Wil je een webshop beginnen?

Je webshop officieel maken? Schrijf je in bij de Kamer van Koophandel

Webshop inschrijven bij de Kamer van Koophandel

Je hebt een bedrijfsidee uitgewerkt, je product bepaald, nagedacht over je bedrijfsnaam, misschien zelfs al een logo ontworpen: je bedrijf begint vorm te krijgen! Dan wordt het tijd voor een belangrijke volgende stap: je onderneming officieel maken met een inschrijving in het Nederlandse Handelsregister. Dat doe je door een afspraak te maken bij de Kamer van Koophandel (KvK).

Een webshop starten en meteen beginnen met verkopen? Probeer Shopify nu 14 dagen gratis.


Inschrijven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel (KvK)

Veel startende ondernemers vinden dit best een spannende stap. Als ze zich registreren in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel, leggen ze zich, voor hun gevoel, vast en moeten ze zich verantwoorden bij instanties. Die zenuwen zijn nergens voor nodig. Een bezoekje aan de Kamer van Koophandel is meestal een wat saai, bureaucratisch gebeuren, en alles wat je vastlegt over je onderneming kan op elk moment gewijzigd worden.

Registreren bij de KvK werkt als volgt:

  1. Vul het digitale inschrijfformulier in (o.a. persoonlijke gegevens, naam/adres/ingangsdatum/rechtsvorm van je bedrijf, en omschrijving van je bedrijfsactiviteit. Daarnaast wordt je gevraagd om een schatting te maken van je jaarlijkse omzet, kosten en winst: deze schattingen zijn absoluut niet bindend, dus je kunt ze prima laag houden)
  2. Maak een afspraak bij een Kamer van Koophandel kantoor bij jou in de buurt (en leg je legitimatie vast klaar!)
  3. Tijdens de afspraak laat je je legitimatie zien, bespreek je je inschrijfformulier, doet waar nodig aanvullingen, en pint € 50,- voor je inschrijving. Het is slim om ook een uittreksel van jouw inschrijving te vragen (kosten: € 15,-): dit heb je nodig als je een zakelijke bankrekening wilt openen.

Kamer van Koophandel (KvK) nummer

Wanneer je jouw nieuwe onderneming hebt geregistreerd, krijg je een KvK-nummer. Dit inschrijfnummer wordt ook wel het handelsregisternummer genoemd. Je bent wettelijk verplicht deze te vermelden op je website en in factureren, offertes, orders en e-mails.

Weet je even niet meer wat je handelsregisternummer is? Deze kun je online in het handelsregister terugvinden, maar ook op de welkomstbrief en het uittreksel is je KvK-nummer genoemd.

    Kan het ook zonder KvK inschrijving?

    In de meeste gevallen niet. Volgens de wet heb je een onderneming als je zelfstandig goederen of diensten levert aan anderen, met de bedoeling om winst te maken. Dit geldt voor bijna alle webshops, en dus moeten ze voldoen aan de wet- en regelgeving die daarbij hoort.

    Bovendien heeft het voordelen voor jou als ondernemer. Met een inschrijving bij de Kamer van Koophandel komt je webshop veel betrouwbaarder over. Je hebt ook een KvK nummer nodig als je iDeal aan wilt bieden als betaalmethode. Omdat iDeal met afstand de meest gebruikte betaalmethode in Nederland is, zal een webshop die dit niet kan bieden veel potentiële klanten afschrikken.

    Voor Nederlandse ondernemers die snel en zonder verplichtingen een bedrijfsidee willen uittesten is de verplichte KvK inschrijving een tegenvaller. Ook de juridische voorwaarden om iDeal aan te kunnen bieden (naast een KvK nummer moet je hier ook een zakelijke rekening voor hebben) zorgen ervoor dat je in Nederland niet zo makkelijk een webshop start en weer opdoekt. Als je al een of meerdere ondernemingen hebt, wordt het allemaal iets simpeler.

    Voor het kennismaken met Shopify heb je gelukkig geen inschrijving bij de Kamer van Koophandel nodig. Dat hoeft pas op het moment dat je daadwerkelijk iets verkoopt. Wil je alvast aan de slag, ook al ben je nog niet ingeschreven bij de Kamer van Koophandel? Als je webshop nog niet live is heb je alle tijd om bekend raken met het platform, en kun je naar hartelust je ideeën uitproberen.

     



    Rechtsvorm kiezen

    Voordat je naar de Kamer van Koophandel gaat, is het slim om te bedenken welke rechtsvorm je wilt voor je bedrijf. Voor beginnende ondernemers is een eenmanszaak het makkelijkst. Deze rechtsvorm biedt je veel belastingvoordelen: zo heb je onder bepaalde voorwaarden recht op de startersaftrek en de zelfstandigenaftrek. Het nadeel is dat je privé aansprakelijk bent. Dat heb je niet als je voor een BV kiest, maar het opzetten van een BV is wel wat ingewikkelder en duurder.

    Tip: Shopify merchants met een eenmanszaak die gebruik willen maken van Shopify Payments moeten rekening houden met het volgende. Als klanten een betaling doen aan jouw webshop krijgen zij op hun bankafschrift niet alleen de naam van je bedrijf maar ook jouw eigen naam te zien. Met een BV zien klanten alleen je bedrijfsnaam.

    Belastingaangifte doen

    Als ondernemer ben je verplicht belastingaangifte te doen. Als je je hebt ingeschreven bij de Kamer van Koophandel ontvang je hierover een brief van de Belastingdienst. 

    Omzetbelasting

    Omzetbelasting is de btw die jij namens de Belastingdienst int op alle producten die je verkoopt, en de btw die jij zelf betaalt aan derden, over je bedrijfskosten. Voor de meeste goederen en diensten is dit 21% bovenop de prijs. Het bedrag wat je aan btw ontvangen hebt van jouw klanten, minus de btw die jij aan derden betaald hebt, geef je elk kwartaal door aan de Belastingdienst. Dit kun je heel gemakkelijk online doen, via het ondernemersportaal. Je kunt hier inloggen met DigiD. Je hebt na elk kwartaal een maand de tijd om aangifte te doen over dat kwartaal. Als je niet op tijd bent krijg je een boete van 60 euro.

    Tip: met ingang van 1 juli 2021 gelden er nieuwe regels voor de btw op e-commerce in Europa. Lees hier wat die nieuwe regels inhouden en welke gevolgen dit heeft voor jouw webshop.

    Kleineondernemingsregeling

    Als je webshop (nog) weinig omzet draait kom je mogelijk in aanmerking voor de Kleineondernemersregeling. Hierbij hoef je geen of minder btw te betalen. Je hebt hierop recht als je in een jaar minder dan 20.000 euro aan omzet hebt. Je moet van tevoren aangeven of je van de Kleineondernnemersregeling gebruik wil maken. In dat geval hoef je dus geen btw af te dragen en factureer je geen btw.

    Aanmelden voor de Kleineondernemingsregeling kan via dit online formulier. Je krijgt dan binnen zes weken bericht. 

    Inkomstenbelasting

    Naast de omzetbelasting moet je de inkomsten uit je bedrijf ook jaarlijks doorgeven voor de Inkomstenbelasting. Er wordt alleen belasting geheven op je winst, dus het bedrag wat overblijft na aftrek van je bedrijfskosten. Daarbij heb je als eenmanszaak vaak recht op o.a. de startersaftrek en de zelfstandigenaftrek: met deze aftrekposten wordt een deel van je winst vrijgesteld van belasting. Je moet dan wel voldoen aan het urencriterium.

    Tip: Je aangifte inkomstenbelasting moet uiterlijk 1 mei binnen zijn bij de Belastingdienst. Je kunt ook uitstel aanvragen: dan heb je tot 1 september. 

    Belastingaangifte: zelf doen of laten doen?

    Voor beginnende ondernemers is het doen van belastingaangifte flink wat uitzoekwerk. Voor welke aftrekposten en regelingen kom je in aanmerking, welke papieren moet je bewaren voor de Belastingdienst, wat mag je allemaal aftrekken van je winst? Je kunt dit terugvinden op de site van de Belastingdienst, maar je kunt het ook overlaten aan een professional. Kost wat (voor een eenmanszaak kom je algauw op 600 euro per jaar), maar dan heb je ook wat.

    Is uitbesteden iets voor jou? In het algemeen geldt deze vuistregel: hoe ingewikkelder je bedrijfsadministratie, hoe aantrekkelijker een boekhouder wordt.

    Onthoud wel dat het hebben van een boekhouder je niet compleet vrijstelt van administratieve rompslomp. Ook als ondernemingen een boekhouder of accountant in de arm nemen, is het goed bijhouden van de administratie een must. Wil je leren hoe je dat het beste doet? Lees er alles over in deze blog met tips en trucs van een expert

    Meer lezen:

     


     

    Over de auteur 

    Linda Bleijenberg is copywriter en hoofdredacteur van de Nederlandse Shopify blog. Sinds ze voor Shopify schrijft droomt ze van een eigen webshop.

    Veelgestelde vragen over je webshop inschrijven bij de Kamer van Koophandel (KvK).

    Hoe werkt inschrijven bij de Kamer van Koophandel (KvK)?

    Dit gaat in 3 stappen. Je vult als eerst het digitale inschrijfformulier in, daarnaast word je gevraagd om een schatting te maken van je jaarlijkse omzet, kosten en winst: deze schattingen zijn absoluut niet bindend, dus je kunt ze prima laag houden. En de laatste stap is het maken van een afspraak bij een KvK vestiging bij jou in de buurt (en leg je legitimatie vast klaar!).

    Moet ik voor mijn webshop ingeschreven staan bij de KvK?

    In de meeste gevallen wel. Volgens de wet heb je een onderneming als je zelfstandig goederen of diensten levert aan anderen, met de bedoeling om winst te maken. Dit gaat op voor bijna alle webshops, en dus moeten ze voldoen aan de wet- en regelgeving die daarbij hoort.

    Heb ik bij de start van een Shopify webshop een KvK-nummer nodig?

    Voor het kennismaken met Shopify heb je geen KvK inschrijving nodig. Dat hoeft pas op het moment dat je daadwerkelijk gaat verkopen. Wil je alvast aan de slag? Als je webshop nog niet live is heb je alle tijd om bekend raken met het platform, en kun je naar hartenlust je ideeën uitproberen.

    Waarom is het aan te raden een KvK nummer te hebben bij de start van je webshop?

    Om te voldoen aan alle wet- en regelgeving is het belangrijk. Bovendien komt je webshop betrouwbaarder over met een KvK-inschrijving. Bovendien kan je zonder KvK-nummer geen betaling via iDeal aanbieden. Omdat iDeal met afstand de meest gebruikte betaalmethode in Nederland is, zal een webshop die dit niet aanbiedt veel potentiële klanten afschrikken.
    Onderwerpen: