Instagram Shopping: verkoop meer producten door ze te taggen in jouw foto's

Instagram-shopping

Maandelijks klikken 130 miljoen Instagrammers op Instagram Shopping-berichten om de producttags te zien. Het populaire platform wordt namelijk niet alleen gebruikt om op de hoogte te blijven van vrienden, maar ook om geïnspireerd te worden. Voor webshops is Instagram daarom ideaal om hun producten onder de aandacht te brengen. En door de functies van Instagram Shopping wordt het gebruikers wel heel makkelijk gemaakt om tot een aankoop over te gaan. 

Maar wat is Instagram Shopping precies? Waarom zou je als webshop-eigenaar Instagram Shopping instellen? En hoe stel je het eigenlijk in? In dit artikel leggen we uit hoe Instagram Shopping werkt.


Een webshop starten en meteen beginnen te verkopen? Probeer Shopify nu 14 dagen gratis.


Inhoud

    1. Wat is Instagram Shopping?
    2. Kosten Instagram Shopping
    3. Redenen om Instagram Shopping te gebruiken
    4. Functies Instagram Shopping
    5. Stappenplan Instagram Shopping instellen
    6. Niet goedgekeurd voor Instagram Shopping?
    7. Hoe moet je producten taggen op Instagram?
    8. Tips om alles uit Instagram Shopping te halen

Wat is Instagram Shopping?

Instagram Shopping is een functie waarmee je jouw producten kunt koppelen aan de content die je laat zien op je Instagram-account. Door je producten te taggen, zijn je volgers binnen een paar klikken in jouw webshop op het desbetreffende product. Naast het plaatsen van mooie foto’s van je producten op Instagram, kun je ze nu dus ook aanbieden op het platform.

Sinds de komst van Instagram Shopping hoeven webshop-eigenaren dus nooit meer te klungelen met een ‘link in bio’ - een tekst die je in de omschrijving moest zetten om mensen naar een bepaald item te laten doorklikken. Een klikbare link kon (en kun) je immers niet in de bijbehorende tekst zetten.

Benieuwd hoe zo’n tag er in de praktijk uitziet op je Instagram account? Zo ziet een post eruit als je besluit de producten te taggen:

 Instagram Shopping voorbeeld Studio Noos 

Dit ziet een gebruiker vervolgens als ze op een ‘product tag’ klikken:

Studio Noos voorbeeld Instagram Shopping

Dankzij Instagram Shopping maak je bovendien heel gemakkelijk een Instagram Shop aan; dit is een tabblad op je profiel waar je volgers jouw aangeboden producten in één oogopslag kunnen zien. Een Instagram webshop als het ware!

Kosten Instagram Shopping

Instagram Shopping gebruiken is helemaal gratis. Het kost dus geen geld om een Instagram Shop tab op je profiel te maken en je producten te taggen. Wil je adverteren met producttags? Deze stel je in en betaal je via de tool Advertentiebeheer die je wellicht ook gebruikt voor je Facebook-advertenties. Vanaf 10 euro per week kun je al producten verkopen via Instagram.

Redenen om Instagram Shopping te gebruiken

Instagram is een platform waar dagelijks 500 miljoen gebruikers komen om geïnspireerd te worden. Iedereen die Instagram actief gebruikt, kan zeggen dat ze wel eens beïnvloed zijn door iets wat ze op het platform hebben gezien. Of dat nou om een vakantiebestemming, horecazaak, een interessant boek of een leuke nieuwe outfit ging.

Instagram beïnvloedt koper

Dit is niet zomaar een gevoel dat we hebben: er zijn cijfers die dit inderdaad precies vertellen. “Instagram speelt een centrale rol in elke stap van het aankoopproces”, zegt Facebook, eigenaar van Instagram, in een onderzoek uit 2019. Uit het onderzoek bleek namelijk dat:

  • 83 procent van de ondervraagden nieuwe producten of diensten via Instagram ontdekt
  • 81 procent onderzoek doet naar producten op het platform
  • 80 procent beslist of ze een aankoop gaan doen of niet

Dat niet alleen: 79 procent van de ondervraagden gaf aan naar meer informatie te zoeken als ze leuke producten voorbij zagen komen op een Instagram account, 65 procent bezoekt de website of app van het merk en 46 procent heeft wel eens een aankoop gedaan (online of offline) nadat ze leuke producten op Instagram tegenkwamen.

De cijfers liegen er niet om. Je kunt als webshop niet ontkennen dat het gebruik van Instagram in het algemeen heel waardevol kan zijn. Instagram Shopping maakt het potentiële klanten makkelijker om over te gaan op een aankoop.

Adverteren met Instagram Shopping

Adverteren op Instagram wordt met Instagram Shopping nog aantrekkelijker.

Shoppable Instagram advertenties zijn standaard Instagram advertenties, maar dan mét producttags. Als mensen een product in je advertentie interessant vinden kunnen ze rechtstreeks naar een productpagina met meer informatie geleid worden.

Deze advertenties worden getoond in feeds of op de Explore Instagram pagina, in verschillende vormen: één afbeelding, meerdere afbeeldingen, of een video; allemaal samengesteld uit je productcatalogus. Ze werken net als standaard Instagram advertenties: je maakt ze in Advertentiebeheer, en selecteert een specifiek publiek om ze aan te tonen (of publiek dat op je beoogde publiek lijkt, om op die manier nieuwe potentiële klanten te vinden).

Samenwerken met influencers

Door Instagram Shopping kan niet alleen jij jouw producten taggen, maar ook anderen. Dat maakt samenwerkingen met influencers nog interessanter.

samenwerking influencer Instagram Shopping

Influencers beïnvloeden het koopgedrag van hun volgers omdat ze gezien worden als een autoriteit. In het voorbeeld hierboven promoot @lizarch, een yoga influencer met 57 duizend volgers, een winactie van Savhera Organic Essential Oils. Savhera werkt samen met Liz omdat haar publiek haar vertrouwt, en dus ook de producten die ze promoot.

Er bestaat het hardnekkige misverstand dat influencers onbetaalbaar zijn. Ja, sommige merken betalen Kim Kardashian 1 miljoen dollar maar dat is eerder de uitzondering dan de regel.

Nano-influencers en micro-influencers hebben veel meer interactie met hun volgers. De beste influencers zijn oprecht geïnteresseerd in je product en willen hun enthousiasme graag met hun volgers delen.

Rhiannon Taylor, oprichter van RT1home

Instagram Live product tag

Door de opkomst van nano-influencers (minder dan 5.000 volgers) en micro-influencers (tussen de 5.000 en 20.000 volgers) is werken met influencers nu ook toegankelijk geworden voor kleinere merken. Deze influencers hebben veel lagere tarieven, maar zorgen alsnog voor meer omzet op Instagram.

Meer lezen: Influencer marketing op Instagram - een handleiding voor beginners

Functies Instagram Shopping account

Nu je weet waarom je Instagram Shopping wil gebruiken, wil je ook vast weten wat je er allemaal mee kunt doen.

Producten taggen Instagram

Wil je graag producten taggen? Dan zal je sowieso Instagram Shopping willen gebruiken. Dat is namelijk meteen het grootste voordeel van de functie; dat je producten kunt taggen in je posts, Stories en Reels. Je kunt op Instagram namelijk geen klikbare links zetten. 

Wanneer je geen Instagram Shopping gebruikt en geen product hebt getagd, moeten potentiële klanten enorm veel stappen doorlopen voordat ze op een pagina zijn waarop ze het product kunnen bestellen. Allemaal stappen waardoor een potentiële klant kan zeggen ‘laat dan maar zitten’.

Door je producten te taggen, hoeven mensen alleen op de button in de post of in de Story te klikken om bij het juiste product uit te komen. Per foto kun je vijf producten toevoegen. Deze worden zichtbaar als een gebruiker op de foto tikt.

Wanneer gebruikers op de tag klikken, krijgen ze extra informatie als de prijs te zien en eventueel andere foto’s waarop het product wordt afgebeeld. Als gebruiker kun je het product nu opslaan, of verder klikken naar de website om het product af te rekenen.

Voorbeeld product taggen

Productstickers in Stories en Reels

Met productstickers kunnen webwinkels specifieke producten in hun Stories en Reels taggen, op dezelfde manier als in posts.

Instagram Shop

Maar dat is niet het enige voordeel van Instagram Shopping. Het socialmediaplatform heeft namelijk ook een heel tabblad dat is toegewijd aan Instagram Shopping, net zoals je de ‘Explore’-pagina hebt. Hierin zien gebruikers producten van merken die ze volgen, maar ook producten waarvan Instagram denkt dat ze interessant zijn voor die specifieke persoon.

Als webshop-eigenaar lichten je ogen nu waarschijnlijk op, want ja, dat betekent inderdaad dat je op deze manier mensen bereikt die jouw webshop nu nog helemaal niet kennen. En het beste van alles: deze mensen zijn al in koopmodus - ze hebben immers op het tabblad Instagram Shop gedrukt.  

De Instagram Shop tab

Jouw shop op Instagram

Bij de Shop tab kunnen je bezoekers alle producten zien die je in je posts getagd hebt, inclusief de content waar die producten in staan. Je creëert als het ware een Instagram webshop.

Een fijne functie binnen de Shop tab op je profiel is collecties. Met productcollecties kun je je winkel op thema inrichten. Zo kun je het verhaal van je merk beter naar voren laten komen.

Stappenplan Instagram Shopping instellen 

Op Facebook voor Business vinden we een handig stappenplan om je winkel te openen op Instagram. 

Stap 1: Controleer of je webshop geschikt is voor Instagram Shopping

Allereerst moet je de geschiktheid van je webshop bevestigen. Die komt alleen in aanmerking voor Instagram Shopping als het aan alle eisen voldoet:

  • Je bedrijf is gevestigd in een markt die ondersteund is (Nederland is ondersteund)
  • Je bedrijf heeft een product dat in aanmerking komt (illegale producten zijn bijvoorbeeld niet toegestaan)
  • Je bedrijf voldoet aan de verkopersovereenkomst en het handelsbeleid van Instagram
  • Je bedrijf heeft een websitedomein dat je kunt koppelen om te verkopen 

Stap 2: Omzetten naar bedrijfsaccount en koppelen aan Facebook-pagina

Om gebruik te maken van Instagram Shopping moet je een Instagram bedrijfsprofiel hebben (die is gekoppeld aan een Facebook-pagina). Heb je die al? Dan kun je deze stap skippen. Zo niet? Volg dan deze stappen:

  1. Ga naar je Instagram-profiel
  2. Selecteer ‘Overschakelen naar professioneel account’
  3. Volg de stappen en kies de Facebook-pagina die je wil koppelen
  4. Geen Facebook-pagina? Dan moet je er één aanmaken

Goed om te weten: je hoeft geen Facebook-paginawinkel te hebben, een Facebook-pagina is voldoende.

Stap 3: Een Facebook catalogus uploaden

Upload je producten nu handmatig in je Facebook catalogus. Ga hiervoor naar je Meta Commerce Manager en log daar in. Commerce Manager is een functie in Facebook Bedrijfsmanager waarmee je een Facebookwinkel kunt beginnen. 

Als je in Commerce Manager bent klik je op + Catalogus toevoegen.

catalogus toevoegen Facebook

Kies vervolgens het soort catalogus dat je wilt aanmaken. Als je een webshop hebt is dat een e-commerce catalogus. 

catalogus toevoegen Facebook

Als je producten handmatig uploadt, heb je de volgende productinformatie nodig:

  • Afbeeldingen van 500 x 500 pixels
  • Productomschrijving
  • Een link naar de landing page voor het product
  • De prijs
  • Een SKU nummer

Voor merchants die veel producten hebben, is dit natuurlijk een nogal tijdrovend klusje. Als je gebruik maakt van een e-commerce partner heb je geluk, deze bieden namelijk vaak een mogelijkheid om je producten automatisch toe te voegen.

Shopify Instagram

Ook Shopify biedt deze optie. Dat is niet alleen nu fijn, maar ook later wanneer je nieuwe producten toevoegt of afprijzingen doet - deze worden automatisch aangepast in je Facebook Shop en Instagram Shopping.

Om gebruik te maken van Instagram Shopping is het allereerst belangrijk om je Shopify-account met Facebook te koppelen. Dit doe je door in je Shopify dashboard naar het tabblad ‘Verkoopkanalen’ te gaan en op de ‘+’ te drukken.

Facebook kanaal toevoegen Shopify

Vervolgens zie je welke verkoopkanalen je kunt toevoegen. Hier staat ook Instagram bij, maar we kiezen in dit geval voor Facebook. Alleen op deze manier kunnen we namelijk de benodigde Facebook catalogus aanmaken. Druk op de ‘+’ naast Facebook en vervolgens op ‘Kanaal toevoegen’. 

Facebook kanaal toevoegen Shopify

Nu verschijnt het tabblad Facebook bij je verkoopkanalen. In dit tabblad kun je jouw Facebook-account koppelen. Facebook geeft een nieuw scherm waarin hij vraagt of je wil doorgaan als het Facebook-account waarmee je automatisch bent ingelogd. Druk op ‘Doorgaan als…’ wanneer je bedrijfsaccount hieraan is gelinkt. 

Lees en accepteer de voorwaarden en klik vervolgens op Goedkeuring aanvragen. Facebook heeft 24-48 uur nodig om je producten te beoordelen en goed te keuren.
Let op: voor dit alles heb je minimaal een Shopify Basic abonnement nodig.

Als je via Shopify op Instagram en Facebook wilt verkopen, zijn er apps en integraties beschikbaar die je inventaris, marketing, en klanten- en verkoopgegevens aan een centrale database koppelen. Synchroniseer je productcatalogus, ontdek en promoot de meest gewilde eigenschappen van je producten en creëer je advertentiecampagnes, allemaal binnen Shopify.

Stap 4: Je account wordt beoordeeld

Wanneer je je account hebt gekoppeld en je daardoor een Facebook catalogus hebt, kun je je account ter beoordeling indienen. Dit doe je als volgt:

  1. Ga naar het Instagram-profiel van je webshop en druk op de drie streepjes rechtsboven in de hoek en druk op ‘Instellingen’.
  2. Meld je aan voor Shopping.
  3. Volg de stappen zodat je account kan worden beoordeeld.

Dit kan een aantal dagen duren volgens Instagram. Soms duurt het zelfs nog iets langer. In je Instellingen kun je altijd checken wat de status is van je beoordeling. 

Stap 5: Instagram Shopping inschakelen

Yes, je account is goedgekeurd! Dan kun je nu de laatste stappen nemen en Instagram Shopping ook daadwerkelijk inschakelen. Dat doe je zo:

  1. Ga weer naar je profiel in de Instagram-app en druk op de drie streepjes rechtsboven in de hoek om bij je ‘Instellingen’ te komen.
  2. Tik op ‘Bedrijf’ en vervolgens op ‘Shopping’. 
  3. Selecteer de productcatalogus die je wil koppelen aan het account.
  4. Druk op ‘Klaar’!

Instagram Shopping instellen

Het is nu mogelijk om producten te taggen en alle andere functies van Instagram Shopping te gebruiken.

Niet goedgekeurd voor Instagram Shopping?

Je bent enthousiast, wil producten gaan verkopen via Instagram en hebt je aangemeld. Maar dan word je afgekeurd voor Instagram Shopping. Wat nu? Als het goed is voldoe je aan de vereisten die we bij stap 1 in het stappenplan hierboven hebben beschreven. Het is goed om te weten dat er ook nog een aantal andere voorwaarden zijn:

  • Je hebt meer dan 9 posts op je Instagram account
  • Je profiel komt professioneel en zakelijk over
  • Je hebt geen persoonlijke foto als profielfoto
  • Je domeinnaam is ongeveer hetzelfde als je gebruikersnaam

Voldoe je ook aan deze volwaarden? Dan is het een goed idee om contact op te nemen met Facebook om de reden te achterhalen dat je bent afgekeurd voor Shopping. Via de Business Manager kun je op de ‘Help’ button drukken en contact opnemen met Facebook Support.

Een medewerker kan je precies vertellen waarom je niet bent geaccepteerd. Let op: het kan - helaas - soms wel enkele dagen duren voordat je geholpen wordt. 

Hoe werkt Instagram product tagging?

Je bent goedgekeurd voor Instagram Shopping en dat betekent dat je producten kunt taggen. Maar hoe doe je dat eigenlijk? 

Goed om te weten: je kunt zowel tags toevoegen aan nieuwe als bestaande posts. In deze uitleg focussen we ons op het plaatsen van een nieuwe foto, maar bij een bestaande post werkt het taggen van producten vrijwel hetzelfde.

  1. Plaats een foto op Instagram
  2. Producten taggen? Klik simpelweg op de producten die je wil taggen
  3. Typ de naam in van het product, deze laadt vervolgens uit je catalogus
  4. Doe dit bij alle producten die je wil taggen (je kan vijf producten per foto taggen)

In je Stories kun je ook producten taggen. Dit doe je door via Instagram een productsticker toe te voegen, op dezelfde manier als je ook een vragensticker zou toevoegen. Lees hier een handleiding voor het gebruik van Instagram Stories.

Tips om alles uit Instagram Shopping te halen

Een producttag maakt het makkelijk voor gebruikers om tot een aankoop over te gaan. Maar dat betekent wel dat jij mensen moet verleiden om überhaupt op de tag te klikken.

1. Kwaliteit is het allerbelangrijkst

Bij Instagram draait het om de mooie plaatjes. Als webshop kun je het daarom niet veroorloven om vandaag de dag foto's van slechte kwaliteit op het platform te zetten. Gelukkig zijn smartphones tegenwoordig zo goed, dat je zelfs met een klein budget foto's van hoge kwaliteit kunt schieten. Denk hierbij aan flatlays waar je product goed op te zien is, of juist een lifestyle foto waarop je product actief wordt gebruikt.

Gratis handleiding: Productfotografie

Leer hoe je met een beperkt budget zelf prachtige productfoto's maakt.

2. Probeer niet alleen maar te verkopen

Je kunt nog zo veel producten taggen als je wil, maar als je profiel niet leuk is om te volgen, verkoop je ook niets. Zorg er daarom voor dat jouw profiel meer is dan alleen een 'verkooppraatje'. Ik hoor het je denken: maar wat moet ik dan plaatsen?

Het ligt er natuurlijk aan wat voor producten je verkoopt, maar op basis daarvan maak je de keuze of je jouw doelgroep wil entertainen of iets wil leren. Instagram Stories is de perfecte plek om behind the scenes-beelden te laten zien, of je doelgroep meer te leren over je niche.

3. Gebruik User-generated content (UGC)

Grote kans dat de mensen die jouw producten kopen en er tevreden mee zijn daarover posten op sociale media. UGC is een uitstekende manier om een feed vol met goede content te krijgen en zo alsnog te profiteren van de verschillende functies van Instagram Shopping.

Inkbox Tattoos is één van mijn favoriete voorbeelden van een merk dat op precies de juiste manier gebruik maakt van UGC.  Met 1,5 miljoen Instagram volgers zijn ze een lichtend voorbeeld van hoe effectief UGC voor merken kan zijn. En dat is alleen maar toegenomen nu ze ook een Instagram Shop tab op hun profiel hebben.

Instagram inkbox

Nu de Shop tab aan de Explore pagina is toegevoegd kiest het algoritme producten waar gebruikers in geïnteresseerd zouden kunnen zijn. Zo ziet dat eruit:

Instagram Shop

Veel merken zien sociale media als dé manier om authentieke connecties met mensen uit hun doelgroep te krijgen. Met UGC geven merken Instagramgebruikers de mogelijkheid om echte en herkenbare verhalen te vertellen, iets wat vrijwel onmogelijk te doen is met de traditionele marketingcontent die merken zelf maken.

4. Gebruik niet alleen foto's, maar ook video

Instagram is al lang niet alleen maar een fotografie platform. Met de komst van Stories, Reels en IGTV maakt het socialmediakanaal video steeds belangrijker. Als webshop-eigenaar is het verstandig om deze verandering te omarmen.

Wist je namelijk dat 64 procent van de social media gebruikers eerder een product kopen als ze er een video van hebben gezien? 

Je wil een verhaal vertellen in je videocontent zodat de kijker zich hierin op een dieper niveau kan herkennen. Hoe beter je de verhalen over je merk en producten vertelt, hoe groter de kans dat je kijkers écht begrijpen wat je bedrijf inhoudt en wat het voor hen kan doen. En dat maakt de kans dat ze iets bij je gaan kopen ook meteen vele malen groter.

En ook aan je video Stories kun je productstickers of links toevoegen, wat weer grotere kans op een aankoop geeft. En om het helemaal af te maken blijven de stickers en links gewoon staan als je de Stories naar je Highlighst verplaatst, zodat ook nieuwe bezoekers van je profiel ze kunnen gebruiken.

Houd voor goede video's de volgende tips in je achterhoofd:

  • Kort. Maak je video advertenties niet langer dan zes tot 10 seconden.
  • Ga uit van geluid uit. Veel mensen zullen hem zonder geluid (moeten) bekijken, dus zorg dat de audio niet cruciaal is voor de boodschap.
  • De juiste afmetingen. Ga voor verticale (4:5, 2:3 en 9:16) en vierkante video's zodat ze goed afgespeeld kunnen worden op mobiele telefoons.

5. Zet Instagram Reels in

Niet alleen video's in je Stories zijn een goed idee, maar ook Instagram Reels. Het algoritme van Instagram geeft deze korte video's de voorkeur, waardoor veel creators Reels zien als dé manier om je Instagram account te groeien. Dat betekent: meer mensen die jouw producten tegenkomen.

Met Reels kun je video’s van maximaal 60 seconden maken en posten. Reels nodigen uit tot creativiteit: tekst, AR filters en audio zijn eenvoudig toe te voegen om het verhaal van je merk nog beter te vertellen. En Reels worden ook getoond op de Explore pagina, waar alle Instagramgebruikers ze kunnen zien.

Instagram Shopping in Reels

En ook in Reels kun je producten taggen. Zo kunnen mensen meteen meer te weten komen over de producten die je in je Reels noemt.

6. Doe aan klantenservice via je DMs

Instagram heeft meer dan een miljard gebruikers, en er komen er nog steeds nieuwe bij: de ideale plaats om nieuwe klanten te bereiken. Met Instagram Shopping kunnen makers en bedrijven het hele verkoopproces beheren in de app zelf.

Nu er vaker rechtstreeks op het platform verkocht wordt, komen er ook meer vragen van klanten binnen in de DMs. Dat kunnen er helaas al snel veel te veel worden om handmatig te verwerken. Gelukkig zijn er automatiseringstools zoals ManyChat beschikbaar, waarmee de vragen van klanten snel beantwoord worden, wat vaak het verschil is tussen wel en geen aankoop.

ManyChat Instagram

Je kunt bijvoorbeeld automatische antwoorden instellen op veelgestelde vragen.Dit doe je door gebruik te maken van functies als Keywords of Quick Replies in de flow builder van ManyChat. Zo kun je:

  • Vragen van klanten snel beantwoorden;
  • De ingekomen berichten aan leden van je klantenserviceteam toewijzen;
  • Eerdere conversaties met dezelfde klant zien;
  • Automatische antwoorden instellen;
  • Hogere conversieratio krijgen in Instagram Shops

Lees hier wat ManyChat allemaal voor je kan doen

7. Gebruik de juiste hashtags

Met Instagram hashtags kun je merkbekendheid verhogen en je content aan een specifiek onderwerp of gesprek linken. Hashtags zorgen dat je shoppable content makkelijk te vinden is op Instagram, en dat het aan meer mensen getoond wordt. Als je een hashtags toevoegt aan een shoppable post, krijgt die post in de feed een icoontje van een tas. Zo weten gebruikers dat die post items bevat die ze rechtstreeks via Instagram kunnen kopen.

Instagram hashtag

Als je al weet welke hashtags goed werken voor jouw merk, gebruik deze dan in je shoppable posts. Je kunt een breed publiek bereiken met hashtags zoals #style of #fashion, of een iets specifieker publiek aanspreken met niche hashtags zoals #earringsaddict.

8. Optimaliseren en verbeteren

Via je statistieken kun je vervolgens gaan analyseren wat wel en niet werkt met Instagram Shopping. Net zoals je al - hopelijk! - doet voor je normale posts, kijk je hoe vaak een bericht is weergeven en hoe veel mensen de post heeft bereikt. Bij Instagram Shopping zie je ook hoe vaak een product in een specifieke post is bekeken en hoe vaak er op de betaallink is geklikt.

Allemaal waardevolle informatie natuurlijk. Het helpt je inzien wat voor soort foto's en bijbehorende teksten goed werken bij je doelgroep en wat niet. Vervolgens is het een kwestie van optimaliseren en verbeteren. 

Hoe ga jij Instagram gebruiken om je producten te verkopen?

Als het gaat om verkopers die op zoek zijn naar manieren om meer omzet te krijgen via het platform, is Instagram Shopping nog maar het begin. Nu steeds meer consumenten gewend raken aan deze manier te winkelen, is het de verantwoordelijkheid van elk merk om hun producten te verkopen daar waar mensen een groot deel van hun tijd doorbrengen: op sociale media. Dit is het tijdperk van rechtstreeks verkopen op sociale media, dus begin vandaag nog en profiteer mee van deze trend.

Laat die bestellingen via Instagram Shopping maar binnen komen!

Lees ook:


 

Over de auteur

Tessa Ham wilde al schrijfster worden sinds ze haar eigen naam kon schrijven. Zo'n twintig jaar later is ze copywriter en schrijft ze voor de Nederlandse Shopify blog.



Een webshop starten en meteen beginnen te verkopen? Probeer Shopify nu 14 dagen gratis.


Veelgestelde vragen over Instagram Shopping

Hoe werkt Instagram Shopping?

Gebruikers kunnen producten shoppen op de Instagram app door het tabblad ‘Instagram Shopping’ aan te klikken. Hier zien ze producten van de merken die ze volgen, maar ook van merken waarvan Instagram denkt dat ze deze interessant zullen vinden.

Gebruikers kunnen ook shoppen via Instagram als ze een leuk product tegenkomen in een Story of post die ze tegenkomen. Wanneer het merk gebruik heeft gemaakt van de functie ‘product taggen’, kan de gebruiker het product binnen een paar klikken gekocht hebben.

Is Instagram Shopping gratis?

Ja, Instagram Shopping is helemaal gratis te gebruiken. Aangezien je met Instagram Shopping en de bijbehorende functie ‘producten taggen’ de kans op afhaken verkleint (je maakt het immers zo makkelijk mogelijk voor de gebruiker), zien wij niet in waarom je Instagram Shopping niet zou gebruiken als webshop.

Waarom Instagram Shopping?

Instagram is voor de gebruikers niet alleen een platform waarmee ze op de hoogte worden gehouden van het leven van hun vrienden. Veel mensen gebruiken de Instagram app ook om geïnspireerd te worden. Daar kun je als webshop-eigenaar handig op inspringen en je producten aanbieden op de plek waar je klanten zijn.

Door Instagram Shopping wordt het voor gebruikers zo makkelijk mogelijk gemaakt om op zo’n geïnspireerd moment tot aankoop over te gaan. Zie je als gebruiker een leuk product op Instagram? Dan tik je één keer op de foto om de tag te kunnen zien. Hier staat vaak al een prijs bij. Vervolgens kun je als gebruiker op de tag klikken voor extra informatie en foto’s. Dan ben je nog één klik verwijderd van het product in de webshop.

Waarom kom ik niet in aanmerking voor Instagram Shopping?

Wil je het instellen, maar word je niet goedgekeurd voor Instagram Shopping? Dat kan aan meerdere zaken liggen. Allereerst is het belangrijk om aan alle eisen te voldoen. Heb jij bijvoorbeeld een websitedomein en heb je geverifieerd dat die van jou is? Verkoop je geen illegale producten?

Ook zijn er bepaalde voorwaarden waar je aan moet voldoen. Zo heb je onder andere meer dan 9 posts op je Instagram-profiel nodig en moet je profiel professioneel en zakelijk overkomen. Daarnaast is het belangrijk dat je geen persoonlijke foto als profielfoto hebt en dat je domeinnaam ongeveer hetzelfde is als je gebruikersnaam.

Neem contact op met Facebook Support als je ook aan al deze voorwaarden voldoet. Een medewerker kan precies vertellen waarom je niet in aanmerking komt.
Onderwerpen: