Growth hacking: hard groeien zonder veel geld uit te geven. Ook jij kan het!

growth hacking

Andy Hermawan via Unsplash

Hard groeien met je bedrijf, zonder dat je daarvoor veel geld hoeft te investeren. Klinkt dat je als muziek in de oren? Lees dan gauw door, want in dit artikel leggen we je alles uit over growth hacking. Ideaal voor startende ondernemers, of webshops met een beperkt marketingbudget.

Succesvolle bedrijven als Dropbox en Airbnb hebben growth hacking bijvoorbeeld ingezet om razendsnel te groeien. Hoe kan deze werkwijze en mindset ook relevant zijn voor jouw webshop?


Een webshop starten en meteen beginnen met verkopen? Probeer Shopify nu 14 dagen gratis.


Inhoud

    1. Growth hacking betekenis
    2. Wat is een growth mindset?
    3. Bekende growth hacking voorbeelden
    4. Voordelen van growth hacking
    5. Stappenplan beginnen met growth hacking
    6. Growth hacking inzetten voor jouw webshop
    7. Tools voor je Shopify webshop

Growth hacking betekenis

Growth hacking is een datagedreven methode, waarbij je aan de hand van slimme trucs of ‘hacks’ snelle groei voor je bedrijf realiseert. Dat is misschien nog een beetje vaag, maar eigenlijk draait deze term om het doen van creatieve en innovatieve experimenten om die groei te realiseren.

Omdat deze methode is ontstaan onder start-ups in Silicon Valley, kosten deze experimenten zo weinig mogelijk geld.

Wie heeft growth hacking bedacht?

Sean Ellis, de eerste marketeer bij Dropbox, wordt ook wel gezien als de ‘vader’ van growth hacking. Volgens hem is een growth hacker een persoon ‘whose true north is growth’. Growth hackers kunnen ontwikkelaars zijn, maar ook product managers, data analisten en creatieve marketeers. Ze hebben allemaal hetzelfde doel voor ogen: het vinden van de meest effectieve en efficiënte manier om hun bedrijf te laten groeien. 

Een ander belangrijk onderdeel bij growth hacking is dat je beslissingen maakt op basis van data. Na het doen van de experimenten kijk je naar je gegevens; hoe kun je de meeste impact maken? Deze strategie implementeer je vervolgens. Dat betekent overigens niet dat je daarna klaar bent. Bij growth hacking ben je altijd bezig met verbeteren.

Wat is een growth mindset?

Growth hackers hebben een growth mindset. Mensen met deze mindset zien eerder mogelijkheden, uitdagingen en kansen, dan problemen waar je niets aan kunt veranderen. De meeste mensen hebben een fixed mindset, zij denken snel in ‘ja, maar’s’. Ze proberen bijvoorbeeld geen nieuwe dingen, omdat ze ervan uitgaan dat ze het toch niet kunnen.

Denken in mogelijkheden is precies waar growth hacking om draait. Je laat je niet tegenhouden door onzekerheden en ‘ja, maar’s’. Snelheid is bijvoorbeeld belangrijker dan perfectie. Je wil er liever snel achter komen dat iets potentie heeft, dan iets perfect uit te bouwen om vervolgens te ontdekken dat je doelgroep hier helemaal niet op zit te wachten. In plaats van maandenlang aan een plan van aanpak te werken, ga je gewoon aan de slag om zoveel mogelijk aannames te testen.

Bekende growth hacking voorbeelden

Je snapt nu wat growth hacking betekent. Maar de kans is groot dat je growth hacks nog niet echt voor je ziet. Hoe werkt dit in de praktijk? Een aantal voorbeelden van wat growth hacking voor je bedrijf kan doen.

Dropbox

Tegenwoordig heeft bijna elk bedrijf dat abonnementen aanbiedt wel een referral-programma, maar Dropbox was hiervan één van de eersten. Ze boden hun klanten 250MB gratis opslagruimte aan voor elke vriend die ze ook klant wisten te maken.

AirBnB

Er is tegenwoordig niemand die AirBnB meer kent, maar dat was in de begindagen natuurlijk wel anders. De oplossing van AirBnB? Ze bouwden een bot die de listings op het platform automatisch doorplaatste naar Craigslist, een forum met een enorm bereik. 

Airbnb voorbeeld growth hacking

Cottonbro via Pexels

Daarnaast kreeg op een gegeven moment iedereen die z’n huis op Craigslist te huur aanbood een mail van een ‘enthousiaste AirBnB-gebruiker’. Je raadt het al: ook een bot.

Hotmail

Eén van de eerste growth hacks werd uitgevoerd door Hotmail, nog voordat de term growth hacking ook maar was uitgevonden. Een investeerder had het idee om ‘PS I love you. Get your free E-mail at Hotmail’ standaard onderaan elke mail te zetten. Dat bleek een gouden zet.

Elke mail van een Hotmail-gebruiker werd zo een kans om gratis te adverteren. Hoe meer mensen een Hotmail-account aanmaakten, hoe meer de PS I love you zin werd verstuurd en hoe meer mensen weer een account aanmaakten. Zie het als een soort sneeuwbal die de heuvel afrolt; doordat hij steeds groter wordt gaat hij steeds meer sneeuw verzamelen.

Al snel meldden zich 3.000 nieuwe mensen per dag aan. In zes maanden tijd wist Hotmail de miljoen gebruikers te halen. Vijf weken later gingen ze al voorbij de 2 miljoen gebruikers.

Uber

Met Uber wilden de makers alle pijnpunten weghalen die je misschien hebt bij een normale taxi. Zo zorgden ze er onder andere voor dat je met Uber minder hoeft te betalen en dat je geen taxi op straat hoeft aan te houden, of te bellen.

Uber voorbeeld growth hacking

Het was echter een growth hack die ervoor zorgde dat de app hard groeide. Growth hackers kwamen er namelijk achter dat bijna iedere gebruiker die de app downloadde en gebruikte, de app nog een keer zou gebruiken.

Ze besloten daarom gratis Uber tegoed aan te bieden voor het eerste ritje. Zo haalden ze nieuwe gebruikers over de streep om de app te gebruiken. Als je verder zorgt dat je een fijne app en een goed product hebt, zullen de gebruikers blijven.

Voordelen van growth hacking

Wellicht ben je al enthousiast en heb je de voordelen van growth hacking al door de regels heen gelezen. Toch zetten we nog even op een rij waarom je aan growth hacking zou doen.

Efficiënter

Door niet eindeloos aan de slag te gaan met plan van aanpakken, maar gewoon te experimenteren, ga je efficiënt met je tijd om. Ook op het gebied van geld ben je efficiënter. Pas als je resultaat ziet van een experiment, besluit je meer geld te investeren.

Out-of-the-box

Doordat je bij deze methode op zoek gaat naar out-of-the-box manieren om je bedrijf te laten groeien, daag je jezelf uit. Hierdoor kom je op oplossingen waar je anders nooit op was gekomen.

Growth hacking is datagedreven 

Zeker als webshop heb je een hoop data tot je beschikking. Het zou zonde zijn als je dit niet gebruikte. Met growth hacking experimenteer je er misschien op los, maar omdat je dit doet op basis van data, doe je dit niet in de wilde weg. Je focust je op de onderdelen van je bedrijf waar je de meeste impact kunt maken.

Stappenplan beginnen met growth hacking

Goed, je bent enthousiast en kan niet wachten om de handen uit de mouwen te steken en te beginnen met growth hacken. Maar hoe start je hier eigenlijk precies mee? In theorie is elk experiment dat je uitvoert growth hacking, zoals het A/B-testen van een productpagina of een Facebook-advertentie

Wil je meer handvaten en growth hacking tips? Veel start-ups en andere organisaties beginnen met de The Pirate Funnel. Hierbij ga je op onderzoek uit om te kijken waar je zwakste punten liggen. Als je deze aanpakt, zal je waarschijnlijk immers de meeste groei kunnen behalen.

Stap 1: Zoek naar de pijnpunten van je groei

The Pirate Funnel is een model dat is bedacht door Dave McClure en beschrijft de zes fases van het verkoopproces: Awareness, Acquisition, Activation, Revenue, Retention en Referral. Je ziet dat de eerste letters AAARRR spellen en daar komt dan ook de catchy naam The Pirate Funnel vandaan.

  • Awareness: in deze fase ontdekt een nieuwe klant het bestaan van je webshop, via je social media kanalen, een recensie of een advertentie bijvoorbeeld. Hoeveel mensen bereik je met al je marketingacties?
  • Acquisition: in deze fase bezoekt een klant je webshop. 
  • Activation: bij deze stap schrijft de bezoeker zich in voor de nieuwsbrief, maakt een account in of vult een contactformulier in.
  • Revenue: de fase waarin de transactie plaatsvindt. De klant betaalt voor de bestelling.
  • Retention: in deze fase doet een klant opnieuw een aankoop. 
  • Referral: in de laatste fase raadt een tevreden klant jouw producten aan bij anderen. Fysieke mond-tot-mondreclame kun je natuurlijk niet meten, maar je kunt wel kijken naar recensies en vermeldingen op social media.

Om erachter te komen waar de pijnpunten van je groei momenteel zitten, duik je in je Google Analytics en elke andere datatool die je wellicht hebt. Ook is het een goed idee om met je klanten in gesprek te gaan, negatieve reviews te lezen en panelgesprekken te houden met de doelgroep.

Tip: ga op zoek naar foute aannames die je wellicht hebt. Misschien ga je er vanuit dat je je doelgroep het best op TikTok kunt bereiken, terwijl dat helemaal niet zo is. Het zou zomaar kunnen zijn dat je doelgroep het meest op TikTok is te vinden, maar wel meer via Instagram shopt bijvoorbeeld. Het is dan zonde om Instagram niet in te zetten.

Stap 2: Experimenteren maar

Door de vorige stap weten we welk pijnpunt we het beste kunnen aanpakken om de meeste groei te realiseren. Growth hackers zeggen ook wel dat dit ‘The One Metric That Matters’ (OMTM) is. De volgende stap is om met dit pijnpunt aan de slag te gaan. In andere woorden: experimenteren maar!

Begin met een klein experiment en kijk vervolgens in je analytics of je resultaten ziet. Onderzoek bijvoorbeeld of klanten terugkeren als je ze bij hun orderbevestiging een kortingscode geeft. Of controleer of je merk extra volgers op Instagram krijgt als jij jouw pakketjes een wow-factor geeft en mensen aanmoedigt deze op Instagram te delen.

Tip: heb je meerdere ideeën en weet je niet met welk experiment je het best kunt beginnen? Beoordeel deze dan op de volgende punten:

  • Hoeveel potentie het heeft
  • Welke impact het heeft als het werkt (waar je de grootste impact maakt)
  • Hoe makkelijk het is om uit te voeren
  • Hoeveel het kost

Stap 3: Analyseren en verbeteren

Tijd om de eerste resultaten van je experiment te analyseren. Merk je geen positieve verandering? Dan start je een nieuw experiment. Zie je wel degelijk verbetering? Dan weet je dat het zin heeft om hier meer geld en tijd in te investeren. Documenteer iedere test, zodat je precies weet waarmee je al geëxperimenteerd hebt en waarmee niet.

Stap 4: Herhaal dit proces

We noemden het al eerder in het artikel: met growth hacking ben je nooit klaar. Als growth hacker ben je altijd op zoek naar manieren om je bedrijf te groeien en te optimaliseren. Als je een experiment hebt afgerond (met resultaat of niet), begin je het hele proces daarom gewoon weer opnieuw.

Manieren om growth hacking in jouw webshop toe te passen

Eén van de bekendste growth hackers is ondernemer Neil Patel. Op zijn website deelt hij een aantal manieren om je sales te verhogen door middel van growth hacking.

Winacties

Door winacties te organiseren realiseer je buzz rondom je merk en traffic naar je website. Het kan ook een manier zijn om meer volgers te krijgen op social media. Kortom: genoeg manieren om een winactie in te zetten als growth hack.

Kortingen

Door tijdelijke kortingen in te stellen, creëer je urgentie voor nieuwe klanten om nu wat te bestellen en overtuig je tevreden klanten om nog een keer iets te kopen. Deze kortingen kun je bijvoorbeeld heel goed koppelen aan feestdagen. Lees dit interview met Shopify-merchant Chantal van Aimélie over het benutten van feestdagen en waarom mensen dan bereid zijn meer te kopen.

Quiz

Een quiz of product finder creëeren die klanten helpt het beste product te selecteren, is een goed idee om meerdere redenen. Het helpt twijfelende klanten niet alleen over de streep te trekken, maar vermindert ook het aantal retouren. Shopify-webshop Meroda Cosmetics heeft bijvoorbeeld een shade finder ontwikkeld.

Meroda shade finder

Urgentie

Volgens Neil Patel is urgentie creëren een goede manier om je sales te verhogen. Dat doe je bijvoorbeeld door een tijdelijke kortingsactie, maar er zijn natuurlijk meerdere manieren. Tekstjes op websites zoals Booking.com met ‘12 mensen boekten een kamer in de laatste 24 uur’ of ‘Nog 2 kamers over’ zijn hier een goed voorbeeld van. Net als de countdown timer die Amazon laat zien voor goede deals.

Unboxing

Geef je klanten een speciale unboxing ervaring door een handgeschreven briefje, kortingscode, proefmonster of een spectaculaire verpakking. Dit zorgt ervoor dat je klanten zich speciaal voelen. Het resultaat? Mond-tot-mondreclame én terugkerende klanten. Hier vind je tips en inspiratie om zo’n speciale unboxing ervaring te creëren.

Unboxing

Natuurlijk zijn dit nog maar een aantal voorbeelden, maar hopelijk geven deze een goed beeld van wat mogelijk is. Zoals je ziet zijn er zowel online en offline veel growth hacks te bedenken voor je webshop.

Growth hacking tools voor je Shopify webshop

Er zijn veel tools in de Shopify App Store te vinden die je kunnen helpen om je webshop te laten groeien. Door de verschillende disciplines van growth hacking zijn het er te veel om op te noemen. Een goede strategie is daarom om eerst op zoek te gaan naar jouw pijnpunten en kansen, om vervolgens in de App Store te zoeken naar een geschikte app.

Hier zijn een aantal voorbeelden van apps die je eventueel kunnen helpen.

Voor A/B testing

Met de app Neat A/B Testing test je gemakkelijk je prijzen, teksten, foto’s en lay-outs van je homepagina en productpagina’s. De app laat sommige klanten een andere versie zien, waardoor je weet op welke versie je bezoekers het best reageren. 

A/B testing

Tip: wil je alleen de prijs testen? Dat kan gratis met de app Dexter.

De app Nosto gaat nog een stapje verder en biedt elke bezoeker van je webshop een gepersonaliseerde ervaring. Kunstmatige intelligentie kijkt naar de behoeften van je bezoeker en laat aan de hand daarvan je webshop zien. 

Voor Analytics

Growth hacking is datagedreven, dus een goede Analytics app kan niet ontbreken als je hiermee aan de slag wil gaan. Wij kunnen hiervoor de apps BeProfit - Reports & Analytics, Profit Analytics & Benchmark en Google Analytics 4 & GTM aanraden. 

Analytics app voor growth hacking

Voor e-mailmarketing

Is er voor jouw webshop nog veel winst te behalen met e-mailmarketing? Ook daar hebben we veel handige apps voor in de Shopify App Store.

Met apps als Omnisend, Privy en Email Marketing by CM Commerce kun je door ready to use templates en workflows heel makkelijk aan de slag met e-mailmarketing. Stuur nieuwsbrieven, kortingscodes en aankondigingen van nieuwe producten, of stuur bezoekers die hun winkelwagen verlaten een mail om ze te overtuigen toch het product te kopen. 

E-mailmarketing als growth hacking

Wil je meer leren over het onderwerp? Kijk dan eens rond bij de videolessen van Shopify Growth Lab en Shopify Learn. Beiden hebben een uitgebreid aanbod aan lessen over zaken als e-mailmarketing en het opzetten van een growth campagne.

Aan de slag als growth hacker

Hopelijk heb je nu een duidelijk beeld van wat growth hacking is én wat het voor je webshop kan betekenen. Als je echt een growth mindset hebt, denk je als vervolgstap niet te lang na over welke growth hacks jij kunt toepassen, maar ga je zo snel mogelijk aan de slag met experimenteren. Succes!

Lees ook:


 

Over de auteur

Tessa Ham wilde al schrijfster worden sinds ze haar eigen naam kon schrijven. Zo'n twintig jaar later is ze copywriter en schrijft ze voor de Nederlandse Shopify blog.



Een webshop starten en meteen beginnen met verkopen? Probeer Shopify nu 14 dagen gratis.


Veelgestelde vragen over growth hacking

Wat is growth hacking?

Ondernemers noemen growth hacking vaak en efficiënte en goedkope manier om je bedrijf te laten groeien. Het is een relatief nieuwe mindset en werkwijze, waarbij je als growth hacker op zoek gaat naar trucs en ‘hacks’.. Deze trucs en hacks vind je door naar de data van je bedrijf te kijken en aan de hand daarvan in snel tempo experimenten uit te voeren. Snelheid is hierbij belangrijker dan perfectie.

Hoe werkt growth hacking?

Bij growth hacking ga je allereerst op zoek naar de pijnpunten in je groei. Weten bezoekers je webshop niet te vinden? Verlaten veel bezoekers hun winkelwagen? Keren je klanten niet terug voor een nieuwe bestelling?

Door dit te onderzoeken, kom je erachter hoe je de meeste impact kunt maken. Vervolgens los je dit pijnpunt op door snel verschillende experimenten te doen. Merk je resultaat bij één van de experimenten? Dan weet je waar je meer tijd en geld in moet investeren.

Welke growth hacks zijn er?

De term growth hacking is heel breed. Er zijn dan ook tal van voorbeelden van growth hacks te noemen, van winacties organiseren tot e-mail marketing introduceren en van een speciale unboxing ervaring tot trucjes bedenken om urgentie te creëren.

Wat is een growth mindset?

Iemand met een growth mindset is compleet gericht op groei en laat zich daardoor niet tegenhouden door onzekerheden en ‘ja, maar’s’. Deze persoon gelooft dat je je snel kunt ontwikkelen door te leren en ervaringen op te doen. 

Onderwerpen: