Adverteren op Instagram – een handleiding voor beginners

Adverteren op Instagram

Als je als klein(er) merk iets op sociale media plaatst, krijg je soms het gevoel dat je het net zo goed niet had kunnen doen. Vaak krijg je geen enkele reactie: geen likes, geen comments, geen retweets, niks.

Maar op Instagram is dat anders. Hoe klein je publiek ook is, je berichten krijgen eigenlijk altijd wel een paar likes en comments, vooral als je de juiste hashtags gebruikt. En met 500 miljoen actieve gebruikers per dag is het bovendien een uiterst aantrekkelijk marketingkanaal.

Er zijn voldoende goede argumenten om je te verdiepen in geld verdienen met Instagram. Qua betrokkenheid laat Instagram andere sociale media als Twitter, Pinterest, Google+ en LinkedIn ver achter zich, en voor merken werkt Instagram zelfs 10 keer beter dan Facebook.

Dus waarom zitten er niet meer merken op Instagram?

Template Icon

Gratis webinar (Engelstalig):

How to Grow and Monetize Your Instagram Account

Een gratis workshop met Instagram marketingtips uit de praktijk. Ontdek hoe je meer volgers kunt krijgen en je volgersaantal via een webshop in geld kunt omzetten.

Adverteren op Instagram in 2020

Het link-probleem van Instagram

Het grote probleem van marketing via Instagram is dat het zo lastig is om je fans van Instagram terug naar je webshop te krijgen. Omdat je geen klikbare links in de tekst bij je gewone posts kunt zetten, moeten merken hun volgers altijd weer naar de “link in bio” sturen, en die link bij elk nieuw product updaten.

Deze situatie is verre van ideaal, maar desondanks is Instagram voor veel bedrijven nog steeds een belangrijke bron van bezoekers en verkoop. Sterker nog, uit één van onze casestudies blijkt dat Instagram de beste bron van bezoekers is. En dat allemaal via diezelfde “link in bio”.

Maar nu komt het: als je adverteert op Instagram, kun je wél links naar je webshop in je posts plaatsen. In het voorbeeld hieronder leidt de “Shop Now” knop mensen direct naar de productpagina.

Instagram advertenties voorbeeld

Shopping on Instagram

Instagram en Shopify hebben samen “Shopping on Instagram” gemaakt: een functie om producten in Instagram te kunnen taggen en er een Shop tab aan toe te voegen.

Shopping on Instagram geeft mensen die jouw producten via hun Instagram feed ontdekken een probleemloze betaalervaring.

Template Icon

Add products to your Instagram posts and stories (Engelstalig)

Tag producten in je posts en zet betrokkenheid om in omzet met het verkoopkanaal Shopping on Instagram.

Meer lezen

Deze product-tagging mogelijkheid geeft webshops nóg meer redenen om te adverteren op Instagram.

Adverteren op Instagram: een introductie

Als je vroeger op Instagram wilde adverteren, kon dat alleen via gesponsorde posts. Dat houdt in dat je Instagram-influencers vraagt om tegen vergoeding jouw merk op hun account te promoten. Alhoewel dit een hele goede manier kan zijn om meer bezoekers en omzet te krijgen, heeft het ook een aantal nadelen:

  • Het is vaak duur.
  • Je moet influencers benaderen en met ze onderhandelen.
  • Als hun promoties geen effect hebben, krijg je je geld niet terug.
  • Er is maar weinig mogelijkheid om een specifiek publiek te targeten.

Gesponsorde posts zullen altijd een belangrijk onderdeel van adverteren op Instagram blijven. Een influencer jouw producten laten promoten heeft aantoonbaar effect: het levert social proof op, maakt dat je bedrijf “cooler” overkomt, en mensen zijn sneller bereid om iets te kopen als het aanbevolen wordt door iemand die ze vertrouwen. En je hebt misschien weinig controle over het publiek van een influencer, maar je hoeft in ieder geval niet na te denken over welke doelgroepen je precies wilt targeten.

Gesponsorde posts zijn nog steeds een geweldige manier om te profiteren van het bereik van influencers, vooral als je een product verkoopt. En het is niet de enige manier waarop je influencers kunt inzetten. In oktober 2017 lanceerde Instagram betaalde samenwerkingen om meer transparantie te creëren voor hun gebruikers, en influencers en merken meer advertentieopties te geven. Deze functie, die beschikbaar is voor accounts met veel volgers en betrokkenheid, biedt meer diepte-inzichten en rapportages dan een standaard gesponsorde post.

Instagram gesponsorede post voorbeeld

Hoe werkt adverteren op Instagram?

Sinds 2015 kan iedereen via het advertentieplatform van Facebook een Instagram-advertentiecampagne opstarten. Met dit platform heb je de volledige controle over je advertenties: de inhoud, waar ze verschijnen en welke doelgroepen ze te zien krijgen. En in tegenstelling tot gesponsorde posts en betaalde samenwerking, worden je advertenties vanaf je eigen account geplaatst. De voordelen van deze methode van adverteren op Instagram zijn:

  • Schaalbare kosten.
  • Je kunt zelf alles instellen en aanpassen, en veranderingen verschijnen meteen.
  • Gedetailleerde rapportages, zodat je precies kunt zien wat wel en niet werkt.
  • Zeer gedetailleerde targeting-opties.

En het allerbeste? Nu Instagram de feeds van gebruikers niet meer chronologisch maar op voorkeur indeelt, krijgen meer mensen dan ooit jouw post te zien.

Verschillende Instagram-advertentietypes

Er zijn vijf verschillende soorten advertenties die je op Instagram kunt runnen:

  1. Foto-advertenties
  2. Video-advertenties
  3. Carrousel-advertenties
  4. Collectie-advertenties
  5. Stories-advertenties

1. Foto-advertenties

Een foto-advertentie is, de naam zegt het al: een eenvoudige foto. Qua visuele input zijn deze het eenvoudigst, omdat je maar één afbeelding nodig hebt. Hieronder een voorbeeld van een foto-advertentie van outdoor webshop Fimbulvetr Snowhoes. Als mensen erop klikken, komen ze terecht op de productpagina van de sneeuwschoenen uit de advertentie.

Foto-advertentie op Instagram

2. Video-advertenties

Vroeger mocht een video op Instagram niet langer dan 15 seconden duren, maar tegenwoordig is het maximum 60 seconden en mag de indeling zowel staand als liggend zijn. Dollar Shave Club gebruikt video-advertenties om hun nieuwe abonnement te promoten op Instagram – in de video zie je welke producten onderdeel uitmaken van de aanbieding.

Video-advertentie op Instagram

3. Carrousel-advertenties

Een carrousel-advertentie op Instagram bevat tussen de twee en tien afbeeldingen en/of video’s. Door te swipen kunnen gebruikers ze één voor één bekijken. West Elm gebruikt carrousel-advertenties om hun productassortiment te promoten op Instagram.

Carousel-advertenties op Instagram

4. Collectie-advertenties

Collectie-advertenties lijken op video-advertenties: in je feed verschijnen ze beide als video. Het verschil is dat een collectie-advertentie uit een serie afbeeldingen bestaat die achter elkaar getoond worden, net als bij een diavoorstelling. Aan collectie-advertenties kun je tekst en audio toevoegen.

5. Stories-advertenties

Instagram Stories-advertenties zijn één van de nieuwste advertentietypes op het platform. Instagram Stories lijken erg op Snapchat: gebruikers en merken kunnen video’s delen die na 24 uur verdwijnen. Ook in Stories kunnen merken adverteren, met foto’s of video’s. De Stories-advertentiecampagne van online modemerk ASOS was bijvoorbeeld heel succesvol en heeft geleid tot een grotere merkbekendheid.

Stories-advertenties op Instagram.

De doelstellingen van je Instagram-advertentiecampagne

  1. Merkbekendheid
  2. Bereik
  3. Verkeer
  4. Appinstallaties
  5. Betrokkenheid
  6. Videoweergaven
  7. Leads genereren
  8. Conversies

Als je op Instagram adverteert, kun je een aantal verschillende advertentiedoelstellingen uit een gegeven lijst selecteren. Sla deze stap niet over! Hij heeft invloed op hoe je advertenties worden geoptimaliseerd en hoe je ervoor moet betalen. Als je doelstelling bijvoorbeeld is om mensen je video te laten bekijken, maakt het je vermoedelijk niet zoveel uit hoeveel mensen op je links klikken.

Als je al Facebook-advertenties hebt gerund, ben je vermoedelijk al bekend met de verschillende campagnedoelstellingen:

1. Merkbekendheid

Dit is een goede doelstelling als je wilt dat adverteren op Instagram tot meer bekendheid voor je bedrijf, app of service leidt. De doelstelling die vroeger “Bekendheid” heette, valt hier ook onder. Als je merkbekendheid als doelstelling kiest, kun je foto-advertenties, video-advertenties, carrousel-advertenties, collectie-advertenties en stories-advertenties runnen.

2. Bereik

Ook met bereik als doelstelling kun je meer bekendheid voor je bedrijf, product, app of service genereren. De oude doelstellingen “Lokale bekendheid” en “Bereik & frequentie” vallen nu in deze categorie. Deze doelstelling ondersteunt alle advertentietypes. Het verschil tussen bereik en merkbekendheid is dat bereik zich vooral richt op het krijgen van een groter publiek, terwijl merkbekendheid zich meer specifiek richt op gebruikers die je advertentie of merk vermoedelijk langer zullen onthouden.

3. Verkeer

Bij deze doelstelling gaat het erom meer mensen naar je webshop te krijgen. Als je bedrijf een mobiele app heeft, werkt deze doelstelling ook goed om meer betrokkenheid met de app te creëren. De oude doelstelling “Websitekliks” valt nu ook onder verkeer. Je kunt deze doelstelling ook gebruiken om je klanten speciale aanbiedingen te bieden. The Mountain Collective, verkoper van skipassen, gebruikt foto-advertenties om gebruikers direct naar de webshop te leiden.

Advertentie om meer bezoekers te krijgen

4. Appinstallaties

Deze doelstelling is perfect als je wilt dat meer mensen je app downloaden, en ondersteunt alle advertentietypes. Hieronder zie je een carrousel-advertentie van Poshmark die gebruikers direct naar hun app store leidt om daar de mobiele app te downloaden.

Advertentiedoel: app vaker geïnstalleerd

5. Betrokkenheid

Een toename van betrokkenheid kan een andere advertentiedoelstelling zijn. Deze doelstelling is ook heel effectief voor het promoten van je Instagram-account en posts. Betrokkenheid als campagnedoelstelling ondersteunt foto-advertenties, video-advertenties en collectie-advertenties.

6. Videoweergaven

Als je een video-, carrousel-, collectie- of stories-advertentie runt, kun je “videoweergaven” als doelstelling instellen om je video te promoten. Deze campagnedoelstelling is heel effectief als het gaat om merk- en productbekendheid.

7. Leads genereren

Instagram-advertenties met als doelstelling het genereren van leads zijn uitstekend voor het verkrijgen van gebruikersinformatie zoals e-mailadressen. Informatie die je later weer kunt gebruiken in je marketingcampagnes. Deze doelstelling ondersteunt alle advertentietypes.

8. Conversies

Conversies is een goede doelstelling voor webshops die meer omzet willen draaien. De oude doelstellingen “Websiteconversies” en “Dynamische advertenties” vallen nu in deze categorie. Als je wilt dat bezoekers een specifieke handeling in je app uitvoeren en je hebt Facebook SDK geïnstalleerd, dan is conversies ook de beste campagnedoelstelling.

💡 Let op: als je deze doelstelling gebruikt, moet je Facebook pixel op je website geïnstalleerd hebben. Als je dat nog niet hebt gedaan, krijg je tijdens het instellen van deze doelstelling vanzelf een bericht.

Targeting-opties bij het adverteren op Instagram

De targeting-opties van Instagram-advertenties zijn precies dezelfde als die van Facebook-advertenties: locatie, bevolkingsgroep, interesses, gedrag, gelijksoortig publiek en automatisch (laat Facebook beslissen).

En als je Aangepaste Doelgroepen hebt kun je die ook op Instagram targeten. Aangepaste Doelgroepen zijn groepen mensen die op wat voor manier dan ook al eerder met jouw merk in aanraking zijn geweest: ze hebben je website bezocht, een reactie op Facebook achtergelaten, je app gebruikt of hun e-mailadres bij je achtergelaten.

Je eerste Instagram-advertentie ontwerpen

  1. Koppel je Instagram-account aan je Facebook-pagina
  2. Maak een Instagram-advertentiecampagne aan
  3. Maak je Instagram-advertentieset
  4. Analyseer en optimaliseer je Instagram-advertenties

Laten we stap voor stap je eerste Instagram-advertentie maken.

Stap 1: Koppel je Instagram-account aan je Facebook-pagina

De eerst stap bij het creëren van een advertentie op Instagram is om je Instagram-account aan je Facebook-pagina te koppelen. Dit hoef je maar één keer te doen.

Ga naar Instellingen op je Facebook-pagina en klik op “Instagram”. Klik vervolgens op "Account koppelen".

 

Instagram account koppelen aan Facebook
Klik daarna op “Inloggen” en vul je Instagram-inloggegevens in. Als je nog geen Instagram-account hebt, kun je er één aanmaken.

Instagram login.

Stap 2: Maak een Instagram-advertentiecampagne aan

Nadat je je Instagram-account aan je Facebook-pagina hebt gekoppeld, ga je naar Advertentiebeheer om je eerste campagne aan te maken. Als je liever Power Editor gebruikt kun je ook daar Instagram-advertenties in maken. Als je al adverteert op Facebook, zul je veel stappen in dit proces al kennen.

Ga in Advertentiebeheer naar “Campagnes” en dan naar “+Maken” linksboven op je scherm.

 

Screenshot Instagram advertentie maken in Facebook
Kies daarna je campagnedoelstelling. Let daarbij wel goed op het feit dat niet alle doelstellingen Instagram Stories-advertenties ondersteunen.
Screenshot Facebook: kies je doelstelling voor een Instagram advertentie

Stap 3: Maak je Instagram-advertentieset

Op de pagina Campagnedoelstellingen kun je “Verkopen uit catalogus” aanklikken als het conversietype waarvoor je je campagne wilt optimaliseren.

 

 

Daarnaast kun je ook nog een Aanbieding toevoegen, wat je advertentie een nog grotere conversieratio geeft.

Screenshot Facebook: Instagram advertentie aanmaken

 

Vervolgens stel je in Budget en Planning in hoeveel geld je uit wilt geven, en in Doelgroep wie je advertentie te zien krijgen. Instagram-advertenties hebben dezelfde targeting-opties als Facebook-advertenties.

Screenshot Facebook: Instagram advertentie aanmaken
Als je al bestaande Aangepaste Doelgroepen hebt, kun je die selecteren als targets voor je Instagram-advertentiecampagne.

Selecteer daarna in Plaatsingen waar je je advertentie wilt tonen. Je kunt hem alleen op Instagram runnen, maar als je wilt kan hij ook op Facebook en Messenger getoond worden.

 

Screenshot Facebook: Instagram advertentie aanmaken
Bij het bepalen van een advertentiebudget raden we je aan om dit in het begin laag te houden. Je kunt het altijd ophogen als de advertentie goed presteert.
Screenshot Facebook: Instagram advertentie aanmaken
Als je hebt geselecteerd welke groepen de advertentie moet targeten en hoeveel je uit wilt geven, klik je rechts onderaan op “Volgende”.

Op het volgende scherm kun je kiezen welke indeling je wilt (let op: de Canvas-indeling werkt niet op Instagram). Als je je indeling hebt gekozen, scrol je naar beneden om je afbeeldingen en foto’s te uploaden.

Screenshot Facebook: Instagram advertentie aanmaken
Nadat je je afbeeldingen hebt geüpload, scrol je nog verder naar beneden, waar je links de optie krijgt om tekst aan je advertentie toe te voegen.

En als laatste, rechts van de tekstbewerker, kun je een preview bekijken: zo gaat je advertentie eruitzien op Instagram. Hieronder zie je hoe een voorbeeld-advertentie eruitziet. Je kunt ook zien hoe je advertentie er in alle andere indelingen die je hebt gekozen uit komt te zien.

Screenshot Facebook: Instagram advertentie aanmaken
Ben je tevreden? Klik dan op “Publiceren”. Anders kun je teruggaan om aanpassingen te maken.
Screenshot Facebook: Instagram advertentie aanmaken

Stap 4: Analyseer en optimaliseer je Instagram-advertentie

Als je eerste Instagram-advertentiecampagne eenmaal van start gegaan is, is het werk nog niet voorbij. Als de advertentie loopt is het de bedoeling dat je elke dag bijhoudt hoe goed (of slecht) hij het doet, en ideeën test om de optimale tekst, afbeelding en targeting te bepalen. In Advertentiebeheer kun je je Instagram-advertentie aanpassen (inclusief A/B-test), de target parameters aanpassen en de analytics bijhouden die aangeven hoe je advertenties het doen.

Je eerste Instagram-advertentie is altijd de lastigste. Als je die eenmaal achter de rug hebt, is het de volgende keren stukken makkelijker. Veel succes en plezier met adverteren!

Veelgestelde vragen over adverteren op Instagram

Hoeveel kost adverteren op Instagram?

Bij Instagram kun je helemaal zelf bepalen hoeveel geld je uitgeeft aan je advertenties. Je kunt bijvoorbeeld beginnen met een campagne die één week loopt, voor rond de €80. Daarna analyseer je de resultaten, en kun je beslissen hoe je je volgende ronde aan wilt pakken. Een ander advertentietype misschien? Of een andere campagnedoelstelling? En als je campagne heel goed liep is het ophogen van je budget ook een goede optie.

Heeft adverteren op Instagram zin?

Jazeker! Instagram heeft dagelijks 500 miljoen actieve gebruikers, en nu feeds niet meer chronologisch worden aangevuld maar op interesse worden samengesteld, worden je advertenties aan nog meer potentiële klanten getoond. Daarnaast heeft Instagram in tegenstelling tot andere sociale media veel meer betrokkenheid en werkt het voor merken zelfs tien keer beter dan Facebook.

Hoe kun je Instagram advertenties inzetten voor je bedrijf?

Er zijn zeven campagnedoelstellingen die je kunt instellen voor je Instagram advertentiecampagne: meer merkbekendheid, groter bereik, meer verkeer, meer appinstallaties, meer betrokkenheid, meer videoweergaven, meer leads genereren en meer conversies. Kortom, voor elk bedrijf zit er wel iets bij.

Wat voor soort advertenties kun je op Instagram maken?

Er zijn vijf soorten advertenties: foto-advertenties waarbij je maar één afbeelding nodig hebt, video-advertenties met staande of liggende video’s tot 60 seconden, carrousel-advertenties waarbij gebruikers door een serie afbeeldingen en/of video’s kunnen swipen, collectie-advertenties waarbij gebruikers een serie foto's één voor één te zien krijgen, en stories-advertenties waarbij je adverteert in Instagram Stories.

Dit artikel is een vertaling van een origineel artikel van Casandra Campell

Onderwerpen: