Shopify-blogs

Instagram Hashtags: Wat Zijn de Beste en Populairste Hashtags om Meer Volgers te Krijgen?

Illustration of four characters looking through the Instagram logo with hashtags and hearts surrounding them. This is a metaphor for gaining new followers.

Met de juiste Instagram hashtags bereik je een breder publiek, raakt je bestaande publiek meer betrokken en krijgt je merk een boost. Maar dat gebeurt niet zonder een duidelijke hashtagstrategie.

Bij veel merken is dit waar het mis gaat, omdat ze niet in staat zijn trends en patronen meteen te spotten. Bovendien is er niet één hashtagstrategie die voor elk merk werkt, wat dingen alleen maar nog verwarrender maakt voor bedrijven die proberen uit te vogelen welke hashtagstrategie het beste is.

In deze blog vertellen we je alles over het creëren van een effectieve hashtagstrategie voor je Instagram account: hashtag research, het ontwikkelen en toepassen van een hashtagstrategie, en speciale hashtags die je kunt gebruiken voor de specifieke doelen van jouw bedrijf.

Template Icon

Gratis Webinar: How to Grow and Monetize Your Instagram Account

Leer hier hoe je meer publiek krijgt voor je Instagram account en hoe je met een webshop aan dat publiek kunt verdienen.

Reserveer nu een plaats

Hoe hashtags werken op Instagram

Op Instagram kun je aan je posts hashtags toevoegen, waarmee die woorden of zinnen thema’s worden waar mensen op kunnen klikken. Je kunt van elke zin, woord of thema een hashtag maken, zolang je er maar een # voor zet.

Als Instagram gebruikers op een hashtag klikken, komen ze terecht in de discovery feed van die tag, waar alle posts staan die ook die tag hebben. Mensen klikken op hashtags die ze interessant vinden (of gebruiken ze als zoekwoord) om de Instagram content te vinden wat daarbij aansluit.

Mensen gebruiken hashtags dus om content te ontdekken. Daardoor kunnen de juiste hashtags ervoor zorgen dat jouw posts door je doelgroep gezien worden, zelfs als ze jouw account nog nooit eerder bezocht hebben. Toen Instagram doorkreeg hoe belangrijk hun hashtags waren hebben ze de functie nog verder uitgebreid – merken kunnen nu ook klikbare hashtags in de bio van hun profiel zetten.

Hashtag in an Instagram bio

Instagram Stories heeft een hashtag sticker, waarmee je werkende hashtags aan je Stories kunt toevoegen. Als bezoekers erop klikken worden ze doorgestuurd naar de discovery feed van die hashtag, net als bij een hashtag in een post.

Hashtag in an Instagram story

Instagram gebruikers kunnen zich ook abonneren op voor hen interessante hashtags, zodat content met deze hashtags vaker in hun feed komt te staan.

Instagram hashtag category page

De populairste Instagram hashtags per categorie

Er komt veel kijken bij het gebruik van Instagram hashtags, dus laten we simpel beginnen. Hieronder staat een lijst van hashtags per categorie (branches en events) die je kunt toevoegen aan de hashtags die je al gebruikt.

Beste algemene Instagram hashtags (wereldwijd)

  • #photooftheday

  • #instagood

  • #nofilter

  • #tbt

  • #igers

  • #picoftheday

  • #love

  • #nature

  • #swag

  • #lifeisgood

  • #caseofthemondays

  • #instapic

  • #instadaily

  • #selfie

  • #instamood

  • #bestoftheday

Beste hashtags om meer likes en volgers te krijgen (wereldwijd)

  • #followme

  • #likeforlike

  • #like4like

  • #follow4follow

  • #followforfollow

  • #f4f

NB: Er is geen garantie voor de kwaliteit van de volgers die je hiermee krijgt, omdat deze hashtags vooral gebaseerd zijn op nieuwe Instagramgebruikers die elkaar volgen.

Beste fashion hashtags

  • #styleinspo

  • #ootd

  • #outfitoftheday

  • #whatiwore

  • #shoppingaddict

  • #beautydoesnthavetobepain

  • #currentlywearing

  • #instastyle

  • #lookgoodfeelgood

  • #mode (Nederland)

Beste hashtags voor food & drink 

  • #instafood

  • #omnomnom

  • #foodporn

  • #food

  • #foodie

  • #organic

  • #healthyeats

  • #goodeats

  • #vegetarian

  • #vegan

  • #glutenfree

  • #hungry

  • #homemade

  • #madefromscratch

In Nederland:

  • #eten
  • #lekker
  • #lekkereten
  • #gezondeten
  • #genieten
  • #drinken
  • #eetsmakelijk
  • #maaltijd

Beste hashtags voor reizen & toerisme

  • #travel

  • #staycation

  • #vacation

  • #sunsout

  • #resortwear

  • #tourist

  • #travelbug

  • #solotravel

  • #honeymoon

  • #traveltuesday

  • #wanderlust

  • #wanderlustwednesday

  • #travelgram

  • #sun

In Nederland:

  • #opreis
  • #vakantie
  • #reizen
  • #minivakantie
  • #reisblog
  • #rondreis
  • #weekendjeweg

Beste hashtags rondom huisdieren

  • #puppylove

  • #mansbestfriend

  • #womansbestfriend

  • #catsofinstagram

  • #dogsofinstagram

  • #dogstagram

  • #doglife

  • #catlife

  • #instapet

In Nederland:

  • #kat
  • #poes
  • #catsofholland
  • #hond
  • #honden

Beste hashtags voor technologie en gadgets

  • #techie

  • #latesttech

  • #ilovemygadgets

  • #gadgetsgalore

  • #apple

  • #android

  • #applevsandroid

  • #wearabletech

  • #VR

  • #mobile

  • #makinglifeeasier

  • #innovation

Beste bruiloft hashtags

  • #ido

  • #tyingtheknot

  • #shesaidyes

  • #heasked

  • #fallwedding

  • #rusticwedding

  • #summerwedding

  • #weddingfavors

  • #centerpieces

  • #sayyestothedress

  • #bohowedding

  • #weddinghair

  • #weddingstyle

  • #loveislove

In Nederland:

  • #bruiloft
  • #trouwen
  • #bruidsfotograaf
  • #verloofd
  • #trouwenin2019
  • #huwelijk
  • #liefde
  • #bruid
  • #bruiloftinspiratie

Beste hashtags voor sportkleding

  • #lookgoodfeelgood

  • #feeltheburn

  • #nopainnogain

  • #workingonabetterme

  • #cardio

  • #fitfam

  • #yogafordays

  • #fitlife

  • #trainhard

  • #noexcuses

In Nederland:

  • #sportschool
  • #gezond
  • #fitdutchies
  • #krachttraining
  • #dutchfitness

Beste hashtags voor de feestdagen

Wereldwijd/USA:

  • #stockingstuffers

  • #christmasdecor

  • #spookyhalloween

  • #happyhalloween

  • #thanksgivingtable

  • #turkeyorham

  • #valentineformyvalentine

  • #happyfourth

  • #newyearseve

  • #newyearsresolution

  • #holidaycrazy

  • #holidayspirit

  • #kwanza

  • #hanukkahgift

  • #underthetree

In Nederland:

  • #feestdagen
  • #kerst
  • #gezellig
  • #sinterklaas
  • #kerstboom
  • #pakjesavond
  • #sintenpiet
  • #heerlijkavondje

Beste hashtags voor Instagram prijsvragen

  • #instacontest

  • #instagiveaway

  • #giveaway

  • #sweepstakes

  • #contestalert

  • #contestentry

  • #winit

  • #freebie

  • #winitwednesday

In Nederland:

  • #prijsvraag
  • #winactie
  • #winnen
  • #doemee
Template Icon

Gratis Cursus: Grow Your Business with Instagram

Gretta van Riel heeft een succesvol systeem ontwikkeld om mensen te helpen hun bedrijf via Instagram te laten groeien. Leer welke foto’s het best werken en hoe je  kunt samenwerken met de influencers die bij jouw merk passen.

Gratis inschrijven

Hashtags gebruiken om een band met je publiek op te bouwen

Weten welke hashtags je het beste kunt gebruiken is een cruciaal onderdeel van het ontwikkelen van een sterke hashtagstrategie die je helpt om het beste uit Instagram te halen en steeds meer betrokken volgers te krijgen. Voor elk doel zijn er weer andere hashtags geschikt en een goede strategie bestaat altijd uit een combinatie van verschillende hashtags.

Branded hashtags

Dit zijn hashtags met jouw merknaam, motto of de naam van een actie erin. Deze zet je in je bio en zijn uniek voor jouw webshop. Je kunt ze gebruiken om meer naamsbekendheid te krijgen. Als je bezoekers content maken rondom jouw bedrijf kun je ze ook vragen deze hashtags te gebruiken. Goede voorbeelden zijn Harper Wilde’s #LiftUpTheGirls, Shwood Optieks #shwoodshop en So Worth Lovings #swlfamily.

Branded hashtags

Locatie-afhankelijke hashtags

Als je producten verkoopt die vooral aantrekkelijk zijn voor mensen in een bepaalde plaats of gebied kun je deze hashtags gebruiken. Verkoop je bijvoorbeeld grappige koffiemokken met plaatjes van verschillende Amerikaanse staten? Gebruik dan hashtags zoals #FloridaLife of #NewYorkDrinks om geschikte klanten te bereiken.

Entertainment hashtags

Deze hashtags zijn gebaseerd op uitspraken of woorden uit de media: muziek, films en televisie. Ze zijn niet bedoeld om meer bezoekers te krijgen maar vooral om een betere relatie te krijgen met je bestaande publiek. De hashtags hebben meestal weinig te maken met het merk of product zelf maar des te meer met de situatie in de post waar ze bij staan. In het voorbeeld hieronder zijn #shopitlikeitshot en #getitgirl allebei entertainmenthashtags.

Entertainment hashtags

Hashtags die overal bij passen

Dit zijn algemene hashtags die je bij elke post kan zetten. Ze worden vaak gebruikt, wat betekent dat ze ook vaak gezocht worden. Ze kunnen je posts een veel breder bereik geven en zorgen dat ze gezien worden door gebruikers  die jou nog niet kenden. Voorbeelden zijn #instagood en #lovelife.

Tijdsgebonden hashtags

Wil je je volgers laten weten dat het weer #typischmaandag is of dat je helemaal blij werd van het #zomerbuitje wat net viel? Dan zijn tijdsgebonden hashtags perfect. Ze kunnen te maken hebben met een feestdag, een seizoen of zelfs met het uur van de dag. Gebruikers zijn dol op content dat gelinkt is aan dit soort momenten en zoeken vooral veel op hashtags die te maken hebben met feestdagen en seizoenen. In het voorbeeld hieronder wordt de tijdsgebonden hashtag #sunsout gebruikt om het product, zonnebrillen, in de feeds van de juiste doelgroep te krijgen.

Timely hashtags

Trending hashtags

Net als modestijlen en taalgebruik, gaan hashtags ook door fases van “in” zijn, om daarna net zo snel weer te verdwijnen. Soms zijn het hashtags die door iedereen gebruikt worden maar waarvan niemand weet waarom ze opeens populair zijn geworden. Maar in de meeste gevallen hangen ze samen met recente evenementen of gebeurtenissen.

Misschien heeft Apple een nieuwe IPhone uitgebracht of is het verkiezingsdag in een land. Deze hashtags kun je dus niet altijd gebruiken maar als je ze op de juiste momenten inzet kunnen ze je belangrijk bereik en nieuw publiek geven.

Niche hashtags

Bepaalde producten hebben publiek met niche interesses. Mensen die bijvoorbeeld hun eigen virtual reality systeem kopen zijn meestal ook geïnteresseerd in de laatste snufjes op technologie gebied. Klanten die geïnteresseerd zijn in gezonde voeding zoeken vaak op hashtags zoals #organic of #eatinggreen. Gebruik niche hashtags als je een meer specifieke doelgroep wilt bereiken.

Bremont doet dat heel goed: Zij gebruiken hashtags zoals #luxury en #watchoftheday, omdat ze weten dat deze hashtags hen onder de aandacht van hun doelgroep brengen.

Niche hashtags

Hashtags voor eenmalige events

Soms kun je hashtags ook inzetten als lokmiddel om mensen te laten weten dat je webshop een actie heeft. Ga je bijvoorbeeld een prijsvraag of verloting houden? Gebruik dan hashtags zoals #contestalert of #instagiveaway om enthousiaste deelnemers te vinden. En op dezelfde manier kunnen hashtags zoals #flashsale en #BOGO koopjesjagers laten weten dat ze nu bij je moeten komen shoppen, en je volgers laten weten dat je een sale hebt.

Welke hashtags moet ik gebruiken?

Niet elke hashtag is geschikt voor elke webshop

Iemand die nationaal en zelfs internationaal verkoopt heeft niet veel aan hashtags die zich specifiek op één plaats richten en B2B handelaren met een professionele uitstraling zullen niet snel entertainmenthashtags gebruiken. En dat is helemaal ok. Het gaat erom dat je de hashtags eruit pikt die het beste werken voor jou en je publiek.

Hoeveel hashtags moet ik gebruiken?

Per Instagram post kun je maximaal dertig hashtags gebruiken. Maar dat beantwoordt alleen de vraag hoeveel je er mag gebruiken. Het beste aantal kan veel minder zijn.

Er is veel onderzoek gedaan naar de “hoeveel hashtags” vraag, en de uitkomsten verschillen nogal van elkaar. Maar één ding kwam bij elk onderzoek naar voren: Gebruik in ieder geval meer dan één hashtag per post. Onderzoek door Agropulse wees uit dat Instagram posts met hashtags 70% meer likes krijgen.

How many Instagram hashtags?

Maar over het precieze aantal hashtags blijven de meningen verdeeld. Sommige marketeers roepen al tijden dat twee hashtags meer dan genoeg is, terwijl anderen zeggen dat je juist voor de volle dertig moet gaan. In de praktijk komt het er op neer dat je alleen door proberen erachter kunt komen wat het perfecte aantal is voor jouw Instagram posts.

Instagram hashtag tools: Sneller en efficiënter

Of je nou gaat voor zes of dertig hashtags, het is nogal een tijdrovende klus om ze allemaal in te typen, zeker omdat je door hun format geen autocorrect of andere suggesties kunt gebruiken. Elke sociale media manager die je spreekt zal je hetzelfde kunnen vertellen: het is een akelig klusje.

Gelukkig zijn er tools die het allemaal wat makkelijker kunnen maken. Ik vind de volgende heel goed:

  • PreviewApp, waarmee je groepjes hashtags kunt bewaren, gebruiken voor content en meteen naar je Instagram posts kunt copy-pasten. Deze tool test de hashtags ook voor je en vertelt je welke het meeste resultaat opleveren.
  • Later heeft een Saved Captions onderdeel, waarmee je captions (de tekst bij je post) en hashtags aan nieuwe posts kunt toevoegen. Het is wel een goed idee om de hashtags af en toe te veranderen, maar als er een paar zijn die je telkens gebruikt kan deze tool je veel tijd besparen.
  • Tag for Likes Pro, waarmee je op je mobiel hashtags kunt vinden, kopiëren en plakken. Je kunt je eigen lijsten met hashtags maken en de hele lijst in één keer naar een post kopiëren.

Als je liever geen geld wilt uitgeven aan dit soort tools, kun je een meer algemene sociale media tool gebruiken. Wat je bijvoorbeeld kunt doen is veelgebruikte hashtags opslaan in een document en dat gebruiken via sociale media planning software zoals Agorapulse, Hootsuite of Sprout Social. Schrijf je posts op je desktop en copy-paste één of meerdere hashtags onder je caption. En al deze tools kunnen direct naar Instagram posten, waardoor een groot stuk van het werk al voor je gedaan wordt.

Hoe doe ik hashtagonderzoek voor Instagram

Als je Instagram gebruikt om meer te verkopen kun je niet zonder hashtagonderzoek: alleen zo kom je erachter welke hashtags populair zijn en goed werken, kun je inspiratie opdoen voor nieuwe hashtags die je zelf nooit bedacht zou hebben en kun je erachter komen welke hashtags trending zijn.

Er zijn verschillend strategieën die je kunt gebruiken tijdens je hashtagonderzoek, afhankelijk van wat je wilt: meer publiek trekken of juist trending onderwerpen vinden. Hieronder behandelen we er een aantal.

Neem een kijkje op Twitter

Als je op zoek bent naar trending hashtags en trending onderwerpen waar iedereen het op dit moment over heeft, kan Twitter je helpen. In de trending onderwerpen categorie kun je zien welke onderwerpen het meest besproken worden.

Let wel, op Twitter worden hashtags anders gebruikt dan op Instagram en bij Twitter draait het vooral om nieuws. Hou daar dus rekening mee voordat je blindelings de trending hashtags kopieert voor je Instagram posts.

Wat doet de concurrentie?

Het kan nooit kwaad om te weten hoe je concurrenten hun marketing aanpakken, inclusief hun hashtagstrategie. Wat zijn de trends in hun hashtaggebruik? Grote kans dat ze je een aantal goede ideeën geven voor nieuwe woorden en zinnen die je aan je hashtagvoorraad toe kan voegen.

Hou influencers in de gaten

Influencers – ook micro-influencers – hebben die naam niet voor niets: ze hebben een groot, vast publiek dat hen actief opzoekt voor advies, inspiratie of expertise. Grote kans dus dat ze ook de beste hashtags hebben. Neem eens een kijkje en schroom niet een paar hashtags van ze over te nemen.

Gebruik hashtag onderzoek tools

De bovenstaande onderzoeksmethodes doe je allemaal “met de hand”. Hashtagonderzoek tools kunnen je helpen bij het vinden van zowel trending hashtags als de beste blijvertjes.

Een goede hashtagonderzoek tool is cruciaal, omdat je zo feedback over specifieke hashtags krijgt die geen enkele andere tool je kan geven.

Dit zijn goede hashtagonderzoek tools om mee te beginnen:

  • Keyhole: Nu Keyhole ook Instagram aan zijn research heeft toegevoegd is het één van de meest complete hashtaganalyse tools op de markt geworden. Voor elke individuele hashtag geven ze je een grote hoeveelheid informatie, inclusief hoeveel Instagram accounts hem gebruikt hebben, hoe groot het bereik van de hashtag is en hoe hij ontvangen wordt. Bovendien kun je zien bij hoeveel verschillende posts deze hashtag gebruikt is en weet je dus meteen hoe populair hij is bij je concurrenten.
  • Hashtagify: Laat je de totale populariteit en recente populariteit van individuele hashtags zien. Deze tool werkt vooral heel goed voor het vinden van nieuwe hashtags: ze laten je gerelateerde hashtags zien en de hashtags waarmee andere gebruikers de originele hashtag gecombineerd hebben. Een andere interessante functie van deze tool is dat je de populariteit van hashtags kunt volgen zodat je ze uit je lijst kunt halen als ze niet meer populair zijn.
  • Ritetag: Als je op zoek bent naar een tool waarmee je snel relevante hashtags kunt creëren, is Ritetag perfect. Gebaseerd op je foto’s en tekst geeft Ritetag automatische hashtagsuggesties. Bovendien kun je Ritetag aan een aantal sociale media beheertools koppelen, zodat je suggesties krijgt terwijl je een post schrijft in de beheertool.

Moeten mijn Instagram hashtags zichtbaar zijn?

Niemand wil eerst dertig (of zelfs zes) hashtag lezen om bij de content te komen. Bovendien ziet een grote lap met moeilijk te lezen tekst er ook visueel onaantrekkelijk uit.

Daarom verbergen de meeste merken het grootste gedeelte van hun hashtags achter de “See More” tag. Sommigen gaan zelfs een stapje verder door een heleboel witregels op “See More” te laten volgen, waardoor de hashtags helemaal los staan van de tekst. Ook zijn er merken die de hashtags van de post toevoegen in een aparte comment, maar daardoor worden ze wel meteen minder effectief.

Veruit de meeste merken gaan voor de optie van één á twee witregels tussen tekst en hashtags, zodat ze verborgen zijn achter “See More”. Zo leiden ze niet af van de tekst en is er en veel grotere kans is dat bezoekers de tekst ook daadwerkelijk lezen. Bovendien ziet het er strakker uit.

Hashtags in post or comments?

Als je één of twee hashtags gebruikt voor branding of entertainment is het een goed idee om een uitzondering hierop te maken. In dat geval is het beter om ze vóór “See More” te plaatsen, het liefst in je tekst zelf, zodat de kans veel groter is dat gebruikers de hashtags lezen.

Wat betreft het toevoegen van meer dan twee witregels tussen tekst en hashtags: dat is niet echt nodig. Als mensen op “See More” klikken is het fijn als ze niet nog een heel eind moeten scrollen om bij de comments te komen. Bovendien is bij zo’n grote afstand de kans groter dat ze afhaken en hun comment niet plaatsen.

Verboden hashtags

Wist je dat er op Instagram verboden hashtags bestaan? En dat zijn niet alleen maar scheldwoorden en obsceniteiten.

Instagram “verbant” regelmatig hashtags die worden gebruikt in verband met illegale content. Sommige zijn overduidelijk, zoals #nasty, maar anderen, zoals #fitnessgirl en #tgif worden ook voor gewone, onschuldige posts gebruikt. Als een hashtag eenmaal verboden is komt er geen nieuwe content meer in de feed van die hashtag of wordt de hele feed verwijderd.

Banned hashtags on Instagram

Hashtags kunnen tijdelijk of permanent verboden worden, en als je ze gebruikt kunnen je posts  “shadowbanned” worden. Dat betekent dat ze meestal niet verschijnen in de feeds van je volgers, en dat ze ook niet voorkomen als gebruikers zoeken op een andere hashtag die je samen met de verboden hashtag hebt gebruikt. Pas dus goed op, want met één verboden hashtag kan al het harde werk dat je in je post hebt gestoken voor niks zijn.

Kijk dus altijd even of een hashtag die je wilt gebruiken niet voorkomt op de lijst van hashtags die door Instagram verboden zijn.

Je Instagram hashtag strategie evalueren

Marketingstrategieën moeten om de zoveel tijd geëvalueerd worden en dat geldt ook voor je hashtagstrategie. Maar helaas zijn hashtags vrij lastig om in je eentje te evalueren, vooral als je er meer in één post gebruikt waardoor je nooit precies weet welke wel werkt en welke niet. Gelukkig zijn er meerdere manieren waarop je de impact van je hashtagstrategie kunt meten.

Het eerste waar je naar kijkt is de totale groei van je account. Dit kun je doen met Instagrams eigen analytics tool, maar een onafhankelijk sociale media beheerplatform laat meer details zien.

Check of bezoekers, bereik en likes van je profiel en posts toegenomen zijn. Het is vooral belangrijk om te zien hoeveel accounts jou ontdekt hebben via de discovery feed. Zijn er grote veranderingen ontstaan nadat je een nieuwe of andere strategie hebt toegepast? De bedoeling is dat je elke maand groei ziet. Als dat niet zo is moet je je strategie aanpassen.

Hashtag performance

Daarnaast gebruik je hashtagonderzoek tools om te kijken hoe de hashtags die je vaak gebruikt het doen. De bedoeling is dat ze in de loop van de tijd steeds meer trending zijn, niet minder. Via tools zoals Keyhole kun je zien hoe het met je branded hashtags gaat: hun bereik, hoeveel mensen de hashtag zien en hoe vaak ze in andermans posts gebruikt worden. Zo kun je zien of je branded hashtags goed werken en zich organisch verspreiden.

Onafhankelijke tools kunnen je ook data geven over de manier waarop je hashtags gebruikt en wat daar het resultaat van is. Sprout Social geeft hele goede hashtag data, waarbij ze je laten zien welke hashtags het meeste interactie met je publiek opleverden en welke je het vaakst gebruikte.

Vind de beste Instagram hashtags voor jouw merk

Instagram hashtags zijn een onmisbaar onderdeel van Instagram marketing. Als je geen strategie hebt is er een grote kans dat je qua marketing niet alles uit Instagram haalt wat erin zit. Gebruik de tools en suggesties in deze post om je eigen lijst met best werkende hashtags te maken, zodat je een groter bereik krijgt en je publiek betrokken blijft. En als je het goed wil blijven doen, vergeet dan niet om de hashtags af en toe te vervangen gebaseerd op je analyses en evaluatie.


Dit artikel is een vertaling van een origineel artikel van Ana Gotter

Illustratie: Eugenia Mello

Onderwerpen: