Shopify-blogs

Instagram stickers: kleine moeite, groot effect

how to use instagram stickers

Door de komst van Instagram Stories in 2016 hebben zowel merken als privégebruikers nog meer mogelijkheden gekregen om authentiek en creatief content te produceren.

Nu, vier jaar later, is dit vluchtige media-format dat maar 24 uur online blijft een cruciaal onderdeel geworden van de Instagram marketing strategie van veel bedrijven, en vormt het een perfecte aanvulling op permanente posts.

Maar één van de krachtigste eigenschappen van stories wordt door veel bedrijven nog over het hoofd gezien: Instagram Stickers.

Op het eerste gezicht kun je Stickers makkelijk wegzetten als niets anders dan een leuk maar onnodig extraatje wat je aan je stories toe kunt voegen. Maar met de juiste Instagram Stickers worden je stories niet alleen leuker, het wordt ook makkelijker om je marketingdoelen beter te bereiken: van het vinden van nieuw publiek tot nog meer geld verdienen met Instagram.

Template Icon

Gratis Webinar: How to Grow and Monetize Your Instagram Account

Leer hoe je Instagram publiek kan groeien, en verdien geld met een online store.

Reserveer nu jouw plek

Instagram Stickers: de basics

Instagram Stickers zijn dynamische plaatjes die je kunt toevoegen aan zowel foto- als videostories. Sommige bewegen, anderen zijn klikbare links, en er zijn zelfs stickers waarmee gebruikers kunnen reageren op je story. Simpel gezegd: stickers maken je stories interessanter waardoor er grotere kans is dat kijkers erop reageren.

Je komt bij de stickers door nadat je een foto of video geüpload hebt op het sticker icoontje rechtsboven in de stories editing opties te klikken.

instagram sticker icon

Als je op het icoontje hebt geklikt krijg je een lijst van Instagram Stickers. Bovenaan staan de aanpasbare stickers zoals Hashtag, Mention of Locatie. Alle andere stickers kun je vinden door naar beneden te scrollen of een zoekopdracht in te voeren.

instagram sticker options

Als je een sticker gekozen hebt komt hij in je story, waarna je hem kunt verslepen naar de perfecte plek, met twee vingers kunt verkleinen of vergroten, en erop kunt klikken om de verschillende stijlen te zien waarin hij verkrijgbaar is.

Instagram Stickers: De top 10 soorten

Sommige stickers zijn alleen maar leuk, maar anderen helpen je ook echt bij het behalen van je marketingdoelen. Er zijn duizenden opties om uit te kiezen maar de volgende, aanpasbare stickers zijn het meest relevant voor marketingdoeleinden.

  1. Hashtagstickers voegen een “klikbare” hashtag toe aan je story, zodat je meer Instagram gebruikers kunt bereiken, of je eigen merkhashtags kunt promoten. Als gebruikers op deze hashtag klikken komen ze bij de feed van die hashtag, net als bij het handmatig zoeken op een hashtag. De onderschrift tool in je stories heeft ook een klikbare hashtag functie, maar die hashtags vallen minder op omdat ze onderaan staan.
  2. Met Mentionstickers tag je andere gebruikers in je stories en laat je ze ook meteen weten dat je dat gedaan hebt. Als mensen op deze sticker klikken komen ze terecht op het profiel van die gebruiker. Je kunt andere gebruikers ook taggen in de beschrijving onderaan story – dan gebeurt er hetzelfde maar net iets subtieler.
  3. Locatiestickers taggen een locatie in je story, zodat je meer publiek bereikt. Als mensen op deze sticker klikken komen ze terecht bij een feed van deze locatie tag. Je kunt er maar één per story gebruiken, dus kies de meest relevante optie.
  4. Met Vraagstickers gebruik je open vragen om ideeën, feedback en reacties van het publiek te krijgen. Het is het leukst om de antwoorden meteen te delen in je volgende stories.
  5. Met Pollstickers stel je ook een vraag, maar er zijn maar twee mogelijke antwoorden. De standaard setting is “ja of nee” maar je kunt hem aanpassen naar je eigen of/of vraag. Gebruikers klikken op de sticker om te antwoorden en krijgen de resultaten meteen te zien. Je kunt zien wie er gestemd hebben en hoe ze stemden, zodat je meteen persoonlijk kunt reageren.
  6. Productstickers zijn verkrijgbaar via de Shopping on Instagram integratie. Een businessaccount dat deze functie aangezet heeft kan in de stories producten taggen. Gebruikers die erop klikken zien de prijs, een omschrijving en de naam van het product. Als ze nog een keer klikken komen ze op de productpagina waar ze het product meteen aan kunnen schaffen. (Let op: als je deze integratie niet hebt moet je je bezoekers vertellen op de link in je bio te klikken.)
  7. Met Muziekstickers voeg je (via Spotify) achtergrondmuziek toe aan je foto’s en video’s.
  8. Met Emoji sliderstickers kunnen mensen een vraag beantwoorden met een schuifje, op een schaal van 1 tot 10. Vragen zoals “Wat vind je van onze nieuwe producten in vergelijking met vorig jaar?” Je kiest zelf de verschillende emojis voor de scores, en nadat mensen gestemd hebben krijgen ze het totale gemiddelde te zien.
  9. GIFstickers zijn minivideo’s op een loopje via GIPHY, die je aan je stories kunt toevoegen. Ze zijn niet alleen leuk en dynamisch, maar je kunt ze ook gebruiken om een bewegende call to action (oproep om tot actie over te gaan) aan je stories toe te voegen, zoals “volg ons” of “swipe omhoog”.
  10. Met Datumstickers laat je zien wanneer je foto, video of story gemaakt is. Je kunt ze gebruiken voor throwback content om herinneringen op te halen, of juist om hype voor een op stapel staand event te genereren door de datum van vandaag te gebruiken.

En natuurlijk kun je meerdere stickers tegelijkertijd gebruiken. Door ze slim te combineren versterken ze elkaars effect en krijgen je stories maximaal impact.

Meer omzet via Shopping on Instagram

Tag je producten in je posts en stories, en verander bezoekers in klanten met Shopify’s Shopping on Instagram verkoopkanaal.

Lees meer

Instagram Stickers creatief inzetten voor marketingdoeleinden

1. Meer afnemers voor je nieuwste producten

Instagrams nieuwe Producstickers geven je product niet alleen meer bekendheid, maar ze helpen ook om die bekendheid om te zetten in aankopen. Door op de stickers te klikken krijgen mensen meer informatie over het product en als ze nog een keer klikken belanden ze op de productpagina zodat ze het product meteen aan kunnen schaffen.

instagram product stickers

Het is ook mogelijk om meerdere producten in één post te verzamelen, zodat mensen kunnen kiezen en een beter beeld krijgen van je collectie.

2. Ideeën testen en om feedback vragen

Doordat ze van tijdelijk aard zijn, zijn stories fantastisch voor feedback – na 24 uur, als je alle informatie hebt die je zocht, verdwijnt de story vanzelf weer.

Afhankelijk van het soort vraag dat je wilt stellen, leveren Pollstickers, Emoji sliderstickers en Vraagstickers verschillende soorten feedback op.

Een Emoji slider is handig als je wilt dat mensen ergens een cijfer voor geven, terwijl Pollstickers juist ideaal zijn voor het kiezen van een kant in een debat.

Op deze manier kom je niet alleen meer te weten over je publiek, maar kun je

Stories ook gebruiken om nieuwe producten en marketingideeën te testen.

Deze Instagram Story van kledingwinkel The Gap gebruikt een Poll met grappige emoji en slaat daarmee twee vliegen in één klap: meer te weten komen over de voorkeuren van hun publiek en tegelijkertijd een aantal van hun producten showen.

instagram poll sticker

3. Houd een AMA zodat je volgers je beter kunnen leren kennen

Ask Me Anything (AMA - Vraag Maar Raak) sessies geven volgers de kans om direct met jou - de persoon achter de producten - te spreken op een manier die bij ander social media content meestal niet mogelijk is.

Gebruik de Vraagstickers om dit vraag-en-antwoord format makkelijker maken en geef je volgers zo een kans om jou beter te leren kennen.

Meestal willen Instagramvolgers vragen stellen die niet beantwoord worden op je Over Ons pagina, zoals wat de titel van je lievelingsboek is of wat voor producten er aan zitten te komen. Vertel mensen dat je de beste vragen zult beantwoorden in je stories, en voor je het weet stromen de vragen je notifications binnen.

instagram question sticker for AMA

4. Vraag je publiek om content en deel het

User-generated content (door je publiek gemaakt content -UGC) kan een mooie aanvulling op je content mix vormen maar alleen als je ook echt duidelijk maakt dat het door een fan gemaakt is en niet door jou.

Met Mentionstickers tag je de makers in hun content – zo krijgen zij alle lof en kun je ze in het openbaar bedanken. Dit laat mensen zien dat jij je volgers heel erg waardeert en moedigt ze aan om ook zelfgemaakt content te delen.

Je kunt zelfs nog een stapje verder gaan en je eigen merkhashtag toevoegen. Zo kun je mensen naar ander UGC rondom jouw merk leiden én ze de mogelijkheid geven om de merkhashtag te gebruiken voor hun eigen UCG.

Een techniek die ik vaak gebruik als ik niet zoveel tijd heb, is mensen toestemming vragen om stories waar ik in getagd ben te mogen delen. Als je ze deelt, voeg dan "📸credit" toe aan een Mentionsticker waarin je de originele poster tagt. Deze posts krijgen meestal veel reacties en moedigen mensen aan om jouw merk ook in hun stories te taggen.

instagram stickers for UGC

5. Maak mooiere stories met muziek

Muziekstickers helpen om een bepaalde stemming of gevoel aan je stories toe te voegen, waardoor ze een stuk boeiender worden. Of je nou meeplaybackt op een video of Kerstmuziek onder je foto’s zet, met deze Stickers kun je helemaal losgaan met je Instagram content.

instagram music stickers

Voor mensen die niet precies weten waar ze moeten beginnen heeft Instagram hun muziek onderverdeeld in “Stemmingen” en “Genres”. Naast het zoeken naar een specifiek nummer is er ook de mogelijkheid om via Spotify kleine stukjes van nummers van grote artiesten zoals Drake, Cardi B, Fleetwood Mac en vele anderen aan je stories toe te voegen.

instagram music stickers

Met Muziekstickers kun je nog beter uiting geven aan wie en wat je merk is en bovendien een nog sterkere band met je publiek opbouwen, gebaseerd op jullie gedeelde muzieksmaak.

6. Promoot je branded hashtags

Veel merken proberen de kracht van Instagram hashtags in hun voordeel te gebruiken door gebruikers over hun merk te laten praten op een makkelijk te volgen manier. Daarvoor gebruiken ze branded hashtags of hashtags die horen bij specifieke content of evenementen en sporen ze gebruikers aan die hashtags in hun posts te gebruiken.

Maar aangezien hashtags meestal ver onderaan een post bungelen zijn stories het perfecte medium om ze weer vers onder de aandacht van je publiek te brengen.

instagram branded hashtag sticker

Als je een merkhashtag hebt waar heel veel UGC van je fans aan vast zit, kun je zelfs de Hashtagstickers gebruiken om je publiek naar een feed vol met tof UGC te sturen. Als storykijkers op die Hashtagsticker klikken krijgen ze meteen alle andere posts met die tag te zien, een hele krachtige vorm van social proof (bewijs dat nog veel meer mensen jouw product of merk ook leuk en goed vinden).

7. Tag de locaties van de events die je bezoekt

Sta je op een beurs, een conferentie, een markt of een ander event? Of je er nou iets aan het verkopen bent of alleen maar komt om te netwerken, het is altijd een goed idee om een story met Locatiesticker te plaatsen om aan je volgers te laten zien dat je ergens in levenden lijve bent geweest.

Op die manier weten niet alleen je volgers dat je er bent geweest, maar kunnen andere mensen die de feed van dezelfde Locatietag bekijken jou en je merk ook ontdekken.

instagram stickers for events

Om het helemaal af te maken kun je ook nog toevoegen waar je precies staat, en de eventhashtag als Hashtagsticker plaatsen, een hashtag waar andere deelnemers van het event misschien ook op zoeken.

8. Vraag klanten om tussen twee producten te kiezen

Pollstickers gebruiken om klanten te vragen naar hun keuze tussen twee producten is een fantastische manier om twee items in één keer te promoten, social proof zichtbaar te maken, en erachter te komen wat je publiek wil.

Het grote voordeel van de Pollsticker methode is dat het heel makkelijk is voor mensen om mee te doen en dat de resultaten meteen zichtbaar zijn.

instagram poll stickers

Veel mensen zullen hun stem uitbrengen simpelweg om te zien hoe andere gestemd hebben. En als ze de resultaten eenmaal gezien hebben kan het ze bovendien stimuleren om een aankoop te doen.

9. Gebruik Datumstickers voor flashbacks of toekomstige events

Het kan heel leuk zijn om foto’s van vroeger te zien, en dat is ook de reden dat #TBT (ThrowbackThursday) zo’n populaire hashtag is. Dit is vooral een goede hashtag om dingen als verjaardagen, eerdere conferenties en speciale mijlpalen te delen, en door het op een donderdag te doen geef je het context.

Als je een oude Instagram Story uit je archief deelt staat er automatisch een Datumsticker op, zodat je niet eerst precies uit hoeft te zoeken wanneer het ook alweer was, en je een leuke herinnering makkelijk kunt delen.

Datumstickers werken ook heel goed als je aftelt naar een speciaal event zoals een uitverkoop of een pop-up shop. Voeg een datumsticker toe aan een foto van een voorproefje of een achter-de-schermen video en laat gebruikers weten hoeveel dagen er nog te gaan zijn tot het grote event.

instagram date stickers

10. Gebruik de “Swipe Up” GIFsticker voor clicks

Als je een Business Instagramprofiel hebt en meer dan 10.000 volgers, kun je links aan je stories toevoegen. Dit is een effectieve manier om via je stories bezoekers te krijgen.

Maar soms hebben mensen een duwtje nodig om echt in actie te komen, vooral omdat deze kleine links helemaal onderaan je stories staan.

In GIFstickers zijn een stuk of wat “Swipe Up” GIFs verkrijgbaar die je kunt gebruiken om de aandacht te vestigen op de link in je story.

swipe up GIF sticker

En zelfs als je (nog) geen links aan je stories kunt toevoegen, kun je deze strategie alsnog gebruiken om aandacht te vestigen op belangrijke stories waarvan je wilt dat iedereen ze ziet, zoals een URL of een datum.

Er zijn bewegende pijlen en knipperende GIFs met “Follow Me” of “Check it out”, zodat je CTAs waar niemand omheen kan aan je content kunt toevoegen. Als je denkt dat een story een duidelijke CTA nodig heeft, is het altijd een goed idee om even door de GIFbibliotheek te scrollen.

11. Gebruik de “Sound On” GIF voor geluid

Eén van de meest subtiele manieren waarop je gebruik kunt maken van Instagram Stickers is impliciete acties omzetten in expliciete CTAs

Aangezien de standaard video geen geluid heeft, maakt de “Sound On” Sticker duidelijk dat audio een integraal onderdeel is van deze story.

Daarmee spoort het gebruikers aan om het geluid aan te zetten, iets wat ze misschien niet uit zichzelf zouden doen.

instagram sound on sticker

It’s a simple addition to your video Stories that can help you keep your audience’s attention longer.

12. Werk samen met andere bedrijven

Soms is samenwerken met andere bedrijven de beste manier om je eigen bedrijf te promoten, en op Instagram iets goeds zeggen over een ander bedrijf kan jullie allebei voordeel opleveren – zeker als zij het ook terug doen.

instagram stickers for co-marketing

Het uitwisselen van een “shoutout” is een makkelijke en effectieve co-marketing tactiek als het andere merk een goede aanvulling op het jouwe is en jullie publiek grotendeels overlapt.

Gebruik de Mentionsticker of de Locatiesticker om het bedrijf te taggen als je iets over hen zegt in je stories. Dit bedrijf kan een leverancier zijn, een influencer of gewoon een bedrijf dat bij het jouwe past. Als je ook nog samen een uitverkoop, event of prijsvraag houdt is het helemaal perfect.

13. Feestelijke stickers voor de feestdagen

Of het nou 1 April, Halloween of Sinterklaas is, iedereen houdt van de speciale sfeer rondom een feestdag – en helemaal in hun stories. Feestdagstickers zijn beschikbaar rondom bijna alle feestdagen, zodat je zonder moeite een extra feestelijke sfeer aan je stories kan geven.

instagram seasonal stickers

Wat dacht je van een Kerstman die over de foto loopt om je product als Kerstcadeau te promoten? Of de aankondiging van een BFMC uitverkoop met een knipperende “15% korting” GIF?

Het effect van je Instagram Stickers bijhouden en evalueren

Instagram Stickers zijn een fantastisch middel om via je Stories meer reacties, bezoekers en social proof te krijgen, plús meer bekendheid voor je werk. Maar als je wilt weten hoe effectief de stickers precies zijn, en welke types het beste werken voor welke soort content, moet je bijhouden hoe ze het doen.

De beste manier om dit aan te pakken is door in Instagram Insights zorgvuldig het effect van elke story bij te houden. Deze analyse tool van Instagram heeft onder het “Content” tabje een aparte functie voor stories, waar je kunt zien hoe goed een story gepresteerd heeft gebaseerd op een aantal belangrijke variabelen.

instagram sticker analytics

Deze variabelen zijn onder andere:

  • Indruk: Hoe vaak een story bekeken is
  • Bereik: Het aantal unieke accounts waarop je story bekeken is.
  • Profielbezoeken: Hoe vaak mensen aan de hand van deze specifieke story je profiel bezocht hebben.
  • Forward swipes: Mensen die een story oversloegen om de volgende te bekijken.
  • Backswipes: Mensen die teruggingen om een story nogmaals te bekijken.
  • Verlaten Stories: Mensen die Instagram Stories verlieten nadat ze jouw stories bekeken hadden.
  • Reacties: Hoeveel mensen op jouw story gereageerd hebben
  • Volgende Story: mensen die jouw story helemaal overgeslagen hebben om meteen naar die van iemand anders te gaan.
  • Geopende Links: Hoeveel mensen op je Swipe Up links geklikt hebben.

Voor Instagram Sticker is het belangrijk om een oogje te houden op Sticker Taps, om te zien of en hoe vaak mensen ook echt iets doen met een sticker in een story. Zo kom je erachter of jouw volgers de stickers ook echt leuk vinden, en of ze hun beoogde effect bereiken.

instagram sticker taps

De gegevens over je Stories worden maar 14 dagen lang bewaard, dus zorg dat je elke dag even kijkt. Als je dat te veel werk vindt of als je trends over langere tijd wilt bekijken zijn er analyse tools van derden waarin je dezelfde informatie veel langer kunt opslaan.

Waar je vooral naar moet kijken zijn patronen die zich aftekenen. Als een story heel hoog scoort op indruk en bereik, maar heel laag op reacties, probeer er dan achter te komen waarom dat is. Zijn er bepaalde stickers die meer interactie uitlokken zoals reacties, of backswipes om een story nog een keer te bekijken? Doen mensen niks met je stickers omdat ze het verkeerde formaat hebben of op de verkeerde plaats staan?

Na een tijdje wordt vanzelf duidelijk wat voor effect verschillende soorten stickers hebben op hoe goed je stories het doen, en die informatie kun je weer gebruiken voor je stickerkeuzes in toekomstige stories.

Instagram Stickers: leuk en handig

Instagram stickers zijn meer dan alleen een leuke functie waarmee je smileys aan je stories toe kunt voegen. Ze kunnen een belangrijke rol spelen in Instagram marketing. Ze bevorderen interactie, bereik en naamsbekendheid, kunnen dienen als social proof, en brengen meer bezoekers naar je profiel én je website.

En het mooiste is dat je de verschillende types stickers creatief kunt combineren voor het optimale effect.

Stickers zijn een waardevol onderdeel van je Instagram marketing toolbox, en met de juiste strategie helpen ze je om het beste uit elke story te halen.


Dit artikel is een vertaling van een origineel artikel van Ana Gotter.

Onderwerpen: