Wil je een webshop beginnen?

Instagram Shopping: verkoop meer producten door ze te taggen in jouw foto's

Instagram Shopping

Maandelijks klikken 130 miljoen Instagrammers op Instagram Shopping-berichten om de producttags te zien. Het populaire platform wordt namelijk niet alleen gebruikt om op de hoogte te blijven van vrienden, maar ook om geïnspireerd te worden. Voor webshops is Instagram daarom ideaal om hun producten onder de aandacht te brengen. En door de functies van Instagram Shopping wordt het gebruikers wel heel makkelijk gemaakt om tot een aankoop over te gaan. 

Maar wat houdt Instagram Shopping precies in? Waarom zou je als webshop-eigenaar Instagram Shopping instellen? En hoe stel je het eigenlijk in? 

Inhoud

    1. Wat is Instagram Shopping?
    2. Redenen om Instagram Shopping te gebruiken
    3. Functies Instagram Shopping
    4. Stappenplan Instagram Shopping instellen
    5. Niet goedgekeurd voor Instagram Shopping?
    6. Hoe moet je producten taggen op Instagram?
    7. Tips om alles uit Instagram Shopping te halen
    8. Optimaliseren en verbeteren

Een webshop starten en meteen beginnen te verkopen? Probeer Shopify nu 14 dagen gratis.


Wat is Instagram Shopping?

Naast het plaatsen van mooie foto’s van je producten op Instagram, kun je ze inmiddels ook aanbieden op het platform. Zien jouw volgers een product dat ze leuk vinden? Dan zijn ze binnen een paar klikken in jouw webshop op het desbetreffende product. Tenminste, als je Instagram Shopping hebt ingesteld. Met deze gratis (!) functie op Instagram kun je namelijk producten taggen.

Sinds de komst van Instagram Shopping hoeven webshop-eigenaren dus nooit meer te klungelen met een ‘link in bio’ - een tekst die je in de omschrijving moest zetten om mensen naar een bepaald item te laten doorklikken. Een klikbare link kon (en kun) je immers niet in de bijbehorende tekst zetten.

Benieuwd hoe zo’n tag er in de praktijk uitziet op je Instagram account? Zo ziet een post eruit als je besluit de producten te taggen:

 Instagram Shopping voorbeeld Studio Noos 

Dit ziet een gebruiker vervolgens als ze op een ‘product tag’ klikken:

Studio Noos voorbeeld Instagram Shopping

 

Redenen om Instagram Shopping te gebruiken

Instagram is een platform waar dagelijks 500 miljoen gebruikers komen om geïnspireerd te worden. Iedereen die Instagram actief gebruikt, kan zeggen dat ze wel eens beïnvloed zijn door iets wat ze op het platform hebben gezien. Of dat nou om een vakantiebestemming, horecazaak, een interessant boek of een leuke nieuwe outfit ging.

Dit is niet zomaar een gevoel dat we hebben: er zijn cijfers die dit inderdaad precies vertellen. “Instagram speelt een centrale rol in elke stap van het aankoopproces”, zegt Facebook, eigenaar van Instagram, in een onderzoek uit 2019. Uit het onderzoek bleek namelijk dat:

  • 83 procent van de ondervraagden nieuwe producten of diensten via Instagram ontdekt
  • 81 procent onderzoek doet naar producten op het platform
  • 80 procent beslist of ze een aankoop gaan doen of niet

Dat niet alleen: 79 procent van de ondervraagden gaf aan naar meer informatie te zoeken als ze leuke producten voorbij zagen komen op een Instagram account, 65 procent bezoekt de website of app van het merk en 46 procent heeft wel eens een aankoop gedaan (online of offline) nadat ze leuke producten op Instagram tegenkwamen.

De cijfers liegen er niet om. Je kunt als webshop niet ontkennen dat het gebruik van Instagram in het algemeen heel waardevol kan zijn. Instagram Shopping maakt het potentiële klanten makkelijker om over te gaan op een aankoop.

Functies Instagram Shopping

Nu je weet waarom je Instagram Shopping wil gebruiken, wil je ook vast weten wat je er allemaal mee kunt doen.

Producten taggen Instagram

We noemden het net al even: het grootste voordeel van Instagram Shopping is toch wel dat je producten kunt taggen in je posts en Stories. Je kunt op Instagram namelijk geen klikbare links zetten. 

Wanneer je geen Instagram Shopping gebruikt en geen product hebt getagd, moeten potentiële klanten enorm veel stappen doorlopen voordat ze op een pagina zijn waarop ze het product kunnen bestellen. Allemaal stappen waardoor een potentiële klant kan zeggen ‘laat dan maar zitten’.

Door je producten te taggen, hoeven mensen alleen op de button in de post of in de Story te klikken om bij het juiste product uit te komen. Per foto kun je vijf producten taggen. Deze worden zichtbaar als een gebruiker op de foto tikt. Wanneer gebruikers op de tag klikken, krijgen ze extra informatie als de prijs te zien en eventueel andere foto’s waarop het product wordt afgebeeld. Als gebruiker kun je het product nu opslaan, of verder klikken naar de website om het product af te rekenen.

Plantsome voorbeeld product taggen Instagram

Instagram Shop

Maar dat is niet het enige voordeel van Instagram Shopping. Het socialmediaplatform heeft namelijk ook een heel tabblad dat is toegewijd aan Instagram Shopping, net zoals je de ‘Explore’-pagina hebt. Hierin zien gebruikers producten van merken die ze volgen, maar ook producten waarvan Instagram denkt dat ze interessant zijn voor die specifieke persoon.

Als webshop-eigenaar lichten je ogen nu waarschijnlijk op, want ja, dat betekent inderdaad dat je op deze manier mensen bereikt die jouw webshop nu nog helemaal niet kennen. En het beste van alles: deze mensen zijn al in koopmodus - ze hebben immers op het tabblad Instagram Shop gedrukt.  

Instagram Shop voorbeeld

Stappenplan Instagram Shopping instellen 

Op Facebook voor Business vinden we een handig stappenplan om je winkel te openen op Instagram. 

Stap 1: Controleer of je webshop geschikt is voor Instagram Shopping

Allereerst moet je de geschiktheid van je webshop bevestigen. Die komt alleen in aanmerking voor Instagram Shopping als het aan alle eisen voldoet:

  • Je bedrijf is gevestigd in een markt die ondersteund is (Nederland is ondersteund)
  • Je bedrijf heeft een product dat in aanmerking komt (illegale producten zijn bijvoorbeeld niet toegestaan)
  • Je bedrijf voldoet aan de verkopersovereenkomst en het handelsbeleid van Instagram
  • Je bedrijf heeft een websitedomein dat je kunt koppelen om te verkopen 

Stap 2: Omzetten naar bedrijfsaccount en koppelen aan Facebook-pagina

Om gebruik te maken van Instagram Shopping moet je een Instagram bedrijfsprofiel hebben (die is gekoppeld aan een Facebook-pagina). Heb je die al? Dan kun je deze stap skippen. Zo niet? Volg dan deze stappen:

  1. Ga naar je Instagram-profiel
  2. Selecteer ‘Overschakelen naar professioneel account’
  3. Volg de stappen en kies de Facebook-pagina die je wil koppelen
  4. Geen Facebook-pagina? Dan moet je er één aanmaken

Goed om te weten: je hoeft geen Facebook-paginawinkel te hebben, een Facebook-pagina is voldoende.

Stap 3: Een Facebook catalogus uploaden

Upload je producten nu handmatig in je Facebook catalogus via Facebook voor Business. Voer voor alle producten je productfoto’s, titels en beschrijvingen in en vergeet de prijzen en een link naar je website niet. 

Voor merchants die veel producten hebben, is dit natuurlijk een nogal tijdrovend klusje. Als je gebruik maakt van een e-commerce partner heb je geluk, deze bieden namelijk vaak een mogelijkheid om je producten automatisch toe te voegen.

Shopify Instagram

Ook Shopify biedt deze optie. Dat is niet alleen nu fijn, maar ook later wanneer je nieuwe producten toevoegt of afprijzingen doet - deze worden automatisch aangepast in je Facebook Shop en Instagram Shopping.

Om gebruik te maken van Instagram Shopping is het allereerst belangrijk om je Shopify-account met Facebook te koppelen. Dit doe je door in je Shopify dashboard naar het tabblad ‘Verkoopkanalen’ te gaan en op de ‘+’ te drukken.

Facebook kanaal toevoegen Shopify

Vervolgens zie je welke verkoopkanalen je kunt toevoegen. Hier staat ook Instagram bij, maar we kiezen in dit geval voor Facebook. Alleen op deze manier kunnen we namelijk de benodigde Facebook catalogus aanmaken. Druk op de ‘+’ naast Facebook en vervolgens op ‘Kanaal toevoegen’. 

Facebook kanaal toevoegen Shopify

Nu verschijnt het tabblad Facebook bij je verkoopkanalen. In dit tabblad kun je jouw Facebook-account koppelen. Facebook geeft een nieuw scherm waarin hij vraagt of je wil doorgaan als het Facebook-account waarmee je automatisch bent ingelogd. Druk op ‘Doorgaan als…’ wanneer je bedrijfsaccount hieraan is gelinkt. Vervolgens kun je de Facebook-pagina van je webshop aanvinken en klaar is Kees! Je producten worden nu automatisch geüpload naar Facebook door Shopify.

Stap 4: Je account wordt beoordeeld

Wanneer je je account hebt gekoppeld en je daardoor een Facebook catalogus hebt, kun je je account ter beoordeling indienen. Dit doe je als volgt:

  1. Ga naar het Instagram-profiel van je webshop en druk op de drie streepjes rechtsboven in de hoek en druk op ‘Instellingen’.
  2. Meld je aan voor Shopping.
  3. Volg de stappen zodat je account kan worden beoordeeld.

Dit kan een aantal dagen duren volgens Instagram. Soms duurt het zelfs nog iets langer. In je Instellingen kun je altijd checken wat de status is van je beoordeling. 

Stap 5: Instagram Shopping inschakelen

Yes, je account is goedgekeurd! Dan kun je nu de laatste stappen nemen en Instagram Shopping ook daadwerkelijk inschakelen. Dat doe je zo:

  1. Ga weer naar je profiel in de Instagram-app en druk op de drie streepjes rechtsboven in de hoek om bij je ‘Instellingen’ te komen.
  2. Tik op ‘Bedrijf’ en vervolgens op ‘Shopping’. 
  3. Selecteer de productcatalogus die je wil koppelen aan het account.
  4. Druk op ‘Klaar’!

Het is nu mogelijk om producten te taggen en alle andere functies van Instagram Shopping te gebruiken.

Niet goedgekeurd voor Instagram Shopping?

Je bent enthousiast, wil producten gaan verkopen via Instagram en hebt je aangemeld. Maar dan word je afgekeurd voor Instagram Shopping. Wat nu? Als het goed is voldoe je aan de vereisten die we bij stap 1 in het stappenplan hierboven hebben beschreven. Het is goed om te weten dat er ook nog een aantal andere voorwaarden zijn:

  • Je hebt meer dan 9 posts op je Instagram account
  • Je profiel komt professioneel en zakelijk over
  • Je hebt geen persoonlijke foto als profielfoto
  • Je domeinnaam is ongeveer hetzelfde als je gebruikersnaam

Voldoe je ook aan deze volwaarden? Dan is het een goed idee om contact op te nemen met Facebook om de reden te achterhalen dat je bent afgekeurd voor Shopping. Via de Business Manager kun je op de ‘Help’ button drukken en contact opnemen met Facebook Support. Een medewerker kan je precies vertellen waarom je niet bent geaccepteerd. Let op: het kan - helaas - soms wel enkele dagen duren voordat je geholpen wordt. 

Hoe moet je producten taggen op Instagram?

Je bent goedgekeurd voor Instagram Shopping en dat betekent dat je producten kunt taggen. Maar hoe doe je dat eigenlijk? 

Goed om te weten: je kunt zowel tags toevoegen aan nieuwe als bestaande posts. In deze uitleg focussen we ons op het plaatsen van een nieuwe foto, maar bij een bestaande post werkt het taggen van producten vrijwel hetzelfde.

  1. Plaats een foto op Instagram
  2. Producten taggen? Klik simpelweg op de producten die je wil taggen
  3. Typ de naam in van het product, deze laadt vervolgens uit je catalogus
  4. Doe dit bij alle producten die je wil taggen (je kan vijf producten per foto taggen)

In je Stories kun je ook producten taggen. Dit doe je door via Instagram een productsticker toe te voegen, op dezelfde manier als je ook een vragensticker zou toevoegen. Lees hier een handleiding voor het gebruik van Instagram Stories.

Tips om alles uit Instagram Shopping te halen

Een producttag maakt het makkelijk voor gebruikers om tot een aankoop over te gaan. Maar dat betekent wel dat jij mensen moet verleiden om überhaupt op de tag te klikken.

Kwaliteit is het allerbelangrijkst

Bij Instagram draait het om de mooie plaatjes. Als webshop kun je het daarom niet veroorloven om vandaag de dag foto's van slechte kwaliteit op het platform te zetten. Gelukkig zijn smartphones tegenwoordig zo goed, dat je zelfs met een klein budget foto's van hoge kwaliteit kunt schieten. Denk hierbij aan flatlays waar je product goed op te zien is, of juist een lifestyle foto waarop je product actief wordt gebruikt.

Gratis handleiding: Productfotografie

Leer hoe je met een beperkt budget zelf prachtige productfoto's maakt.

Probeer niet alleen maar te verkopen

Je kunt nog zo veel producten taggen als je wil, maar als je profiel niet leuk is om te volgen, verkoop je ook niets. Zorg er daarom voor dat jouw profiel meer is dan alleen een 'verkooppraatje'. Ik hoor het je denken: maar wat moet ik dan plaatsen?

Het ligt er natuurlijk aan wat voor producten je verkoopt, maar op basis daarvan maak je de keuze of je jouw doelgroep wil entertainen of iets wil leren. Instagram Stories is de perfecte plek om behind the scenes-beelden te laten zien, of je doelgroep meer te leren over je niche.

Gebruik niet alleen foto's, maar ook video

Instagram is al lang niet alleen maar een fotografie platform. Met de komst van Stories, Reels en IGTV maakt het socialmediakanaal video steeds belangrijker. Als webshop-eigenaar is het verstandig om deze verandering te omarmen.

Wist je namelijk dat 64 procent van de social media gebruikers eerder een product kopen als ze er een video van hebben gezien? Of dat 15 tot 25 procent van de kijkers omhoog swipen bij een link om naar de website van een merk te gaan? Als je minder dan 10.000 volgers hebt, is het helaas niet mogelijk om een link in je Stories te plaatsen. Maar gelukkig kun je met een product sticker mensen alsnog naar je website loodsen.

Optimaliseren en verbeteren

Via je statistieken kun je vervolgens gaan analyseren wat wel en niet werkt met Instagram Shopping. Net zoals je al - hopelijk! - doet voor je normale posts, kijk je hoe vaak een bericht is weergeven en hoe veel mensen de post heeft bereikt. Bij Instagram Shopping zie je ook hoe vaak een product in een specifieke post is bekeken en hoe vaak er op de betaallink is geklikt.

Allemaal waardevolle informatie natuurlijk. Het helpt je inzien wat voor soort foto's en bijbehorende teksten goed werken bij je doelgroep en wat niet. Vervolgens is het een kwestie van optimaliseren en verbeteren. 

Laat die bestellingen via Instagram Shopping maar binnen komen!

Lees ook:


 

Over de auteur

Tessa Ham wilde al schrijfster worden sinds ze haar eigen naam kon schrijven. Zo'n twintig jaar later is ze copywriter en schrijft ze voor de Nederlandse Shopify blog.



Een webshop starten en meteen beginnen te verkopen? Probeer Shopify nu 14 dagen gratis.


Veelgestelde vragen over Instagram Shopping

Hoe werkt shoppen op Instagram?

Gebruikers kunnen producten shoppen op de Instagram app door het tabblad ‘Instagram Shopping’ aan te klikken. Hier zien ze producten van de merken die ze volgen, maar ook van merken waarvan Instagram denkt dat ze deze interessant zullen vinden.

Gebruikers kunnen ook shoppen via Instagram als ze een leuk product tegenkomen in een Story of post die ze tegenkomen. Wanneer het merk gebruik heeft gemaakt van de functie ‘product taggen’, kan de gebruiker het product binnen een paar klikken gekocht hebben.

Is Instagram Shopping gratis?

Ja, Instagram Shopping is helemaal gratis te gebruiken. Aangezien je met Instagram Shopping en de bijbehorende functie ‘producten taggen’ de kans op afhaken verkleint (je maakt het immers zo makkelijk mogelijk voor de gebruiker), zien wij niet in waarom je Instagram Shopping niet zou gebruiken als webshop.

Waarom Instagram Shopping?

Instagram is voor de gebruikers niet alleen een platform waarmee ze op de hoogte worden gehouden van het leven van hun vrienden. Veel mensen gebruiken de Instagram app ook om geïnspireerd te worden. Daar kun je als webshop-eigenaar handig op inspringen en je producten aanbieden op de plek waar je klanten zijn.

Door Instagram Shopping wordt het voor gebruikers zo makkelijk mogelijk gemaakt om op zo’n geïnspireerd moment tot aankoop over te gaan. Zie je als gebruiker een leuk product op Instagram? Dan tik je één keer op de foto om de tag te kunnen zien. Hier staat vaak al een prijs bij. Vervolgens kun je als gebruiker op de tag klikken voor extra informatie en foto’s. Dan ben je nog één klik verwijderd van het product in de webshop.

Waarom kom ik niet in aanmerking voor Instagram Shopping?

Wil je het instellen, maar word je niet goedgekeurd voor Instagram Shopping? Dat kan aan meerdere zaken liggen. Allereerst is het belangrijk om aan alle eisen te voldoen. Heb jij bijvoorbeeld een websitedomein en heb je geverifieerd dat die van jou is? Verkoop je geen illegale producten?

Ook zijn er bepaalde voorwaarden waar je aan moet voldoen. Zo heb je onder andere meer dan 9 posts op je Instagram-profiel nodig en moet je profiel professioneel en zakelijk overkomen. Daarnaast is het belangrijk dat je geen persoonlijke foto als profielfoto hebt en dat je domeinnaam ongeveer hetzelfde is als je gebruikersnaam.

Neem contact op met Facebook Support als je ook aan al deze voorwaarden voldoet. Een medewerker kan precies vertellen waarom je niet in aanmerking komt.
Onderwerpen: