drie “lagen”. Als je bijvoorbeeld dekentjes voor honden verkoopt ziet dat er zo uit: Interieur & woonaccessoires > meubels > slaapkamer > dekens > hond.

Meer informatie over het integreren van je Shopify webshop met Google? Op deze pagina staat alles helder uitgelegd.

Google-kanaal installeren

Dit artikel is een vertaling van een origineel artikel van Zabrina Hossain

Onderwerpen: