Shopify-blogs

Wil je een webshop beginnen?

Instagram-marketing voor beginners: laat je bedrijf groeien met hashtags, Stories en nog veel meer

Instagrammarketing voor webshops

Als het gaat om marketing via sociale media is Instagram nu al een aantal jaren één van de belangrijkste kanalen, zeker voor webshops. Instagram geeft je toegang tot een visueel ingesteld platform met enthousiaste volgers die veel en vaak reageren.

In de afgelopen jaren is Instagram ongeveer net zo snel gegroeid als Facebook. Er worden steeds meer nieuwe functies aan toegevoegd, die het platform alleen maar nog waardevoller maken voor zowel bedrijven als gebruikers.

In deze handleiding voor beginners behandelen we de basisvaardigheden voor Instagram marketing: je profiel optimaliseren, posts maken waar veel op gereageerd gaat worden, meer halen uit de content van je feed en je Stories, en manieren om bij te houden hoe goed je het doet op Instagram.

Template Icon

Gratis webinar: How to grow and monetize your Instagram account (Engelstalig)

Een gratis workshop met Instagram marketing tips uit de praktijk. Leer hoe je meer volgers kunt krijgen, en je volgersaantal via een webshop in geld kunt omzetten.

Reserveer nu een plek

Waarom is het slim om Instagram voor marketing te gebruiken?

Instagram is een vast onderdeel van de marketingcampagnes van de meeste kleine bedrijven. En daar hebben ze een goede reden voor: Instagram heeft een groot en divers publiek dat het leuk vindt om vaak en veel te reageren op posts van merken.

Uit onderzoek en casestudies komt dit telkens weer naar voren als een groot voordeel, omdat die reacties zich vaak direct vertalen in bezoekers en aankopen.

Wist je dat:

Mensen vinden het leuk om merken via Instagram te volgen, en producten worden actief ontdekt en gekocht via het platform. Wat wil een bedrijf nog meer?

Een ander groot voordeel van Instagram is dat ze nadrukkelijk openstaan voor commercie.

Adverteren op Instagram levert veel op, en leidt tot veel interactie met gebruikers. Shopping on Instagram maakt winkelen op Instagram supermakkelijk. En bedrijfsprofielen met meer dan 10.000 volgers krijgen toegang tot de “Swipe Up” functie voor hun Stories, waarmee gebruikers direct naar hun website geleid worden, iets wat voorheen lastig was op Instagram.

Het platform blijft alleen maar groeien, waardoor het steeds waardevoller wordt voor verkopers en webshops, vooral als hun producten visueel aantrekkelijk zijn.

Je Instagram profiel optimaliseren

De meeste verkopers zijn bekend met de basics van het maken van een online profiel: je contactinformatie invullen, beschrijvingen maken die SEO-vriendelijk zijn, en een profielfoto kiezen die makkelijk te herkennen is, het liefst een logo.

Maar naast deze basics heeft Instagram een paar nieuwe functies die heel handig zijn voor bedrijfsaccounts. Om het maximale uit de beperkte ruimte van je Instagram profiel te halen, is het cruciaal om de volgende elementen te gebruiken:

  • Klikbare hashtags. Vanaf nu kun je deze ook aan je profielbeschrijving toevoegen, simpelweg door # en de gewenste tag te plaatsen, net als bij een post. Focus je hier vooral op merkhashtags.
  • Klikbare links in je profiel. Er zijn verschillende manieren waarop je deze kunt gebruiken, maar één optie is om een link naar een ander Instagram profiel in je bio te zetten. Dat is vooral handig als je zelf meer dan één profiel hebt, of als je (bijvoorbeeld voor een prijsvraag of actie) tijdelijk samenwerkt met een ander bedrijf. Daarnaast kun je deze functie gebruiken om mensen naar je persoonlijke profiel te sturen, maar zorg dan wel dat dat niet te veel afwijkt van de branding van je bedrijfsprofiel.
  • Story Higlights. We gaan verderop uitgebreid in op Story Highlights, maar met deze nieuwe functie kun je “voorbije” Stories in categorieën indelen en bewaren, en op je profiel tonen. Dit zorgt dat belangrijke Stories zoals UGC (User generated content – door je publiek gemaakt content) en content rondom het verhaal achter je merk zichtbaar blijven.

In het onderstaande voorbeeld van Fashion Nova zorgen de drie bovengenoemde functies voor een maximaal geoptimaliseerd profiel.

 

Voorbeeld van Fashion Nova Insta

Welke afbeeldingen en video's werken het best op Instagram?

Als je het maximale uit Instagram wilt halen, is het belangrijk om te weten wat voor soort posts de beste resultaten geven. Natuurlijk heeft elk profiel een ander publiek, maar uit onderzoek van de afgelopen jaren komen een paar inzichten naar voren waar iedereen van kan profiteren.

Als het gaat om wat voor soort posts mensen willen zien, staan ze eigenlijk voor vrij veel open: promotionele posts, inspirerende citaten, productfoto’s, doe-het-zelf en tutorials, en UGC. Maar ze vinden het wel belangrijk dat het heel gevarieerd is. Te veel van hetzelfde wordt al snel als saai of zelfs irritant gezien.

Alhoewel video’s je kunnen helpen om bezoekers meer informatie ergens over te geven, krijgen topkwaliteit foto’s gemiddeld alsnog 36% meer reacties. Als je toch video’s wilt gebruiken op Instagram, houd ze dan kort, zelfs op IGTV. Mensen bezoeken Instagram meestal via hun mobiel, en blijven eigenlijk nooit langer dan 10 tot 15 seconden bij één post hangen.

Zorg bovendien voor variatie in de camera-effecten die je gebruikt: je wilt niet dat mensen hoofdpijn krijgen omdat je voor elke post Boomerang gebruikt.

Uiteindelijk draait het er vooral om hoe mooi je afbeeldingen en video’s zijn. Instagram is, bovenal, een visueel platform.

Uit een onderzoek van Curalate kwam heel veel bruikbare informatie naar voren over wat voor soort afbeeldingen het beste werken op Instagram:

  • Lichtere afbeeldingen doen het beter dan donkere.
  • Mensen vinden het fijn als een foto een achtergrond heeft, of witte randen.
  • Afbeeldingen waar blauwere kleuren overheersen doen het beter dan afbeeldingen waar rodere kleuren overheersen, en afbeeldingen met maar één dominante kleur doen het beter dan afbeeldingen met meerdere dominante kleuren.
  • Afbeeldingen met contrasterende texturen krijgen meer likes.

    Haal het maximale uit Instagram hashtags

    Instagram hashtags

    Hashtags begonnen ooit op Twitter. Op Facebook zijn ze nooit van de grond gekomen, maar Instagram marketing zou ondenkbaar zijn zonder deze simpele maar krachtige uitvinding. Door tekst achter een # te plaatsen en het in je beschrijving, profiel of Story plaatsen, kun je van elk woord of zin een klikbaar onderwerp maken.

    Als mensen op een hashtag klikken, komen ze in een feed terecht die alle posts toont die ook die hashtag hebben. En misschien wel nog belangrijker: mensen kunnen ook specifieke hashtags volgen. Op die manier krijgen ze een constante toevoer van content met die hashtags, zelfs als ze het profiel waarop het geplaatst is niet volgen. Dit is een fantastische manier voor gebruikers om precies de content te vinden waarin ze geïnteresseerd zijn – en voor verkopers om het bereik van hun content te vergroten.

    De beste hashtags om te gebruiken

    Om het meeste uit je bereik te halen en optimaal te profiteren van de marketingmogelijkheden van Instagram, moet je de juiste hashtags gebruiken.

    Er zijn zes soorten hashtags die niet mogen missen in de marketingstrategie van een webshop:

    Merkhashtags: De meeste merken hebben een unieke merkhashtag (en als je die nog niet hebt, maak er dan nu één). Deze plaatsen ze bij elke post en in hun profiel. Bovendien vragen ze Instagram gebruikers om deze hashtag te gebruiken als ze UGC delen. De hashtag kan je merknaam bevatten, maar dat hoeft niet per sé. Fashion Nova’s hashtag is bijvoorbeeld #NovaBabe.

    Prijsvraag-hashtags: Deze hashtags zijn een variatie op merk-hashtags, gecreëerd voor specifieke prijsvragen en acties. Ze worden vaak gebruikt om ingestuurde foto’s van gebruikers gemakkelijk te kunnen vinden, en om meer bekendheid aan een prijsvraag of actie te geven. Naast de standaard merkhashtags, is het een goed idee om ook een paar algemene hashtags rondom prijsvragen en acties toe te voegen, zoals #instacontest en #giveaway.

    Algemeen geliefde hashtags: Er zijn een aantal hashtags die geliefd zijn bij bijna iedereen. En omdat veel mensen erop zoeken zorgen ze voor groter bereik voor je posts. Denk hierbij aan hashtags als #nofilter, #antiques, #ilovemyjob, en #puppylove.

    Niche-specifieke hashtags: Elke branche heeft bepaalde uitdrukkingen en woorden die alleen relevant zijn voor hun doelgroep. Met deze hashtags krijg je niet hetzelfde bereik als met de algemeen geliefde hashtags, maar ze geven je wel relevantere bezoekers. Een voorbeeld is #harrypotter als je op Harry Potter geïnspireerde sieraden verkoopt.

    Speciale-dagen-hashtags: Hashtags voor speciale dagen en feestdagen, vooral feestdagen waarbij veel cadeautjes gekocht worden, werken uitstekend. Mensen zijn altijd op zoek naar inspiratie voor het perfecte cadeau, dus maak er gebruik van met hashtags als #valentijnsdag of #pakjesavond.

    Vermakelijke hashtags: Hiermee vergroot je je bereik misschien niet, maar vermaak je je bezoeker wel, en geef je je merk meer bekendheid. Ze hoeven alleen maar slim of grappig te zijn, meer niet. Steek de draak met jezelf of je producten #jaikweetdathetnogdriemaandentotsinterklaasis, of plak er meerdere achter elkaar om een mini-verhaaltje te vormen: #jaikweetdathetnogdriemaandentotsinterklaasis, #maarikhebnualzininpepernoten #eetjemee.

    Combineer hashtags uit deze zes categorieën om het beste resultaat te behalen voor elke post. Zo wordt je merk sterker en bereik je een zo groot en zo relevant mogelijk publiek.

    Welke hashtags, en waar?

    Het juiste gebruik van hashtags is één van de meest doorslaggevende factoren voor het behalen van succes op Instagram. Helaas is het soms lastig om de beste aanpak te bepalen. Maar de volgende tips kunnen je al een heel eind op weg helpen:

    • Vermeld je merkhashtags in je profiel.
    • Vermeld vermakelijke hashtags aan het begin van je hashtaglijst, waar de kans het grootst is dat ze ook echt gelezen worden.
    • Gebruik veel hashtags. De maximum hoeveelheid is 30 per post, maar uit onderzoek blijkt dat tussen de 8 en 11 het optimum resultaat geven, vooral als je zorgt dat je de verschillend soorten door elkaar gebruikt.
    • Zorg voor variatie in je hashtags. Gebruik niet dezelfde hashtags voor elke post. Door te variëren vergroot je je bereik, en voorkom je dat Instagram jouw post als spam beschouwt.
    • Doe gedegen onderzoek naar elke hashtag die je wilt gaan gebruiken. Dit helpt je om nieuwe hashtags te ontdekken, en voorkomt dat je per ongeluk een verboden hashtag gebruikt of ééntje die verwijst naar een heel ander onderwerp dan je voor ogen had.

      Instagram Stories: Alles wat je moet weten

      Instagram Stories begon ooit als een add-on functie afgekeken van Snapchat: een manier om foto’s en video’s te delen die na 24 uur weer verdwijnen.

      Maar ondertussen is het een onmisbaar onderdeel van het platform geworden. Stories leidde tot Story advertenties, en nu zijn er zelfs de Highlights die ervoor zorgen dat sommige Stories nooit verdwijnen.

      Maar hoe kun je Stories het beste gebruiken?

      5 manieren waarop je Stories kunt inzetten voor je bedrijf

      Er zijn verschillende strategieën die je kunt gebruiken om te profiteren van Instagram Stories. Elke strategie levert weer andere voordelen op.

      1. Deel UGC

      Je kunt Stories gebruiken om UGC te laten zien. Mensen vinden dat altijd leuk, en het leidt vaak tot meer volgers. Mensen vinden het fijn om te zien dat je hun content en henzelf belangrijk genoeg vindt om het een plaatsje op jouw site te geven. Daarnaast betekent UGC dat je zelf even geen content hoeft te verzinnen, en werkt het enorm goed als social proof.

      User generated content delen

      2. Je publiek om UGC vragen

      Via Stories kun je mensen ook vragen om user generated content. Dit kun je op verschillende manieren doen. Je kunt simpelweg een oproepje plaatsen waarin je mensen vraagt om een foto van hun meest recente aankoop te plaatsen. Wat je ook kunt doen is poll stickers gebruiken om feedback te krijgen, wat ook weer meteen social proof betekent.


      Je publiek om UGC vragen

       

      3. Doe verslag van events

      Stories werken heel goed voor het promoten van events, en er vervolgens verslag van doen. Het maakt niet zoveel uit of het event over een paar weken plaatsvindt, nu aan de gang is, of al afgelopen is. Je aanwezigheid op een event tonen is een uitstekende manier om FOMO bij mensen op te wekken door ze te laten zien wat ze allemaal mislopen. Zo kun je én aan je merkbekendheid werken én meer bezoekers naar je event trekken.

      verslag doen van events

      4. Wees je authentieke zelf

        Stories zijn een stuk informeler dan je feed, dus grijp de kans om je maffe kant te laten zien. Gebruik afbeeldingen en video’s om het verhaal van je merk te vertellen, en voeg als het even kan ook wat achter-de-schermen content toe.

        Wees je authentieke zelf

        5. Ga live

        Met Instagram Stories kun je live uitzenden vanaf je mobiel, en je volgers kunnen in real time reageren. Je kunt Q&A’s houden, over een specifiek onderwerp praten, of een interessante gast of influencer interviewen. Als de live is over kun je het zo instellen dat hij onderdeel wordt van de rest van je Stories.

         

        Voorbeeld van Instagram live

         

        Je Stories langer bewaren met Highlights

        Vroeger verdwenen alle Stories na 24 uur, net als bij Snapchat, waar het concept vandaan komt. Maar Instagram besefte dat Stories die na 24 uur verdwijnen als nadeel heeft dat ze maar weinig resultaat opleveren in vergelijking met de moeite die bedrijven er vaak in steken. Daarom heeft Instagram Highlights gemaakt.

        Highlights vind je op je profielpagina, en je kunt je Stories aan Highlights toevoegen zodra de 24 uur voorbij zijn.

        Het beste is om verschillende Higlights te maken. Eén voor UGC (“wat jullie vinden”), één voor het verhaal achter je merk (“over ons”), en één voor events (“vakbeurs 2019”). Zo kunnen mensen die voor het eerst op je profiel komen makkelijk de content vinden die ze zoeken, zodat ze je sneller leren kennen (en gaan vertrouwen).

        Om Highlights aan je profiel toe te voegen klik je op het icoontje met het zwarte plusje boven je gallery.

        Highlights van je Stories maken

        Je moet je Highlight een titel geven en kiezen welke Stories je erin wilt plaatsen. Daarna kun je ze altijd nog editen.

        Highlights samenstellen

        Shopping on Instagram: product tags gebruiken

        Op Instagram kunnen bedrijfsprofielen nu ook product tags en productstickers toevoegen. Hiermee kunnen mensen op een product in een post of story klikken, en zo meer informatie erover krijgen of zelfs meteen naar de website gaan om het te kopen.


        Tags van Shopping on Instagram

        Zo geeft Shopify verkopers een naadloze winkelervaring: merken kunnen hun producten taggen in hun posts en Stories, en potentiële klanten kunnen de producten kopen zonder dat ze eerst naar de link in de bio moeten gaan.

        Doordat deze optie alles supermakkelijk maakt voor gebruikers, gaat de kans op conversie ook enorm omhoog. Daarnaast lost het Instagrams grootste belemmering op door het eindelijk mogelijk te maken links aan posts toe te voegen, links waar mensen alleen maar op hoeven te klikken om een product meteen te kunnen kopen.

        Bovendien hebben verkopers de optie om een Instagram gallery aan hun webshop toe te voegen – de totale integratie. Als mensen die op je website komen zien dat je Instagram hebt, zijn ze vaak geneigd om daar even een kijkje te nemen. Vervolgens zien ze allemaal positieve recensies en social proof, wat de kans weer groter maakt dat ze je producten gaan kopen via producttags.

        Shopping on Instagram

        Een Instagram gallery aan je website toevoegen is heel eenvoudig met Shopify Apps als Instafeed en Shoppable Instagram Galleries.

        Een prijsvraag houden op Instagram

        Instagram prijsvragen zijn een populaire marketingstrategie, en daar is een goede reden voor: het levert een bedrijf vaak enorm veel op, omdat mensen nou eenmaal dol zijn op een kans om iets te winnen.

        Regels voor prijsvragen op Instagram

        Voordat je aan de slag gaat met je eerste prijsvraag, is het een goed idee om even te kijken wat voor regels Instagram heeft voor prijsvragen. De volledige versie vind je hier.

        Dit zijn de belangrijkste regels:

        • Je mag het niet doen lijken alsof Instagram zelf iets met je prijsvraag te maken heeft.
        • Je mag mensen niet vragen om zichzelf of anderen te taggen in foto’s waar de getagde persoon niet op staat.
        • Je moet je houden aan de wetgeving van je eigen land of provincie, zeker als het gaat om leeftijd van deelnemers, wie mee mag doen, en wat voor prijzen je mag uitloven.
        • Je moet de regels voor deelname duidelijk vermelden.

          Verschillende soorten prijsvragen

          Er zijn een aantal verschillende soorten prijsvragen die je op Instagram kunt houden. Elk heeft zijn eigen specifieke voordelen, en veel verkopers gebruiken een mix van prijsvraagtypes om maximaal resultaat en ROI te krijgen.

          De soorten prijsvragen die je kunt houden zijn onder andere:

          • Tag een vriend in de comments: Het idee hierachter is dat je volgers jouw merk introduceren bij vrienden waarvan ze denken dat die het ook interessant vinden. Dit werkt niet voor elk merk, maar het kost je publiek maar weinig moeite. Daarnaast leidt het ook tot een enorme toename in likes en reacties.
          • Volg ons: Dit is vaak een onderdeel van een prijsvraag, niet de hele prijsvraag, maar het is wel vaak het eigenlijk doel van een bedrijf. Want comments zijn leuk, maar een volger is nog vele malen beter.
          • Laat een comment achter: Hier draait het vaak om het delen van slagzinnen, meningen of ervaringen van gebruikers. Dit soort prijsvragen zijn extreem makkelijk te beheren, en omdat het niet heel moeilijk is om mee te doen krijg je vaak heel veel respons.
          • Fotowedstrijd: Dit vraagt het meest van deelnemers, maar levert ook het meest op (wat ook betekent dat de prijzen echt de moeite waard moeten zijn). Gebruikers moeten een originele foto of video insturen, via een prijsvraag-hashtag of via specifieke prijsvraag-software. Met dit soort prijsvragen krijg je de waardevolste UGC, die je later weer op je profiel kan gebruiken.

            Prijsvraag-software: Een goed idee voor jouw webshop?

            Voordat je een prijsvraag start, is het een goed idee om na te denken of je gebruik wilt gaan maken van prijsvraag-software. Er zijn zowel voor- als nadelen aan verbonden.

            Prijsvraag-software kost geld (meestal tussen de €30-50 per maand), en tijd om het er mooi uit te laten zien. Het betekent bovendien dat de prijsvraag niet op Instagram “woont”; gebruikers kunnen niet direct op een post reageren, maar moeten eerst op een link in je profiel klikken om mee te kunnen doen.

            Maar prijsvraag-software heeft ook grote voordelen. Het is stukken makkelijker om de deelnemers en hun inzendingen bij te houden, en dus ook veel simpeler om een winnaar te kiezen. Je kunt sommige software zelfs een random winnaar voor je laten kiezen. Daarnaast biedt deze software meestal hele goede anlytics functies, vaak in real-time, zodat je goed bij kunt houden of de prijsvraag het beoogde effect heeft.

            Met prijsvraag-software heb je veel meer flexibiliteit. Je kunt mensen laten stemmen en vanwege de beveiligde website van de software kun je deelnemers om informatie zoals e-mailadressen en telefoonnummers vragen. Dat levert je tastbare, kwantitatieve informatie op die je kunt gebruiken om mensen e-mails te sturen of retargeting advertenties te laten zien.

            Woobox prijsvraag software voorbeeld

            Foto: Woobox

            Als je graag prijsvraag-software wilt gebruiken, kan ik de volgende aanbevelen:

            Instagram Analytics: Alles wat je wilt weten

            Instagram heeft zijn eigen ingebouwde analytics tools, die je een overvloed aan informatie geven over hoe je het op het platform doet. Let wel, analytics is alleen beschikbaar voor Instagram voor bedrijven.

            Om analytics te gebruiken ga je naar je profielpagina en klik je op het icoontje van het grafiekje rechts bovenaan.

            Onder je Instagram Analytics vind je belangrijke informatie over de prestaties van je profiel, zoals:

            • Totale hoeveelheid bezoekers
            • Totale hoeveelheid mensen die op de link naar je website geklikt hebben
            • Totaal bereik (de hoeveelheid unieke accounts die jouw posts hebben gezien)
            • Totale hoeveelheid weergaven (hoe vaak je posts in totaal bekeken zijn)
            • Hoe goed elke post het deed, inclusief reacties en weergaven
            • Hoe vaak je Stories in totaal bekeken zijn

              Instagram analytics

              Daarnaast kun je belangrijke informatie over je publiek te weten komen, zoals:

              • Hoeveelheid volgers en recente groei
              • Onderverdeling in geslacht en leeftijd
              • Waar ze wonen
              • Wanneer je volgers het actiefst waren, aan de hand waarvan je kunt bepalen wat de beste tijd van de dag of de week is om een post te plaatsen.

              Deze analytics zijn niet zo geavanceerd als Insights van Facebook, maar ze geven nog steeds een grote hoeveelheid informatie over hoe goed je het doet op Instagram. Je kunt zien hoe je weergaven, bereik en reacties van maand tot maand toe- of afnemen, en hoe zich dat verhoudt tot je groeiende of afnemende hoeveelheid volgers.

              Als je deze informatie naast die van je best presterende posts legt, kun je trends en patronen ontdekken die je marketing op de lange termijn effectiever kunnen maken.

              Een complete Instagram-marketing strategie opzetten

              Instagram is een must voor elke webshop. Als je het nog niet gebruikt voor je marketing is dit het moment om ermee te beginnen. En de beste manier om ermee te beginnen is door je er enthousiast op te storten: gebruik alle features, post zoveel mogelijk verschillend content, en zorg voor regelmatige interactie met je volgers. Het zal je verbazen hoe snel je de eerste vruchten van je inspanningen kunt plukken.

               Illustraties: Eugenia Mello

               Dit artikel is een vertaling van een origineel artikel van Ana Gotter

              Onderwerpen: