Wil je een webshop beginnen?

iOS 14-update: ingrijpende verandering voor social media advertenties

 iOS 14-update

Je hebt vast wel gehoord dat de recente Apple iOS 14-update ingrijpende gevolgen heeft voor gepersonaliseerde advertenties op sociale media. Vanaf iOS 14.5 moeten gebruikers bij alle iOS-apps voortaan eerst uitdrukkelijk om toestemming worden gevraagd om hun gegevens te delen met andere apps en websites.

Aangezien iOS-apparaten alomtegenwoordig zijn, kan dit beleid serieuze gevolgen hebben voor je webshop, zeker als je voor een groot deel afhankelijk bent van digitale advertenties of als je een mobiele app voor de iPhone of iPad hebt. Het wordt namelijk lastiger om je volledige doelgroep op iOS-apparaten te bereiken.

Het is moeilijk in te schatten hoe groot de impact is (hoeveel mensen toestemming geven verschilt per bedrijf), maar we helpen je graag om in te spelen op deze verandering.


Een webshop starten en meteen beginnen te verkopen? Probeer Shopify nu 14 dagen gratis.


Wat je moet weten over iOS 14.5 en hoger

Sinds 26 april 2021 is iOS 14-update beschikbaar (iOS 14.5) en 14.6 sinds 25 mei 2021. Vanaf deze updates gelden extra privacy-instellingen. Dat betekent dat apps op een iOS-apparaat gebruikers via een pop-up eerst toestemming moeten vragen voordat ze gegevens kunnen tracken of delen.

De App Tracking Transparency (ATT)-melding van Apple verschijnt wanneer gebruikers een app openen. Ze kunnen vervolgens kiezen of de app hun activiteit mag volgen met als doel gepersonaliseerde advertenties weer te geven.
De App Tracking Transparency (ATT)-melding van Apple verschijnt wanneer gebruikers een app openen. Ze kunnen vervolgens aangeven of de app hun activiteit mag volgen met als doel gepersonaliseerde advertenties weer te geven.

Je kunt het vergelijken met de meldingen om cookies te accepteren op websites, maar dan voor mobiele apps op iOS.

De pop-up wordt in deze gevallen weergegeven:

  1. Apps die gegevens van klanten delen met andere bedrijven voor marketing- en advertentiedoeleinden.
  2. Apps die gebruikmaken van klantgegevens (zoals advertentieplatforms) van andere bedrijven.

Voorbeeld: Als je een retargeting-campagne op Facebook hebt lopen die is gericht op al je klanten die een bepaalde productcollectie hebben bekeken in je iOS-app, kun je vanaf nu alleen de klanten targeten die ‘tracking toestaan’ hebben geselecteerd voor zowel je mobiele app als de Facebook-app.

Deze verandering is van invloed op alle platforms die gegevens verzamelen voor gepersonaliseerde advertenties. We richten ons in dit artikel hoofdzakelijk op Facebook, omdat het een van de meest gebruikte platforms is met een enorm bereik en uitgebreide targetingmogelijkheden. En grote kans dat ook jij een groot deel van je online advertentiecampagnes op dit platform laat lopen.

Wat deze iOS 14-update betekent voor jouw webshop

Als jouw bedrijf een iOS-app heeft die klantgegevens deelt met derden voor marketingdoeleinden, moet je overeenkomstig het beleid van Apple de bovenstaande privacypop-up implementeren in je app. Meer informatie hierover vind je op de (Engelstalige) ontwikkelaarswebsite van Apple.

Ook als je geen mobiele app hebt, kan het nieuwe beleid gevolgen hebben voor je bedrijf, namelijk als je investeert in digitale advertenties die op iOS-apparaten worden getoond. Als gebruikers geen toestemming geven voor gegevenstracking en het tonen van gepersonaliseerde advertenties door welk platform dan ook (bijvoorbeeld Facebook, Instagram, Snapchat of Pinterest), kun je ze niet retargeten in die apps. Dat betekent waarschijnlijk dat dergelijke gebruikers van deze apps minder relevante advertenties te zien krijgen.

Opmerking: Dit geldt niet voor apps op Android-apparaten en bezoeken aan je webshop via browsers. Hoewel je dus minder gebruikers van iOS-apps zult kunnen targeten, afhankelijk van het aantal gebruikers dat toestemming geeft, kun je wel nog steeds de rest van je doelgroep bereiken.

Dit zijn de mogelijke gevolgen voor je prospecting- en retargeting-campagnes:

  • Prospecting-campagnes: Omdat een deel van je iOS-doelgroep mogelijk geen toestemming zal geven voor gegevenstracking, zullen je advertenties minder effectief en doelgericht worden weergegeven. Dat betekent dat je relevantste doelgroepen (de potentiële klanten die het meest geneigd zijn iets te kopen) je advertenties mogelijk minder vaak te zien krijgen.
  • Retargeting-campagnes: Je kunt gebruikers van iOS 14.5 die geen toestemming hebben gegeven voor gepersonaliseerde advertenties, niet meer retargeten op basis van hun activiteit in je app en op je website, waardoor je doelgroepen voor retargeting op basis van in-app tracking zullen slinken.

We raden je aan om voor elk platform waarop je adverteert, uit te zoeken hoe je gegevens worden gebruikt en wat je moet veranderen voor de iOS 14-update.

Als je net als veel andere Shopify-merchants afhankelijk bent van Facebook- of Instagram-advertenties, zijn de volgende wijzigingen en aanbevelingen van Facebook belangrijk om op te letten:

  • Voortaan kun je maximaal acht conversiegebeurtenissen per domein gebruiken voor conversieoptimalisatie. Als je op dit moment meer dan acht conversiegebeurtenissen gebruikt, moet je in Facebook Bedrijfsmanager aangeven welke acht prioriteit krijgen. Je kunt deze acht gebeurtenissen op volgorde van prioriteit zetten. Wanneer gebruikers geen toestemming geven voor tracking, wordt namelijk alleen de gebeurtenis met de hoogste prioriteit bijgehouden.
  • Domeinen met pixel-gebeurtenissen die worden gedeeld door meerdere Facebook Bedrijfsmanagers moeten worden geverifieerd in de juiste Bedrijfsmanager. Aan de hand van domeinverificatie wordt vastgesteld welk Bedrijfsmanager-account bevoegd is om de acht beschikbare conversiegebeurtenissen voor een bepaald domein in te stellen en de prioriteit ervan te bepalen. Lees hoe je een domein verifieert op de ontwikkelaarswebsite van Facebook (Engelstalig).
  • De toeschrijvingsperioden voor doorklikacties binnen een periode van 28 dagen, view-throughs binnen een periode van 28 dagen en view-throughs binnen een periode van 7 dagen worden niet meer ondersteund. De nieuwe standaard is een toeschrijvingsperiode voor klikken van 7 dagen. Je kunt deze periode aanpassen en instellen op een andere periode die nog wordt ondersteund, maar dit kan alleen per advertentieset en niet op accountniveau.

Zie de volledige lijst met aanbevelingen in het Facebook Helpcentrum voor bedrijven. Ook Google en Snapchat en andere advertentieplatforms hebben richtlijnen opgesteld in hun eigen helpcentrum.

TIP: Via het Facebook-kanaal van Shopify kun je je Shopify-account koppelen aan je Facebook-account. Vervolgens kun je je producten verkopen en advertenties plaatsen op Facebook. Je kunt instellen welke informatie je deelt met Facebook zodra je de vereiste toestemming van gebruikers hebt. Zo kun je je advertentie-uitgaven optimaliseren voor Android-, web- en iOS-verkeer.

Facebook channel installeren

Zo pas je je webshop aan het nieuwe privacybeleid van Apple aan

Hier volgen enkele dingen die je kunt doen om te zorgen dat je voldoet aan het nieuwe beleid, je advertentiebudget optimaal benut en je digitale marketingactiviteiten over het algemeen optimaliseert:

  • Houd het rendement op advertentie-uitgaven (ROAS of return on ad spend) voor je campagnes goed in de gaten en wijs het budget indien nodig opnieuw toe.
  • Als je een iOS-app hebt die gegevens van klanten deelt met derden voor marketing- en advertentiedoeleinden, schakel dan de App Tracking Transparency-pop-up in voor je gebruikers voordat je hun gegevens met andere bedrijven deelt.
  • Verken en experimenteer met nieuwe sociale platforms.
  • Denk na over mogelijkheden om te investeren in organische marketingkanalen, zoals SEO, waarop dit beleid niet van toepassing is.
  • Overweeg bezoekers van betaalde kanalen met behulp van incentives en aanbiedingen over te halen zich aan te melden voor je mailinglijst. Je kunt ze misschien niet bereiken via retargeting-advertenties, maar nog altijd wel via e-mail.
  • Overweeg om een toeschrijvingsmodel op basis van laatste klik te gebruiken voor klantacquisitie, en UTM-parameters te gebruiken om de effectiviteit van je campagnes te meten in externe rapportagetools zoals Google Analytics.

Inspelen op de iOS 14-update

Als je afhankelijk bent van digitale advertenties kun je je het beste voorbereiden op deze update door goed op de hoogte te blijven en onze bovenstaande tips te volgen. We blijven alle ontwikkelingen nauwlettend in de gaten houden en houden je op de hoogte via onze blog.

Dit artikel is een vertaling van een origineel artikel van Josh Davey.

Veelgestelde vragen over iOS 14-updates

Wat betekent de iOS 14.5 update voor adverteerders?

Deze iOS 14-update van Apple heeft ingrijpende gevolgen voor gepersonaliseerde advertenties op sociale media. Vanaf iOS 14.5 moeten gebruikers namelijk bij alle iOS-apps voortaan eerst uitdrukkelijk om toestemming worden gevraagd om hun gegevens te delen met andere apps en websites. In de blog lees je hoe je erop inspeelt.

Wat zijn de gevolgen van de iOS 14-update voor Facebook prospecting- en retargeting-campagnes?

Omdat een deel van je iOS-doelgroep geen toestemming geeft voor gegevenstracking zal je doelgroep slinken en kunnen advertenties minder effectief en doelgericht worden.

Hoe kun je inspelen op het nieuwe privacybeleid van Apple (iOS 14-update)?

In onze blog geven we enkele tips. Schakel in ieder geval de App Tracking Transparency-pop-up in als je een iOS-app hebt die gegevens van klanten deelt met derden. Maar verken en experimenteer ook met nieuwe sociale platforms of investeer meer in SEO en e-mailmarketing.

Vanaf wanneer is de iOS update 14.5 beschikbaar ter download?

Sinds 26 april 2021 is iOS 14-update beschikbaar (iOS 14.5) en 14.6 sinds 25 mei 2021. Vanaf deze updates gelden extra privacy-instellingen. Dat betekent dat apps op een iOS-apparaat gebruikers via een pop-up eerst toestemming moeten vragen voordat ze gegevens kunnen tracken of delen.
Onderwerpen: