Instagram heeft een springplank geboden voor onafhankelijke makers om toegang te krijgen tot enorme doelgroepen en hun talenten te monetariseren. Bedrijven profiteren ook van een Instagram-aanwezigheid op het sociale platform dat een go-to is voor productontdekking.
Met meer dan twee miljard maandelijks actieve gebruikers blijft Instagram een favoriet onder marketeers voor het bereiken van potentiële klanten. Hoewel TikTok en Snapchat populair blijven bij de begeerde Gen Z-consumenten, wordt verwacht dat Instagram tegen 2025 zal inhalen in adoptie door deze demografische groep.
Geïnteresseerd in het laten groeien van je bedrijf of persoonlijke merk? Instagram's zakelijke en creator-tools geven je toegang tot doelgroepinzichten en andere functies om je te helpen je volgers op te bouwen en verkopen te realiseren. Deze complete gids leidt je door de stappen voor het creëren van een winnende Instagram-marketingstrategie, met tips om het meeste uit het platform te halen.
Wat is Instagram-marketing?
Instagram-marketing is de praktijk van het gebruiken van het sociale mediaplatform om een bedrijf of persoonlijk merk te promoten met als doel volgers te laten groeien, websiteverkeer te genereren, merkbekendheid te creëren of verkopen te realiseren.
Hoe wordt Instagram gebruikt voor marketing?
Net als bij social media marketing op andere kanalen, biedt Instagram merken, bedrijven en makers een visueel platform om te marketen naar zijn gebruikers. Het biedt ook functies zoals Instagram Ads, gesponsorde posts en partnerschappen, en organische marketing via Instagram Stories, Reels en posts.
Waarom Instagram gebruiken voor marketing?
Meer dan 50% van de Instagram-gebruikers valt in de leeftijdsgroepen van 18 tot 24 en 25 tot 34 jaar gecombineerd, waardoor het platform een belangrijk kanaal is voor het bereiken van Gen Z- en millennialconsumenten. Gen Alpha-adoptie neemt ook toe, waarbij tieners een toename in gebruik van het platform rapporteren, zelfs met de groei van TikTok.
Wanneer je je bedrijf op sociale media promoot, zoek dan naar platforms waar je doelgroep al betrokken is. Als je doelklant de neiging heeft om Instagram te gebruiken om producten en merken te ontdekken, kan Instagram-marketing een krachtig hulpmiddel zijn om hen om te zetten in klanten.
Met de juiste strategie benaderd, kan Instagram-marketing je helpen vertrouwen en loyaliteit op te bouwen bij potentiële klanten en je doelgroep te laten groeien. Instagram-gebruikers stromen niet naar het sociale mediaplatform voor advertenties. Ze willen betekenisvolle relaties vormen met merken en ze zoeken meestal grappige, creatieve en informatieve content. Dit is geweldig nieuws voor bedrijven met een sterk merkverhaal of standpunt.
Er is geen twijfel over mogelijk: Instagram-marketing levert resultaten op. Social media marketeers rapporteren dat Instagram een hoog rendement op investering levert voor hun bedrijven vergeleken met andere sociale mediaplatforms.
21 tips voor het creëren van een Instagram-marketingstrategie
- Definieer en begrijp je doelgroep
- Optimaliseer je Instagram-profiel
- Creëer een Instagram-contentstrategie
- Post Instagram Reels
- Publiceer Instagram Stories
- Deel je waarden
- Zet Instagram Stories om in Highlights
- Stel een Instagram-shop in
- Ontwikkel een user-generated content strategie
- Organiseer een Instagram-wedstrijd of giveaway
- Gebruik marketingautomatisering
- Werk samen met Instagram-influencers
- Probeer Instagram-advertenties
- Gebruik Instagram-hashtags
- Creëer community (en ga ermee om)
- Post consistent
- Werk met Instagram-affiliates
- Ga live
- Ga partnerships aan
- Monitor en pas je strategie aan
- Vergeet support niet
Binnen elk van deze Instagram-marketingtips vind je voorbeelden van echte merken die de ideeën gebruiken om hun doelgroep te bereiken en business te genereren. Laat deze Instagram Stories, Reels en posts van succesvolle merken je eigen Instagram-strategie leiden.
1. Definieer en begrijp je doelgroep
Het definiëren van je doelgroep is al onderdeel van je algemene branding en marketingstrategie, maar het is belangrijk om in te zoomen op het specifieke deel van die doelgroep dat Instagram gebruikt. Wat maakt dit segment van je doelgroep uniek? Op welke soorten content reageren ze?
Bijvoorbeeld, 50,3% van Gen Z social media gebruikers zegt dat ze zich tot Instagram wenden voor productontdekking. Productdemo's, klantbeoordelingen en unboxings, en exclusieve productlanceringen zouden ideale content zijn voor deze doelgroep.
LNDR is een merk dat zijn doelgroep echt begrijpt. Van de toon van zijn Instagram bio-copy tot de uitgelichte content bovenaan zijn grid, LNDR begrijpt dat zijn fans gemotiveerd en geïnspireerd worden door fitnessdoelen en hard werk.
2. Optimaliseer je Instagram-profiel
Stel je profiel in om een professioneel imago uit te stralen. Voeg een bio, avatar en je website toe—dit helpt gebruikers je bedrijf onmiddellijk te begrijpen. Het gebruik van trefwoorden in je Instagram-bio kan de vindbaarheid verbeteren, en een link-in-bio tool stelt je in staat om meerdere URL's te delen, zoals een landingspagina, campagne of nieuwe collectiepagina op je website.
Hier is een voorbeeld van Pair Eyewear. Zijn Instagram-profiel vertelt bezoekers alles wat ze moeten weten over het merk in één oogopslag. De bio beschrijft Pair Eyewear's unieke verkoopproposities, een bedrijfsaccountlabel beschrijft het aanbod van het merk, en vastgezette content biedt nuttige eerste stappen voor nieuwe klanten.
3. Creëer een Instagram-contentstrategie
Een contentstrategie is meer dan een contentplan. Het beantwoordt de grote vragen zoals waarom je de content produceert, voor wie het is, en wat de doelen zijn.
Begin met het stellen van doelen voor je Instagram-marketinginspanningen. Dit helpt je een bank van contentideeën en campagnes te ontwikkelen om die doelen te bereiken. Plan die content vervolgens uit op een redactionele kalender, rekening houdend met belangrijke evenementen, feestdagen en winkelseizoen die relevant zijn voor je bedrijf. Bouw ook ruimte in om wendbaar te zijn. Een flexibel plan stelt je merk in staat om te reageren op trends, memes en wereldgebeurtenissen zoals ze gebeuren.
Deze twee voorbeelden van Freedom Moses en Suzy Q Doughnuts tonen hoe de merken een doordachte benadering van contentplanning namen:
Freedom Moses' grid heeft een consistent kleurenpalet en hoogwaardige graphics, terwijl Suzy Q tijdige content publiceert voorafgaand aan feestdagen zoals Halloween en Chanoeka.
💡Tip: Vergeet niet je prestaties bij te houden en die data je strategie te laten informeren terwijl je vooruitgaat.
4. Post Instagram Reels
Net als Instagram Stories zijn Reels een type Instagram-post dat standaard niet op je hoofdprofielgrid leeft (maar kan worden toegevoegd, indien gewenst). Het belangrijkste verschil is dat Reels verschijnen voor gebruikers binnen de hoofdfeed van Instagram, wat betekent dat je views kunt krijgen van niet-volgers. Instagram Reels zijn korte video's en kunnen informeler zijn dan de gepolijste content in je hoofdgrid.
Reels hebben twee keer het bereik van andere soorten Instagram-content. Gezien dit, en de populariteit van korte video-content op platforms zoals YouTube en TikTok, zouden Reels een essentieel onderdeel moeten vormen van je Instagram-marketingstrategie.
Koffiealternatief merk MUD\WTR gebruikt Reels om nuttige content te delen zoals recepten, klantgetuigenissen en bedrijfsinformatie:
Reels kunnen ook worden georganiseerd in series. Dit is een nuttige functie die vergelijkbare content groepeert voor betere vindbaarheid. Hier is een voorbeeld van beautymerk Prose:
5. Publiceer Instagram Stories
Instagram Stories zijn een ander type post om je merk zichtbaar te maken voor gebruikers. Stories verschijnen bovenaan een mobiele Instagram-feed en worden over het algemeen gebruikt voor tijdgevoelige content, vanwege hun "verdwijnende" karakter. Story-content is slechts 24 uur beschikbaar, tenzij je het opslaat in Highlights (meer daarover later).
Omdat Instagram Stories intiemer zijn dan Reels—ze worden alleen aan volgers getoond—is dit een geweldige plek om loyale klanten en nieuwe volgers betrokken te houden. Gebruik Instagram Stories om exclusieve promocodes te sturen of follower-only toegang tot een nieuwe collectie aan te kondigen.
6. Deel je waarden
Consumententrends wijzen steeds meer op het belang van sociale en milieuvriendelijke verantwoordelijkheid voor merken. Jongere generaties zijn meer dan ooit betrokken bij sociale en politieke kwesties—en ze eisen hetzelfde van de merken die ze steunen. Om klanten te ontmoeten waar ze zijn, wees transparant over je merkwaarden.
Instagram is een geweldige plek om het standpunt van je merk over kwesties te delen en transparant te zijn over je duurzame bedrijfspraktijken. Gebruik Instagram Stories en Reels om je verhaal te vertellen, of gebruik je profiel om een liefdadigheidslink te delen.
Zowel modemerk Thief & Bandit als dragqueen Trixie Mattel gebruiken Instagram om bewustzijn te brengen voor doelen die belangrijk voor hen zijn. Je kunt hetzelfde doen op je Instagram-account of op een link in bio-pagina, zoals Trixie hier doet:
7. Zet Instagram Stories om in Highlights
Je beste Instagram Stories kunnen onsterfelijk worden gemaakt op je profiel wanneer je ze organiseert in Story Highlights. Dit zijn verzamelingen van Stories die je kunt categoriseren op type, product, seizoen of doel.
8. Stel een Instagram-shop in
Als het realiseren van verkopen je hoofdreden is voor het gebruiken van Instagram-marketing, verminder dan de wrijving die betrokken is bij het omzetten van een volger in een koper. Instagram's native commerce-tools stellen zakelijke Instagram-accounts in staat om direct aan consumenten te verkopen op het platform.
Instagram Shops zijn ook aanpasbaar. Creëer collecties of feature producten en aanbiedingen, voeg een call-to-action (CTA) toe en krijg meer mensen om je producten te kopen.
💡Tip: Verkoop op Instagram direct door het te verbinden met je Shopify-winkel. Het is een van verschillende sociale verkoopplatforms die je kunt instellen als verkoopkanaal en je verkopen kunt synchroniseren.
9. Ontwikkel een user-generated content strategie
User-generated content (UGC) is een krachtig hulpmiddel voor het verdienen van social proof voor je merk. Nog beter dan gebruikers vertellen over je geweldige product zijn echte klantgetuigenissen die je claims ondersteunen. Moedig je loyale klanten aan om over je merk te posten en stimuleer deze actie met een korting of voordeel.
Verzamel Instagram UGC en gebruik het op je website. Getuigenissen, foto's en video's van echte klanten die je producten gebruiken kunnen je productpagina's versterken door nieuwe klanten aankoopvertrouwen te geven. Je kunt ook UGC herposten naar je Instagram-account met behulp van Instagram Stories en ze allemaal verzamelen in één Story Highlight.
10. Organiseer een Instagram-wedstrijd of giveaway
Een effectieve Instagram-marketingstrategie is het organiseren van een wedstrijd of giveaway. Deze soorten campagnes stimuleren betrokkenheid en delen, waardoor je merk meer bereik en merkbekendheid krijgt voor lage kosten (de waarde van de prijs).
Soorten Instagram-wedstrijden
Een paar veelvoorkomende voorbeelden van Instagram-marketingwedstrijden zijn:
- Like en volg voor deelname. Vraag Instagram-gebruikers om je Instagram-account te volgen of specifieke Instagram-posts te liken voor deelnames in een giveaway.
- User-generated content. Vraag klanten om content te creëren zoals een review of unboxing en tag te gebruiken met een merkhashtag. Kies een winnaar uit de inzendingen. Dit heeft het extra voordeel van het creëren van getuigenissen die je kunt delen op sociale media.
- Samenwerkings-giveaway. Werk samen met een compatibel merk om een co-branded giveaway-pakket te creëren. Beide merken profiteren van de promotie naar bredere doelgroepen.
Instagram-wedstrijdregels
Er zijn een aantal regels om te volgen (en je deelnemers te laten volgen) wanneer je een wedstrijd of giveaway op Instagram opzet. Instagram heeft zijn eigen set regels en richtlijnen, die het instellen van je eigen geschiktheidsvereisten, het accuraat taggen van content en het vragen aan gebruikers om akkoord te gaan met een Instagram-release omvat.
Merk op dat naast regels die door het sociale mediaplatform zijn gesteld, elk land en regio (bijv. staten en provincies) andere regels zal hebben die wedstrijden regeren. Bijvoorbeeld, The Competition Act regelt elke wedstrijd die in Canada wordt gehouden, en bevat secties over het bekendmaken van geschatte prijswaarde en hoe om te gaan met aankoop vereisten.
Instagram giveaway voorbeelden
Hier zijn twee voorbeelden van giveaways door Wildcraft en Girl Tribe Co. om je Instagram-marketingstrategie te inspireren. Deze giveaways vereisen beide dat Instagram-gebruikers betrokken raken bij de Instagram-posts en accounts van de merken voor deelname.
11. Gebruik marketingautomatisering
Instagram-automatisering wordt vaak gebruikt om tools te beschrijven die automatisch liken, volgen en reageren namens je account. Deze worden over het algemeen niet aanbevolen, omdat ze er spammy uit kunnen zien, je account kunnen laten opschorten, of kunnen leiden tot een PR-nachtmerrie (bijv. het liken van problematische content).
Er zijn echter verschillende legitieme marketingautomatisering-tools om te helpen met andere Instagram-marketingtaken, waaronder plannen, publiceren en rapportgeneratie. Deze tools kunnen je tijd besparen zodat je je kunt concentreren op het creëren van geweldige content en het betrekken van je community.
12. Werk samen met Instagram-influencers
Volgens een studie rapporteerde 87% van de deelnemers het kopen van producten op basis van een influencer-aanbeveling. Influencer-endorsements verhogen niet alleen het bereik van een merk op Instagram, ze sturen ook vertrouwenssignalen naar gebruikers.
Transformer Table's bedrijf nam een vlucht nadat een influencer-post miljoenen views verzamelde. Toen het merk de sprong naar retail maakte, verdubbelden ze hun inzet op influencer-marketing. "We dachten, laten we proberen influencers te gebruiken met retail," zegt medeoprichter Richard Mabley. "We wilden verkopen stimuleren en klanten aantrekken, dus vonden we alle mensen die producten bij Costco reviewden op Instagram." Het programma hielp $3 miljoen aan verkopen van Costco te genereren.
Hier is een andere Instagram influencer-marketing samenwerking tussen Prose en creator @chidfavs:
Je kunt ook influencer-content creëren met Instagram's "Paid partnership" tag. Op deze manier verschijnt je merk bovenaan de influencer's post, zoals in dit voorbeeld van veganistische influencer en chef Timothy Pakron en MGM Resorts:
💡 Tip: Vind influencers die goed passen bij je merk, omdat zij eerder geneigd zijn om met je samen te werken en oprecht enthousiasme hebben voor je producten.
13. Probeer Instagram-advertenties
Hoewel er veel manieren zijn om doelgroepen te bereiken en doelen te behalen via organische Instagram-marketing, kunnen betaalde Instagram Ads meer bereik en betere targeting bieden. Boost een influencer-marketingcampagne, promoot een uitverkoop, of gebruik advertenties wanneer je nieuwe markten probeert te bereiken. Advertenties verschijnen in Instagram-tijdlijnen net zoals door gebruikers gegenereerde foto's en video's.
De beste advertenties begrijpen het Instagram-publiek en mengen naadloos met andere content. Maar eenvoudige advertenties kunnen ook effectief zijn als de waarde hoog is voor een potentiële klant (bijv. een Black Friday-uitverkoop).
Hier zijn twee voorbeelden van Instagram Ads van KT by Knix en Casper:
14. Gebruik Instagram-hashtags
Hoewel het Instagram-algoritme een mysterie kan zijn, kun je meer bereik krijgen voor je content als je de juiste Instagram-hashtags gebruikt. Hashtags kunnen worden geplaatst in Instagram-bijschriften, reacties en zelfs je bio. Gebruik ook de Instagram-hashtag sticker in Reels en Stories. Wanneer mensen op een hashtag klikken of ernaar zoeken, kan je content in die resultaten verschijnen.
📕 Lees meer: Instagram Stickers: Hoe Schattige Stickers Vinden en Gebruiken (2024)
6 soorten Instagram-hashtags
- Merkhashtags. Het creëren van een succesvolle merkhashtag is afhankelijk van het consistent gebruiken ervan en het stimuleren van het gebruik door Instagram-volgers.
- Algemeen aantrekkelijke hashtags. Er zijn bepaalde hashtags die populair zijn onder grote, diverse doelgroepen. Deze kunnen meer bereik genereren, maar ze zijn meestal verzadigd.
- Niche-specifieke hashtags. Elke industrie zal zinnen en trefwoorden hebben die alleen relevant zijn voor hun Instagram-doelgroep. Hoewel ze mogelijk minder zoekvolume hebben, zijn deze aantoonbaar meer voordelig, omdat ze relevante views genereren.
- Tijdige hashtags. Actuele gebeurtenissen en seizoensgebonden feestdagen kunnen ook geweldige hashtags zijn, vooral wanneer je ze gebruikt voor winkelfeestdagen zoals Valentijnsdag of Kerstmis.
- Trending hashtags. Dit zijn een andere versie van tijdige hashtags, waarbij merken inspringen op een meme of Instagram-trend om content te creëren die grappig, cultureel relevant en veel gezocht is door gebruikers.
- Wedstrijdhashtags. Deze worden vaak gebruikt om wedstrijdinzendingen te identificeren voor foto-inzendingswedstrijden en om bewustzijn van de wedstrijd te genereren. Wedstrijdhashtags zijn een geweldige manier om user-generated content te verzamelen.
Hashtag best practices
De meest trendy of meest gebruikte Instagram-hashtags zijn niet noodzakelijk de beste voor je content. Zoek naar en gebruik hashtags die voldoen aan alle volgende criteria:
- Ze zijn relevant voor je merk en content. Als je een cosmeticamerk runt, is #halloweenmakeupideas, een trending hashtag in oktober, een goede keuze. Niet zo veel als je een dierenbedrijf bezit.
- Ze hebben gebruik en zoekvolume op Instagram. Dit betekent dat mensen daadwerkelijk naar deze termen zoeken. Een niche merkhashtag zal je niet helpen tenzij je een campagne creëert en het gebruik ervan stimuleert.
- Ze zijn tijdig. Naast evergreen hashtags zijn er onderwerpen die op Instagram opduiken op basis van seizoenen, culturele momenten of wereldgebeurtenissen. Volg trends en voeg je perspectief toe aan het gesprek als het logisch is voor je merk.
In dit voorbeeld van woninginrichtingsmerk Glassette helpen hashtags die zowel de content beschrijven als relevant zijn voor het merk gebruikers de post op Instagram te vinden. Hashtags zoals #christmasshopping, #homewaregifts en #giftsforher zijn ook tijdig en gerelateerd aan trending zoekopdrachten voor het feestseizoen.
15. Creëer community (en ga ermee om)
Instagram-marketing houdt niet in dat je content post en het vergeet. Om succes te hebben op Instagram is het belangrijk om op te volgen, betrokken te zijn en het platform te beschouwen als een tweerichtingscommunicatietool. Een onderzoek vond dat marketeers Instagram prefereerden boven andere sociale mediaplatforms voor community building.
Een paar manieren om community op te bouwen zijn:
- Volgen en uitlichten van content van loyale klanten
- Liken, reageren op en delen van content van complementaire merken en influencers
- Reels en Stories gebruiken om communityvragen te beantwoorden
- Reageren op reacties op merkcontent
- Fans uitnodigen in je proces door behind-the-scenes video's te delen
- Polls uitvoeren of andere interactieve content creëren
16. Post consistent
Zorg ervoor dat je contentkalender en plan genoeg dekking heeft om content fris te houden en gebruikers betrokken. Test de frequentie en planning van je posts om de sweet spot te vinden tussen te veel en niet genoeg content.
User-generated content is een geweldige manier om je grid fris te houden. Het dient ook als social proof, met echte mensen die je producten endorsen, en toont je loyale klanten wat waardering.
📕 Lees meer: Wat is de beste tijd om op Instagram te posten in 2025?
17. Werk met Instagram-affiliates
Affiliate marketing verwijst naar het werken met influencers, uitgevers en marketeers om bredere exposure voor je merk en producten te krijgen. Het affiliate-model biedt compensatie voor affiliates wanneer hun volgers een aankoop doen met een unieke link of promocode. Dit is een veelgebruikte tactiek in Instagram-marketing, vanwege de kracht van reviews van vertrouwde influencers.
Links kunnen worden geplaatst in Instagram Stories en Reels evenals in de profiellink. Veel affiliates promoten verschillende merken en gebruiken een link-in-bio tool om hun affiliate links te beheren. Gewoonlijk (en om juridische redenen) zullen affiliates een Instagram-hashtag zoals #ambassador, #affiliate of #partner gebruiken om het partnerschap aan te kondigen.
📕 Lees meer: Instagram Affiliate Marketing: Alles Wat Je Moet Weten
18. Ga live
Live content zou moeten worden beschouwd als onderdeel van je Instagram-marketingstrategie. Het kan een unieke manier zijn om verbinding te maken met je doelgroep en real-time feedback te verzamelen. Het kan ook worden gebruikt als promotietool om een collectie te lanceren of een uitverkoop aan te kondigen.
Fashionica oprichter Nica Yusay gebruikt de Instagram Live-functie voor productdrops die elke woensdag op hetzelfde tijdstip zijn gepland. "Mensen noemen het de Hunger Games van tassen, omdat mensen gek worden," zegt Nica. "Vaker wel dan niet zullen mijn tassen binnen twee tot drie minuten uitverkocht zijn."
Dit is een geweldig gebruik van Instagram Live, omdat het anticipatie en een gevoel van urgentie creëert onder Nica's volgers. Haar luxe tassendrops brengen gemiddeld $ 55.000 per Instagram Live binnen.
📕 Lees meer: Hoe Verkopen Realiseren Via Instagram Live Video
19. Ga partnerships aan
Als onderdeel van je Instagram-marketingstrategie, overweeg hoe partnerships zouden kunnen helpen het bereik te vergroten en je merk bloot te stellen aan een nieuwe doelgroep van Instagram-gebruikers. Je kunt samenwerken met compatibele merken om een virtueel evenement te co-hosten, een promotie uit te voeren of een giveaway te creëren. Dat is wat Present Day Gifts deed toen het samenwerkte met Gift Local Toronto:
Deze partnerships kunnen meer rendement op investering bieden voor je Instagram-marketinginspanningen omdat je kunt profiteren van toegang tot de doelgroepen van een complementair merk. Promoot de samenwerking op beide accounts in Instagram-posts, Reels en Stories.
20. Monitor en pas je strategie aan
Terwijl je deze strategieën implementeert, zullen de eerste paar maanden veel trial and error vereisen. Maar naarmate inzichten beginnen binnen te komen, moet je de prestaties van je inspanningen nauwlettend monitoren. Instagram-inzichten kunnen je vertellen welke posts het meest resoneren (gebaseerd op betrokkenheid en andere metrics) zodat je je kunt concentreren op die contenttypes.
Vergeet niet om niet alleen de kwantitatieve data te monitoren, maar de metrics die echt belangrijk zijn voor je merk. "Ik zou elk bedrijf nu uitnodigen om een contentstrategie te overwegen, niet alleen om harde KPI's zoals verkoopverkeer te stimuleren, maar om echt terug te gaan naar wat betrokkenheid betekent," zegt Polysleep CEO Jeremiah Curvers. "Het gaat niet alleen om hoeveel likes je hebt."
21. Vergeet support niet
Onvermijdelijk zullen consumenten Instagram gebruiken als klantenservicekanaal. Dit betekent dat zelfs als je het niet had bedoeld, je Instagram-reacties en DM's kunnen vullen met klantvragen en klachten. Je social media strategie zou hiermee rekening moeten houden, met richtlijnen over hoe klantenservice op het platform te behandelen.
Hoe een Instagram-bedrijfsaccount instellen
Voordat je leert hoe te marketen op Instagram, moet je een Instagram-bedrijfsprofiel instellen. Dit is een Instagram-accounttype ontworpen voor merken en makers die willen profiteren van marketing op Instagram.
Het Instagram-bedrijfsaccount ontgrendelt functies die het gemakkelijker maken voor je bedrijf om te marketen op het platform. En, volgens Instagram, volgt 90% van zijn gebruikers ten minste één bedrijf op de sociale media-app. Een bedrijfsprofiel signaleert aan klanten dat je een legitiem merk bent dat het waard is om te volgen.
Een Instagram-bedrijfsaccount creëren
Instagram biedt nu twee soorten accounts voor bedrijven: het standaard bedrijfsaccount en zijn nieuwere creator-account. Beide bieden veel vergelijkbare functies voor merken, met kleine verschillen. Deze twee accounttypes worden behandeld in deze sectie.
Overschakelen naar een Instagram-bedrijfsaccount
Instagram-bedrijfsaccounts bieden geavanceerde inzichten, contactinfo op profiel en commerce-tools om te verkopen op Instagram. Hier zijn de stappen om er een in te stellen voor je merk:
- Ga naar je profiel en tik op het menu in de rechterbovenhoek.
- Tik op "Instellingen en privacy," dan "Accounttype en tools," en "Overschakelen naar professioneel account."
- Kies een categorie die je bedrijfstype het beste beschrijft, selecteer dan Bedrijf.
💡 Tip: Hoewel een bedrijfsaccount Instagram-gebruikers kan vertellen dat je een gerenommeerd bedrijf bent, is een blauw vinkje (Instagram's verificatiebadge) een ander vertrouwenssignaal. Leer hoe je geverifieerd kunt worden op Instagram.
Overschakelen naar een Instagram creator-account
Een Instagram creator-account geeft je veel van dezelfde functies als een bedrijfsaccount. Je krijgt geen commerce-tools, maar je krijgt wel toegang tot Instagram's Creator Studio, een contentbeheertool ontworpen voor online creators en influencers. Hier zijn de stappen om het in te stellen (als je momenteel een persoonlijk account hebt):
- Ga naar je profiel en tik op het menu in de rechterbovenhoek.
- Tik op Instellingen en privacy, selecteer Account.
- Kies Overschakelen naar professioneel account en tik op Creator. (Opmerking: Als je migreert van een bedrijfsaccount, kies Overschakelen naar Creator Account.)
- Selecteer een categorie die het beste beschrijft wat je doet.
Instagram-contentformaten
Er zijn drie formaten van content die je kunt posten op Instagram. Elk heeft zijn eigen voordelen en use cases voor merken
Instagram Posts
Posts zijn het originele Instagram-contentformaat. Dit zijn de afbeeldingen die op je grid leven en verschijnen in de feeds van je volgers. Dit kunnen enkele afbeeldingsposts, carrouselposts, Reels en zelfs enkele videoposts zijn.
Instagram Stories
Stories zijn meestal video's maar kunnen ook statische afbeeldingen zijn die tijdelijk in je Stories-sectie leven (gelinkt vanuit je profielafbeelding). Deze kunnen worden opgeslagen in Story Highlights om bekeken te worden na de eerste 24 uur na het posten. Instagram Stories zijn geweldig voor tijdgevoelige content zoals evenementinfo of beperkte deals.
Instagram Reels
Reels zijn verticaal-formaat video's die in de Reels-sectie van je profiel leven. Net als posts verschijnen Reels in gebruikersfeeds. Reels leven ook op je hoofdgrid.
Soorten Instagram-posts
Binnen deze formaten zijn er verschillende contenttypes die je kunt gebruiken om je feed af te wisselen, in te springen op trends en bredere doelgroepen aan te trekken. Deze omvatten:
- User-generated content. Dit verwijst naar content die van je klanten naar je account wordt hergepost.
- Influencer content. Werk samen met influencers om content voor je merk te produceren en post het naar je account.
- Behind-the-scenes video's. Neem volgers mee in je proces door je magazijn of studio te laten zien.
- Tutorials en DIY's. Leer je volgers iets om waarde toe te voegen naast de producten die je verkoopt.
- Wedstrijdposts. Organiseer een giveaway of wedstrijd om je volgers te stimuleren actie te ondernemen.
- Informatieve content. Leer Instagram-gebruikers over je product of service.
- Actuele en trending content. Spring in op trends en voeg het perspectief of de humor van je merk toe. Deze kunnen helpen merkbekendheid te verhogen.
- Meet-and-greet posts. Introduceer de oprichter en je personeel.
- Aankondigingsposts. Kondig nieuwe producten aan op Instagram en geef volgers de eerste blik.
- Deals en kortingscontent. Bied exclusieve deals aan volgers om hen te bedanken voor hun loyaliteit. Gebruik Instagram Stories voor tijdbeperkte deals.
Hieronder leer je meer over deze soorten opvallende posts en hoe je ze kunt gebruiken om een winnende Instagram-strategie voor je bedrijf te ontwikkelen.
Marketing op Instagram: Apps en tools
Voor degenen met een Instagram-bedrijfsprofiel zullen extra ingebouwde functies je helpen effectievere Instagram-marketingcampagnes uit te voeren. Als je echter merkt dat je meer functionaliteit nodig hebt om je campagnes uit te voeren (of ze op autopilot te zetten), overweeg dan enkele van de third-party social media tools op de markt.
📕 Lees meer: 26 Instagram Tools Die Je Nodig Hebt Voor Het Laten Groeien Van Je Account in 2025 (EN)
Shopify-apps voor Instagram-marketing
Als je een ecommerce-winkel op Shopify runt, kun je ook toegang krijgen tot een suite van apps om je Instagram-marketinginspanningen te superchargen. Enkele opmerkelijke apps zijn:
- Apps zoals Instafeed en Socialwidget pakken je content in om een live Instagram-feed op je website te creëren.
- De Facebook & Instagram app voor Shopify synchroniseert je verkopen met je online winkel en je Instagram Shop.
- Foursixty helpt je een shoppable Instagram-feed te creëren die je profielgrid spiegelt, waardoor potentiële klanten gemakkelijk toegang krijgen tot de producten die ze leuk vinden in je Instagram-posts.
- Judge.me laat je klantbeoordelingen omzetten in content voor je Instagram Stories, Reels en posts.
- Covet Instagram Feed & Reviews aggregeert user-generated content van Instagram en toont het automatisch op je profiel.
Instagram-analysetools voor marketeers
Een van de meest kritieke onderdelen in je Instagram-marketingstrategie is tracking. Het begrijpen van de prestaties van je campagnes, posts en advertenties helpt je te investeren waar je ROI ziet en te draaien wanneer je dat niet doet. Je digitale marketinginspanningen zijn verspild als je niet let op analytics.
Er zijn een aantal marketingtools om je te helpen je Instagram-betrokkenheid bij te houden, inzichten te krijgen over doelgroepgedrag en het succes van je campagnes te beoordelen. Hier zijn er een paar om te overwegen. Deze omvatten Instagram's eigen en third-party social media tools.
Instagram Insights
Instagram Insights is een gratis functie die direct in Instagram's platform is ingebouwd. Wanneer je een Instagram-account voor bedrijven creëert, krijg je toegang tot deze suite van tools. Vanuit het instellingenmenu krijg je toegang tot Instagram Insights om data te krijgen over:
- Bereikte accounts. Dit is het aantal unieke Instagram-accounts dat je content ten minste één keer heeft gezien in een gespecificeerde tijdsperiode, evenals de demografische informatie van die accounts.
- Betrokken accounts. Dit verwijst naar het aantal unieke accounts dat heeft geïnterageerd met je content. Het breekt deze informatie ook af per demografische groep.
- Instagram-profielactiviteit. Dit vertelt je hoeveel mensen je Instagram-profiel hebben bezocht en hoe ze ermee hebben geïnterageerd (bijv. hebben ze op de Email- of Shop-knoppen geklikt?).
- Totaal aantal volgers. Dit inzicht meet trends in je volgersaantal, inclusief hoeveel volgers je hebt toegevoegd of verloren over een bepaalde periode.
- Content-inzichten. Verken de statistieken voor elk van je Instagram-posts, inclusief impressies, likes, reacties, shares en saves.
Sprout Social
Als je op zoek bent naar iets robuuster, is Sprout Social een all-in-one social media management tool. Zijn analytics-functies omvatten een postprestatierapport en downloadbare PDF-rapporten.
Naast analytics kan de tool helpen bij het beheren van alles van het uitvoeren van je social media content kalender tot het vooraf plannen van je Instagram-pagina. Sprout Social biedt een aantal gelaagde betaalde plannen, afhankelijk van je Instagram-marketingbehoeften. Je kunt ook je andere social media accounts verbinden en monitoren om alles op één plek te hebben.
HubSpot
HubSpot is een ander compleet social media management platform, met analytics die je helpen begrijpen welke van je Instagram-marketingtactieken het beste presteren bij je doelgroep.
Als je je bedrijf op Shopify runt, integreert het ook met je ecommerce-winkel. Hubspot biedt een aantal gelaagde betaalde plannen en een gratis plan voor kleine bedrijven of degenen die een lichtgewicht tool nodig hebben.
Begin vandaag met marketing op Instagram
Instagram-marketing is een waardevolle onderneming, vooral voor bedrijven die millennial en Gen Z-consumenten willen bereiken. Het biedt merken de mogelijkheid om hun verhaal te vertellen, potentiële klanten achter de schermen te brengen en promo's in real time te lanceren.
Je hebt geen miljoen volgers nodig om het potentieel van marketing op Instagram te ontgrendelen. Zelfs als je werkt zonder budget, geeft Instagram je nog steeds de mogelijkheid om je bedrijf te laten groeien. Een solide strategie die je doelgroep op de eerste plaats zet, kan echte resultaten opleveren voor je merk.
Veelgestelde vragen over Instagram marketing
Wat is Instagram-marketing?
Instagram-marketing is de praktijk van het promoten van een bedrijf, merk, product, service of persoonlijk merk op het sociale medianetwerk. Het omvat zowel organische marketingtactieken als betaalde advertenties en sponsorships. Voorbeelden van Instagram-marketing zijn productaankondigingen in Instagram Stories, advertenties in de Instagram-feed en Instagram-posts die een merkverhaal delen.
Hoe begin ik met Instagram-marketing?
Je kunt beginnen met Instagram-marketing door een account aan te maken op de Instagram-app en het om te zetten naar een bedrijfsprofiel of creator-account. Ontwikkel vervolgens een Instagram-strategie en contentcreatieplan. Je gebruikt dit om je te begeleiden terwijl je betaalde en organische Instagram Reels, Stories en posts post om je content te promoten.
Hoe promoot ik mijn bedrijf op Instagram?
Het promoten van je bedrijf op Instagram begint met een Instagram-marketingstrategie. Begin met deze stappen:
- Creëer een Instagram-bedrijfsprofiel.
- Definieer je Instagram-doelgroep.
- Optimaliseer je Instagram-profiel.
- Ontwikkel een Instagram-contentstrategie.
- Post Instagram Stories, posts en Reels om je bedrijf te promoten.
- Probeer influencer-marketing.
- Ga om met je doelgroep.
- Houd alles bij via Instagram-analytics.
Hoe slaag je in Instagram-marketing?
De beste manier om Instagram te gebruiken voor marketing is door een aantal Instagram-marketingtactieken toe te passen en hun prestaties bij te houden. Dit zal je helpen een winnende Instagram-strategie te ontwikkelen. Enkele Instagram-marketingtips zijn:
- Gebruik relevante hashtags in Instagram-bijschriften.
- Verzamel user-generated content met een merkhashtag.
- Deel user-generated content in Instagram Stories.
- Optimaliseer je Instagram-bio om potentiële klanten te vertellen waar je voor staat.
- Maak gebruik van Instagram-shoppingfuncties.
- Plan Instagram-posts vooraf.
- Deel Instagram-video's die behind-the-scenes content bevatten.
Hoeveel kost Instagram-marketing?
Instagram-marketingkosten variëren van gratis voor organische marketing tot zo hoog als je budget toelaat. De kosten van Instagram Ads hangen af van of je betaalt per klik, impressie of betrokkenheid. Het hangt ook af van je doelgroep, je industrie en andere parameters die je instelt binnen Instagram's advertentiemanager. Kosten om te werken met influencers op Instagram-marketingcampagnes kunnen variëren van een paar honderd euro tot meer dan een miljoen voor topcelebriteiten.