17 manieren om meer Instagram followers te krijgen

Instagram Followers
Elke dag wordt Instagram door meer dan 500 miljoen Instagram-gebruikers geopend. De app geeft je toegang tot doelgroepen die ongelooflijk actief en betrokken zijn. Je kunt er dus een schare trouwe Instagram followers opbouwen. Maar net als met andere social media kun je je Instagram-profiel goed, verkeerd of slim gebruiken. In deze post lees je hoe je meer Instagram followers krijgt, je engagement opkrikt en er gaandeweg steeds meer fans bij krijgt. Geen bots of nepvolgers!

Een webshop starten en meteen beginnen te verkopen? Probeer Shopify nu 14 dagen gratis.


17 manieren om meer Instagram followers te krijgen

Er zijn 17 betrouwbare tactieken die je kunt inzetten om meer Instagram volgers te krijgen:

    1. Maak Reels onderdeel van je content
    2. Crosspromoot content
    3. Besteed aandacht aan je profielgrid
    4. Werk samen met brand ambassadors
    5. Nodig leden van je loyaliteitsprogramma uit
    6. Promoot via je persoonlijke account
    7. Laat posts op feature-accounts zetten
    8. Gebruik de juiste hashtags
    9. Post op de juiste momenten
    10. Win Instagram followers van concurrenten
    11. Betaal voor gesponsorde posts en reviews
    12. Gebruik geotags voor lokale vindbaarheid
    13. Deel je Stories in in highlights
    14. Vraag om meer Instagram followers
    15. Regel een giveaway
    16. Deel content van gebruikers
    17. Gebruik Instagram Live

      Hieronder lees je hoe je met elk van deze tactieken meer Instagram followers kunt krijgen.

      1. Maak Reels onderdeel van je content

      Reels zijn leuke video's die je met je Instagram followers kunt delen. Ze hebben geluid en je kunt er effecten aan toevoegen met creatieve tools. Je kunt Reels delen in je feed, maar je kunt er ook nieuwe doelgroepen mee bereiken door ze openbaar te delen via Verkennen.

      Reels zijn nieuw terrein voor merken. Kristie Dash, Beauty Partnerships Manager bij Instagram, liet tijdens een forumbijeenkomst van Glossy weten dat Reels nog een relatief nieuwe manier zijn om content te publiceren, en dat er geen standaardaanpak is. Wel gaf ze de volgende tips om ervoor te zorgen dat je content aanslaat:

      • Zorg voor unieke content die aansluit bij de laatste trends. Houd de trends op Instagram en TikTok in de gaten en geef er je eigen draai aan. Dan is de kans groter dat je Reels viral gaan en door nieuwe mensen worden gezien.
      • Houd je content herkenbaar en eenvoudig. Niet elke Reel hoeft professioneel geproduceerd te zijn. Video's van lagere kwaliteit leveren net zoveel op als uiterst professionele Reels, of zelfs meer.
      • Breng je publiek iets bij. Zorg ervoor dat je Reels even educatief als vermakelijk zijn.

      Je zou Reels op dit moment absoluut voorrang moeten geven. Dit is een gouden kans voor je merk om door nieuwe Instagram followers ontdekt te worden.

      Kristen Dash, Beauty Partnerships Manager, Instagram

      Trilce Jirón Garro, eigenaresse van socialmediamarketingbureau TBS Marketing, beaamt dat. "Ga in je Reels geen producten verkopen. Deel informatie. Geef tips over jouw branche. Geef mensen iets leuks om te kijken", zegt ze.

      Trilce raadt zowel nieuwe als gevestigde merken aan om leuke Reels onderdeel te maken van hun Instagram-strategie. "Met Reels krijgen merken de kans om nieuwe doelgroepen te bereiken. Iedereen kan Reels maken, want ze hoeven er niet superstrak uit te zien. En creators kunnen content maken waar de community om vraagt, om zo vertrouwen te wekken, meer Instagram followers te krijgen en na verloop van tijd meer te verkopen."

      Trilce is ook fan van de tool Instagram-statistieken die voor Reels is ontwikkeld. "Reels zijn niet meer weg te denken uit strategieën voor Instagram-marketing. Dankzij analytics-tools voor Reels kun je gemakkelijk je statistieken bijhouden en gegevens analyseren om te zien of je Reels het gewenste effect hebben. Nu weet je precies wat je publiek leuk en niet leuk vindt, wanneer je je Reels het beste kunt posten en welke calls-to-action aanslaan bij je kijkers."

      Met de statistieken voor Reels worden patronen zichtbaar en zie je welke engagementpieken van invloed zijn op je zichtbaarheid op Insta. Op basis van deze informatie kun je de kwaliteit van je content verbeteren om voor nog meer engagement en Instagram followers te zorgen.

      2. Crosspromoot content

      Crosspromotie wil zeggen dat je dezelfde content publiceert op verschillende social media kanalen. Dat bespaart tijd en moeite. Ook is dit een effectieve manier om meer naamsbekendheid én Instagram followers te bereiken.

      Smartphonegebruikers brengen steeds meer tijd door op video- en entertainmentapps. De grootste stijging is te zien bij videocontent op social media. Of je nu een korte video of lange tutorial maakt: je wilt dat meer mensen je Instagram-content te zien krijgen.

      De kerstige dans-challenge van Justin Bieber is een uitstekend voorbeeld van een geslaagde crosspost. Tijdens de feestdagen van 2020 deelde de Canadese zanger dezelfde dans-challenge op TikTok én Instagram. Op TikTok werd zijn korte video 9,8 miljoen keer geliket. Dezelfde content kreeg op Instagram 4,8 miljoen likes. Gewoon door hetzelfde filmpje op twee verschillende platforms te posten, wist hij dus meer mensen te bereiken.

      crosspromoten op instagram

      Nadya Okamoto, oprichtster van menstruatiemerk August, heeft gemerkt dat er als vanzelf 'kruisbestuiving' plaatsvindt van TikTok naar Instagram en YouTube. In een interview met Modern Retail zegt ze: "Naarmate wij met August groter zijn geworden op TikTok, hebben we er ook 175.000 Instagram followers bij gekregen." Toen ze actief op meerdere platforms gingen posten, was dit een 'supereffectieve manier om onze kosten voor klantenwerving te drukken', waardoor het merk niet meer afhankelijk was van betaalde media als belangrijkste bron van klantenwerving.

      TikTok is niet het enige kanaal dat geschikt is voor crossposts. De indeling van Instagram Reels leent zich ook goed voor YouTube Shorts en Pinterest Stories. Het is wel belangrijk om te weten dat het algoritme van Instagram geen Reels promoot die het watermerk van TikTok hebben. Als je content van Instagram wilt crossposten op andere kanalen, moet je ervoor zorgen dat de content van hoge kwaliteit is en dat die niet is voorzien van een watermerk waarmee je reclame maakt voor een rivaliserend platform.

      3. Besteed aandacht aan je profielgrid

      De meesten van je Instagram followers volgen je niet om wat je al hebt gepost, maar om wat er nog komen gaat. De mensen uit je doelgroep willen dan ook weten wat ze kunnen verwachten als ze op de knop Volgen tikken.

      Als overal in je feed hetzelfde thema terugkomt en je op gezette tijden post, kan dit evenveel invloed hebben op de groei van je volgersaantal als de groeistrategieën die hierboven al aan bod zijn gekomen. Zelfs een eenvoudig patroon kan al nieuwe Instagram followers aanspreken, zolang het maar direct zichtbaar is voor iedereen die op je profiel belandt.

      Je moet het zo zien: met je Instagram-bio en je laatste negen posts laat je een eerste indruk achter. Vormen die samen één geheel door wat ze uitstralen en door de filters, kleuren en lay-out die je hebt gebruikt? Leidt de aanklikbare link elke week weer naar dezelfde homepage of plaats je ook links naar leuke en boeiende content?

      Vaak wordt onderschat hoezeer je met de lay-out van je grid kunt spelen om je feed een mooie look te geven. Als je regelmatig samenhangende posts publiceert, werkt dit uitnodigend voor potentiële Instagram followers.

      Veel accounts die dit gericht aanpakken, zijn zelfs sneller klaar met hun content. Zij trekken Instagram followers aan, maken plaatjes met tekst of andere content die sneller succes opleveren en hebben een gestroomlijnd proces voor het maken van hun Instagram-content.

      Met tools als Later kun je het uiterlijk en de lay-out van je feed gemakkelijk uitstippelen. Letterfolk is zomaar één voorbeeld van een merk dat veel aandacht besteedt aan de look van de Instagram-lay-out.

      instagram grid van letterfolk

      Je feed is het visitekaartje van je merk. Het is het eerste contactmoment tussen jou en de klant en weerspiegelt de essentie van je merk.

      Trilce Jirón, TBS Marketing

      4. Werk samen met brand ambassadors

      Wil je die bekende influencer geen bakken met geld betalen om je merk aan te prijzen? Werk dan samen met brand ambassadors (merkambassadeurs) die een paar honderd tot een paar duizend Instagram followers hebben. Ambassadors zijn mensen die oprecht achter je merk staan en hun vrienden erover willen vertellen.

      Lees ook meer over micro influencers.

      Luxe schoenenmerk Sarah Flint vertelt dat het een geslaagd programma heeft waar ruim 500 vrouwelijke brand ambassadors aan meedoen. Elke ambassador krijgt haar eigen unieke kortingscode. Telkens wanneer die door vijf nieuwe klanten is gebruikt, krijgt ze een gratis paar Sarah Flint-schoenen.

      Ambassadors als Holly Hollon vertellen over de kwaliteit van de schoenen en hoe lekker ze lopen. Haar posts komen oprecht over en zijn herkenbaar voor de gemiddelde klant van Sarah Flint. Dankzij dit soort posts krijgt het merk er Instagram followers bij en worden er meer schoenen verkocht.

      Holly Hollon, IG-influencer

      5. Nodig leden van je loyaliteitsprogramma uit

      Steeds meer retailers hebben een loyaliteitsprogramma, waarmee ze klanten telkens weer kunnen aansporen om voor hen te kiezen. Deze aanpak werkt uitstekend voor merken als Sephora en Blume. Merken kunnen extra van hun loyaliteitsprogramma profiteren door een beloning te geven aan klanten die Instagram follower worden.

      Toen Rebecca Minkoff het beloningsprogramma RM Rewards lanceerde, konden klanten punten verdienen door het Instagram-account van het luxemerk te volgen. Ook merken als Blume ervaren dat het loont om hun Instagram followers te belonen. Klanten die zich hebben aangemeld voor het programma, kunnen extra Blume Bucks verdienen als ze het merk volgen op Instagram, Facebook of Twitter.

      Voorbeeld van het beloningsprogramma van Blume

      6. Promoot via je persoonlijke account

      Je bedrijf kan ook meer Instagram followers krijgen als je meer volgers naar je persoonlijke account weet te trekken. Met andere woorden: je wordt zelf influencer. Als je zowel je bedrijfsaccount als je persoonlijke account benut, kan dit leiden tot meer naamsbekendheid, meer Instagram followers én meer omzet. Tip: dit werkt ook op TikTok.

      Modemerk ANINE BING profiteert van deze tactiek. Het bedrijf beschikt over een Instagram-account, maar de oprichtster zorgt via haar persoonlijke Insta ook voor engagement en naamsbekendheid. Daar wordt ze namelijk door ruim een miljoen mensen gevolgd.

      instagram-profiel van Anine Bing

      Anine laat volgers zien hoe de ontwerpstudio eruitziet en hoe ze tot een nieuw ontwerp komt. Ze vraagt Instagram followers zelfs om feedback in de loop van het creatieve proces. Daarnaast vertelt Anine over haar eigen leven en de mijlpalen die ze bereikt. Zo krijgen Instagram followers een kijkje in het leven van een van hun favoriete ontwerpers.

      7. Laat posts op feature-accounts zetten

      Feature-accounts op Instagram zijn pagina's met alleen de beste content uit een bepaalde niche. Dit zijn een soort 'greatest hits'-albums met foto's die bij een branche horen. Sommige feature-accounts hebben enorme volgersaantallen. Als je post daar wordt geplaatst, kan dit nieuwe Instagram followers naar je profiel trekken.

      Er zijn feature-accounts voor elke niche: reizen, mode, fotografie en nog veel meer. Zo deelt @discoverearth zorgvuldig geselecteerde reiscontent van over de hele wereld. Dit account heeft ruim 6,1 miljoen Instagram followers.

      Feature-pagina van Discover Earth

      8. Gebruik de juiste hashtags

      Op Instagram wil je regelmatig contact maken met je huidige publiek en er tegelijkertijd meer echte Instagram followers bij krijgen. Je bereikt het eerste door nieuwe, interessante en aantrekkelijke foto's te posten. Maar wil je ook dat meer mensen je volgen? Dan zul je je foto's van de juiste hashtags moeten voorzien. Door hashtags toe te voegen, maak je je foto's namelijk vindbaar voor mensen die op zoek zijn naar specifieke woorden.

      Maar welke hashtags werken het beste? Net als op Twitter en andere social media verkiezen Instagram-gebruikers bepaalde hashtags boven andere. Als je populaire Instagram-hashtags onder je foto's zet, is de kans dan ook veel groter dat je door nieuwe gebruikers ontdekt wordt.

      Bij het schrijven van dit artikel zijn dit 20 meestgebruikte hashtags op Instagram:

      1. #love
      2. #instagood
      3. #photooftheday
      4. #fashion
      5. #beautiful
      6. #happy
      7. #cute
      8. #like4like
      9. #tbt
      10. #followme
      11. #picoftheday
      12. #follow
      13. #me
      14. #art
      15. #selfie
      16. #summer
      17. #instadaily
      18. #repost
      19. #friends
      20. #nature

      Denk je na het lezen van deze lijst: maar deze zijn geen van alle van toepassing op mijn producten of merk? Dan heb je waarschijnlijk gelijk.

      Iedereen kan hashtags opschrijven, maar lang niet iedereen gebruikt de juiste.

      Natuurlijk is de kans groot dat populaire hashtags (zoals die in de lijst hierboven) je wat extra engagement en likes opleveren. Maar wat jij wilt bereiken is engagement op de lange termijn, nieuwe geïnteresseerde Instagram followers en, belangrijker nog, geld in het laatje.

      Als je de juiste hashtags onder je foto's wilt zetten, zul je eerst moeten uitzoeken welke hashtags voor jou het relevantst zijn. Je doet er dan ook goed aan om te zoeken naar hashtags die niet alleen je merk beschrijven, maar waar ook veel naar wordt gezocht op Instagram.

      Je kunt die relevante hashtags vinden via een gratis onlinetool als IconoSquare of Webstagram.

      Hieronder zie je dat ik via Webstagram heb gezocht naar relevante, gerelateerde en populaire hashtags voor mijn bedrijf in herenaccessoires. Ik heb gezocht op belangrijke hashtags die sterk met mijn merk te maken hebben.

      Zo zocht ik bijvoorbeeld op de hashtag #MensFashion en kwam daarmee tot de volgende lijst met extra trefwoordhashtags. Daarbij kon ik meteen zien hoe vaak die al zijn gebruikt (oftewel hoe populair ze zijn).

      voorbeeldhashtags

      Ook door rechtstreeks in de Instagram-app te zoeken naar je beoogde trefwoorden, kun je gerelateerde hashtags vinden en zien hoe populair ze zijn.

      Probeer verschillende trefwoorden uit die je merk en producten karakteriseren. Houd ondertussen een lijst met hashtagtrefwoorden bij.

      Onthoud dat je onder een Instagram-post maximaal 30 hashtags kunt gebruiken. Ook is het goed om te beseffen dat er om de zoveel tijd andere woorden populair worden. Herzie je hashtagtrefwoorden daarom elke paar maanden om er zeker van te zijn dat je de allerbeste woorden gebruikt.

      Je kunt ook ideeën voor hashtags afkijken bij concurrenten of accounts die lijken op het jouwe en volgersaantallen hebben waar jij van droomt. Maar uiteindelijk kun je het beste je eigen hashtaggroepen samenstellen die met jouw specifieke account te maken hebben.

      Tip 1: ik gebruik de volgende truc voor al mijn webshops. Voor elk product en elke productcategorie in mijn shops zoek ik uit welke gerelateerde Instagram-hashtags het populairst zijn. Ik verzamel steeds 15 tot 20 populaire hashtags voor elke productcategorie, en nog eens 5 tot 10 populaire basis-hashtags die mijn merk en productaanbod typeren. Tot slot maak ik ook een lijst met populaire locatiespecifieke hashtags die betrekking hebben op mijn merk.

      Bijvoorbeeld:

      Trefwoordhashtags met betrekking tot het merk

      #mijnmerknaam #mensfashion #mensaccessories #mensgoods #fashion #mensstyle #instafashion #menswear

      Trefwoordhashtags met betrekking tot de productcategorie

      #bugatchisocks #happysocks #corgisocks #socks #sockswag #socksoftheday #sockgame #sockswagg #socksofinstagram #happysockday #sockwars #funsocks #happysockday

      Locatiespecifieke trefwoordhashtags

      #Toronto #TorontoFashion #TorontoFashionBloggers

      Al deze groepen trefwoordhashtags sla ik op in Evernote. Hierdoor kan ik onderweg gemakkelijk en efficiënt een nieuwe Instagram-foto plaatsen met de relevantste trefwoorden eronder.

      Ik kan mijn Evernote gemakkelijk openen en mijn standaard merk-, product- en locatiespecifieke hashtags kopiëren om die bij elke foto te zetten. In sommige Instagram-planners kun je ook templates met captions opslaan, waar je je hashtaggroepen in kunt zetten.

      locatiespecifieke trefwoorden

      Als je de toepasselijkste en populairste hashtags van tevoren uitzoekt, in groepen indeelt en opslaat, scheelt dat later heel veel tijd. Ook levert dit je meer engagement en meer nieuwe Instagram followers op.

      Tip 2: post je al een tijdje op Instagram en baal je dat je veel meer Instagram followers had gehad als je wél trefwoordhashtags had gebruikt? Geen nood. Je kunt gewoon teruggaan naar je oude posts en je nieuwe lijsten met hashtagtrefwoorden eronder zetten. Daarna stromen de likes en Instagram followers vanzelf binnen.

      Hashtags gebruiken in Instagram Stories

      Je vindt het vast heel normaal om hashtags onder je gewone Instagram-posts te zetten. Maar het is ook slim om hashtags toe te voegen aan je Stories. Dan worden ze namelijk eerder gezien door gebruikers die zich op die hashtag hebben geabonneerd.

      Je kunt hashtagstickers gebruiken (vanuit het menu van Instagram Stickers bij het maken van een Story) of de hashtag gewoon rechtstreeks in je caption zetten. In beide gevallen maakt je Story kans om te worden uitgelicht in de feed van die hashtag.

      Nu gebruikers hashtags kunnen volgen, kunnen je Instagram Stories worden ontdekt door mensen die zich op de hashtag hebben geabonneerd én iedereen die er toevallig op tikt of klikt.

      9. Post op de juiste momenten

      Je gebruikt al de juiste hashtags en de mooiste filters om meer Instagram followers binnen te halen. Maar denk ook eens aan de timing van je posts.

      Als je gerichter wilt posten, moet je eerst analyseren wat er in het verleden goed en minder goed heeft gewerkt. Ga hiervoor naar het optimalisatiegedeelte van IconoSquare. Daar zie je een uitgebreide analyse van je postgeschiedenis, afgezet tegen je engagement. Uit dit rapport blijkt ook op welke momenten van de dag en welke dagen van de week je het beste kunt posten.

      De donkere rondjes geven aan wanneer jij meestal post. De lichtgrijze rondjes geven aan wanneer je community actief is. De grootste lichtgrijze rondjes geven aan op welke momenten je het beste kunt posten.

      postgewoonten

      Daarnaast kun je gratis veel informatie halen uit de Instagram-analytics voor bedrijfsaccounts. Die vind je onder Volgers.

      Je kunt overwegen om je posts automatisch te publiceren op de momenten dat je doelgroep het actiefst is. Dat doe je met behulp van een socialmediaplanner.

      10. Win Instagram followers van concurrenten

      Het Instagram-account van je grootste concurrenten is een van de beste plekken om nieuwe Instagram followers te vinden en aan te trekken. Omdat ze jouw concurrenten volgen, kun je ervan uitgaan dat deze mensen misschien ook wel belangstelling hebben voor jouw producten.

      Maar hoe kun je de Instagram followers van de concurrent nou precies 'afpakken'? Door contact met ze te leggen. Dat kun je op verschillende manieren doen. En hoe meer je erin investeert, hoe meer Instagram followers en herhaalde engagement dit oplevert.

      Je kunt op drie manieren contact leggen via instagram:

      • Een gebruiker volgen
      • Een foto liken
      • Een reactie plaatsen onder een foto

      Gebruik gerust een paar emoji's om je tekst wat op te leuken.

      influencermarketing in om een breder publiek kennis te laten maken met je merk.

      Maar hoe pak je dat aan? Allereerst moet je beseffen dat deze tactiek, in tegenstelling tot die hierboven, meestal niet gratis is. Maar met een goede aanpak betaalt influencermarketing zich zeker terug.

      Maak om te beginnen een lijst met accounts die bekend zijn binnen jouw niche. Verkoop je bijvoorbeeld beautyproducten? Dan wil je weten wie de grootste beautybloggers op Insta zijn.

      Misschien volg je deze accounts al, maar anders moet je ernaar op zoek gaan. Een van de beste manieren om die accounts te vinden, is via het bovengenoemde Webstagram. Daar zoek je naar de toepasselijkste hashtagtrefwoorden die je eerder hebt opgeschreven. Als je op jouw trefwoorden hebt gezocht, zie je niet alleen de daaraan gerelateerde trefwoorden, maar ook de belangrijkste Instagram-accounts waarop die trefwoorden vermeld worden.

      Neem de resultaten door en let op profielen met:

      • Een groot aantal Instagram followers, meestal tussen de 20.000 en de 200.000
      • Een e-mailadres op het profiel

      Zie je een e-mailadres staan? Dan is de kans groot dat de eigenaar van het account openstaat voor gesponsorde posts of een gesponsorde shout-out via Stories.

      Stuur een e-mail en vraag wat een gesponsorde post kost. Gemiddeld moet je rekening houden met prijzen tussen de $ 20 en $ 50 per post, afhankelijk van hoeveel Instagram followers het account heeft.

      Als je een uniek en origineel product verkoopt, kun je ook overwegen om dit naar de influencer op te sturen, zodat die er een review over kan posten. Meestal geldt: hoe natuurlijker de post en hoe minder deze overkomt als reclame, des te meer engagement en reacties.

      Je hebt niet per se een influencer met gigantisch veel Instagram followers nodig, maar kies er wel een met veel engagement (het aantal likes en comments in verhouding tot het aantal Instagram followers). Die informatie is te vinden op veel marktplaatsen voor influencers.

      12. Gebruik geotags voor lokale vindbaarheid

      Behalve met hashtags kun je je Instagram-posts en Stories vindbaar maken door je locatie te taggen. Dat kan je vestigingsplaats zijn, maar ook de locatie waar de foto gemaakt of de video opgenomen is.

      Elke locatie heeft een eigen Instagram-feed én een eigen Story. Ook zijn er hashtags waar je zelf aan kunt bijdragen door de locatiesticker toe te voegen aan je eigen Stories.

      Vooral lokale ondernemingen kunnen van locatietags profiteren door regelmatig in deze feeds te posten én door te reageren op posts van potentiële klanten in de buurt.

      13. Deel je Stories in in highlights

      Zodra een potentiële volger je bedrijfsprofiel opent, moet je die persoon er in een mum van tijd van overtuigen je te volgen.

      Dat kun je doen door de functie Hoogtepunten te gebruiken op je profiel. Daarmee kun je je Instagram Stories zo indelen dat meteen duidelijk is waar je account voor staat.

      Stories blijven maar 24 uur staan, maar met Hoogtepunten geef je ze een 'tweede leven' en verleid je mensen om volger te worden, zodat ze hierna geen Stories meer mislopen.

      highlights van fashion nova

      Gebruik highlights van Stories als volgt om meer Instagram followers te krijgen:

      • Trailers maken die een voorproefje van je account laten zien
      • Je Stories onderbrengen in verschillende thema's (als je een reisaccount hebt: bijvoorbeeld de landen waar je bent geweest)
      • Uitleg over je producten geven met behulp van foto's en video's

      14. Vraag om meer Instagram followers

      Dit lijkt een open deur, maar moet toch genoemd worden: je mag je publiek zo af en toe best vragen om je te volgen.

      YouTubers vragen hun kijkers aan het einde van hun video's vaak of die zich op het kanaal willen abonneren. Zo kun jij je kijkers ook aansporen om jou te volgen als ze meer content willen zien.

      Het komt namelijk voor dat mensen je Instagram-posts echt heel leuk vinden, maar toch een zetje nodig hebben voordat ze je daadwerkelijk gaan volgen.

      Je kunt deze oproep ook in je Instagram-captions opnemen, in je content vertellen waar mensen op kunnen rekenen als ze je volgen, of zinspelen op content die nog komen gaat en die ze niet willen missen.

      15. Regel een giveaway

      Een van de beste comments onder een post op social media, ook buiten Instagram, is er een waarin iemand een vriend of vriendin tagt. Deze comments bevorderen de engagement onder je post, wat gunstig is voor het Instagram-algoritme. Maar daarnaast brengt elke tag je in contact met een potentiële volger, die dankzij een aanbeveling bij jou terecht is gekomen.

      Je kunt mensen aanmoedigen anderen te taggen door herkenbare content te posten (bijvoorbeeld een fitnessmeme waarin wordt opgeroepen iemand te taggen die leg day weleens overslaat). Maar wil je er zeker van zijn dat er getagd wordt? Houd dan een giveaway met als voorwaarde dat iemand een ander tagt en zelf volger wordt.

      Houd je aan de promotierichtlijnen van Instagram en aan de wettelijke eisen voor het organiseren van een Instagram-wedstrijd die gelden in het land waar je actief bent.

      Ter inspiratie zie je hier een voorbeeld van een geslaagde giveaway van Philip Kingsley. Mensen worden aangespoord om het account te volgen en een vriend of vriendin te taggen om kans te maken op een aantal producten.

      voorbeeld van een giveaway

      16. Deel content van gebruikers

      User generated content of UGC (letterlijk: 'door gebruikers gegenereerde content') zijn video's, foto's, reviews, audio en andere content die je verzamelt van je fans of Instagram followers. Deze content is een onmisbaar instrument in je marketingarsenaal als je meer Instagram followers wilt bereiken. UGC laat echte mensen en verhalen zien, en toont je product 'in real life'. Dat wekt vertrouwen bij potentiële klanten.

      Niet alleen zijn je fans blij met hun 15 minutes of fame in je Instagram-feed, maar de kans is groot dat je meer gaat verkopen als je hun content post. Uit een onderzoek van Olapic blijkt namelijk dat moderne consumenten 56% sneller geneigd zijn om iets te kopen als ze er een foto van hebben gezien die door een andere klant is gedeeld.

      Neem nou Fashion Nova. Op het Instagram-account van deze online retailer wordt heel vaak content van gebruikers geplaatst.

      UGC van Fashion Nova

      UGC geeft Fashion Nova toegang tot duizenden foto's van over de hele wereld. De foto's dragen uit waar het merk voor staat en inspireren Instagram followers om op de posts te reageren en de kleding te kopen die door echte mensen wordt gedragen.

      Wil je ook UGC gebruiken? Vraag je klanten dan om hun favoriete productervaringen te delen of foto's in te sturen waarop je producten staan. Je kunt bijvoorbeeld:

      • Een feed met merkhashtags aanmaken waar klanten foto's kunnen posten
      • Een call-to-action in je Instagram-bio zetten
      • Een wedstrijd houden
      • Contact opnemen met influencers
      • Op je verpakking vragen om UGC

      Vergeet niet dat UGC is bedoeld om je producten op een authentieke manier te laten zien. Als klanten dus foto's van een wat mindere kwaliteit insturen waar je producten toch goed tot hun recht komen, dan kun je die gewoon gebruiken.

      17. Gebruik Instagram Live

      Livevideo's horen bij een geslaagde marketingstrategie op elk socialmediaplatform. Op Instagram kun je livestreamen via Instagram Live en in real time tegen je Instagram followers praten.

      Zodra je livestream van start gaat, komt er een cirkel rond je profielfoto te staan in Instagram Stories om je volgers een seintje te geven. Ook krijgen Instagram followers een melding als je livevideo begint. Na afloop kun je je livestream uploaden als Story, waar deze 24 uur zichtbaar blijft.

      instagram live

      Vergeet niet dat Instagram Live interactief is. Je Instagram followers gaan waarschijnlijk reageren als je live bent, dus laat merken dat je hun comments ziet en bedenk manieren om ze bij je stream te betrekken.

      Een paar manieren waarop je meer Instagram followers kunt krijgen met Instagram Live:

      • Take-overs door influencers
      • Een AMA (ask me anything) of vraag-en-antwoordsessie houden
      • Een teaser van een nieuw product of update laten zien
      • Een talkshow presenteren
      • Een kijkje achter de schermen geven
      • Vertellen over een actuele gebeurtenis
      • Laten zien hoe je producten werken

      Je omzet vergroten met een Instagram-groeistrategie

      In dit artikel hebben we besproken wat je het beste kunt doen als je een gerichte groep Instagram followers wilt opbouwen. Maar aantallen zijn niet het enige wat telt. Net als op elk ander sociaal netwerk levert een strategie met authentieke, sociale content je het meeste op.

      Als je je op engagement richt, en niet alleen op het aantal mensen dat je volgt, kan Instagram een fantastische plek zijn voor je producten en merk. Zo kun je met Instagram een gezonde stroom van inkomsten op gang brengen. Wil je meer tips over hoe je van dit socialmediaplatform een winstgevend kanaal maakt? Lees dan ons artikel over geld verdienen met Instagram.

      Dit artikel is een vertaling van een origineel Shopify-artikel van Mark Macdonald.

      Illustratie van Eugenia Mello


      Een webshop starten en meteen beginnen te verkopen? Probeer Shopify nu 14 dagen gratis.


      Onderwerpen: