Wil je een webshop beginnen?

Nieuw bij Shopify in Januari 2022

Banner met de tekst 'Shopify Nieuws januari 2022'

Zoals je van ons gewend bent, delen we aan het einde van de maand alles wat je wilt weten over Shopify. Deze maand lees je meer over de lancering van Shopify POS in België, metavelden en Shopify Markets. We delen een Shopify-webinar die je niet wilt missen en stellen je voor aan Shopify agency EnoRm. Verder een mooie tip: YoastCon terugkijken om van alles te weten te komen over SEO voor je Shopify-webshop. We lichten weer drie interessante apps uit de Appstore uit en tot slot kun je meelezen hoe Shopify-contentmanager Tessa haar eigen webshop bouwt.

 


Inhoud:

Shopify nieuws

In de spotlight: Shopify-agency EnoRm

Interessante apps in de Shopify Appstore

FAQ: Producten importeren met CSV-bestand

Tip van de maand: YoastCon terugkijken

Op de blog: stappenplan webshop starten (met e-book download)

Column: in de schoenen van een merchant


Shopify nieuws

Shopify lanceert POS-hardware in België

Op 13 januari heeft Shopify ook in België POS-hardware gelanceerd. Dat is goed nieuws voor merchants die op meerdere kanalen tegelijk aanwezig willen zijn, en dus zowel fysiek als online willen verkopen. Met de geïntegreerde POS en fysieke betaaloplossing kun je als verkoper al je online en offline activiteiten in één systeem beheren, van betalingen tot de transactiegeschiedenis, consumenteninzichten, voorraad, afhalen en retouren. Dat is een belangrijke stap voor de toekomst van de detailhandel. De hardware voor Belgische merchants, waaronder de Wisepad3-lezer, is te koop in de Shopify Hardware Store voor België. Als Nederlandse merchant kun je al je hardware hier kopen.

Metavelden nu ook voor bestellingen, collecties en klanten

Je kunt nu rechtstreeks vanuit je Shopify-beheercentrum metavelddefinities toevoegen aan bestellingen, collecties en klanten. Tot voor kort was dit alleen mogelijk voor producten en varianten. Je gebruikt metavelden om gespecialiseerde informatie toe te voegen aan alle onderdelen van je webshop, waardoor je die informatie efficiënt kunt opslaan en weergeven in je webshop.Voeg bijvoorbeeld de verjaardag of loyaliteitsstatus van je klanten toe in Klanten, of de leveringsdatum of verpakkingsstatus in Bestellingen. Lees meer over metavelden in het Shopify Help Center.

Shopify Markets binnenkort voor iedereen beschikbaar

Tot nu toe konden alleen merchants die vervroegde toegang hadden aangevraagd Shopify Markets gebruiken. Binnen een paar weken is Shopify Markets echter beschikbaar voor de hele wereld, dus ook voor alle Nederlandse en Belgische merchants. En dat is goed nieuws voor merchants die graag internationaal willen verkopen!

Shopify Markets biedt je alles wat je nodig hebt voor een internationale webshop. Zo kun je eenvoudig een gelokaliseerde winkelervaring aanbieden aan klanten in het buitenland met op hen afgestemde valuta, talen, domeinen en betaalmethoden. Daarmee wek je vertrouwen en verhoog je je conversie. 

Future of Commerce-event (woensdag 16 februari)

Tijdens dit gratis Engelstalige webinar van 60 minuten kom je alles te weten over de grootste trends op het gebied van e-commerce, retail, verzending en logistiek. Experts van A Good Company en Shopify praten je helemaal bij & je krijgt de kans om je eigen vragen te stellen tijdens de live Q&A. Reden te meer om je aan te melden!

Een paar highlights van dit webinar:

  • Hoe radicale veranderingen in consumentengedrag de manier waarop we winkelen, verkopen en verzenden beïnvloeden.
  • Waarom stijgende kosten voor klantenwerving ertoe leiden dat bedrijven meer aandacht moeten besteden aan langdurige klantrelaties.
  • Praktische stappen die je kunt zetten om trends op het gebied van e-commerce, retail en verzending om te zetten in kansen voor jouw bedrijf

MELD JE NU AAN

Drie nieuwe gratis OS2.0 thema's beschikbaar

Sinds 27 januari zijn er drie nieuwe gratis thema's beschikbaar in de Shopify Theme Store:

  • Sense: een energiek thema met uitgebreide productdetails, geïnspireerd op de gezondheid- en beautybranche.
  • Craft: een stijlvol thema dat vakmanschap centraal stelt, geïnspireerd op de huis- en tuinbranche.
  • Crave: een prachtig thema dat is geoptimaliseerd om onderweg te shoppen, geïnspireerd op de branche eten & drinken.

Deze thema's bevatten onder andere meer opties om de stijlinstellingen aan te passen, zodat je de look-and-feel van je webshop kunt aanpassen (denk aan randen en schaduwen op knoppen en productkaarten) en nieuwe secties zoals slideshows en inklapbare content. Alle gewoonlijke Shopify-functies zijn uiteraard ook beschikbaar in deze thema's. Leuk weetje: het eerder gepubliceerde OS2-thema Dawn is ook bijgewerkt met de nieuwe opties van deze thema's.

In de spotlight: Shopify agency EnoRm

In deze rubriek stellen we je voor aan allerlei mensen in Nederland die net als jij veel met Shopify bezig zijn. Deze maand: Eric Beekman, managing director van Shopify agency EnoRm

EnoRm is een full-service digital agency dat de ultieme mix wil bieden van creative, tech en performance. "Wij bouwen niet alleen een webshop, maar bekijken echt hoe we ervoor kunnen zorgen dat die website vervolgens ook maximaal converteert en welke marketingcampagnes het beste kunnen worden ingezet voor optimaal resultaat. De entrepeneurial mindset staat bij ons hoog in het vaandel. We hebben experts op het gebied van digital marketing en e-commerce in huis die creatief meedenken en de klant echt begeleiden naar succes."

Transitie naar Shopify

Toen EnoRm nog als Forza Digital onder Forza Group viel, voerde het bureau veel Magento-projecten uit. Vanaf 2018 is EnoRm zich echter op Shopify gaan richten. "Die overstap was op alle vlakken een verbetering, zowel voor ons als agency tijdens de ontwikkeling als voor de klant qua resultaat. Shopify biedt een betere prijs-/kwaliteitsverhouding, je kunt webshops veel sneller lanceren en het is een stuk gebruiksvriendelijker. Voor onze klanten was Magento vaak te zwaar en veel te 'custom', met Shopify kunnen ze een stuk beter uit de voeten."  

De keuze om zich uitsluitend op Shopify te gaan richten was dus snel gemaakt. "Shopify is echt een groeifactor voor ons. Daarom hebben we besloten ons volledig op Shopify focussen, daar heel goed in te worden en te zorgen dat we er alle kennis van in huis hebben. We bouwen dus ook maatwerk-apps in voor onze klanten." 

Ook vanuit klanten zelf groeit de vraag naar Shopify steeds meer. "Een van onze klanten, ondernemer Bas Smit, was bijvoorbeeld specifiek op zoek naar een digitaal strateeg met Shopify-kennis. Voor hem hebben we onder andere de webshop Smit&Co gebouwd. Dit soort projecten verschillen van andere projecten, omdat er bij hem geen speciale campagnes nodig zijn om bezoekers te trekken. Een bericht op social media en je hebt meteen enorm veel verkeer. Dat is ook een groot voordeel van Shopify: het platform heeft er geen moeite mee als er tig bestellingen per seconde binnenkomen." 

afbeelding webshop smitenco

Benieuwd wat EnoRm naast Smit&Co zoal nog meer heeft gebouwd? We lichten hieronder drie projecten uit:

  • Motile: een aanbieder van op maat gemaakte lesmethodes voor het middelbaar beroepsonderwijs. EnoRm ontwikkelde een custom design en verzorgde de branding.
  • Capital C Amsterdam: Capital C is een creatieve hub in het centrum van Amsterdam, waar je kunt werken, vergaderen en gewoon ontmoeten. EnoRm ontwikkelde een custom design, geïntegreerd in de site.
  • Tango Shoes: Het schoenenmerk Tango Shoes is een van de merken van het vooruitstrevende modebedrijf Brandfarm. In de retail ging het bedrijf enorm hard, doel was ook online hard te groeien. EnoRm bouwde de site voor Tango Shoes met het thema Prestige, en behaalde een geweldige groei in performance. Lees meer in deze case

Interessante apps in de Shopify Appstore

Zo ongeveer om de acht weken laat de Nederlandstalige Shopify Appstore een nieuw lijstje uitgelichte favorieten zien. Dit zijn recent gelanceerde en/of veelbelovende apps die een mooie toevoeging kunnen zijn voor Nederlandse en Belgische Shopify stores. We tippen deze drie apps:

  • 3D and AR Product Configurator: Verbeter de klantervaring en je omzet met 3D en AR. Met deze app kun je eenvoudig 3D-modellen van Expivi in je Shopify-producten integreren. Er is een gratis proefperiode van 30 dagen beschikbaar, daarna gaan de prijzen vanaf 250 dollar per maand. Niet voor de kleine portemonnee dus.
  • Store Alerts and notifications: Met deze app kun je met toestemming automatisch meldingen naar je klanten versturen via Whatsapp of Messenger, bijvoorbeeld een melding als iets weer op voorraad is, als er een nieuw product of een nieuwe collectie uitkomt, als je een nieuw merk toevoegt of als een specifiek artikel in de aanbieding is. Er is een gratis proefversie beschikbaar, daarna betaal je 89 dollar per maand of 71 dollar per maand als je jaarlijks in 1x betaalt.
  • Yoast SEO: Wil je aan de slag met de SEO van je webshop? Deze app zorgt voor alle technische SEO-aspecten.  Dankzij de analyses kun je bovendien de SEO en de leesbaarheid van je productpagina’s verbeteren, en je krijgt toegang tot de Yoast SEO Academy om essentiële SEO-vaardigheden op te doen. Prijs:  $29 per maand.

FAQ: Producten importeren met CSV-bestand

In deze rubriek geeft Daan de Jong van het Nederlandse Shopify supportteam antwoord op een veelgestelde vraag. Waar lopen Nederlandse merchants tegenaan?

Daan: “Ik krijg meerdere meldingen per week van merchants die niet begrijpen waarom hun CSV-bestanden niet worden aanvaard in hun beheercentrum. Merchants steken enorm veel werk in hun CSV-bestanden, dus het is begrijpelijk dat zij gefrustreerd raken als ze een foutmelding krijgen bij het importeren hiervan. Daarom leg ik graag uit hoe je dit kunt voorkomen.

CSV staat voor Comma Separated Values en is een tekstbestand dat gebruikt word om op een eenvoudige manier een grote hoeveelheid data tussen programma’s te importeren en exporteren. Merchants die een bestaande winkel van een ander platform naar Shopify willen immigreren, willen bijvoorbeeld geen tijd verliezen met het handmatig toevoegen van honderden producten. Dan is het gebruik van een CSV-bestand een schitterende methode!

Shopify aanvaardt alleen CSV-bestanden in UTF-8 formaat. Gebruik je Excel? Dan moet je je CSV-bestand in UTF-8 opslaan. Open het Excel-bestand in een teksteditor, sla het direct opnieuw op en selecteer daarbij UTF-8-codering. Gebruik je Google Spreadsheets? Dan is UTF-8 het standaard formaat en hoef je verder niets te doen. Meer informatie hierover kun je vinden in het hulpdocument Producten importeren en exporteren.

Foutmelding door verkeerde kolomtitel of kolom te veel/weinig

Dit is de meest voorkomende foutmelding die onze merchants te zien krijgen bij het importeren van hun CSV bestand:

Foutmelding bij importeren van producten met CSV-bestand

Deze foutmelding treedt op als een kolom een verkeerde titel heeft of als er een kolom teveel of te weinig toegevoegd is. 99% van deze foutmeldingen kunnen worden vermeden door het downloaden van ons CSV-voorbeeldbestand. De titels en kolommen mogen niet afwijken van ons voorbeeldbestand. Als je dit voorbeeldbestand volgt, voorkom je deze foutmelding bij het importeren en bespaar je tijd. Een win/win dus!

In hetzelfde hulpdocument staat een sectie met aandachtspunten voor het CSV-bestand, waaronder de vereiste kolommen. Een veel voorkomend probleem is dat merchants denken dat als een product geen beschrijving heeft, ze de hele kolom mogen weglaten. Dit is helaas niet het geval. Hoewel je de kolom van de productomschrijving (body) mag leeg laten, wil dit niet zeggen dat je deze kolom helemaal kan verwijderen. Lees deze sectie dus goed door.

Vereiste informatie CSV-bestand

Foutmelding door grootte CSV-bestand

Het volgende meest voorkomende probleem is de grootte van je CSV-bestand. De CSV-bestanden mogen maximaal 15 mb groot zijn dus als je bestand groter is, zul je de informatie over meerdere CSV-bestanden moeten verdelen. Dit hebben wij (het Shopify-ondersteuningsteam) al onder de aandacht van onze ontwikkelaars gebracht, dus wellicht wordt de maximale bestandsgrootte in de toekomst uitgebreid. Als je wilt weten wanneer dit soort wijzigingen worden doorgevoerd, kun je ons changelog met belangrijke updates over ons platform in de gaten houden.

Handige apps en hulpdocumenten

Met de volgende apps kun je producten in bulk importeren:

Verder gaan deze apps losser om met kolommen en titels, dus als je problemen hebt met het importeren van CSV-bestanden kan zo'n app de oplossing zijn! Ze hebben een gratis abonnement beschikbaar voor kleine hoeveelheden en betaalde opties voor grote bulkimport. 

Tot slot deelt Daan nog drie hulpdocumenten met jullie die boordevol nuttige tips staan voor het importeren van CSV-bestanden:

Tip van de maand: YoastCon terugkijken

De app Yoast SEO for Shopify die we hierboven tipten is deze maand gelanceerd. Om dat te vieren heeft Yoast een speciale Shopify-editie van YoastCon georganiseerd. Tijdens dit online event gaven SEO-experts, waaronder ook onze eigen Kevin Indig en Jackson Lo, hun kijk op SEO voor webshops. Wil je weten hoe je de SEO van je webshop kunt verbeteren, direct toepasbare tips krijgen en/of de app Yoast SEO optimaal benutten? Dan hebben we goed nieuws! Je kunt nu de video's van alle sprekers tijdens YoastCon terugkijken.

      Op de blog: stappenplan webshop starten (met e-book download)

      Ben je na alle inspiratie klaar om je eigen webshop te starten? We hebben zojuist ons complete stappenplan voor het starten van een webshop verder aangevuld met nog meer praktische content, samengesteld uit Shopify's populairste content. Je vindt een uitgebreide lijst van blogposts, handleidingen en video’s over de belangrijkste stappen die je moet nemen, van het kiezen van een product tot het starten van je onlinebedrijf, de lancering van je webshop en daarna. Bovendien kun je bij deze blog nu een gratis e-book downloaden om in 10 stappen je eigen Shopify-webshop te starten en in te richten. Handig!

      Check alle handige content en download het gratis e-book voor het starten van je eigen webshop in deze blog: Een webshop starten: alle praktische content verzameld.

      Column: in de schoenen van een merchant

      Als contentmanager wil ik graag weten wat er speelt bij Shopify-merchants en zelf ook eens in hun schoenen staan. Daarom ga ik in de komende maanden een eigen webshop opzetten en hier een liveverslag doen van de voortgang. Dit doe ik in mijn vrije tijd, dus met kleine stappen vooruit:) Deze maand: de praktische voorbereidingen.

      Bij enkel de eerste voorbereidingen op het starten van de webshop kwam er al enorm veel op me af: een productidee bedenken en evalueren, een concurrentieanalyse doen, een ondernemingsplan schrijven (in mijn geval op een A4'tje), een bedrijfsnaam kiezen, een logo ontwerpen... Al deze zaken heb ik gelukkig eind vorig jaar met ondersteuning van mijn man al afgevinkt: het idee zat al veel langer in ons hoofd, maar nooit iets mee gedaan. 

      Om dit jaar goed te beginnen, heb ik deze maand alvast wat belangrijke praktische zaken geregeld rond de webshop die ik wil opzetten: mijn Shopify-webshop geregeld op shopify.nl, een domeinnaam en een e-mailhostingpakket geregeld bij een externe provider en vervolgens mijn domeinnaam gekoppeld aan Shopify. Wil je zelf weten hoe je een extern domein kunt koppelen aan Shopify? Dat wordt uitgelegd in deze video. Verder heb ik alvast mijn social media-url's geclaimd, dan kan in ieder geval niemand anders daarmee aan de haal gaan! 

      Mijn grootste struggle deze maand was het kiezen van een thema, daar is echt de meeste tijd in gaan zitten. Er zijn zoveel dingen om op te letten: Is het thema super-responsive, zodat banners, video's en andere elementen ook op mobiele apparaten perfect worden weergegeven? Kun je standaard je Instafeed tonen op de homepage? Bevat het thema standaard een functie voor recent bekeken producten? Wat gebeurt er als je klant een artikel aan zijn winkelwagentje toevoegt? Welke secties zijn er allemaal beschikbaar voor de homepage? Hoe ziet de blog eruit? Je moet dus echt eerst een lijst maken met de zaken die je graag terugziet in je webshop en dan checken welke thema's daar het meest op aansluiten. Mariko Naber van Shopify-partner Sell Your Stuff Online had gelukkig een handige Shopify-themachecklist voor me om na te lopen, zodat ik geen belangrijke dingen zou missen. Op basis van mijn wensenlijst kwam ik uit bij thema's als EmpireCanopyWarehouse en Modular, en koos ik uiteindelijk voor Motion vanwege de mooie mogelijkheden voor visual storytelling met animaties en video. Komende maand hoop ik verdere stappen te zetten, zoals het inrichten van de eerste pagina's en het alvast live zetten van een coming soon page. Dan praat ik jullie zeker weer bij over mijn vorderingen!

       


       

      Over de auteur

      Tessa van Swieten is voor Shopify werkzaam als contentmanager voor de Nederlandse markt.

      Onderwerpen: