Shopify-blogs

Wil je een webshop beginnen?

In 16 stappen bepalen of je productidee levensvatbaar is

hoe bepaal je of je productidee levensvatbaar is?

Als je een sterk winstgevend e-commercebedrijf wilt opzetten, moet je er allereerst voor zorgen dat je het juiste product kiest.

Begin daarom met een evaluatie van de markt, de concurrentie en de levensvatbaarheid van het product zelf.

Het is belangrijk dat je deze stap zorgvuldig uitvoert om te voorkomen dat je een hoop tijd, energie en geld steekt in voorraad die je uiteindelijk niet verkocht krijgt.

Als je dit goed doet, leg je hiermee de basis voor een winstgevend en succesvol bedrijf.

Om je te helpen bepalen of jouw productidee levensvatbaar en winstgevend is, hebben we dit uitgebreide stappenplan samengesteld. Hierin lees je hoe je de markt en je product eens goed onder de loep neemt, zodat je goed voorbereid begint met je bedrijf.

Laten we beginnen.


Opmerking: In deze blogpost laten we je zien hoe je verschillende factoren analyseert om meer inzicht te krijgen in de levensvatbaarheid van je productidee. We doen dit aan de hand van een voorbeeldproduct dat we speciaal voor dit doel hebben bedacht: een haarproduct op basis van kokosolie. Wij richten ons met ons product op de Amerikaanse/Canadese markt, wat je terugziet in onze voorbeeldgegevens. Zelf kun je de stappen natuurlijk uitvoeren voor de Nederlandse en/of Belgische markt, of welke markt je dan ook voor ogen hebt.

Houd er rekening mee dat er niet één factor bestaat die 100 procent zekerheid geeft over je productkeuze. Het is een combinatie van factoren die voor een meer compleet beeld zorgen en op basis waarvan je de beste beslissing kunt nemen.

Zelf maken, laten maken, inkopen of dropshippen

Voordat we ons product gaan evalueren, is het goed om stil te staan bij de verschillende manieren waarop je je bedrijf kunt opzetten. De eerste stap is om te bepalen hoe we aan ons product willen komen: zelf maken, laten maken, inkopen of dropshippen.

  • Zelf maken: Het is niet moeilijk om zelf een haarproduct op basis van kokosolie te maken. Op internet vonden we al snel recepten en ingrediënten die we kunnen gebruiken voor ons eigen unieke product. Het scheelt dat er voor een product als dit geen ingewikkeld productieproces nodig is en dat de ingrediënten makkelijk te verkrijgen zijn. Het is dus vrij eenvoudig en goedkoop om het product zelf te maken. Doordat we de ingrediënten in het begin op kleine schaal inkopen, zullen onze marges kleiner zijn. Maar daartegenover staat dat de voorraadrisico’s beperkt blijven en dat we als nieuw product en merk de verkoopprijs zelf kunnen bepalen.
  • Laten maken: Dit betekent samenwerken met een producent om een haarproduct op basis van kokosolie te ontwikkelen. Omdat ons product relatief eenvoudig te maken is, heeft deze optie pas zin op het moment dat we zelf de vraag niet meer aankunnen. Producenten hanteren vaak minimumaantallen die je moet afnemen (vaak tot duizenden of tienduizenden eenheden), waardoor de productiekosten veel hoger zouden liggen dan wanneer we het zelf maken.
  • Inkopen: Deze optie houdt in dat we een bestaand commercieel en onafhankelijk merk haarproduct met kokosolie kopen en dat doorverkopen op onze eigen website. Meestal liggen de marges voor het doorverkopen van producten rond de 50 procent. Als we dus een product zouden inkopen voor 10 dollar, kunnen we het voor ongeveer 20 dollar verkopen. Wanneer je producten inkoopt, heb je minder controle over de prijs, omdat die vaak al is vastgesteld door de fabrikant en/of afhankelijk is van de marktprijs.
  • Dropshippen: Dit is vooral een goede optie als we zelf geen voorraad willen aanleggen en beheren. De marges liggen bij dropshipping vaak wel veel lager, gemiddeld rond de 20 procent. Het voordeel is dat de opstartkosten laag zijn, omdat we geen voorraad en dus ook geen voorraadkosten hebben. In plaats daarvan bieden we het product aan in onze webshop. Wanneer er een bestelling wordt geplaatst, brengt onze dropshipping-partner dat bij ons in rekening en levert het product namens ons bij de klant. Als je interesse hebt in dropshipping, raden we Oberlo aan.

Voor deze evaluatie hebben we ervoor gekozen om ons haarproduct op basis van kokosolie zelf te gaan maken. Denk eraan dat je altijd een ander bedrijfsmodel kunt evalueren als je eerste keuze niet voldoet aan voldoende criteria.

Je productidee evalueren

Hieronder geven we een korte uitleg van elk evaluatiecriterium en een evaluatie van ons product aan de hand van het betreffende criterium. Veel beslissingen zijn volstrekt willekeurig en misschien ben je het niet met alles eens. Vaak is er niet één perfect antwoord, maar gaat het meer om een weloverwogen inschatting. Deze criteria zijn in de hoofdzaak bedoeld om je een beter inzicht te geven in je eigen productkeuze en in alle factoren die meespelen bij het opzetten van een bedrijf rondom dat product.

Je kunt deze 16 vragen beantwoorden voor je eigen productkeuze om zo een beter beeld te krijgen van het potentieel van je product en de mogelijke valkuilen.

Marktgerelateerde criteria

We kijken eerst naar de criteria die betrekking hebben op de markt. Dit zijn met name externe criteria, zoals marktgrootte, doelgroep, of het gaat om een trending product, enzovoort.

1. Hoe groot is je potentiële markt?

Het is misschien niet makkelijk, maar wel belangrijk om een idee te krijgen hoeveel vraag er naar je product is, voordat je tijd, geld en energie in je onderneming stopt. Met een tool als Buzzsumo kun je eenvoudig nagaan hoeveel mensen dagelijks over jouw potentiële product praten. Een van de populairste tools is misschien wel de Zoekwoordplanner van Google. Hiermee kun je uitzoeken hoeveel mensen elke maand zoeken naar het product dat je wilt verkopen.

Evaluatie: Het zoekvolume voor haarproducten op basis van kokosolie blijkt enorm hoog. Zo ontdekten we met de Zoekwoordplanner dat er in de VS en Canada meer dan 73.000 zoekopdrachten per maand plaatsvinden voor “coconut oil for hair” en vergelijkbare zoekwoorden.

1. Hoe groot is je potentiële markt? title=

Met behulp van Buzzsumo kwamen we erachter dat er ongeveer 150-250 tweets per dag worden gepost met daarin onze belangrijkste zoekwoorden.

Deze informatie geeft ons natuurlijk geen 100 procent zekerheid dat er een markt is voor ons potentiële product, maar het geeft ons wel vertrouwen. Als we een haarproduct op basis van kokosolie op de markt brengen, weten we in ieder geval dat er mensen zijn die daar meer over willen weten.

2. Wie zijn je concurrenten?

Als je een bedrijf start, is het altijd goed om te weten tegen wie je het op moet nemen. Hoe meer je weet over de concurrentie voordat je je bedrijf start, hoe minder verrassingen je later tegenkomt.

In onze blog over het maken van een ondernemingsplan vertellen we ook iets meer over hoe je een SWOT-analyse maakt en een concurrentie-analyse uitvoert.

Evaluatie: Uit onze analyse blijkt dat er drie concurrentiegebieden zijn op de markt voor haarproducten met kokosolie:

  • Pure kokosolie: Pure kokosolie is ons hoofdingrediënt en is volgens ons onderzoek heel goed voor de hydratatie en het herstel van het haar. Pure kokosolie is zowel online als offline makkelijk verkrijgbaar.
  • Recepten om zelf kokosolie te maken: Deze kun je online vinden. Alle recepten bevatten natuurlijk kokosolie als basisingrediënt, maar vaak worden er ook andere ingrediënten toegevoegd om het effect van het eindproduct te verbeteren of om de functie/textuur te veranderen. Denk bijvoorbeeld aan conditioners versus maskers.
  • Commerciële haarproducten met kokosolie: Dit zijn producten die worden geproduceerd door kleine of grote bedrijven en die een merkeigen combinatie van ingrediënten bevatten om zo tot een uniek eindproduct te komen.

We hebben geen echte grote marktleiders voor haarproducten met kokosolie kunnen vinden. Er lijkt meer sprake te zijn van een gefragmenteerde markt van veel verschillende fabrikanten en winkels.

3. Gaat het om een trend, een hype, een vlakke markt of groeiende markt?

Je wilt niet alleen weten hoe groot de markt is, maar ook of de markt in de lift zit of juist afneemt. Stel je voor dat je een heleboel tijd, geld en moeite steekt in het ontwikkelen van een product en het opzetten van een bedrijf, en er dan achterkomt dat je de boot hebt gemist en de markt op zijn retour is.

Evaluatie: We weten dankzij Google Trends dat het aantal zoekopdrachten voor ons product in de afgelopen jaren fors is gestegen.

“Coconut Oil”

 

"Coconut Oil for Hair”

 

 

Hoewel kokosolie op dit moment erg populair is, kan de beautyindustrie best grillig zijn. Er duiken steeds weer andere ingrediënten op die worden bestempeld als ‘revolutionair’ om zo de verkoop te stimuleren. We moeten er dus rekening mee houden dat kokosolie op den duur zal worden overschaduwd door een ander product en de vraag zal afnemen.

4. Kunnen je potentiële klanten het product ook plaatselijk kopen?

Als je product eenvoudig plaatselijk verkrijgbaar is, hebben mensen minder reden om online naar jouw product te zoeken.

Evaluatie: We weten dat kokosolie op zichzelf al een herstellende, hydraterende werking en een antipluiseffect heeft. Kokosolie is als onbewerkt ingrediënt behalve online in vrijwel elke drogist en supermarkt te vinden. Commerciële haarproducten op basis van kokosolie zijn echter lastiger te vinden offline.

5. Wie zijn je potentiële klanten?

Voordat je definitief voor een product kiest, is het belangrijk om een beeld te krijgen van wie je potentiële klanten zijn. Niets zo vervelend dan er te laat achter komen dat de mensen die mogelijk belangstelling hebben voor jouw product, ergens wonen waar je niet kunt leveren of het product niet kunnen kopen (bijv. kinderen zonder creditcard).

Wij gebruikten Twitter om na te gaan wie onze mogelijke klanten zijn. We weten dat er in Canada en de VS dagelijks ongeveer 150-250 tweets worden geplaatst die de zoekwoorden “coconut oil for hair” bevatten. Daarom zijn we gaan uitzoeken wie die mensen precies zijn die over kokosolie voor haar praten. Hieruit bleek, zoals we al verwachtten, dat het voornamelijk vrouwen zijn die op Twitter over ons productidee praten. Op basis van geloofwaardige profielfoto’s gaan we ervan uit dat de gemiddelde leeftijd 18-35 is.

Dankzij Google Trends weten we ook waar onze potentiële klanten hoofdzakelijk wonen:

In de VS

In Canada

Uit deze informatie kunnen we afleiden dat we onze potentiële klanten eenvoudig kunnen bereiken en dat deze specifieke demografische groep er geen moeite mee heeft om online te kopen.

Productgerelateerde criteria

Nu we de marktgerelateerde criteria hebben bekeken en we vertrouwen hebben gekregen in de markt, de richting waarin die markt zich beweegt en onze potentiële klanten, is het tijd om naar het product zelf te kijken.

Productgerelateerde criteria zeggen iets over de levensvatbaarheid van het product. Deze criteria helpen je meer inzicht te krijgen in de sterke punten van je product en de mogelijke valkuilen waar je rekening mee moet houden.

6. Wat is de mogelijke verkoopprijs?

Hoe lager de prijs, hoe lager de potentiële winst per eenheid. Dat betekent uiteindelijk hogere marketingkosten omdat je meer klanten moet vinden om je omzet te verhogen. Over het algemeen wordt door veel grote e-commercebedrijven aangenomen dat een verkoopprijs tussen de 50 en 150 dollar (ca. 40-125 euro) ideaal is: hiermee kun je een degelijke winst per eenheid behalen en de prijs is niet zo hoog dat het voor klanten een drempel vormt om online te kopen of dat klanten extra service verwachten zoals telefonische ondersteuning.

Evaluatie: We hebben ongeveer 25 kokosolieproducten en haarproducten met kokosolie van allerlei merken bekeken. Op basis van de gemiddelde prijs per ml hebben we vastgesteld dat we ongeveer 9 tot 20 dollar per eenheid van 120 ml kunnen vragen, afhankelijk van hoe we het merk positioneren. Door deze lage prijs zal onze winstmarge klein zijn en wordt het lastig om betaalde advertentiekanalen te gebruiken, zeker in het begin.

7. Wat is het mogelijke opslagpercentage?

De opslag, ook wel markup genoemd, is het bedrag boven op de kosten van het product, oftewel het verschil tussen de kostprijs en de verkoopprijs. Uit dit bedrag moet je je overheadkosten en je winst halen. Wanneer je het opslagpercentage bepaalt, is het goed om rekening te houden met eventuele toekomstige veranderingen naarmate je bedrijf groeit. Een voorbeeld: Als wij onze eigen haarproducten met kokosolie gaan maken, zullen we waarschijnlijk klein beginnen met een relatief kleine hoeveelheid ingrediënten. Maar naarmate we groeien en onze inkoop van ingrediënten omhoog gaat, worden onze kosten voor ingrediënten lager. Hetzelfde geldt als je je product laat maken: wanneer je meer bestelt, worden de kosten lager.

Evaluatie: Uit onze analyse van de mogelijke verkoopprijs bleek dat we een goed haarproduct op basis van kokosolie moeiteloos moeten kunnen verkopen voor USD 9-20 per 120 ml.

We hebben onbewerkte kokosolie gevonden voor USD 80 voor 3785 ml. Daarnaast hebben we allerlei andere essentiële oliën en extracten gevonden die beschadigd haar kunnen herstellen voor een relatief lage prijs: gemiddeld USD 10 voor 60 ml.

Ons product zal hoofdzakelijk kokosolie bevatten plus enkele andere oliën en extracten. De totale kosten zouden dan USD 110 zijn voor 3965 ml (3785 ml + 60 ml + 60 ml + 60 ml). Vervolgens delen we 3965 ml door 120 ml (de inhoud van ons eindproduct), met als resultaat 33 stuks in totaal. Als we dan de totale kosten (USD 110) delen door het totaal aantal stuks (33), komen we uit op kosten per eenheid van USD 3,33.

Daarbovenop komen nog de kosten voor een potje van 120 ml (ongeveer USD 2,00) en een etiket (ongeveer USD 0,50). Totaal kost één exemplaar dan USD 5,83. Als we aan de lage kant van onze potentiële verkoopprijs gaan zitten, wordt het wat krap, maar als we ons product verkopen voor USD 13-20 hebben we een redelijk gezonde markup.

8. Hoeveel SKU’s moet je op voorraad hebben?

Als vuistregel kun je aanhouden dat hoe meer SKU’s (productsoorten of -uitvoeringen) je hebt, hoe meer kopzorgen. Dit kan voor problemen zorgen wanneer je verschillende uitvoeringen van je product, zoals maten en kleuren, in je assortiment opneemt. Als je bijvoorbeeld online spijkerbroeken gaat verkopen, moet je allerlei verschillende maten en stijlen op voorraad hebben. Hierdoor nemen de kosten voor voorraad en opslag aanzienlijk toe en wordt de kans groter dat er iets fout gaat met de levering.

Evaluatie: Wij beginnen voor onze productkeuze waarschijnlijk met één of enkele SKU’s. Je komt misschien al een heel eind met slechts enkele van je eigen producten of een stuk of tien ingekochte producten.

9. Kun je een abonnement aanbieden?

Je hebt het niet nodig om een succesvol online bedrijf op te zetten, maar abonnementen kunnen je wel helpen om de klantwaarde of customer lifetime value te verhogen. Ook heb je op die manier minder klanten nodig om je bedrijf goed te laten lopen.

Evaluatie: Het is niet erg waarschijnlijk dat klanten een haarproduct kopen op abonnementsbasis. Een dergelijk product wordt namelijk niet zo vaak gebruikt, eerder naar behoefte.

10. Hoe groot en zwaar is je product?

De grootte en het gewicht van je product kunnen veel invloed hebben op je verkoop en nettowinst. Als je product erg groot of zwaar is, kunnen de verzendkosten nogal oplopen. Dat kan klanten ervan weerhouden om je product te bestellen en het kan ook je marges drukken. Ook kunnen de opslagkosten hoog zijn bij een groot of zwaar product.

Evaluatie: Kokosolie is niet heel licht om te verzenden, maar aangezien we geen grote eenheden willen verkopen, zal de verpakking niet zo zwaar zijn. Bij een gemiddelde bestelling zal ons product door de meeste postbedrijven worden gezien als een klein pakket en binnen de gewichtslimiet voor kleine pakketten vallen.

11. Hoe duurzaam is je product?

Een duurzaam product is altijd beter. Bij duurzame producten liggen de algemene verzendkosten lager en is het risico op schade tijdens het vervoer kleiner.

Evaluatie: De meeste haarproducten met kokosolie worden geleverd in een glazen of plastic verpakking. Daardoor is het een relatief duurzaam product. Maar als we glazen potjes willen gebruiken, moeten we rekening houden met extra verzendkosten om de potjes goed en veilig te kunnen vervoeren.

12. Heb je te maken met seizoensinvloeden?

Dit betekent dat het aankoopgedrag voor je product afhankelijk is van het seizoen. Zo zijn kerstbomen bijvoorbeeld extreem seizoensgebonden aangezien vrijwel alle kerstbomen in november en december worden gekocht.

Het is belangrijk om rekening te houden met eventuele seizoensinvloeden. Dit kan namelijk gevolgen hebben voor de cashflow en de algemene levensvatbaarheid van je bedrijf.

Evaluatie: Wij hebben Google Trends gebruikt om enkele belangrijke zoekwoorden rondom ons productidee te onderzoeken en zo inzicht te krijgen in eventuele seizoensinvloeden voor ons product.

We zagen kleine pieken in de zoekopdrachten rond januari. Dat is mogelijk te verklaren doordat mensen dan zoeken naar een product voor droog en pluizig haar dat wordt veroorzaakt door winterweer. Verder lijkt er niet echt sprake te zijn van seizoensverschillen voor ons product.

13. Speelt je product in op een passie of helpt het bij een bepaald probleem?

Het is veel makkelijker om klanten te vinden en aan je te binden voor producten die een bepaald probleem oplossen of inspelen op een passie dan voor producten die leuk zijn om te hebben, maar niet noodzakelijk zijn.

Evaluatie: We kunnen met redelijke zekerheid zeggen dat ons product helpt bij een probleem, namelijk droog, broos en pluizig haar. Misschien kunnen we zelfs zeggen dat het ook inspeelt op een passie. Vrouwen hechten over het algemeen veel waarde aan gezond en mooi haar en zijn bereid er veel aan te doen om dat zo te houden.

14. Is je product een verbruiks- of wegwerpartikel?

Met een verbruiks- of wegwerpartikel heb je meer gelegenheid om het vertrouwen te winnen van klanten en zo te zorgen dat ze terugkomen voor een nieuwe aankoop. Over het algemeen kunnen je marketingkosten hierdoor lager uitvallen en kan je gemiddelde customer lifetime value verbeteren.

Evaluatie: Ons haarproduct is zonder twijfel een verbruiksartikel.

15. Is je product bederfelijk?

Een bederfelijk product kan rampzalig uitpakken als je moeite hebt om een markt te vinden en je product te verkopen.

Evaluatie: Kokosolie is, net als enkele andere ingrediënten die we hebben onderzocht, ongeveer drie jaar of langer houdbaar. Dit zou voldoende moeten zijn voor ons om het product te verkopen en voor klanten om het te gebruiken.

16. Gelden er bepaalde beperkingen of regels voor je product?

Beperkingen en regelgeving zijn dagelijkse kost voor veel bedrijven en producten. Toch is het handig om je hierin te verdiepen voordat je tijd en geld stopt in je bedrijf. Een goede voorbereiding op dit gebied helpt je een goed bedrijfsplan op te zetten en waarschijnlijk ook tijd, energie en geld te besparen.

Evaluatie: Zover we hebben kunnen nagaan, gelden er niet veel regels of beperkingen voor ons product, behalve bepaalde vereisten voor de etikettering.

Conclusie

Nu we alle markt- en productgerelateerde criteria hebben onderzocht, hebben we veel vertrouwen gekregen in ons productidee en de potentiële markt ervoor. Wat ons vooral opviel in positieve zin, zijn de lage opstartkosten voor dit product, het grote zoekvolume, de ontwikkeling van de trend en de zoekwoorden met lage concurrentie waarmee we na verloop van tijd goed denken te kunnen scoren op Google.

Toch zijn er wel een aantal punten van aandacht. Met name het lage prijsniveau en de hoeveelheid concurrentie kunnen lastig zijn.

Of ons product wel of niet slaagt, zal vooral afhangen van de vraag of we een product kunnen ontwikkelen dat duidelijk beter is dan gewone, pure kokosolie, hier een sterk merk omheen kunnen bouwen en hoog kunnen scoren met de zoekwoordmogelijkheden die we hebben vastgesteld.

Wat zijn jouw bevindingen? Hoeveel vertrouwen heb je in je eigen productidee op basis van de bovenstaande criteria?

 

Dit artikel is een vertaling van een origineel artikel van Richard Lazazzera.