Shopify-blogs

Zo schrijf je een ondernemingsplan

How to write a business plan: everything you need to know

Een ondernemingsplan schrijven is allang niet meer voorbehouden aan ondernemers die op zoek zijn naar financiering voor hun bedrijf.

Het schrijven van een ondernemingsplan helpt je om je bedrijfsstrategie helder te krijgen, potentiële problemen te identificeren en erachter te komen welke middelen je nodig hebt. Daarnaast is het de beste manier om je ideeën en uitbreidingsplannen aan de realiteit te toetsen voordat je een webshop begint.

Maar ondanks al deze voordelen voelt het schrijven van een ondernemingsplan vaak toch een beetje als een saaie huiswerkopdracht. Het starten van een bedrijf brengt sowieso al een ellenlange to-do list met zich mee, waarvan de meeste items stukken leuker zijn: productfoto’s maken, advertenties bedenken en sociale media accounts aanmaken.

Er zijn bedrijven die zonder officieel ondernemingsplan begonnen zijn maar de meeste ondernemers zeggen dat ze achteraf heel veel gehad hebben aan hun ondernemingsplan. Het geeft ze een goed overzicht van hun bedrijf, dwingt ze om hun ideeën te evalueren en hun toekomstige markt te verkennen, en geeft ze inzicht in hun verkoop- en marketingstrategieën.

Wat is een ondernemingsplan?

Een ondernemingsplan is een document waarin een bedrijf beschreven wordt: de producten of diensten die het levert, hoe het geld verdiend wordt, wie er werken, hoe het gefinancierd wordt, hoe het werk uitgevoerd wordt, en nog vele andere essentiële details.

Waarom schrijf je een ondernemingsplan?

Financiers gebruiken een ondernemingsplan om de levensvatbaarheid van een bedrijf te evalueren voordat ze besluiten om erin te investeren (of niet). Daarom denken mensen vaak dat je een ondernemingsplan alleen nodig hebt als je een lening wilt afsluiten. Maar er zijn een aantal zeer goede redenen om een ondernemingsplan te schrijven, ook als je geen financiering nodig hebt.

  • Planning. Het schrijven van je plan helpt om je ideeën helder te krijgen en de volle omvang van je bedrijf te zien, evenals de hoeveelheid tijd, geld en middelen die je nodig gaat hebben om te starten.
  • Ideeën evalueren. Als je meerdere ideeën hebt, kan een snel ondernemingsplan voor elk idee je laten zien welke de grootste kans op succes heeft, zodat je je daarop kunt focussen.
  • Onderzoek. Om een ondernemingsplan te kunnen schrijven moet je je doelgroep en je concurrentie onderzoeken – informatie die je zeker van pas gaat komen bij toekomstige beslissingen.
  • Personeel. Je ondernemingsplan is de makkelijkste manier om de visie voor je bedrijf uit te leggen aan sollicitanten en helpt ze om vertrouwen in je bedrijf te krijgen, vooral als je nog maar net gestart bent.
  • Samenwerking. Als je van plan bent om andere bedrijven te benaderen voor samenwerking maakt een snel overzicht van je visie, je doelgroep en je groei-ideeën het stukken makkelijker voor hen om te zien of jouw bedrijf goed bij hen past – vooral als ze groter zijn dan jij.

Als je op zoek bent naar een gestructureerde manier om je ideeën weer te geven en te delen met mensen die jouw bedrijf kunnen steunen, is een ondernemingsplan de perfecte start.

We vroegen aan een aantal ondernemers wat het schrijven van een ondernemingsplan voor hun bedrijf heeft gedaan:

We hadden een achtergrond in marketing, maar niet of nauwelijks ervaring in de andere skills nodig voor het runnen van een mode webshop – uitvoer, financiën, productie en IT. Het schrijven van een ondernemingsplan heeft ons geholpen met het identificeren van gebieden waar we hulp moesten inroepen of onszelf moesten bijscholen. “

—Jordan Barnett, Kapow Meggings

"Het schrijven van een ondernemingsplan heeft ons geholpen de ‘witte plekken op de kaart’ van ons bedrijf te identificeren, en maakte het helder waar we hulp moesten inroepen of onszelf moesten bijscholen.”
“Wij hebben zowel een fysieke juwelierszaak als een webshop en we zijn overgestapt van Magento naar Shopify. Voor die overstap hebben we een ondernemingsplan geschreven, net als voor onze eerste website. In dit ondernemingsplan schreven we op waarom we wilden switchen, wat de problemen van ons huidige bedrijf waren, de belangrijkste dingen die we moesten doen, hoeveel het ging kosten en een tijdlijn. Kortom, alles wat belangrijk was. We hebben dit ondernemingsplan aan alle mensen gegeven die bij de switch betrokken waren, van de fotografen tot het marketingteam tot de developers. Zo zorgden we dat alle neuzen dezelfde kant op stonden. Toen we dit bij onze eerdere ondernemingen deden werkte het al heel goed, en deze keer was het helemaal een succes.”

—Jeff Moriarty, Tanzanite Jewelry Designs

Template Icon

Shopify Academy Course: How to Get Started on Shopify

Wil je graag een rondleiding door Shopify? Samantha Renée is een Verkoopsucces Manager en ondernemer, en leert je hoe je je webshop kunt personaliseren, hoe je producten kunt toevoegen en hoe je je eerste product kunt verkopen.

Geef je gratis op

Een ondernemingsplan schrijf je zo

Om een effectief ondernemingsplan te schrijven moet je een aantal dingen in je achterhoofd houden:

  • Weet voor wie je schrijft. Als je weet wie je plan gaat lezen – zelfs als je het allen maar voor jezelf schrijft om dingen helder te krijgen – kun je het taalgebruik en de hoeveelheid details aan je lezer aanpassen. Schrijven met een specifiek publiek in je achterhoofd kan je ook helpen om geen belangrijke of relevante informatie over te slaan en irrelevante details weg te laten.
  • Zorg dat je een duidelijk doel hebt. Als je doel is om een lening te krijgen moet je gedegener onderzoek doen en meer details toevoegen dan als je het plan alleen maar als draaiboek voor jezelf en je team schrijft.
  • Investeer tijd in onderzoek. Sommige onderdelen van je plan gaan vooral over jou en je visie, maar andere cruciale informatie zul je toch echt uit onafhankelijke bronnen moeten halen. Dit is het perfecte moment om je te verdiepen in onderzoek naar je doelgroep, naar de gewildheid van je producten, en naar andere bedrijven die vergelijkbare producten of diensten aanbieden.
  • Hou het kort en bondig. Het maakt niet uit wie je lezers zijn, iedereen geeft de voorkeur aan een kort en makkelijk leesbaar ondernemingsplan: 15-20 pagina’s is voldoende. Als je extra informatie hebt waarvan je denkt dat die relevant is voor je lezers kun je die het best toevoegen als appendix.
  • Gebruik een consistente toon en stijl. Dit gaat het makkelijkst als je het bij één schrijver houdt. Als dat niet mogelijk is laat het dan aan het eind één persoon het hele plan redigeren.

    De opzet voor een bedrijfsplan maken

    Er is weinig wat zo verlammend kan werken als een lege pagina. Om dit te voorkomen is het belangrijk om het schrijven van je ondernemingsplan te beginnen met het maken van een gestructureerde opzet voor elk onderdeel en met het opschrijven van de belangrijkste details die je daarin wilt behandelen.

    Omdat het maken van een opzet zo’n belangrijke stap in het proces is hebben we een opzet voor je gemaakt die je kunt kopiëren naar je eigen document:

    1. Introductie & samenvatting
    2. Bedrijfsoverzicht
    3. Marktanalyse
    4. Producten en diensten
    5. Marketingplan
    6. Logistiek en werkzaamheden
    7. Financieel plan

    Je kunt ook een voorbeeldondernemingsplan gebruiken om de opzet van je plan structuur te geven.

    How to write a business plan

    De inhoud van de onderdelen van je ondernemingsplan

    Nu je opzet er ligt, is het tijd om de onderdelen te gaan schrijven. Hieronder behandelen we elke onderdeel apart zodat je stap voor stap je plan kan schrijven.

    Introductie & samenvatting

    Dit is één van de belangrijkste onderdelen van je plan – en tevens het onderdeel dat je als laatste moet schrijven.

    Het doel van de introductie & samenvatting is om aan lezers met weinig tijd (b.v. potentiële investeerders) een kort overzicht te geven van alles wat in het plan staat, op een manier die zorgt dat ze meer willen lezen. Het is een samenvatting, dus benoem de belangrijkste conclusies die je opgedaan hebt tijdens het schrijven van je plan. Als je voor jezelf schrijft kun je dit onderdeel overslaan, alhoewel het een goede oefening voor de toekomst kan zijn om het alsnog te doen.

    Voor een introductie & samenvatting moet één pagina voldoende zijn. Het kan misschien even lastig zijn om alle informatie op één pagina te krijgen maar het is absoluut mogelijk. Dit is wat er in ieder geval in moet staan:

    • Bedrijfsconcept. Wat doet je bedrijf?
    • Doel en visie van het bedrijf. Wat wil je bedrijf doen?
    • Productbeschrijving en differentiatie. Wat verkoop je en waarom is het anders dan wat al bestaat of gedaan wordt?
    • Doelgroep. Aan wie ga je verkopen?
    • Marketingplan. Hoe wil je klanten gaan bereiken?
    • Huidige financiële situatie. Wat is je huidige omzet?
    • Financiële prognose. Welke omzet denk je te gaan halen?
    • Gevraagd bedrag. Hoeveel geld wil je lenen?
    • Het team. Wie maken onderdeel uit van je bedrijf?

      Bedrijfsoverzicht

      In dit onderdeel van je ondernemingsplan geeft antwoord op de twee belangrijkste vragen: Wie ben je, en wat ben je van plan? Het antwoord op deze vragen vertelt de lezer waarom je ondernemer bent, wat jouw bedrijf anders maakt, wat je sterke punten zijn en waarom het een goed idee is om in jou te investeren.

      Zelfs als niemand het ooit zal lezen is het schrijven van dit onderdeel alsnog een goede oefening om deze antwoorden helder te krijgen. Het helpt je om de wat meer ongrijpbare elementen van je bedrijf op papier te zetten: je principes, je idealen en je overtuigingen. Dit zijn de componenten die terug moeten komen in je bedrijfsoverzicht:

      • De structuur van je bedrijf (een eenmanszaak, een BV, een NV of een andere bedrijfsvorm?)
      • De aard van het bedrijf (wat verkoop je?)
      • De branche
      • De visie, missie en waarden van je bedrijf
      • Achtergrondinformatie over je bedrijf of de geschiedenis van je bedrijf
      • Doelen van het bedrijf op de korte en lange termijn
      • Je team, inclusief belangrijkste medewerkers en hun salaris

        Sommige punten op deze lijst zijn simpele feiten, maar andere vergen wat meer denkwerk, vooral als het gaat om de visie, missie en waarden van je bedrijf. Je moet gaan nadenken over waarom je bedrijf bestaat, waar het voor staat en wat je ermee hoopt te bereiken.

        Je moet gaan nadenken over waarom je bedrijf bestaat, waar het voor staat en wat je ermee hoopt te bereiken.

        Om de woorden te vinden voor de waarden van je bedrijf helpt het om te denken aan alle mensen waar je bedrijf verantwoording aan moet afleggen: eigenaren, personeel, leveranciers, klanten en financiers. Hoe wil je met hen omgaan? Tijdens het opschrijven van het antwoord op die vraag komen je waarden vanzelf naar boven drijven.

        Als je je waarden kent, kun je een mission statement schrijven. Daarin schrijf je op een overtuigende manier, in één zin, waarom je bedrijf bestaat.

        Een goed voorbeeld is het mission statement van Shopify “Make commerce better for everyone. Het is de drijfveer achter alles wat we doen en het is duidelijk genoeg om niet verder uitgelegd te hoeven worden.

        Welk impact gaat je bedrijf op de wereld hebben als je visie vervuld wordt?

        De volgende stap is het schrijven van je vision statement: welk impact gaat je bedrijf op de wereld hebben als je visie vervuld wordt? Het moet een echt statement worden, dus begin met “Wij gaan”. In tegenstelling tot je mission statement mag je vision statement langer zijn dan één zin, maar houd het bij maximaal drie zinnen. De beste vision statements zijn kort maar krachtig.

        En als laatste moet het bedrijfsoverzicht je korte en lange termijn doelen bevatten. Korte termijn doelen moeten binnen een jaar gehaald kunnen worden, terwijl voor lange termijn doelen één tot vijf jaar staat. Zorg dat al je doelen S.M.A.R.T. zijn: Specific, Measurable, Attainable, Realistic en Time bound, oftewel: specifiek, meetbaar, haalbaar, realistisch en tijdsgebonden.

        Marktanalyse

        Het is niet overdreven om te beweren dat je markt je bedrijf kan maken of breken. Als je de juiste markt voor je product kiest – één met veel klanten die jouw product zowel begrijpen als nodig hebben – begin je met een voorsprong. Als je de verkeerde markt kiest, of de juiste markt maar op het verkeerde moment, zul je vermoedelijk moeten vechten om boven water te blijven.

        Marktanalyse speelt een sleutelrol in je ondernemingsplan, ook als je het alleen maar voor jezelf schrijft..

        Daarom speelt marktanalyse een sleutelrol in je ondernemingsplan, ook als je het alleen maar voor jezelf schrijft. In dit onderdeel beschrijf je hoe groot je denkt dat de markt voor je producten gaat zijn, maak je een analyse van waar jouw bedrijf staat in de markt en geef je een overzicht van de concurrentie. Het is belangrijk dat al je conclusies onderbouwd worden door gedegen onderzoek, omdat je daarmee niet alleen investeerders kunt overtuigen maar ook je eigen verwachtingen aan de realiteit kunt toetsen.

        Hoe groot is je potentiële markt?

        Potentiële markt is een schatting van het aantal mensen dat jouw product potentieel zou kunnen kopen. Het is verleidelijk om er vanuit te gaan dat je enorm veel zult verkopen maar probeer toch om zoveel mogelijk relevante, onafhankelijke data te gebruiken om je schatting te onderbouwen. Veel mensen zien nogal op tegen dit onderdeel, dus we hebben een paar tips verzameld die je kunnen helpen bij je onderzoek:

        • Leer je ideale klant goed kennen, vooral wat betreft demografische gegevens. Zijn millennials bijvoorbeeld je doelgroep, dan kun je op de

          website van het cbs kijken hoeveel er precies in Nederland wonen en tevens hoeveel er in de toekomst bij- en af zullen komen.

        • Doe onderzoek naar relevante trends en voorspellingen in je branche. Als jouw product bedoeld is voor mensen die met pensioen zijn, ga dan op zoek naar informatie over hoeveel mensen met pensioen zullen gaan in de komende vijf jaar en naar de consumptiepatronen van die groep. Als je fitnesstoestellen verkoopt kun je kijken naar de trends in sportschoollidmaatschap en de algemene houding jegens gezondheid en fitness van je doelgroep of zelfs de hele bevolking. En als laatste is het ook een goed idee om te kijken naar de voorspellingen over jouw branche als geheel: gaat hij de komende jaren groeien of juist krimpen?

        • Maak schattingen op basis van informatie. De informatie die je kunt vinden over je potentiële markt zal nooit helemaal volledig zijn. Maar waar je wel naar kunt streven is om je uiteindelijke getallen op de maximale hoeveelheid relevante, onafhankelijke bronnen te baseren.

        De beste bronnen om marktgegevens uit te krijgen zijn: het cbs, landelijke beroepsverenigingen, wetenschappelijk onderzoek en serieuze kranten, websites en tijdschriften.

        SWOT-analyse

        Een SWOT-analyse kijkt naar de Strenghts, Weaknesses, Opportunities & Threats (sterke punten, zwakke punten, kansen en gevaren) van je bedrijf.

        Wat is het beste aan jouw bedrijf? Waar ben je minder goed in? Welke verandering in de markt of in je branche creëert kansen voor jouw bedrijf? Zijn er externe factoren die je slagingskans zouden kunnen dwarsbomen?

        Deze vier elementen worden vaak in een raster gezet, met bullet points in elk vak voor de belangrijkste informatie – dus hier hoef je geen verhaal van te maken. Sterke en zwakke punten – allebei interne bedrijfsfactoren – komen eerst, met kansen en gevaren in de volgende rij. Door deze visuele manier van informatie presenteren kan een lezer snel zien welke positieve en negatieve interne en externe factoren invloed hebben op jouw bedrijf.

        Hier is een voorbeeld:

        Strengths

        • Previous experience scaling ecommerce business
        • Strong ad management experience
        • Patented product
        • Exclusive deal with manufacturing company

        Weaknesses

        • No team management experience
        • Breakable product, making shipping more expensive

        Opportunities

        • Strong growth in product category sales
        • No “market leader” in category; many smaller firms

        Threats

        • Regulation pending for product category in international markets


        Concurrentie analyse

        Er zijn drie manieren waarop je jouw bedrijf kunt onderscheiden van de concurrentie:

        • Marktleider qua prijs. Je kunt je winst vergroten door lagere prijzen te hanteren dan de meerderheid van je concurrentie. Voorbeelden zijn de Action of Hans Anders.
        • Differentiatie. Jouw product of dienst is duidelijk anders dan wat de huidige marktleiders in jouw branche bieden, en je valt op door hoe uniek je bent. Goede voorbeelden hiervan zijn het supercomfortabele ondergoed van Knix en de siliconen trouwringen van Qalo.
        • Segmentatie. Je focust op een hele specifieke of “niche” markt, en investeert eerst in succes bij een kleinere doelgroep voor je verder uitbreidt. TomboyX deed dit met ondergoed voor tomboys en Heyday Footwear doet het met sneakers speciaal voor gewichtheffers.

        Om erachter te komen welke van deze methodes het beste bij je past moet je zowel je eigen bedrijf als de markt in jouw branche goed leren kennen.

        Je zult altijd concurrentie hebben, zelfs met een innovatief product, dus het is belangrijk om een overzicht van de concurrentie aan je ondernemingsplan toe te voegen. Als je mee gaat doen in een reeds bestaande markt, voeg dan een lijst toe van bedrijven die je beschouwt als directe concurrenten en vertel hoe je je van hen gaat differentiëren.

        Je zult altijd concurrentie hebben, zelfs met een innovatief product.

        Als je bijvoorbeeld sieraden verkoopt zou je je kunnen onderscheiden door, in tegenstelling tot veel van je luxere concurrentie, een percentage van je winst aan een goed doel te geven of te vertalen naar meer korting voor je klanten.

        Als je gaat verkopen in een markt waar het lastiger is om directe concurrenten te identificeren, is het tijd om naar indirecte concurrenten te kijken – bedrijven die producten verkopen die jouw product zouden kunnen vervangen. Als je bijvoorbeeld innovatief keukengerei verkoopt, is het makkelijk om te zeggen dat je geen concurrenten hebt want niemand anders verkoopt jouw product. Maar kijk dan naar de oplossingen die klanten gebruikten toen jouw product nog niet bestond, en door wie die verkocht worden.

        Marketing analysis is an important part of writing your business plan

        Producten en diensten

        Je producten en diensten zullen al vaak genoemd zijn in de andere onderdelen van je ondernemingsplan, maar het is alsnog belangrijk om ze ook een eigen hoofdstuk te geven, waar mensen die geïnteresseerd zijn er meer over kunnen lezen. Als je veel items verkoopt is het een goed idee om meer algemene informatie over elke productgroep te geven; als je maar een paar producten verkoopt geef dan meer gedetailleerde informatie over elk product. Vergeet niet te vermelden waar producten gemaakt worden of vandaan komen – je komt bijvoorbeeld heel anders aan handgemaakte producten dan aan goederen voor dropshipping

        Klantensegmenten

        Je ideale klant, ook wel je doelgroep geheten, is de basis van je ondernemingsplan (en van je hele bedrijf). Dit is de persoon die je in je achterhoofd moet houden bij elke beslissing die je neemt. Daarom is het belangrijk om een overzicht toe te voegen van wie deze klant precies is.

        Beschrijf om een goed idee van je ideale klanten te krijgen een aantal van hun algemene of specifieke demografische kenmerken:

        • Waar ze wonen
        • Hun leeftijdscategorie
        • Hun opleidingsniveau
        • Gedrag dat ze met elkaar gemeen hebben
        • Wat ze in hun vrije tijd doen
        • Waar ze werken
        • Welke technologie ze gebruiken
        • Hoeveel ze verdienen
        • Hun waarden, overtuigingen en meningen

        Deze informatie kan variëren gebaseerd op het product wat je verkoopt, maar moet specifiek genoeg zijn om zonder twijfel duidelijk te maken wie je doelgroep is – en nog belangrijker, duidelijk maken waarom de keuzes die je voor je bedrijf gemaakt hebt gebaseerd zijn op wie deze mensen zijn en wat zij belangrijk vinden.

        Een student heeft bijvoorbeeld hele andere interesses, koopgedrag en budget dan een 50-jarige directeur van een groot bedrijf. Gebaseerd op welke van de twee je ideale klant is zien je bedrijfsplan en je beslissingen er heel anders uit.

        Marketingplan

        Je marketingkeuzes worden volledig geleid door wie je ideale klant is. In je marketingplan moet staan welke beslissingen je nu neemt en wat je in de toekomst gaat doen, met een focus op de manier waarop jouw marketingideeën passen bij je ideale klant. Als je bijvoorbeeld van plan bent om veel geld te investeren in advertenties op Instagram, is het een goed idee om te vermelden dat Instagram één van de belangrijkste platforms van je doelgroep is – en als dat niet het geval is, is dat een teken dat je je marketingplan aan moet passen.

        De meeste marketingplannen bevatten informatie over vier kernonderwerpen. Hoe gedetailleerd je moet zijn hang af van zowel je bedrijf als de beoogde lezer van je plan.

        • Prijs. Hoeveel kosten je producten, en hoe ben je bij die prijs gekomen?
        • Product. Wat verkoop je en hoe ga je je onderscheiden in de markt?
        • Promotie.Hoe zorg je dat jouw ideale klant je producten te zien krijgt?
        • Plaats. Waar ga je je producten verkopen?

        Promotie zal vermoedelijk de meeste aandacht krijgen omdat je daar uitgebreider kunt vertellen over je tactiek en plannen, maar de andere onderwerpen moet je zeker ook kort bespreken, omdat elk van hen een belangrijk strategisch onderdeel van je marketingmix vormt.

        Logistiek en werkzaamheden

        Logistiek en werkzaamheden zijn de tools die je gebruikt om jouw ideeën om te zetten in realiteit. Als je een ondernemingsplan voor jezelf schrijft is dit nog steeds een belangrijk onderdeel, maar kun je toe met minder detail dan in een ondernemingsplan geschreven met het oog op financiering.

        Behandel alle onderdelen van je geplande werkzaamheden, inclusief:

        • Leveranciers. Waar haal je je grondstoffen vandaan of waar worden je producten gemaakt?
        • Productie. Ga je je product maken, laten maken, bij een groothandel betrekken of dropshippen? Hoe lang duurt het om je product te maken en naar jou te verzenden? Hoe ben je van plan om te gaan met drukke periodes of onverwachte toename in vraag?
        • Gebouwen. Waar gaan jij en je team werken? Ga je een fysieke winkel gebruiken? En zo ja, waar?
        • Materiaal. Welke tools en technologie heb je nodig om aan de slag te kunnen? Hier hoort alles bij, van computers tot gloeilampen tot wc-papier.
        • Verwerking en verzending. Doe je alle orderverwerking zelf of huur je een bedrijf in om het voor je te doen?
        • Voorraad. Hoe groot wordt je inventaris, en waar sla je alles op? Hoe verzend je producten naar klanten en hoe ben je van plan inkomende en uitgaande inventaris bij te houden?

        Dit hoofdstuk moet duidelijk maken aan de lezer dat je goed weet hoe je toeleveringsketen in elkaar zit en dat je een goed calamiteitenplan hebt voor alles wat er eventueel mis zou kunnen gaan. Als alleen jij je ondernemingsplan leest kan dit hoofdstuk je helpen met het maken van belangrijke beslissingen, zoals het bepalen van je prijzen aan de hand van je geschatte kosten en het punt in de toekomst waar je hoopt je eerste investeringen eruit te hebben.


        Klaar om jouw Shopify webshop te bouwen? Start nu je gratis proefperiode van 14 dagen—geen credit card nodig.

        Financieel plan

        Hoe fantastisch je idee ook is en hoeveel moeite, tijd en geld je er ook in investeert, uiteindelijk staat of valt je bedrijf met hoe financieel haalbaar het is. Als het erop aankomt willen investeerders alleen in zee gaan met een bedrijf waarvan ze verwachten dat het geld op zal leveren, nu en in de toekomst.

        Hoe gedetailleerd je financiële plan moet zijn hangt af van je lezer en je doelen maar de volgende drie element moeten er in ieder geval in staan: Een winst- en verliesrekening, een balans en een kasstroomoverzicht. Het kan ook een goed idee zijn om financiële prognoses toe te voegen.

        Hier vind je een handige (Engelstalig) spreadsheet die alles bevat wat je nodig hebt voor een winst- en verliesrekening, een balans en een kasstroomoverzicht, inclusief voorbeeldbedragen. Door de nummers aan te passen kun je ook een prognose maken.

        Winst- en verliesrekening

        Je winst- en verliesrekening is bedoeld om de lezer een overzicht te geven van je inkomstenbronnen en uitgaven in een bepaalde periode. Deze informatie helpt ze om het allerbelangrijkste uit te rekenen: het bedrag onder de streep, oftewel de winst en verlies die je bedrijf had in die periode. Als je bedrijf nog niet gestart is kun je een prognose van deze bedragen invullen.

        Balans

        De balans laat zien hoeveel vermogen er in je bedrijf zit. Aan de ene kant staan al je activa (je bezit) en aan de andere kant staan al je passiva (je schulden). Samen vormen ze een momentopname van je eigen vermogen, wat uitgerekend wordt als

        Activa - Passiva = Vermogen

        Kasstroomoverzicht

        Een kasstroomoverzicht is vergelijkbaar met een winst- en verliesrekening, met één belangrijk verschil: bij een kasstroomoverzicht wordt ook rekening gehouden met wanneer rekening van en voor jou precies betaald zijn.

        Als het geld wat binnenkomt meer is dan het geld wat naar buiten gaat, is je kasstroom positief. Is het tegenovergestelde het geval, dan is je kasstroom negatief. Wat een kasstroomoverzicht je laat zien is wanneer je te weinig geld hebt of juist een overschot hebt en op welke momenten je eventueel een noodfonds beschikbaar moet hebben om je bedrijf boven water te houden.

        Het is een goed idee om een prognose-kasstroomoverzicht te maken en er zo achter te komen waar gaten of negatieve kasstroom zitten, waarna je je bedrijfsvoering daarop kunt aanpassen. Hier vind je een volledig overzicht van hoe je kasstroom prognoses voor je bedrijf aan kunt pakken.

        Download nu alle drie spreadsheets die je nodig hebt om een goede financiële verklaring voor je ondernemingsplan te maken.

        Met plannen bouw je een degelijke basis voor groei

        Een ondernemingsplan helpt je om duidelijk te krijgen welke stappen je bedrijf in de toekomst het beste kan nemen, zelfs als je niet van plan bent om financiering aan te vragen – en het helpt je om te zien waar er nog gaten zijn, zodat je kunt ingrijpen voor er problemen ontstaan. Of je nou een ondernemingsplan schrijft voor een nieuw webshopidee, voor een nieuwe fysieke winkel of voor het uitbreiden van je eigen bedrijf, je hebt nu een uitgebreide gids tot je beschikking met alle informatie die je nodig hebt om aan de slag te gaan met de volgende fase van je bedrijf.

        Illustraties: Rachel Tunstall

        Dit is een vertaling van een origineel artikel van Desirae Odjick.